22. února 2016 / 3 / XXVIII

Procházka sídlištěm str. 2

Ptáme se: Ing. Milana Chotaše,

výrobního ředitele firmy B E S str. 2

Tunel v Karlsruhe zvládla společnost

BeMo na výbornou str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

Zkameněliny ze skla str. 3

A .S.

Nejvíc bytů v republice

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav v Palmovka

Parku II zahájilo 17. února další cyklus přednášek, který se

bude věnovat vybraným zajímavým a úspěšným stavbám

Metrostavu. Jednotlivé akce se uskuteční jednou měsíčně

od 14 hodin. O datech setkání a představovaných stavbách

se můžete informovat na http://skupina.metrostav.cz/ukr.

Jako první představili stavbu ELI Beamlines Ing. Tomáš

Vašut z divize 3 a Ing. Petr Jeřábek z divize 9.

Pozvánka do DOX

Pro rok 2016 se Metrostav

stal partnerem Centra

současného umění DOX

v Praze-Holešovicích. Až

do 25. ledna příštího roku

proto mohou zaměstnanci

společnosti najít na firemním

intranetu vouchery, které umožňují získat maximálně čtyři

vstupenky na libovolnou akci DOX s 50% slevou. Z každého

počítače lze stáhnout kupony jen jedenkrát, proto je nutné

vytisknout je ihned, jakmile se poprvé zobrazí. Informace

o programu Centra najdete na www.dox.cz.

Rekonstrukce poběží podle plánu

V pátek 12. února došlo v časných ranních hodinách

k požáru střechy a podkroví pravého křídla Národního

muzea v Praze, které v současnosti rekonstruuje Sdružení

M-P-I v čele s Metrostavem. Oheň zachvátil plochu

o rozloze přibližně 70 m² a zhruba za dvě hodiny se jej

hasičům podařilo dostat pod kontrolu a uhasit. Důvod

vzniku požáru se vyšetřuje. Stavba je pojištěna na jednu

miliardu korun a jsou na ní zavedena řádná protipožární

opatření. Oheň zničil pouze část střešních prostor, které

patří k poválečné výstavbě a byly určeny k odstranění.

Cesta za snem

Nenechte si ujít procházku po D8

Poslední dubnovou sobotu by měli účastníci 30. ročníku

Jarního putování okolím Lovoše, který pořádá Klub

českých turistů Lovosice, projít část trasy rozestavěné

dálnice D8. Ideálně cesta povede oběma tunely i po mostě,

který je spojuje. O netradičním „Dni otevřených dveří“

budeme informovat v některém z dalších čísel novin.

Na kolečkách

Tým Bc. Ivana Matějoviče

z divize 1 dokončí v únoru

výstavbu výtahu, který

bezbariérově spojí přestupní

stanici metra Můstek na

linkách A a B s povrchem.

Při této příležitosti

připravil na 1. března od 15 do 17 hodin Dopravní podnik

hlavního města Prahy malou slavnost nazvanou Můstek

na kolečkách. Její návštěvníci budou mít příležitost

prohlédnout si hotovou práci Metrostavu a zdarma

vyslechnout koncert skupiny The Tap Tap (foto). Více

informací najdete na webové adrese www.dpp.cz.

Metrostav_03_2016.indd 1

Fotoreportáž: Domy nad tunelem se

připravují na kolaudaci str. 4

Přestrojení Viktorky

Plnoprofilový tunelovací stroj od firmy Herrenknecht,

kterému raziči divize 5 důvěrně říkají Viktorka a pracuje na tunelu Ejpovice, byl navržen jako konvertibilní.

Do začátku letošního února mu čelbu jistila lubrikovaná zemina, a proto se řadil mezi zeminové štíty. Před

pár dny jej pracovníci divize 5 pod vedením Ing. Štefana Ivora začali přestavovat, aby necelý kilometr,

jenž mu zbývá do prorážky jižního tubusu, mohl vyrazit

v režimu zvaném hardrock.

Přestavbu stroje vyvolala geologická odlišnost vrchů

Homolka a Chlum, kterými tunel prochází. První kopec

tvoří tektonicky porušené a silně zvětralé břidlice zvodnělé systémem zajílovaných puklin. Čelbu zde bylo nutné

celoplošně podepřít a ražba tak musela probíhat v tlakově

kontrolovaném prostředí. Za razicí hlavou stroje byla proto odtěžovací komora vyplňovaná rozpojovanou zeminou

smíchanou s pěnou. Jejich hmotnost vytvářela reakci

proti tlaku horninového masivu před čelbou a bránila vnikání podzemní vody do stroje. Tlak v komoře zvyšoval či

snižoval pilot Viktorky regulováním rychlosti šnekového

dopravníku, který kašovitou hmotu transportoval ze dna

komory na dopravníkový pás.

Jádro Chlumu je ale z tvrdých spilitů, v nichž není nutné čelbu podpírat. Aby v takovém skalním masivu mohl

v práci pokračovat stejný tunelovací stroj, musí se upravit.

Zjednodušeně řečeno je nutné odstranit zařízení na dávkování pěny, stáhnout „šnek“ a řeznou hlavu na straně

komory osadit ocelovými skluzy – sběrači rubaniny (fota), které rozpojený materiál sesypou na nově doplněný

pásový dopravník ve středu štítu. O tom, že se hlava musí

přezbrojit většími řeznými dláty, jsme se zmiňovali minule.

„Odhaduji, že přestavba Viktorky bude trvat o něco

déle než týden. V době, kdy vyjde toto číslo novin, bychom

už tedy měli být v plné práci. Prorazit zbylých 973 metrů

nám zabere nejméně dva měsíce. Na prorážku se proto

můžeme těšit v dubnu,“ říká Ing. Ivor, který ražby řídí.

Viktorka narazila hlavou na skálu po asi 150metrové

cestě Chlumem a zhruba 31 metrů pod terénem. Nejnižší

nadloží, které už podjela, měřilo jen 9,5 metru. Nejvyšší – sedmdesátimetrové – na ni teprve čeká. „Abychom

zkontrolovali přesnost ražeb, prorazili jsme přes seg-

Nový cyklus přednášek

V Centru vzdělávání Skupiny

Metrostav se 17. března od

15 do 17 hodin uskuteční

setkání, během kterého

se zájemci od Martina

Jedličky a Jany Komárkové

dozvědí bližší informace

o možnostech zapojení do projektů spolku Cesta za snem.

Naše firma je letos jeho generálním partnerem a do

Metrostav handy cyklo maratonu, Handy kvadriatlonu nebo

jízdy Okolo Prahy a okolo měst napříč handicapy i jiných

akcí se mohou zapojit zdraví, handicapovaní, rekreační

a výkonnostní sportovci i nesportovci. Více najdete na

skupinovém intranetu nebo na www.cestazasnem.cz.

Divize 5 usilovně pracuje na

dokončení dálnice D8 str. 3

Výstavbu největšího naráz budovaného bytového komplexu v republice – Residence Garden Towers v Praze –

řídí už rok a půl tým Ing. Davida Štochla z divize 6. Betonáři stejné divize vedení Ing. Vladislavem Horáčkem

za tu dobu uložili do 208 000 m2 zabedněných ploch asi

38 000 kubíků betonové směsi i 3500 tun oceli a dobetonováním posledního stropu ukončili 25. ledna 2016

hrubou stavbu (titulní foto). V červnu – za pouhých pět

měsíců od uložení závěrečného kubíku betonu – by

celé dílo mělo skončit. Odspodu nahoru proto nosnou

kostru rychle obalují a vyplňují stavební konstrukce,

další materiály i technická zařízení či vybavení.

Garden Towers v základních číslech:

Celkový obestavěný prostor

Zastavěná plocha

Počet bytových domů

Nejvyšší počet nadzemních podlaží

Počet podzemních podlaží

Počet bytových jednotek a ateliérů

276 095 m3

9060 m2

5

18

3

700

Komerční prostory

Počet parkovacích stání

Počet pracovníků na stavbě denně

přes 1000 m2

702

600

Garden Towers – současné práce po podlažích:

3. PP – 6. NP

obklady

1. NP

dokončovací práce

1. NP – 12. NP

fasáda

7. NP – 10. NP

lité podlahy

10. NP – 12. NP

omítky

16. NP – 17. NP

vyzdívky, hrubé rozvody instalací

17. NP – 18. NP

montáž oken

V celém komplexu

montáž výtahů

Garden Towers a zapojení Skupiny Metrostav:

Metrostav divize 6

řízení projektu, železobetony

Metrostav divize 11

jeřáby, výtahy

Subterra

sprinklery

TBG Metrostav

betonové směsi

Metrostav Stavebniny

materiály

mentové ostění z hotového jižního tubusu malý kruhový

otvor do propojky číslo 6, kterou jsme razili konvenčním

způsobem z technologické šachty. Ověřili jsme si, že se

stroj pohybuje s nejvýše dvoucentimetrovou odchylkou

od plánované trasy. Vzhledem k tomu, že se tato první

ejpovická prorážka (foto upoutávka vlevo nahoře) uskutečnila 2826 metrů od portálu, jsme s přesností ražeb více

než spokojeni,“ uzavírá stavbyvedoucí Václav Anděl.

–red–, foto Václav Anděl

Garden Towers a stavbyvedoucí Josef Železný:

„Jenom v suterénech jsme vyzdili stejné množství zdiva

jako v celém bytovém souboru Nad Modřanskou roklí,

kde jsme pracovali posledně. Navíc během stavby došly

v celé republice předepsané příčkovky a museli jsme je

dovážet až ze Slovenska. Garden Towers jsou krásná, ale

svou velikostí (foto) i hodně komplikovaná stavba. Chtěl

bych proto poděkovat Ing. Horáčkovi a jeho betonářům

za vstřícnost, která nám usnadnila manipulaci s ostatními

materiály, zejména s okny a s cihlami.“

–red–, foto Petr Adámek

18.02.16 10:40