strana 4

Zajímavosti ze světa

Časopis Euro nedávno uvedl, že metro už dnes jezdí

ve 187 městech celého světa. Dohromady zahrnuje

590 tras s délkou přes 11 000 kilometrů a má 9 755 stanic. Řada z těchto podzemních drah je něčím unikátní.

Po zprovoznění prvního metra na světě v Londýně,

což se stalo v roce 1863, bylo jako další nejstarší na evropském kontinentu v roce 1896 otevřeno pětikilometrové

metro v Budapešti. Maďarská metropole se však o prvenství dohaduje s řeckými Aténami, kde na trase Atény–Pireus projížděl povrchový vlak tunelem mezi zastávkami

Thissio a Omonia už v květnu 1895.

První návrh na výstavbu podzemní dráhy v Praze podal jen o pár let později, v roce 1898, pražský obchodník

Ladislav Rott. Navrhoval, aby městská rada využila práce

na kanalizaci a sanaci Starého Města a s nimi zahájila také stavby tunelů na první lince podzemní dráhy ve směru

Karlín–Praha-Podolí, která by se u Křižovnického pivovaru spojila s druhou linkou Malá Strana–Vinohrady. Se

svými návrhy však neuspěl.

Nejrozsáhlejší síť metra má v současnosti Peking.

Čínské hlavní město letos v lednu otevřelo čtyři jeho nové

linky a jejich celková délka dnes dosahuje 442 kilometrů.

V roce 2020 se má zdejší podzemní dráha rozrůst na úctyhodných tisíc kilometrů tratí.

Nejdelší metro bez řidiče má Dubaj. Trať, kde místo lidí

řídí vlaky metra počítače, měří 74,7 kilometru.

Nejkratší metro na světě je v Istanbulu – jeho trasa

měří pouhých 573 metrů. Nazývá se Tünel a vede od Zlatého rohu pod čtvrtí Karaköy. Ve skutečnosti se jedná

o lanovou dráhu vedenou podzemím.

Pokud jde o počet stanic, ve světě nemá konkurenci americký New York. Jeho metro má na 22 trasách

469 stanic – 277 z nich je v podzemí. Denně jimi projde

přes pět milionů cestujících.

Moskevské metro, kde byl provoz zahájen v roce 1935,

není sice největší, ale je nejvytíženější na světě: přepraví

osm až devět milionů cestujících denně.

Nejvýše položenou stanicí podzemní dráhy je konečná

Alpin na Mittelallalinu ve Švýcarsku ve výšce 3456 m.

Profilem nejmenší je metro v městě Glasgow. Průměr

jeho tubusů je pouhých 11 stop, což odpovídá asi 3,3 m.

Jediná zdejší okružní linka byla původně poháněná lanem.

Nejdelší nástupiště má zase stanice podzemní dráhy

State Street Center v americkém městě Chicago. „The

Stop“ je dlouhá 1066 metrů.

Nejmenší obec s podzemní dráhou je rakouská obec

Dorfbahn, jež má pouhých 1000 obyvatel. Její Dorfbahn

Serfaus s délkou 1280 m je hloubená a má jednokolejný

tunel. Na trati, jež má čtyři stanice – parkoviště, kostel,

banka a lanovka – jezdí na vzduchovém polštáři jeden

dvouvozový vlak, ve kterém se neplatí jízdné.

INForMaCE / aKTUaLITY / ZaJíMavoSTI

NaŠE FoTorEPorTáŽ

SLoUPEK odBorŮ

Nabídka pro členy ZO

Výbor základní odborové organizace Metrostavu připravuje i v letošním roce pro své členy nabídky akcí

pro volný čas. Některé z nich lze využívat již nyní

nebo je možné se na ně hlásit.

V současné době se jedná o rekondičně-regenerační

program, který spočívá v možnosti využívat plavecký

bazén v Podolí za poloviční cenu. Také smluvní partner naší základní organizace, agentura Masáže PRO,

nabízí rekondiční a relaxační masáže za polovinu,

tentokrát z již zvýhodněné ceny.

Na letní sezonu jsou v nabídce ZO zahraniční pobytové zájezdy, na které jsou již v této době přijímány

přihlášky. V měsíci červenci a srpnu se ve spolupráci

s CK Travel Sport uskuteční celkem tři jednotýdenní

zájezdy do Chorvatska. V září ZO nabízí s CK VTT

dvanáctidenní letecký pobyt na ostrově Kos.

Bližší informace o uvedených programech lze získat

na internetových stránkách ZO v rubrice Akce, kde

budou postupně zveřejňovány další aktivity.

1

Pohodlný vynález

2

3

4

5

6

7

Šestý titul v řadě

Badmintonista Petr Koukal se už pošesté za sebou stal

mistrem České republiky ve dvouhře mužů (foto). Gratulujeme mu k vynikajícímu výkonu!

Výborného výsledku na 53. ročníku Mistrovství České

republiky jednotlivců v badmintonu dosáhl Petr Koukal

v neděli 3. února po 40 minutách hry a dvou vyhraných

setech, kdy hladce zdolal svého soupeře. Na závěr turnaje

tak získal svůj v pořadí již šestý titul ve dvouhře mužů.

Jeho otec a vedoucí realizačního týmu Ing. Petr Koukal po utkání sdělil: „Děkujeme všem svým partnerům

– a tedy i Metrostavu – za spolupráci a budeme i nadále

usilovat o to, abychom všechny dobře reprezentovali.“

Ve výsledkové listině sportovní ankety o Badmintonistu roku 2012 se Petr Koukal se 14 hlasy umístil na

krásném druhém místě, když jej překonal jen Jan Fröhlich

z Benátek nad Jizerou. Do roku 2013 přejeme Petru Koukalovi hodně úspěchů a hlavně ať mu vydrží zdraví.

–red–, foto archiv Petra Koukala

Pohyblivé schody jsou dnes samozřejmou součástí

kdejakého obchodního domu a jejich historie stojí za

ohlédnutí. Začala se psát už před 154 lety.

Vůbec první patent na pohyblivé schody si dal zaregistrovat v roce 1859 Nathan Ames z Massachusetts. Měly

být poháněny párou, nikdy ale nebyly zkonstruovány.

První, kdo si je nechal patentovat a postavil je, byl před

121 lety americký technik Jesse Reno. Jeho „pohyblivé

schody“, vlastně spíš jezdící rampa o sklonu 25 stupňů,

však ještě nesloužily jako dopravní prostředek, ale jako

zábavná atrakce na newyorském Coney Islandu.

Eskalátor v jeho dnešní podobě sestrojil až o pět let

později jiný Američan, Charles Seeberger. Jméno sestavil

z amerického výrazu pro výtah (elevator) a latinského pro

schodiště (scala). Na světové výstavě v Paříži dostal jeho

nový dopravní prostředek vyrobený ze dřeva první cenu.

Reno i Seeberger nakonec prodali své patenty Otisově

výtahové společnosti. Ta je dnes největším výrobcem vertikálních výtahových a eskalátorových systémů na světě.

V Praze se první pohyblivé schody objevily před 87 lety na Letné, kde až do roku 1935 jezdily na tělese zrušené

lanové dráhy. Od roku 1939 až do 60. let minulého století

byly jediné eskalátory v obchodním domě Bílá labuť, kde

spojovaly přízemí s prvním patrem.

Šest let před zahájením provozu metra se 2. prosince

1968 rozjely schody v podchodu na Václavském náměstí.

Z jeho 10 výstupů bylo 7 opatřeno německými a jugoslávskými eskalátory s dopravní výškou 4,5 m.

Vývojem schodů pro metro byl v roce 1970 pověřen

podnik Transporta Chrudim, jehož eskalátory začaly jezdit

na lince C. Pro Áčko, které bylo hlubší, vyráběli jezdící

schody v SSSR. Nejdelší – ve stanici Náměstí Míru – měřily 87,6 m. Dnes v pražském podzemí najdete i výrobky

firem Otis, Schindler, Thyssen a Kone. Jejich dopravní

rychlost je 0,65 m/s a při plném obsazení a šíři stupně

1 m mají přepravní výkon až 11 700 osob za hodinu.

–red–, zdroj ČTK a kniha o pražské MHD

vzhůru na hokej do o2

8

9

Metrostav zná vítěze Zimních sportovních her roku 2013

Lyžařský areál Šachty ve Vysokém nad Jizerou přivítal letos 25. ledna na devět desítek slalomářů z Metrostavu

slunečným počasím (foto č. 1). Sportovní klání zahájil obchodní ředitel Ing. Milan Veselský, který spolu s ostatními

borci zamířil na slalomový svah, aby ve dvou kolech co nejrychleji zdolal trať s 23 brankami. Na kolbišti vládla

bojová, ale přátelská nálada (foto č. 2). Parta, která se zimních her účastní, není uzavřená, její jádro se ale příliš

nemění, a všichni se proto dobře znají. Také na prvních místech výsledkových listin se často objevují stejná jména.

Třeba Pavel Laciný (foto č. 3), který letos vyhrál v kategorii mužů nad 51 let, byl vloni druhý. Třetí nejrychlejší

z žen kategorie 1, Jana Komárková (foto č. 4), se na stupních vítězů pravidelně objevuje už od roku 2006. Tentokrát

ji předjely Irena Nárožná a Svatava Štěpánová (foto č. 5). Druhý den soutěží, v sobotu 26. ledna, klesla teplota

hluboko pod bod mrazu a 36 našim běžkařům nachystala náročné podmínky. Hana Kadlecová (foto č. 6) si ale umí

připravit běžky na každý sníh. Svědčí o tom to, že v klasickém běhu na 2,5 km žen vyhrála už popáté. Muži všech

tří kategorií zdolávali dvojnásobnou trať. Autor fotoreportáže Jan Branč zachytil na snímku č. 7 hned dva vítěze –

s číslem 23 Jiřího Moslera, který vyhrál kategorii mužů ve věku od 36 do 50 let, číslo 49 oblékl Mojmír Stuchlík

mladší, nejrychlejší mezi závodníky do 35 let. V každém z minulých pěti ročníků stáli oba na stupních vítězů, Mojmír

Stuchlík zvítězil už pošesté v řadě! Každý účastník ZSH vložil do závodů všechny síly. Blahopřání patří vítězům (foto

č. 8 slalom M2 zleva Pavel Brožek, Václav Bělohlávek a Martin Jedlička), díky ale všem, kdo se zúčastnili (foto č. 9).

Zasportovali si a dobře se pobavili. Příští rok mezi sebou rádi přivítají i další rychlé kolegy lyžaře.

Hokejový tým Metrostavu nastoupí 25.–28. února na

led O2 areny, aby obhájil druhé místo, které vloni

vybojoval ve firemním turnaji SKYBOX CUP. Podpora

publika mu může pomoci i k vítězství, přijďte fandit.

„Nastoupíme letos v silnější sestavě než vloni, podařilo se nám totiž nabrat několik mladých a perspektivních

hráčů. Na led tak opět vjedou zástupci téměř všech našich

divizí,“ říká hrající organizátor týmu Michal Kilián. Oporou

družstvu bude kapitán Jaroslav Linet mladší, který bude

mezi našimi hokejisty letos patřit k nejzkušenějším.

Sedmý ročník turnaje SKYBOX CUP odehraje ve dvou

skupinách osm týmů, v nichž nesmí být žádný registrovaný hráč. První dva z každé skupiny postoupí do hlavního

turnaje, ostatní se utkají o Pohár dobré vůle, který náš tým

vyhrál předloni. První utkání začnou v 17 hodin a jeden

zápas trvá dvakrát 20 minut hrubého času.

Diváci mohou do haly vstupovat pouze vchodem

číslo 31 a jen na základě jmenného seznamu. Každý, kdo

chce našim hokejistům fandit, se proto musí přihlásit

předem na adrese veronika.zalesakova@metrostav.cz.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 3/2013 vyšlo 14. 2. 2013 (4/2013 vyjde 27. 2. 2013) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří

Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.