Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 03/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 03/2011, Strana 2
Rekonstrukce změní vzpomínku v budoucnost
Nejznámějším dílem pražského architekta Ladislava
Machov Pardubicích se hned po svém otevření v ro-
ce 1925 stal dům s pasáží, ktedodnes nese jméno
sho tvůrce. Elegantní polyfunkčstavbu tvořil ti-
podlažní objekt s 31 byty, z jehož průchodu se vcházelo
do 28 obchodů a stylové suterénní restaurace. Macho-
ňova pasáž byla zkrátka řadu let chloubou Pardubic.
Čas však má ostré zuby (foto) a památkově chráněné-
mu objektu hrozilo, že bprojde rekonstrukcí, nebo
zmizí ze světa. První možnost naštěstí zvítězila.
Provedení náročné akce má na starost divize 9 v čele
s vedoucím projektu Ing. Petrem Jeřábkem. Jeho tým do-
razil na sto vloni v prosinci a dosud se zde spolu s pa-
tři především polel na pasportizaci objektu. Ten si
i po rekonstrukci zachová původní podobu včetně světel,
kování, malby, ozdobných prva dalších detailů. Je jen
velká škoda, že 23 vodních svítidel, která byla před
22 lety nalezena ve sklepě vedlejšího domu, se v průběhu
dalších let ztratilo a v pasáži je musí nahradit repliky.
Celá zakázka na rekonstrukci a dostavbu Machoňovy
pasáže je rozdělena do dvou etap; divize 9 pracuje na
první. Dnes při řídí zejna odstrojoa chystá de-
molice, po nich ijde na řadu rekonstrukce a ístavba.
Na vše má tým Ing. Jeřábka jen necelých 18 měsíců.
Kompletní rekonstrukce a dostavba Machovy pa-
že obnáší úpravu 11 800 obestavěného prostoru,
v němž bude umístěno 26 by s dispozi od 2 + kk
po 4 + kk, 15 vzájemně propojovatelných obcho a 4
kanceláře. Ve druhé etapě stavby je napnono i par-
kovišs kapacitou 34 míst, takže spolu s podzemními
Vizitka dobré práce
Tým Ing. Martina Kocha z divize 1 končí výstavbu Cen-
tra akutní medicíny v Oblastní nemocnici Kladno. Dva
a čtvrt roku zdejší dobré práce ve sdružení s firmou
Energie – stavební a báňská usnadnilo Metrostavu ces-
tu k provádění dalších zakázek pro stejného investora.
Do otevření nejmodernějšího pavilonu kladenské ne-
mocnice zbývajen dny. I kdyby Centrum akutní medicíny
nezdobil sněhový poprašek (foto č. 1), bylo by jasně pa-
trné, že jeho nový monoblok je kompletně hotový etně
okolních terénních a sadových úprav (foto č. 2). Nosné
železobetonové sloupy i stěny už vloni obalila zavěšená ke-
ramická fasáda nepravidelných tvarů, vodorovně členěná
pásy hliníkových oken. Novostavbě vtiskla na prvpohled
jednoduchý, ale charakteristický vjší výraz (foto č. 3).
Co se týče interiéru, Ing. arch. Jan Topinka a archi-
tektka Sanja Keser dostali od investora za úkol barev
odlišit nemocniční provozy a zpříjemnit co nejc vzhled
jednotlivých oddělení. Do budovy zatím kromě stavbařů
a pracovní společnos PURO-KLIMA a HOSPIMED,
kteří prováděli montáž zdravotnických technologií, vstu-
povali jen stěhováci a zdravotnický personál. Její hravé
interiéry (foto č. 4) však už za pár dní budou moci ocenit
i pacienti. Vejnost tak bude moci posoudit, jak dobře se
podařilo zjednodušit orientaci v novostav(foto č. 5),
která bude srdcem celého zdravotnického areálu – s akut-
ními provozy zahrne i šest centrálních operačních sálů.
Investor je ak dnes s pra naší divize 1 spo-
kojený. Svědčí o tom i další zakázky, které v kladenské
nemocnici po výběrovém řízení nedávno získala.
Ing. Zbyška Vozarika,
vedoucího projektu z divize 2
Po zkušenostech ze staveb silničního okruhu kolem
Prahy v úseku ŘepyRuzy a obchvatu Plzně, kde
pracoval i na tunelu Valík, se Ing. Zbyšek Vozarik před
čtyřmi lety zabydlel na Letné. Pro divizi 2 Metrostavu
odtud řívýstavbu zdejších hloubených tunebudo-
vaných v rámci výstavby pražského komplexu Blanka.
Mohl byste připomenout, co vaše stavba zahrnuje?
V otevřené jámě nebo pomocí modifikované milánské
metody budujeme dvojici 638 m dlouhých třípruhových
tunelů v úseku od Špejcharu po portál ražených tubu
na Letné. Součásnaší stavby je i podzemní ižovatka
U Vorků a technologic centrum TGC 3. Téměř celý
prostor stavební my nad tunely zaplňujeme konstruk-
cemi až čtyřpatrových podzemních garáží pro 863 vozů,
42 z nich bude pro invalidy. Kromě práce v podzemí spa-
do naší části zakázky i zpětná úprava povrchů a to
jak parku na pláni, tak tramvajové trati až es Letens
náměstí, vše etně doených inženýrských sítí. V okolí
stavby jsme také staticky zajišťovali domy, které by mohly
t doeny ražbami v úseku Královská obora. ípadná
poškození budeme na zár opravovat.
Které činnosti teď na staveništi zejména provádíte?
Odbeujeme stěny zárečho dilatačho lu vý-
jezdové rampy tunelové ižovatky U Vorlíků směrem
od evnova. Všechny její konstrukce chceme dokončit
v ktnu. Pokračujeme s betoží podzemho par-
kingu od středu ke Špejcharu a u portálu se chystáme
na výstavbu svislých konstrukcí TGC 3. V tunelech s čel-
ním odžováním končíme poslední práce na spodních
rozpěrných deskách a mostovkách.
V letošním roce investor omezuje finanční prostředky
na stavbu tunelů Blanka. Jak se to dotkne vaší práce?
i omezení finančních prostřed se m nepodaří
provést plánovanou opravu tramvajové trati, která la
nazat na nedávno ukončenou rekonstrukci třídy Mila-
dy Horákové. Po celý rok proto budeme pokračovat jen
s výstavbou hrubých konstrukcí, které pod úrovní terénu
vyplní stavební jámu. Jednání s investorem o konkrétních
posunech termíak teprve začínají. I když to nebude
snadné, uláme e pro to, aby na našem úseku bylo
možné zprůjezdnit tunely dle původního harmonogramu.
Stavinu znáte z rodiny, vybral jste si ji ke studiu
na průmyslovce. Co s na ní baví?
Kažstavba, na které mohu pracovat, je jiná. Blanka je
obrovslo, jemu podobné ve snení a v dohled-
době asi nebude. Jsem moc rád, že se mohu podílet
na jeho řízení a že se nám na Letné zatím podařilo vit
echny složitosti – zejména přeložky dopravy, ke kterým
jsme ve zdejším úzkém průjezdném profilu idali navíc
i odvoz více než milionu kubívytěžené horniny. Těší
mě, že zájem a reakce lidí na dni otevřených dveří vloni
v září potvrdily, že i obyvatelé z okolí, které stavba nejc
omezuje, chápou její složitost a výjimečnost.
Volný čas v zimě i v létě rád trávíte na horách. Ovlivnila
vaše profese i to, čeho si všímáte, když cestujete?
Jako každý, koho profese těší, i já rád sleduji, jak si s prací
poradili kolegové. Ba mě naczet shody, ale i rozl-
nosti v architekte a v prování staveb u nás a v zahra-
ničí, třeba v jižněji položených částech Evropy. Nejc mě
samozřejmě zajímají dopravní stavby a zejména to, jak
splývají s okolní krajinou. Sleduji, kde stojí protihlukové
stěny, jestli jsou ozelené či jak jsou zarost porly
tunelů. Rád se vracím na místa, kde jsem ív pracoval,
abych se podíval, zda ne lo zapadlo do kraje. Vždyc-
ky mě potěší, kdzjistím, že nová komunikace doplňuje
reliéf terénu a nejen zkracuje cestu lidem, ale je zárov
i hezká na pohled. Myslím si totiž, že dopravní stavby mají
nejen dobře sloužit, ale měly by i přirozeně vypadat.
strana 2
PTÁME SE
1
Stavba Pod Tyršovým vrchem skoila
Na ehu Botiče v pražské Michli skončila kolaudací
stavba Pod Tyršovým vrchem, projekt Metrostavu De-
velopment. Díky generálnímu dodavateli – společnosti
Subterra oba domy ve stávající husté zástav vy-
rostly během pouhých 16 síců. První obyvatelé by
se do nich měli stěhovat už začátkem letošního léta.
Výstavba první, čtyř- až pětipodlažbudovy s půdo-
rysem tvaru L (foto č. 1) a druhé čtvercose šesti pod-
lažími (foto č. 2) zala už v září 2009. Stavbi totmu-
seli nejdřív upravit vjezd do sousedního areálu, což bylo
kvůli inženýrským sítím náročnější, než předpokládali.
Přeložky rozvodů brzdily i zemní práce. „Kromě změn
vedekabePražské energetiky a horkovodu jsme mu-
seli přeložit i vodovod a slovakabely O2. Mohli jsme
to provést po skácení zeleně v období vegetho
klidu a to si vyžádalo čas navíc,“ říká manažer projektu
Ing. Rostislav Šíša z Metrostavu Development.
Pilotové základy proto stavbaři začali provádět až
v listopadu 2009, když udeřily mrazy. „Beton jsme mu-
seli udržovat v technologicky předepsané teplotě pomocí
přímotopů. Nepřízeň počasí nás zastihla ještě jednou – na
konci roku 2010 i dokončování fasád a okolí. Nakonec se
nám ale podařilo přejímací řízení zahájit v lednu 2011,
jak bylo původně dohodnuto,“ pochválil svůj tým vedoucí
projektu celé stavby Pavel Horák z divize 2 Subttera.
V první budově je 19 bytů, v sousední 11. Domy sice
ma odlišné půdorysy i výšku, oba ak propojuje za-
střený chodník a je možné je považovat za jeden celek.
Nejatraktivněí v nich jsou čtyři bytové jednotky, kte
mají terasy na střechách; balkony však má i většina ostat-
ch. Byty jsou koncipony nadstandard a vyhoví
spíš rodinám, protože i ten nejmenší měří asi 50 m²,“ říká
Ing. Šíša. Nosná konstrukce objektů je z monolitického
železobetonu s keramickou vyzdívkou a zateplením. Na
východních fasádách mají bočně vykloněná okna směrem
na jih, ky nimž se do bydostane víc denního světla.
Z ateliéru architektů Marka Lehmana a Radovana Kováříka
vychází i použicortenového plechu na fasádách, které
konečnou podobu získají až po vyzrátí a zreznutí.
Ing. Šíša spolupráci s firmou Subterra ocenil: Tým
Pavla Horáka nezklamal a kolaudace proběhla 15. února
úspěšně.“ Víc informací najdete na www.tyrsuvvrch.cz.
Špán Sedček, foto Josef Husák
2
1
2
3
4
5
garážemi zde vznikne nový prostor pro stání 78 osobních
aut. Zbývající venkovplocha je dost velká pro ustě
kavárny či snack baru a zazelenění. Stavba tak polí zá-
klad moderního obchodně-administrativního centra a í-
padně umožní i vznik nového pardubického náměstí.
rip–, foto archiv divize 9
Ladislav Machoň (1888–1973), spolupracovník Jana
Kotěry, patří k našim předním architekm. Jeho tvorbu
ovlivnily zejména funkcionalismus a art deco, které ho
inspirovaly třeba k návrhu pražsho hotelu Zlatá husa,
vily bratří Čapků a při přestavbě Klementina. Pro
Filadelfii vytvořil československý výstavní pavilon,
v Naardenu upravil památník J. A. Komensho. Navrhl
také interiéry Univerzitní knihovny, automatu Koruna
v Praze a londýnské restaurace na Regent Street.
Metrostav Metrostav 03/2011, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 03/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 03/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 03/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 03/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 03/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 03/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 03/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 03/2011, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics …

Rendering Strana 3 (103912): (0/1) (233 ms)

Rendering Strana 2 (103911): (0/1) (272 ms)

Rendering Strana 1 (103910): (0/1) (271 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3081/vth120532-1.jpg

 i3081/vth120533-1.jpg

 i3081/bg103911.svg

 i3081/vth120534-1.jpg