Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 04/2015, Strana 3
Metrostav Metrostav 04/2015, Strana 4
Novou částí trasy metra A z Dejvic do Motola už projíždějí vlaky (foto č. 1)
Do rozšíření sítě pražského metra o další čtyři stanice a více než 6 km chybí jen pár dní. Fotoreportáž zpodzem
cesty však potvrzuje, že Metrostav už stavební dílo dokoil. Cestucí z něj ale uvidí jen asi třetinu, zbylé prostory
slouží technickému zázemí provozu metra V.A. Třeba odstavné koleje (foto č. 2) za konečnou stanicí Nemocnice
Motol (foto č. 3), kterou postavila společnost HOCHTIEF CZ stejně jako z ní vycházející dvoukolejný traťový tunel
(foto č. 4) ražený pomocí NRTM. Přes obratové koleje (foto č. 5) z něj soupravy vjedou do jednolodní stanice
Petřiny (foto č.6). Vznikla pod taktovkou Metrostavu, lídra dodavatelského sdružení, které vedl ředitel výstavby
Ing. Miroslav Filip zdivize 8. Traťové tunely z Bílé hory až do údolí u dejvického náměstí zvaného Kulaťák razily
dva plnoprofilové zeminové štíty – Tonda a Adéla. Jejich dílo se snadno pozná podle tunelového ostění zprstenců
železobetonových tybinků (foto č. 7). Další zastávkou na trase je třílodní Nádraží Veleslavín, práce kolegů ze
Subterry (foto č. 8). Přes Bořislavku (foto č. 9) do stanice Dejvická dorazily prvně oba tunelovací stroje. Dnes do
ní přiždějí zkušební soupravy metra, které se už brzy rozjedou vověřovacím provozu podle běžného grafikonu.
Cestující do vlaků nastoupí teprve na Velikonoční ponlí. Náročná práce stovek stavbů, mezi kterými nechyběli
kolegové z téměř všech divizí Metrostavu, se pak vejnosti promítne před očima v pouhých devíti minutách jízdy.
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Poučení z historie
Už naši předci ve rčení Dvakrát měř a jednou řež zazna-
menali zkušenost, že je dobré před přijem závažněj-
šího rozhodnutí či zahájením práce přemýšlet. Přesto
lze i v nedávné minulosti nalézt závažné příklady, kdy
se touto moudrostí lidé neřídili.
Před rokem si třeba francouzská státní železniční spo-
lečnost SNCF objednala pro regiolní tratě 2000vlaků,
kvůli kterým se téměř 1300 nástupť musí zužovat o pár
centimetrů, protože se vedle nich soupravy nevejdou.
Stavební úpravy si zatím vyžádaly asi 80 milionů eur
(asi 2,2miliardyKč), stovky nástupišť na ně přitom stále
ještě čeka. Omyl prý vznikl tím, že státní provozovatel
francouzské železnní sítě RFF poskytl společnosti SNCF
rozměry peronů, které se stavěly před 30 lety. Jenže více
než 1200 jich bylo jinak postaveno ještě o 20 let dřív.
Polské Generální ředitelství krajských silnic a dálnic
zase v roce 2007 řešilo probm vyvolaný znou pro-
jektanta části rychlostní silnice S8. Technici se při předání
práce špatně domluvili a úsek z Vratislavi se měl na hrani-
ci vojvodství míjet s úsekem z Loe o 5,5 kilometru. Na
chybu se naštěstí přlo v samém začátku stavby.
Hůř na tom byli Němci a Švýcaři v roce 2003, když
zjistili, že mezi polovinami rozestavěho mostu u po-
hraničního města Laufenburg je výškový rozdíl 54 centi-
met. Stavitelé sice věděli, že Němci určují hladinu moře
podle Severho, zatímco Švýcaři si berou za příklad
Středozemní, neznámým nedopatřením však místo vynu-
lování výškový rozdíl 27centimetrů zdvojnásobili. Němci
proto museli svou polovinu mostu snížit.
Americká agentura NASA přišla v roce 1999 podob-
m způsobem o sondu Mars Climate Orbiter. Zatímco
řídicí středisko jí odesílalo instrukce s anglickými mírami,
sonda je očekávala v metrických. Záměna liber za kilogra-
my potom zsobila, že se družice dostala příliš bzko
kpovrchu Marsu ajeho atmosféra ji spálila.
Chyb se však nevyvarovali ani dávjší konstrukři.
Když archeologové v roce 1961 studovali právě vyzved-
nutý vrak švédské válečné lodi Vasa, potopené ihned
po vyplutí ze stockholmských doků v roce 1628, zjistili,
že plavidlo bylo postaveno asymetricky – mělo silnější
levobok než pravobok. Jedním z důvodů mohlo být, že
lníci použili při stavbě plavidla různé systémy měření:
dvě zjejich čtyř měřítek, která potápěči našli, byla totiž
kalibrována na šdské stopy (dvanáct palců, tedy asi
30,5 centimetru), zatímco zvající dvě na stopy amste-
rodamské (11 palců, což je zhruba 28 cm).
–red–, zdroj www.novinky.cz
První pomoc
Možná každý z nás se ová, že bude někdy – a rychle
– potřebovat znalost z poskytování první pomoci. Zá-
chrana života se totiž může týkat i člena vlastní rodiny.
Bojíme se, zda budeme schopni rychle si vybavit
a použít všechny poebné informace. V soukromém
životě záleží to, jak budeme připraveni, na každém z nás.
Na pracovištích je to však jiné. Podle platných předpisů
musí být každé vybaveno lékárničkou s předepsaným
obsahem a alespoň jeden z jeho zastnanců musí být
vposkytování první pomoci proškolen.
Aby naše společnost toto opatření plnila, pořá
vCentru vzdělávání Skupiny Metrostav pravidelně kurzy
poskytování první pomoci. Každý poslední pátek v měsíci
jej vedou lektorky ze společnosti Kardia, jež je firemním
poskytovatelem pracovně-lékských služeb. Tříhodi-
nový kurz je rozdělen na teoretickou a praktickou část,
hem které si účastníci kurzu mohou některé správ
postupy vyzkoušet i prakticky (foto). Prote se jedná
okurz předepsaný zákonem, jsou vněm získané znalosti
prověřovány zárným testem. V roce 2014 tímto kur-
zem prlo 133 zaměstnanců a letos už dalších pětadva-
cet. Informace naleznete na skupinovém intranetu.
Petr Fűrst, foto Josef Husák
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
18000Praha 8-Libeň, tel.: 266019241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 4/2015 vyšlo 4. 3. 2015 (5/2015 vyjde 19. 3. 2015) / Složení redakční rady Ing.F. Polák (předseda), Ing.J.Pavlíček (místopředseda), Ing.J.Kavan,
P.Meyer, Ing.J. Neklanová, Ing.L. Profota, Ing.L. Svobodová, Ing.J. Šob,Ing.L. Weinfurtová aIng.M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing,s.r.o., Nad Kazankou 37,
Praha7-Troja, tel.: 244023201, fax: 244023333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta,s.p., odštěpný závod Praha, č.j.nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p.OZSeČ Ústí nad Labem
dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejné.
2
1
4
6
8
3
5
7
9
Tři otázky pro...
Zuzanu Junkovou z útvaru personálho marketingu
centrály Metrostavu, která má nastarosti celofirem
projekt podporujícíkovou obměnu ivhodnou profes-
ní skladbu dělnického personálu.
Projekt reprodukce dělnického persolu už vMetro-
stavu funguje sedmý rok. Jak se osvědčil?
Díky projektu jsme získali 81 nových spolupracovníků,
ktí už jsou nelnou soástí našich týmů. Myslím,
že většina divizí svlastními dělníky chápe, že má smysl
vat příležitost mladým lidem bez praxe apostupně si
je vychovat. Úzce s nimi spolupracujeme a snažíme se
vycházet vstříc jejich požadavkům nejen co dopočtu či
skladby nabírach smluvch žáků. Divize by uvítaly, aby
jejich odborný výcvik probíhal nastavch, kde si mohou
své budoucí kolegy otestovat. Mimo jiné proto, že ten, kdo
si vprůběhu studia vyzkouší práci vMetrostavu navlast-
ní kůži aseznámí se sprostředím ise svými budoucími
spolupracovky, se po stupu lépe adaptuje. Bohel
ne vždy je praxe nanašich stavbách mná, prote žáci
musí podle školského zákona absolvovat odborný výcvik
naúzemí kraje, kde má sídlo jejich škola. Anaíklad divi-
ze 5 má zájem oprovádění odborného výcviku na stavbě
ejpovického tunelu u Plzně, která neleží ani vPraze, ani
v Ústecm kraji, kam spadají naše nejbližší smluv
střední školy. Požádali jsme proto Ministerstvo školství
mládeže a tělovýchovy České republiky ovýjimku ze zá-
kona, kterou bychom už brzy měli získat. Jsme si vědomi,
že to s sebou ponese řadu dalších věcí k řešení, třeba
hledání vhodné dopravy či dozorovaného ubytování, ale
stím vším se jistě vypáme.
Jaké další novinky se vprojektu objevily?
Vněkolika divich došlo nedávno kobměnám patronů,
ktí smluvním žákům pomáhají ajsou doprojektu zapo-
jeni odjejich výru veškolách přes celou dobu studia
až ponástup dopracovho poměru anáslednou adap-
taci absolventů vefirmě. Vdivizi 4 tak Ing.Zdeňka Děda
nahradil zátkem školho roku Ing. Petr Štědronský.
sto Čestra Knoblocha v divizi 5 smluvním žákům
pomáhají Monika Mayerová zprovozu železobetonových
konstrukcí mostů adopravch staveb aVladimír Pravda
zprovozu VNT tunely. Vdivizi 3 převzal mou předchozí roli
Michal Žiško. Všem patronům smluvch žáků – bývalým
i současným – bych chtěla poděkovat za jejich časově
ročnou práci nad rámec vlastních povinností. Vzhledem
ktomu, že náš projekt závisí především nalidech, jsem
ráda, že tvoříme dobrý kolektiv, který projektu fandí adělá
echno pro to, aby fungoval co nejlépe.
V letošm roce ale Metrostav podepsal smlouvy
smenším počtem smluvch žáků (foto). Proč?
Podstatné je jejich zaměření akvalita, nikoli počet. Cílem
je, aby knám mladí řemeslci nastupovali avzaměstná-
ní vydrželi, nikoli abychom měli nasmlouvané žáky, kteří
nakonec neuspějí. Proto jsme se rozhodli hledat budou
zaměstnance nejen výrem v prvním rku jako do-
sud, ale ivevších třídách, kde už mladí lidé popoma-
leím rozjezdu veškole prokážou svou šikovnost azájem
opráci. Mistři mají možnost si některé znich vyzkoušet
hem praxe nanašich stavch nebo vprovozech, atak
mohou i lépe odhadnout, kdo je jak spolehlivý azručný.
Zájemců ostavební obory není vzákladch škoch bo-
hužel dostatek, atak musíme stále hledat daí příležitosti
knáboru. Rozhodli jsme se proto oslovit třeba istudenty
takzvaného zkráceného studia, které vloni poprvé otevřeli
ve Střední škole technické na Zeleném pruhu v Praze.
Umožňuje těm, kdo už mají ukončené středkols
vzdělání, aby si v1-2letém denním studiu doplnili pouze
odborné předměty apraxi vjiném řemesle askali b
další výuční list, nebo si jím doplnili maturitu. Také se
rozhlížíme podalších školách, se kterými bychom mohli
spolupracovat, jezme nasouže řemesel apodobně. Ví-
ce se oprojektu reprodukce dělnického personálu můžete
dozdět nastránkách www.metrostav.cz pod odkazem
Pracovní příležitosti.
Metrostav_04_2015.indd 4 02.03.15 12:06

 

Metrostav Metrostav 04/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 04/2015, Strana 2
Metrostav Metrostav 04/2015, Strana 3
Metrostav Metrostav 04/2015, Strana 4
Metrostav Metrostav 04/2015, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 04/2015, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 04/2015, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 04/2015, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (710 ms)

Rendering Strana 4 (102681): (0/1) (754 ms)

Rendering Strana 3 (102679): (0/1) (753 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2975/vth119015-1.jpg (3x)

 i2975/vth119017-1.jpg (3x)

 i2975/bg102681.svg

 i2975/vth119011-1.jpg

 i2975/vth119013-1.jpg