strana 2
Slavnostní ztišení
Obě kaplanovy turbíny MVE Liběchov (foto č. 1) se
12. února na chvíli zastavily. Ve zklidněném prostředí
tak umožnily prohlídku (foto č. 2) celého právě dokončeného vodohospodářského díla na Labi, které vybudovala divize 6 ve sdružení s firmou Zakládání staveb.
Stavba trvala od prosince 2011 téměř tři roky a proběhla ve dvou etapách. Její kvalitu mohl při slavnostním
otevření zhodnotit ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc (foto č. 3
vlevo) spolu s dalšími hosty při komentované exkurzi
(foto č. 4), která představila i dálkově ovládaný velín
(foto č. 5). Právě ukončenou etapu stavby řídil za divizi 6
vedoucí projektu Petr Hanzlík, jehož tým sklidil uznání
za dobře odvedenou práci také od obchodního ředitele
Metrostavu Ing. Milana Veselského (foto č. 6 druhý zleva).
Dvě turbíny s průměry oběžného kola 4,5 m a 3 m
a s hltností 108 m³/s, respektive 47 m³/s už dnes podávají
u Liběchova plný instalovaný výkon 3515 kW, který může
pokrýt spotřebu elektřiny až u 600 domácností.
PTÁME SE
Ing. Davida Vaníčka,
Várpalota
obchodního náměstka divize 9
Inota
8
8
M80
Bratislava
8
Vídeň
Budapešť
Várpalota
MAĎARSKO
Subterra zesiluje pozici na zahraničních trzích
1
2
3
Zatímco divize 1 firmy Subterra, zaměřená na podzemní stavby, pracuje v Srbsku, Německu a brzy zahájí
ražby ve Švédsku, divize 3 – orientovaná na ty dopravní – pokračuje v úspěšné práci v Chorvatsku a hlavně
v Maďarsku. Po dokončení rekonstrukce železniční
trati v úseku Budapešť-Kelenföld–Tárnok tam její pracovníci začali nedávno připravovat i další zakázky –
modernizaci železničního uzlu Székesfehérvár a pod
vedením Ing. Gergelyho Bölcskeie následně i výstavbu
silničního obchvatu centra města Várpalota (M80).
Veřejnou soutěž na výstavbu téměř šestikilometrového objezdu Várpaloty vyhrálo sdružení, v jehož společném projektovém týmu zastupují Subterru zaměstnanci
její maďarské dceřiné společnosti Subterra – Raab Kft.
Pocházejí ze Slovenska, a díky svým předkům tak nemají
v Maďarsku jazykové problémy.
Várpalota leží asi 85 km jihozápadně od Budapešti
a 20 km severně od Balatonu na silnici E66 (s místním
označením S8) – spojnici Székesfehérváru s rakouskou
hranicí (mapa). Kromě toho, že jejímu centru vévodí hrad
ze 14. století, je historicky známá kvůli hornické minulosti.
Hlavní trasa obchvatu proto povede náspy i zářezy v členitém a často poddolovaném území. „Založení zemního
tělesa vozovky bude ve zdejším, z hlediska únosnosti
nevyhovujícím, podloží velmi náročné. S tím jsme se však
setkali už i na jiných stavbách. Díky zkušenostem si proto
jistě poradíme i tentokrát,“ říká Ing. Bölcskei. Rozsáhlá
silniční stavba bude mít vliv i na železniční dopravu, protože během prací na dvou nových mostech budou vlaky
muset jezdit objížďkami po provizorní trati.
Stavbaři už splnili první milník díla, když v listopadu 2014 odevzdali prováděcí dokumentaci na dotčené
inženýrské sítě. V závěru loňského roku na nich provedli
i přípravné práce, které se týkaly také křižujících silnic
(foto). Hlavní část díla zahájí začátkem letošní stavební
sezony. Obchvat Várpaloty má být uveden do provozu
v únoru 2018, kdy naváže na zrekonstruované části E66.
Zdroj Subterra
Obchvat Várpaloty, silnice E66 (S8)
Sdružení: Dömper Kft. (lídr, 30 %), Subterra – Raab Kft.
(40 %), Panon – Doprastav Kft. (30 %)
Délka úseku: 5915,58 m
Šířka silnice: 22,50 m, 2+2 pruhy, nezpevněná krajnice
Rekonstrukce přilehlých silnic: 4770 m
Protihlukové stěny: 392 m
Mosty: pět silničních, z toho dva přes železniční trať
Mimoúrovňová křížení: jedno
Vyvolaná investice: rekultivace části bývalé skládky
Předpokládaná doba realizace: 44 měsíců
CCE Praha oslavila 15 let úspěšné existence
4
5
6
Metrostav_04_2015.indd 2
Firma CCE Praha (Competence Centrum East) byla
založena koncem roku 1999 jako reprezentant švýcarského LH Systems – dceřiné společnosti firmy Leica,
která se po celém světě zabývala problematikou letecké fotogrammetrie. Tolik historie.
Dnes se CCE Praha specializuje zejména na řešení
technologicky vysoce náročných projektů a poskytování
prací a služeb v oblastech inženýrské geodezie, digitální
fotogrammetrie a dálkového průzkumu Země. Zastupuje
americké společnosti Geodetic Systems Inc. a New River
Kinematics a švýcarskou firmu Vectronics. V roce 2009
se stala členem Skupiny Metrostav, jejím jednatelem a ředitelem je od počátku Ing. Jaroslav Pohan.
Činnost CCE Praha se souběžně rozvíjí ve dvou oblastech – vojenské a civilní. V té první dosáhla významných
úspěchů při řešení vývojových projektů pro českou armádu, za což obdržela pět prestižních cen na mezinárodních
veletrzích obranných technologií IDET a IDEB. V rámci
Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu České
republiky získala i ocenění Výrobek roku 2003 za mobilní
pracoviště topografických informací.
V civilní oblasti zaměstnanci CCE Praha úzce spolupracují zejména s Metrostavem, kde mezi jejich nejvýznamnější akce patřila součinnost při výstavbě vysouvaných tunelů metra pod Vltavou, dálničních mostů
přes Rybný potok a u obce Rzavá, mostu přes Ohři na
rychlostní komunikaci R6, trasy metra V.A a pražského
tunelového komplexu Blanka včetně Trojského mostu.
V současné době se pracovníci firmy intenzivně věnují
novým vývojovým projektům, třeba řízení finišeru na pokládku cementobetonového krytu s využitím elektronic-
kých metod (spolu s divizí 4 Metrostavu a firmou Alimex)
či velmi přesnému měření a vyhodnocování deformací
obálky kontejnmentu výrobních bloků v jaderné elektrárně
Temelín (spolu s Alimexem a Výzkumným ústavem geodetickým, topografickým a kartografickým).
S metodami velmi přesné blízké fotogrammetrie se
CCE Praha snaží proniknout i do energetického strojírenství a leteckého průmyslu. Při klasických zakázkách dnes
spolu s divizí 5 Metrostavu pracuje zejména na modernizaci trati Rokycany–Plzeň a tedy ejpovickém tunelu.
Samostatnou, velmi perspektivní kapitolou činnosti
firmy je intenzivní spolupráce s Vojenským technickým
ústavem letectva a protivzdušné obrany (VTÚL a PVO)
při vývoji sofistikovaných technologií využívajících bezpilotní prostředky. Spolupráce s touto špičkovou institucí
představuje pro CCE Praha velkou výzvu a nabízí mnoho
možností k budoucímu rozvoji. Úspěchu této technologie
nedávno požehnal i kardinál Duka (foto).
Ing. Jaroslav Pohan, foto VTÚL a PVO
Základním datem profesního životopisu Ing. Vaníčka
je rok 2000, kdy po ukončení studia na stavební fakultě
ČVUT nastoupil do divize 9 Metrostavu. Svého rozhodnutí nikdy nelitoval. Přál si podílet se na náročných
a zajímavých zakázkách, a to se mu splnilo. V různých
pozicích výrobní přípravy pracoval na rekonstrukci
Kongresového centra Praha, na výstavbě obchodní
galerie Flora či přestavbě bývalého dominikánského
kláštera v Karmelitské ulici na Hotel Mandarin Oriental. Zastupoval vedoucího projektu z Metrostavu
na stavbě Národní technické knihovny. V létě 2013
převzal funkci obchodního náměstka, v jehož úseku
několik let působil jako vedoucí útvaru nákupu.
Jak vnímáte stavební trh a jak se na něm divizi 9 daří?
Získat ve veřejném sektoru zakázku za smysluplnou
cenu, která by umožnila dílo rozumně provést a přinesla
přijatelný hospodářský výsledek, je dnes velmi obtížné,
s nadsázkou se dá říct, že téměř nereálné. Jediným kritériem výběru je totiž až na výjimečné případy výhradně
nejnižší nabídková cena, což v případě úspěchu klade
značné nároky na realizační týmy a limituje výběr zhotovitelů. V privátním sektoru je zase velmi obtížné projít
několika koly výběrového řízení a přesvědčit investora,
aby upřednostnil naši firmu. A i tady se vzhledem k velké
konkurenci ceny často pohybují i pod hranicí rentability.
Vztah se zadavatelem a jeho důvěra ve zhotovitele je však
zásadní, pochopitelně za předpokladu akceptace tržní
ceny. Divize 9 má zatím pro letošní rok smluvně zajištěn
obrat z více než 85 %. Vzhledem ke složitosti a rentabilitě
zakázek musíme náš výrobní program nutně doplnit.
Máte rozpracované i nějaké rekonstrukce?
Na Malé Straně pracujeme na rekonstrukci podkroví
Profesního domu, národní kulturní památky, které jsme
již dříve renovovali fasádu. Doufáme, že brzy zahájíme
i další etapu obnovy pražského hlavního nádraží, jmenovitě rekonstrukce středové části fasády historické Fantovy
budovy a hlavních restauračních sálů. Za zmínku stojí také
plánovaná oprava Národního muzea v Praze. Zadavatel
si pro ni vybral sdružení M-P-I Národní muzeum, kde je
lídrem Metrostav – zastupovaný divizemi 9 a 1 – a členy
Průmstav a IMOS Brno. Podpis smlouvy však stále oddalují námitky a odvolání k ÚOHS. Jak my, tak naši partneři
ale věříme v úspěch a brzké zahájení prací. Po celou dobu legislativně-správního řízení nám pomáhá právní útvar
centrály, jmenovitě JUDr. Hana Nevřalová, které bych
chtěl touto cestou velmi poděkovat.
Působíte v krajích, provádíte zakázky i pro výrobní
závody, modernizujete nemocnice, stavíte objekty pro
vědu. Co byste řekl k rezidenčním projektům?
Z těch několika probíhajících bych vyzdvihl stavbu druhé
etapy obytného souboru Vackov, financovanou Metrostavem Development, a smíchovské rezidence Sacre
Coeur II, která vyzkouší a prověří naše schopnosti, protože se jedná o technicky velmi složitý projekt. S týmem
Jana Kučery, který jej řídí, na něm spolupracují kolegové z vnitropodnikových technologií provozů ocelových
a železobetonových konstrukcí, tedy z divizí 3 a 6. Jsme
přesvědčeni, že spolupráce s firemními provozy je u podobně náročných projektů správným krokem a zárukou
technicky kvalitní a úspěšné realizace celé zakázky.
Chystáte do budoucnosti i nějaké novinky?
V Karlovarském kraji, kde se nám historicky daří, usilujeme o dodávku stavební a technologické části centra
zpracování odpadů ve Vintířově. Nabídku jsme podali ve
sdružení s divizí 3 Subterra a v případě jejího úspěchu
bychom mohli získané zkušenosti a reference využít při
obdobných, v současnosti už připravovaných projektech.
Základem úspěchu, a to pochopitelně nejen naší divize,
ale i celé firmy, jsou jednoznačně schopní a zkušení lidé – pracovití, charakterní, loajální a spokojení. Pokud
se jim pro práci alespoň trochu uvolní vnější prostředí
a změní se nálada na stavebním trhu, věřím, že ohlédnutí
za rokem 2015 bude pozitivnější než za rokem minulým.
02.03.15 12:06