Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 2
Subterra dokončila štolu tunelu Radlice
V souvislosti s plánovanou dostavbou Radlické radi-
ály ukončila divize 1 Subterra loni v listopadu ražbu
průzkumné štoly, která je součástí iersko-geo-
logicho průzkumu lokality. Jeho výsledky poslouží
kbezpečnému aekonomicmu návrhu objektů vtrase
komunikace. Radiála, která dokončí propojení vj-
šího Pražského okruhu alnice D5 svniním Měst-
ským okruhem, je zpoloviny navržena vtunelech. Do-
stavba odélce 5,5 kilometru naváže naRozvadovskou
spojku, naSmíchově vyústí doZlíchovsho tunelu.
Ražba štoly Novou rakouskou tunelovací metodou
probíhala za složitých okolností zapříčiněných nejen
neznámým složením hornin, ale v úvodní části ražeb
i situací na povrchu. Tunel Radlice totiž povede pod
írodní patkou Ctirad abrzy po vstupu dopodzemí
žní šachtou v oblasti Zchova musela stavba podet
ulici Keskrně astský okruh. Když byla najaře 2015
vyražena přiblně polovina z850metrové štoly, obávali
se pracovníci divize 1 probmů způsobených pronný-
mi geologickými podmínkami. „Naštěstí se nepotvrdily
apráce pokrovaly standardním postupem dvou zá
za24 hodin,“ říká vedoucí projektu Ing. Jan Panka.
„Technologicky nárné bylo nastavení trhach pra
zejména vpolohách velmi tvrdých vápenců spevností až
130 MPa. Zajímavou zkeností bylo ipropojení staveb-
ních prací se subdodavatelskými průzkumnými pracemi
vsamotné štole ivrámci celé trasy budoucí Radlické ra-
diály,“ shrnuje Ing. Panuška průběh více než rní práce.
Inženýrsko-geologický průzkum prováděla společnost
PUDIS dozávěru letošního ledna, komplexní popis zasti-
žených geologických podmínek pak dodá nakonci března.
Divize 1 Subterra na ražbu pzkumné štoly tunelu
Radlice s profilem nepřesahucím 13,5 m² (u výhybny
23,5 ) navrhla a nasadila speclní strojní sestavu
tvořenou vrtam strojem Boomer T1D s teleskopickou
lafetou, kolovým rypadlem s vyšecím dopravkem
ggloader 7HR-B (foto) a dalšími stroji. Sestavu je
možno efektivně poít navšech dílech mach rozměrů,
například uprůzkumných, odvětrávacích aúnikových štol,
kolektorů či propojek mezi velkými tunely.
Průzkumná štola tunelu Radlice v Praze však není
jedinou stavbou firmy Subterra, která předznamevá vý-
stavbu důlité komunikace vkteré zevropských met-
ropolí. Její dciná společnost SBT Sverige AB, zast-
vací rovž české specialisty, zahájila vlednu2016 ražbu
ístupových tunelů Skärholmen aSätra vStockholmu.
Díla ražená skandinávskou metodou umožní vybudování
hlavho tunelu Srholmen, tvořího jižní větev automo-
bilového obchvatu hlavního města Švédska.
Zdroj Subterra
Procházka sídltěm
Tým Ing.Pavla Trojana zdivize 9 je naSlunečm vrš-
ku vPraze-Hostivi jako doma. První čtyři bytové do-
my zde dostavěl vroce 2007, dotří dalších se dnes li
shují, poslední dva se svých obyvatel dočkají vlétě.
Kdo zadílo naSlunm vršku odpovídá, je jasné
na první pohled (foto č. 1). Zvenku sice není vidět, jak
vútrobách domů N aM (foto č. 2) postupují kompletace,
práce nafasádách ale mohou majitelé okolních bytů sle-
dovat jak nadivadle (foto č. 3). Mají nato ale jen pár mě-
ců – už letos vktnu avčervnu stavbi své představe
uzavřou vybudováním okolní infrastruktury akomunikací.
Ještě před 30 lety se lidé porozestavěných sídltích
brodili bahnem. Dnes už vede proczka kolem hotových
domů KaL sadově upraveným terénem (foto č. 4) apřed-
zahrádky přízemních bytů (foto č. 5) se těší najaro. Zvá
edstavit jen téř dokončený dům J (foto č. 6), vněmž
chybí pouze interiéry komerčních prostor avbudoucnu
vněm vzniknemateřská školka.
Ing.Milana Chotaše,
jednatele aředitele firmy B E S
Po studiu a vojně nastoupil Ing. Chotaš v roce 1998
dofirmy B E Sjako manažer kvality, zapět let se stal
výrobm ředitelem. Odroku 2012, kdy 50% pol B ES
skal Metrostav, je ijedním zjejích dvou jednatelů.
Změnil se B E Spovstupu doSkupiny Metrostav?
Ano, změnil. Získal zázemí nejsilnější tuzemské stavební
firmy arozšířily se mu možnosti podnikání. Díky investi-
cím má nové obě obalovny, zmodernizoval technologické
linky v lomech, pořídil si další nákladní auta i staveb
stroje. Příležitosti navíc se mu otevřely ispoluprací sdi-
vizí 4 Metrostavu najech silničních stavbách.
Nakonci roku 2015 se Metrostav stal jedim společ-
kem vefirmě B E S. Co dalšího se vní vloni událo?
B E Sdosáhl nejlepšího ekonomického výsledku v historii,
když se mu podařilo navýšit výrobu oproti předchozímu
roku o c než čtvrtinu. K tomu ovšem přispěl i konec
dotho období zfondů EU, kdy Státní fond dopravní in-
frastruktury uvolnil dosud nevyužité finanční prostředky
naopravy silnic, což je hlavní obor ní činnosti.
Zajišťujete ijejich údržbu. Jak se vám teď líbí pasí?
Moc naení nejsme. Platí nás totiž zazimní údržbu, kte-
rou díky teplu provádíme omezeně. Věříme však, že ušet-
řené peníze převede investor doúdržby letní. Zatím to tak
bylo vždy asilnice veStředesm kraji si to zaslouží.
Vloni jste zmodernizovali obalovnu Líchovy, kde může-
te vyrábět tichý asfalt. Už jste ho někdy použili?
Vloňském roce jsme jej položili vulici Čechova vBene-
šově anasilnici II/114 vDoíši. Podle ohlasů místních
obyvatel víme, že si jej chválí. Tím, že se vto speciál
živné ssi používá asfalt sobsahem rozpuštěné drtě
ze starých pneumatik, je pružnější avykazuje menší hl-
nost při pojížní. Měření zúseku vBenově naíklad
prokazuje, že se tam intenzita hluku prokazatelně sžila
o5 dB. Kvůli své prnosti je tichý asfalt neboli gumoas-
falt také odolnější vůči trhlim, deformacím, stárnu,
vysokým teplotám amrazu. Ne obalovna vLíchovech
je jediná v republice, která jej umí nejen přímo vyrobit
čikomerčně prodávat, ale zároveň zgumoasfaltu vyrobit
ipoebné směsi. Při jejich vývoji spolupracujeme se sta-
vební fakultou VUT vBrně, konktně stýmem prof.Jana
Kudrny. Díky tomu patříme vČeské republice kešpičce
ve výrobě gumoasfaltu i v pokládce tohoto moderního
aekologického silničního koberce.
Co očekáte odroku 2016?
Jsme sední firma se195 zastnanci. Jediné dlouhodo-
bější smlouvy, jež máme, jsou naúdržbu krajských silnic
asilnic ve správě ŘSD veSedočeském kraji, které před-
stavují zhruba pětinu našich výkonů. Zakázky, které nás
živí, bývají obvykle menšího rozsahu, vypisují se těs
před aktuálním termínem provádění amálokterá přechá
zroku narok. V soasnosti je proto náš zásobník práce
narok 2016 naplněný jen asi z poloviny a budeme jej mu-
set doplnit novými projekty. Prote letos budou krajs
volby, předpokm, že se peníze nakomunikace najdou.
Daí příležitosti vidím vbudoucím čerpání dotací zEvrop-
ské unie nanové období let 2017–2020.
Připravujete nějaké další novinky?
Spolupracujeme s VUT Brno na vývoji nových techno-
logií v oblasti složení a konstrukcí asfaltových vrstev
zalených na gumoasfaltu. Chceme vyt spojovací
postřiky sjemnějším gumovým granutem, které vyleí
vlastnosti asfaltových vrstev vpružnosti aodolnosti proti
trvam deformacím, což prodlouží životnost celé vozov-
ky. Ještě letos bychom chtěli tuto novinku použít nadva
kontrolní úseky silnic. Dále chceme prioritně zvýšit pol
zakázek vdojezdové vzlenosti do70 km odobaloven,
což znamená rozšířit rozsah našich prací nejen doStředo-
českého kraje, ale idoJiheského anaVysinu. Údržbu
silnic plánujeme nově provádět i vpřilehlých krajích.
Aváš cíl?
Chceme B E S, původně firmu okresní velikosti, vytáhnout
nakrajskou až republikovou úroveň. Věřím, že se nám to
sMetrostavem zazády podaří. Uděláme pro to maximum.
strana 2
PME SE
1
Tunel vKarlsruhe zvládlo BeMo navýbornou
Ostavbě lehkého metra vKarlsruhe, na níž pracovala
firma BeMo Tunneling, jsme už informovali. Poúspěš-
m ukončení ražeb pomocí TBM ji rekapitulujeme.
Vrámci projektu lehkého metra představuje 2048 m
dlouhý tunel pod Kaiserstrasse hlavní část podzemního
propojení města vose západvýchod. Pro jeho ražbu pře-
žně vscích aštěrch pod hladinou spodní vody ko-
legové použili plnoprofilový tunelovací štít pojmenovaný
Giulia – s průrem razicí hlavy 9,32 m ačelbou podee-
nou bentonitovou suspenzí. Práci komplikovalanutnost
st tunel pod kanalizm potrubím sšachtami avhor-
ninovém prostředí s možným výskytem dutin. Nadloží
tunelu se přitom pohybovalo jen odasi 4,5 m do9,5 m.
Další nároky přinesla nezbytnost zachování tramvajové,
železnní iindividuální dopravy (foto č. 2). Ražba, kte-
rá začala 17. listopadu 2014, proto musela proběhnout
zaneustáho monitoringu a sco nejmenšímipoklesy.
Pce se BeMo podařila. Modifikace separho za-
řízení umnila ztné vyzískávání kameniva aregeneraci
bentonitové suspenze vtakovém objemu, jenž mohl zajis-
tit stabilizaci čelby ivpřípa, že by se před ní objevily
tší dutiny. Pomocí instalace druhého míchaho zařízení
navýrobu bentonitu adalšího separátoru dozalo BeMo
zvýšit výkonnost výroby bentonitové suspenze iodstra-
ňoní poité, což bylo důležité zvláště pro dosaho
vysokých denních výkonů vzárečné fázi ražeb. Při ztrá-
tě tlaku načelbě vsledku naražení štítu nadutinu do-
zali stavbaři přivádět bentonitovou kapalinu zvláštním
potrubím přímo dokomory štítu, ato až vobjemu 200 m³.
Deformace napovrchu přitom dosahovaly nejvýše 5 mm.
Ii maximálním nasazení všech zúčastněných dlo
i ražch kněkolika komplikacím. Krátce povjezdu TBM
do stavební jámy nastí Marktplatz – budoucí křižo-
vatky metra – třeba selhala ora čelního výrubu vdů-
sledku náporu vody. Pod dočasným železobetonovým
stropem stanice dlo k porušení soudržnosti zeminy
avzniku propadu. Sražbou svelmi omezem výkonem
bylo možné pokračovat až po zaplní oblasti poruchy
azavedení sysmu odčerní vody ze stavební jámy.
Vedla přitom – v o co málo pozměněném směru –
vevzdálenosti pouhých pár centimetrů kolem překážek.
Proražení asi 950 metrů navazucích natento úsek tr-
valo při výkonech skoro 30 bm/den už jen asi dva měce.
Giulia při tom bez jakoliv újmy podrazila ipoměrně roz-
hlou šachtu vevzlenosti pouch 24 cm odtunelu.
lové šachty uMühlburger Tor dohla 7. září 2015 (foto
č. 1), zařízení staveniště bylo vyklizeno dokonce roku.
Výkon pracovků BeMo ocují nejen občané města
Karlsruhe, ale ijeho vedení. U odborků vzbuzuje respekt
iproto, že je to vkomplikovach podmínkách první tunel
nasvětě ražený metodou TBM, unějž bylo nadloží někde
meí, než je polovina pru razicí hlavy štítu. Nemluvě
otéměř neznatelných poklesech vtrase ražby. Zdař Bůh!
Robert Dostál, foto archiv BeMo
2
1
2
3
4
5
6
Metrostav_03_2016.indd 2 18.02.16 10:40
Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (412 ms)

Rendering Strana 3 (102587): (0/1) (404 ms)

Rendering Strana 2 (102585): (0/1) (449 ms)

Rendering Strana 1 (102583): (0/1) (448 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2953/vth118919-1.jpg

 i2953/vth118921-1.jpg

 i2953/bg102585.svg

 i2953/vth118923-1.jpg

 i2953/vth118925-1.jpg