Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 04/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 04/2011, Strana 4
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
1
Na milimetry přesná výroba železobetonových segmentů pro metro V. A
Na ploše Prefy v Senci se hromadí tybinky pro ostění pražského metra a jejich počet se už blíží pěti tisícům. Co
sloupec, to 1500 mm široký prstenec složený z pěti větších dílů A1, A2, A3, B, C a menšího závěrového segmentu K
(foto č. 1). Jejich vlastní výroba zíná v armovahale, kde pro ně železáři nejprve svážou oceloarmokoše (foto
č. 2). V betonářské hale je uloží do stacionárních forem značky Herrenknecht Formwork, vybavených příložnými
pneumatickými vibrátory. Vzhledem k tomu, že výrobtolerance jednotlivých tybinků se pohybují jen od 0,5 do dvou
milimetrů, musí být formy sesazeny velmi přesně. Jejich rozměry proto pečlivě kontrolují vedoucí výroby Imrich
Pikáli a měřič Ing. Július Paluska (foto č. 3 zprava). Beton pro tybinky se vyráv betorce, jež je součás
výrobní haly stejně jako míchací centrum, kde fotograf zachytil Františka Roka (foto č. 4). Odformované segmenty
projdou vysprávkami povrchů, montáží gumového těsně (foto č. 5), roznášecích desek a vodicích tyčí a pak
putu na skládku. Na to, aby vyhovovaly potřebám projektu, v Senci dohžejí stavbyvedoucí Ing. Marcel Janejka
a Ing. Pavel Čeliš z ní divize 5. A spolupráce tu funguje – lidé z Metrostavu a Doprastavu se totiž vždycky domluví.
4 5
2 3
1. česko-polský ples
V sobotu 26. února se v sále pražského hotelu Am-
bassador uskutnil 1. česko-polský ples, nad kterým
evzala štitu edsedkyně Poslanec sněmovny
Parlamentu ČR Miroslava Němcová a velvyslanec Pol-
ské republiky u nás Jan Pastwa.
Na plese, jehož partnerem byl i Metrostav, se setkalo
mnoho osobnosveřejného i obchodního života z obou
zemí. Všichni přítomní utali příležitost k neformálním
setním a k navání osobních kontaktů.
Během reprezentačního společenského večera pro-
běhla také charitativní sbírka, jejíž výtěžek přispěje na ob-
novu povodněmi poškozené Základní a mateřské školy
s polským vyučovacím jazykem v Dolní Lutyni.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8 – Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 4/2011 vyšlo 10. 3. 2011 (5/2011 vyjde 25. 3. 2011) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7 – Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Ražby zahájí Tonda
Pacienti z Kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice
v Motole vybrali názvy pro tunelovací stroje, které
brzy znou razit tunely metra z nedalekého Vypichu.
Vítězné návrhy jména Tonda a Adéla vyhlásili
4. dubna přímo mezi dětmi primátor hlavního sta
Prahy Bohuslav Svoboda (foto druhý zprava) a jeho prv
náměstek Karel ezina. Jako poděkováza součinnost
nemocničního oddělení i pojmenovástrojů předal ge-
nerální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát klinice drobné
dary, kte dětským pacientům zíjemní pobyt na chi-
rurgii. Křest prvního TBM – Tondy – se uskuteční během
14 dnů přímo na stavbě jen pár set metrů od nemocnice.
Přínosná spolupráce
V únoru prohlo v Ostra vyhodnocení soutěže Ce-
na Metrostavu za nejlepší diplomové pce studentů
Fakulty stavební Vysoškoly ňské – Technicuni-
verzity. Slavnostní vyhlášení vítěa předání finanční
odny se uskutečnilo hem promocí a upoutalo po-
zornost nejen absolventů, ale i všech přítomných.
Nejleí práci z oboru Geotechniky vypracovala
Ing. Veronika Repáková, která se věnovala modelování
technologie pipe roofing pro sanaci tunelu Jablunkov.
Z Dopr avních staveb uspěl Ing. Ondřej Žídek s diplomo-
vou prací na téma emístění tramvajosmyčky Výsta-
viště (foto zprava děkanka FAST TU-VŠB prof. Ing. Darja
Kubečková Skulinová, Ph.D., a PhDr. Lenka Laňová).
Ing. Martin Tota z oboru Konstrukce staveb zzil
v soutěži nad svými kolegy s návrhem konstrukce ocelové
rozhledny pro turistickou oblast Vinná Hora v Hlučíně.
Nejlepší diplomovou práci ze všech studentů oboru
Provádění staveb vypracoval Ing. Michal Klimša, který
zpracoval téma Školistředisko MBA v Ostravě-Porubě
s vazbou na stavebně technologické projektování.
Spolupráce Metrostavu s vysokými školami je nejen
ínosem pro pedagogy a jejich žáky, je také dobrou vizit-
kou naší společnosti, které přináší přílitost vybrat si za
perspektivní zaměstnance ty nejlepší studenty. Doufáme
proto, že se i s letos oceněnými ostravskými absolventy
v budoucnosti setkáme jako s nimi kolegy.
PhDr. L. Laňová,foto archiv FAST TU-VŠB
Současnost divize 5
V přehledu specifických technologií, které Metrostav
provádí vlastmi silami, uváme nadku divize 5.
tá divize Metrostavu se po celé Čes republice,
ale také v zahraničí zaměřuje na komplexdodávku e-
devším liniových staveb a náročných technických celků
převážně z oblasti dopravní infrastruktury.
Vnitropodnikové nosné technologie:
Provoz Tunely buduje tunely a podzemstavby po-
moNorakouské tunelovací metody (NRTM), metody
Drill & Blast a nově s použitím tunelovacích strojů (TBM).
Kontaktní osoba: Ing. Jaromír Heřt
Provoz Mosty a železobetonové konstrukce (ŽB) ovlá-
mostní technologie výsuvu a letmé betonáže, ŽB kon-
strukce tunelových staveb, atypické ŽB konstrukce a dis-
ponuje certifikátem na pevnou jízdní dráhu v železnch
tunelech. Kontaktní osoba: Bc. Alexandr Tvrz.
Divizní technologie:
Středisko dílenské výroby pro podzemní stavby
Kontaktní osoba: stavbyvedoucí František Peleška
Středisko elektro
Kontaktní osoba: vedoucí Karel Frank
Středisko geodetických prací
Kontaktní osoba: Ing. Štefan Orbán
Středisko speciálních prací a izolací
Kontaktní osoba: stavbyvedoucí Petr Váňa (viz str. 3)
Středisko servisu a údržby tunelů
Kontaktní osoba: Ing. Miloslav Zelenka
Trhací práce, za které odpovídá Vladimír Pravda
ročí kolébky Metrostavu I.
íslušníci starší generace si spíše zvykli připomínat roky s osmičkou
na konci. Jednou inesly události, na které vzpomínáme s radostí,
jindy zase takové, na ž je lepší zapomenout. Je to však podobné,
i pokud jde o jedničky. Letos máme v letopočtu dvě, které jakoby sym-
bolizují hned dvě výročí dvou podniků, jež jsou spojeny pupeční šňůrou:
Vodch staveb a Metrostavu. Ale ani na všechna jejich výročí nemo-
hou ti, kdo doby minulé prožili, vzpomínat jen s úsměvem.
Dovolte mi krátce pohlédnout do historie. Jdete-li z českobudějovické-
ho náměsna nádraží, nemůžete v sadech u Mlýnsstoky minout sochu
muže, tamějšího rodáka Vojtěcha Lanny. Připomíná památku podnikatele,
velkého průmyslníka devatenáctého století, který založil firmu, jejíž odkaz
dokumentují stavby od Negrelliho viaduktu či Masarykova nádraží v Praze
přes kladenské doly a hutě až po vodohospodářské úpravy ke splavnění
Vltavy a Labe. K významu jeho firmy výrazně přispěla i rychlá stavba dnes
neexistujícího řetězového mostu Císaře Františka v Praze. Zaběhnutý
rodinný podnik prodal jeho vnuk kvůli nemoci v roce 1920 bance Bohemia.
Po dalších třech letech firma splynula se stavebními podniky Řehák a Ne-
jedlý, jméno úspěšného zakladatele však akciové společnosti zůstalo.
Po zrodněv roce 1948 se tak soásČeskoslovenských staveb-
ních závodů stejně jako 3500 dalších společností stala i Lanna ASS,
firma s ce nstoletou tradicí. Důvody pro zrodnění, tradovaa pu-
blikované v dobových tiskovinách, jsou skutečně úsměvné: „… firmy byly
zdrojem značných a nekontrolovatelných zisků soukromokapitalistického
sektoru.“ Národní podnik ČSSZ byl organizačně rozčleněn podle krajů
do asi stovky vodů, které byly v následujících letech zně slučovány, tře-
ba závody PA 508 a PA 202 byly přejmenovány na závod Vodostavba Praha
se dlem v vam Lannově domě Na Florenci 35, z dalších tří závo
vznikl závod SVIS (Speciální vodní a inženýrské stavby) Praha apod. Roku
1951 byly ČSSZ zrušeny a jejich závody sloučeny do národních podniků.
Naše kolébka Vodstavby
Před 60 lety 29. října 1951 zřídilo ministerstvo stavebního průmyslu
národní podnik Vodní stavby se sídlem v Táboře. Od roku 1953 sídlil v Se-
zimově Ústí, aby se pozji natrvalo přestěhoval do Prahy. Do Vodních
staveb bylo zleněno 7 závovalých ČSSZ, které vznikly z celkem
63 znárodněných stavebních firem. Základem nového podniku se stala
pražská Vodostavba a od roku 1953 i závod Tábor, jehoždrem bylo sta-
vební oddělení Bovského Kovosvitu Sezimovo Ústí. Vodní stavby saha
tedy svými kořeny až k Vojtěchu Lannovi a Tomáši Baťovi.
Daí reorganizace pokračovaly až do roku 1958, kdy ičleněním -
rodních podniků Vodotechna Teplice a Vodní lo Ork vznikly tzv. velké
Vodní stavby. Počet jejich pracovků vzrostl na 10 000 a roční objem
výroby na l miliardy korun. K prvním významným referencím velkých
Vodních staveb patřilo i Vodní dílo Lipno (foto).
I n g . K a r e l M a t z n e r , b ý v a l ý p r a c o v n í k V o d n í c h s t a v e b
a Metrostavu, čestný člen České tunelářské asociace
Pokračování historie Vodních staveb a Metrostavu na-
leznete v dalších číslech našich novin

 

Metrostav Metrostav 04/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 04/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 04/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 04/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 04/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 04/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 04/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 04/2011, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics …

Rendering Strana 4 (103917): (0/1) (261 ms)

Rendering Strana 3 (103916): (0/1) (261 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3082/vth120538-1.jpg

 i3082/vth120539-1.jpg

 i3082/bg103917.svg