Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 02/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2020, Strana 3
Modernizace rejd plavební komory Štvanice
Provoz plavební komory upražského ostrova Štvanice
by měl od ledna probíhat hladce abez zbytch pro-
stojů. Stavbi divize 6 ukončili pce na modernizaci
prostor, vmž lodě čekají na oteení komory. Dokon-
čené dílo předali investorovi, Ředitelství vodních cest
ČR, ve smluveném termínu na konci ledna. Na projektu
snázvem Modernizace rejd plavební komory Štvanice
pracoval Metrostav ve sdružení sfirmou Eurovia jako
vedoucí účastník vporu 60 ku 40.
lem rekonstrukce bylo vybudování nových krátko-
dobých čekacích stání pro malá i velká plavidla vhorní
idolní rejdě plavební komory (foto č. 1). Na obou odle-
ch pozemcích bylo nutné vkorytu řeky zajistit poeb-
nou plavební hloubku, což si vyžádalo prohrábku dna.
Horní stání nově nabízí čekajícím plavidlům mnost
vyvázání usedmi nových daleb – svislých sloupů oprů-
ru 0,5 m. Zpohledu stavbařů jde ovybetonované oce-
lové roury tvořené vždy jednou pilotou zasazenou do vrtu
vyplněného betonovou směsí. Současně probíhala úprava
ehu, bylo provedeno zpevnění paty svahu adošlo kosa-
zení ostlení ainstalaci informačního systému.
Mnohem věí objem práce čekal stavbe vprostoru
dolní rejdy. „Stavební řešení předpokládalo vybudování
200 m dlouhé svislé sny v kombinaci s odsazenou
opěrnou zídkou ve tvaru L doplněnou pochozím platem
sostlením ainformačním sysmem. Vedoucí projektu
Jiří Vrubel upřesňuje, že jde o svislou pilotovou stěnu
z evrvaných pilot vetknutou do skalního podloží
akotvenou pramencovými kotvami, ke které je následně
ibetonována stěna o tloušťce 40 cm. Svislá stěna na
viditelné části nad vodou, opěrná zídka a pochozí plato
jsou opatřeny kamenným obkladem (foto č. 2).
Tisíce tun kamene aštěrkopísku
Vybudování zdi spojené s pilotovou stěnou probíhalo
v jímce, ze které byla neusle oerpávána voda. „i
výstavbě dolního čekacího stání bylo nutné zřídit dočasné
konstrukce. Šlo osypanou manipulační plošinu snájezdní
rampou vkorytě Vltavy, ze které byly prováděny veškeré
práce, záporové pažení svahu asnicí apažicí konstrukce
ze štovnic pro odtěžení jímky,“ vysvětluje Jiří Vrubel. Na
vybudování manipulační lavice se spotřebovalo 13500 t
kamene aštěrkopísku, dopravovaných pomocí remorké-
ru. Po dokončení prací byla lavice odžena.
Zazka modernizace zdymadla Štvanice je hotová.
Uskutečnila se v rámci akcí rozhlého projektu pro rozvoj
vodní dopravy v ČR a je spolufinancovaná zfondů EU.
Blanka Růžková, foto Petr Amek
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Hrubá stavba školky vHejnicích je dokončena
Přesně vpolovině ledna oslavil tým Ing.Oneje Hol-
ce z ní divize 8 glajchu na stavbě mateřské školy
v Hejnicích ve Frýdlantském výžku. Dvoupatrová
budova (vizualizace) se čtyřmi loděmi vkaždém patře
aspojovacím prostorem vyrostla na místě původho,
zastaralého objektu školky ze 70. let minulého století.
Staveniště jsme převzali loni na zátku srpna už
s dvouměsíčním zpožděním oproti původnímu plánu.
Vzhledem ktomu, že zadavatel čerpá na stavbu školky
dotaci, museli jsme i es nezaviněný výrazný časový
skluz dodržet smluvní podmínky i pevně stanovený ča-
sový harmonogram. Nasadili jsme maximální tempo, ato
se vyplatilo. Nakonec se nám důležitý milk na stavbě
podařilo dodržet,“ říká vedoucí projektu Ing.Holec.
Stavbi zali nejprve likvidací azbestového obkladu
na původní budově asanací některých částí vinteriéru,
aby postupně celý objekt odstranili ana jeho místě mohla
vyrůst nová moderní budova. „Ač se jedná onadzemní ob-
jekt, dvoustupňové pasy byly navrženy na úrovni základů
valého sklepa. Dostávali jsme se tuž až do hloubky
í metrů,“ vzpomíná Ing.Holec adodává, že vsoučasné
době probíhají práce zejména na seše. Ta bude plochá,
s„nulovou atikou“ abude ji tvořit PVC. Vsoučasné době
stavbaři dokoují její odvodnění, aby se začátkem února
mohli přesunout do interiéru. Vbudově školky vznikne pět
oddělení pro děti ve věku tři až šest let, jedno odlení
pro dvouleté ratolesti akdispozici bude taképrostorná
herna. Kromě toho nebude chyt ani kuchyň. Tým zdi-
vize 8 upraví iokolí školky. Anepůjde přitom jen otrávník
azpevněné plochy. Vcelém arlu totiž vznikne také dět-
ské hřtě, mné brány amnoho herních prvků.
Nejnáročnější bylo zatím splnění podmínek poskyto-
vatele dotace Ministerstva financí, knimž jsme se ismluv-
ně zavázali,“ připomíná Ing.Holec. „Vzhledem kvelkému
časovému deficitu jsme byli nuceni některé stropní panely
osadit na neexistující věnce. Panely jsme proto nejprve
podepřeli ateprve poté dolávali věnce,“ říká.
Ostatně napnutý časový harmonogram se týmu daří
plnit iteď. Je dokonce možné, že se stavbu podaří předat
hotovou ještě dříve než vlednu příšho roku, jak stanoví
smluvní podmínky. „Při současném tempu prací bychom
mohli předávat už letos vříjnu,“ doufá vedoucí projektu.
Khladkému průhu stavby přispívá iperfektní spoluprá-
ce sinvestorem atechnickým dozorem stavby. „Upřím
mohu říci, že stakto vstřícným přístupem ze strany ob-
jednatele itechnického dozoru jsem se dosud nesetkal.
V malém městě Hejnice je tato stavba každý den pod
drobnohledem avšechny strany chtějí hlavně pro děti jen
to nejlepší,“ uzavírá Ing.Ondřej Holec.
Martina Vampulová, vizualizace archiv stavby
Císské lázně jsou malé Národní muzeum
Karlovarské Císařské lázně se po dvaceti dlouhých
letech ctrání dočkají rekonstrukce. Bude ji řídit spo-
lečný realizační tým složený půl na půl ztechniků kar-
lovarsho zastoupení divize 9 afirmy Geosan avčet-
ně zkebho provozu potrvá 42 měsíců – do léta roku
2023. Otom, že to bude práce velmi náročná, sí
islova vedoucího projektu Jana Mráze zMetrostavu,
který reprezentativní památkově chráněnou budovu
typově nazval meím Národním muzeem.
„Staveniště jsme sice převzali už před Vánocemi,
práce jsme ale zajili až po Novém roce, ato hlavně ak-
tualizací pasportizace ainventarizace historicky cenných
uměleckých a uměleckořemeslných prvků, kterých je
vCísských lázních více než tisíc,“ říká Jan Mráz.
V Karlových Varech čeká na stavbaře rekonstrukce
ísně sledovaná patkáři, při které budou ustavebních
úprav st používat jen tradiční materiály a postupy.
Kvýměně prvků za repliky budou moci přikročit pouze
při zjištění jejich nevratného poškození. Nově navrhované
konstrukce ale budou moci řešit současnými stavebními
technologiemi. Zny se tak dočká třeba atrium, když
bude prostor původního otevřeho nádvoří spavlemi
pro rozšku rašeliny do lázských koupelen – později
zasený kli celornímu provozu – zněn na za-
střešenou dvoranu sprosklenou sechou. Na podzemní
stěny poškozené vlhkostí aplísmi čeká sanace. Staveb-
ní adaptace vsobě zahrne ikompletní vybavení objektu
novou infrastrukturou, která zohlední izměnu účelu jeho
ívání – zlázeňského domu totiž vznikne multifunkční
centrum skomerční, administrativní, výstavní akulturní
funkcí. Nově budou pod atriem vybudovány kanály pro
vedení technických instalací.
O překvapení nebude nouze
„Musíme si dávat pozor, abychom svou činností nenarušili
vydatnost, vlastnosti, složení nebo hygienickou nezávad-
nost přírodních léčivých zdrojů, protože Císské lázně
uzavírají karlovarskou kolonádu,“ říká Jan Mráz. „Co se
týče rizik stavby, víme, že stavební jámu pro kanály pod
atriem a u Rašelinového pavilonu bude ohrovat sou-
sední říčka Teplá, jejíž hladina leží výš než nové základové
spáry. Pozor si budeme muset dát ičasově, protože při
výkopových prach bude probíhat archeologický prů-
zkum, jehož délku neumíme předem odhadnout. Aikdyž
se zachovaly stavební výkresy původní budovy zkonce
19. století izjejí přestavby, kž došlo asi před 70 lety,
pořád se jedná orekonstrukci, která nás může překvapit
mnoha odhalenými fakty odlnými od projektu. Můj tým
je ale zkušený aspodobným typem stavby ise součin-
ností skarlovarskými památkáři má bohaté zkenosti.
Takže se náročné apro město důlité stavby nebojíme,
naopak se na ni všichni těšíme,“ uzavírá.
Lenka Svobodová, foto Profimedia.cz
sařské lázně v Karlových Varech byly postaveny na
pozemcích bývalého měšťanského pivovaru vletech
1893 až 1895 podle projektu slavných vídeňských
architektů Ferdinanda Fellnera aHermana Helmera.
Patrový objekt sužitnou plochou přes 10000 m
2
připomíná svým podkovovitým půdorysem divadelní
budovu. Jeho zdobná architektura spojuje renesanč
abarokní prvky se secesními motivy. Reprezentativ
lázeňské zařízení bylo nejmodernějším provozem
vtehdejší rakousko-uherské monarchii. Nabídku
slatinných aminerálních koupelí doplňovaly mimo jiné
ielektrické ostlení, parní vytápění, větrací sysm,
ohřívač lázského prádla či elektrické hodiny.
Prorážka tunelu Knarrevik slavnostně ukončila norský projekt uBergenu
Raziči divize 5 (foto č. 1) pod vedením Ing.Jiřího Šacha slavnostně ukončili rby kabelových tunelů na projektu Rv. 555
Sotrasambandet vBergenu vNorsku. Přímo na stavbě se sli razi itechnici Metrostavu včetně ekonomicho nástka
divize 5 Ing. Lukáše Endersta (foto č. 2) společně se zástupci investora avelvyslancem ČR vNorsku JUDr.Jaroslavem
Knotem, Ph.D.Soástí akce byl proslov apoděkování našeho velvyslance adošlo také na předání dortu, který tradičně
ipravil apředal investor. Pce na kabelových tunelech prohaly od jara 2018 vrámci výstavby významho silničního
tahu, který v budoucnu propojí centrum Bergenu a ostrov Sotra. Slavnostní prožka se nyní uskutnila vtunelu
Knarrevik, který je dlouhý 1896 m. Jeho ražba byla velmi náročná – zčásti se nachází pod mořem. Právě tento úsek byl
vrámci projektu nejročnější ana stavbě musel být dokonce připraven štít pro nouzové zajtění tunelu. Mimoto se
stavbi museli potýkat shlukovými omezeními, složitou geologií abylo nutné dodržovat limity pro vibrace. Soástí
zakázky byla rbatunelu Breivik (ojeho prorážce jsme informovali vnašich firemníchnovinách před Vánocemi), kde j
partner ve sdružení prodí dokoovací práce avprůběhu léta by mělo zít ukládání kabelů.
red–, foto archiv stavby
1
2 3
Metrostav_02_2020.indd 3Metrostav_02_2020.indd 3 31.01.20 12:0631.01.20 12:06
Metrostav Metrostav 02/2020, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 02/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 02/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 02/2020, Strana 3
Metrostav Metrostav 02/2020, Strana 4
Metrostav Metrostav 02/2020, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 02/2020, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 02/2020, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 02/2020, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (297 ms)

Rendering Strana 4 (102192): (0/1) (292 ms)

Rendering Strana 3 (102191): (0/1) (328 ms)

Rendering Strana 2 (102190): (0/1) (328 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2861/vth118352-1.jpg

 i2861/vth118353-1.jpg

 i2861/bg102191.svg

 i2861/vth118354-1.jpg

 i2861/vth118351-1.jpg