Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 3
Provoz železobetonových konstrukcí divize 6 nazí jak
kompletní výstavbu nosných prvků pozemch či vodo-
hospodářských staveb, tak i samostatné služby svých
středisek. Pracuje na velkých dílech, ale souží i malé
zakázky. Hledá všechny cesty, jak naplnit výrobní pro-
gram, a zam se mu to dí. Vloni zal nově stavět
i ekologické stavby – bioplynové stanice pro divizi 8.
stavba železobetonových konstrukcí paí mezi vni-
tropodnikové nosné technologie Metrostavu. Provoz divi-
ze6, který je zajťuje, proto pracuje převážně pro firemní
divize – pokud mu kapacity stačí. Má pět samostatch
projektových týmů, jejichž pracovníky jste vloni mohli
potkat třeba na stavch tunelů Blanka, bytových objektů
Kavalírka či Kajetánka nebo na MVE Litořice a Li-
chov. To je ale jen malá ukázka staveb, kde pracovali.
„Po roce 2009 se náš obrat bohužel snižuje kvůlicitel-
mu zpomalení na stavebm trhu. Hledáme proto všech-
ny cesty, jak naplnit plán a zaměstnat cca 180pracovků,
z nichž asi polovina jsou dělníci,“ říká vedoucí provozu
Ing. Vladimír Pánek a dová: „Soužíme i malé zakázky
kolem 5–10 milionů Kč, kde se ale střetáváme svelkou
konkuren. Nazíme služby středisek i jednotlivě. Pro
letek však máme plán naplněný jen asi z45 %.“
Provoz železobetonových konstrukcí má vlastní ar-
movnu a půjčovnu bednění a le, kde se v posled
době slibně rozvíjí zejména pronájem lešení. Provoz
zahrnuje také tesárnu s vazkárnou, jež mimo ramenáty
pro bednění mostovek vyrábí i vazky vhodné také pro
zastřešení rodinch domů. Divize 6 je velkým odrate-
lem řeziva a může jej nazet ostatním divim isoukrom-
kům svýhodnými cenami. Dokáže i montovat krovy.
Pro provoz je však samozřejmě stěžejní budová-
ní železobetonových konstrukcí. U nich si umí poradit
s atypickými tvary bednění třeba savek a pitů vodních
elektráren, ale i s realizací extrémně tenkých desek, a to
iv nepříznivém počasí – příkladem je hrubá stavba Galerie
Teplice. O tom, jak pracovci divize 6 betonují pod vyhří-
vanými stany spřahující 8cm železobetonovou desku na
prefabrikovaných stropech, jsme psali v minulém čísle.
Letos provoz pracuje třeba na výstavbě Palmovka Par-
ku II (foto), MVE Ště, Copa Centru Národ, UK v Hradci
Králové a řadě dalších zakázek. „Divize Metrostavu nás už
znají a vědí, že umíme dělat dobře a rychle. Kvalitu práce
přitom stále zvyšujeme utužováním technologické kázně.
Naše sídlo zůstane v Horch Počernich, za svými zá-
kazky ale rádi dojedeme kamkoliv,“ uzavírá Ing. Pánek.
Na stanici Národní třída na trase metra B a přímo
nad ní už od června 2012 pilně pracují stavbi. Z
povrchu stanici rozebral tým Ing. Radovana Aulíka z
divize 3, který tu ve sdrení s kolegy z divize 1 buduje
multifunkční komplex Copa Centrum Národní. I kdyby
cestující na Národní vystoupili, nikam by se odtud už
nedostali. Po přístupových eskatorech totiž zbylo dí-
ky práci kolegů ze sdružení jen torzo tunelu (foto č. 2),
který ústí do hluboké stavební jámy vypující proluku
vedle obchodního domu MY ve Slené ulici.
V centru města jsme už na staveništi o rozloze přes
5000 m² vyhloubili a díky pracovkům firmy Zakládá
staveb i zajistili téř celou, asi 18 m hlubokou stavební
mu,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Aulík a pokruje:
„Nejprve jsme museli vybourat jedno nadzemní a d
podzemní podlaží vestibulu stanice metra a odstrojit je
technologické vybavení, které bylo nutné uschovat pro
daí případné použití. Podzemní vestibul stanice Národ
ída navíc chránila sna z velkoprůměrových pilot, jejíž
demolice byla časově velmi nároč.“
Půdorysně slitou stavební jámu objektu Copa Cen-
tra Národní chrání u povrchu lem záporového pažení,
které vhloubce asi 5 m pod povrchem přechází do sny
zpřevrvaných pilot. Je kotvená ve 34 úrovních aje
povrch už zarovnal síkaný beton, sloící jako podklad
pod hydroizolaci. Rozměry jámy investor přizpůsobil po-
loze gotických sklepů, které nalezli archeologové a byly
vyhlášeny za národní kulturní patku (na foto č.1 nad
nimi stojí zařízení staveniště). V současné době se pro-
jednává jejich zpřístupnění.
mu jsme těžili zprvu v písch, šterkopíscích a pak
vsoudržné skále, vždy v dostatečné výšce nad metrem.
Teď nás ještě čeká vybudovat vzduchotechnický kanál pro
odvod vzduchu ze stanice Národní třída, který musíme za-
hloubit naíč staveništěm až do úrovně 25 m pod terén.
Nadlí metra je však i zde pro naši práci dostatné,“
říká Ing. Aulík, který předpokládá, že hlavní části zemních
prací by měly skončit začátkem letho března.
Betonáři divize 6 v současné době postupně přebíra
kladovou spáru, na kterou provedou 10cm podkladní
betony. Na ně vybetonují 16 cm silnou armovanou roz-
šecí desku, která bude sloužit jako podklad pro hyd-
roizolace a antivibrační ochranu objektu od provozu trasy
metra B a povrchové dopravy. Zalisované třícentimetrové
vibroizolní desky z gumové směsi budou na roznášecí
desku a dvojitou hydroizolaci ukládány v plošných sekto-
rech o velikosti asi 100 m². Každý z nich bude svrchu i po
strach chrán dalším asfaltovým pásem tak, aby mohl
t v případě průniku vlhkosti samostatně injektovatelný.
Základová deska bude až nad vibroizolací.
V nejbližších dnech vztyčíme hlavní staveništní jeřáb.
Vzhledem k hloubce jámy budeme muset její dotěže
provést pomocí kaskádovitě umístěných rypadel, která
si budou horninu předávat. Vytěžení stavební jámy je ale
jen začátkem naší práce. Na jejím konci – už 1. října 2014
– chce investor zahájit provoz multifunkčního centra,
které by se mělo stát moderní ozdobou historicho jádra
Prahy,“ uzavírá vedoucí projektu Ing. Aulík.
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
Stanicí Národní třída vlaky metra jen proždějí
1
Nadrozrný náklad přežejí řidiči divize 4 hladce přes celou Prahu
Všechny části tunelovach strojů (TBM), které vyrazily traťové tunely na metru V.A, musí provoz dopravy divize 4 přepravit
ze zízení staveniště E1 uEvropské třídy doStavebho dvora vHorch Počernich. Zatímco běžně přepravovaný náklad
vá šířku do2,5 m, největší výšku 4 m aváží do24 tun, nejdelší rozebraná část TBM měří našířku ivýšku kolem 4,8 m,
ží 44 tun aje dlouhá až 13 m. Pracovníci divize 5 navrhli, jak díly Tondy iAly uchytit kpodvalníkům, azastnanci
divize 4 vytipovali anechali odsouhlasit trasu jejich převozu Prahou. Zadoprovodu tří vozidel divize 4 ajednoho auta
Dopravního podniku hl. města Prahy budou naši řidi části tunelovach strojů vozit během nocí přes celou Prahu až
dokonce února, aby je bezpečně dopravili naúložiště vSDHP, kde budou porepasi čekat nadalší nasazení.
2
Výstavba pavilonu urgentního traumatologicho ain-
terho příjmu vUniverzitní nemocnici Louise Pasteura
vKošicích pokročila. Tým Ing.Jana Hehejíka zdivize3
tu už spolu se slovenskou firmou PKB Invest dokončil
vstupní schodtě a zrekonstruoval prostor pro nový
vestibul vestávajím chirurgicm monobloku. Vpo-
lovině února jej zkolauduje dopředčasného užívání.
V uplynulém roce dal stavbařům nejvíc zabrat leh-
ký obvodový plášť šestiposchoďové budovy urgentního
íjmu (foto). Je ulen na železobetonové sně 1. PP
a o 20 cm předsazený před nosnou konstruk. Pro-
stor, který předsazením vznikl, poslouží pro odvětrávání
avedení rozvodů. „Tento sysm je sám osobě nároč
nadetaily. Projekt navíc předepsal montáž panelů se-
vazbou svislé spáry, což – jak se ukázalo – zcela zásad
ovlivňuje postup atempo montáže. Dalším esteticky jistě
krásm, ale pro realizaci velmi nárným detailem je
umísní 170 konzol slunolamů východní azápadní fasády
esně dospár vlastch panelů. Abychom to splnili, mu-
seli jsme uchycení konzol změnit,“ vzponá Ing.Hehejík.
Veškeré projekty se včetněposledních detailů navíc mu-
sely řit až vpběhu vlastní realizace. Během tří týdnů
by však měla být montáž fasády dokončena apak se už
stavbaři budou plně věnovat činnostem vinteriéru, které
budou náročné zejna na estetické provedení detailů.
Nejsložitěí část projektu – výry dodavatelů vne
zcela známém prosedí a koordinace projektové doku-
mentace – už má divize 3 zasebou. „Práce naSlovensku
je vzásadě dost podobná té vČecch: podobný je nejen
jazyk, ale imentalita. Stejně tak se tu potkáváme skva-
litními i řekněme méně spolehlivými dodavateli,“ říká
Ing.Hehek ado: „Co jsem ale zař čtyři roky
zdejší práce poznal jako místní zvláštnost, je padavek
našich dodavatelů projednávat vše osobně – chjí poznat
svého partnera apři jednání se mu dívat doočí.“ Stavbaři
však naSlovensku získávají idalší zkušenosti. Novinkou
pro ně například bude ivybavení budovy zdravotnickou
technologií vhodnotě přesahující pět milionů eur.
Vzhledem knutnosti řešit řadu specifik až při realizaci
nabraly práce v Kich mírné zpdění oproti navrže-
mu harmonogramu. Ing. Hehejík však věří, že se jim
vnásledujících měsících podí zpní dohnat azačát-
kem příštího roku bude nový pavilon urgentního příjmu
sněkolika operačními sály, laboratořemi anemocničními
pokoji plně sloit lékařům ipacientům zKošic aoko.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Stavba vKošicích se přehoupla zapolovinu
Dokončení hrubé stavby v Olomouci se blíží
Staveniště Galerie Šantovka dnes působí velmi impo-
zantně. Přímo v centru Olomouce, na ostrově obklo-
pem Mlýnským potokem, totiž tým Ing.Jana Šlajse
zdivize 1 finišuje svýstavbou železobetonového skele-
tu multifunkčního centra, které oživí zdejší brownfield.
Práce nanejvětší tuzemské soukromé stavbě – mimo
liniových – aktuálně komplikují změny projektové doku-
mentace, které mají mnohdy vliv inanosné konstrukce
objektu. Každý den tak stavbaři musí důsledně vyhodno-
covat pn prací avpřípadě dílčích prodlení okaitě hle-
dat nápravná opatření. „Například jsme museli stanovit,
že uvnitř půdorysu stavby zůstane až dokonce uzavřena
čtvice ze 7 velkých mobilních já, pomocí kterých
montujeme prefabrikované konstrukce. Až je nebudeme
poebovat, odstrame je jábem, postavem vně stav-
by,“ vysvětluje Ing.Šlajs. To však nastane až vprůběhu
ezna, kdy by měl být skelet budovy zcela dokončen.
Vsoučasnosti stavaři přistoupili krozšíření zimních
opatření, protože venkovní teploty se většinou pohybují
pod nulou. Železobetonové monolitické stropní desky
skeletu totiž betonují na tenkých prefabrikovach prv-
ch, tzv. filigránech, které tvoří ztracené bednění. Musí se
ale prohřát pocelé tloušťce, což trvá idva dny, aje mno-
hem nákladněí než proev bednění pro běžné monolity.
Současně sdokončováním skeletu budou naŠantovce
finišovat imontéři socelovými konstrukcemi kinosálů, di-
vadla abowlingu ve3. NP. Prohat bude irealizace větši-
ny střch avšech obvodových plášťů, porostou ivnitř-
ní konstrukce a rozvody, protože stavbaři už začátkem
května musí předat první prostory nájemcům. „Jsem rád,
že se dokoení logisticky velmi náročné hrubé stavby
blíží kekonci aže již navíce místech prome opláštění
budovy (foto). Nejsložitěí část díla však zasebou ještě
neme,“ říká Ing.Šlajs adoplňuje: „Pohrubé stavbě nás
ještě čekají další komplikace. Slitá aextrémně časově
ročná byla také výrová řízení navšechny dodavate-
le prací, která vyplývají z naší smlouvy s investorem,“
upřeuje Ing.Šlajs, který však dosavadní spolupráci se
zadavatelem díla považuje zavelice korektní: „Jedme
svelmi náročným klientem, který vyžaduje pouze nejdo-
konaleí a nejkvalitjší materiály za výhodné smluv
ceny. Přesto se ikli zlepšení ekonomiky projektu snaží-
me investorovi navrhovat alternativní, ale zároveň kvalit
asofistikovaná řešení.“
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Železobetony oddivize 6 vynikají kvalitou
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 03/2013, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (885 ms)

Rendering Strana 4 (103685): (0/1) (886 ms)

Rendering Strana 3 (103678): (0/1) (936 ms)

Rendering Strana 2 (103676): (0/1) (935 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3037/vth120262-1.jpg (3x)

 i3037/vth120265-1.jpg (3x)

 i3037/bg103678.svg

 i3037/vth120274-1.jpg (3x)

 i3037/vth120260-1.jpg