22. února 2016 / 3 / XXVIII
Procházka sídlištěm str. 2
Ptáme se: Ing. Milana Chotaše,
výrobního ředitele firmy B E S str. 2
Tunel v Karlsruhe zvládla společnost
BeMo na výbornou str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
Zkameněliny ze skla str. 3
A .S.
Nejvíc bytů v republice
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav v Palmovka
Parku II zahájilo 17. února další cyklus přednášek, který se
bude věnovat vybraným zajímavým a úspěšným stavbám
Metrostavu. Jednotlivé akce se uskuteční jednou měsíčně
od 14 hodin. O datech setkání a představovaných stavbách
se můžete informovat na http://skupina.metrostav.cz/ukr.
Jako první představili stavbu ELI Beamlines Ing. Tomáš
Vašut z divize 3 a Ing. Petr Jeřábek z divize 9.
Pozvánka do DOX
Pro rok 2016 se Metrostav
stal partnerem Centra
současného umění DOX
v Praze-Holešovicích. Až
do 25. ledna příštího roku
proto mohou zaměstnanci
společnosti najít na firemním
intranetu vouchery, které umožňují získat maximálně čtyři
vstupenky na libovolnou akci DOX s 50% slevou. Z každého
počítače lze stáhnout kupony jen jedenkrát, proto je nutné
vytisknout je ihned, jakmile se poprvé zobrazí. Informace
o programu Centra najdete na www.dox.cz.
Rekonstrukce poběží podle plánu
V pátek 12. února došlo v časných ranních hodinách
k požáru střechy a podkroví pravého křídla Národního
muzea v Praze, které v současnosti rekonstruuje Sdružení
M-P-I v čele s Metrostavem. Oheň zachvátil plochu
o rozloze přibližně 70 m² a zhruba za dvě hodiny se jej
hasičům podařilo dostat pod kontrolu a uhasit. Důvod
vzniku požáru se vyšetřuje. Stavba je pojištěna na jednu
miliardu korun a jsou na ní zavedena řádná protipožární
opatření. Oheň zničil pouze část střešních prostor, které
patří k poválečné výstavbě a byly určeny k odstranění.
Cesta za snem
Nenechte si ujít procházku po D8
Poslední dubnovou sobotu by měli účastníci 30. ročníku
Jarního putování okolím Lovoše, který pořádá Klub
českých turistů Lovosice, projít část trasy rozestavěné
dálnice D8. Ideálně cesta povede oběma tunely i po mostě,
který je spojuje. O netradičním „Dni otevřených dveří“
budeme informovat v některém z dalších čísel novin.
Na kolečkách
Tým Bc. Ivana Matějoviče
z divize 1 dokončí v únoru
výstavbu výtahu, který
bezbariérově spojí přestupní
stanici metra Můstek na
linkách A a B s povrchem.
Při této příležitosti
připravil na 1. března od 15 do 17 hodin Dopravní podnik
hlavního města Prahy malou slavnost nazvanou Můstek
na kolečkách. Její návštěvníci budou mít příležitost
prohlédnout si hotovou práci Metrostavu a zdarma
vyslechnout koncert skupiny The Tap Tap (foto). Více
informací najdete na webové adrese www.dpp.cz.
Metrostav_03_2016.indd 1
Fotoreportáž: Domy nad tunelem se
připravují na kolaudaci str. 4
Přestrojení Viktorky
Plnoprofilový tunelovací stroj od firmy Herrenknecht,
kterému raziči divize 5 důvěrně říkají Viktorka a pracuje na tunelu Ejpovice, byl navržen jako konvertibilní.
Do začátku letošního února mu čelbu jistila lubrikovaná zemina, a proto se řadil mezi zeminové štíty. Před
pár dny jej pracovníci divize 5 pod vedením Ing. Štefana Ivora začali přestavovat, aby necelý kilometr,
jenž mu zbývá do prorážky jižního tubusu, mohl vyrazit
v režimu zvaném hardrock.
Přestavbu stroje vyvolala geologická odlišnost vrchů
Homolka a Chlum, kterými tunel prochází. První kopec
tvoří tektonicky porušené a silně zvětralé břidlice zvodnělé systémem zajílovaných puklin. Čelbu zde bylo nutné
celoplošně podepřít a ražba tak musela probíhat v tlakově
kontrolovaném prostředí. Za razicí hlavou stroje byla proto odtěžovací komora vyplňovaná rozpojovanou zeminou
smíchanou s pěnou. Jejich hmotnost vytvářela reakci
proti tlaku horninového masivu před čelbou a bránila vnikání podzemní vody do stroje. Tlak v komoře zvyšoval či
snižoval pilot Viktorky regulováním rychlosti šnekového
dopravníku, který kašovitou hmotu transportoval ze dna
komory na dopravníkový pás.
Jádro Chlumu je ale z tvrdých spilitů, v nichž není nutné čelbu podpírat. Aby v takovém skalním masivu mohl
v práci pokračovat stejný tunelovací stroj, musí se upravit.
Zjednodušeně řečeno je nutné odstranit zařízení na dávkování pěny, stáhnout „šnek“ a řeznou hlavu na straně
komory osadit ocelovými skluzy – sběrači rubaniny (fota), které rozpojený materiál sesypou na nově doplněný
pásový dopravník ve středu štítu. O tom, že se hlava musí
přezbrojit většími řeznými dláty, jsme se zmiňovali minule.
„Odhaduji, že přestavba Viktorky bude trvat o něco
déle než týden. V době, kdy vyjde toto číslo novin, bychom
už tedy měli být v plné práci. Prorazit zbylých 973 metrů
nám zabere nejméně dva měsíce. Na prorážku se proto
můžeme těšit v dubnu,“ říká Ing. Ivor, který ražby řídí.
Viktorka narazila hlavou na skálu po asi 150metrové
cestě Chlumem a zhruba 31 metrů pod terénem. Nejnižší
nadloží, které už podjela, měřilo jen 9,5 metru. Nejvyšší – sedmdesátimetrové – na ni teprve čeká. „Abychom
zkontrolovali přesnost ražeb, prorazili jsme přes seg-
Nový cyklus přednášek
V Centru vzdělávání Skupiny
Metrostav se 17. března od
15 do 17 hodin uskuteční
setkání, během kterého
se zájemci od Martina
Jedličky a Jany Komárkové
dozvědí bližší informace
o možnostech zapojení do projektů spolku Cesta za snem.
Naše firma je letos jeho generálním partnerem a do
Metrostav handy cyklo maratonu, Handy kvadriatlonu nebo
jízdy Okolo Prahy a okolo měst napříč handicapy i jiných
akcí se mohou zapojit zdraví, handicapovaní, rekreační
a výkonnostní sportovci i nesportovci. Více najdete na
skupinovém intranetu nebo na www.cestazasnem.cz.
Divize 5 usilovně pracuje na
dokončení dálnice D8 str. 3
Výstavbu největšího naráz budovaného bytového komplexu v republice – Residence Garden Towers v Praze –
řídí už rok a půl tým Ing. Davida Štochla z divize 6. Betonáři stejné divize vedení Ing. Vladislavem Horáčkem
za tu dobu uložili do 208 000 m2 zabedněných ploch asi
38 000 kubíků betonové směsi i 3500 tun oceli a dobetonováním posledního stropu ukončili 25. ledna 2016
hrubou stavbu (titulní foto). V červnu – za pouhých pět
měsíců od uložení závěrečného kubíku betonu – by
celé dílo mělo skončit. Odspodu nahoru proto nosnou
kostru rychle obalují a vyplňují stavební konstrukce,
další materiály i technická zařízení či vybavení.
Garden Towers v základních číslech:
Celkový obestavěný prostor
Zastavěná plocha
Počet bytových domů
Nejvyšší počet nadzemních podlaží
Počet podzemních podlaží
Počet bytových jednotek a ateliérů
276 095 m3
9060 m2
5
18
3
700
Komerční prostory
Počet parkovacích stání
Počet pracovníků na stavbě denně
přes 1000 m2
702
600
Garden Towers – současné práce po podlažích:
3. PP – 6. NP
obklady
1. NP
dokončovací práce
1. NP – 12. NP
fasáda
7. NP – 10. NP
lité podlahy
10. NP – 12. NP
omítky
16. NP – 17. NP
vyzdívky, hrubé rozvody instalací
17. NP – 18. NP
montáž oken
V celém komplexu
montáž výtahů
Garden Towers a zapojení Skupiny Metrostav:
Metrostav divize 6
řízení projektu, železobetony
Metrostav divize 11
jeřáby, výtahy
Subterra
sprinklery
TBG Metrostav
betonové směsi
Metrostav Stavebniny
materiály
mentové ostění z hotového jižního tubusu malý kruhový
otvor do propojky číslo 6, kterou jsme razili konvenčním
způsobem z technologické šachty. Ověřili jsme si, že se
stroj pohybuje s nejvýše dvoucentimetrovou odchylkou
od plánované trasy. Vzhledem k tomu, že se tato první
ejpovická prorážka (foto upoutávka vlevo nahoře) uskutečnila 2826 metrů od portálu, jsme s přesností ražeb více
než spokojeni,“ uzavírá stavbyvedoucí Václav Anděl.
–red–, foto Václav Anděl
Garden Towers a stavbyvedoucí Josef Železný:
„Jenom v suterénech jsme vyzdili stejné množství zdiva
jako v celém bytovém souboru Nad Modřanskou roklí,
kde jsme pracovali posledně. Navíc během stavby došly
v celé republice předepsané příčkovky a museli jsme je
dovážet až ze Slovenska. Garden Towers jsou krásná, ale
svou velikostí (foto) i hodně komplikovaná stavba. Chtěl
bych proto poděkovat Ing. Horáčkovi a jeho betonářům
za vstřícnost, která nám usnadnila manipulaci s ostatními
materiály, zejména s okny a s cihlami.“
–red–, foto Petr Adámek
18.02.16 10:40