xxxx
10. března 2011 / 4 / XXIII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ivana Šmejkala,
stavbyvedoucího z divize 1 str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Nová Palmovka změří moderní Libni
správný čas str. 2
Školu pro budoucí architekty otevřel
prezident Václav Klaus str. 3
Divize 5 umí odstranit hydroizolační
netěsnosti str. 3
Administrativní budova pro ČEZ je
hotová str. 3
skupina Metrostav obstála
Výročí kolébky Metrostavu I. – Vodní
stavby str. 4
KrÁtCE / aKtUÁLNĚ
Doplnění vedoucích pracovníků divize 2
Od 1. března se Ing. Pavel Kouba stal novým obchodním
náměstkem divize 2 Metrostavu. Ing. Jiří Valeš, který
dosud zastával pozici technicko-obchodního náměstka, se
v budoucnosti soustředí pouze na technické záležitosti.
Metro v Helsinkách
Divize 5 podepsala 21. února
smlouvu na výstavbu
1,3 km dlouhého úseku
dvou jednokolejných tunelů
metra v Helsinkách. Stavbu
provede tým Ing. Václava
Pavlovského ve sdružení
s místní společností Destia OY. Investor, finská organizace
Länsimetro, tak ocenil jejich dobrou práci při ražbách
přístupových tunelů, které provádějí od loňského září.
Čestné uznání pro divizi 9 Metrostavu
Rekonstrukce bývalé barokní fary v Hněvčevsi, kterou
závěrem roku 2009 dokončil tým Ing. Lubomíra Jakla
z divize 9, získala letos v únoru čestné uznání v soutěži
Stavba roku 2010 Královéhradeckého kraje. Projekt řešil
přestavbu chráněné kulturní památky a její přístavbu.
Hrubá stavba stojí
Betonáři z divize 6 dokončili
v polovině února přesně
podle plánu hrubou stavbu
jedenácti domů ze souboru
alfarezidence v Praze 3.
Výstavbu této první etapy
rezidenčního parku
Na Vackově zajišťuje pro naše developery tým Ing. Martina
Jiroty z divize 9. Více na www.alfarezidence.cz.
Kolektivní smlouva
Zástupci odborových orgánů a vedení firem TBG Metrostav,
Pražské betonpumpy a doprava a TBG Pražské malty
podepsali 18. února společnou kolektivní smlouvu. Svými
parametry převyšuje zákonné nároky i úroveň odvětvové
kolektivní smlouvy a je uzavřena na roky 2011 a 2012.
Na třetí Strategické konferenci Skupiny Metrostav
zhodnotil její prezident Jiří Bělohlav vývoj v uplynulém
roce 2010 a nastínil strategii do budoucnosti. Jeho projev a následnou diskusi si 2. března v Ballingově sále
Národní technické knihovny v pražských Dejvicích (titulní foto) vyslechlo více než 160 vedoucích pracovníků
ze všech společností, ve kterých má Metrostav většinový podíl, a také hosté z DDM Group a Doprastavu.
V další části projevu Jiří Bělohlav okomentoval podnikatelské prostředí, které nás obklopuje. Označil je za ekonomicky nestabilní a s nelepšícím se výhledem. Stát
nejenže omezuje investice do výstavby, ale navíc projekty
nepřipravuje, rezidenční i komerční development zůstávají
v útlumu. Blíží se také konec rozpočtového období EU.
Abychom v této situaci udrželi silné postavení Skupiny
a jejích firem, je nutné dále rozvíjet oblast stavební výroby,
Přemostění mostu
Za pouhých 14 dní postavili
pracovníci provozu mostních
technologií divize 4 ocelové
přemostění Kozského potoka
na silnici z Měšic do Turovce.
Provizorní konstrukce byla
zprovozněna 15. února 2011
a překlene památkově chráněný most, který by nevydržel
zatížení od provozu těžké techniky při stavbě dálnice D3.
Informace ze Skupiny Metrostav
Projev prezidenta Skupiny Metrostav Jiřího Bělohlava,
fotografie a další materiály ze Strategické konference 2011
naleznete v plném znění na skupinovém intranetu.
Aktivní účast
Generální ředitel Metrostavu
Ing. Pavel Pilát se 1. března
zúčastnil Fóra českého
stavebnictví, kde moderoval
i jednu z panelových diskusí.
V pátek 4. března jednal na
112. Žofínském fóru, kde
pražský primátor Bohuslav Svoboda představil účastníkům
svůj program Vize pro Prahu v letech 2010–2014.
Elektronický oběh faktur už funguje
Druhý týden v březnu byl v Metrostavu spuštěn program
elektronického oběhu faktur. Díky němu by všechny faktury
měly být zaúčtovány do deseti pracovních dnů od převzetí.
1
Manažeři ze společností Metrostav, Subterra, Metrostav SK, Metrostav Development, Metrostav Nemovitostní, uzavřený investiční fond, PRAGIS, METROS, SQZ
a CCE Praha věnovali projevu prezidenta Skupiny soustředěnou pozornost (foto č. 1). Jiří Bělohlav (foto č. 2)
v něm nejprve zhodnotil hospodaření Skupiny Metrostav
a uvedl, že vloni realizovala konsolidované výkony jen
zhruba o šest procent nižší než v předchozím roce.
Metrostav plán výkonů přeplnil a prezident jeho výsledky ohodnotil jako velmi dobré. Mimořádně spokojen
byl s hospodařením firmy Subterra, která vloni vylepšila
svou bilanci a překročila plán i předepsanou rentabilitu
práce. Zato Metrostav SK si vedl špatně. Má však dnes
nové manažery, kteří by jej v součinnosti s divizemi
Metrostavu a firmy Subterra měli brzo pozdvihnout k lepším výkonům. Metrostav Development splnil plánované
parametry a také ostatní společnosti ve většině dosáhly
očekávaných výsledků. I přes dílčí neúspěchy tak Skupina Metrostav v roce 2010 ekonomicky obstála – jejím
velkým problémem však zůstává zásobník práce, který se
ve všech společnostech povážlivě ztenčuje.
2
optimalizovat náklady a rozvíjet lidské zdroje. Je zapotřebí
jednak mít co stavět, a jednak získané zakázky postavit
tak, abychom měli znova šanci ucházet se o nové. Musíme
také soutěžit menší projekty, hledat příležitosti v regionech, nových segmentech stavebnictví a v zahraničí.
Z úsporných opatření, která by nám měla pomoci,
prezident zmínil soustředění sídel divizí Metrostavu a firmy Subterra do společného komplexu Palmovka Park II,
ke kterému by mělo dojít koncem roku 2013.
„Když jsem přemýšlel o tom, čím byl pro mne uplynulý
rok charakteristický, uvědomil jsem si, že byl mimořádný
výší škod, které způsobily nepřesnosti a chyby v naší práci,“ konstatoval na závěr Jiří Bělohlav. „Můj názor je, že to
nebyla tak úplně náhoda. I když marketing, obchod a řada
dalších věcí ve Skupině probíhá dobře, vlastní příprava
a stavění za nimi o trochu zaostávají.“
Závěry Strategické konference, ke které se vracíme
také ve fotosloupku, konkrétně rozpracují Technicko-ekonomické konference, které se uskuteční v nejbližších
dnech. TEK 2011 naší společnosti proběhne 16. března
a informace z ní přinese příští číslo našich novin.
tybinky pro metro
Ostění jednokolejných ražených tunelů metra V. A vytvoří 1500 mm široké železobetonové prstence. Každý
z nich bude složený z šesti tvarově rozdílných prefabrikovaných segmentů tzv. tybinků. Na celou trať od Vypichu po Dejvice jich erektor TBM spotřebuje asi 33 tisíc.
Ve sdružení s naší divizí 5 je vloni v říjnu začal v Senci
vyrábět závod Prefa slovenského Doprastavu (foto).
Prstence ostění mají vnější průměr 5800 mm, tloušťka
segmentů dosahuje 250 mm. Při zhotovování tybinků je
nutné přesně dodržovat stanovené výrobní odchylky, jež
u žádného dílu nesmí překročit hodnoty ± 0,5 mm v šířce,
± 2,0 mm v tloušťce a ± 0,6 mm v délce po oblouku.
Ve slovenské Prefě vyrobí v devíti formách 54 tybinků
denně. Do Prahy je už brzy začnou dovážet nákladní auta
a budou se muset činit – jedno uveze jen devět tybinků,
obě TBM jich přitom za den spotřebují až 240. Ražba, kterou řídí sdružení našich divizí 5 a 8, totiž může postupovat
rychlostí až jeden prstenec za hodinu.
Při výrobě na Slovensku je každý segment označen
štítkem, jenž přesně určuje jeho umístění v prstenci. Podle
něj bude obsluha tybinky ze staveništního meziskladu
rovnat na kolová vozidla, označovaná zkratkou MSV (Multi
Service Vehicle). Tyto speciální nízké vozy jsou uzpůsobené k tomu, aby pod závěsem TBM projely odzadu až
k tzv. mostu (bridge) za prvním vozíkem. Odtud se tybinky
na transportním zařízení TBM přepraví k erektoru, jenž je
jeden po druhém osadí do pozice v prstenci ostění.
D al š í in f o r m ac e v i z f o t o r epo r t á ž n a s t r. 4