strana 3

zPrAvODAJStví z Divizí

1

Divize 8 pokračuje se stavbami v ledvicích

V Elektrárně Ledvice (foto č. 1 – model) staví divize 8

stavební část nového hlavního výrobního bloku o výko­

nu 660 MW. Tuto významnou zakázku získala koncem

loňského roku a už 5. ledna tým Ing. Radka Zemana

převzal staveniště a zahájil zemní práce.

„Nová zakázka pro společnost ŠKODA PRAHA Invest

na výstavbu 660MW energetického bloku v Elektrárně

Ledvice, patřící společnosti ČEZ, je významná nejen pro

nás, ale i pro celou firmu. Práce v objemu přesahujícím dvě miliardy korun musíme zrealizovat za pouhých

13 měsíců,“ říká výrobní náměstek divize 8 Ing. Ivo Vrbka. „Zakázku se nám podařilo získat i díky spokojenosti

generálního dodavatele a investora s naší předcházející

prací v Ledvicích. Tým Ing. Josefa Špryňara v elektrárně

v rekordně krátkém čase uboural část původní administrativní budovy, která překážela výstavbě nového bloku,

a její zbytek zrekonstruoval. Druhý tým Ing. Jana Štoncnera zde dnes řídí práce PSV v novém administrativním

objektu (foto č. 2), který dokončí už letos v květnu.“

Stavba nového výrobního bloku elektrárny je charakteristická vysokou technologickou náročností, komplikovanými podmínkami v místě provádění, velkým objemem prací s požadovanou nadstandardní kvalitou a velmi

krátkým termínem provedení. „Zatím jsme zahájili práce

na přípravě staveniště a zajištění stavební jámy,“ popisuje

Ing. Vrbka. „Stavba se za plného provozu elektrárny rozběhne v únoru a přesně za rok musí být stavebně připravená pro montáž technologie. V návaznosti na ni budou

naše práce v Ledvicích pokračovat až do roku 2012.“

Prvním oříškem, se kterým si tým divize 8 bude muset

poradit, bude zakládání. Na 25m pilotách, které musí být

schopné přenést velká dynamická zatížení, budou pro-

vedené až 4 m silné základové desky. Budou betonované

ve stavební jámě pod hladinou spodní vody ve vrstvách

s vysokými přítoky. Pro zajištění jámy proto budou použity milánské podzemní stěny, pilotové převrtávané stěny,

trysková injektáž a jílocementové těsnící stěny.

Další zajímavou částí stavby budou 150 m vysoké

železobetonové věže stavěné pomocí posuvného bednění.

Jejich vybudování si vyžádá lešení na plnou výšku, náročné bude i opláštění konstrukcí 150 m nad zemí. Ve věžích

budou výtahy a na jedné z nich dokonce i vyhlídka.

Celá stavba spotřebuje 130 000 m³ betonu a 14 000 tun

betonářské výztuže. V době maximálního nasazení divize 8 počítá v Elektrárně Ledvice s využitím až 30členného realizačního týmu, v němž kromě ředitele výstavby

Ing. Radka Zemana a jeho zástupce Ing. Jiřího Junka

budou i tři další vedoucí projektů z divize.

–red–, model archiv ŠKODa PRaHa Invest,

foto archiv divize 8 Metrostavu

2

uhlí ve školách bude ve volyni minulostí

největší letošní investicí Jihočeského kraje je projekt

snížení energetické náročnosti jeho škol a školských

zařízení ve Volyni. Stavbu, která byla slavnostně zahá­

jena 29. ledna, od začátku února provádí tým Ing. Pet­

ra Šimáka z divize 6 Metrostavu.

Cílem projektu je snížení emisí CO2 o téměř 3080 tun

za rok a roční úspora energie o 9473 GJ. Stavební práce

se postupně dotknou všech místních škol kromě jedné

mateřské, která kraji nepatří. Náklady na realizaci přesáhnou 115 milionů korun a bude se na nich podílet zejména

Fond soudržnosti EU. Pěti procenty z uznatelných nákladů

přispěje Státní fond životního prostředí ČR a Jihočeský

kraj poté projekt dofinancuje. „Jsem rád, že tuto největší

Při poklepu fotograf zachytil zleva prvního náměstka jiho­

českého hejtmana Martina Kubu, starostku města Volyně

Lenku nestřebovou a ředitele divize 6 Ing. Jana Cuce

Metrostav_03_09.indd 3

krajskou zakázku získala právě naše divize 6,“ řekl její

ředitel Ing. Jan Cuc. „Uděláme vše proto, abychom ji dokončili k plné spokojenosti investora.“

Projekt zahrnuje rekonstrukci kotelny na Děkanském

vrchu, která zásobuje teplem a teplou užitkovou vodou

domovy mládeže obou volyňských středních škol i areál

dětského domova, Školní jídelnu Volyně a rovněž obě

budovy místní základní školy. Ve všech dotčených objektech stavbaři zbudují nové předávací stanice a kompletně

k nim zrekonstruují teplovodní rozvody. Nejzásadnější

změny čekají průmyslovou školu. Všechny její objekty

čeká zateplení a výměna oken, která budou nahrazena

také v budovách domovů mládeže.

Pro zakázku bude klíčová také celková výměna otopné

soustavy a likvidace kotelny na lehký topný olej v areálu

školy v Resslově ulici. Tato přestavba ale v žádném případě nesmí narušit charakteristický ráz domu z třicátých

let minulého století.

S dokončením posledních prací divize 6 počítá letos

v říjnu. V následující zimní topné sezoně se díky projektu

zlepší životní prostředí ve městě, kde dnes spalované

hnědé uhlí nahradí biomasa, plyn a tepelné čerpadlo.

Rekonstrukce přinese vedle ekonomického efektu také

zvýšení komfortu pro studenty ubytované v domovech

mládeže a zlepšení podmínek pro výuku. Během prací

bude vedení škol koordinovat činnost s Metrostavem tak,

aby zásah do výuky byl minimální.

Bratislavský river Park roste jako z vody

Od loňského července, kdy jsme naposledy psali o mul­

tifunkčním bratislavském areálu River Park, postoupi­

la realizace této druhé největší rozestavěné pozemní

stavby na Slovensku (foto č. 1) o notný kus kupředu.

Na všech blocích, které mají odlišné termíny dokončení, je dnes již hotová nosná železobetonová monolitická

konstrukce a pracuje se na jejich opláštění.

„Na blocích C a F, jejichž stavbu řídí Ing. Martin Benko,

respektive Ing. Ján Valent, se dokončují vyzdívky a začínají práce na omítkách. Je v nich hotový i vzorový byt.

Na bloku D, řízeném Ing. Darinou Mackovou, pokračují

vyzdívky,“ popisuje postup prací svých slovenských kolegů z Metrostavu SK Ing. Filip Křesťan z divize 9 Metrostavu a dodává: „V bloku E – budoucím hotelu Kempinski,

který mám na starost, právě provádíme sádrokartonové

příčky a podhledy, dokončili jsme hrubé podlahy a jeden

vzorový pokoj (foto č. 2). Kromě toho náš další tým

pracuje napříč všemi bloky na TZB. V současné době

dokončuje veškeré kotelny a strojovny a provádí rozvody

instalací v jednotlivých částech komplexu. Celou stavební

činnost v komplexu řídí koordinátor výstavby River Parku

Ing. Richard Müller z Metrostavu SK, který je generálním

dodavatelem celé stavby.“

I když se na první pohled zdá, že i přes náročnost

celé stavby běží projekt jako po drátkách, musel si tým

1

Ing. Křesťana poradit s některými problematickými úseky. „V druhém technickém podlaží bloku E byl složitý

přechod ze sloupového systému na stěnový, kdy jsme

museli použít komplikované soustavy železobetonových

nosníků. Podobná situace – i když v jednodušší míře –

se opakovala také v rámci 10. technického podlaží, kde

jsme museli zajistit přechod zpět ze stěnového systému

na sloupový,“ vzpomíná Ing. Křesťan. Na stavbaře čeká

ještě jedna zajímavost: v 11. nadzemním podlaží hotelu

Kempinski bude nerezový bazén, jehož montáž by stavbu

měla zřejmě uzavírat.

Evropským unikátem je blok D – budova River House,

kde byla poprvé v Evropě pro obytnou stavbu použita

technologie předpínaných konstrukcí, jíž se jinak staví

mosty. Sedmipatrový objekt tak může stát jen na třech

podpěrách. Přesahuje až nad pobřežní promenádu a už

dnes tvoří jednu z dominant Bratislavy.

Po dokončení nabídne River Park přes 200 luxusních

bytů s krásným výhledem na Dunaj, komerční prostory,

obchody a kanceláře včetně rozlehlých podzemních garáží. Díky práci naší divize 9 bude jeho součástí i pětihvězdičkový hotel Kempinsky s příjemným zázemím, zahrnujícím bazén a špičkově vybavené wellness centrum.

Martina Vampulová,

foto archiv divize 9 Metrostavu

2

na kolektoru c vzniká nové ostění

Pod pravou dolní částí Václavského náměstí provádí už

řadu měsíců sdružení společností naVaTyP a Subterra

pod vedením divize 5 Metrostavu přestavbu třicet let

starého vodovodního kanálu na kolektorovou trasu C.

Do začátku února tým Ing. Jana Frantla z divize 5

vyrazil v první a druhé lávce 125 metrů hlavní trasy. Celé

sdružení pak přidalo ještě dalších 80 metrů. „Subterra na

svém úseku už začíná prohlubovat profil na třetí lávku, což

bude 1,5 metru hluboká a 2,1 metru široká ‚rýha‘ pro vodovodní řad DN500,“ doplňuje Ing. Frantl. K podzemnímu

dílu je třeba připočítat ještě téměř 90 metrů domovních

přípojek, celé sdružení jich má na kontě už 140 metrů.

„Z přípojek jsme provedli průvrty pro budoucí inženýrské

sítě a poté začali s betonářskými pracemi na definitivním

ostění kolektoru,“ popisuje Ing. Frantl. Jeho tým teď zároveň s ostěním pracuje i na přepojování stávajících vodovodních řadů na nové v hloubené šachtě u domu Krone.

Stavba pod Václavským náměstím (schéma) je specifická především svým charakterem, protože se nejedná o

klasickou ražbu, nýbrž o „rekonstrukci“, tedy přezmáhání

třicet let starého vodovodního kanálu a zvětšení jeho příčného profilu na téměř trojnásobek. „Kromě toho pracujeme na místě pro Pražany téměř svatém, kde by selhání

znamenala nepříjemnosti. Zatím jsme všechny problémy

naštěstí zvládli. Vypořádali jsme se i s komplikacemi

spojenými s umístěním stavby. Velkoprofilový vrt pro

vzduchotechniku jsme například nahradili typickou studnařskou prací. Při ražbě jsme používali dokonce i trhací

práce. Díky kontinuálnímu měření seizmiky dnes víme,

že jejich účinek na okolní konstrukce byl zanedbatelný,“

upřesňuje specifika stavby Ing. Jan Frantl.

Součástí prací na opravě kolektoru byl i archeologický průzkum. Začátkem loňského listopadu archeologové

prozkoumávali okolí stavby v souvislosti s hloubením

stavební jámy u domu Krone. Zajímavé podle Ing. Frantla

bylo, že v této oblasti našli i nedotčené místo s původním

složením kvartérních vrstev. Na Václavském náměstí, kde

se hloubila stanice metra Muzeum a probíhal nespočet

výkopových prací, je takový jev poměrně vzácný.

Stavba kolektoru C běží podle harmonogramu a měla

by být hotová letos v listopadu. Pro Ing. Jana Frantla je

poslední zakázkou, kterou řídí ve funkci vedoucího projektu u Metrostavu. Od března totiž přechází k dceřiné

společnosti Subterra na pozici obchodního náměstka

divize 1. Nám nezbývá, než Ing. Frantlovi popřát na nové

pozici hodně štěstí a úspěchů.

Martina Vampulová,

schéma společnost InguTIS

Jarmila Šnoblová,

foto archiv KÚ Jihočeského kraje

2/13/09 10:27:24 AM