strana 4
Zajímavosti ze světa
Časopis Euro nedávno uvedl, že metro už dnes jezdí
ve 187 městech celého světa. Dohromady zahrnuje
590 tras s délkou přes 11 000 kilometrů a má 9 755 stanic. Řada z těchto podzemních drah je něčím unikátní.
Po zprovoznění prvního metra na světě v Londýně,
což se stalo v roce 1863, bylo jako další nejstarší na evropském kontinentu v roce 1896 otevřeno pětikilometrové
metro v Budapešti. Maďarská metropole se však o prvenství dohaduje s řeckými Aténami, kde na trase Atény–Pireus projížděl povrchový vlak tunelem mezi zastávkami
Thissio a Omonia už v květnu 1895.
První návrh na výstavbu podzemní dráhy v Praze podal jen o pár let později, v roce 1898, pražský obchodník
Ladislav Rott. Navrhoval, aby městská rada využila práce
na kanalizaci a sanaci Starého Města a s nimi zahájila také stavby tunelů na první lince podzemní dráhy ve směru
Karlín–Praha-Podolí, která by se u Křižovnického pivovaru spojila s druhou linkou Malá Strana–Vinohrady. Se
svými návrhy však neuspěl.
Nejrozsáhlejší síť metra má v současnosti Peking.
Čínské hlavní město letos v lednu otevřelo čtyři jeho nové
linky a jejich celková délka dnes dosahuje 442 kilometrů.
V roce 2020 se má zdejší podzemní dráha rozrůst na úctyhodných tisíc kilometrů tratí.
Nejdelší metro bez řidiče má Dubaj. Trať, kde místo lidí
řídí vlaky metra počítače, měří 74,7 kilometru.
Nejkratší metro na světě je v Istanbulu – jeho trasa
měří pouhých 573 metrů. Nazývá se Tünel a vede od Zlatého rohu pod čtvrtí Karaköy. Ve skutečnosti se jedná
o lanovou dráhu vedenou podzemím.
Pokud jde o počet stanic, ve světě nemá konkurenci americký New York. Jeho metro má na 22 trasách
469 stanic – 277 z nich je v podzemí. Denně jimi projde
přes pět milionů cestujících.
Moskevské metro, kde byl provoz zahájen v roce 1935,
není sice největší, ale je nejvytíženější na světě: přepraví
osm až devět milionů cestujících denně.
Nejvýše položenou stanicí podzemní dráhy je konečná
Alpin na Mittelallalinu ve Švýcarsku ve výšce 3456 m.
Profilem nejmenší je metro v městě Glasgow. Průměr
jeho tubusů je pouhých 11 stop, což odpovídá asi 3,3 m.
Jediná zdejší okružní linka byla původně poháněná lanem.
Nejdelší nástupiště má zase stanice podzemní dráhy
State Street Center v americkém městě Chicago. „The
Stop“ je dlouhá 1066 metrů.
Nejmenší obec s podzemní dráhou je rakouská obec
Dorfbahn, jež má pouhých 1000 obyvatel. Její Dorfbahn
Serfaus s délkou 1280 m je hloubená a má jednokolejný
tunel. Na trati, jež má čtyři stanice – parkoviště, kostel,
banka a lanovka – jezdí na vzduchovém polštáři jeden
dvouvozový vlak, ve kterém se neplatí jízdné.
INForMaCE / aKTUaLITY / ZaJíMavoSTI
NaŠE FoTorEPorTáŽ
SLoUPEK odBorŮ
Nabídka pro členy ZO
Výbor základní odborové organizace Metrostavu připravuje i v letošním roce pro své členy nabídky akcí
pro volný čas. Některé z nich lze využívat již nyní
nebo je možné se na ně hlásit.
V současné době se jedná o rekondičně-regenerační
program, který spočívá v možnosti využívat plavecký
bazén v Podolí za poloviční cenu. Také smluvní partner naší základní organizace, agentura Masáže PRO,
nabízí rekondiční a relaxační masáže za polovinu,
tentokrát z již zvýhodněné ceny.
Na letní sezonu jsou v nabídce ZO zahraniční pobytové zájezdy, na které jsou již v této době přijímány
přihlášky. V měsíci červenci a srpnu se ve spolupráci
s CK Travel Sport uskuteční celkem tři jednotýdenní
zájezdy do Chorvatska. V září ZO nabízí s CK VTT
dvanáctidenní letecký pobyt na ostrově Kos.
Bližší informace o uvedených programech lze získat
na internetových stránkách ZO v rubrice Akce, kde
budou postupně zveřejňovány další aktivity.
1
Pohodlný vynález
2
3
4
5
6
7
Šestý titul v řadě
Badmintonista Petr Koukal se už pošesté za sebou stal
mistrem České republiky ve dvouhře mužů (foto). Gratulujeme mu k vynikajícímu výkonu!
Výborného výsledku na 53. ročníku Mistrovství České
republiky jednotlivců v badmintonu dosáhl Petr Koukal
v neděli 3. února po 40 minutách hry a dvou vyhraných
setech, kdy hladce zdolal svého soupeře. Na závěr turnaje
tak získal svůj v pořadí již šestý titul ve dvouhře mužů.
Jeho otec a vedoucí realizačního týmu Ing. Petr Koukal po utkání sdělil: „Děkujeme všem svým partnerům
– a tedy i Metrostavu – za spolupráci a budeme i nadále
usilovat o to, abychom všechny dobře reprezentovali.“
Ve výsledkové listině sportovní ankety o Badmintonistu roku 2012 se Petr Koukal se 14 hlasy umístil na
krásném druhém místě, když jej překonal jen Jan Fröhlich
z Benátek nad Jizerou. Do roku 2013 přejeme Petru Koukalovi hodně úspěchů a hlavně ať mu vydrží zdraví.
–red–, foto archiv Petra Koukala
Pohyblivé schody jsou dnes samozřejmou součástí
kdejakého obchodního domu a jejich historie stojí za
ohlédnutí. Začala se psát už před 154 lety.
Vůbec první patent na pohyblivé schody si dal zaregistrovat v roce 1859 Nathan Ames z Massachusetts. Měly
být poháněny párou, nikdy ale nebyly zkonstruovány.
První, kdo si je nechal patentovat a postavil je, byl před
121 lety americký technik Jesse Reno. Jeho „pohyblivé
schody“, vlastně spíš jezdící rampa o sklonu 25 stupňů,
však ještě nesloužily jako dopravní prostředek, ale jako
zábavná atrakce na newyorském Coney Islandu.
Eskalátor v jeho dnešní podobě sestrojil až o pět let
později jiný Američan, Charles Seeberger. Jméno sestavil
z amerického výrazu pro výtah (elevator) a latinského pro
schodiště (scala). Na světové výstavě v Paříži dostal jeho
nový dopravní prostředek vyrobený ze dřeva první cenu.
Reno i Seeberger nakonec prodali své patenty Otisově
výtahové společnosti. Ta je dnes největším výrobcem vertikálních výtahových a eskalátorových systémů na světě.
V Praze se první pohyblivé schody objevily před 87 lety na Letné, kde až do roku 1935 jezdily na tělese zrušené
lanové dráhy. Od roku 1939 až do 60. let minulého století
byly jediné eskalátory v obchodním domě Bílá labuť, kde
spojovaly přízemí s prvním patrem.
Šest let před zahájením provozu metra se 2. prosince
1968 rozjely schody v podchodu na Václavském náměstí.
Z jeho 10 výstupů bylo 7 opatřeno německými a jugoslávskými eskalátory s dopravní výškou 4,5 m.
Vývojem schodů pro metro byl v roce 1970 pověřen
podnik Transporta Chrudim, jehož eskalátory začaly jezdit
na lince C. Pro Áčko, které bylo hlubší, vyráběli jezdící
schody v SSSR. Nejdelší – ve stanici Náměstí Míru – měřily 87,6 m. Dnes v pražském podzemí najdete i výrobky
firem Otis, Schindler, Thyssen a Kone. Jejich dopravní
rychlost je 0,65 m/s a při plném obsazení a šíři stupně
1 m mají přepravní výkon až 11 700 osob za hodinu.
–red–, zdroj ČTK a kniha o pražské MHD
vzhůru na hokej do o2
8
9
Metrostav zná vítěze Zimních sportovních her roku 2013
Lyžařský areál Šachty ve Vysokém nad Jizerou přivítal letos 25. ledna na devět desítek slalomářů z Metrostavu
slunečným počasím (foto č. 1). Sportovní klání zahájil obchodní ředitel Ing. Milan Veselský, který spolu s ostatními
borci zamířil na slalomový svah, aby ve dvou kolech co nejrychleji zdolal trať s 23 brankami. Na kolbišti vládla
bojová, ale přátelská nálada (foto č. 2). Parta, která se zimních her účastní, není uzavřená, její jádro se ale příliš
nemění, a všichni se proto dobře znají. Také na prvních místech výsledkových listin se často objevují stejná jména.
Třeba Pavel Laciný (foto č. 3), který letos vyhrál v kategorii mužů nad 51 let, byl vloni druhý. Třetí nejrychlejší
z žen kategorie 1, Jana Komárková (foto č. 4), se na stupních vítězů pravidelně objevuje už od roku 2006. Tentokrát
ji předjely Irena Nárožná a Svatava Štěpánová (foto č. 5). Druhý den soutěží, v sobotu 26. ledna, klesla teplota
hluboko pod bod mrazu a 36 našim běžkařům nachystala náročné podmínky. Hana Kadlecová (foto č. 6) si ale umí
připravit běžky na každý sníh. Svědčí o tom to, že v klasickém běhu na 2,5 km žen vyhrála už popáté. Muži všech
tří kategorií zdolávali dvojnásobnou trať. Autor fotoreportáže Jan Branč zachytil na snímku č. 7 hned dva vítěze –
s číslem 23 Jiřího Moslera, který vyhrál kategorii mužů ve věku od 36 do 50 let, číslo 49 oblékl Mojmír Stuchlík
mladší, nejrychlejší mezi závodníky do 35 let. V každém z minulých pěti ročníků stáli oba na stupních vítězů, Mojmír
Stuchlík zvítězil už pošesté v řadě! Každý účastník ZSH vložil do závodů všechny síly. Blahopřání patří vítězům (foto
č. 8 slalom M2 zleva Pavel Brožek, Václav Bělohlávek a Martin Jedlička), díky ale všem, kdo se zúčastnili (foto č. 9).
Zasportovali si a dobře se pobavili. Příští rok mezi sebou rádi přivítají i další rychlé kolegy lyžaře.
Hokejový tým Metrostavu nastoupí 25.–28. února na
led O2 areny, aby obhájil druhé místo, které vloni
vybojoval ve firemním turnaji SKYBOX CUP. Podpora
publika mu může pomoci i k vítězství, přijďte fandit.
„Nastoupíme letos v silnější sestavě než vloni, podařilo se nám totiž nabrat několik mladých a perspektivních
hráčů. Na led tak opět vjedou zástupci téměř všech našich
divizí,“ říká hrající organizátor týmu Michal Kilián. Oporou
družstvu bude kapitán Jaroslav Linet mladší, který bude
mezi našimi hokejisty letos patřit k nejzkušenějším.
Sedmý ročník turnaje SKYBOX CUP odehraje ve dvou
skupinách osm týmů, v nichž nesmí být žádný registrovaný hráč. První dva z každé skupiny postoupí do hlavního
turnaje, ostatní se utkají o Pohár dobré vůle, který náš tým
vyhrál předloni. První utkání začnou v 17 hodin a jeden
zápas trvá dvakrát 20 minut hrubého času.
Diváci mohou do haly vstupovat pouze vchodem
číslo 31 a jen na základě jmenného seznamu. Každý, kdo
chce našim hokejistům fandit, se proto musí přihlásit
předem na adrese veronika.zalesakova@metrostav.cz.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 3/2013 vyšlo 14. 2. 2013 (4/2013 vyjde 27. 2. 2013) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.