xxxx

10. března 2011 / 4 / XXIII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ivana Šmejkala,

stavbyvedoucího z divize 1 str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Nová Palmovka změří moderní Libni

správný čas str. 2

Školu pro budoucí architekty otevřel

prezident Václav Klaus str. 3

Divize 5 umí odstranit hydroizolační

netěsnosti str. 3

Administrativní budova pro ČEZ je

hotová str. 3

skupina Metrostav obstála

Výročí kolébky Metrostavu I. – Vodní

stavby str. 4

KrÁtCE / aKtUÁLNĚ

Doplnění vedoucích pracovníků divize 2

Od 1. března se Ing. Pavel Kouba stal novým obchodním

náměstkem divize 2 Metrostavu. Ing. Jiří Valeš, který

dosud zastával pozici technicko-obchodního náměstka, se

v budoucnosti soustředí pouze na technické záležitosti.

Metro v Helsinkách

Divize 5 podepsala 21. února

smlouvu na výstavbu

1,3 km dlouhého úseku

dvou jednokolejných tunelů

metra v Helsinkách. Stavbu

provede tým Ing. Václava

Pavlovského ve sdružení

s místní společností Destia OY. Investor, finská organizace

Länsimetro, tak ocenil jejich dobrou práci při ražbách

přístupových tunelů, které provádějí od loňského září.

Čestné uznání pro divizi 9 Metrostavu

Rekonstrukce bývalé barokní fary v Hněvčevsi, kterou

závěrem roku 2009 dokončil tým Ing. Lubomíra Jakla

z divize 9, získala letos v únoru čestné uznání v soutěži

Stavba roku 2010 Královéhradeckého kraje. Projekt řešil

přestavbu chráněné kulturní památky a její přístavbu.

Hrubá stavba stojí

Betonáři z divize 6 dokončili

v polovině února přesně

podle plánu hrubou stavbu

jedenácti domů ze souboru

alfarezidence v Praze 3.

Výstavbu této první etapy

rezidenčního parku

Na Vackově zajišťuje pro naše developery tým Ing. Martina

Jiroty z divize 9. Více na www.alfarezidence.cz.

Kolektivní smlouva

Zástupci odborových orgánů a vedení firem TBG Metrostav,

Pražské betonpumpy a doprava a TBG Pražské malty

podepsali 18. února společnou kolektivní smlouvu. Svými

parametry převyšuje zákonné nároky i úroveň odvětvové

kolektivní smlouvy a je uzavřena na roky 2011 a 2012.

Na třetí Strategické konferenci Skupiny Metrostav

zhodnotil její prezident Jiří Bělohlav vývoj v uplynulém

roce 2010 a nastínil strategii do budoucnosti. Jeho projev a následnou diskusi si 2. března v Ballingově sále

Národní technické knihovny v pražských Dejvicích (titulní foto) vyslechlo více než 160 vedoucích pracovníků

ze všech společností, ve kterých má Metrostav většinový podíl, a také hosté z DDM Group a Doprastavu.

V další části projevu Jiří Bělohlav okomentoval podnikatelské prostředí, které nás obklopuje. Označil je za ekonomicky nestabilní a s nelepšícím se výhledem. Stát

nejenže omezuje investice do výstavby, ale navíc projekty

nepřipravuje, rezidenční i komerční development zůstávají

v útlumu. Blíží se také konec rozpočtového období EU.

Abychom v této situaci udrželi silné postavení Skupiny

a jejích firem, je nutné dále rozvíjet oblast stavební výroby,

Přemostění mostu

Za pouhých 14 dní postavili

pracovníci provozu mostních

technologií divize 4 ocelové

přemostění Kozského potoka

na silnici z Měšic do Turovce.

Provizorní konstrukce byla

zprovozněna 15. února 2011

a překlene památkově chráněný most, který by nevydržel

zatížení od provozu těžké techniky při stavbě dálnice D3.

Informace ze Skupiny Metrostav

Projev prezidenta Skupiny Metrostav Jiřího Bělohlava,

fotografie a další materiály ze Strategické konference 2011

naleznete v plném znění na skupinovém intranetu.

Aktivní účast

Generální ředitel Metrostavu

Ing. Pavel Pilát se 1. března

zúčastnil Fóra českého

stavebnictví, kde moderoval

i jednu z panelových diskusí.

V pátek 4. března jednal na

112. Žofínském fóru, kde

pražský primátor Bohuslav Svoboda představil účastníkům

svůj program Vize pro Prahu v letech 2010–2014.

Elektronický oběh faktur už funguje

Druhý týden v březnu byl v Metrostavu spuštěn program

elektronického oběhu faktur. Díky němu by všechny faktury

měly být zaúčtovány do deseti pracovních dnů od převzetí.

1

Manažeři ze společností Metrostav, Subterra, Metrostav SK, Metrostav Development, Metrostav Nemovitostní, uzavřený investiční fond, PRAGIS, METROS, SQZ

a CCE Praha věnovali projevu prezidenta Skupiny soustředěnou pozornost (foto č. 1). Jiří Bělohlav (foto č. 2)

v něm nejprve zhodnotil hospodaření Skupiny Metrostav

a uvedl, že vloni realizovala konsolidované výkony jen

zhruba o šest procent nižší než v předchozím roce.

Metrostav plán výkonů přeplnil a prezident jeho výsledky ohodnotil jako velmi dobré. Mimořádně spokojen

byl s hospodařením firmy Subterra, která vloni vylepšila

svou bilanci a překročila plán i předepsanou rentabilitu

práce. Zato Metrostav SK si vedl špatně. Má však dnes

nové manažery, kteří by jej v součinnosti s divizemi

Metrostavu a firmy Subterra měli brzo pozdvihnout k lepším výkonům. Metrostav Development splnil plánované

parametry a také ostatní společnosti ve většině dosáhly

očekávaných výsledků. I přes dílčí neúspěchy tak Skupina Metrostav v roce 2010 ekonomicky obstála – jejím

velkým problémem však zůstává zásobník práce, který se

ve všech společnostech povážlivě ztenčuje.

2

optimalizovat náklady a rozvíjet lidské zdroje. Je zapotřebí

jednak mít co stavět, a jednak získané zakázky postavit

tak, abychom měli znova šanci ucházet se o nové. Musíme

také soutěžit menší projekty, hledat příležitosti v regionech, nových segmentech stavebnictví a v zahraničí.

Z úsporných opatření, která by nám měla pomoci,

prezident zmínil soustředění sídel divizí Metrostavu a firmy Subterra do společného komplexu Palmovka Park II,

ke kterému by mělo dojít koncem roku 2013.

„Když jsem přemýšlel o tom, čím byl pro mne uplynulý

rok charakteristický, uvědomil jsem si, že byl mimořádný

výší škod, které způsobily nepřesnosti a chyby v naší práci,“ konstatoval na závěr Jiří Bělohlav. „Můj názor je, že to

nebyla tak úplně náhoda. I když marketing, obchod a řada

dalších věcí ve Skupině probíhá dobře, vlastní příprava

a stavění za nimi o trochu zaostávají.“

Závěry Strategické konference, ke které se vracíme

také ve fotosloupku, konkrétně rozpracují Technicko-ekonomické konference, které se uskuteční v nejbližších

dnech. TEK 2011 naší společnosti proběhne 16. března

a informace z ní přinese příští číslo našich novin.

tybinky pro metro

Ostění jednokolejných ražených tunelů metra V. A vytvoří 1500 mm široké železobetonové prstence. Každý

z nich bude složený z šesti tvarově rozdílných prefabrikovaných segmentů tzv. tybinků. Na celou trať od Vypichu po Dejvice jich erektor TBM spotřebuje asi 33 tisíc.

Ve sdružení s naší divizí 5 je vloni v říjnu začal v Senci

vyrábět závod Prefa slovenského Doprastavu (foto).

Prstence ostění mají vnější průměr 5800 mm, tloušťka

segmentů dosahuje 250 mm. Při zhotovování tybinků je

nutné přesně dodržovat stanovené výrobní odchylky, jež

u žádného dílu nesmí překročit hodnoty ± 0,5 mm v šířce,

± 2,0 mm v tloušťce a ± 0,6 mm v délce po oblouku.

Ve slovenské Prefě vyrobí v devíti formách 54 tybinků

denně. Do Prahy je už brzy začnou dovážet nákladní auta

a budou se muset činit – jedno uveze jen devět tybinků,

obě TBM jich přitom za den spotřebují až 240. Ražba, kterou řídí sdružení našich divizí 5 a 8, totiž může postupovat

rychlostí až jeden prstenec za hodinu.

Při výrobě na Slovensku je každý segment označen

štítkem, jenž přesně určuje jeho umístění v prstenci. Podle

něj bude obsluha tybinky ze staveništního meziskladu

rovnat na kolová vozidla, označovaná zkratkou MSV (Multi

Service Vehicle). Tyto speciální nízké vozy jsou uzpůsobené k tomu, aby pod závěsem TBM projely odzadu až

k tzv. mostu (bridge) za prvním vozíkem. Odtud se tybinky

na transportním zařízení TBM přepraví k erektoru, jenž je

jeden po druhém osadí do pozice v prstenci ostění.

D al š í in f o r m ac e v i z f o t o r epo r t á ž n a s t r. 4