strana 2

Islandské zkušenosti

V úterý 17. února potvrdila nabitá posluchárna Fakulty

stavební ČVUT v Praze zájem, který mají odborníci

o náročnou tunelovou stavbu naší divize 5 na Islandu.

Třicátý pátý Betonářský úterek věnovala Česká betonářská společnost ČSSI projektu Héðinsfjörðargöng.

Metrostav jej ve spolupráci s islandskou společností

Háfell zahájil na podzim roku 2006. První silniční tunel

Siglufjörður s délkou 3,6 km prorazil vloni v dubnu,

do prorážky druhého, téměř 7km tunelu Ólafsfjörður,

chybělo koncem února asi 400 m.

Technický náměstek divize 5 Metrostavu Ing. Boris

Šebesta (foto č. 1) posluchače (foto č. 2) seznámil s nepříznivými ekonomickými vlivy, které stavbu provázejí

v důsledku hluboké islandské hospodářské krize. Ředitel

výstavby Ing. Ermín Stehlík (foto č. 3) se věnoval ražbám

a popisoval zejména obtížné hydrogeologické podmínky,

se kterými se naši raziči při práci setkávají. Místní obyvatelé si díla našich pracovníků na dalekém severu velmi

váží. Svědčí o tom i pozornost, se kterou téměř dokončené dílo (foto č. 4) sledují.

Ptáme se

Ing. Jindřicha Hesse,

Osobnosti Metrostavu 2008

1

I v malých profilech se dělá velká práce

1

2

Zatímco divize 5 Metrostavu razí velké dopravní tunely, podzemní práce divize 1 zůstává většinou utajená.

Tunely a šachty malých profilů, na které se specializuje, totiž lidem slouží „jen“ jako kolektory (foto č. 1),

kabelové kanály nebo třeba spadiště kanalizace.

„Razíme tunely s profily od 10 do 30 m² a do hloubky

až 65 m těžíme šachty o průměru 4 až 10 m,“ popisuje

výrobní program střediska podzemí divize 1 jeho vedoucí

Ing. Pavel Kacíř. „Používáme při tom převážně bezkolejovou mechanizaci. Jsme vybaveni malými stroji pro práci

v podzemí, se kterými se do profilů přesně vejdeme. Pokud je štola pod 10 m², přenecháváme ji našemu provozu

inženýrských sítí, který ručně razí zejména kanalizace.“

Středisko nejvíc využívá univerzální čelní nakladače

UNC a pásová minirypadla JCB, která má ve třech různých

velikostech počínaje nejmenším s váhou 1,7 t. Největší má

zapůjčené Subterra na ražby tunelů v Brně. „Tunely provádíme včetně definitivního ostění,“ pokračuje v popisu

Ing. Kacíř. „Stříkaný beton primárního i sekundárního

ostění nanášíme ručně nebo manipulátorem Aliva-503.

Máme dobré zkušenosti i s vysokotlakými sily Maxit,

která suchou prefabrikovanou směs na beton bezprašně

dopraví až do vzdálenosti 400 m bez dalšího pomocného

zařízení. Vodu ke směsi přidáváme vždy až na čelbě.“

V kabelovém kanálu pod Vltavou (foto č. 2) divize 1

dokázala, že v malém profilu umí pracovat také s betonářskou formou pro definitivní ostění z litého vodostavebného betonu. Má vyzkoušené, že spolehlivě nahradí

fóliovou izolaci. Ražby malých profilů ovládá divize 1 na

profesionální úrovni. Kdo by si chtěl část její práce osobně

prohlédnout, najde informace na www.kolektory.cz.

2

Profil člena Skupiny Metrostav: Metrostav SK

3

4

Akciová společnost Metrostav SK je 100% dceřinou

společností Metrostavu. Za krátkou dobu existence se

stala nepřehlédnutelnou a konkurenceschopnou součástí slovenského stavebního trhu. V prestižní odborné

soutěži Stavba roku získala dvakrát ocenění za nejlepší bytový dům: v roce 2006 za polyfunkční dům Boria

a v roce 2008 za bratislavský Dominat. V současnosti

je generálním dodavatelem komplexu River Park, druhé největší pozemní stavby na Slovensku.

Metrostav SK vznikl v září roku 2004 sloučením Metrostavu Slovakia a tří firem, mezi které patřilo i Pozemné

staviteľstvo Nitra, jedna z největších slovenských stavebních společností předrevolučního období. K jeho hlavním

úkolům patřilo rozšířit značku Metrostav na Slovensku

a podle dohod v rámci skupiny DDM Group zařadit se

mezi přední firmy tamějšího pozemního stavitelství.

Po třech letech působení výkony Metrostavu SK v roce 2007 překročily hodnotu 2,9 miliardy Sk a firma měla

v průměru kolem 360 zaměstnanců. Předsedou představenstva i generálním ředitelem je Ing. Vladimír Kríž.

Metrostav SK je kromě projektových týmů rozdělen na pět výrobních středisek. První je specializované

na technologie HSV a mimo jiné zahrnuje výstavbu prefabrikovaných a monolitických konstrukcí i provádění zateplovacích systémů. Druhé středisko ovládá technologie

PSV a kromě TZB dodává a montuje střešní a tepelně-

izolační systémy a hydroizolační fólie. Středisko doprava

a zemní práce nese své pracovní vymezení přímo v názvu.

Středisko správy movitého majetku se o něj stará a půjčuje jak stavební stroje a zařízení, tak i systémové bednění.

Nabízí také zámečnické práce včetně sváření. Středisko

správy budov pronajímá výrobní i skladové plochy.

I díky podpoře od mateřské společnosti Metrostav SK

rychle sladil své nosné systémy s prostředím Metrostavu

a získal certifikáty všech tří manažerských systémů řízení

kvality, ochrany životního prostředí a BOZP. Odvodil si

vlastní řídící dokumentaci a vyrobil webové stránky.

Doposud Metrostav SK ukončil víc než 30 velkých

staveb různého charakteru – od bytových a polyfunkčních objektů jako Boria, Dominant (foto č. 1), Rustica

(foto č. 2) a Hrachová, přes hypermarket Tesco ve Žiaru

nad Hronem, výrobní závod Bourbon Fabi SK v Čabu,

expediční halu v Železiarňach Podbrezová až po bratislavské podzemní garáže Mamut. Přestavoval hotely

i sportovně-rekreační zařízení a rekonstruoval historické

objekty, třeba památkově chráněný zámek v Ostraticích.

Vývoj Metrostavu SK však zdaleka není ukončený.

V nastupujícím období, poznamenaném celosvětovou hospodářskou krizí, bude hledat nové zakázky i mimo obvyklý

výrobní segment a teritorium. Už dnes však dokázal, že je

na slovenském stavebním trhu jedním z největších hráčů.

- ls -, foto archiv Metrostavu SK

5

Vedoucí projektu Ing. Pavel Kuděj (foto č. 5) program

za Metrostav uzavřel informací o betonáži hloubených

úseků tunelů. V závěrečné diskusi posluchači projevili

uznání našim zaměstnancům, kteří pracují v tak obtížných

podmínkách, s jakými se zatím nikdo z ČR nesetkal. Znalci

ocenili také technickou schopnost Metrostavu při realizaci

náročné a rozsáhlé zakázky v zahraničí. Betonářský úterek

skončil velkým potleskem. Stavba divize 5 Metrostavu

na Islandu skončí v červenci 2010.

Metrostav_04_09.indd 2

1

2

Když se řekne Metrostav, řadě lidí se jako synonymum vybaví jméno Jindřicha Hesse. Není divu, s naší společností

totiž spojil téměř celý svůj profesní život. Hned po studiu –

v roce 1963 – začal pracovat jako mistr ve Vodních stavbách, s jejichž závodem pro výstavbu metra přešel v roce

1971 do nově vytvořeného Metrostavu. V roce 1977 se stal

jeho náměstkem a o 11 let později i generálním ředitelem.

Hlasování po sametové revoluci jej ve funkci potvrdilo.

Spolu s kolegy převedl státní podnik na akciovou společnost a ze společnosti specializované na podzemní práce

vytvořil univerzální stavební firmu. Byl předsedou jejího

představenstva, dnes vede dozorčí radu Metrostavu a je

členem správní rady DDM Group.

Stal jste se Osobností Metrostavu. Jak tuto poctu vnímáte?

Velmi mě těší. Znamená potvrzení správnosti volby mé

i mých kolegů při určování vize a taktiky společnosti

po roce 1989. Důležitější než vzpomínky je však pro mě

dnes skutečnost, že Metrostav ve vytyčeném směru

pokračuje dál a úspěšně se rozvíjí. Stoprocentně věřím

lidem, kteří mě vystřídali. Cítím uspokojení z toho, že jsem

s nimi pracoval, i z toho, že na mě nezapomněli.

Co si pod jménem Metrostav vlastně představíte?

Před 40 lety, když jsme začali razit první tunely pražského

metra, Metrostav ještě neexistoval. Proto si s jeho jménem spíš spojuji profesi, kterou jsem po celý dosavadní

život poctivě vykonával a která mě vždycky bavila. Stavba

metra byla pro mě zvlášť veliká výzva, kterou jsem rád

přijal. Prorazili jsme je tehdy bez znatelných problémů

přímo pod středem historického města. I tím se metro

zaslouženě stalo dopravní stavbou 20. století a bude se

jistě často připomínat. Na jeho stavbě jsem se také setkal

se spoustou kolegů, kterých si dodnes vážím.

Stavebnictví znáte od základů až po nejvyšší funkce.

Co je nejdůležitější pro to, aby člověk profesně uspěl?

Vždycky jsem byl rád tím, čím jsem právě byl. Všechno

totiž má svůj smysl. Kdo chce uspět, musí v sobě spojit

talent se snahou a vizí. Musí stále studovat. Věřit, že něco

dokáže, a při tom sobě i druhým přiznat pravdu. Musí vydržet napětí být ten poslední, který přijme zodpovědnost.

Když v sobě máte pokoru a poctivě pracujete, úspěch se

dostaví a to je vaše odměna. V současné době pracuje

v podnicích Skupiny Metrostav mnoho talentovaných

a ctižádostivých lidí, kteří mají na to, aby se stali jednou

Osobností Metrostavu, Subterry či Metrostavu SK. Viděl

jsem je i mezi účastníky TEK 2009.

Mluvíte o pravdě. Patří ještě morálka do podnikání?

Morálka je věc přístupu. Všichni vědí, co je dobré a špatné,

a měli by se podle toho chovat. Není pravda, že k podnikání patří lež. Nenávidím ji, protože je ponižující. Používá ji

pouze ten, kdo nemá na to, být solidní. Vždy jsem se snažil

být profesionál, což znamená dělat všechno nejlépe, jak

to jde. Je zapotřebí vymyslet řešení, překonat překážky,

snažit se zvítězit, ale vážit si soupeře. To však neznamená být naivní. Profesionálně se musíte chovat nejen vůči

konkurenci, ale hlavně uvnitř podniku. Cenit si svých lidí

a věřit jim. Bez vzájemné důvěry se úspěch nedostaví.

Pro Metrostav i DDM Group budete i nadále pracovat

na tvorbě jejich strategií. Jaké jsou vaše další plány?

Jsem realista. V mém věku už velké pracovní projekty více

méně skončily. Teď spíš plánuji setkání s rodinou, raduji

se z úspěchů svých dětí i vnoučat. Dřív jsem na ně neměl

čas, nebral jsem si dovolenou, zůstával jsem v kanceláři

do noci i o víkendech. Když totiž pracujete v řídící funkci,

od práce si neodpočinete a myslíte na ni víc, než je zdrávo.

Proto se to teď snažím rodině vynahradit. V DDM Group

i v Metrostavu bych rád dál byl mezi těmi, kdo tvoří strategii pro další rozvoj našeho společného podnikání, a chtěl

bych jim nabídnout své zkušenosti. I proto, že změny,

které teď nové vedení provedlo, jsou podle mého názoru

správné a plně je podporuji. Pomohou nám překonat nastupující nelehké období, což Metrostav určitě dokáže.

27.2.2009 9:18:21