strana 2
Islandské zkušenosti
V úterý 17. února potvrdila nabitá posluchárna Fakulty
stavební ČVUT v Praze zájem, který mají odborníci
o náročnou tunelovou stavbu naší divize 5 na Islandu.
Třicátý pátý Betonářský úterek věnovala Česká betonářská společnost ČSSI projektu Héðinsfjörðargöng.
Metrostav jej ve spolupráci s islandskou společností
Háfell zahájil na podzim roku 2006. První silniční tunel
Siglufjörður s délkou 3,6 km prorazil vloni v dubnu,
do prorážky druhého, téměř 7km tunelu Ólafsfjörður,
chybělo koncem února asi 400 m.
Technický náměstek divize 5 Metrostavu Ing. Boris
Šebesta (foto č. 1) posluchače (foto č. 2) seznámil s nepříznivými ekonomickými vlivy, které stavbu provázejí
v důsledku hluboké islandské hospodářské krize. Ředitel
výstavby Ing. Ermín Stehlík (foto č. 3) se věnoval ražbám
a popisoval zejména obtížné hydrogeologické podmínky,
se kterými se naši raziči při práci setkávají. Místní obyvatelé si díla našich pracovníků na dalekém severu velmi
váží. Svědčí o tom i pozornost, se kterou téměř dokončené dílo (foto č. 4) sledují.
Ptáme se
Ing. Jindřicha Hesse,
Osobnosti Metrostavu 2008
1
I v malých profilech se dělá velká práce
1
2
Zatímco divize 5 Metrostavu razí velké dopravní tunely, podzemní práce divize 1 zůstává většinou utajená.
Tunely a šachty malých profilů, na které se specializuje, totiž lidem slouží „jen“ jako kolektory (foto č. 1),
kabelové kanály nebo třeba spadiště kanalizace.
„Razíme tunely s profily od 10 do 30 m² a do hloubky
až 65 m těžíme šachty o průměru 4 až 10 m,“ popisuje
výrobní program střediska podzemí divize 1 jeho vedoucí
Ing. Pavel Kacíř. „Používáme při tom převážně bezkolejovou mechanizaci. Jsme vybaveni malými stroji pro práci
v podzemí, se kterými se do profilů přesně vejdeme. Pokud je štola pod 10 m², přenecháváme ji našemu provozu
inženýrských sítí, který ručně razí zejména kanalizace.“
Středisko nejvíc využívá univerzální čelní nakladače
UNC a pásová minirypadla JCB, která má ve třech různých
velikostech počínaje nejmenším s váhou 1,7 t. Největší má
zapůjčené Subterra na ražby tunelů v Brně. „Tunely provádíme včetně definitivního ostění,“ pokračuje v popisu
Ing. Kacíř. „Stříkaný beton primárního i sekundárního
ostění nanášíme ručně nebo manipulátorem Aliva-503.
Máme dobré zkušenosti i s vysokotlakými sily Maxit,
která suchou prefabrikovanou směs na beton bezprašně
dopraví až do vzdálenosti 400 m bez dalšího pomocného
zařízení. Vodu ke směsi přidáváme vždy až na čelbě.“
V kabelovém kanálu pod Vltavou (foto č. 2) divize 1
dokázala, že v malém profilu umí pracovat také s betonářskou formou pro definitivní ostění z litého vodostavebného betonu. Má vyzkoušené, že spolehlivě nahradí
fóliovou izolaci. Ražby malých profilů ovládá divize 1 na
profesionální úrovni. Kdo by si chtěl část její práce osobně
prohlédnout, najde informace na www.kolektory.cz.
2
Profil člena Skupiny Metrostav: Metrostav SK
3
4
Akciová společnost Metrostav SK je 100% dceřinou
společností Metrostavu. Za krátkou dobu existence se
stala nepřehlédnutelnou a konkurenceschopnou součástí slovenského stavebního trhu. V prestižní odborné
soutěži Stavba roku získala dvakrát ocenění za nejlepší bytový dům: v roce 2006 za polyfunkční dům Boria
a v roce 2008 za bratislavský Dominat. V současnosti
je generálním dodavatelem komplexu River Park, druhé největší pozemní stavby na Slovensku.
Metrostav SK vznikl v září roku 2004 sloučením Metrostavu Slovakia a tří firem, mezi které patřilo i Pozemné
staviteľstvo Nitra, jedna z největších slovenských stavebních společností předrevolučního období. K jeho hlavním
úkolům patřilo rozšířit značku Metrostav na Slovensku
a podle dohod v rámci skupiny DDM Group zařadit se
mezi přední firmy tamějšího pozemního stavitelství.
Po třech letech působení výkony Metrostavu SK v roce 2007 překročily hodnotu 2,9 miliardy Sk a firma měla
v průměru kolem 360 zaměstnanců. Předsedou představenstva i generálním ředitelem je Ing. Vladimír Kríž.
Metrostav SK je kromě projektových týmů rozdělen na pět výrobních středisek. První je specializované
na technologie HSV a mimo jiné zahrnuje výstavbu prefabrikovaných a monolitických konstrukcí i provádění zateplovacích systémů. Druhé středisko ovládá technologie
PSV a kromě TZB dodává a montuje střešní a tepelně-
izolační systémy a hydroizolační fólie. Středisko doprava
a zemní práce nese své pracovní vymezení přímo v názvu.
Středisko správy movitého majetku se o něj stará a půjčuje jak stavební stroje a zařízení, tak i systémové bednění.
Nabízí také zámečnické práce včetně sváření. Středisko
správy budov pronajímá výrobní i skladové plochy.
I díky podpoře od mateřské společnosti Metrostav SK
rychle sladil své nosné systémy s prostředím Metrostavu
a získal certifikáty všech tří manažerských systémů řízení
kvality, ochrany životního prostředí a BOZP. Odvodil si
vlastní řídící dokumentaci a vyrobil webové stránky.
Doposud Metrostav SK ukončil víc než 30 velkých
staveb různého charakteru – od bytových a polyfunkčních objektů jako Boria, Dominant (foto č. 1), Rustica
(foto č. 2) a Hrachová, přes hypermarket Tesco ve Žiaru
nad Hronem, výrobní závod Bourbon Fabi SK v Čabu,
expediční halu v Železiarňach Podbrezová až po bratislavské podzemní garáže Mamut. Přestavoval hotely
i sportovně-rekreační zařízení a rekonstruoval historické
objekty, třeba památkově chráněný zámek v Ostraticích.
Vývoj Metrostavu SK však zdaleka není ukončený.
V nastupujícím období, poznamenaném celosvětovou hospodářskou krizí, bude hledat nové zakázky i mimo obvyklý
výrobní segment a teritorium. Už dnes však dokázal, že je
na slovenském stavebním trhu jedním z největších hráčů.
- ls -, foto archiv Metrostavu SK
5
Vedoucí projektu Ing. Pavel Kuděj (foto č. 5) program
za Metrostav uzavřel informací o betonáži hloubených
úseků tunelů. V závěrečné diskusi posluchači projevili
uznání našim zaměstnancům, kteří pracují v tak obtížných
podmínkách, s jakými se zatím nikdo z ČR nesetkal. Znalci
ocenili také technickou schopnost Metrostavu při realizaci
náročné a rozsáhlé zakázky v zahraničí. Betonářský úterek
skončil velkým potleskem. Stavba divize 5 Metrostavu
na Islandu skončí v červenci 2010.
Metrostav_04_09.indd 2
1
2
Když se řekne Metrostav, řadě lidí se jako synonymum vybaví jméno Jindřicha Hesse. Není divu, s naší společností
totiž spojil téměř celý svůj profesní život. Hned po studiu –
v roce 1963 – začal pracovat jako mistr ve Vodních stavbách, s jejichž závodem pro výstavbu metra přešel v roce
1971 do nově vytvořeného Metrostavu. V roce 1977 se stal
jeho náměstkem a o 11 let později i generálním ředitelem.
Hlasování po sametové revoluci jej ve funkci potvrdilo.
Spolu s kolegy převedl státní podnik na akciovou společnost a ze společnosti specializované na podzemní práce
vytvořil univerzální stavební firmu. Byl předsedou jejího
představenstva, dnes vede dozorčí radu Metrostavu a je
členem správní rady DDM Group.
Stal jste se Osobností Metrostavu. Jak tuto poctu vnímáte?
Velmi mě těší. Znamená potvrzení správnosti volby mé
i mých kolegů při určování vize a taktiky společnosti
po roce 1989. Důležitější než vzpomínky je však pro mě
dnes skutečnost, že Metrostav ve vytyčeném směru
pokračuje dál a úspěšně se rozvíjí. Stoprocentně věřím
lidem, kteří mě vystřídali. Cítím uspokojení z toho, že jsem
s nimi pracoval, i z toho, že na mě nezapomněli.
Co si pod jménem Metrostav vlastně představíte?
Před 40 lety, když jsme začali razit první tunely pražského
metra, Metrostav ještě neexistoval. Proto si s jeho jménem spíš spojuji profesi, kterou jsem po celý dosavadní
život poctivě vykonával a která mě vždycky bavila. Stavba
metra byla pro mě zvlášť veliká výzva, kterou jsem rád
přijal. Prorazili jsme je tehdy bez znatelných problémů
přímo pod středem historického města. I tím se metro
zaslouženě stalo dopravní stavbou 20. století a bude se
jistě často připomínat. Na jeho stavbě jsem se také setkal
se spoustou kolegů, kterých si dodnes vážím.
Stavebnictví znáte od základů až po nejvyšší funkce.
Co je nejdůležitější pro to, aby člověk profesně uspěl?
Vždycky jsem byl rád tím, čím jsem právě byl. Všechno
totiž má svůj smysl. Kdo chce uspět, musí v sobě spojit
talent se snahou a vizí. Musí stále studovat. Věřit, že něco
dokáže, a při tom sobě i druhým přiznat pravdu. Musí vydržet napětí být ten poslední, který přijme zodpovědnost.
Když v sobě máte pokoru a poctivě pracujete, úspěch se
dostaví a to je vaše odměna. V současné době pracuje
v podnicích Skupiny Metrostav mnoho talentovaných
a ctižádostivých lidí, kteří mají na to, aby se stali jednou
Osobností Metrostavu, Subterry či Metrostavu SK. Viděl
jsem je i mezi účastníky TEK 2009.
Mluvíte o pravdě. Patří ještě morálka do podnikání?
Morálka je věc přístupu. Všichni vědí, co je dobré a špatné,
a měli by se podle toho chovat. Není pravda, že k podnikání patří lež. Nenávidím ji, protože je ponižující. Používá ji
pouze ten, kdo nemá na to, být solidní. Vždy jsem se snažil
být profesionál, což znamená dělat všechno nejlépe, jak
to jde. Je zapotřebí vymyslet řešení, překonat překážky,
snažit se zvítězit, ale vážit si soupeře. To však neznamená být naivní. Profesionálně se musíte chovat nejen vůči
konkurenci, ale hlavně uvnitř podniku. Cenit si svých lidí
a věřit jim. Bez vzájemné důvěry se úspěch nedostaví.
Pro Metrostav i DDM Group budete i nadále pracovat
na tvorbě jejich strategií. Jaké jsou vaše další plány?
Jsem realista. V mém věku už velké pracovní projekty více
méně skončily. Teď spíš plánuji setkání s rodinou, raduji
se z úspěchů svých dětí i vnoučat. Dřív jsem na ně neměl
čas, nebral jsem si dovolenou, zůstával jsem v kanceláři
do noci i o víkendech. Když totiž pracujete v řídící funkci,
od práce si neodpočinete a myslíte na ni víc, než je zdrávo.
Proto se to teď snažím rodině vynahradit. V DDM Group
i v Metrostavu bych rád dál byl mezi těmi, kdo tvoří strategii pro další rozvoj našeho společného podnikání, a chtěl
bych jim nabídnout své zkušenosti. I proto, že změny,
které teď nové vedení provedlo, jsou podle mého názoru
správné a plně je podporuji. Pomohou nám překonat nastupující nelehké období, což Metrostav určitě dokáže.
27.2.2009 9:18:21