Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 3
Divize 5 usilovně pracuje nadokončení D8
Poslední úsek dálnice D8 přes České sedohoří buduje
sdrení, v němž Metrostav zastupuje divize 5, více
než osm let. Stavbu prodloužily legislativní spory ipří-
roda – v červnu 2013 se nař hotovou dálnici uLi-
tochovic n/L sesunulo napůl milionu kuků zeminy ze
svahu pod kamenolomem Dobkovky (foto č. 1). Tým
divize 5 vedený ředitelem výstavby Ing.Pavlem Kudě-
jem dnes zapomoci kolegů zMetrostavu ifirem jeho
Skupiny dělá vše pro to, aby byla D8 hotová co nejdřív.
Metrostav se nastavbě 16,5 km dlouhého úseku D8
polí vesdrení anajeho trase už postavil mosty Opar-
no (dlouhý cca 285 m) aDobkovičky (cca 455 m), ato
včetně vozovkového souvrství, svodidel, zábradlí nebo
protihlukových stěn. Téměř dokončil itunely Prackovice
(cca 270 m) a Radejčín (cca 620 m), kde dnes probíhá
hlavně monž technologie. Projí ji zastnanci
divize 4 Subterra, jejichž dovka zahrnuje zejména sil-
noproudé aslaboproudé rozvody, zabezpečovací iřídicí
systém, protipožární zízení adopravní znače. Dotune-
lu Radejčín montovali ivzduchotechniku. Funkční zkouš-
ky svého technologického vybavení mají naplánované
nadruhou polovinu letošního roku.
Pracovky Metrostavu je tak dnes mné zastihnout
hlavně nadvou místech, která jsou pro termín dostavby
lnice D8 kritická – voblasti sesuvu podmáčeného sva-
hu anastavbě dálničního mostu přes Uhelnou strouhu
mezi tunely Prackovice a Radejčín (foto č. 4). Ta tot
zala teprve vloni vbřeznu, prote kní chyběl projekt.
Dobrá spolupráce skolegy ze Zakládání staveb
„První etapu sanace svahu nad Litochovicemi řídila firma
Eurovia CS – lídr sdružení, které dálnici dostavuje. Její
dílo zahrnovalo terénní úpravy, vymýcení dřevin, vytvo-
ření příjezdových komunikací i odvodňovacího příkopu
aodtěžení části sesuvu. Druhá etapa prohá od lského
listopadu a tým hlavho stavbyvedouho Ing. Zdeňka
Nevosada z divize 5 při ní zajišťuje výstavbu statického
prvku – podzemních stěn (stud), které budou sž
svah stabilizovat. Kolegové z firmy Zakládání staveb už
mají hotové čtyři ze 13 podzemních stěn hlubokých až
25metrů,“ říká vedoucí projektu Ing. Jiří Trochta.
Pro zbudování podzemních prvků s těžko popsatel-
m půdorysem, který je ale patrný zfotografie číslo 2, je
nejprve nutné vytvořit 1,5 m hluboké vodicí zídky, jež kro-
mě jiného určí polohu atvar konstrukce astabilizují hor
část rýh. Jejich hloubení provádí speciální drapák (foto
č. 3), stabilitu sn přitom zajišťuje polymerní suspenze.
Dovytěženého obrysu je osazen armokoš abetonáž pro-
há odedna srem vzhůru pomocí vytahovaných kolon
betonářských rour, přičemž beton suspenzi vysňuje.
Stavba mostu mezi tunely běží vpředstihu
es Uhelnou strouhu převedou dálnici dva zhruba 140 m
dlouhé mosty, samostatné pro každý jízdní směr. Sjejich
výstavbou zali pracovníci divize 5 pod vedením hlavní-
ho stavbyvedoucího Martina Šťávy teprve vloni naje.
Rychle postupující práce řídí na místě stavbyvedoucí
Martin Soukup, který popisuje: „Ze spodní stavby obou
mostů (foto č. 5) nám zbývá zhotovit jen pár závěrných
dek, které mohou být dokoeny až po vyndání bed
mostovky. Na325tunovou ocelovou konstrukci pravého
mostu, kterou jsme vysunuli vloni vzáří, jsme sedsti-
hem už letos vlednu dobetonovali spřaženou betonovou
desku. Na levém mostě jsme poslední výsuv obdobné
ocelové konstrukce dokoili před pár dny. Brzy proto za-
čneme montovat bednění ipro jeho mostovku. Píme,
že ji počástech dobetonujeme včervnu.“
Průměrná rychlost výsuvu ocelových konstrukcí, které
vyrobila a dodala divize 3, se včetně všech poebných
montáží pohybovala kolem tří metrů za hodinu. Poča
stavbům přálo, atak se jim dilo pracovat dokonce rych-
leji, než uoval napjatý harmonogram. Vzhledem ktomu,
že už svili ocelové konstrukce aopaili je protikoroz
ochranou, neměl by je zaskočit ani případný návrat zimy.
O letních pzdninách by na mostech měly proběhnout
zatěžovací zkoušky, vpolovině srpna by měly být hotové.
Celé přemostění Uhelné strouhy provádějí vlastní-
mi silami pracovníci provozu mostů aželezobetonových
konstrukcí divize 5. O významném příspěvku ocelářů
zdivize3 už byla řeč, zvá jen zmínit pomoc divize 6,
která nastavbu dodala a montovala armaturu.
red, foto Eurovia, Jiří Pružina
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVI
strana 3
1
2
3
Dvě odlné stavby mají i něco společného
Oftalmologické centrum na Vinohradech a bytové do-
my v Suchdole – dvě různé zakázky, jejichž výstavba
arekonstrukce začaly ve stejnou dobu. Obě budou mít
odlné využití a každou naleznete v úplně jiné části
Prahy. Přesto spolu mají společného víc než jen termín
zahájení prací...
První stavbou je Oftalmologická klinika a oční banka
v Praze na Vinohradech, pro které tým divize3 vedený
Ing. Milanem Kolajou provádí rekonstrukci a dostavbu
koncového řadového domu.
Cílem projektu je elegantní propojení staré části ob-
jektu s novostavbou, která bude vysunuta srem ke
Šrobárově ulici. Je navržena tak, aby respektovala hřeben
a římsové hrany současné stavby. Architektonické ření
fasád se inspiruje stylem lokality a rozvíjí ho tak, aby byl
zároveň zřetelný jejich soudobý výraz. K tomuto záměru
isvá i výběr materiálů pro obvodový plášť – kombina-
ce otky lané do tmavších okrových odstínů a režného
zdiva v podobě bílých cihel či keramická sešní krytina.
V současné době se v původním objektu na Vinohra-
dech provádějí bourací pce. Co se týče přístavby, je
hotová její stavební jáma, kterou zajistili pracovci firmy
Pragis, a začaly v ní práce na podchytávkách okolního
zdiva a výstavba železobetonových konstrukcí.
V nově vzniklém oftalmologicm centru, které bude
t jedno podzemní a tři nadzemní podlaží, budou umís-
na pracoviště očních léků a oční tkáňová banka.
Zazku v centru města, a tedy s minimem prostoru
pro zařízení staveniš, by měla divize 3 předat investorovi
do konce tohoto roku.
Druhým projektem, který zal stejný tým provát
také začátkem letošního roku, je bytový komplex vpraž-
ském Suchdole. Konktně se jedná o dva dvojdomy
umístěné do proluky starší zástavby.
Zné objekty s jedním nadzemním a dvěma podzem-
ními podlažími musí vyrůst ve velmi svažitém tenu se
sklonem 1:1. Svah a prostory pro výstavbu proto budou
muset být zajištěny pomocí trvalých i dasných záporo-
vých sn, jejichž provedení bude zřejmě jednou znejslo-
žitějších částí zakázky. Zatím zde stavbaři provedli prvotní
hrubé úpravy terénu a pracují na zajtění svahu.
Co tedy mají tyto dva zcela odlišné projekty společné-
ho? Kromě shodho projektového týmu a ternů také
investora – společnost TSB Factory. K oběma stavm se
v průběhu jejich realizace jistě ještě vráme…
Jarmila Šnoblová
METROSTAV SLAVÍ 45 LET SVÉ EXISTENCE
Zkameliny ze skla
Jméno dalšího umělce, který zásadním zsobem
zušlechtil prostory prského metra, dnes zná jen
málokdo. Benjamin Hejlek (1924–1993) přitom patřil
kegeneraci nich předních sklářských výtvarků,
reprezentova zvučnými jmény: Stanislav Libenský,
Jaroslava Brychtová, René Rouček, Václav Cígler,
František Vízner či Vladimír Kopecký.
Vzdělání voboru získal Hejlek koncem 40. let vAte-
liéru užitého mařství asklářské práce uprofesora Ja-
roslava Holečka naVysoké škole uměleckoprůmyslové
vPraze. Již během studií se zde sezmil s grafikem
Frantkem Burantem (19242001), snímž začal zhruba
v polovině 60. let systematicky spolupracovat. Věi-
na děl, jež tento tandem navrhl, se přímo vztahovala
kveřejnému prostoru nebo architekte, které obohatil
ocelou řadu pozoruhodných objektů jak monumentál-
ch rozměrů, tak ikomorho měřítka.
Hejlek byl bytostný experimentátor, aproto se vjeho
tvorbě setme srozmanitou škálou sklářských tech-
nik. Soblibou pracoval stenkosnným reliéfem, který
vytřel tak, že čiré tabulové sklo pokládal narůzně tva-
rované formy. Sklo pak vpeci kformě přilnulo, přičemž
výsledný efekt připomínal techniku skla taveného. U-
lec svůj postup pozji zdokonalil, díky čemuž mohl vy-
tvářet oboustranné relfy, donichž ještě někdy vtavoval
kovové předměty nebo dráty. Takto zpracované objekty,
obzvlášť ty, jejichž povrch nakonec upravil pískováním
nebo matoním, představují gros jeho tvorby pro ar-
chitekturu. Hejlkovy práce tak například najdeme vhale
havířovského nádraží, v„modrém salonku“ ruzyňského
letiště nebo při vstupu napiazzetu Nové scény Národ-
ho divadla vPraze. Svým dílem Hejlek také obohatil
Československý pavilon nasvětové výstavě EXPO 67
vkanadském Montrealu.
V metru nalezneme jeho pce ve dvou stanicích,
respektive vestibulech linky C – na Pankci a Ke-
rově. Obě byly zhotoveny kolem roku 1973 z tepelně
opracovaného skla vsazeného doocelových rámů. Za-
mco první charakterizuje znně abstraktní pojetí – jde
oskleněné tvárnice spravidelným rastrem kruhových
prohlubní – druhá je opozní konktí. Čirou skle-
nou stěnu elegantně zakrývací průhled zvestibulu
metra naodstavnou plochu autobusů utří kompozice
měř identicky pojatých levotivých spirál, kte
připomínají zkameněliny pravěkých živočichů (foto).
Každou znich Hejlek sestavil zdesítek rovnoramench
trojúhelků. Jeho skvělé dílo prokázalo, že skleněný ob-
jekt je idlním uměleckým dílem pro metro. Dodneš-
ch dnů se zj bohužel dochoval jen fragment.
Jakub Potůček
metrů je rozpětí spodního oblouku unikátho mostu Oparno
nadálnici D8, který pomocí letmé betonáže dobetonovali
vkvětnu 2010 pracovníci divize 5 vedení Milanem Špičkou.
Zatímco stavby Metrostavu na pražských Vinohradech
a v Suchdole mají společné prvky, samotné městské
části, ve kterých vznikají, se dost liší. Vinohrady,
nazývané až do roku 1960 Královské, byly původně
obcí Vinné Hory ležící na východ od Prahy. Jméno jí
daly středoké vinice a snaha ocenit zásluhu českého
krále Karla IV. na vzniku zdejšího vinohradnictví.
KPraze byly připojeny v roce 1922, mají rozlohu
3,79km² ahustotu zalidnění 13 391 obyvatel/km².
Suchdol založili v 10. století na kopci severně od Prahy
Přemyslovci. Khlavnímu městu byl připojen před
49lety, rozkládá se na ploše 5,12 km² a žije v něm jen
necech 7000 stálých obyvatel. Na jeho území ale leží
areál České zemělské univerzity, kam dochází nebo
vkolejích bydlí více než 20tisíc studentů či akademiků.
4 5
Metrostav_03_2016.indd 3 18.02.16 10:40
Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 03/2016, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (604 ms)

Rendering Strana 4 (102589): (0/1) (592 ms)

Rendering Strana 3 (102587): (0/1) (635 ms)

Rendering Strana 2 (102585): (0/1) (634 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2953/vth118921-1.jpg

 i2953/vth118923-1.jpg

 i2953/bg102587.svg

 i2953/vth118925-1.jpg

 i2953/vth118919-1.jpg