Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 03/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 03/2009, Strana 2
Profil člena skupiny Metrostav: Subterra
Subterra je moder staveb spolnost s mnoha-
letou tradicí. Své aktivity rozšířila do všech oblastí
podzemho i pozemního stavitelství. Polela se na
řadě znamných staveb minulosti, včet nedávno
zprovozněného Nového spojení v Praze. Od roku 2005
je stoprocentní dceřinou společností Metrostavu, čle-
nem jeho skupiny i DDM Group.
Historie firmy se začala psát v září před 45 lety, kdy
se z podniku Uranové doly íbram vyčlenil samostatný
útvar pro ražbu štolového ivaděče pitvody ze Želiv-
ky do Prahy. Na konci dlouhé cesty pod mnoha znými
zvy jej 1. dubna 1992 privatizační projekt přeměnil
na akciovou spolnost Subterra.
V roce 2007 se výkony firmy pohybovaly na hranici
4,2 miliardy korun a la téměř 950 zaměstnanců. Nej-
větší objem stavebních prací Subterra tradičně realizuje
v Praze, dalšími významnými regiony, kde pracuje, jsou
Plzeňský a Jihočeský kraj a moravské regiony. Své zakáz-
ky získává i mimo domácí trh zejména v Chorvatsku. Její
kvalitu potvrzuskané certifikáty ISO 9001, ISO 14001
a OHSAS 18001. Dokládapéči nejen o dílo, ale i o životní
prosedí a ochranu zdraví při práci.
Předsedou představenstva akciové společnosti Sub-
terra je v současnosti Jiří Bělohlav, jejím generálním
ředitelem Ing. Ondřej Fuchs.
Subterra dnes pět divi a organizační složku
na Slovensku. Divize 1 se edevším specializuje na ra-
žené a hloubené podzemní stavby. Staví dopravní tunely,
prostorová podzemní la včetně energetických a vodo-
hospodářských, městské kolektory a liniové inženýrské
sítě. Využívá progresivní technologie, například mikrotu-
nelování pomotunelovacích strojů (foto č. 1).
Divize 2 se soustřuje zejména na oblast pozemního
stavebnictví a zabývá se výstavbou a rekonstrukcí objektů
pro bydlení, ubytování, administrativu, obchod i rekreaci.
Daí aktivity uplauje i zřizování a rekonstrukcích in-
ženýrských sítí.
Rozhodující výrobprogram divize 3 edstavuza-
zky ze segmentu dopravních staveb. Činnost divize je
zaměřena především na modernizaci železničních korido-
v ČR i na Slovensku. V jejím výrobním programu jsou
i ekologické stavby, zejména likvidace starých zátěží.
Nedávno vzniklá divize 4, jež klad vytvořili pra-
covníci provozu TZB divize 9 Metrostavu, je zaměřená
na řemesla technických zařízení budov. Technologickými
dodávkami je schopna vybavit nejen běžné stavby, ale
i náročné a specializovaprojekty nad rámec běžných
technických zařízení.
Posleddivizí je divize 12, specializovaná na dílen-
skou výrobu ocelových, zámečnických, truhlářských a te-
sařských konstrukcí včetně armatury – a na služby v ob-
lasti správy majetku, jčovny strojů, nákladní a osobní
dopravy a geodézie, měření, energií a mechanizace.
Mezi nejvýznamí stavby, které společnost Sub-
terra vybudovala nebo na kterých se dodnes význam
podílí, patří zejména tunely: Mrázovka v Praze, Prackovice
na dostavbě lnice D8 přes České sedohí a Dobrov-
sho v Brně. Subterra stala i trasu C pražsho metra,
kolektory v Praze, Brně a Ostravě, přečerpávací vodní
elektrárnu Dlouhé stráně, budovy České spitelny v Pra-
ze 4, pražský bytový komplex River Lofts i tramvajovou
trať Hlubočepy Barrandov. Mezi její významné reference
patří i optimalizace traťového úseku Břeclav – státní hra-
nice (foto č. 2), o které na TEK 2009 promluvil vedoucí
projektu, obchod náměstek divize 3 Ing. Jiří Tesař.
L e n k a S v o b o d o v á ,
foto archiv společnosti Subterra
Ražby v Prackovicích
Na dostavbě posledního úseku dálnice D8 es České
středohoří razí divize 1 Subterra dva ibližně 150 m
dlouhé tunely Prackovice jako subdodávku pro naši di-
vizi 5. I přes krátké přerení kvůli lednovým mrazům
práce v hoře zdárně pokrují.
Ražba pravé tunelové trouby (fota č. 1, 2) zala
s časovým odstupem za levou a hned na jejím začátku
se raziči z týmu Oldřicha Čejky z firmy Subterra museli
vypořádat s komplikacemi v důsledku horizontálního
a vertikálního poklesu masivu. Pohybům stěny portálu
zamezili jejím dalším ukotvením, kalotu rozčlenili na dva
výruby a po 15 metrech la uzavřeli dno, které dočasně
zavezli zpět vyrubanou horninou, aby je přitížili.
Ražba levé tunelové trouby je snaí, protože probíhá
v místech s příznivějším horninovým slením a v je tra-
se je už vyražená průzkumná štola (foto č. 3). Pro zajištění
bezpečnosti práce v tunelu nepřetržitě probíhá přesný
geomonitoring (obr. 4), podle nějž stavba přistupuje k dal-
ším jištěním masivu. Po obou stranách portálů stavbaři
navrhli další jisticí mikropiloty a ižili i dna portálů, aby
předešli posunu paty portálového svahu.
V současnosti je v levé tunelo troubě vyraženo
přes 102 metrů v kalotě a máme 46 metrů uzavřeného
dna, prorážka do ústeckého porlu by la proběhnout
na přelomu března a dubna,“ říká stavbyvedoucí Zdeněk
Zeman z divize 5 Metrostavu (foto č. 5 vpravo). V pravé
tunelové troubě se tým razičů z divize 1 Subterra zatím
dostal v kalotě na 46 m a dno je uzavřené v lce 24 m.
Prorážku očekáváme začátkem června.
PhDr. Josefa Škorpila,
personálního ředitele Metrostavu
Jak hodnotíte ipravenost zaměstnanců Metrostavu
na změny trhu stavebních prací ČR?
V dosavadní historii naší spolnosti stojíme i v oblasti
lidských zdrojů ve zcela nové situaci. Některé divize
a firmy skupiny Metrostav mohou mít dočasně méně
práce, jiné naopak. Do popředí se proto dostávají dnes
často skloňovaná slova flexibilita, ochota, vstřícnost,
schopnost něco osobního obětovat ve prospěch ostatních
i celé firmy, schopnost orientovat se. Dostávají hlubší
význam, novou dimenzi. S ibývající nejistotou si proto
většina z nás klade nové otázky. Ale dnešní Metrostav, to
jsme především my, zaměstnanci. Máme svoji odbornou
i osobnostkvalifikaci, zkenosti, firemní kulturu, so-
lidní vzájemné vztahy, nezbytnou odbornou a všeobecnou
ryhodnost a vlasthrdost na vykonanou a vykoná-
vanou práci. li bychom tedy mít dostatek sil, odvahy
a zkušenosk překonáicházejících změn. Kdo jiný,
která jiná velká česká stavební firma má z uvedených dů-
vodů připravenější lidský potenciál pro období, do něhož
vstupujeme? Mno nebude takové jako ív. Na řadu
našich návyků bude nut zapomenout, některých se
budeme muset zbavit. Bude nutné najít v sobě lu, vzít
na sebe větší riziko, probudit v sobě kreativitu, orientovat
se v novém prostoru. To je eci výzva pro naši firmu, pro
každého z nás, ať je dělníkem, technikem či manažerem.
Janejdůležitější úkoly stojí před Metrostavem v ob-
lasti lidských zdrojů v nadczejícím obdo?
Nejdůležitějším současným úkolem kažho zast-
nance a zejna manažera Metrostavu je zvýšit osob-
ní, týmovou a celofiremní disciplínu. Především osob-
ním příkladem. Tím posílíme vzájemnou důvěru i naši
důvěryhodnost vůči investorům, dodavatelům, veřejné
sprái soukromým investorům. Dle mého názoru není
důležiího úkolu. Další zásad rolí kažho zaměst-
nance a edevším i manažera je jinak a nově se podívat
na sledky ročního hodnocení personálu za rok 2008,
na sebe a na vlastní pracovní m. Po dlouhém období
konjunktury potřebujeme nasazovat do čela našich pra-
covních týmů více lidí nejenom dobře kvalifikovaných,
ale i zdravě posedlých svojí prací. Potřebujeme více těch,
které těší překonávat ekážky v nastávajícím obžném
období a kteří to dokážou. Mimořádným úkolem v oblasti
lidských zdrojů je i kvalifikační příprava zaměstnanců pro
postkrizové období. V této oblasti jsme udělali v posled-
ních letech obrovský kus práce. V důsledku zmíněných
změn to ak nestačí. Je eba se podívat na ni kva-
lifikač přípravu jinýma očima. Největší odpovědnost
za ipravenost na třejší úkoly kažzaměstnanec,
manažer a zejména ředitel. Proto chci při této příležitosti
apelovat zejména na naše marketingospecialisty, pří-
praváře, právníky, odborníky v oblasti organizace a řízení,
specialisty pro zahraniční obchod a akvizice, personalisty
a v podstatě na všechny, kteří svojí prací předznamenávají
naši firemní budoucnost. Společně se svými řediteli si
vyhodnoťme naši kvalifikačipravenost a eventuálně
si co nejrychleji osvojme metody a nástroje doby, do které
vstupujeme. Jeditak budeme v dojzmíněné hos-
podářské krize – a zejména po ní – konkurenceschopnější
a osobně úspěšnější.
S jakou strategií řízelidských zdrovstupuje Met-
rostav do právě začínajícího roku 2009?
K dosažení optimálního počtu, struktury a kvality perso-
lu máme pro období výkyvů poptávky na stavebním tr-
hu stanoveny strategické operace až do roku 2012. Vedle
nich však musíme s řediteli divizí trvale a velmi pozorně
sledovat proměnnou situaci na stavebním trhu a na trhu
práce i pracovněprávní legislativu České republiky. To
především znamená umět včas reagovat a aktivně spolu-
pracovat s naší odborovou organizací, hledat a nacházet
nové cesty ke stabilizaci Metrostavu a k jeho připravenosti
na postkrizové období.
PhDr. Josef Škorpil
strana 2
PTÁME SE
TEK 2009 – poprvé společně pro celou skupinu
dokončení ze str. 1
Posledním strategickým lem je uplatňovat společné
aktivity v oblasti lidských zdrojů. Jejich příkladem je pře-
vedení pracovků provozu TZB z Metrostavu do společ-
nosti Subterra či spolupráce na projektech se smluvními
středními průmyslovými školami.
„Pro íšobdobí předpokme u Metrostavu mír-
st výkonů,“ řekl Jiří Bělohlav, „Subterra by se la
stabilizovat zejména v personální oblasti a vypořádat se
s problémy pozemního stavitelství. Metrostav SK by se
naopak měl rozvíjet i mimo pozemní stavby a l by se
zaměřit c na veřejné investory. Nelehké období čeká
nově ustanovenou společnost Metrostav Development.
Měla by pokrovat v přípravě projektů, aby mohla jejich
realizací včasně reagovat na příznivou změnu poptávky.
Musíme se však hlavně spolehnout sami na sebe
a na vývoj hospodářssituace reagovat sice neprodle-
ně, ale s rozmyslem. „V případě hlubší krize bude naším
jediným a hlavním úkolem postarat se o skupinu, její
know-how a o naše lidi, kteří jsou jeho nositelem,“ uzavřel
projev prezident Jiří Bělohlav. „Doufám, že než nepříznivé
období přejde, znovu objevíme, co je to šetrnost a skrom-
nost. Věřím, že ies potíže společně najdeme cestu, jak
strategii skupiny naplnit. K ře mne vede vědomí, co
echno jsme už dokázali.“
prezident Jiří Bělohlav, kráceno
Mezi soasné klíčo stavby Metrostavu paí dostavbalnice D8 přes České středohoří. Most Oparno na její trase
staví tým pod vedením Bc. Alexandra Tvrze z divize 5, který byl letos oceněn mezi nejlepšími vedoucími projektu
1
1
2
2
3
4
5
Metrostav_03_09.indd 2 2/13/09 10:27:21 AM
Metrostav Metrostav 03/2009, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 03/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 03/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 03/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 03/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 03/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 03/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 03/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 03/2009, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (247 ms)

Rendering Strana 3 (104159): (0/1) (242 ms)

Rendering Strana 2 (104158): (0/1) (283 ms)

Rendering Strana 1 (104157): (0/1) (282 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3127/vth120828-1.jpg

 i3127/vth120829-1.jpg

 i3127/bg104158.svg

 i3127/vth120830-1.jpg

 i3127/vth120831-1.jpg