strana 4
Reportér SKM
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Poděkování divizi 8
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Senior klub Metrostav (SKM) připravil na první měsíce
roku 2020 zajímavé akce. Během ledna proběhla třeba
zajímavá exkurze do zázemí České televize, nebo jsme
se vydali s CK Travel do Drážďan za výhodnými nákupy
v rámci zimních výprodejů. Z dalších plánovaných akcí
v únoru a březnu vybíráme:
Naši stavbaři u Mladé Boleslavi realizovali a na podzim loňského roku úspěšně dokončili novou budovu
koncernu Würth. Od pana architekta Ing. arch. Davida
Krause ze společnosti Architektura se k rukám vedení
divize 8 a Metrostavu dostalo písemné poděkování za
perfektně provedenou zakázku. V dopise zaznělo:
„V roce 2018 až 2019 jste s námi realizovali novou
administrativně-skladovací budovu Würthu v Nepřevázce.
Chci tímto poděkovat za setkání s Vámi, které bylo výji‑
mečně dobré, příjemné a konstruktivní. Z mých dosavad‑
ních zkušeností bohužel není obvyklé, aby stavba takto
probíhala, navíc v případě technologicky spíše složitého
objektu, stavěného pod časovým tlakem, při tolika změ‑
nách a nejasnostech, které se objevily v průběhu realiza‑
ce. Pro mne to byla výjimečná spolupráce, dodrželi jste
termín, úroveň díla je nadstandardní, všechny zúčastněné
strany jsou i nyní v přátelském vztahu a z mého pohledu
šlo též o lidský příběh. Přeji si, aby i pro Vaši společnost
byla tato stavba přínosem (nemyslím jen finančním).
Od počátku realizace se Vaši lidé chovali efektivně,
chytře, profesionálně a hlavně lidsky a přirozeně. Děkuji
konkrétně této dámě a těmto pánům: Ing. Martině Zahrad‑
níkové, Ing. Michalu Tvrdíkovi, Ing. Janu Štoncnerovi,
Ing. Pavolu Mindovi, Ing. Janu Seifertovi, Václavu Spálen‑
kovi. A Vašim subdodavatelům, se kterými vše fungovalo
podobně: Pavlu Konvičkovi, Martinu Špringlovi, Ing. Mar‑
tinu Mottlovi a Jiřímu Starému. Určitě zapomínám na další
spolupracovníky, kteří se na stavbě podíleli. Blahopřeji
Vám k těmto lidem, ještě jednou děkuji.“
1. února návštěva Betlémů v Třešti – pořádá VOŠ ces‑
tovního ruchu v Praze.
12. února exkurze v Národním technickém muzeu.
15. února prohlídka depa Zličín a projížďka historickou
soupravou metra.
27. února výlet do Terezína a prohlídka města.
12. března návštěva Novomlýnské vodárenské věže
v rámci exkurze po pražských věžích.
18. března kurz na trénink paměti.
23. března výlet do Českých Budějovic.
Více informací najdete na webu http://skm.jabro.eu, na
e‑mailu: skm@metrostav.cz. Na akce se mohou přihlásit
i nečlenové SKM. Fotografie z předchozích akcí jsou na
http://skmetrostav.rajce.idnes.cz.
1
Za SKM Milana Kellerová
Stavíme i vzděláváme!
Pro plnění náročných činností na zakázkách jsme připraveni i po stránce odborné. Svědčí o tom skutečnost,
že Metrostav rozvoji odborných znalostí a osobnostních schopností věnuje velkou pozornost. V roce 2019
centrum vzdělávání zabezpečilo pro více než 8000
zaměstnanců společností Skupiny Metrostav účast na
rozvojových aktivitách, školeních a konferencích.
Profesní vzdělávání absolvovalo za loňský rok
4560 osob v jednotlivých kurzech zaměřeným na udržení
či rozšíření způsobilostí D personálu i THZ. Seminářů
připravovaných na základě skupinových a individuálních
požadavků na osobnostní rozvoj se zúčastnilo více než
2000 zaměstnanců. Nemalá pozornost byla věnována
také nově nastupujícím kolegům. Přes 700 z nich se
účastnilo adaptačních programů zaměřených na sezná‑
mení se systémem práce naší společnosti. Další aktivity
byly směřovány do oblasti jazykové přípravy či seminářů
s odbornou tematikou a zkvalitněním znalostí IT. Shrnutí
výsledků činnosti centra za rok 2019 přinese připravova‑
ná roční zpráva společnosti.
Vážené kolegyně a kolegové, v případě, že máte námě‑
ty a připomínky k rozvoji systému vzdělávání, neváhejte
se na nás obrátit.
(redakčně kráceno)
2
4
3
5
Tým centr a v zdělávání Sk upiny Metros tav.
Skybox Cup 2020
Již počtrnácté na led nastoupil hokejový tým Metrostavu, aby bojoval o vítězství v tradiční soutěži Skybox
Cup 2020. Turnaj proběhl ve dnech 21. až 23. ledna
v 02 areně a i když hráči bojovali, na titul nedosáhli.
Tým Metrostavu si vedl dobře v základní skupině, kde
skončil jako druhý. „Od začátku jsme hráli dobře, ve čtvrt‑
finále jsme ale vybouchli. Byli jsme sice lepším týmem, ale
doplatili jsme na školácké chyby a nakonec jsme prohráli
5:6. I přesto tým hrál celý turnaj výborně, panovala dobrá
nálada a rád bych všem poděkoval jak za účast, tak i na‑
sazení. Chlapi bojovali. Poděkovat bych chtěl jmenovitě
Milanovi Hromádkovi, který se podruhé se osvědčil jako
kapitán,“ říká trenér mužstva Michal Kilián s tím, že na
turnaji hrálo 13 týmů, hráči Metrostavu skončili šestí.
Skybox Cup je pořádán již od roku 2005, náš tým se
zúčastnil všech ročníků a třikrát získal titul. Letos se mezi
firemními družstvy kromě Metrostavu utkali třeba hoke‑
jisté společností ČPP, O2, Total Service či Kooperativy.
Titul Skybox Cup 2020 letos získal tým Kaprain.
–red–, foto Martin Kilián
Vývoj stavební výroby
Střednědobá prognóza sdružení Euroconstruct (z konference konané před koncem roku 2019) naznačuje, že
v evropském stavebnictví nastane oslabení růstových
trendů. Různé vnější vlivy a turbulence ve světovém
obchodu snižují průmyslovou výrobu a tendenci investovat do evropského byznysu.
Na základě nových poznatků a dat lze v uskupení
Euroconstruct (tj. v 19 státech Evropy) očekávat vývoj
stavební výroby takto: pokles na hodnotu 2,3 % v r. 2019
oproti 3,2 % z r. 2018; v letech 2020 až 2022 se bude růst
stabilizovat na stagnační úrovni kolem jednoho procenta.
Po pěti letech většího růstu v segmentu novostaveb
oproti segmentu rekonstrukcí a renovací se bude tento
trend v příštích třech letech otáčet z důvodu poklesu
investic do novostaveb ve prospěch rekonstrukcí a reno‑
vací. Všechny segmenty, které analytici z Euroconstruct
sledují, zaznamenají v letech 2020 až 2022 pokles roční
míry růstu: inženýrské stavitelství o 2,2 %, nebytová vý‑
stavba o 1 % a bytová výstavba o 0,5 %.
P hD r. D u š an Č ec h v ala
Spolupráce na A1
6
Ze dna historické plavební komory v Hoříně: rekonstrukce běží na plné obrátky!
Loni na jaře se jihočeský tým divize 6 v čele s Janem Prokešem pustil do úpravy velké plavební komory Hořín. Jde
o náročný projekt, jehož cílem je rozšíření průjezdného profilu vodního díla z 11 na 12 m a hlavně zvýšení podjezdné
výšky památkově chráněného mostu přes dolní ohlaví zdymadla o téměř pět metrů pomocí nové posuvně-zdvihací
konstrukce. Akce je součástí komplexního projektu Zvýšení parametrů Vltavské vodní cesty, jehož součástí je také
modernizace plavební komory Štvanice (o jejím dokončení informujeme na str. 3). V polovině ledna na stavbě za
účasti ministra dopravy, ředitele naší divize 6 Ing. Milana Veselského a ředitele Ředitelství vodních cest České
republiky (ŘVC ČR) Ing. Lubomíra Fojtů na místě proběhl tiskový brífink. Přítomní si přímo na stavbě prohlédli
probíhající rekonstrukci (foto č. 1 a 2). Na první pohled je ze dna vypuštěné komory patrné, že jde o náročnou akci
(foto č. 3). V současné době jsou kompletně dokončené bourací práce a demontáže v celkovém objemu více než
2500 m 3. Dále probíhá výstavba železobetonových konstrukcí a jsou dokončené v objemu zhruba 3188 m 3 betonu
a uloženo je 500 tun výztuže. Dále bylo obnoveno a nově postaveno 1000 m 3 kamenných konstrukcí (foto č. 4, 5
a 6). Mimochodem původní historický kamenný obklad byl demontován a jednotlivé kameny očíslované tak, aby
stavbaři mohli nepoškozené kusy vrátit na původní místa, kde byly umístěny v roce 1905. Tým divize 6 čeká ještě
nemálo náročných prací. Mezi ně patří osazení zdvihacího mostu nebo montáž vrat velké plavební komory a jejich
příslušenství v horním a dolním ohlaví. Projekt, který je spolufinancován Státním fondem dopravní infrastruktury
a EU, by měl být dokončen do konce tohoto roku.
Na jedné z nejfrekventovanějších dopravních tepen
v Německu, na dálnici A1 nedaleko města Hagen v Severním Porýní-Vestfálsku, proběhla 21. ledna poslední
betonáž taktů 9 a 10 na prvním mostu dálničního mostu
Volmarstein. Zakázku provádí BeMo Tunnelling (BeMo)
ve sdružení s divizí 4 Metrostavu.
Původní 300 m dlouhý most z roku 1958 byl vždy
v jednom směru zbourán a nahrazen druhým, stavba byla
realizována pomocí přesuvné skruže.
Na stejné dálnici začne dále 9. února bourání čás‑
ti mostu Hengstey, který se nachází na stejné dálnici
o několik kilometrů dále a který také zhotovuje BeMo ve
sdružení s Metrostavem. Most se nachází nad vícekolej‑
nou hlavní železniční tratí, a proto zde bude stávající část
starého mostu za pomoci složité konstrukce nadzvednuta,
posunuta stranou mimo trať a následně rozřezána.
Ing. Robert Dostál, foto archiv stavby
–red–, foto Petr Adámek
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 2/2020 vyšlo 4. 2. 2020 (3/2020 vyjde 19. 2. 2020) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Roman Čech, Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Mgr. Jana Kořínková, MBA,
Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Renáta Zavřelová a Ing. Michal Zelenka / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_02_2020.indd 4
31.01.20 12:06