Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 2
Znalci z Metrostavu radí dodržovat doporučení
Vloni vypadl ze závazné normy požadavek nadodrže
nejnižší vnitřní povrchové teploty na výplch otvorů
obvodového pláště budov. Metrostav jako generální
zhotovitel staveb by mohl tuto změnu uvítat, prote
že díky ní odmítat reklamace týkající se kondenzace
vody naokench sklech. Společnost však chce předá-
vat stavby bez jakýchkoliv vad, aproto projektantům
radí, aby zejména okna navrhovali podle toho, co je
doporučené, ane podle toho, co je mné.
Historie tepelně-technických požadavků us začí
vroce 1977, kdy vyšla norma ČSN 730540. Odté doby
musely jak stavební konstrukce, tak ijejich výplně, tedy
okna a dveře, vyhovět předepsané hodnotě vnitřní po-
vrchové teploty. Tento stav se znil loni vkvětnu, kdy
povinnost nahradilo jenom doporučení.
Naotázku, proč ktéto změně dlo, se musíme ohléd-
nout nazačátek 90. let 20. století, kdy se ČR zavázala,
že přebere evropské normy. Vté době se začaly zvo-
vat znalosti problematiky a požadavky na energetickou
úspornost budov – akondenzace na oknech se stávala
stále větším problémem. Dodavatelé výplní proto vyvinuli
tlak natrce norem, aby požadavek najejich povrchovou
teplotu zrušili, což se jim nakonec podařilo. U staveb-
ch konstrukcí požadavek zůstal. Podíváme-li se tedy
naproblém podle platné úpravy, kondenzace naoknech
je přípustná. Zůstává však otázka, zda ji klient nebude
reklamovat prostřednictvím jiných právních nároků. Ato
že a , protože pravidelná kondenzace na hraně
zasklení arámu okna způsobuje vznik plísní, jež ohrožu
zdraví avhodné životní podmínky. Statistiky to potvrzují
– mezi vadami jsou reklamace výplní otvorů zastoupeny
nejpetněji akaždou čtvrtou znich zsobují právě ne-
vhodné stavebně-fyzikální projevy, kam patří ipovrchová
kondenzace na sklech oken.
Jak tomuto problému asním souvisecím reklama-
cím předczet? Metrostav se této otázce věnuje víc než
10let. Zatu dobu jeho znalci vytvili několik nástrojů,
které mohou uvedené vady minimalizovat. Natoto téma
školí zaměstnance firmy, projektanty idodavatele nastav-
ch ainformují onich naodborch konferencích.
Celý proces nápravy začíná důslednou kontrolou pro-
jektové dokumentace, která musí být zaměřena zejna
nakritické detaily. Naši specialisté přitom učí projektanty
správně stanovit veškeré padavky naokna adve, aby
projektový tým ul výplně vhodně poptat azasmluvnit.
Od dodavatelů pak Metrostav požaduje abude inadále
požadovat splnění doporučení napovrchovou teplotu vý-
plní jako svůj standard. Podporu aleí argumentaci při
vyjední přitom odborkům z Metrostavu poskytu
výpetní softwary ve2D a3D apro leí ztnou vazbu
akontrolu mají zakoupenou termovizní kameru, sníž na-
stavenou kvalitu kontrolují (foto).
Jan Klečka, foto Alena Vrbková
Elegantní síťový výplet
Prostor mezi ocelovým obloukem a podélmi železo-
betonovými táhly oblouku v mostovce Trojsho mostu
zínají vypovat tyčové zásy (foto č. 1). Nové pře-
mostění Vltavy začíná nabývat svou konečnou podobu.
Práce týmu divize 5 a divize 2 na Trojském mostě,
jedné z částí komplexu Blanka, rychle postupuje. Mon-
ři už symetricky od obou zárodků do sedu oblouku
ipevňují a napínají závěsy (foto č. 2 a3). Jsou uspořá-
ny ve vzájemně ukloněch rovich, přičemž vkaždé
znich se kříží dvě osnovy závěsů. Jedna osnova obsahuje
rovných sto kusů ocelových tí o průru 76–105mm
arůzné délce i sklonu. Pro přesné měření sil vzávěsech
specialisté využívají tenzometry – na každém zásu jsou
ipevné dva (foto č. 4).
Stavba Trojského mostu probíhá pod přísným dozo-
rem, na snímku č. 5 fotograf zachytil návšvu výrobch
inspektorů. Šestka potom napovídá, jaký pohled se na-
skytne řidiči tramvaje, až bude most zprovozněný.
Ing.Jiřího Tesaře,
obchodho ředitele firmy Subterra
Po vystudování oboru výstavba dolů a geotechnika
na Vysoké škole báňské v Ostravě nastoupil Ing. Te-
sař před 26 lety jako snový technik do střediska
plnoprofilových razicích strojů u podniku Výstavba
dolů uranového průmyslu. Razil vodovodní přivaděče,
pozji pracoval vtunelech inaželeznici či odstraňo-
val ekologické zátěže. Svému prvmu zaměstnavateli
zůstal věrný. Dnes se jmenuje Subterra aIng.Tesař se
stal vloni vdubnu jejím novým obchodm ředitelem.
Jak se společnosti Subterra vlském roce dařilo?
V Brně jsme s Metrostavem dokončili Královopolský
tunel. Zprovoznili jsme soustavu čtyř ražených tunelů na
železniční trati mezi Voticemi a Benešovem. Dokončovali
jsme ražbu stanice Veleslavín na metru V.A, kde naše
posádka pracovala také s TBM. Poprvé u nás jsme systé-
mem ÖBB-PORR postavili pevnou jízdní dráhu pro jednu
traťovou kolej ve Střelenském tunelu. Zmohli jsme zával
vJablunkovsm tunelu, kde se již dnes prodí defini-
tivní os. V Marsku jsme pokračovali s prací na že-
lezniční trati Budapest-Kelenföld – Tárnok, v Srbsku jsme
zahájili stavbu dálničního tunelu Bancarevo. Náš strojový
park obohatil moderní mikrotunelovací stroj ISEKI apo-
kladač kolejových pasů a železničních pražců znky RO-
BEL. Rok2012 považuji tedy za úspěšný, a to iproto, že
předpokládáme splnění plánovaných parametrů.
Letos se vám podařilo proniknout namecký trh...
skali jsme zakázku na přestavbu asi 4km železničního
tunelu Alter Kaiser Wilhelm. Velmi si toho považujeme,
prote to je první stavba v Německu, kterou budeme
provádět jako přímý dodavatel, ne v subdovce. Ne
to ale jen náš úspěch, na nabídce jsme spolupracovali
isMetrostavem Deutschland. Ve sdružení jsme také vy-
soutěžili velkou rekonstrukci železničního uzlu Olomouc
ali jsme začít pracovat i na trati mezi Plzní a Rokycany,
kde s nadkou vyhrál Metrostav. Obě soutěže však zkou-
má Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, takže stavby
není možné zahájit. Je to obtížná situace a i z tohoto dů-
vodu se mi zdá, že stavebnictví se u nás propadá do stále
hluí recese. Obracíme se proto stále víc do zahraničí.
Letos zde budeme realizovat celou čtvrtinu neho obratu
atento trend bude zřejmě stoupat.
Kde vzahraničí pracujete ajak se tyto trhy liší?
Každý trh má svá specifika. Slovenský je velmi kompli-
kovaný – nedávno jsme zde uspěli spolu s Doprastavem,
investor však souž zril. V Maďarsku se nám naíklad
daří stavět mimo jiné také proto, že máme ve svém týmu
odborníky, ktí mluví maďarsky – jiný jazyk tam totiž
neuzvají. V Chorvatsku jsme už pracovali a po jeho
vstupu do EU bychom se tam rádi vrátili, třeba smikro-
tunelovám. Zato Srbsko součástí EU není a to přináší
legislativní problémy. V Německu je pak všechno předem
nalinkované, akdo se od plánu odchý, čeká ho pele.
S Polskem máme sš přeshraniční spolupráci, která
se perspektivně rozvíjí – vloni jsme tam položili 12 km
železničních tratí. Rádi bychom s železničními stavbami
pronikli i do Pobal, Makedonie či Bosny a Hercegoviny,
bez místních partnerů se ale nikde v zahraničí dlouhodobě
podnikat nedá. My bychom tam zpátku nechtěli stavět
velká díla. Jen taková, která by byla za reálné abezpné
ceny v přepočtu 300600 milionů Kč.
Jaký bude podle vás letošní rok?
Krušněí než lský. Zásobník práce ale máme zhruba na
15–16 měců, a mohli bychom tak i letos splnit obratový
parametr pnu. Jsem rád, že je po letech vyžená naše
technologická divize 4, snad i divize 3, ostatní budou
t probmy. A v letech 2014–2015 to bude ještě horší.
Uspět můžeme jen tehdy, pokud zvládneme nejmoderjší
technologie a budeme připravovat zakázky tak, aby pro-
hly co nejrychleji. Musíme také hledat nové segmenty
trhu, zlepšit logistiku a polit odpovědnost. Firmu dělají
lidé a v té naší pracují vzdělaní odborci. Do jejich rozvoje
jsme investovali nemalé prostředky, a proto si je musíme
udržet a najít jim práci. Ulám všechno pro to, aby ji měli.
OtmuchówOtmuchów
Paczków
Paczków
Jezioro
Otmuchowskie
Jezioro
Otmuchowskie
Jezioro
Głębinowskie
Jezioro
Głębinowskie
Javorník
Javorník
Vidnava
Vidnava
G
łuchołazyuchołazy
Žulová
Žulová
Nysa
Nysa
strana 2
PME SE
První spolupráce divizí Metrostavu v zahraničí
Zástupci Metrostavu podepsali 31. ledna smlouvu na
modernizaci vodní nádrže Nisa v Polsku. Stavba má za
úkol zvýšit její protipovodňovou bezpečnost a ochránit
sta Nisa a Otmuchów i jejich okolí před velkou vo-
dou. Jen pár kilometrů severně od našich hranic (ma-
pa) budou pod vedem Ing. Davida Štochla na zakázce
spolně pracovat týmy divize 6 adivize 4. Jedná se
historicky o první projekt v zahraničí, kterého se vjed-
né zemi dohromady zúčastní dvě divize Metrostavu.
„Stavbu budeme prodět ještě s polskými firma-
mi HYDROBUDOWA GDAŃSK a Bilfinger Berger Bu-
downictwo a náš podíl ve sdružení obnáší zhruba 30%,“
říká Ing. Michael Dibon z divize 4, vedoucí organizač
složky v Polsku, která bude Metrostav při stavbě zastře-
šovat před polským právním afinančním řádem.
Niská přehrada (polsky Jezioro Nyskie, Jezioro Głę-
binowskie nebo Zbiornik Nysa) je údolní nádrž vybudo-
vaná na Kladské Nise v roce 1971. Má asi 2 km dlouhou
a20m vysokou hráz, která na ploše 2077 ha zadržuje
ce než 123 milionů kuků vody. V rámci první etapy
modernizace jejích protipovodňových opatření zde divi-
ze6 vybuduje bní řízený přepad s pohyblivými uzáry,
spadtěm amostem, což bude odpovídat zhruba dvěma
třetinám objemu prací požadovaných po Metrostavu. Na
divizi4 připadne přestavba stávajícího silničního mostu
na technologický most pro služební účely a pro provozně-
-rekonstrukční potřeby a také modernizace technologické
vky, která pod ním vede.
Stavba, spolufinancovaná z prostředků Fondu soudrž-
nosti EU, se dotkne území od čelní přehradní hráze nádrže
Nisa až k silničnímu mostu na tahu ulice Mickiewicza ve
stě Otmucw. Obsáhne mimo jiné i modernizaci hrá-
zí a stávací čerpací stanice, rekonstrukci přepadového
objektu a výstavbu budovy pro obsluhu. Dílo zahrne i do-
plnění amodernizaci sítě pro kontrolu, měření a obsluhu
drže. To vše ale bude soástí práce našich partnerů
ve sdružení. Aby všichni mohli pracovat bezpečně, bude
zdejší vodní elektrárna odstavena a otvor po zdemonto-
vaném turbosoustrojí poslouží jako základová výpust.
Všichni dodavatelé musí při práci samoejmě přísně
dbát na ochranu životho prostředí a počítat i s tím, že
průtok Kladské Nisy i stav vody v nádrži Nisa mohou
výrazně kolísat. To ale pro pracovky Metrostavu není
žádná novinka. Staventě by si měli převzít ještě tento
c astavbu by měli skončit za 33 měců.
1
2
3
4
5
6
Nisa byla založena v 10. století jako centrum Niského
kžectví. Od roku 1200 patřila do Dolního Slezska.
Bránila se husitům, za třicetileté války byla třikrát
obležena. Vroce 1807 ji dobyli Francouzi. V rámci
Pruska si zachovala římskokatolický charakter
apřezdívalo se jí Slezský Řím. Po I. světové válce
se stala částí pruské provincie Horní Slezsko. Po
II.světové válce připadla Polsku anazývá se Nysa.
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics …

Rendering Strana 3 (103678): (0/1) (444 ms)

Rendering Strana 2 (103676): (0/1) (493 ms)

Rendering Strana 1 (103674): (0/1) (493 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3037/vth120260-1.jpg (3x)

 i3037/vth120262-1.jpg (3x)

 i3037/bg103676.svg

 i3037/vth120265-1.jpg (3x)

 i3037/vth120274-1.jpg