strana 4
Změna v personálním
marketingu Metrostavu
Počet zaměstnanců Metrostavu se vloni oproti předchozím letům snížil a pohyboval se kolem 3100 pracovníků. Také proto s koncem minulého roku skončil systém odměn za doporučování nových spolupracovníků.
V naší společnosti byla tato podpora náboru nových
zaměstnanců zavedena v roce 2006. V době, kdy byl výrazný nedostatek techniků i kvalifikovaných specialistů
dělnických profesí a do naší společnosti přicházelo více
než 500 nových zaměstnanců ročně.
Změny na trhu stavebních prací však výrazně zasáhly
i do trhu práce. K dobrovolné změně zaměstnavatele dnes
lidé přistupují s podstatně větší rozvahou než v předchozích letech. I proto je dnes personál naší firmy stabilizovaný a probíhá pouze jeho přirozená a kvalitativní obměna.
Prostřednictvím internetové burzy práce vloni projevilo zájem o pracovní uplatnění ve Skupině Metrostav více
než 4300 uchazečů. I proto s účinností od 1. ledna 2011
naši zaměstnanci nebudou finančně odměňováni za doporučení vhodných kandidátů na volné pracovní pozice,
jako to bylo dřív. Reference současných zaměstnanců
Metrostavu však nadále zůstávají nezanedbatelným zdrojem pro získávání nových kvalitních kolegů a kolegyň pro
věkovou i strukturální obměnu našeho personálu.
informace / aktuality / zajímavosti
FOTORE P ORT Á Ž
sloupek odborů
Zpráva ze sjezdu odborového svazu
1
Ing. Martina Zrcková, vedoucí útvaru
pracovněprávních vztahů Metrostavu
Větší než průměr
V zemích EU připadá na tisíc obyvatel 200–250 m² pronajímatelné maloobchodní plochy nákupních center.
V naší republice se tato hodnota pohybuje na horní hranici průměru, v Praze dosahuje dokonce trojnásobku.
Galerie Harfa, na jejíž výstavbě se výrazně podílela
naše divize 3, proto zřejmě byla posledním projektem
svého druhu nejen v naší metropoli, ale i v celé zemi.
Hospodářská krize se u obchodních center projevila už
v roce 2009. Vloni některým nákupním areálům poklesl
obrat oproti předchozím letům až o třetinu a snížila se
i průměrná návštěvnost. Jejich majitelé se proto soustřeďují zejména na zatraktivnění nabídky a odlišení od
konkurence. V Galerii Harfa tak netrpělivě čekají na jaro
a dokončení Dinoparku s modely prehistorických zvířat.
V roce 2010 fungovalo v ČR asi 300 nákupních center.
Ta největší, s plochou přes 80 000 m², jsou dvě v Brně
a po jednom v Ostravě a v Praze-Letňanech. Odborníci
očekávají, že v budoucnu se tuzemský maloobchodní trh
rozšíří asi jen o několik retailových areálů. Vyrostou zřejmě v sousedství stávajících hypermarketů a jejich plocha
by v roce 2011 neměla překročit 60 000 m². Další investice budou v oboru zřejmě směřovat jen do modernizace.
2
3
Tvýma očima 2010
zdroj: konference Retail Summit 2011
Číslo 610 nahrazuje 609
V německém městě Schwanau rozebírají pracovníci
firmy Herrenknecht zeminový razicí štít č. 609. Jeho
zabalené díly čekají na továrním dvoře a připravují se
k převozu do Prahy, který by měl skončit 30. března.
Na místě, které stroj č. 609 v hale uvolnil, už začal
vznikat jeho identický dvojník s výrobním číslem 610.
Technici postupně montují dohromady jeho jednotlivé
části, řezná hlava je už kompletně svařená a zkontrolovaná
(foto). Přejímka hotového štítu č. 610 proběhne ve výrobním závodě po polovině března, hned nato by se měl začít
rozebírat a převážet na staveniště. Šestsetdevítka by měla
začít razit levý traťový tunel metra V. A směrem ke stanici
Petřiny v období po 4. dubnu, šestsetdesítka vyjede podle
plánu do pravého tunelu koncem letošního června.
–red–, foto archiv firmy Herrenknecht
Ve dnech 4. a 5. února se v hotelu Olšanka uskutečnil
VI. sjezd Odborového svazu Stavba ČR. Mezi jeho
delegáty byli i čtyři zástupci naší základní organizace.
Mimo jiných hostů se sjezdu zúčastnili i předseda
Senátu PS ČR Milan Štěch, ministr práce a sociálních
věcí Jaromír Drábek, europoslanec Richard Falbr,
předseda ČMKOS Jaroslav Zavadil, prezident Svazu
podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš a další.
Ministr ve svém vystoupení zdůraznil, že vláda vede
dialog s odbory, které bere jako sociálního partnera,
a obhajoval vládní reformy, zejména důchodového systému. Richard Falbr informoval o postojích
europarlamentu k některým trendům v evropském
i celosvětovém prostředí a o problematice mezinárodních úmluv včetně jejich dodržování. Předseda
OS Stavba ČR Stanislav Antoniv a Václav Matyáš se
věnovali zejména problematice odvětví a shodli se, že
vláda svými kroky významně podráží nohy českému
stavebnictví. Oba shodně konstatovali: „... státní pokladna na tom není tak špatně, aby musela omezovat
i veřejné investice.“ Připomněli, že Svaz podnikatelů
ve stavebnictví odmítá jménem stavebních firem tzv.
superstrategii ministra dopravy Víta Bárty, protože
se ve skutečnosti jedná o zastavení výstavby naší
dálniční a silniční sítě. Stanislav Antoniv dále upozornil, že od roku 2008 již došlo k poklesu personálu
ve stavební výrobě o 22 tisíc zaměstnanců a kvůli
dramatickému snížení finančních prostředků ve veřejných investicích přijde o práci v dalším období
zřejmě ještě dalších 40 tisíc lidí.
V pracovní části sjezdu delegáti projednali zprávu
o činnosti svazu za uplynulé období. Jeho předseda v ní vyzdvihl například spolupráci se sociálními
partnery na odvětvové úrovni, ochotu kolektivně
vyjednávat a společný zájem rozšiřovat účinnost
odvětvové kolektivní smlouvy na všechny subjekty,
které ve stavebnictví působí.
Delegáti sjezdu potom po projednání schválili důležité dokumenty na další období – novelizované
stanovy, program do roku 2014 a odborovou finanční
a majetkovou politiku. Zvolili i své nové představitele.
Do čela Odborového svazu Stavba ČR byl tajnou volbou opět vybrán Stanislav Antoniv, jeho místopředsedou se znovu stal Ing. Milan Vomela.
4
5
6
7
Dodávka a montáž zeminového razicího štítu probíhá přesně podle plánu
V pátek 28. ledna začaly návěsy vozit z Německa do Prahy první části tunelovacího stroje (TBM), který pracovníci ze
sdružení divizí 5 a 8 použijí při ražbách traťových tunelů metra V. A. Nejprve je na stavebním dvoře BRE1 poskládají
do asi 10 m dlouhých technologických celků česky zvaných vozíky. Pásový jeřáb Liebherr LR 1750 – při vyložení
31 metrů má nosnost až 120 tun – je z povrchu (foto č. 1) přes montážní jámu o průměru 21 m (foto č. 2) přemístí až
na její dno do 37m hloubky (foto č. 3). Po usazení na betonové lože s kolejemi strojníci přesunou vozíky do montážní
komory (foto č. 4). Má profil asi 100 m² a jámu propojuje se štolou Kateřina. Na to, aby vše probíhalo přesně podle
harmonogramu a na milimetry přesně, dohlíží celý tým vedoucího projektu Ing. Davida Cyroně z divize 5. Fotograf
při řízení operace zachytil strojmistra Jána Frakoviče (foto č. 5). Sestavení TBM je však velmi složitá činnost. Proto
na ni dozírají i specialisté z firmy Herrenknecht, která stroj vyrobila. Vedoucí manažer projektu z německé strany,
Patrick Rennkamp, a jeho kolegové Wolfgang Schultz a Özgür Yurtaydin (foto č. 6 zleva) nám budou s TBM pomáhat
až do závěru ražeb. Dnes sledují, jak se do prostoru mezi montážní jámu a štolu Kateřina rovná úvodní pětice vozíků
tunelovacího stroje. První byl do komory zasunut vozík č. 5, po něm následovala „čtyřka“ (foto č. 7), řada za pár
týdnů skončí jedničkou. Naposledy bude v montážní jámě do štítu usazena řezná hlava, která se ponoří do připravené
zarážky. Z ní se začátkem dubna TBM č. 609 rozjede na ražbu levého traťového tunelu metra směrem do Dejvic.
Do 15. března jsou v galerii FotoNACH na ČVUT v Praze-Dejvicích vystaveny snímky z fotografické soutěže
Tvýma očima 2011. Již potřetí ji uspořádala Fakulta
stavební ČVUT v Praze a Metrostav ji podpořil cenami
pro vítěze dvou z jejích tří kategorií.
V odborné porotě, která posuzovala celkem asi čtyři
sta snímků, letos rozhodoval i zástupce úseku personálního ředitele Metrostavu. Naše společnost potom ocenila ty
studenty Fakulty stavební ČVUT v Praze, kteří nejvýstižněji vyjádřili téma Lepší město – lepší život. Obdarovala
i nejúspěšnější fotografy z řad vysokoškoláků a studentů
odborných středních škol, kteří na svých fotografiích nejvýstižněji zobrazili svou představu o tom, Jak se staví...
Vítězové převzali ceny z rukou PhDr. Lenky Laňové
z útvaru personálního marketingu Metrostavu. Vyhodnocení soutěže, které se uskutečnilo za přítomnosti děkanky
FSv ČVUT prof. Ing. Aleny Kohoutkové, CSc. (foto druhá
zprava), proběhlo 28. ledna 2011 při Dni otevřených dveří
stavební fakulty. Je potěšitelné, že jedno z ocenění získal
také Bc. Lukáš Krotil, který působí na odborné praxi
v naší divizi 5 – gratulujeme. Více se o akci dozvíte na internetových stránkách http://tvymaocima.fsv.cvut.cz.
Lenka Laňová, foto archiv FSv ČVUT
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8 – Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 3/2011 vyšlo 23. 2. 2011 (4/2011 vyjde 10. 3. 2011) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7 – Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736