strana 4

Změna v personálním

marketingu Metrostavu

Počet zaměstnanců Metrostavu se vloni oproti předchozím letům snížil a pohyboval se kolem 3100 pracovníků. Také proto s koncem minulého roku skončil systém odměn za doporučování nových spolupracovníků.

V naší společnosti byla tato podpora náboru nových

zaměstnanců zavedena v roce 2006. V době, kdy byl výrazný nedostatek techniků i kvalifikovaných specialistů

dělnických profesí a do naší společnosti přicházelo více

než 500 nových zaměstnanců ročně.

Změny na trhu stavebních prací však výrazně zasáhly

i do trhu práce. K dobrovolné změně zaměstnavatele dnes

lidé přistupují s podstatně větší rozvahou než v předchozích letech. I proto je dnes personál naší firmy stabilizovaný a probíhá pouze jeho přirozená a kvalitativní obměna.

Prostřednictvím internetové burzy práce vloni projevilo zájem o pracovní uplatnění ve Skupině Metrostav více

než 4300 uchazečů. I proto s účinností od 1. ledna 2011

naši zaměstnanci nebudou finančně odměňováni za doporučení vhodných kandidátů na volné pracovní pozice,

jako to bylo dřív. Reference současných zaměstnanců

Metrostavu však nadále zůstávají nezanedbatelným zdrojem pro získávání nových kvalitních kolegů a kolegyň pro

věkovou i strukturální obměnu našeho personálu.

informace / aktuality / zajímavosti

FOTORE P ORT Á Ž

sloupek odborů

Zpráva ze sjezdu odborového svazu

1

Ing. Martina Zrcková, vedoucí útvaru

pracovněprávních vztahů Metrostavu

Větší než průměr

V zemích EU připadá na tisíc obyvatel 200–250 m² pronajímatelné maloobchodní plochy nákupních center.

V naší republice se tato hodnota pohybuje na horní hranici průměru, v Praze dosahuje dokonce trojnásobku.

Galerie Harfa, na jejíž výstavbě se výrazně podílela

naše divize 3, proto zřejmě byla posledním projektem

svého druhu nejen v naší metropoli, ale i v celé zemi.

Hospodářská krize se u obchodních center projevila už

v roce 2009. Vloni některým nákupním areálům poklesl

obrat oproti předchozím letům až o třetinu a snížila se

i průměrná návštěvnost. Jejich majitelé se proto soustřeďují zejména na zatraktivnění nabídky a odlišení od

konkurence. V Galerii Harfa tak netrpělivě čekají na jaro

a dokončení Dinoparku s modely prehistorických zvířat.

V roce 2010 fungovalo v ČR asi 300 nákupních center.

Ta největší, s plochou přes 80 000 m², jsou dvě v Brně

a po jednom v Ostravě a v Praze-Letňanech. Odborníci

očekávají, že v budoucnu se tuzemský maloobchodní trh

rozšíří asi jen o několik retailových areálů. Vyrostou zřejmě v sousedství stávajících hypermarketů a jejich plocha

by v roce 2011 neměla překročit 60 000 m². Další investice budou v oboru zřejmě směřovat jen do modernizace.

2

3

Tvýma očima 2010

zdroj: konference Retail Summit 2011

Číslo 610 nahrazuje 609

V německém městě Schwanau rozebírají pracovníci

firmy Herrenknecht zeminový razicí štít č. 609. Jeho

zabalené díly čekají na továrním dvoře a připravují se

k převozu do Prahy, který by měl skončit 30. března.

Na místě, které stroj č. 609 v hale uvolnil, už začal

vznikat jeho identický dvojník s výrobním číslem 610.

Technici postupně montují dohromady jeho jednotlivé

části, řezná hlava je už kompletně svařená a zkontrolovaná

(foto). Přejímka hotového štítu č. 610 proběhne ve výrobním závodě po polovině března, hned nato by se měl začít

rozebírat a převážet na staveniště. Šestsetdevítka by měla

začít razit levý traťový tunel metra V. A směrem ke stanici

Petřiny v období po 4. dubnu, šestsetdesítka vyjede podle

plánu do pravého tunelu koncem letošního června.

–red–, foto archiv firmy Herrenknecht

Ve dnech 4. a 5. února se v hotelu Olšanka uskutečnil

VI. sjezd Odborového svazu Stavba ČR. Mezi jeho

delegáty byli i čtyři zástupci naší základní organizace.

Mimo jiných hostů se sjezdu zúčastnili i předseda

Senátu PS ČR Milan Štěch, ministr práce a sociálních

věcí Jaromír Drábek, europoslanec Richard Falbr,

předseda ČMKOS Jaroslav Zavadil, prezident Svazu

podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš a další.

Ministr ve svém vystoupení zdůraznil, že vláda vede

dialog s odbory, které bere jako sociálního partnera,

a obhajoval vládní reformy, zejména důchodového systému. Richard Falbr informoval o postojích

europarlamentu k některým trendům v evropském

i celosvětovém prostředí a o problematice mezinárodních úmluv včetně jejich dodržování. Předseda

OS Stavba ČR Stanislav Antoniv a Václav Matyáš se

věnovali zejména problematice odvětví a shodli se, že

vláda svými kroky významně podráží nohy českému

stavebnictví. Oba shodně konstatovali: „... státní pokladna na tom není tak špatně, aby musela omezovat

i veřejné investice.“ Připomněli, že Svaz podnikatelů

ve stavebnictví odmítá jménem stavebních firem tzv.

superstrategii ministra dopravy Víta Bárty, protože

se ve skutečnosti jedná o zastavení výstavby naší

dálniční a silniční sítě. Stanislav Antoniv dále upozornil, že od roku 2008 již došlo k poklesu personálu

ve stavební výrobě o 22 tisíc zaměstnanců a kvůli

dramatickému snížení finančních prostředků ve veřejných investicích přijde o práci v dalším období

zřejmě ještě dalších 40 tisíc lidí.

V pracovní části sjezdu delegáti projednali zprávu

o činnosti svazu za uplynulé období. Jeho předseda v ní vyzdvihl například spolupráci se sociálními

partnery na odvětvové úrovni, ochotu kolektivně

vyjednávat a společný zájem rozšiřovat účinnost

odvětvové kolektivní smlouvy na všechny subjekty,

které ve stavebnictví působí.

Delegáti sjezdu potom po projednání schválili důležité dokumenty na další období – novelizované

stanovy, program do roku 2014 a odborovou finanční

a majetkovou politiku. Zvolili i své nové představitele.

Do čela Odborového svazu Stavba ČR byl tajnou volbou opět vybrán Stanislav Antoniv, jeho místopředsedou se znovu stal Ing. Milan Vomela.

4

5

6

7

Dodávka a montáž zeminového razicího štítu probíhá přesně podle plánu

V pátek 28. ledna začaly návěsy vozit z Německa do Prahy první části tunelovacího stroje (TBM), který pracovníci ze

sdružení divizí 5 a 8 použijí při ražbách traťových tunelů metra V. A. Nejprve je na stavebním dvoře BRE1 poskládají

do asi 10 m dlouhých technologických celků česky zvaných vozíky. Pásový jeřáb Liebherr LR 1750 – při vyložení

31 metrů má nosnost až 120 tun – je z povrchu (foto č. 1) přes montážní jámu o průměru 21 m (foto č. 2) přemístí až

na její dno do 37m hloubky (foto č. 3). Po usazení na betonové lože s kolejemi strojníci přesunou vozíky do montážní

komory (foto č. 4). Má profil asi 100 m² a jámu propojuje se štolou Kateřina. Na to, aby vše probíhalo přesně podle

harmonogramu a na milimetry přesně, dohlíží celý tým vedoucího projektu Ing. Davida Cyroně z divize 5. Fotograf

při řízení operace zachytil strojmistra Jána Frakoviče (foto č. 5). Sestavení TBM je však velmi složitá činnost. Proto

na ni dozírají i specialisté z firmy Herrenknecht, která stroj vyrobila. Vedoucí manažer projektu z německé strany,

Patrick Rennkamp, a jeho kolegové Wolfgang Schultz a Özgür Yurtaydin (foto č. 6 zleva) nám budou s TBM pomáhat

až do závěru ražeb. Dnes sledují, jak se do prostoru mezi montážní jámu a štolu Kateřina rovná úvodní pětice vozíků

tunelovacího stroje. První byl do komory zasunut vozík č. 5, po něm následovala „čtyřka“ (foto č. 7), řada za pár

týdnů skončí jedničkou. Naposledy bude v montážní jámě do štítu usazena řezná hlava, která se ponoří do připravené

zarážky. Z ní se začátkem dubna TBM č. 609 rozjede na ražbu levého traťového tunelu metra směrem do Dejvic.

Do 15. března jsou v galerii FotoNACH na ČVUT v Praze-Dejvicích vystaveny snímky z fotografické soutěže

Tvýma očima 2011. Již potřetí ji uspořádala Fakulta

stavební ČVUT v Praze a Metrostav ji podpořil cenami

pro vítěze dvou z jejích tří kategorií.

V odborné porotě, která posuzovala celkem asi čtyři

sta snímků, letos rozhodoval i zástupce úseku personálního ředitele Metrostavu. Naše společnost potom ocenila ty

studenty Fakulty stavební ČVUT v Praze, kteří nejvýstižněji vyjádřili téma Lepší město – lepší život. Obdarovala

i nejúspěšnější fotografy z řad vysokoškoláků a studentů

odborných středních škol, kteří na svých fotografiích nejvýstižněji zobrazili svou představu o tom, Jak se staví...

Vítězové převzali ceny z rukou PhDr. Lenky Laňové

z útvaru personálního marketingu Metrostavu. Vyhodnocení soutěže, které se uskutečnilo za přítomnosti děkanky

FSv ČVUT prof. Ing. Aleny Kohoutkové, CSc. (foto druhá

zprava), proběhlo 28. ledna 2011 při Dni otevřených dveří

stavební fakulty. Je potěšitelné, že jedno z ocenění získal

také Bc. Lukáš Krotil, který působí na odborné praxi

v naší divizi 5 – gratulujeme. Více se o akci dozvíte na internetových stránkách http://tvymaocima.fsv.cvut.cz.

Lenka Laňová, foto archiv FSv ČVUT

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8 – Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 3/2011 vyšlo 23. 2. 2011 (4/2011 vyjde 10. 3. 2011) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří

Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7 – Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736