TEK – úspěšné projekty

stavební skupiny Metrostav

16. února 2009 / 3 / XXI

více na str. 4

Ptáme se: PhDr. Josefa Škorpila,

personálního ředitele Metrostavu str. 2

M etrost a v

a .s.

č le n

ddm

g ro u p

Divize 8 Metrostavu pokračuje se

stavbami v Ledvicích str. 3

Bratislavský River Park roste jako

z vody str. 3

TEK 2009 – poprvé společně

fotoreportáž: Zkuste se podívat na

prostor roku 2009 jinak... str. 4

Krátce / Aktuálně

Personální změny v Metrostavu

Od 1. ledna letošního roku došlo v Metrostavu k řadě

personálních přesunů, které souvisely i se změnou

struktury řízení společnosti. Z těch nejvýznamnějších

bychom chtěli zmínit odchod dosavadního dlouholetého

a úspěšného ředitele divize 9 Ing. Ivana Kajera na centrálu

společnosti, kde bude působit jako expert. Na ředitelském

místě jej vystřídal bývalý obchodní náměstek divize

Ing. Petr Zábský. Nový obchodní ředitel Metrostavu Jiří

Procházka, MBA, svým odchodem do vyšší funkce uvolnil

místo ředitele divize 3. Na tuto pozici postoupil Ing. Martin

Plch, dříve obchodní náměstek divize. Oběma novým

ředitelům přejeme do práce na nové pozici v Metrostavu

mnoho úspěchů.

Novinky v BOZP

Výrobně-technický ředitel

Ing. Ivan Hrdina společně

s útvarem bezpečnosti

a ochrany zdraví centrály

formuloval novou Politiku

BOZP, která udává směr,

jakým se Metrostav v této

oblasti bude v následujících letech ubírat. Odpovědný

přístup každého pracovníka k této problematice pomůže

ochránit jeho vlastní zdraví i zdraví kolegů a ostatních

pracovníků na našich stavbách. Proto je důležité, aby

se s novým dokumentem všichni podrobně seznámili.

Najdete jej na internetu Metrostavu pomocí cesty: Profil

společnosti/Základní informace/Certifikace a normy.

V tištěné podobě je k dispozici na pracovištích divizí.

Změny v Jihomoravském kraji

Další změny v Metrostavu nastaly na oblastním ředitelství

divize 1 pro Jihomoravský kraj. Jeho novým ředitelem

se stal Ing. Luděk Stehlík, dosavadní vedoucí provozu

inženýrských sítí Morava. Na pozici oblastního ředitele

vystřídal odstupujícího Ing. Jaroslava Vraňana. Do nové

funkce mu přejeme úspěšný start.

Automobil pro Prahu 13

V pondělí 2. února převzal starosta Prahy 13 David

Vodrážka (foto vpravo) nový automobil pro Středisko

sociálních služeb své městské části. V rámci projektu

Sociální automobil jej zajistila poděbradská reklamní

agentura Kompakt. Mezi sponzory, kteří na jeho zakou­

pení přispěli, byl i Metrostav.

„Děkuji všem firmám, které pořízení auta pro tento

bohulibý účel umožnily,“ řekl David Vodrážka. „Mohu je

ujistit, že na vozech pečovatelské služby, které jsou stále

v pohybu, bude jejich reklama opravdu vidět.“ Ford Transit bude sloužit zejména k převozu nepohyblivých klientů

a obědů pro Středisko sociálních služeb.

Předání vozu se zúčastnil také poslanec Petr Bratský

a zástupci radnice i sponzorů. Na pořízení vozidla přispělo

24 firem, které si zakoupily reklamní plochu na jeho karoserii (foto). Sociálních automobilů od agentury Kompakt

už po celé České republice jezdí téměř 220, na pět z nich

přispěla i naše společnost. V Praze 13 vyráží do ulic už

třetí vůz tohoto typu, druhý s logem Metrostavu.

Metrostav_03_09.indd 1

Více než tři sta vedoucích pracovníků společností Me­

trostav, Subterra, Metrostav SK, Metrostav Develop­

ment, METROS a SQZ se společně sešlo na šesté

Technicko-ekonomické konferenci Metrostavu. Poprvé

tak byla společná pro zástupce všech významných čle­

nů naší skupiny, které v úvodním projevu prezident Jiří

Bělohlav (foto) seznámil s její strategií.

„Moc bych si přál, abyste si z našeho setkání odnesli

informace o tom, jak si dnes jako skupina stojíme, co nás

vedlo k provedení organizační změny ve skupinovém řízení a jak budeme spolupracovat,“ řekl na začátku setkání

Jiří Bělohlav a doplnil: „Rád bych, abyste získali představu

o vývoji skupinové strategie a o rozhodujících dílčích strategiích. Abyste pochopili naše úvahy o stavu stavebního

trhu a věděli, co budeme dělat, abychom v současné

nelehké situaci obstáli.“

V první části vystoupení Jiří Bělohlav shrnul hospodaření jednotlivých členů skupiny v uplynulém roce.

Metrostav v něm splnil své plánované parametry a ještě

nikdy ve své historii nedosáhl tak vysokých ročních výkonů jako v roce 2008. Dospěl k nim především díky skvělé

práci výrobních divizí 1, 3, 4 a 8 a výbornému výsledku

hospodaření centrály společnosti.

Společnost Subterra, i když dosáhla zisku, plánované

výkony ani hospodářský výsledek nesplnila. Vzhledem

k dlouhodobému neplnění plánovaných parametrů v ní

došlo k organizačním a personálním změnám. Byl jmenován nový generální ředitel, doplněno odborné vedení

firmy a ustanovena nová divize 4.

Metrostav SK i přes svůj rozvojový potenciál plán

nesplnil a jeho hospodářský výsledek skončil na nule.

Fungování specializovaných společností METROS a SQZ

je dlouhodobě stabilizované.

Vývoj v rozhodujících podnicích byl v uplynulém období nerovnoměrný a bylo nutné jej řešit. Z centrály

Metrostavu byl proto vyčleněn úsek prezidenta a viceprezidenta, které se budou plně věnovat řízení skupiny.

O těchto strategických změnách již naše noviny podrobněji informovaly v minulých číslech.

Jako základ nového systému řízení byl vytvořen Statut

skupiny Metrostav, který jednoznačně stanovuje pravo-

moci a odpovědnosti řídících pracovníků společností.

Prezident, viceprezident, generální ředitelé společností

Metrostav, Subterra, Metrostav SK a Metrostav Development a ředitelé ostatních firem ze skupiny vytvořili

Strategickou koordinační radu, jejíž rozhodnutí se budou

přenášet do exekutivní agendy jednotlivých společností.

Aby bylo možné strategii skupiny Metrostav plnit, je

zapotřebí především sladit systémy řízení všech podniků. Dále je nutné najít takový způsob spolupráce, který

umožní využít zjevný potenciál jednotlivých podniků pro

vyšší výkonnost celku. Musíme nalézt možnosti, jak koncentrovat některé vybrané činnosti – například správu

nemovitého a movitého majetku, účetnictví, geodetické

práce a možná ještě další – pro snížení skupinových nákladů a ohraničení možných rizik.

Pro další období je prvním a základním strategickým

cílem skupiny Metrostav rozvíjet oblast stavební výroby.

To bude podpořeno zefektivněním procesů u stávajících

nosných technologií, podporováním technologií nových,

zlepšením řízení projektů a lepším vedením lidí.

„Musíme si být vědomi, že konec loňského a začátek

letošního roku přinesly do našeho podnikání dramatickou změnu,“ připomněl prezident skupiny Jiří Bělohlav.

„Na rozdíl od stavu před rokem, kdy jsme se potýkali

s kritickým nedostatkem produkčních zdrojů a zároveň

cítili vysoký zájem o naše odborné kapacity, bojujeme

dnes s ostrým propadem poptávky. Je tomu tak zejména

v pozemním stavitelství u soukromých investorů. Situaci

zvládneme jen tehdy, když přestaneme preferovat osobní

zájmy a dáme své schopnosti celku. Když využijeme beze

zbytku naše vnitřní kapacity a budeme šetřit,“

Dalším strategickým cílem je rozšiřování skupiny

Metrostav. Naše uvažování i v této oblasti ovlivňují změny

v hospodářském vývoji České republiky, Evropy i celého

světa. Akvizice však mají i nadále ve strategických úvahách skupiny Metrostav významné místo.

Třetím cílem strategie je rozvíjet development a PPP

projekty. Čtvrtým je zlepšit systém řízení a organizace

stavební skupiny Metrostav, jejíž řídící principy budou

koordinovány v rámci celé DDM Group.

Oživlá vzpomínka

Symbolický klíč od Domu zahraničních služeb v ulici Na

Poříčí předal v úterý 3. února ředitel divize 1 Ing. Milan

Veselský (foto druhý zprava) první náměstkyni minist­

ra školství, mládeže a tělovýchovy Ing. Evě Bartoňové.

Slavnostně tak zakončil rekonstrukci objektu, ke které­

mu má řada zaměstnanců Metrostavu osobní vztah.

Klasicistní objekt na rohu ulic V Celnici a Na Poříčí

totiž ve své dlouhé historii sloužil mimo jiné i jako sídlo

vedení divize 2, která z něj řídila stavbu trasy B pražského

metra, včetně jeho nedaleké stanice na náměstí Republiky. Z tohoto důvodu byla na malou slavnost při ukončení

stavby pozvána také řada pracovníků Metrostavu, kteří si

na staré časy zavzpomínali při prohlídce nově zrekonstruovaného objektu. Mezi zúčastněnými se objevil předseda

dozorčí rady Metrostavu Ing. Jindřich Hess, jeho generální ředitel Ing. Pavel Pilát (foto vlevo) i ředitel divize 6

Ing. Jan Cuc a mnoho dalších.

Budova Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR bude sloužit zejména pro jednání s delegacemi

Evropské unie. Část přízemních prostor je vyhrazena pro

vzdělávací centrum mládeže. Rekonstrukci historického

objektu, který se nachází v centru města na území Pražské památkové rezervace zapsané do seznamu světového

kulturního dědictví UNESCO, úspěšně provedl tým Aleše

Synka z divize 1. O stavebních detailech rekonstrukce

jsme vás informovali v minulém čísle novin.

Ter e z a Re g n er o v á, f o t o J o s e f H u s á k

do ko n č ení n a s t r. 2

2/13/09 10:27:16 AM