9. března 2016 / 4 / XXVIII

Náročná stavba v centru str. 2

Ptáme se: Ing. Jiřího Husárika,

vedoucího provozu Jádro str. 2

K čemu je ve stavebnictví vhodný

mock-up str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Zmizela další bariéra

Skleněné obrazovky str. 3

Pokračuje stavba I/44

Červenohorské sedlo – jih str. 3

Divize 4 si pořídila supermobilní

betonárnu str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Personální změny v Metrostavu

Ing. David Stříteský nastoupil do pozice oblastního ředitele

divize 9 pro Pardubický kraj. V divizi 5 se stal obchodním

náměstkem Ing. Jan Kvaš, MBA. Jiří Chalupský povede

provoz zámečnických prací a elektroservisu divize 1.

Na D3 se pracuje

Na stavbě dálnice D3 v úseku

Bošilec–Ševětín převzal tým

Ing. Michala Türka z divize 4

staveniště a 24. února zahájil

kácení mimolesní zeleně.

Pokračovat bude demolicemi

objektů a skrývkou ornice.

Práce v plném rozsahu objektové skladby dálnice by

stavbaři měli začít už v květnu.

Růst v roce 2016 velké firmy nečekají

V Kvartální analýze českého stavebnictví Q1/2016 se

objevil i názor generálního ředitele Metrostavu Ing. Pavla

Piláta: „Pro rok 2016 očekávám spíše pokles stavebnictví

oproti roku 2015, a to z více důvodů. Výsledky minulého

roku byly taženy snahou dočerpat fondy EU a letos tomu

tak nebude. V roce 2015 vypsali veřejní investoři nejméně

zakázek za posledních pět let a tato skutečnost se musí

negativně projevit ve výsledcích oboru v roce 2016. Stále

se zvyšuje deficit v přípravě veřejných projektů k realizaci

a nic nenasvědčuje tomu, že dochází ke změně tohoto

trendu. I pokud by došlo v letošním roce k pozitivním

změnám v legislativě, tedy v zákoně o zadávání veřejných

zakázek, stavebním zákoně, EIA atd., tak se tyto změny

nestačí reálně projevit ve výsledcích roku 2016.“

Daruj krev s Metrostavem

Dvacáté pokračování firemní akce

se uskuteční v pátek 8. dubna 2016.

Dobrovolní dárci krve se budou moci

hlásit na konkrétní hodinu odběru

prostřednictvím firemního intranetu

už od 21. března.

Děkujeme všem,

kdo se k akci připojí!

Setkání u glajchy

Na pražském Žižkově

dokončila divize 6 hrubou

stavbu Residence Garden

Towers, jak podrobně

informovalo minulé číslo

firemních novin. Aby se

zpráva dostala i do povědomí

širší veřejnosti, uspořádal developer, firma Central Group,

ve středu 2. března neformální setkání s novináři spojené

s exkurzí na stavbu. Přišel na ně i generální ředitel

Metrostavu Ing. Pavel Pilát a předseda představenstva

Central Group Dušan Kunovský (foto zprava).

Tunel Pod Poľanou

Kromě silničního tunelu

Poľana (foto), o kterém

se zmiňuje i další článek

těchto novin, pracuje

divize 5 na Slovensku také

na železničním tunelu Pod

Poľanou, kterému se jinak

říká Myjavský a jmenuje se Generála Milana Rastislava

Štefánika. Prochází kopcem Poľana, leží mezi stanicemi

Vrbovce a Brestovec, měří téměř 2,5 km, byl otevřen

v roce 1927 a během jeho stavby zemřelo šest dělníků.

Rekonstrukci zahájil 25. února tým Ing. Tomáše Daneše.

Metrostav_04_2016.indd 1

Po 31 letech od vzniku přestupního uzlu metra na Můstku se díky práci Metrostavu podařilo konečně bezbariérově propojit stanice na obou linkách A i B s povrchem. Slavnostní

otevření tří nových výtahů, přestupní chodby a únikového schodiště proběhlo 1. března za velkého zájmu veřejnosti, zejména vozíčkářů a matek s kočárky. Technicky velmi složitou stavbu v centru města řídil tým Bc. Ivana Matějoviče z divize 1 za pomoci nejen divizních razičů, ale i elektrikářů. Více se dozvíte ve fotosloupku a fotoreportáži.

Zdánlivě malý projekt s velkým významem

Pořád se něco děje

Stavba, kterou nedávno dokončil tým Ing. Lubomíra

Mika z divize 6 v obci Koválovice-Osíčany, přinesla tamějším obyvatelům mnohem víc, než původně čekali.

Nejenže je už dnes chrání před nečekanými záplavami

bahna z okolních polí a strání, ale naopak během sucha

zadrží v údolí vodu. Výsadba původních druhů stromů

a keřů zde vytvořila nový přírodní biotop, kde našly domov labutě i řada dalších živočichů. Krajina zkrásněla

a děti mohly poprvé v zimě využít přírodní kluziště.

Techničtěji řečeno – v rámci protipovodňových opatření vybudovali stavbaři na Pačlavickém potoce tři poldry. Doplnili je dalšími vodními prvky a doprovodnými

výsadbami, které přispívají k optimalizaci vodního režimu

v krajině a zvyšují její biodiverzitu. Ze tří suchých nádrží

má první stálou zvodeň s jezírkem pro hnízdění ptactva.

Druhá obsahuje jen dvě necelý metr hluboké tůně (foto

č. 1) a třetí je průtočná s trvalou vodní hladinou a hloubkou až 1,5 m (foto č. 2). Všechny poldry mají pozvolné

břehy upravené tak, aby vytvářely přirozený příbřežní pás

doplněný mělkými tůňkami a mokřady. Aby vodohospodářské dílo co nejméně rušilo vzhled okolní krajiny, jsou

zemní hráze nádrží o celkové délce asi 850 m opevněny

na návodní straně lomovým kamenem, zatímco jejich

koruny a svahy pokrývá tráva. Betonové bezpečnostní

přelivy i spodní výpusti jsou co nejvíc vloženy do těles

hrází tak, aby betonu bylo vidět co nejméně.

Na stavbě tunelu Poľana na úseku dálnice D3 Svrčinovec–Skalité pracuje od podzimu 2014 ve sdružení tým

Ing. Jiřího Břichňáče z divize 5. Raziči tu vloni v květnu dokončili únikovou štolu a za tři měsíce prorazili

i pravou tunelovou troubu. Dnes v obou sousedních

podzemních dílech betonují definitivního ostění.

1

Při maximální hladině pojmou poldry 124 400 m³ vody, celková plocha stálých zvodní dosáhne 5,7 ha. Vznikla

i čtvrtina hektaru nových mokřadních biotopů a 500 m

potoka prošlo revitalizací. Dílo ochrání i obyvatele u níže

položeného potoka Tištínka, protože zpomalí odtok vody

při povodních a příznivě ovlivní jeho kulminaci.

„Stavbě třetí nádrže musela ustoupit boží muka, protože by byla trvale zaplavená. S citem jsme je přemístili

na nové stanoviště s pěkným výhledem na vodní hladinu.

Nejspíš i díky tomu nám během výstavby neskutečně

přálo počasí a za celou dobu jsme z povětrnostních

důvodů nemuseli práce přerušit ani jednou,“ vzpomíná

Ing. Mik. Ani jeho projekt se ale neobešel bez komplikací,

takže doplňuje: „Dotčené pozemky původně sloužily jako

zemědělská půda a někdy v 60. letech minulého století

byla pod nimi položena meliorace. Od drenáží však nebyla žádná dokumentace a my museli celou její síť v místě

budoucích hrází najít, poctivě přerušit a dobře ucpat, aby

nedocházelo k nechtěným průsakům.“

Magistrát města Prostějova letos v únoru divizi 6 potvrdil, že stavbu provedla velmi citlivě a bez nedostatků.

Nová mozaika vodních prvků a zeleně působí autenticky

a projekt je z hlediska ochrany životního prostředí pro lokalitu velkým přínosem. Také proto jej Metrostav přihlásil

do soutěže Vodohospodářská stavba roku 2015.

–red–, foto Lubomír Mik

2

Zhruba 900 m dlouhá štola s profilem 17 m2 má z více

než poloviny hotové definitivní ostění ze stříkaného betonu s rozptýlenými polypropylenovými makrovlákny.

V 860 metru dlouhém tunelu Poľana s plochou výrubu

zhruba 105 m2 se v současnosti pohybuje pracovní plošina izolatérů, kteří pokrývají povrch primárního ostění

dvoumilimetrovou hydroizolační fólií žluté barvy. Za nimi

pojíždí pracovní plošina armovačů, následovaná bednicím vozem (foto), do nějž se ukládá beton pro definitivní

ostění s minimální tloušťkou 300 mm. V současnosti je

vybetonováno 60 procent tunelového tubusu.

Ražby tunelu měly oproti harmonogramu tříměsíční

zpoždění kvůli horším geologickým podmínkám, než

předpokládal projekt. Ostrý smluvní termín dokončení díla

se však nezměnil. „Rozhodli jsme se proto do dvou nouzových zálivů nasadit druhý bednicí vůz. Díky souběhu

betonáží je budeme moci dokončit na přelomu letošního

dubna a května, jak je plánováno,“ říká Ing. Břichňáč.

–red–, foto archiv stavby

04.03.16 12:10