strana 2

Ražby v Prackovicích

Ptáme se

Na dostavbě posledního úseku dálnice D8 přes České

středohoří razí divize 1 Subterra dva přibližně 150 m

dlouhé tunely Prackovice jako subdodávku pro naši di­

vizi 5. I přes krátké přerušení kvůli lednovým mrazům

práce v hoře zdárně pokračují.

Ražba pravé tunelové trouby (fota č. 1, 2) začala

s časovým odstupem za levou a hned na jejím začátku

se raziči z týmu Oldřicha Čejky z firmy Subterra museli

vypořádat s komplikacemi v důsledku horizontálního

a vertikálního poklesu masivu. Pohybům stěny portálu

zamezili jejím dalším ukotvením, kalotu rozčlenili na dva

výruby a po 15 metrech díla uzavřeli dno, které dočasně

zavezli zpět vyrubanou horninou, aby je přitížili.

PhDr. Josefa Škorpila,

personálního ředitele Metrostavu

Mezi současné klíčové stavby Metrostavu patří dostavba dálnice D8 přes České středohoří. Most Oparno na její trase

staví tým pod vedením Bc. Alexandra Tvrze z divize 5, který byl letos oceněn mezi nejlepšími vedoucími projektu

1

TEK 2009 – poprvé společně pro celou skupinu

do ko n č ení z e s t r. 1

2

Ražba levé tunelové trouby je snazší, protože probíhá

v místech s příznivějším horninovým složením a v její trase je už vyražená průzkumná štola (foto č. 3). Pro zajištění

bezpečnosti práce v tunelu nepřetržitě probíhá přesný

geomonitoring (obr. 4), podle nějž stavba přistupuje k dalším jištěním masivu. Po obou stranách portálů stavbaři

navrhli další jisticí mikropiloty a přitížili i dna portálů, aby

předešli posunu paty portálového svahu.

„V současnosti je v levé tunelové troubě vyraženo

přes 102 metrů v kalotě a máme 46 metrů uzavřeného

dna, prorážka do ústeckého portálu by měla proběhnout

na přelomu března a dubna,“ říká stavbyvedoucí Zdeněk

Zeman z divize 5 Metrostavu (foto č. 5 vpravo). „V pravé

tunelové troubě se tým razičů z divize 1 Subterra zatím

dostal v kalotě na 46 m a dno je uzavřené v délce 24 m.

Prorážku očekáváme začátkem června.“

3

4

5

Metrostav_03_09.indd 2

Posledním strategickým cílem je uplatňovat společné

aktivity v oblasti lidských zdrojů. Jejich příkladem je převedení pracovníků provozu TZB z Metrostavu do společnosti Subterra či spolupráce na projektech se smluvními

středními průmyslovými školami.

„Pro příští období předpokládáme u Metrostavu mírný růst výkonů,“ řekl Jiří Bělohlav, „Subterra by se měla

stabilizovat zejména v personální oblasti a vypořádat se

s problémy pozemního stavitelství. Metrostav SK by se

naopak měl rozvíjet i mimo pozemní stavby a měl by se

zaměřit víc na veřejné investory. Nelehké období čeká

nově ustanovenou společnost Metrostav Development.

Měla by pokračovat v přípravě projektů, aby mohla jejich

realizací včasně reagovat na příznivou změnu poptávky.“

Musíme se však hlavně spolehnout sami na sebe

a na vývoj hospodářské situace reagovat sice neprodleně, ale s rozmyslem. „V případě hlubší krize bude naším

jediným a hlavním úkolem postarat se o skupinu, její

know-how a o naše lidi, kteří jsou jeho nositelem,“ uzavřel

projev prezident Jiří Bělohlav. „Doufám, že než nepříznivé

období přejde, znovu objevíme, co je to šetrnost a skromnost. Věřím, že i přes potíže společně najdeme cestu, jak

strategii skupiny naplnit. K té víře mne vede vědomí, co

všechno jsme už dokázali.“

prezident Jiří Bělohlav, k r áceno

Profil člena skupiny Metrostav: Subterra

Subterra je moderní stavební společnost s mnoha­

letou tradicí. Své aktivity rozšířila do všech oblastí

podzemního i pozemního stavitelství. Podílela se na

řadě významných staveb minulosti, včetně nedávno

zprovozněného Nového spojení v Praze. Od roku 2005

je stoprocentní dceřinou společností Metrostavu, čle­

nem jeho skupiny i DDM Group.

Historie firmy se začala psát v září před 45 lety, kdy

se z podniku Uranové doly Příbram vyčlenil samostatný

útvar pro ražbu štolového přivaděče pitné vody ze Želivky do Prahy. Na konci dlouhé cesty pod mnoha různými

názvy jej 1. dubna 1992 privatizační projekt přeměnil

na akciovou společnost Subterra.

V roce 2007 se výkony firmy pohybovaly na hranici

4,2 miliardy korun a měla téměř 950 zaměstnanců. Největší objem stavebních prací Subterra tradičně realizuje

v Praze, dalšími významnými regiony, kde pracuje, jsou

Plzeňský a Jihočeský kraj a moravské regiony. Své zakázky získává i mimo domácí trh zejména v Chorvatsku. Její

kvalitu potvrzují získané certifikáty ISO 9001, ISO 14001

a OHSAS 18001. Dokládají péči nejen o dílo, ale i o životní

prostředí a ochranu zdraví při práci.

Předsedou představenstva akciové společnosti Subterra je v současnosti Jiří Bělohlav, jejím generálním

ředitelem Ing. Ondřej Fuchs.

Subterra má dnes pět divizí a organizační složku

na Slovensku. Divize 1 se především specializuje na ražené a hloubené podzemní stavby. Staví dopravní tunely,

prostorová podzemní díla včetně energetických a vodohospodářských, městské kolektory a liniové inženýrské

sítě. Využívá progresivní technologie, například mikrotunelování pomocí tunelovacích strojů (foto č. 1).

Divize 2 se soustřeďuje zejména na oblast pozemního

stavebnictví a zabývá se výstavbou a rekonstrukcí objektů

pro bydlení, ubytování, administrativu, obchod i rekreaci.

Další aktivity uplatňuje při zřizování a rekonstrukcích inženýrských sítí.

Rozhodující výrobní program divize 3 představují zakázky ze segmentu dopravních staveb. Činnost divize je

zaměřena především na modernizaci železničních koridorů v ČR i na Slovensku. V jejím výrobním programu jsou

i ekologické stavby, zejména likvidace starých zátěží.

Nedávno vzniklá divize 4, jejíž základ vytvořili pracovníci provozu TZB divize 9 Metrostavu, je zaměřená

na řemesla technických zařízení budov. Technologickými

dodávkami je schopna vybavit nejen běžné stavby, ale

i náročné a specializované projekty nad rámec běžných

technických zařízení.

Poslední divizí je divize 12, specializovaná na dílenskou výrobu ocelových, zámečnických, truhlářských a tesařských konstrukcí – včetně armatury – a na služby v oblasti správy majetku, půjčovny strojů, nákladní a osobní

dopravy a geodézie, měření, energií a mechanizace.

1

Mezi nejvýznamnější stavby, které společnost Subterra vybudovala nebo na kterých se dodnes významně

podílí, patří zejména tunely: Mrázovka v Praze, Prackovice

na dostavbě dálnice D8 přes České středohoří a Dobrovského v Brně. Subterra stavěla i trasu C pražského metra,

kolektory v Praze, Brně a Ostravě, přečerpávací vodní

elektrárnu Dlouhé stráně, budovy České spořitelny v Praze 4, pražský bytový komplex River Lofts i tramvajovou

trať Hlubočepy – Barrandov. Mezi její významné reference

patří i optimalizace traťového úseku Břeclav – státní hranice (foto č. 2), o které na TEK 2009 promluvil vedoucí

projektu, obchodní náměstek divize 3 Ing. Jiří Tesař.

Lenka Svobodová,

foto archiv společnosti Subterra

2

Jak hodnotíte připravenost zaměstnanců Metrostavu

na změny trhu stavebních prací ČR?

V dosavadní historii naší společnosti stojíme i v oblasti

lidských zdrojů ve zcela nové situaci. Některé divize

a firmy skupiny Metrostav mohou mít dočasně méně

práce, jiné naopak. Do popředí se proto dostávají dnes

často skloňovaná slova flexibilita, ochota, vstřícnost,

schopnost něco osobního obětovat ve prospěch ostatních

i celé firmy, schopnost orientovat se. Dostávají hlubší

význam, novou dimenzi. S přibývající nejistotou si proto

většina z nás klade nové otázky. Ale dnešní Metrostav, to

jsme především my, zaměstnanci. Máme svoji odbornou

i osobnostní kvalifikaci, zkušenosti, firemní kulturu, solidní vzájemné vztahy, nezbytnou odbornou a všeobecnou

důvěryhodnost a vlastní hrdost na vykonanou a vykonávanou práci. Měli bychom tedy mít dostatek sil, odvahy

a zkušeností k překonání přicházejících změn. Kdo jiný,

která jiná velká česká stavební firma má z uvedených důvodů připravenější lidský potenciál pro období, do něhož

vstupujeme? Mnohé nebude takové jako dřív. Na řadu

našich návyků bude nutné zapomenout, některých se

budeme muset zbavit. Bude nutné najít v sobě sílu, vzít

na sebe větší riziko, probudit v sobě kreativitu, orientovat

se v novém prostoru. To je přeci výzva pro naši firmu, pro

každého z nás, ať je dělníkem, technikem či manažerem.

Jaké nejdůležitější úkoly stojí před Metrostavem v ob­

lasti lidských zdrojů v nadcházejícím období?

Nejdůležitějším současným úkolem každého zaměstnance a zejména manažera Metrostavu je zvýšit osobní, týmovou a celofiremní disciplínu. Především osobním příkladem. Tím posílíme vzájemnou důvěru i naši

důvěryhodnost vůči investorům, dodavatelům, veřejné

správě i soukromým investorům. Dle mého názoru není

důležitějšího úkolu. Další zásadní rolí každého zaměstnance a především i manažera je jinak a nově se podívat

na výsledky ročního hodnocení personálu za rok 2008,

na sebe a na vlastní pracovní tým. Po dlouhém období

konjunktury potřebujeme nasazovat do čela našich pracovních týmů více lidí nejenom dobře kvalifikovaných,

ale i zdravě posedlých svojí prací. Potřebujeme více těch,

které těší překonávat překážky v nastávajícím obtížném

období a kteří to dokážou. Mimořádným úkolem v oblasti

lidských zdrojů je i kvalifikační příprava zaměstnanců pro

postkrizové období. V této oblasti jsme udělali v posledních letech obrovský kus práce. V důsledku zmíněných

změn to však nestačí. Je třeba se podívat na naši kvalifikační přípravu jinýma očima. Největší odpovědnost

za připravenost na zítřejší úkoly má každý zaměstnanec,

manažer a zejména ředitel. Proto chci při této příležitosti

apelovat zejména na naše marketingové specialisty, přípraváře, právníky, odborníky v oblasti organizace a řízení,

specialisty pro zahraniční obchod a akvizice, personalisty

a v podstatě na všechny, kteří svojí prací předznamenávají

naši firemní budoucnost. Společně se svými řediteli si

vyhodnoťme naši kvalifikační připravenost a eventuálně

si co nejrychleji osvojme metody a nástroje doby, do které

vstupujeme. Jedině tak budeme v době již zmíněné hospodářské krize – a zejména po ní – konkurenceschopnější

a osobně úspěšnější.

S jakou strategií řízení lidských zdrojů vstupuje Met­

rostav do právě začínajícího roku 2009?

K dosažení optimálního počtu, struktury a kvality personálu máme pro období výkyvů poptávky na stavebním trhu stanoveny strategické operace až do roku 2012. Vedle

nich však musíme s řediteli divizí trvale a velmi pozorně

sledovat proměnnou situaci na stavebním trhu a na trhu

práce i pracovněprávní legislativu České republiky. To

především znamená umět včas reagovat a aktivně spolupracovat s naší odborovou organizací, hledat a nacházet

nové cesty ke stabilizaci Metrostavu a k jeho připravenosti

na postkrizové období.

P hD r. J o s e f Š ko r pil

2/13/09 10:27:21 AM