strana 3
z p r a v o d ajs t v í z d i v i z í
1
Provoz mostních technologií divize 4
Estakáda na silnici I/7 Chomutov–Křimov či přesun,
rekonstrukce a dostavba železničního mostu na trati
Břeclav–státní hranice, to jsou jen dvě z řady úspěšných staveb divize 4. Jsou vizitkou provozu mostních
technologií, který vlastními silami staví a rekonstruuje nejen silniční a dálniční mosty, ale i drážní mostní
objekty. Umí vyřešit náročné manipulace s těžkými
břemeny, podepření vysoké únosnosti i provizorní přemostění přírodních či umělých překážek.
„Naše historie začala před pěti lety, kdy byl provoz
založen a koncem roku 2004 posílen z firmy Subterra
o bývalou mostní divizi Stavební obnovy železnic,“ připomíná vedoucí provozu Ing. Zdeněk Děd. „Dnes máme
stabilní kádr kolem 150 stálých zaměstnanců, z nichž asi
dvě třetiny vykonávají dělnické profese. Kromě Prahy máme i detašované pracoviště v Olomouci. Naši pracovníci
vlastní oprávnění pro práci na železnici. Budují proto nejen
železniční mosty, ale i propustky či staniční podchody
a objekty, které vyžadují nyní časté optimalizace tratí.“
Provoz mostních technologií divize 4 staví monolitické
mostovky jednak na pevných skružích, sestávajících z věží PIŽMO a z nosníků profilů I, ale i přesuvnými skružemi.
V majetku divize jsou dvě skruže firmy PeiningerRöro
a další dvě, které byly vyrobeny uzpůsobením vlastních
mostních provizorií ŽM 16. K vybavení provozu patří
2
mimo jiné i vozíky pro betonáž desek spřažených ocelobetonových mostních konstrukcí.
„Pracujeme i s ocelovými mosty,“ říká Ing. Děd. „Specializujeme se na jejich výsuny, zásuny či zdvihání pomocí
hydraulických systémů. Při této práci spolupracujeme
také s divizí 7 Metrostavu, která ve Stavebním dvoře
v Horních Počernicích sídlí kousek vedle nás.“
Vloni dokončil provoz mostních technologií divize 4
celou řadu staveb – mosty na průjezdu železničním uzlem
Kolín (foto č. 3), dálniční mosty u Lipníka nad Bečvou, železniční objekty na trati Plzeň–Stříbro i most přes Kozský
potok na trati Veselí n/L–Tábor (foto č. 2).
„Dnes máme naši vlastní ‚červenou‘ přesuvnou skruž
z ŽM 16 na stavbě mostu Dobkovičky na D8 (foto č. 1),
stavíme estakádu mezi Sedlicemi a Opatovicemi na R35,
most přes údolí Botiče na silničním obchvatu Prahy,
železniční most na obchvatu Kolína i mosty na dálnici D1 v úseku Kroměříž–Říkovice,“ vypočítává Ing. Děd.
„V květnu dokončíme na přesuvných skružích i dvanáctipolový a sedmipolový most na silnici R6 Tisová–Kamenný
Dvůr. U obou už máme hotovou mostní konstrukci pro
jeden jízdní směr a ve druhém nám k dokončení chybí pět
taktů. Výhledově máme práce dost, zahájení staveb však
často zpožďují nevyjasněné majetko-právní vztahy.“
- ls -, foto Josef Husák a archiv divize 4
3
Rekonstrukce zlepší nejen pracovní podmínky
Když se řekne Znojmo, většině z nás se asi vybaví
znojemské podzemí, znojemská rotunda či znojemské
okurky. Místní se mají opravdu čím pochlubit a nejen
ve stavebnictví. I Znojmo však z minulosti podědilo objekty, ke kterým se nikdo nijak zvlášť nehlásí. Třeba ty
betonové, postavené ve druhé polovině 20. století.
Patří mezi ně i tzv. „Bílý dům“, který letos v lednu
Metrostav začal přestavovat v moderní administrativní sídlo znojemského finančního úřadu a úřadu práce.
Původně z něj městu vládl okresní výbor komunistické
strany a odbory. Jejich dům u náměstí Svobody se však
do dnes chráněného pásma městské památkové rezervace svým vzhledem příliš nehodil. Tým divize 1 pod vedením Ing. Jaroslava Kunce jej přestaví tak, aby do svého
historického okolí lépe zapadl. Zaměstnanci obou úřadů,
které v něm dnes sídlí, získají po rekonstrukci objektu
lepší podmínky pro svou práci. Budoucí návštěvníci zas
ocení moderní zázemí, které jim přestavba nabídne.
Stávající budova je objemově složená ze dvou částí.
V první jsou čtyři nadzemní a jedno podzemní podlaží
s dispozičním a provozním rozdělením na dva samostatné celky s oddělenými vstupy. Druhá část má jedno
nadzemní i podzemní podlaží a konstrukčně i pohledově
tvoří podnož celého domu. Stavba má nosnou konstrukci
Metrostav_04_09.indd 3
Důležitá dopravní stavba na Ostravsku
Před rokem – v polovině března 2008 – převzala divize 4 Metrostavu staveniště rychlostní silnice I/56
v úseku Ostrava–Prodloužená Místecká. Po jejím dokončení konečně spojí jižní a severní části Ostravy
kvalitní čtyřproudá komunikace. Na budování této významné tepny se Metrostav podílí ve sdružení spolu
s firmami STRABAG, BÖGL a KRÝSL a FIRESTA.
Rychlostní silnice Prodloužená Místecká bude procházet centrem Ostravy a spojí dnes již fungující úsek dálnice
D47 s rychlostní silnicí R56 vedoucí z Frýdku-Místku
do Ostravy. Celé loňské jaro na její stavbě probíhalo
ve znamení přípravných prací, demolic a přípravy území.
V průběhu roku byla zpracována realizační dokumentace
a teprve po jejím schválení ze strany objednatele začaly
práce na jednotlivých objektech. „V rámci naší stavby
vznikne celkem jedenáct mostních objektů, opěrné zdi,
násypy komunikací a řada přeložek a nových vedení všech
druhů sítí,“ říká vedoucí projektu Ing. Michael Dibon
z divize 4 s tím, že celkový počet stavebních objektů se
vyšplhá k úctyhodnému číslu 172.
I přes nepříliš příznivé počasí v posledních týdnech se
stavbařům daří pokračovat v pracích téměř bez omezení.
Mimo jiné i na násypu hlavní trasy, kam stavbaři dovezli
přes 300 tisíc kubíků materiálu. „Podle geotechnických
výpočtů bylo předpokládané sednutí konstrukce masivního násypu stanoveno až na 60 centimetrů, a to během
půl roku. Proto jsme práce museli před zimou maximálně
urychlit (foto č. 1). Úspěšně provedená statická zatěžovací zkouška kvalitu naší práce potvrdila (foto č. 2).
1
Po ukončení sedání bude část tělesa násypu odtěžena
a začneme stavět most přes Palackého ulici, která bude
v souvislosti s prováděnými pracemi pro letošní rok celá
uzavřena,“ upřesňuje Ing. Dibon.
Další zajímavost čeká stavbaře při budování opěrných zdí. Původně byly navrženy jako železobetonové
monolity, nakonec však budou vybudovány z lícových
tvarovek a přilehlé násypy budou vyztuženy geomřížemi.
„Vzhledem k umístění opěrných zdí v intravilánu města
je toto řešení dokonce pohlednější než původní návrh,“
upozorňuje Ing. Dibon.
Jeho tým již také téměř dokončil zakládání většiny
mostních objektů, u části mostů se provádí spodní stavba
a během letošního roku je plánováno usazení mostních
konstrukcí tak, aby v roce 2010 bylo možné dokončit
pouze římsy a příslušenství.
Stavba pokračuje podle navrženého harmonogramu
s výjimkou druhé etapy, kde je třeba ještě v součinnosti
s investorem – Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky – dořešit problémy související s chybějící částí některých stavebních povolení.
Významná dopravní tepna Ostravy a okolí by měla být
uvedena do provozu v lednu roku 2011, dokončení celé
stavby je plánováno na květen 2011. Navazující III. etapa,
jejíž součástí bude podchod místní komunikace, opěrná
stěna i rekonstrukce a rozšíření Cingrovy (Místecké) ulice
mezi křižovatkami s ulicemi Českobratrská a 28. října, je
zatím ve stadiu investorské přípravy.
Martina Vampulová, foto archiv divize 4
2
Bytový komplex Podbaba stále roste
V areálu původní sladovny v pražské čtvrti Podbaba
probíhá již čtvrtá etapa výstavby bytového komplexu
stejného jména. Budoucím obyvatelům nabídne zajímavé bydlení v domech podle architektonického návrhu studia Casua. Projekt developerské skupiny Crestyl
realizuje divize 1 pod vedením Ing. Petra Krutila.
Aktuální čtvrtá etapa zahrnuje výstavbu celkem tří
bytových domů o sedmi vchodech ve svažitém terénu.
Společné podzemní prostory, určené pro garážová stání,
mají pouze jeden vjezd. Díky výtahu se však auta dostanou i do prostor, které mají vyšší založení. Protože se
jedná o poslední etapu projektu, je zde velmi málo místa
pro zřízení staveniště, kam je příjezd možný pouze přes
sousední areál společnosti Pražská teplárenská.
Čtvrtá etapa stavby komplexu Podbaba nabídne
po dokončení celkem 120 bytů v uspořádání 1+kk až
6+kk a podzemní garáže s odpovídající kapacitou. Bytové
jednotky budou většinou malometrážní. Horní patra domů
jsou však i zde vyhrazena luxusnějším velkým bytům.
Z jejich rozlehlých teras se obyvatelům otevře krásný
výhled do zeleně. Podle mínění Ing. Krutila je architektonicky nejzajímavější rohový objekt č. 43, jehož jednotlivá
patra se vzájemně liší jak vzhledově, tak také dispozičně.
Dva objekty dnes mají hotové železobetonové konstrukce (foto) a probíhá v nich výstavba hlavních rozvodů
vody, kanalizace, vzduchotechniky a topení. U dalšího
domu se teprve dostavuje podzemní patro. Celá čtvrtá
fáze by měla být dokončena letos v prosinci.
Divize 1 Metrostavu má s výstavbou v Podbabě už
dost zkušeností. Podílela se totiž i na třetí etapě zdejšího
projektu. Její první část úspěšně dokončila vloni v červnu.
Druhá část třetí etapy však byla pozdržena, protože bylo
nutné změnit projektovou dokumentaci. Původní plán
totiž počítal s rekonstrukcí stávajícího objektu původní
sladovny, ale nakonec se od ní kvůli problematickému
statickému řešení ustoupilo a celá budova musela být
zbourána. V budoucnu ji nahradí nový polyfunkční objekt,
který by ten původní měl tvarově kopírovat. Bližší informace o zajímavé stavbě naleznete na www.podbaba.cz.
Ter e z a Re g n er o v á, f o t o J o s e f H u s á k
z želozobetonového skeletu s plochou střechou, fasádu
tvoří keramické panely. K objektu jsou přiřazeny také dva
oválné tubusy se schodišti a osobními výtahy.
Rekonstrukce přizpůsobí dispoziční i provozní řešení
budovy požadavkům současné administrativy. Dům bude prostorově sjednocen a vzniknou v něm odpovídající
hygienická zázemí. Bude vybaven moderním technickým
zařízením a chybět mu nebude ani bezbariérový přístup.
Zakázka je stavebně docela náročná, protože vzhledem
k dnes platným normám stavebně-technické úpravy zasáhnou i do nosné konstrukce objektu a proběhnou při
zachování plného provozu obou úřadů.
Po zateplení fasády pomocí minerální vlny dostane celá stavba zbrusu nový kabát. Jako u většiny opravovaných
domů i jí stavbaři vymění stará okna za nová, plastová,
s lepšími izolačními schopnostmi.
Po dokončení prací, což má být přesně za rok, si
práce divize 1 všimne na první pohled každý návštěvník
jednoho nebo druhého úřadu. Kromě nové fasády bude
totiž přestěhována vrátnice, nově využit i prostor bývalé
restaurace či víceúčelového sálu.
Doufejme, že rekonstrukcí budov podobného typu
bude přibývat. Divize 1 je totiž umí vrátit do života.
Jarmila Šnoblová
27.2.2009 9:18:26