strana 4

Poučení z historie

Už naši předci ve rčení Dvakrát měř a jednou řež zaznamenali zkušenost, že je dobré před přijetím závažnějšího rozhodnutí či zahájením práce přemýšlet. Přesto

lze i v nedávné minulosti nalézt závažné příklady, kdy

se touto moudrostí lidé neřídili.

Před rokem si třeba francouzská státní železniční společnost SNCF objednala pro regionální tratě 2000 vlaků,

kvůli kterým se téměř 1300 nástupišť musí zužovat o pár

centimetrů, protože se vedle nich soupravy nevejdou.

Stavební úpravy si zatím vyžádaly asi 80 milionů eur

(asi 2,2 miliardy Kč), stovky nástupišť na ně přitom stále

ještě čekají. Omyl prý vznikl tím, že státní provozovatel

francouzské železniční sítě RFF poskytl společnosti SNCF

rozměry peronů, které se stavěly před 30 lety. Jenže více

než 1200 jich bylo jinak postaveno ještě o 20 let dřív.

Polské Generální ředitelství krajských silnic a dálnic

zase v roce 2007 řešilo problém vyvolaný změnou projektanta části rychlostní silnice S8. Technici se při předání

práce špatně domluvili a úsek z Vratislavi se měl na hranici vojvodství míjet s úsekem z Lodže o 5,5 kilometru. Na

chybu se naštěstí přišlo v samém začátku stavby.

Hůř na tom byli Němci a Švýcaři v roce 2003, když

zjistili, že mezi polovinami rozestavěného mostu u pohraničního města Laufenburg je výškový rozdíl 54 centimetrů. Stavitelé sice věděli, že Němci určují hladinu moře

podle Severního, zatímco Švýcaři si berou za příklad

Středozemní, neznámým nedopatřením však místo vynulování výškový rozdíl 27 centimetrů zdvojnásobili. Němci

proto museli svou polovinu mostu snížit.

Americká agentura NASA přišla v roce 1999 podobným způsobem o sondu Mars Climate Orbiter. Zatímco

řídicí středisko jí odesílalo instrukce s anglickými mírami,

sonda je očekávala v metrických. Záměna liber za kilogramy potom způsobila, že se družice dostala příliš blízko

k povrchu Marsu a jeho atmosféra ji spálila.

Chyb se však nevyvarovali ani dávnější konstruktéři.

Když archeologové v roce 1961 studovali právě vyzvednutý vrak švédské válečné lodi Vasa, potopené ihned

po vyplutí ze stockholmských doků v roce 1628, zjistili,

že plavidlo bylo postaveno asymetricky – mělo silnější

levobok než pravobok. Jedním z důvodů mohlo být, že

dělníci použili při stavbě plavidla různé systémy měření:

dvě z jejich čtyř měřítek, která potápěči našli, byla totiž

kalibrována na švédské stopy (dvanáct palců, tedy asi

30,5 centimetru), zatímco zbývající dvě na stopy amsterodamské (11 palců, což je zhruba 28 cm).

– r ed –, z dr oj w w w.nov ink y.c z

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Tři otázky pro...

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Zuzanu Junkovou z útvaru personálního marketingu

centrály Metrostavu, která má na starosti celofiremní

projekt podporující věkovou obměnu i vhodnou profesní skladbu dělnického personálu.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

První pomoc

Možná každý z nás se obává, že bude někdy – a rychle

– potřebovat znalost z poskytování první pomoci. Záchrana života se totiž může týkat i člena vlastní rodiny.

Bojíme se, zda budeme schopni rychle si vybavit

a použít všechny potřebné informace. V soukromém

životě záleží to, jak budeme připraveni, na každém z nás.

Na pracovištích je to však jiné. Podle platných předpisů

musí být každé vybaveno lékárničkou s předepsaným

obsahem a alespoň jeden z jeho zaměstnanců musí být

v poskytování první pomoci proškolen.

Aby naše společnost toto opatření plnila, pořádá

v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav pravidelně kurzy

poskytování první pomoci. Každý poslední pátek v měsíci

jej vedou lektorky ze společnosti Kardia, jež je firemním

poskytovatelem pracovně-lékařských služeb. Tříhodinový kurz je rozdělen na teoretickou a praktickou část,

během které si účastníci kurzu mohou některé správné

postupy vyzkoušet i prakticky (foto). Protože se jedná

o kurz předepsaný zákonem, jsou v něm získané znalosti

prověřovány závěrečným testem. V roce 2014 tímto kurzem prošlo 133 zaměstnanců a letos už dalších pětadvacet. Informace naleznete na skupinovém intranetu.

Petr Fűrst, foto Josef Husák

Novou částí trasy metra A z Dejvic do Motola už projíždějí vlaky (foto č. 1)

Do rozšíření sítě pražského metra o další čtyři stanice a více než 6 km chybí jen pár dní. Fotoreportáž z podzemní

cesty však potvrzuje, že Metrostav už stavební dílo dokončil. Cestující z něj ale uvidí jen asi třetinu, zbylé prostory

slouží technickému zázemí provozu metra V.A. Třeba odstavné koleje (foto č. 2) za konečnou stanicí Nemocnice

Motol (foto č. 3), kterou postavila společnost HOCHTIEF CZ stejně jako z ní vycházející dvoukolejný traťový tunel

(foto č. 4) ražený pomocí NRTM. Přes obratové koleje (foto č. 5) z něj soupravy vjedou do jednolodní stanice

Petřiny (foto č. 6). Vznikla pod taktovkou Metrostavu, lídra dodavatelského sdružení, které vedl ředitel výstavby

Ing. Miroslav Filip z divize 8. Traťové tunely z Bílé hory až do údolí u dejvického náměstí zvaného Kulaťák razily

dva plnoprofilové zeminové štíty – Tonda a Adéla. Jejich dílo se snadno pozná podle tunelového ostění z prstenců

železobetonových tybinků (foto č. 7). Další zastávkou na trase je třílodní Nádraží Veleslavín, práce kolegů ze

Subterry (foto č. 8). Přes Bořislavku (foto č. 9) do stanice Dejvická dorazily prvně oba tunelovací stroje. Dnes do

ní přijíždějí zkušební soupravy metra, které se už brzy rozjedou v ověřovacím provozu podle běžného grafikonu.

Cestující do vlaků nastoupí teprve na Velikonoční pondělí. Náročná práce stovek stavbařů, mezi kterými nechyběli

kolegové z téměř všech divizí Metrostavu, se pak veřejnosti promítne před očima v pouhých devíti minutách jízdy.

Projekt reprodukce dělnického personálu už v Metrostavu funguje sedmý rok. Jak se osvědčil?

Díky projektu jsme získali 81 nových spolupracovníků,

kteří už jsou nedílnou součástí našich týmů. Myslím,

že většina divizí s vlastními dělníky chápe, že má smysl

dávat příležitost mladým lidem bez praxe a postupně si

je vychovat. Úzce s nimi spolupracujeme a snažíme se

vycházet vstříc jejich požadavkům nejen co do počtu či

skladby nabíraných smluvních žáků. Divize by uvítaly, aby

jejich odborný výcvik probíhal na stavbách, kde si mohou

své budoucí kolegy otestovat. Mimo jiné proto, že ten, kdo

si v průběhu studia vyzkouší práci v Metrostavu na vlastní kůži a seznámí se s prostředím i se svými budoucími

spolupracovníky, se po nástupu lépe adaptuje. Bohužel

ne vždy je praxe na našich stavbách možná, protože žáci

musí podle školského zákona absolvovat odborný výcvik

na území kraje, kde má sídlo jejich škola. A například divize 5 má zájem o provádění odborného výcviku na stavbě

ejpovického tunelu u Plzně, která neleží ani v Praze, ani

v Ústeckém kraji, kam spadají naše nejbližší smluvní

střední školy. Požádali jsme proto Ministerstvo školství

mládeže a tělovýchovy České republiky o výjimku ze zákona, kterou bychom už brzy měli získat. Jsme si vědomi,

že to s sebou ponese řadu dalších věcí k řešení, třeba

hledání vhodné dopravy či dozorovaného ubytování, ale

s tím vším se jistě vypořádáme.

Jaké další novinky se v projektu objevily?

V několika divizích došlo nedávno k obměnám patronů,

kteří smluvním žákům pomáhají a jsou do projektu zapojeni od jejich výběru ve školách přes celou dobu studia

až po nástup do pracovního poměru a následnou adaptaci absolventů ve firmě. V divizi 4 tak Ing. Zdeňka Děda

nahradil začátkem školního roku Ing. Petr Štědronský.

Místo Čestmíra Knoblocha v divizi 5 smluvním žákům

pomáhají Monika Mayerová z provozu železobetonových

konstrukcí mostů a dopravních staveb a Vladimír Pravda

z provozu VNT tunely. V divizi 3 převzal mou předchozí roli

Michal Žiško. Všem patronům smluvních žáků – bývalým

i současným – bych chtěla poděkovat za jejich časově

náročnou práci nad rámec vlastních povinností. Vzhledem

k tomu, že náš projekt závisí především na lidech, jsem

ráda, že tvoříme dobrý kolektiv, který projektu fandí a dělá

všechno pro to, aby fungoval co nejlépe.

V letošním roce ale Metrostav podepsal smlouvy

s menším počtem smluvních žáků (foto). Proč?

Podstatné je jejich zaměření a kvalita, nikoli počet. Cílem

je, aby k nám mladí řemeslníci nastupovali a v zaměstnání vydrželi, nikoli abychom měli nasmlouvané žáky, kteří

nakonec neuspějí. Proto jsme se rozhodli hledat budoucí

zaměstnance nejen výběrem v prvním ročníku jako dosud, ale i ve vyšších třídách, kde už mladí lidé po pomalejším rozjezdu ve škole prokážou svou šikovnost a zájem

o práci. Mistři mají možnost si některé z nich vyzkoušet

během praxe na našich stavbách nebo v provozech, a tak

mohou i lépe odhadnout, kdo je jak spolehlivý a zručný.

Zájemců o stavební obory není v základních školách bohužel dostatek, a tak musíme stále hledat další příležitosti

k náboru. Rozhodli jsme se proto oslovit třeba i studenty

takzvaného zkráceného studia, které vloni poprvé otevřeli

ve Střední škole technické na Zeleném pruhu v Praze.

Umožňuje těm, kdo už mají ukončené středoškolské

vzdělání, aby si v 1-2letém denním studiu doplnili pouze

odborné předměty a praxi v jiném řemesle a získali buď

další výuční list, nebo si jím doplnili maturitu. Také se

rozhlížíme po dalších školách, se kterými bychom mohli

spolupracovat, jezdíme na soutěže řemesel a podobně. Více se o projektu reprodukce dělnického personálu můžete

dozvědět na stránkách www.metrostav.cz pod odkazem

Pracovní příležitosti.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,

180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 4/2015 vyšlo 4. 3. 2015 (5/2015 vyjde 19. 3. 2015) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda), Ing. J. Kavan,

P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem

dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.

Metrostav_04_2015.indd 4

02.03.15 12:06