Severní tubus tunelu
Ejpovice se prodlužuje
7. března 2017 / 4 / XXIX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Marka Kubra,
vedoucího projektu z divize 6 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Palmovka Open Park
BeMo Tunnelling – dobré zprávy
z britské metropole str. 2
Rozvoj technologie BIM při provádění
staveb Metrostavu str. 2
Komplikovaná hydraulika a speciální
mechanika zvedacího mostu str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Mnoho veřejných zakázek se nezahajuje
Podle společnosti CEEC Research zadali vloni veřejní
investoři stavbařům 3031 zakázek za 174,2 miliardy korun.
Počet se zvýšil asi o třetinu, objem vzrostl o 84 % a byl
nejvyšší za posledních pět let. Obchodní ředitel Metrostavu
Ing. Milan Veselský k tomu řekl: „Je sice pozitivní, že
roste počet soutěží i jejich objem. Pro obor ale považuji za
důležitější, kolik projektů se podařilo dotáhnout k podpisu
smlouvy o dílo. A zde jsou čísla tristní. Ukončena byla jen
polovina výběrových řízení, firmám jich bylo zadáno 29 %
a zejména kvůli legislativním nedostatkům byla nakonec
zahájena jen malá část z původního počtu zakázek.“
Polský diamant
Most Generála Stefana
Grota-Roweckiego ve
Varšavě získal prestižní
polskou cenu Diamenty
Infrastruktury i Budownictwa
jako investice roku.
Za dodavatele – divizi 4
– ji při 8. ročníku konference Infrastruktura Polska &
Budownictwo převzal 8. února ve Varšavě pan Artur Ząbik
(foto) z polského zastoupení Metrostavu.
Metrostav Handy Cyklo Maraton 2017
Stejně jako vloni bude Metrostav i v roce 2017 generálním
partnerem Handy Cyklo Maratonu, který v termínu
1.–5. srpna pořádá spolek Cesta za snem vedený
Heřmanem Volfem. Všichni zaměstnanci Skupiny
Metrostav, kteří by se chtěli závodu zúčastnit – ať už jako
aktivní cyklisté v některém z týmů nebo dobrovolníci
při organizaci startu i cíle v Praze a průjezdních bodů či
vložených prémií po celé České republice – jsou zváni
v úterý 21. března v 15 hodin na informační schůzku do
Centra vzdělávání Skupiny Metrostav v Palmovka Parku II.
Sbírka oblečení a doplňků
pro charitativní second-hand
Hvězdný bazar
16. března od 14.00 do16.30 hodin
Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav
Děkujeme všem, kdo se připojí
víc na www.hvezdnybazar.cz
Návštěva z Thajska
Zástupci vedení thajské metropole (foto) navštívili
13. února Metrostav, aby se seznámili s výstavbou mostů,
kterou provedl. Prof. Ing. Jan Vítek, CSc., expert z úseku
výrobně-technického ředitele, jim v Centru vzdělávání
představil most Oparno a lávku v Čelákovicích. Největší
pozornost ale věnoval budování Trojského mostu, jehož
prezentaci si hosté vybrali v předstihu. Podobný totiž
plánují postavit přes řeku Menam-Čao-Praja v Bangkoku.
Obdivované přemostění si pak prohlédli na vlastní oči.
Betonáři divize 6 vedení Ing. Vladimírem Horáčkem budují vedle centrály Metrostavu nosné konstrukce dvou hlavních budov administrativního komplexu Palmovka Open Park.
Stavba, kterou řídí tým Ing. Stanislava Červeného z divize 3, už u objektu PPIV vyrazila nad terén. Divize 4 zde nedávno zahájila zásypy kolem podzemních podlaží. Foto PA
Divize 1 dokončila další technologický projekt
Modernizovaná skruž
Ve Slévárnách Třinec dokončil tým Pavla Szmeka ze
severomoravského regionu divize 1 modernizaci výroben forem a litinových i ocelových odlitků. Třetí zakázku pro stejného investora uzavřel po úspěšně provedených komplexních zkouškách a téměř dvouměsíčním
zkušebním provozu. Od konce loňského roku pracuje
inovovaná slévárna na plný výkon.
„Stejně jako u všech ostatních podobných zakázek
spolufinancovaných z EU i ve Slévárnách Třinec potřebovali zlepšit technologické a provozní parametry výrobny,
snížit náklady a zvýšit produktivitu i konkurenceschopnost,“ říká stavbyvedoucí Ing. Václav Dronski.
Pod jeho vedením stavbaři v Třinci zpracovali dokumentaci pro provádění stavby, upravili a demontovali původní vybavení modernizované části slévárny a stavební
objekty uzpůsobili novým technologickým zařízením, jako
byla například separační věž, mísiče (foto), modifikační
kabina či stahovač strusky. Nové stroje musela divize 1
nejen dodat a namontovat, ale i odzkoušet a zprovoznit,
což nebylo vůbec jednoduché.
Práce probíhaly za plného chodu výrobny, což bylo
náročné naplánovat i provést a nepovedlo by se to bez
přispění vedení provozu a údržby slévárny, dobré projektové přípravy kanceláře METAKON a podpory technického
dozoru, který měla na starost firma Třinecký inženýring.
„Chtěl bych poděkovat i vedení Třineckých železáren
v čele s ředitelem pro investice a strategii Ing. Radkem
Olszarem za vstřícnost a dobré investorské podmínky,
protože ty se zpětně odrážejí na hladkém průběhu a kvalitě realizované stavby. Doufáme, že naše spolupráce bude
napříště pokračovat nejen ve slévárně jako doposud, ale
i v jiných provozech Třineckých železáren. Momentálně
čekáme, zda budou nějaká vhodná výběrová řízení vypsána, abychom se mohli soutěže zúčastnit,“ uzavírá vedoucí
projektu Pavel Szmek.
Na Slovensku u obce Lisková používá tým Ing. Martina
Řediny z divize 4 na výstavbu téměř 700 m dlouhého
dálničního mostu inovovanou přesuvnou skruž (foto).
Práce na místě řídí stavbyvedoucí Ing. Kamil Šeiner.
Přesuvná skruž, kterou divize 4 navrhla z inventárního
materiálu a je od roku 2014 chráněná patentem, prošla
v nedávné době inovací. Specialisté z úseku technického
náměstka Ing. Davida Stempáka ji ve spolupráci s kolegy
z provozu mostních technologií upravili tak, že bez vybudování mezipodpor umožňuje výstavbu železobetonových
mostů až do rozpětí 60 m. Hlavní nosníky skruže tvořené
z provizorního železničního mostu ŽM16M totiž divize 4
zesílila a doplnila o nové prvky, třeba hydraulicky ovládaný výsuvný adaptér. Přesuny skruže do následujícího
betonážního taktu navíc zjednodušují a zrychlují nově
navržené příčníky na pilířích mostu, na nichž je osazeno
veškeré příslušenství pro příčné rozsouvání skruže i její
podélný výsun. „Díky této důmyslné modernizaci zvládne
přesun skruže menší počet pracovníků a jsme schopni výstavbu jednotlivých taktů zkrátit. Inovovanou skruž jsme
prvně nasadili na stavbu mostu SO214 na slovenské dálnici D1 v úseku Ivachnová–Hubová, který dnes má hotovou konstrukci pro jeden jízdní směr,“ říká Ing. Stempák.
–red–, foto archiv stavby
Metrostav_04_2017.indd 1
–red–, foto archiv stavby
Slévárenství má v Třinci 175letou tradici. Walcherova
huť zde byla postavena už roku 1842, pouhé tři roky po
založení Třineckých železáren. Prvních 30 let jejich
existence dokonce slévárny zpracovávaly veškeré
železo vyrobené v tamějších vysokých pecích a až
později se nosná výroba přesunula do válcoven. Dnes
Slévárny Třinec vyrábějí ručně či strojně formované
odlitky z uhlíkatých, středně a vysoce legovaných ocelí
od 5 kg do 6 tun; z šedé, tvárné a hematitové litiny od
dvou do 50 tun a hutní válce s hmotností do 30 tun.
03.03.17 14:05