strana 2

Slavnostní ztišení

Obě kaplanovy turbíny MVE Liběchov (foto č. 1) se

12. února na chvíli zastavily. Ve zklidněném prostředí

tak umožnily prohlídku (foto č. 2) celého právě dokončeného vodohospodářského díla na Labi, které vybudovala divize 6 ve sdružení s firmou Zakládání staveb.

Stavba trvala od prosince 2011 téměř tři roky a proběhla ve dvou etapách. Její kvalitu mohl při slavnostním

otevření zhodnotit ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc (foto č. 3

vlevo) spolu s dalšími hosty při komentované exkurzi

(foto č. 4), která představila i dálkově ovládaný velín

(foto č. 5). Právě ukončenou etapu stavby řídil za divizi 6

vedoucí projektu Petr Hanzlík, jehož tým sklidil uznání

za dobře odvedenou práci také od obchodního ředitele

Metrostavu Ing. Milana Veselského (foto č. 6 druhý zleva).

Dvě turbíny s průměry oběžného kola 4,5 m a 3 m

a s hltností 108 m³/s, respektive 47 m³/s už dnes podávají

u Liběchova plný instalovaný výkon 3515 kW, který může

pokrýt spotřebu elektřiny až u 600 domácností.

PTÁME SE

Ing. Davida Vaníčka,

Várpalota

obchodního náměstka divize 9

Inota

8

8

M80

Bratislava

8

Vídeň

Budapešť

Várpalota

MAĎARSKO

Subterra zesiluje pozici na zahraničních trzích

1

2

3

Zatímco divize 1 firmy Subterra, zaměřená na podzemní stavby, pracuje v Srbsku, Německu a brzy zahájí

ražby ve Švédsku, divize 3 – orientovaná na ty dopravní – pokračuje v úspěšné práci v Chorvatsku a hlavně

v Maďarsku. Po dokončení rekonstrukce železniční

trati v úseku Budapešť-Kelenföld–Tárnok tam její pracovníci začali nedávno připravovat i další zakázky –

modernizaci železničního uzlu Székesfehérvár a pod

vedením Ing. Gergelyho Bölcskeie následně i výstavbu

silničního obchvatu centra města Várpalota (M80).

Veřejnou soutěž na výstavbu téměř šestikilometrového objezdu Várpaloty vyhrálo sdružení, v jehož společném projektovém týmu zastupují Subterru zaměstnanci

její maďarské dceřiné společnosti Subterra – Raab Kft.

Pocházejí ze Slovenska, a díky svým předkům tak nemají

v Maďarsku jazykové problémy.

Várpalota leží asi 85 km jihozápadně od Budapešti

a 20 km severně od Balatonu na silnici E66 (s místním

označením S8) – spojnici Székesfehérváru s rakouskou

hranicí (mapa). Kromě toho, že jejímu centru vévodí hrad

ze 14. století, je historicky známá kvůli hornické minulosti.

Hlavní trasa obchvatu proto povede náspy i zářezy v členitém a často poddolovaném území. „Založení zemního

tělesa vozovky bude ve zdejším, z hlediska únosnosti

nevyhovujícím, podloží velmi náročné. S tím jsme se však

setkali už i na jiných stavbách. Díky zkušenostem si proto

jistě poradíme i tentokrát,“ říká Ing. Bölcskei. Rozsáhlá

silniční stavba bude mít vliv i na železniční dopravu, protože během prací na dvou nových mostech budou vlaky

muset jezdit objížďkami po provizorní trati.

Stavbaři už splnili první milník díla, když v listopadu 2014 odevzdali prováděcí dokumentaci na dotčené

inženýrské sítě. V závěru loňského roku na nich provedli

i přípravné práce, které se týkaly také křižujících silnic

(foto). Hlavní část díla zahájí začátkem letošní stavební

sezony. Obchvat Várpaloty má být uveden do provozu

v únoru 2018, kdy naváže na zrekonstruované části E66.

Zdroj Subterra

Obchvat Várpaloty, silnice E66 (S8)

Sdružení: Dömper Kft. (lídr, 30 %), Subterra – Raab Kft.

(40 %), Panon – Doprastav Kft. (30 %)

Délka úseku: 5915,58 m

Šířka silnice: 22,50 m, 2+2 pruhy, nezpevněná krajnice

Rekonstrukce přilehlých silnic: 4770 m

Protihlukové stěny: 392 m

Mosty: pět silničních, z toho dva přes železniční trať

Mimoúrovňová křížení: jedno

Vyvolaná investice: rekultivace části bývalé skládky

Předpokládaná doba realizace: 44 měsíců

CCE Praha oslavila 15 let úspěšné existence

4

5

6

Metrostav_04_2015.indd 2

Firma CCE Praha (Competence Centrum East) byla

založena koncem roku 1999 jako reprezentant švýcarského LH Systems – dceřiné společnosti firmy Leica,

která se po celém světě zabývala problematikou letecké fotogrammetrie. Tolik historie.

Dnes se CCE Praha specializuje zejména na řešení

technologicky vysoce náročných projektů a poskytování

prací a služeb v oblastech inženýrské geodezie, digitální

fotogrammetrie a dálkového průzkumu Země. Zastupuje

americké společnosti Geodetic Systems Inc. a New River

Kinematics a švýcarskou firmu Vectronics. V roce 2009

se stala členem Skupiny Metrostav, jejím jednatelem a ředitelem je od počátku Ing. Jaroslav Pohan.

Činnost CCE Praha se souběžně rozvíjí ve dvou oblastech – vojenské a civilní. V té první dosáhla významných

úspěchů při řešení vývojových projektů pro českou armádu, za což obdržela pět prestižních cen na mezinárodních

veletrzích obranných technologií IDET a IDEB. V rámci

Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu České

republiky získala i ocenění Výrobek roku 2003 za mobilní

pracoviště topografických informací.

V civilní oblasti zaměstnanci CCE Praha úzce spolupracují zejména s Metrostavem, kde mezi jejich nejvýznamnější akce patřila součinnost při výstavbě vysouvaných tunelů metra pod Vltavou, dálničních mostů

přes Rybný potok a u obce Rzavá, mostu přes Ohři na

rychlostní komunikaci R6, trasy metra V.A a pražského

tunelového komplexu Blanka včetně Trojského mostu.

V současné době se pracovníci firmy intenzivně věnují

novým vývojovým projektům, třeba řízení finišeru na pokládku cementobetonového krytu s využitím elektronic-

kých metod (spolu s divizí 4 Metrostavu a firmou Alimex)

či velmi přesnému měření a vyhodnocování deformací

obálky kontejnmentu výrobních bloků v jaderné elektrárně

Temelín (spolu s Alimexem a Výzkumným ústavem geodetickým, topografickým a kartografickým).

S metodami velmi přesné blízké fotogrammetrie se

CCE Praha snaží proniknout i do energetického strojírenství a leteckého průmyslu. Při klasických zakázkách dnes

spolu s divizí 5 Metrostavu pracuje zejména na modernizaci trati Rokycany–Plzeň a tedy ejpovickém tunelu.

Samostatnou, velmi perspektivní kapitolou činnosti

firmy je intenzivní spolupráce s Vojenským technickým

ústavem letectva a protivzdušné obrany (VTÚL a PVO)

při vývoji sofistikovaných technologií využívajících bezpilotní prostředky. Spolupráce s touto špičkovou institucí

představuje pro CCE Praha velkou výzvu a nabízí mnoho

možností k budoucímu rozvoji. Úspěchu této technologie

nedávno požehnal i kardinál Duka (foto).

Ing. Jaroslav Pohan, foto VTÚL a PVO

Základním datem profesního životopisu Ing. Vaníčka

je rok 2000, kdy po ukončení studia na stavební fakultě

ČVUT nastoupil do divize 9 Metrostavu. Svého rozhodnutí nikdy nelitoval. Přál si podílet se na náročných

a zajímavých zakázkách, a to se mu splnilo. V různých

pozicích výrobní přípravy pracoval na rekonstrukci

Kongresového centra Praha, na výstavbě obchodní

galerie Flora či přestavbě bývalého dominikánského

kláštera v Karmelitské ulici na Hotel Mandarin Oriental. Zastupoval vedoucího projektu z Metrostavu

na stavbě Národní technické knihovny. V létě 2013

převzal funkci obchodního náměstka, v jehož úseku

několik let působil jako vedoucí útvaru nákupu.

Jak vnímáte stavební trh a jak se na něm divizi 9 daří?

Získat ve veřejném sektoru zakázku za smysluplnou

cenu, která by umožnila dílo rozumně provést a přinesla

přijatelný hospodářský výsledek, je dnes velmi obtížné,

s nadsázkou se dá říct, že téměř nereálné. Jediným kritériem výběru je totiž až na výjimečné případy výhradně

nejnižší nabídková cena, což v případě úspěchu klade

značné nároky na realizační týmy a limituje výběr zhotovitelů. V privátním sektoru je zase velmi obtížné projít

několika koly výběrového řízení a přesvědčit investora,

aby upřednostnil naši firmu. A i tady se vzhledem k velké

konkurenci ceny často pohybují i pod hranicí rentability.

Vztah se zadavatelem a jeho důvěra ve zhotovitele je však

zásadní, pochopitelně za předpokladu akceptace tržní

ceny. Divize 9 má zatím pro letošní rok smluvně zajištěn

obrat z více než 85 %. Vzhledem ke složitosti a rentabilitě

zakázek musíme náš výrobní program nutně doplnit.

Máte rozpracované i nějaké rekonstrukce?

Na Malé Straně pracujeme na rekonstrukci podkroví

Profesního domu, národní kulturní památky, které jsme

již dříve renovovali fasádu. Doufáme, že brzy zahájíme

i další etapu obnovy pražského hlavního nádraží, jmenovitě rekonstrukce středové části fasády historické Fantovy

budovy a hlavních restauračních sálů. Za zmínku stojí také

plánovaná oprava Národního muzea v Praze. Zadavatel

si pro ni vybral sdružení M-P-I Národní muzeum, kde je

lídrem Metrostav – zastupovaný divizemi 9 a 1 – a členy

Průmstav a IMOS Brno. Podpis smlouvy však stále oddalují námitky a odvolání k ÚOHS. Jak my, tak naši partneři

ale věříme v úspěch a brzké zahájení prací. Po celou dobu legislativně-správního řízení nám pomáhá právní útvar

centrály, jmenovitě JUDr. Hana Nevřalová, které bych

chtěl touto cestou velmi poděkovat.

Působíte v krajích, provádíte zakázky i pro výrobní

závody, modernizujete nemocnice, stavíte objekty pro

vědu. Co byste řekl k rezidenčním projektům?

Z těch několika probíhajících bych vyzdvihl stavbu druhé

etapy obytného souboru Vackov, financovanou Metrostavem Development, a smíchovské rezidence Sacre

Coeur II, která vyzkouší a prověří naše schopnosti, protože se jedná o technicky velmi složitý projekt. S týmem

Jana Kučery, který jej řídí, na něm spolupracují kolegové z vnitropodnikových technologií provozů ocelových

a železobetonových konstrukcí, tedy z divizí 3 a 6. Jsme

přesvědčeni, že spolupráce s firemními provozy je u podobně náročných projektů správným krokem a zárukou

technicky kvalitní a úspěšné realizace celé zakázky.

Chystáte do budoucnosti i nějaké novinky?

V Karlovarském kraji, kde se nám historicky daří, usilujeme o dodávku stavební a technologické části centra

zpracování odpadů ve Vintířově. Nabídku jsme podali ve

sdružení s divizí 3 Subterra a v případě jejího úspěchu

bychom mohli získané zkušenosti a reference využít při

obdobných, v současnosti už připravovaných projektech.

Základem úspěchu, a to pochopitelně nejen naší divize,

ale i celé firmy, jsou jednoznačně schopní a zkušení lidé – pracovití, charakterní, loajální a spokojení. Pokud

se jim pro práci alespoň trochu uvolní vnější prostředí

a změní se nálada na stavebním trhu, věřím, že ohlédnutí

za rokem 2015 bude pozitivnější než za rokem minulým.

02.03.15 12:06