Severní tubus tunelu

Ejpovice se prodlužuje

7. března 2017 / 4 / XXIX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Marka Kubra,

vedoucího projektu z divize 6 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Palmovka Open Park

BeMo Tunnelling – dobré zprávy

z britské metropole str. 2

Rozvoj technologie BIM při provádění

staveb Metrostavu str. 2

Komplikovaná hydraulika a speciální

mechanika zvedacího mostu str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Mnoho veřejných zakázek se nezahajuje

Podle společnosti CEEC Research zadali vloni veřejní

investoři stavbařům 3031 zakázek za 174,2 miliardy korun.

Počet se zvýšil asi o třetinu, objem vzrostl o 84 % a byl

nejvyšší za posledních pět let. Obchodní ředitel Metrostavu

Ing. Milan Veselský k tomu řekl: „Je sice pozitivní, že

roste počet soutěží i jejich objem. Pro obor ale považuji za

důležitější, kolik projektů se podařilo dotáhnout k podpisu

smlouvy o dílo. A zde jsou čísla tristní. Ukončena byla jen

polovina výběrových řízení, firmám jich bylo zadáno 29 %

a zejména kvůli legislativním nedostatkům byla nakonec

zahájena jen malá část z původního počtu zakázek.“

Polský diamant

Most Generála Stefana

Grota-Roweckiego ve

Varšavě získal prestižní

polskou cenu Diamenty

Infrastruktury i Budownictwa

jako investice roku.

Za dodavatele – divizi 4

– ji při 8. ročníku konference Infrastruktura Polska &

Budownictwo převzal 8. února ve Varšavě pan Artur Ząbik

(foto) z polského zastoupení Metrostavu.

Metrostav Handy Cyklo Maraton 2017

Stejně jako vloni bude Metrostav i v roce 2017 generálním

partnerem Handy Cyklo Maratonu, který v termínu

1.–5. srpna pořádá spolek Cesta za snem vedený

Heřmanem Volfem. Všichni zaměstnanci Skupiny

Metrostav, kteří by se chtěli závodu zúčastnit – ať už jako

aktivní cyklisté v některém z týmů nebo dobrovolníci

při organizaci startu i cíle v Praze a průjezdních bodů či

vložených prémií po celé České republice – jsou zváni

v úterý 21. března v 15 hodin na informační schůzku do

Centra vzdělávání Skupiny Metrostav v Palmovka Parku II.

Sbírka oblečení a doplňků

pro charitativní second-hand

Hvězdný bazar

16. března od 14.00 do16.30 hodin

Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav

Děkujeme všem, kdo se připojí

víc na www.hvezdnybazar.cz

Návštěva z Thajska

Zástupci vedení thajské metropole (foto) navštívili

13. února Metrostav, aby se seznámili s výstavbou mostů,

kterou provedl. Prof. Ing. Jan Vítek, CSc., expert z úseku

výrobně-technického ředitele, jim v Centru vzdělávání

představil most Oparno a lávku v Čelákovicích. Největší

pozornost ale věnoval budování Trojského mostu, jehož

prezentaci si hosté vybrali v předstihu. Podobný totiž

plánují postavit přes řeku Menam-Čao-Praja v Bangkoku.

Obdivované přemostění si pak prohlédli na vlastní oči.

Betonáři divize 6 vedení Ing. Vladimírem Horáčkem budují vedle centrály Metrostavu nosné konstrukce dvou hlavních budov administrativního komplexu Palmovka Open Park.

Stavba, kterou řídí tým Ing. Stanislava Červeného z divize 3, už u objektu PPIV vyrazila nad terén. Divize 4 zde nedávno zahájila zásypy kolem podzemních podlaží. Foto PA

Divize 1 dokončila další technologický projekt

Modernizovaná skruž

Ve Slévárnách Třinec dokončil tým Pavla Szmeka ze

severomoravského regionu divize 1 modernizaci výroben forem a litinových i ocelových odlitků. Třetí zakázku pro stejného investora uzavřel po úspěšně provedených komplexních zkouškách a téměř dvouměsíčním

zkušebním provozu. Od konce loňského roku pracuje

inovovaná slévárna na plný výkon.

„Stejně jako u všech ostatních podobných zakázek

spolufinancovaných z EU i ve Slévárnách Třinec potřebovali zlepšit technologické a provozní parametry výrobny,

snížit náklady a zvýšit produktivitu i konkurenceschopnost,“ říká stavbyvedoucí Ing. Václav Dronski.

Pod jeho vedením stavbaři v Třinci zpracovali dokumentaci pro provádění stavby, upravili a demontovali původní vybavení modernizované části slévárny a stavební

objekty uzpůsobili novým technologickým zařízením, jako

byla například separační věž, mísiče (foto), modifikační

kabina či stahovač strusky. Nové stroje musela divize 1

nejen dodat a namontovat, ale i odzkoušet a zprovoznit,

což nebylo vůbec jednoduché.

Práce probíhaly za plného chodu výrobny, což bylo

náročné naplánovat i provést a nepovedlo by se to bez

přispění vedení provozu a údržby slévárny, dobré projektové přípravy kanceláře METAKON a podpory technického

dozoru, který měla na starost firma Třinecký inženýring.

„Chtěl bych poděkovat i vedení Třineckých železáren

v čele s ředitelem pro investice a strategii Ing. Radkem

Olszarem za vstřícnost a dobré investorské podmínky,

protože ty se zpětně odrážejí na hladkém průběhu a kvalitě realizované stavby. Doufáme, že naše spolupráce bude

napříště pokračovat nejen ve slévárně jako doposud, ale

i v jiných provozech Třineckých železáren. Momentálně

čekáme, zda budou nějaká vhodná výběrová řízení vypsána, abychom se mohli soutěže zúčastnit,“ uzavírá vedoucí

projektu Pavel Szmek.

Na Slovensku u obce Lisková používá tým Ing. Martina

Řediny z divize 4 na výstavbu téměř 700 m dlouhého

dálničního mostu inovovanou přesuvnou skruž (foto).

Práce na místě řídí stavbyvedoucí Ing. Kamil Šeiner.

Přesuvná skruž, kterou divize 4 navrhla z inventárního

materiálu a je od roku 2014 chráněná patentem, prošla

v nedávné době inovací. Specialisté z úseku technického

náměstka Ing. Davida Stempáka ji ve spolupráci s kolegy

z provozu mostních technologií upravili tak, že bez vybudování mezipodpor umožňuje výstavbu železobetonových

mostů až do rozpětí 60 m. Hlavní nosníky skruže tvořené

z provizorního železničního mostu ŽM16M totiž divize 4

zesílila a doplnila o nové prvky, třeba hydraulicky ovládaný výsuvný adaptér. Přesuny skruže do následujícího

betonážního taktu navíc zjednodušují a zrychlují nově

navržené příčníky na pilířích mostu, na nichž je osazeno

veškeré příslušenství pro příčné rozsouvání skruže i její

podélný výsun. „Díky této důmyslné modernizaci zvládne

přesun skruže menší počet pracovníků a jsme schopni výstavbu jednotlivých taktů zkrátit. Inovovanou skruž jsme

prvně nasadili na stavbu mostu SO214 na slovenské dálnici D1 v úseku Ivachnová–Hubová, který dnes má hotovou konstrukci pro jeden jízdní směr,“ říká Ing. Stempák.

–red–, foto archiv stavby

Metrostav_04_2017.indd 1

–red–, foto archiv stavby

Slévárenství má v Třinci 175letou tradici. Walcherova

huť zde byla postavena už roku 1842, pouhé tři roky po

založení Třineckých železáren. Prvních 30 let jejich

existence dokonce slévárny zpracovávaly veškeré

železo vyrobené v tamějších vysokých pecích a až

později se nosná výroba přesunula do válcoven. Dnes

Slévárny Třinec vyrábějí ručně či strojně formované

odlitky z uhlíkatých, středně a vysoce legovaných ocelí

od 5 kg do 6 tun; z šedé, tvárné a hematitové litiny od

dvou do 50 tun a hutní válce s hmotností do 30 tun.

03.03.17 14:05