Do MVE na Císařském

ostrově dorazily turbíny

2. března 2009 / 4 / XXI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Jindřicha Hesse,

Osobnosti Metrostavu 2008 str. 2

M e t r o s tav

a .s.

č l e n

ddm

g r o u p

I v malých profilech se dělá velká

práce str. 2

Důležitá dopravní stavba divize 4

na Ostravsku str. 3

Stavby pod sněhem nespí

Krátce / Aktuálně

Ředitelé divizí poděkovali dalším

oceněným zaměstnancům str. 4

Na Bílé Hoře je bílo

Pražská Bílá Hora letos v zimě dostála svému jménu.

Zatímco uprostřed Prahy sníh nevydržel, místo naší

historicky známé porážky pokryla sněhová pokrývka

na dlouhou dobu. Práce na stavbě divize 6 v obou rozestavěných objektech Komerčního centra Vypich (fota)

však i přes zimní počasí probíhaly bez přerušení.

„Budova budoucího obchodního domu Kaufland byla

uzavřená a připravená na zimu už s předstihem. Ve druhém objektu dnes usazujeme poslední okna,“ popsal

stavbu vedoucí projektu Ing. Miroslav Pajer z divize 6.

„V obou budovách zejména zdíme příčky z pohledových

vápenopískových cihel. Neomítané zdivo vnitřních stěn je

charakteristickým znakem prodejen značky Kaufland.“

Od 6. března na dva měsíce stavba tramvajovou výlukou omezí i průjezd veřejné dopravy na Vypichu. „Součástí projektu je totiž i přestavba zdejší křižovatky a části

Bělohorské ulice,“ vysvětluje Ing. Pajer. „Pro snížení hluku

tramvajové těleso přebudujeme z panelového na pražcové

a ulici rozšíříme o nové autobusové a tramvajové zastávky. Pěší podchod pod hlavní třídou hloubíme z povrchu

ve čtyřech etapách. Koordinace prací je zde dost náročná,

protože v každém okamžiku stavby musíme zachovat dva

průjezdné pruhy pro automobilovou dopravu jak do centra města, tak i v opačném směru.“ Část Bělohorské třídy

přilehlá k oboře Hvězda je už dnes dokončena v definitivní

podobě včetně chodníků a sadových úprav. Druhou stranu ulice rozšíření a přestavba čeká v nejbližší době.

Aktivní spolupráce s vysokými školami

V roce 2008 obohatil Metrostav spolupráci s vybranými

vysokými školami o řadu exkurzí a prezentací

zajímavých projektů. Pedagogům i studentům poskytl

nejen fotodokumentaci dokončených staveb, ale naši

zaměstnanci aktivně přispěli i do vlastního pedagogického

procesu. Názorným příkladem pro výuku byla zejména

stavba Národní technické knihovny v Dejvicích, kde byl

vynikajícím průvodcem Ing. Václav Hána. Díky pochopení

divizí 2 a 5 další exkurze probíhaly také v pražském

tunelovém komplexu Blanka, kde se studentům věnovali

zejména Ing. Jan Kvaš, Ing. Jiří Kocian a pan Milan

Krušina. Ing. Tomáš Černický a Ing. Jiří Husárik z divize

2 připravili pro studenty i pedagogy odborné přednášky

o celém projektu. Spolupráce s vysokými školami

prohlubuje u studentů zájem o obor a představuje jim

pracovní uplatnění v naší firmě. Všem, kdo na přípravě

těchto aktivit spolupracují, patří naše poděkování.

Druhé zimní hry

Metrostavu SK

Koncem ledna se

ve středisku Medveďovo

utkali muži a ženy

z Metrostavu SK v obřím

slalomu a v centru

biatlonu v Osrblí závodili

v běhu na lyžích. Soutěže přinesly několik překvapení

a oproti loňsku se pořadí na prvních místech proměnilo.

Nejlepšími sportovci Metrostavu SK se v zimě 2009 stali

Ivica Rzavská, Richard Müller a Zora Martincová (na foto

zleva s generálním ředitelem společnosti Ing. Vladimírem

Krížem). Všichni účastníci v pořadí druhých Zimních

sportovních her Metrostavu SK se už těší na příští ročník

závodů a věří, že při něm budou mít lepší počasí, než jaké

zažili letos v Čierném Balogu.

Extrémně hluboké spadiště kanalizace

Mezi zajímavá hloubená díla střediska podzemí divize 1

patří i 62 m hluboké spadiště kanalizace, které v těchto

dnech tým Ing. Pavla Kacíře dokončil na Prašném mostě.

Přeložku stokové sítě zde vyvolala stavba tunelového

komplexu Blanka. „Šachtu s 6m průměrem jsme až

do hloubky 36 m bagrovali v měkkých spraších,“ líčí

Ing. Kacíř. „Od této hloubky jsme razili v tvrdých břidlicích

pomocí trhacích prácí. Střelivo jsme pokaždé ládovali do

až 70 asi 1 – 1,2 m dlouhých ručně vrtaných odvrtů. Kvůli

nedalekým silnoproudým rozvodům železnice a tramvaje

jsme pro odstřel používali neelektrický roznět. Hodil se

nám i proto, že jsme nabíjeli pod vodou. Narazili jsme

totiž na její nečekaně velké přítoky, které jsme omezili

tryskovou injektáží. Pod její ochranou jsme zvodnělý úsek

bezpečně dokončili.“ Stavba tunelů má volnou cestu.

Zajímavé adresy

na internetu

Říká se, že kdo není na

internetu, neexistuje.

Metrostav na stránkách

www.metrostav.cz

představuje kromě nabídek

zaměstnání i stavby,

na kterých pracoval či pracuje. Řada z nich však má

internetové stránky vlastní, třeba tunelový komplex

Blanka. Na adrese www.tunelblanka.cz se o výstavbě této

severozápadní části Městského okruhu dozvíte opravdu

vše. Počínaje historií projektu přes aktuality ze stavby,

postup prací a k nim náležející fotogalerie až po vizualizace

konečného stavu. A to nejen vizualizace vlastních tunelů

a jejich výjezdů a křižovatek na povrchu, ale i parků

(obr.), které v souvislosti s výstavbou komplexu Blanka

vzniknou nad nimi. Koho by zajímala třeba stavba tunelů

Dobrovského v Brně, které provádí Subterra, může jejich

vizualizace nalézt na adrese www.brno.cz/projekty.

Metrostav_04_09.indd 1

Až se léto zeptá, co v zimě dělal tým Bc. Alexandra Tvrze z divize 5 na stavbě mostu Oparno, uslyší jednoduchou

odpověď: „Technologie jsme přizpůsobili počasí a pokračovali podle harmonogramu.“ Zatímco oblouk i mostovka

levého mostu rostly nad zabezpečenou železnicí, spodní stavba pravého mostu čekala na svůj další rozvoj.

Prague West má těsně před kolaudací

Stavba nového prodejního a servisního centra značky

Mercedes-Benz v Praze-Stodůlkách brzy skončí. V areálu nazvaném Prague West divize 7 Metrostavu postavila novostavbu, zrekonstruovala a dostavěla stávající

halu a provedla řadu venkovních objektů a úprav.

„Převážná část díla se týkala novostavby (foto). Zahrnovala asi polovinu, čtvrtina se týkala rekonstrukce

a poslední část zahrnovala venkovní areálové objekty, jako

přeložky sítí, vybudování nových areálových sítí, komunikací, venkovního osvětlení a podobně,“ popisuje vedoucí

projektu Ing. Jan Krysta. „Investor dal projektantovi i nám

na provedení minimum času, a tak se kontrolní dny často

zabývaly projektem do nejmenších detailů. U rekonstrukce bylo nutné na jedné části vybourat a provést novou

základovou desku a opravit stávající skelet a montovaný

žebírkový strop, což původní projekt neobsahoval.“

V nové budově Prague West budou umístěny samostatné prodejny osobních a nákladních vozidel a jejich opravny. Rekonstruovaná budova pak bude sloužit

pro klempírnu, lakovnu, školicí středisko automechaniků

a sklad. Areál Prague West splňuje přísné požadavky na

ochranu životního prostředí především z hlediska hlučnosti. Dodržuje požadavky na emise, na kanalizaci jsou

odlučovače ropných látek. Novinkou pro tým Ing. Krysty

byla vibrovaná dlažba v místnostech pro servis, kterou

značka Mercedes-Benz používá ve všech svých autosalonech. „Investor požadoval provedení přesně podle projektu s odkazem na vzhledové standardy. Jinak se ale

například při vzorkování snažil využít maximum materiálů

vyráběných v ČR,“ doplňuje Ing. Krysta.

Kolaudace nového centra Prague West proběhla v úterý 24. února. Na jaře čekají realizační tým ještě venkovní

úpravy včetně výsadby zeleně a dostavby automobilového

polygonu. Hned nato začne nový autosalon sloužit zákazníkům z Prahy i ze západní části Středočeského kraje.

Nový nákupní areál bude dokončený až 1. září. Dnešním charakteristickým znakem břevnovské pláně, kde

divize 6 od konce roku 2007 staví, je proto spíš vysoká

halda, obsahující asi 50 tisíc kubíků zeminy. Na pozemku

města dočasně vznikla jako mezideponie. „Věříme, že

podle slibů města brzy zmizí, protože na jejím místě musíme ve spolupráci s Městskou částí Praha 6 do září vybudovat park s bruslařskou tratí a obnovit část historické

poutní cesty z Lorety do Hájku,“ říká Ing. Pajer.

Kromě betonářů divize 6, kteří na Bílé Hoře stavěli

nosné konstrukce budov, spolupracují na stavbě vlastními

silami i divize 7 a 9. Sedmička se podílela na zemních pracích a dnes paží jámy pro vybudování podchodu, devítka

– v současnosti vlastně divize 4 Subterra – do objektů

dodává a montuje vzduchotechniku a elektroinstalace.

Území na Bílé Hoře, kde dnes Metrostav staví, dlouho

obývali jen zajíci, bažanti a ještěrky. Projekt nového nákupního centra proto pamatoval i na ně. Příjemný život

jim umožní západní chráněná část areálu s nespárovanou

kamennou zídkou, vhodnou pro úkryt všech místních

plazů. Bílá Hora se tak už za pár měsíců stane nejen novým nákupním centrem Prahy 6, ale i zelenou oázou pro

oddech lidí i úkryt místních živočichů.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

27.2.2009 9:18:16