9. března 2016 / 4 / XXVIII
Náročná stavba v centru str. 2
Ptáme se: Ing. Jiřího Husárika,
vedoucího provozu Jádro str. 2
K čemu je ve stavebnictví vhodný
mock-up str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Zmizela další bariéra
Skleněné obrazovky str. 3
Pokračuje stavba I/44
Červenohorské sedlo – jih str. 3
Divize 4 si pořídila supermobilní
betonárnu str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Personální změny v Metrostavu
Ing. David Stříteský nastoupil do pozice oblastního ředitele
divize 9 pro Pardubický kraj. V divizi 5 se stal obchodním
náměstkem Ing. Jan Kvaš, MBA. Jiří Chalupský povede
provoz zámečnických prací a elektroservisu divize 1.
Na D3 se pracuje
Na stavbě dálnice D3 v úseku
Bošilec–Ševětín převzal tým
Ing. Michala Türka z divize 4
staveniště a 24. února zahájil
kácení mimolesní zeleně.
Pokračovat bude demolicemi
objektů a skrývkou ornice.
Práce v plném rozsahu objektové skladby dálnice by
stavbaři měli začít už v květnu.
Růst v roce 2016 velké firmy nečekají
V Kvartální analýze českého stavebnictví Q1/2016 se
objevil i názor generálního ředitele Metrostavu Ing. Pavla
Piláta: „Pro rok 2016 očekávám spíše pokles stavebnictví
oproti roku 2015, a to z více důvodů. Výsledky minulého
roku byly taženy snahou dočerpat fondy EU a letos tomu
tak nebude. V roce 2015 vypsali veřejní investoři nejméně
zakázek za posledních pět let a tato skutečnost se musí
negativně projevit ve výsledcích oboru v roce 2016. Stále
se zvyšuje deficit v přípravě veřejných projektů k realizaci
a nic nenasvědčuje tomu, že dochází ke změně tohoto
trendu. I pokud by došlo v letošním roce k pozitivním
změnám v legislativě, tedy v zákoně o zadávání veřejných
zakázek, stavebním zákoně, EIA atd., tak se tyto změny
nestačí reálně projevit ve výsledcích roku 2016.“
Daruj krev s Metrostavem
Dvacáté pokračování firemní akce
se uskuteční v pátek 8. dubna 2016.
Dobrovolní dárci krve se budou moci
hlásit na konkrétní hodinu odběru
prostřednictvím firemního intranetu
už od 21. března.
Děkujeme všem,
kdo se k akci připojí!
Setkání u glajchy
Na pražském Žižkově
dokončila divize 6 hrubou
stavbu Residence Garden
Towers, jak podrobně
informovalo minulé číslo
firemních novin. Aby se
zpráva dostala i do povědomí
širší veřejnosti, uspořádal developer, firma Central Group,
ve středu 2. března neformální setkání s novináři spojené
s exkurzí na stavbu. Přišel na ně i generální ředitel
Metrostavu Ing. Pavel Pilát a předseda představenstva
Central Group Dušan Kunovský (foto zprava).
Tunel Pod Poľanou
Kromě silničního tunelu
Poľana (foto), o kterém
se zmiňuje i další článek
těchto novin, pracuje
divize 5 na Slovensku také
na železničním tunelu Pod
Poľanou, kterému se jinak
říká Myjavský a jmenuje se Generála Milana Rastislava
Štefánika. Prochází kopcem Poľana, leží mezi stanicemi
Vrbovce a Brestovec, měří téměř 2,5 km, byl otevřen
v roce 1927 a během jeho stavby zemřelo šest dělníků.
Rekonstrukci zahájil 25. února tým Ing. Tomáše Daneše.
Metrostav_04_2016.indd 1
Po 31 letech od vzniku přestupního uzlu metra na Můstku se díky práci Metrostavu podařilo konečně bezbariérově propojit stanice na obou linkách A i B s povrchem. Slavnostní
otevření tří nových výtahů, přestupní chodby a únikového schodiště proběhlo 1. března za velkého zájmu veřejnosti, zejména vozíčkářů a matek s kočárky. Technicky velmi složitou stavbu v centru města řídil tým Bc. Ivana Matějoviče z divize 1 za pomoci nejen divizních razičů, ale i elektrikářů. Více se dozvíte ve fotosloupku a fotoreportáži.
Zdánlivě malý projekt s velkým významem
Pořád se něco děje
Stavba, kterou nedávno dokončil tým Ing. Lubomíra
Mika z divize 6 v obci Koválovice-Osíčany, přinesla tamějším obyvatelům mnohem víc, než původně čekali.
Nejenže je už dnes chrání před nečekanými záplavami
bahna z okolních polí a strání, ale naopak během sucha
zadrží v údolí vodu. Výsadba původních druhů stromů
a keřů zde vytvořila nový přírodní biotop, kde našly domov labutě i řada dalších živočichů. Krajina zkrásněla
a děti mohly poprvé v zimě využít přírodní kluziště.
Techničtěji řečeno – v rámci protipovodňových opatření vybudovali stavbaři na Pačlavickém potoce tři poldry. Doplnili je dalšími vodními prvky a doprovodnými
výsadbami, které přispívají k optimalizaci vodního režimu
v krajině a zvyšují její biodiverzitu. Ze tří suchých nádrží
má první stálou zvodeň s jezírkem pro hnízdění ptactva.
Druhá obsahuje jen dvě necelý metr hluboké tůně (foto
č. 1) a třetí je průtočná s trvalou vodní hladinou a hloubkou až 1,5 m (foto č. 2). Všechny poldry mají pozvolné
břehy upravené tak, aby vytvářely přirozený příbřežní pás
doplněný mělkými tůňkami a mokřady. Aby vodohospodářské dílo co nejméně rušilo vzhled okolní krajiny, jsou
zemní hráze nádrží o celkové délce asi 850 m opevněny
na návodní straně lomovým kamenem, zatímco jejich
koruny a svahy pokrývá tráva. Betonové bezpečnostní
přelivy i spodní výpusti jsou co nejvíc vloženy do těles
hrází tak, aby betonu bylo vidět co nejméně.
Na stavbě tunelu Poľana na úseku dálnice D3 Svrčinovec–Skalité pracuje od podzimu 2014 ve sdružení tým
Ing. Jiřího Břichňáče z divize 5. Raziči tu vloni v květnu dokončili únikovou štolu a za tři měsíce prorazili
i pravou tunelovou troubu. Dnes v obou sousedních
podzemních dílech betonují definitivního ostění.
1
Při maximální hladině pojmou poldry 124 400 m³ vody, celková plocha stálých zvodní dosáhne 5,7 ha. Vznikla
i čtvrtina hektaru nových mokřadních biotopů a 500 m
potoka prošlo revitalizací. Dílo ochrání i obyvatele u níže
položeného potoka Tištínka, protože zpomalí odtok vody
při povodních a příznivě ovlivní jeho kulminaci.
„Stavbě třetí nádrže musela ustoupit boží muka, protože by byla trvale zaplavená. S citem jsme je přemístili
na nové stanoviště s pěkným výhledem na vodní hladinu.
Nejspíš i díky tomu nám během výstavby neskutečně
přálo počasí a za celou dobu jsme z povětrnostních
důvodů nemuseli práce přerušit ani jednou,“ vzpomíná
Ing. Mik. Ani jeho projekt se ale neobešel bez komplikací,
takže doplňuje: „Dotčené pozemky původně sloužily jako
zemědělská půda a někdy v 60. letech minulého století
byla pod nimi položena meliorace. Od drenáží však nebyla žádná dokumentace a my museli celou její síť v místě
budoucích hrází najít, poctivě přerušit a dobře ucpat, aby
nedocházelo k nechtěným průsakům.“
Magistrát města Prostějova letos v únoru divizi 6 potvrdil, že stavbu provedla velmi citlivě a bez nedostatků.
Nová mozaika vodních prvků a zeleně působí autenticky
a projekt je z hlediska ochrany životního prostředí pro lokalitu velkým přínosem. Také proto jej Metrostav přihlásil
do soutěže Vodohospodářská stavba roku 2015.
–red–, foto Lubomír Mik
2
Zhruba 900 m dlouhá štola s profilem 17 m2 má z více
než poloviny hotové definitivní ostění ze stříkaného betonu s rozptýlenými polypropylenovými makrovlákny.
V 860 metru dlouhém tunelu Poľana s plochou výrubu
zhruba 105 m2 se v současnosti pohybuje pracovní plošina izolatérů, kteří pokrývají povrch primárního ostění
dvoumilimetrovou hydroizolační fólií žluté barvy. Za nimi
pojíždí pracovní plošina armovačů, následovaná bednicím vozem (foto), do nějž se ukládá beton pro definitivní
ostění s minimální tloušťkou 300 mm. V současnosti je
vybetonováno 60 procent tunelového tubusu.
Ražby tunelu měly oproti harmonogramu tříměsíční
zpoždění kvůli horším geologickým podmínkám, než
předpokládal projekt. Ostrý smluvní termín dokončení díla
se však nezměnil. „Rozhodli jsme se proto do dvou nouzových zálivů nasadit druhý bednicí vůz. Díky souběhu
betonáží je budeme moci dokončit na přelomu letošního
dubna a května, jak je plánováno,“ říká Ing. Břichňáč.
–red–, foto archiv stavby
04.03.16 12:10