strana 3

zpravodajství z divizí

1

Nová škola pro budoucí architekty

Prezident Václav Klaus otevřel 22. února první výukovou budovu ČVUT v Praze po 35 letech. Školu, jež bude

převážně sloužit fakultě architektury, postavil ve sdružení s firmou VCES tým Ing. Jana Šlajse z naší divize 1

podle návrhu prof. Ing. akad. arch. Aleny Šrámkové.

„Na první pohled se mi tato budova velmi líbí,“ řekl

v otevíracím proslovu před zástupci ze státních organizací, akademické obce, zhotovitelů – včetně generálního

ředitele Metrostavu Ing. Pavla Piláta (foto č. 1 třetí zleva)

– a studentů prezident Václav Klaus. „Je elegantní, funkční, vypadá uměřeně a odpovídá účelu. Budoucí architekti

dostávají pro výuku kvalitní prostory a mně nezbývá než

popřát, aby se jim v tomto prostředí líbilo a dařilo.“

Nová budova, koncipovaná do tvaru písmene L, má tři

podzemní a osm nadzemních podlaží (foto č. 2), kterými

prostupují tři zastřešená atria. Na celkové užitné ploše

téměř 35 tisíc m² zahrnuje 79 učeben (foto č. 3), určených převážně pro fakultu architektury, jedno patro bude

využívat i nová Fakulta informačních technologií ČVUT.

V podzemí objektu může parkovat až 316 osobních aut.

Rektor ČVUT prof. Ing. Václav Havlíček, CSc., spolu

s náměstkyní ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR

Evou Bartoňovou poděkovali při zahajovacím ceremoniálu

všem, kdo ke stavbě nové budovy přispěli. V první řadě

za to, že byla postavena včas a její rozpočet, na který stát

přispěl téměř miliardou korun, byl dodržen.

2

„S Metrostavem se mi spolupracovalo opravdu dobře,“ řekla po otevření školy prof. Šrámková. „Ráda budu

vzpomínat i na to, jak tým Ing. Šlajse přesně věděl, co, kde

a kdy bude probíhat – s přesností na den a dokonce i na

hodinu. Pro mne, která dobře pamatuje časy, kdy termín

dokončení stavby byl buď letos, nebo příští rok, to bylo

až neuvěřitelné. S hotovou stavbou jsem spokojená.“

Od 14. února 2011 se i díky úsilí naší divize 1 v nové

budově ČVUT učí budoucí architekti. Spolu s prezidentem Václavem Klausem jim přejeme: „Aby to, co budou

v budoucnosti navrhovat a co se bude stavět, bylo tak

neokázalé a tak poctivě přiznávající kontinuitu minulého

se současným a budoucím jako tato úctyhodná budova.“

Architektka Alena Šrámková navrhla na stěny interiéru

nové budovy ČVUT v Praze lesklé syntetické barvy.

Přes odlišné přání investora a uživatele od požadavku

neustoupila, i když bylo zřejmé, že by matná verze

nátěrů lépe maskovala přirozené drobné nerovnosti

podkladních materiálů a jejich spoje. Trvala totiž

na tom, že také hra světel a jejich odrazů na leském

povrchu pomůže zařadit moderní objekt do okolního

staršího kampusu, kde se zvláště na zdech komunikací

často používaly stejně působící olejové nátěry.

3

Odstranění hydroizolačních netěsností

Jen tři roky po vzniku Metrostavu – v roce 1974 – vzniklo v divizi 5 středisko speciálních prací (SSP) zaměřené

na provádění metalizolací. Postupem času své dovednosti

rozšířilo a po nedávném sloučení s útvarem kontroly izolací

dnes nabízí komplexní odstranění všech možných netěsností proti vodě v podzemních i pozemních stavbách.

Díky dobře odvedené práci divize tak už dnes voda

neproniká třeba do traťových tunelů metra v úseku Nové

Butovice – Jinonice, do garáží domu na Ovocném trhu,

přes železobetonové stěny do City centra Chomutov nebo

na schodiště ve stanici metra Náměstí Míru.

„Podle požadavků Dopravního podniku hl. m. Prahy jsme také většinu větracích šachet, propojek tunelů

a technologických prostor v metru opatřili metalizolací,“

říká stavbyvedoucí Petr Váňa, který středisko řídí. „Při jejich provádění upevníme na porušený povrch stěn pomocí

ocelových kotev rastr z ocelových nosníků. Vodotěsnými

svary na něj přivaříme ocelové plechy tak, že vznikne nepropustná ocelová stěna – metalizolace, kterou opatříme

jedním základním a dvěma vrchními antikorozními nátěry.

Je zcela nepropustná proti vlhkosti, a protože zamezí opadávání stěn, umožní i snazší údržbu izolovaného prostoru.

Na metalizolaci se potom dají snadno montovat i různé

další konstrukce, třeba žebříky, osvětlení nebo lávky.“

Středisko speciálních prací divize 5 se specializuje nejen na sanace betonových, ocelových a jiných konstrukcí

v tunelech metra, dálnic a železnic, ale provádí i opravy netěsností proti vodě v pozemních stavbách. Jednak pomocí

jednosložkových polyuretanových injektážních hmot, které se aplikují pod tlakem, jednak polyuretanovými stěrkami, jež po nátěru vytvářejí tzv. tekutou fólii s vynikající

přilnavostí k podkladu a tlakovou i chemickou odolností.

Jsou vhodné nejen pro objekty, u kterých původní hydroizolace a ochrana konstrukce proti vodě není funkční, ale

i pro ty starší, u nichž vůbec nebyla provedena.

zdroj: divize 5

SSP navrhne nejvhodnější technologický postup

na odstranění problému, cenovou nabídku a provede:

ochranu betonových konstrukcí proti tlakové vodě

dodatečnou injektáž betonových konstrukcí pomocí

pojistného systému

opravy vad izolací při závadách u nových staveb

dodatečné vodorovné i svislé izolace všech druhů

zdiva proti vzlínající vlhkosti

vodotěsné řešení pracovních a dilatačních spár

opravy podlah polyuretanovými stěrkami

Administrativní budova pro ČEZ je hotová

V polovině února dokončil tým Ing. Pavla Trojana z divize 9 v pražské Michli novostavbu administrativní budovy pro investora, kterým je společnost ČEZ Správa

majetku. Nyní probíhá její kolaudační řízení a investor

vybavuje prostory nábytkem a dalším interiérovým zařízením. Na jaře přijdou na řadu sadové úpravy okolí,

které nebylo možné dokončit během zimy.

Novostavba se třemi podzemními a šesti nadzemními

podlažími, která se nachází vedle známého BB centra nedaleko stanice metra Budějovická, upoutá na první pohled

nepřehlédnutelným fasádním pláštěm s výraznými slunolamy. Jeho část tvoří obklad z alucobondu v kombinaci se

stěrkovou omítkou, další části fasády jsou prosklené.

Budova zaujme i vnitřním řešením, při němž autoři ze

společnosti di5 architekti inženýři vsadili jednak na variabilitu jednotlivých kancelářských prostor, ale především

na komunikační jádro budovy, které tvoří sklobetonové

stěny s ocelobetonovými lávkami. V prostoru mezi hlavním schodištěm a výtahem vede od stropu nad 2. PP až

do proskleného světlíku nad 6. NP světlovodná šachta.

Mezi ní a jednacími místnostmi je stěna z 2550 kusů

sklobetonových tvarovek s požární odolností (foto č. 1).

Zaměstnanci Skupiny ČEZ budou moci v 6. NP využívat i terasy. Na ty, které jsou situované na sever a východ,

se vstupuje přes velkoplošná otevírací okna a jejich pří-

1

stupná plocha je ohraničena celoskleněným zábradlím. Na

jižní a západní terasy mají přístup pouze údržbáři.

„Během stavby byla pro nás nejsložitější časově náročná a přesná koordinace prací a technologií v hlavním

komunikačním prostoru. Architekt i investor totiž požadovali dodržení téměř strojařské přesnosti v návaznostech

sklobetonových stěn, ocelobetonových lávek a schodišť,“

vzpomíná Ing. Trojan. „Myslím, že se nám ve spolupráci

s divizí 6 povedly i pohledové betony stropů.“ Zároveň

si pochvaluje perfektní souhru celého realizačního týmu

a konstruktivní přístup ze strany investora, díky kterým

starou Michli doplnila další moderní budova (foto č. 2).

Martina Vampulová, foto Josef Husák

ALUCOBOND® je recyklovatelný, stabilní a flexibilní

fasádní materiál, jehož sendvičové desky se skládají

ze dvou hliníkových krycích plechů a plastového

nebo minerálního jádra. Je stálobarevný, lakovaný

vícevrstvým vypalovaným lakem. Dnes je k dispozici

nejen v barvách podle vzorníku, ale na objednávku

i v odstínech se speciálními metalickými efekty. Pro

opláštění budov byl poprvé použit koncem 60. let

20. století a dnes jej architekti navrhují i do interiérů.

2

Business park v Praze 6 se rozrůstá o halu F

Na jihozápadním okraji Prahy-Ruzyně, kousek od výpadovky na Chomutov a nedávno otevřené rychlostní

komunikace R6 leží průmyslově-komerční areál Karlovarská business park. V rozlehlém areálu stojí rekonstruovaná administrativní budova, výrobní haly s označením A a B, dva skladové objekty C a D a opravárenská

hala E. Začátkem dubna k nim přibude nová hala F,

kterou jako výrobnu vzduchotechnických komponentů

staví divize 3 pro společnost Lindab.

„Stavět jsme začali vloni v září a halu uvedeme do

zkušebního provozu podle plánu 1. dubna. Od konce

listopadu nás ale trápí počasí, které nám až dosud neumožnilo plně rozvinout práce na venkovních zpevněných

plochách,“ okomentoval průběh výstavby vedoucí projektu Ing. Petr Macháček. „Letošní zima nám zkrátka udělala

čáru přes rozpočet. Když však bude jen trochu příznivé

jaro, zpoždění vyrovnáme a objekt zprovozníme včas.“

Zprovoznění vyjadřuje v tomto případě určitou organizačně-technickou zvláštnost. Divize 3 se totiž neúčastní

kolaudace, zodpovídá pouze za uvedení stavby do tříměsíčního zkušebního provozu, v němž bude monitorován

vliv výrobních jednotek – především lakovny – na životní

prostředí. Teprve po jeho vyhodnocení proběhne kolaudace v režii investora, kterým je společnost Portland Trust.

Nový objekt F bude po svém dokončení sloužit jako

výrobní základna vzduchotechnických komponentů, záro-

veň však bude představovat vzorový produkt, který v této

podobě, tedy včetně použité technologie a vybavení, chce

společnost Lindab nabízet potenciálním zákazníkům.

Celá hala F o rozměrech 100 x 100 m se skládá ze čtyř

lodí. Svislé nosné prvky rámového systému tvoří ocelové

sloupy. Sedlovou střechu vytvářejí skloněné ocelové vazníky s výškou 12,5 m v hřebeni světlíků (foto). Zateplenou

fasádu kryje plášť z trapézových plechů.

Denní osvětlení výrobních prostor zajišťují světlíky,

zasklené polykarbonátovými deskami v provedení opál.

Představují výrazný architektonický prvek objektu, jehož

dominantními rysy jsou jednoduchost vyplývající z účelu

stavby a barevné řešení. Halu doplňují vnitroareálové komunikace, manipulační plochy a parking pro 100 vozů.

Na výstavbě v areálu Karlovarská BP se vedle divize 3

podílely také divize 7, která zajišťovala hrubé terénní úpravy, a divize 1, jež dodala zámečnické výrobky.

Jak podotkl Ing. Petr Macháček, pro Metrostav představuje tato stavba standardní typ zakázky, s jakou mají

jeho pracovníci bohaté zkušenosti. Divize 3 již ostatně

v tomto areálu vybudovala halu A, takže místní podmínky

pro ni nebyly nové. Nicméně i tak ocenil vysoce korektní

vztahy jak s budoucím uživatelem, tak i s investorem,

které označil jako profesionální, férové a vstřícné, a to

v celém dosavadním průběhu výstavby.

–rip–, foto Josef Husák