Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 04/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 04/2009, Strana 2
Islandské zkenosti
V úterý 17. února potvrdila nabitá posluchárna Fakulty
stavební ČVUT v Praze zájem, který mají odborníci
o nárnou tunelovou stavbu naší divize 5 na Islandu.
Třicátý tý Betonářský úterek novala Česká be-
tonářská společnost ČSSI projektu Héðinsfargöng.
Metrostav jej ve spolupráci s islandskou společností
fell zajil na podzim roku 2006. Prvsilniční tunel
Siglufjörður s lkou 3,6 km prorazil vloni v dubnu,
do prorážky druhého, téměř 7km tunelu Ólafsfjörður,
chybělo koncem února asi 400 m.
Technický městek divize 5 Metrostavu Ing. Boris
Šebesta (foto č. 1) posluchače (foto č. 2) seznámil s ne-
příznivými ekonomickými vlivy, které stavbu provázejí
v důsledku hluboké islandské hospodářské krize. Ředitel
výstavby Ing. Ermín Stehlík (foto č. 3) se věnoval ražbám
a popisoval zejména obtížhydrogeologické podmínky,
se kterými se naši raziči i práci setkávají. Místoby-
vatelé si la našich pracovníků na dalekém severu velmi
ží. Sdčí o tom i pozornost, se kterou téměř dokonče-
lo (foto č. 4) sledují.
Vedoucí projektu Ing. Pavel Kuděj (foto č. 5) program
za Metrostav uzavřel informací o betoži hloubených
úseků tunelů. V závěrečné diskusi posluchači projevili
uznání našim zaměstnancům, kteří pracují v tak obtížných
podmínkách, s jakými se zatím nikdo z ČR nesetkal. Znalci
ocenili také technickou schopnost Metrostavu i realizaci
náročné a rozsáhlé zakázky v zahraničí. Betonářský úterek
skončil velkým potleskem. Stavba divize 5 Metrostavu
na Islandu skončí v červenci 2010.
Profil člena Skupiny Metrostav: Metrostav SK
Akcio společnost Metrostav SK je 100% dceřinou
společnosMetrostavu. Za krátkou dobu existence se
stala nepřehlédnutelnou a konkurenceschopnou sou-
částí slovenského stavebního trhu. V prestodborné
soutěži Stavba roku získala dvakrát ocenění za nejlep-
ší bytový dům: v roce 2006 za polyfunkční dům Boria
a v roce 2008 za bratislavský Dominat. V současnosti
je generálním dodavatelem komplexu River Park, dru-
nejtší pozemní stavby na Slovensku.
Metrostav SK vznikl v září roku 2004 sloením Met-
rostavu Slovakia a tří firem, mezi které pailo i Pozemné
staviteľstvo Nitra, jedna z největších slovenských staveb-
ních společností předrevolučního období. K jeho hlavním
úkolům patřilo rozšířit značku Metrostav na Slovensku
a podle dohod v mci skupiny DDM Group zadit se
mezi přední firmy tamějšího pozemního stavitelství.
Po třech letech působení výkony Metrostavu SK v ro-
ce 2007 překročily hodnotu 2,9 miliardy Sk a firma měla
v průměru kolem 360 zaměstnan. edsedou edsta-
venstva i generálním ředitelem je Ing. Vladimír Kríž.
Metrostav SK je kro projektových týmů rozdě-
len na t výrobních sedisek. Prv je specializova
na technologie HSV a mimo jiné zahrnuje výstavbu pre-
fabrikovaných a monolitických konstrukcí i provádění za-
teplovacích systémů. Druhé středisko ovládá technologie
PSV a kromě TZB do a montuje sešní a tepelně-
izolační systémy a hydroizolační fólie. Středisko doprava
a zemní práce nese své pracovvymezení přímo v zvu.
Středisko správy movitého majetku se o něj stará a půjču-
je jak stavební stroje a zařízení, tak i systémové bednění.
Nabítaké zámečnické práce včetně sváření. Středisko
správy budov pronajímá výrobní i skladové plochy.
I díky podpoře od mateřské společnosti Metrostav SK
rychle sladil své nosné systémy s prostředím Metrostavu
a získal certifikáty ech tří manažerských systémů řízení
kvality, ochrany životního prostřea BOZP. Odvodil si
vlastní řídící dokumentaci a vyrobil webové stránky.
Doposud Metrostav SK ukončil c než 30 velkých
staveb zného charakteru od bytových a polyfunkč-
ch objektů jako Boria, Dominant (foto č. 1), Rustica
(foto č. 2) a Hrachová, přes hypermarket Tesco ve Žiaru
nad Hronem, výrob závod Bourbon Fabi SK v Čabu,
expedič halu v Železiarňach Podbrezo až po bra-
tislavské podzemní garáže Mamut. estavoval hotely
i sportovně-rekreač zízení a rekonstruoval historické
objekty, třeba památkově chráněný zámek v Ostraticích.
Vývoj Metrostavu SK však zdaleka není ukončený.
V nastupujícím období, poznamenaném celosvětovou hos-
podářskou krizí, bude hledat nové zakázky i mimo obvyk
výrobní segment a teritorium. Už dnes však dokázal, že je
na slovenském stavebním trhu jedním z největších hráčů.
- ls -, foto archiv Metrostavu SK
strana 2
PTÁME SE
1
21
2
3
4
5
Ing. Jindřicha Hesse,
Osobnosti Metrostavu 2008
Když se řekne Metrostav, řadě lidí se jako synonymum vy-
baví jméno Jinicha Hesse. Není divu, s naší společností
totiž spojil téměř celý svůj profesní život. Hned po studiu –
v roce 1963 začal pracovat jako mistr ve Vodch stav-
bách, s jejichž vodem pro výstavbu metra přešel v roce
1971 do nově vytvořeného Metrostavu. V roce 1977 se stal
jeho náměstkem a o 11 let později i generálním ředitelem.
Hlaso po sametové revoluci jej ve funkci potvrdilo.
Spolu s kolegy převedl státní podnik na akciovou společ-
nost a ze společnosti specializované na podzempráce
vytvil univerzální stavební firmu. Byl předsedou jejího
edstavenstva, dnes vede dozorčí radu Metrostavu a je
členem správrady DDM Group.
Stal jste se Osobností Metrostavu. Jak tuto poctu vnímáte?
Velmi ší. Znamená potvrzení správnosti volby mé
i mých kolegů při určování vize a taktiky společnosti
po roce 1989. Důležitější nvzpomínky je však pro mě
dnes skutečnost, že Metrostav ve vyteném směru
pokruje dál a úspěšně se rozvíjí. Stoprocentně věřím
lidem, kteří mě vystřídali. Cítím uspokojení z toho, že jsem
s nimi pracoval, i z toho, že na nezapomněli.
Co si pod jménem Metrostav vlastně představíte?
Před 40 lety, když jsme začali razit první tunely pražského
metra, Metrostav ješneexistoval. Proto si s jeho jmé-
nem spíš spojuji profesi, kterou jsem po cedosavadní
život poctivě vykonával a která mě vždycky bavila. Stavba
metra byla pro zvšť veliká výzva, kterou jsem rád
přijal. Prorazili jsme je tehdy bez znatelných problémů
přímo pod sedem historického sta. I tím se metro
zaslouženě stalo dopravní stavbou 20. století a bude se
jistě často ipomínat. Na jeho stavbě jsem se také setkal
se spoustou kolegů, kterých si dodnes vážím.
Stavebnictví znáte od klaaž po nejvyšší funkce.
Co je nejdůležitější pro to, aby člověk profesně uspěl?
dycky jsem byl rád tím, čím jsem právě byl. Všechno
totiž svůj smysl. Kdo chce uspět, musí v sobě spojit
talent se snahou a vizí. Musí stále studovat. Věřit, že co
dokáže, a při tom sobě i druhým přiznat pravdu. Musí vy-
držet napětí být ten poslední, který přijme zodpodnost.
Když v sobě te pokoru a poctivě pracujete, úspěch se
dostaví a to je vaše odměna. V současdobě pracuje
v podnicích Skupiny Metrostav mnoho talentovaných
a ctádostivých lidí, kteří mají na to, aby se stali jednou
Osobností Metrostavu, Subterry či Metrostavu SK. Viděl
jsem je i mezi účastníky TEK 2009.
Mluvíte o pravdě. Patří jtě morálka do podnikání?
Morálka je věc přístupu. Všichni vědí, co je dobré a špatné,
a měli by se podle toho chovat. Není pravda, že k podniká-
patří lež. Nenávidím ji, protože je ponižující. Použíji
pouze ten, kdo nemá na to, být solidní. Vždy jsem se snažil
t profesionál, cznamená dělat echno nejlépe, jak
to jde. Je zapotřevymyslet řešení, ekonat překážky,
snažit se ztězit, ale žit si soupe. To však nezname-
t naivní. Profesionálse musíte chovat nejen vůči
konkurenci, ale hlavně uvnipodniku. Cenit si svých lidí
a věřit jim. Bez vzájemné důvěry se úspěch nedostaví.
Pro Metrostav i DDM Group budete i nadále pracovat
na tvorbě jejich strategií. Jaké jsou vaše další plány?
Jsem realista. V mém věku už velké pracovní projekty více
skončily. Teď sš pnuji setkás rodinou, raduji
se z úspěchů svých dětí i vnoučat. Dřív jsem na ně neměl
čas, nebral jsem si dovolenou, stával jsem v kanceláři
do noci i o víkendech. Když totiž pracujete v řídící funkci,
od práce si neodpočinete a myslíte na ni víc, než je zdrávo.
Proto se to tsnažím rodině vynahradit. V DDM Group
i v Metrostavu bych rád dál byl mezi těmi, kdo tvoří strate-
gii pro další rozvoj našeho společného podnikání, a chtěl
bych jim nabídnout své zkušenosti. I proto, že změny,
které teď novedení provedlo, jsou podle mého názoru
správné a plně je podporuji. Pomohou m ekonat na-
stupujínelehobdobí, cMetrostav určidokáže.
I v malých profilech se dělá velká práce
Zatímco divize 5 Metrostavu razí veldopravní tune-
ly, podzemní pce divize 1 světšinou utajená.
Tunely a šachty malých profilů, na které se specializu-
je, totlidem slouží „jen“ jako kolektory (foto č. 1),
kabelové kanály nebo eba spadiště kanalizace.
„Razíme tunely s profily od 10 do 30 m² a do hloubky
až 65 m těžíme šachty o průměru 4 až 10 m,“ popisuje
výrobní program střediska podzemí divize 1 jeho vedoucí
Ing. Pavel Kacíř. „Používáme při tom převážně bezkolejo-
vou mechanizaci. Jsme vybaveni malými stroji pro práci
v podzemí, se kterými se do profilů esně vejdeme. Po-
kud je štola pod 10 m², přenecháváme ji našemu provozu
inženýrských sítí, který ručně razí zejména kanalizace.
Středisko nejvíc využíuniverzální čelní nakladače
UNC a pásová minirypadla JCB, která má ve třech různých
velikostech počínaje nejmenším s váhou 1,7 t. Největší má
zapůjčené Subterra na ražby tunelů v Brně. Tunely pro-
vádíme včetně definitivního ostění,pokračuje v popisu
Ing. Kacíř. „Stříkaný beton primárho i sekundárho
ostěnanášíme ručně nebo manipulátorem Aliva-503.
me dobré zkušenosti i s vysokotlakými sily Maxit,
která suchou prefabrikovanou směs na beton bezprašně
dopraví až do vzdálenosti 400 m bez dalšího pomocného
zařízení. Vodu ke směsi přidáváme vždy až na čelbě.
V kabelovém kanálu pod Vltavou (foto č. 2) divize 1
dokázala, že v mam profilu umí pracovat také s beto-
nářskou formou pro definitivní ostěz litého vodosta-
vebného betonu. vyzkoušené, že spolehlinahradí
liovou izolaci. Ražby malých profiovládivize 1 na
profesionální úrovni. Kdo by si chtěl část její práce osobně
prohlédnout, najde informace na www.kolektory.cz.
1
2
Metrostav_04_09.indd 2 27.2.2009 9:18:21
Metrostav Metrostav 04/2009, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 04/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 04/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 04/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 04/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 04/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 04/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 04/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 04/2009, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (437 ms)

Rendering Strana 3 (104163): (0/1) (439 ms)

Rendering Strana 2 (104162): (0/1) (479 ms)

Rendering Strana 1 (104161): (0/1) (478 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3128/vth120832-1.jpg (3x)

 i3128/vth120833-1.jpg (3x)

 i3128/bg104162.svg

 i3128/vth120834-1.jpg (3x)

 i3128/vth120836-1.jpg