strana 2
Ražby v Prackovicích
Ptáme se
Na dostavbě posledního úseku dálnice D8 přes České
středohoří razí divize 1 Subterra dva přibližně 150 m
dlouhé tunely Prackovice jako subdodávku pro naši di
vizi 5. I přes krátké přerušení kvůli lednovým mrazům
práce v hoře zdárně pokračují.
Ražba pravé tunelové trouby (fota č. 1, 2) začala
s časovým odstupem za levou a hned na jejím začátku
se raziči z týmu Oldřicha Čejky z firmy Subterra museli
vypořádat s komplikacemi v důsledku horizontálního
a vertikálního poklesu masivu. Pohybům stěny portálu
zamezili jejím dalším ukotvením, kalotu rozčlenili na dva
výruby a po 15 metrech díla uzavřeli dno, které dočasně
zavezli zpět vyrubanou horninou, aby je přitížili.
PhDr. Josefa Škorpila,
personálního ředitele Metrostavu
Mezi současné klíčové stavby Metrostavu patří dostavba dálnice D8 přes České středohoří. Most Oparno na její trase
staví tým pod vedením Bc. Alexandra Tvrze z divize 5, který byl letos oceněn mezi nejlepšími vedoucími projektu
1
TEK 2009 – poprvé společně pro celou skupinu
do ko n č ení z e s t r. 1
2
Ražba levé tunelové trouby je snazší, protože probíhá
v místech s příznivějším horninovým složením a v její trase je už vyražená průzkumná štola (foto č. 3). Pro zajištění
bezpečnosti práce v tunelu nepřetržitě probíhá přesný
geomonitoring (obr. 4), podle nějž stavba přistupuje k dalším jištěním masivu. Po obou stranách portálů stavbaři
navrhli další jisticí mikropiloty a přitížili i dna portálů, aby
předešli posunu paty portálového svahu.
„V současnosti je v levé tunelové troubě vyraženo
přes 102 metrů v kalotě a máme 46 metrů uzavřeného
dna, prorážka do ústeckého portálu by měla proběhnout
na přelomu března a dubna,“ říká stavbyvedoucí Zdeněk
Zeman z divize 5 Metrostavu (foto č. 5 vpravo). „V pravé
tunelové troubě se tým razičů z divize 1 Subterra zatím
dostal v kalotě na 46 m a dno je uzavřené v délce 24 m.
Prorážku očekáváme začátkem června.“
3
4
5
Metrostav_03_09.indd 2
Posledním strategickým cílem je uplatňovat společné
aktivity v oblasti lidských zdrojů. Jejich příkladem je převedení pracovníků provozu TZB z Metrostavu do společnosti Subterra či spolupráce na projektech se smluvními
středními průmyslovými školami.
„Pro příští období předpokládáme u Metrostavu mírný růst výkonů,“ řekl Jiří Bělohlav, „Subterra by se měla
stabilizovat zejména v personální oblasti a vypořádat se
s problémy pozemního stavitelství. Metrostav SK by se
naopak měl rozvíjet i mimo pozemní stavby a měl by se
zaměřit víc na veřejné investory. Nelehké období čeká
nově ustanovenou společnost Metrostav Development.
Měla by pokračovat v přípravě projektů, aby mohla jejich
realizací včasně reagovat na příznivou změnu poptávky.“
Musíme se však hlavně spolehnout sami na sebe
a na vývoj hospodářské situace reagovat sice neprodleně, ale s rozmyslem. „V případě hlubší krize bude naším
jediným a hlavním úkolem postarat se o skupinu, její
know-how a o naše lidi, kteří jsou jeho nositelem,“ uzavřel
projev prezident Jiří Bělohlav. „Doufám, že než nepříznivé
období přejde, znovu objevíme, co je to šetrnost a skromnost. Věřím, že i přes potíže společně najdeme cestu, jak
strategii skupiny naplnit. K té víře mne vede vědomí, co
všechno jsme už dokázali.“
prezident Jiří Bělohlav, k r áceno
Profil člena skupiny Metrostav: Subterra
Subterra je moderní stavební společnost s mnoha
letou tradicí. Své aktivity rozšířila do všech oblastí
podzemního i pozemního stavitelství. Podílela se na
řadě významných staveb minulosti, včetně nedávno
zprovozněného Nového spojení v Praze. Od roku 2005
je stoprocentní dceřinou společností Metrostavu, čle
nem jeho skupiny i DDM Group.
Historie firmy se začala psát v září před 45 lety, kdy
se z podniku Uranové doly Příbram vyčlenil samostatný
útvar pro ražbu štolového přivaděče pitné vody ze Želivky do Prahy. Na konci dlouhé cesty pod mnoha různými
názvy jej 1. dubna 1992 privatizační projekt přeměnil
na akciovou společnost Subterra.
V roce 2007 se výkony firmy pohybovaly na hranici
4,2 miliardy korun a měla téměř 950 zaměstnanců. Největší objem stavebních prací Subterra tradičně realizuje
v Praze, dalšími významnými regiony, kde pracuje, jsou
Plzeňský a Jihočeský kraj a moravské regiony. Své zakázky získává i mimo domácí trh zejména v Chorvatsku. Její
kvalitu potvrzují získané certifikáty ISO 9001, ISO 14001
a OHSAS 18001. Dokládají péči nejen o dílo, ale i o životní
prostředí a ochranu zdraví při práci.
Předsedou představenstva akciové společnosti Subterra je v současnosti Jiří Bělohlav, jejím generálním
ředitelem Ing. Ondřej Fuchs.
Subterra má dnes pět divizí a organizační složku
na Slovensku. Divize 1 se především specializuje na ražené a hloubené podzemní stavby. Staví dopravní tunely,
prostorová podzemní díla včetně energetických a vodohospodářských, městské kolektory a liniové inženýrské
sítě. Využívá progresivní technologie, například mikrotunelování pomocí tunelovacích strojů (foto č. 1).
Divize 2 se soustřeďuje zejména na oblast pozemního
stavebnictví a zabývá se výstavbou a rekonstrukcí objektů
pro bydlení, ubytování, administrativu, obchod i rekreaci.
Další aktivity uplatňuje při zřizování a rekonstrukcích inženýrských sítí.
Rozhodující výrobní program divize 3 představují zakázky ze segmentu dopravních staveb. Činnost divize je
zaměřena především na modernizaci železničních koridorů v ČR i na Slovensku. V jejím výrobním programu jsou
i ekologické stavby, zejména likvidace starých zátěží.
Nedávno vzniklá divize 4, jejíž základ vytvořili pracovníci provozu TZB divize 9 Metrostavu, je zaměřená
na řemesla technických zařízení budov. Technologickými
dodávkami je schopna vybavit nejen běžné stavby, ale
i náročné a specializované projekty nad rámec běžných
technických zařízení.
Poslední divizí je divize 12, specializovaná na dílenskou výrobu ocelových, zámečnických, truhlářských a tesařských konstrukcí – včetně armatury – a na služby v oblasti správy majetku, půjčovny strojů, nákladní a osobní
dopravy a geodézie, měření, energií a mechanizace.
1
Mezi nejvýznamnější stavby, které společnost Subterra vybudovala nebo na kterých se dodnes významně
podílí, patří zejména tunely: Mrázovka v Praze, Prackovice
na dostavbě dálnice D8 přes České středohoří a Dobrovského v Brně. Subterra stavěla i trasu C pražského metra,
kolektory v Praze, Brně a Ostravě, přečerpávací vodní
elektrárnu Dlouhé stráně, budovy České spořitelny v Praze 4, pražský bytový komplex River Lofts i tramvajovou
trať Hlubočepy – Barrandov. Mezi její významné reference
patří i optimalizace traťového úseku Břeclav – státní hranice (foto č. 2), o které na TEK 2009 promluvil vedoucí
projektu, obchodní náměstek divize 3 Ing. Jiří Tesař.
Lenka Svobodová,
foto archiv společnosti Subterra
2
Jak hodnotíte připravenost zaměstnanců Metrostavu
na změny trhu stavebních prací ČR?
V dosavadní historii naší společnosti stojíme i v oblasti
lidských zdrojů ve zcela nové situaci. Některé divize
a firmy skupiny Metrostav mohou mít dočasně méně
práce, jiné naopak. Do popředí se proto dostávají dnes
často skloňovaná slova flexibilita, ochota, vstřícnost,
schopnost něco osobního obětovat ve prospěch ostatních
i celé firmy, schopnost orientovat se. Dostávají hlubší
význam, novou dimenzi. S přibývající nejistotou si proto
většina z nás klade nové otázky. Ale dnešní Metrostav, to
jsme především my, zaměstnanci. Máme svoji odbornou
i osobnostní kvalifikaci, zkušenosti, firemní kulturu, solidní vzájemné vztahy, nezbytnou odbornou a všeobecnou
důvěryhodnost a vlastní hrdost na vykonanou a vykonávanou práci. Měli bychom tedy mít dostatek sil, odvahy
a zkušeností k překonání přicházejících změn. Kdo jiný,
která jiná velká česká stavební firma má z uvedených důvodů připravenější lidský potenciál pro období, do něhož
vstupujeme? Mnohé nebude takové jako dřív. Na řadu
našich návyků bude nutné zapomenout, některých se
budeme muset zbavit. Bude nutné najít v sobě sílu, vzít
na sebe větší riziko, probudit v sobě kreativitu, orientovat
se v novém prostoru. To je přeci výzva pro naši firmu, pro
každého z nás, ať je dělníkem, technikem či manažerem.
Jaké nejdůležitější úkoly stojí před Metrostavem v ob
lasti lidských zdrojů v nadcházejícím období?
Nejdůležitějším současným úkolem každého zaměstnance a zejména manažera Metrostavu je zvýšit osobní, týmovou a celofiremní disciplínu. Především osobním příkladem. Tím posílíme vzájemnou důvěru i naši
důvěryhodnost vůči investorům, dodavatelům, veřejné
správě i soukromým investorům. Dle mého názoru není
důležitějšího úkolu. Další zásadní rolí každého zaměstnance a především i manažera je jinak a nově se podívat
na výsledky ročního hodnocení personálu za rok 2008,
na sebe a na vlastní pracovní tým. Po dlouhém období
konjunktury potřebujeme nasazovat do čela našich pracovních týmů více lidí nejenom dobře kvalifikovaných,
ale i zdravě posedlých svojí prací. Potřebujeme více těch,
které těší překonávat překážky v nastávajícím obtížném
období a kteří to dokážou. Mimořádným úkolem v oblasti
lidských zdrojů je i kvalifikační příprava zaměstnanců pro
postkrizové období. V této oblasti jsme udělali v posledních letech obrovský kus práce. V důsledku zmíněných
změn to však nestačí. Je třeba se podívat na naši kvalifikační přípravu jinýma očima. Největší odpovědnost
za připravenost na zítřejší úkoly má každý zaměstnanec,
manažer a zejména ředitel. Proto chci při této příležitosti
apelovat zejména na naše marketingové specialisty, přípraváře, právníky, odborníky v oblasti organizace a řízení,
specialisty pro zahraniční obchod a akvizice, personalisty
a v podstatě na všechny, kteří svojí prací předznamenávají
naši firemní budoucnost. Společně se svými řediteli si
vyhodnoťme naši kvalifikační připravenost a eventuálně
si co nejrychleji osvojme metody a nástroje doby, do které
vstupujeme. Jedině tak budeme v době již zmíněné hospodářské krize – a zejména po ní – konkurenceschopnější
a osobně úspěšnější.
S jakou strategií řízení lidských zdrojů vstupuje Met
rostav do právě začínajícího roku 2009?
K dosažení optimálního počtu, struktury a kvality personálu máme pro období výkyvů poptávky na stavebním trhu stanoveny strategické operace až do roku 2012. Vedle
nich však musíme s řediteli divizí trvale a velmi pozorně
sledovat proměnnou situaci na stavebním trhu a na trhu
práce i pracovněprávní legislativu České republiky. To
především znamená umět včas reagovat a aktivně spolupracovat s naší odborovou organizací, hledat a nacházet
nové cesty ke stabilizaci Metrostavu a k jeho připravenosti
na postkrizové období.
P hD r. J o s e f Š ko r pil
2/13/09 10:27:21 AM