Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 4
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
2
1
3
Nabídka pro členy ZO
Výbor základní odborové organizace Metrostavu při-
pravuje iv letm roce pro své členy nabídky akcí
pro volný čas. Některé z nich lze využívat již nyní
nebo je možné se naně hlásit.
Vsoučasné době se jedná orekondič-regenerač
program, který spočívá vmožnosti vyívat plavecký
bazén vPodolí zapoloviční cenu. Také smluvní part-
ner naší základní organizace, agentura Masáže PRO,
nazí rekondiční a relaxační masáže za polovinu,
tentokrát zjiž zvýhodněné ceny.
Naletní sezonu jsou vnadce ZO zahraniční poby-
tové zájezdy, nakteré jsou již vto době přijíny
ihlášky. Vci červenci asrpnu se vespolupráci
sCK Travel Sport uskutní celkem tři jednotýdenní
zájezdy do Chorvatska. V září ZO nabízí s CK VTT
dvanáctidenní letecký pobyt naostrově Kos.
Bližší informace ouvedených programech lze získat
na internetových stránkách ZO v rubrice Akce, kde
budou postupně zveřejňovány další aktivity.
SLOUPEK ODBORŮ
Zajímavosti zesvěta
Časopis Euro nedávno uvedl, že metro už dnes jez
ve 187 městech ceho světa. Dohromady zahrnuje
590tras sdélkou přes 11000 kilometrů amá 9755 sta-
nic. Řada ztěchto podzemních drah je něčím unitní.
Po zprovoznění prvního metra na stě v Londýně,
což se stalo v roce 1863, bylo jako daí nejstarší naev-
ropském kontinentu v roce 1896 otevřeno pětikilometrové
metro vBudapešti. Maďarská metropole se však oprven-
ství dohaduje sřeckými Aténami, kde natrase AtényPi-
reus prožděl povrchový vlak tunelem mezi zastávkami
Thissio aOmonia už vktnu 1895.
První návrh navýstavbu podzemní dráhy vPraze po-
dal jen o pár let později, vroce 1898, pražský obchodk
Ladislav Rott. Navrhoval, aby městská rada vyila práce
nakanalizaci asanaci Starého Města asnimi zajila ta-
késtavby tunelů naprvní lince podzemní dráhy vesměru
KarnPraha-Podolí, která by se uKřovnického pivo-
varu spojila sdruhou linkou Malá Strana–Vinohrady. Se
svými návrhy však neuspěl.
Nejrozsáhlejší síť metra má v současnosti Peking.
Čínské hlavní město letos vlednu otevřelo čti jeho nové
linky ajejich celková délka dnes dosahuje 442 kilometrů.
Vroce 2020 se má zdeí podzemní dráha rozrůst naúcty-
hodných tic kilometrů tratí.
Nejdelší metro bez řidiče má Dubaj. Trať, kde místo lidí
řídí vlaky metra počítače, měří 74,7 kilometru.
Nejkratší metro nasvětě je vIstanbulu – jeho trasa
ří pouch 573 metrů. Nazývá se Tünel avede odZla-
ho rohu pod čtvrtí Karaköy. Ve skutečnosti se jedná
olanovou dráhu vedenou podzemím.
Pokud jde opočet stanic, vesvětě nemá konkuren-
ci americký New York. Jeho metro má na 22 trasách
469stanic – 277 znich je vpodzemí. Denně jimi projde
přes pět milionů cestujících.
Moskevské metro, kde byl provoz zahájen vroce 1935,
není sice nejtší, ale je nejvytížejší nastě: přepraví
osm až devět milionů cestujících denně.
Nejvýše polenou stanicí podzemní dráhy je konná
Alpin naMittelallalinu veŠvýcarsku vevýšce 3456 m.
Profilem nejmenší je metro vměstě Glasgow. Průměr
jeho tubusů je pouhých 11 stop, což odpovídá asi 3,3 m.
Jediná zdejší okružní linka byla původně poháněná lanem.
Nejdelší nástupiště má zase stanice podzemní dráhy
State Street Center v americm městě Chicago. „The
Stop“ je dlouhá 1066 metrů.
Nejmenší obec spodzemní dráhou je rakouská obec
Dorfbahn, jež má pouhých 1000 obyvatel. Její Dorfbahn
Serfaus slkou 1280 m je hloubená amá jednokolejný
tunel. Natrati, jež má čti stanice – parkoviště, kostel,
banka a lanovka – jezdí na vzduchom potáři jeden
dvouvozový vlak, vekterém se neplatí jízdné.
4 5
6
8
7
9
Pohodlný vynález
Pohyblivé schody jsou dnes samozřejmou soástí
kdejakého obchodho domu a jejich historie stojí za
ohdnutí. Začala se psát už před 154 lety.
Vůbec první patent na pohyblivé schody si dal zaregis-
trovat v roce 1859 Nathan Ames z Massachusetts. Měly
t pohány párou, nikdy ale nebyly zkonstruony.
První, kdo si je nechal patentovat a postavil je, byl před
121 lety americký technik Jesse Reno. Jeho „pohybli
schody“, vlastně sš jezdící rampa osklonu 25 stuů,
ak ještě nesloužily jako dopravní prosedek, ale jako
zábavná atrakce na newyorském Coney Islandu.
Eskalátor v jeho dnešní podobě sestrojil až o pět let
později jiný Američan, Charles Seeberger. Jméno sestavil
zamericho výrazu pro výtah (elevator) a latinského pro
schodiště (scala). Na světové výstavě v Paříži dostal jeho
nový dopravní prostředek vyrobený ze dřeva první cenu.
Reno i Seeberger nakonec prodali své patenty Otiso
výtahové společnosti. Ta je dnes největším výrobcem ver-
tikálních výtahových a eskalátorových systémů na světě.
V Praze se první pohyblivé schody objevily před 87le-
ty na Letné, kde až do roku 1935 jezdily na tělese zre
lanové dráhy. Od roku 1939 až do 60. let minulého století
byly jediné eskalátory v obchodním domě Bílá labuť, kde
spojovaly přízemí s prvním patrem.
Šest let před zajením provozu metra se 2.prosince
1968 rozjely schody v podchodu na Václavsm náměstí.
Z jeho 10 výstupů bylo 7 opatřeno německými a jugosláv-
skými eskalátory s dopravní výškou 4,5m.
vojem schodů pro metro byl v roce 1970 pověřen
podnik Transporta Chrudim, jehož eskalátory zaly jezdit
na lince C. Pro Áčko, které bylo hlubší, vyráběli jez
schody v SSSR. Nejdelší – ve stanici Náměstí Míru – mě-
řily 87,6 m. Dnes v pražsm podzemí najdete i výrobky
firem Otis, Schindler, Thyssen a Kone. Jejich doprav
rychlost je 0,65 m/s a při plm obsazení a šíři stupně
1m mají přepravní výkon až 11 700 osob za hodinu.
red, zdroj ČTK a kniha o pražské MHD
Šestý titul v řadě
Badmintonista Petr Koukal se už pošesté za sebou stal
mistrem České republiky ve dvouhře mužů (foto). Gra-
tulujeme mu k vynikajícímu výkonu!
borho výsledku na 53. ročku Mistrovství České
republiky jednotlivců v badmintonu dosáhl Petr Koukal
v neli 3. února po 40 minutách hry a dvou vyhrach
setech, kdy hladce zdolal svého soupe. Na zár turnaje
tak získal svůj v pořadí již šestý titul ve dvouhře mužů.
Jeho otec a vedoucí realizního týmu Ing. Petr Kou-
kal po utkání sdělil: „kujeme všem svým partnerům
– a tedy i Metrostavu – za spolupráci a budeme i nale
usilovat oto, abychom všechny dobře reprezentovali.“
Ve výsledkové listině sportovní ankety o Badminto-
nistu roku 2012 se Petr Koukal se 14 hlasy ustil na
krásm druhém místě, když jej překonal jen Jan Fröhlich
z Betek nad Jizerou. Do roku 2013 přejeme Petru Kou-
kalovi hodně úspěchů a hlavně ať mu vydrží zdraví.
red, foto archiv Petra Koukala
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 18000 Praha 8-Libeň, tel.: 266709415; www.metrostav.cz / Číslo 3/2013 vyšlo 14. 2. 2013 (4/2013 vyjde 27. 2. 2013) / Složení redakční rady Ing.František Polák (předseda), Ing.Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing.Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing.Jaromír Šob,Ing.Libuše Weinfurtoa Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing,s.r.o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244023201, fax: 244023333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta,s.p., odštěpný závod Praha, č.j.nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p.OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.
Metrostav zná vítěze Zimních sportovních her roku 2013
Lyžský areál Šachty ve Vysom nad Jizerou přivítal letos 25. ledna na devět desítek slalomářů z Metrostavu
slunečným počasím (foto č. 1). Sportovní klání zajil obchodní ředitel Ing. Milan Veselský, který spolu s ostatmi
borci zamířil na slalomový svah, aby ve dvou kolech co nejrychleji zdolal trať s 23 brankami. Na kolbišti vdla
bojová, ale přátelská nálada (foto č. 2). Parta, která se zimch her účastní, není uzavřená, její jádro se ale příl
není, a všichni se proto dobře znají. Také na prvních místech výsledkových listin se často objevují stejná jména.
Třeba Pavel Laciný (foto č. 3), který letos vyhrál v kategorii mužů nad 51 let, byl vloni druhý. Třetí nejrychlejší
zžen kategorie 1, Jana Komárková (foto č. 4), se na stupních vítězů pravidelně objevuje už od roku 2006. Tentokrát
ji předjely Irena Nárožná a Svatava Štěnová (foto č. 5). Druhý den soutěží, v sobotu 26. ledna, klesla teplota
hluboko pod bod mrazu a 36 našim běžkařům nachystala náročné podnky. Hana Kadlecová (foto č. 6) si ale u
ipravit běžky na každý sníh. Sdčí o tom to, že v klasickém běhu na 2,5 km žen vyhrála už poté. Muži všech
í kategorií zdolávali dvojsobnou trať. Autor fotoreportáže Jan Branč zachytil na smku č. 7 hned dva vítěze –
s číslem 23 Jiřího Moslera, který vyhrál kategorii mužů ve věku od 36 do 50let, číslo 49 oblékl Mojr Stuchk
mladší, nejrychlejší mezi závodky do 35 let. V každém z minulých pěti ročníků sli oba na stupních vítězů, Mojmír
Stuchlík ztězil už pošesté v řadě! Každý účastník ZSH vložil do závodů všechny síly. Blahopřání patří vítězům (foto
č. 8 slalom M2 zleva Pavel Brožek, Václav Bělohlávek a Martin Jedlka), díky ale všem, kdo se zúčastnili (foto č. 9).
Zasportovali si a doe se pobavili. Příští rok mezi sebou rádi přivítají i další rychlé kolegy lyžaře.
Vzhůru na hokej do O2
Hokejový tým Metrostavu nastoupí 25.–28. února na
led O2 areny, aby obhájil druhé místo, které vloni
vybojoval ve firemním turnaji SKYBOX CUP. Podpora
publika mu může pomoci i k vítězství, přijďte fandit.
„Nastoupíme letos v silnější sestavě než vloni, poda-
řilo se nám totiž nabrat několik mladých a perspektivch
hráčů. Na led tak opět vjedou zástupci téměř všech našich
divizí,“ říká hrající organizátor týmu Michal Kilián. Oporou
drstvu bude kapitán Jaroslav Linet mlaí, který bude
mezi našimi hokejisty letos patřit k nejzkušenějším.
Sedmý ročník turnaje SKYBOX CUP odehraje ve dvou
skupinách osm týmů, v nichž nesmí být žádný registrova-
ný hráč. První dva z každé skupiny postoupí do hlavho
turnaje, ostatní se utkají o Pohár dobré vůle, který náš tým
vyhrál předloni. První utkání začnou v 17 hodin a jeden
zápas trvá dvakrát 20 minut hrubého času.
Diváci mohou do haly vstupovat pouze vchodem
číslo31 a jen na základě jmenného seznamu. Každý, kdo
chce našim hokejistům fandit, se proto musí přihlásit
předem na adrese veronika.zalesakova@metrostav.cz.

 

Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (429 ms)

Rendering Strana 4 (103685): (0/1) (461 ms)

Rendering Strana 3 (103678): (0/1) (454 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3037/vth120265-1.jpg

 i3037/vth120274-1.jpg

 i3037/bg103685.svg

 i3037/vth120260-1.jpg

 i3037/vth120262-1.jpg