strana 3

TECHNOLOGIE A STROJE METROSTAVU

Dálnice, letiště, silnice, stezky a parkoviště I

Divize 4 disponuje několika druhy finišerů pro pokládku různých šířek i druhů komunikací a ploch. Jako první představujeme strojní sestavu pro pokládku

dvouvrstvého cementobetonového krytu (CBK).

foto archiv střediska betonových vozovek

Finišer (horní vrstva)

typ Guntert & Zimmerman S1500 Slipform Paver

minimální šířka pokládky

5,5 m

maximální šířka pokládky

15,25 m

maximální tloušťka vrstvy

457 mm

Finišer (spodní vrstva)

typ Wirtgen SP 1600

minimální šířka pokládky

maximální šířka pokládky

maximální tloušťka vrstvy

Postřikovač

typ Wirtgen TCM 1800 (příčný i podélný postřik)

minimální šířka pokládky

4,0 m

maximální šířka pokládky

18,0 m

pracovní výška

0–500 mm

5,0 m

16,0 m

500 mm

Maximální výkon sestavy pro pokládku dvouvrstvého cementobetonového krytu je 900 m2/hodinu.

Kanceláře, byty a ateliéry u komína

Průmyslový areál v Křížové ulici v Praze na Smíchově,

kde se dříve pod značkou ČKD vyráběly naftové motory, v současné době prochází postupnou modernizací.

Staré objekty buď zcela ustupují novým, nebo jsou

rekonstruovány pro jiné účely.

Továrna byla u smíchovského nádraží založena v roce 1919 a její výrobky dělaly dobré jméno pražským

technikům a strojařům po celém světě. V roce 1980 ji

však zničil veliký požár, který úmyslně založil podnikový

požárník. Katastrofě, s tehdy absolutně nejvyšší následnou škodou ve výši jedné miliardy Kčs, nezabránilo ani

29 protipožárních sborů a výroba zde už nebyla obnovena.

Dnes se na místě továrny rozkládá výrobní a skladový

areál a společnost Realtoria, která jej provozuje, se v něm

rozhodla vybudovat pro své zaměstnance novou budovu.

Bude složená ze dvou částí – z osmipatrové multifunkční

novostavby a jednopatrové nástavby na sousedním domě. Zajímavostí bude přístup pro pěší, který vzhledem

k profilu terénu povede po ocelové lávce rovnou do čtvrtého podlaží objektu, kde bude vstupní recepce a malá

ubytovna. Pod ně, do druhého a třetího nadzemního podlaží, je navrženo 40 ateliérů či kanceláří, v přízemí bude

parkoviště pro 36 aut. Nad recepcí, v pátém až osmém

podlaží, vyroste 55 bytů, většinou garsoniér. Největší byt,

s dispozicí 5+1, najde prostor ve střešní nástavbě.

Architekti navrhli nový objekt tak, aby nepůsobil rušivě v prostoru mezi původní výrobní a obytnou zónou

a ani z jedné strany nepřevyšoval sousední vilovou čtvrť

Dívčí Hrady a vyšší obytné budovy u ulice Křížová. Optického zmenšení se jim podařilo dosáhnout ustupováním

několika horních pater, kde vzniknou terasy, a barevnými

kombinacemi na obvodovém plášti budovy (vizualizace).

Novostavba vyroste na místě vysloužilé kotelny hned

vedle 50metrového komína, který připomíná minulost lokality a dnes slouží jen jako anténní nosič. „Naše zakázka

se jej netýká, nesmí ale spadnout, a představuje tak asi

jedinou složitost naší jinak vcelku standardní stavby,“

komentuje projekt jeho vedoucí Petr Kopička z divize 1

a dodává: „Komplikuje nám totiž demolice a umístění věžového jeřábu. Kromě něj se musíme vyrovnat i s tím, že

na staveništi narážíme na množství funkčních i nefunkčních sítí, které mnohdy nejsou nikde zakresleny.“

Zakázka, probíhající systémem design&build, začala

v květnu 2014 projektováním a vyřizováním stavebních

povolení. Samotné stavební práce zahájil tým divize 1

letos v únoru. Pokud vše půjde podle plánu, bude se nové

osazenstvo ke komínu stěhovat už v létě příštího roku.

–jar–, vizualizace společnost Ubiquist

Na pražské trati už zbývají jen drobné úpravy

Od poloviny loňského prosince jezdí vlaky na železniční trati mezi Bubenčí a Holešovicemi (foto č. 3) daleko

tišeji než dřív. Po dvou letech si místní obyvatelé oddechli i od ruchu stavebních prací. Úplné dokončení

tamější zakázky divize 5 je však stanoveno až na jaro.

s nějakým omezením. Proto je důležité mít v týmu člověka

schopného dobře plánovat výlukovou činnost a sledovat

dodržování harmonogramu prací,“ zdůrazňuje Ing. Kováčik a chválí spolupráci s kolegy ze Subterry: „Jsme na

sebe zvyklí a víme, co od sebe můžeme čekat.“

tisíc je počet m², které se sestavou pro dvouvrstvý CBK položili

loni a předloni na dálnicích D1 a D2 pracovníci střediska

betonových vozovek divize 4 vedení Ing. Janem Růžičkou.

Modernizace stanice Český Těšín je v polovině

Společný projektový tým – složený z techniků Subterry,

která je lídrem sdružení, a zaměstnanců naší divize 4

v čele s Ing. Zdeňkem Dědem – dokončil vloni v listopadu přestavbu nákladového nádraží ve stanici Český

Těšín (foto č. 1). Zakázka na modernizaci trati III. tranzitního železničního koridoru v úseku Bystřice nad

Olší – Český Těšín se tak přehoupla do druhé poloviny.

Rekonstrukce zahrnuje přestavbu více než tříkilometrového úseku trati (foto č. 2) a celé stanice Český Těšín.

Týká se především železničního spodku a svršku a modernizace trakčního vedení i ostatních drážních technologií. Byly totiž zastaralé, při provozu nákladné na údržbu

a nevyhovovaly současným bezpečnostním předpisům.

Zahájení projektu vloni v březnu proto uvítali nejen železničáři a cestující, ale i místní obyvatelé.

V oblasti nákladového nádraží v Českém Těšíně stavbaři vybudovali nové protihlukové stěny a zmodernizovali

některé části staničního zabezpečovacího a sdělovacího

1

zařízení a zrekonstruovali most nad Sadovým potokem.

„Jako na všech železničních stavbách, které se provádějí

za provozu, bylo a je i tady nejtěžší koordinovat práce tak,

abychom dodrželi pevně stanovené výluky,“ říká Ing. Děd

a pochvaluje si spolupráci s kolegy ze Subterry.

V současné době už dělníci v Českém Těšíně staví

také nové pozemní objekty mimo trať – trakční měnírnu

a technologickou budovu, kde vznikne centrum řízení zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. „Intenzivně jsme se

připravovali i na další dlouhodobou výluku, která začala

27. února a skončí 30. června. Během tohoto období budeme ve stanici pracovat na tzv. liché skupině kolejí, které

už jsou součástí osobního nádraží,“ popisuje Ing. Děd.

Stavbaře v tomto úseku stavby čekají obdobné úkoly jako v předchozí etapě, navíc pak demolice a nová

výstavba nástupišť č. 3 a 4 včetně zastřešení. Zásadní

rekonstrukcí projde i několik mostních objektů a podchod

ve stanici Český Těšín, která by se měla stát bezbariérová.

Od začátku letních prázdnin až do 10. listopadu pak budou

stejné práce probíhat i na sudé skupině kolejí a na nástupištích č. 1 a 2. Souběžně s výlukami bude pokračovat i modernizace zabezpečovacího zařízení a trakčního vedení.

Takřka všechny práce by měly skončit letos v listopadu.

„V prvních dvou měsících příštího roku proběhnou

hlavně funkční zkoušky všech systémů a v polovině března bychom měli investorovi předat dokončené dílo, jehož

hlavním cílem je zvýšit bezpečnost provozu a maximální

rychlost jízdy osobních vlaků až na 160 km/h a nákladních

na 120 km/h,“ uzavírá Ing. Děd.

1

„Ještě zbývá třeba přeložit plynovod. Doufáme, že pro

přeložku rychle získáme všechna povolení,“ říká stavbyvedoucí Ing. Zbyněk Kováčik z divize 5. Po změření hluku

a zpracování hlukové studie by na jaře mělo dojít i k výměně oken v některých objektech a k dokončení sadových

úprav kolem železniční zastávky v Podbabě. Stavbaři tím

ukončí rekonstrukci asi 4,5 kilometru dlouhého úseku železnice, která se dotkla také nádraží Praha-Holešovice (foto č. 2) a mostů nad ulicemi Partyzánská a Za Elektrárnou.

Na trati už funguje i nová zastávka Praha-Podbaba (foto

č. 1), která nahradila původní stanici Praha-Bubeneč.

Na zakázce pracoval tým Ing. Tomáše Kohouta společně s kolegy ze Subterry celé dva roky. Během nich si

musel poradit s řadou nástrah, které zakázky na železnici

provázejí. „Snad vždy na ní pracujete za provozu nebo

2

Vzhledem k tomu, že část železnice v délce asi 1,5 km

prochází v těsné blízkosti dvou přírodních památek – vrchu Pecka a Královské obory, měli stavbaři do některých

míst jen omezený přístup. Pecky se však rekonstrukce

naštěstí dotkla jen sanací jedné přilehlé opěrné zdi. Stavební činnost poblíž Královské obory však museli technici

plánovat a dělníci provádět s ohledem na kulturní akce,

které se v ní často pořádaly.

Pro divizi 5 znamenala optimalizace trati v úseku

Bubeneč–Holešovice vstup do pro ni nového prostředí

specifických železničních staveb. Kvalitně a včas provedené dílo by jí v budoucnosti mohlo otevřít dveře i k jiným

podobně důležitým zakázkám z tohoto segmentu dopravních projektů – a nejen v Praze.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

Martina Vampulová, foto archiv stavby

Trať Bystřice nad Olší – Český Těšín,

dokončený úsek v číslech:

2

Metrostav_04_2015.indd 3

Délka rekonstruovaného úseku ....................... 3030 m

Snesení starých kolejí .................... 4837 m z 10 800 m

Položení nových kolejí ...................... 4414 m z 9960 m

Snesení starých výhybek......................... 23 ks z 64 ks

Položení nových výhybek ........................ 20 ks z 38 ks

Výměna trakčního vedení ........... 35 procent z 19 100 m

Délka multikanálů............................. 4470 m z 9323 m

3

02.03.15 12:06