strana 3
Schematický podélný řez mostem
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Schematický podélný řez mostem
173 000
Nosník
mostního křídla
Veřejné
osvětlení
Nosník
mostního křídla
Otočné
mostní ložisko
Otočné
mostní ložisko
50 077
±0,00
-5,20
Montážní podpěry
Piloty
Komplikovaná hydraulika a speciální mechanika pro zvedací most v polském Gdaňsku
štětových jímek. Tam nám totiž způsobily spoustu problémů průsaky, a to jsme byli jenom v hloubce tří metrů. Tady
se ale dostaneme se základovou spárou až 6,5 metru pod
hladinu vody, a riziko vzniku průsaků se tím adekvátně
zvýší. Snad nám v nich zabrání použití štětovnic s těsněnými zámky,“ říká Ing. Chovanec. Stavbu zkomplikuje i to,
že práce budou probíhat ze soulodí na vodě, což si vyžádá
poměrně složitou koordinaci jednotlivých činností.
První zvedací most pro automobilovou dopravu v historii Metrostavu začala budovat divize 4 přes Mrtvou
Vislu v gdaňské čtvrti Sobieševo. Na místě nahradí
kapacitně nevyhovující pontonový most, který zůstane
po celou dobu výstavby v provozu.
„Po optimalizaci projektového řešení, kterou jsme
začali provádět ihned po podpisu smlouvy, jsme vlastní
stavbu zahájili letos koncem ledna zaražením prvních štětovnic pro opevnění břehů řeky,“ říká Ing. Ladislav Chovanec z polského zastoupení Metrostavu. A protože se termín
dokončení projektu kryje se závěrem letošního roku, bude
největším oříškem díla krátká lhůta složité výstavby.
Při zakládání mostu pomohou zkušenosti
Všechny pilíře mostu stavbaři hlubinně založí na piloty
systému Tubex s ocelovými rourami o průměru 457 mm.
Čtyři z nich – P10, P30, P40 a P60 (schéma) – pak vzniknou ve štětových jímkách. „Po zkušenostech ze stavby
mostu na trase silnice S7 přes Vislu v Kiezmarku se
obávám, že bude velmi obtížné udržet těsnost dočasných
Komplikovaný způsob otevírání mostu
Křídla středního pole nosné konstrukce mostu budou uložena na dvojici otočných ložisek a vyklápěna za pomoci
hydraulických pístů. Jejich otvírání (velká vizualizace) pomůže trojice ocelobetonových závaží s hmotností 140 tun.
„Překvapila mě pro most netypická složitost všech
systémů. A to jak hydraulických nebo elektrických, tak
řídicích. Jsem zvědavý, jak hladce budou spolupracovat.
Další zajímavostí mostu bude systém tzv. ryglování, což
je speciální hydraulicko-mechanická soustava bránící posunu čel zavřených ocelových křídel (malá vizualizace) při
přejezdech vozidel. V našem případě by to dokonce měl
být prototyp,“ popisuje Ing. Chovanec.
Ulice, která dnes vede přes starý pontonový most, se
jmenuje Turystyczna. A jak název napovídá, zvlášť v létě
na ní bývá velmi rušno. Možná i proto se práce kolegů
v Gdaňsku setkává ještě s větším zájmem okolních obyvatel, než tomu bylo při modernizaci průjezdu S8 ve Varšavě. Mají ale dost zkušeností na to, aby se jim i tento projekt
podařilo dokončit stejně úspěšně jako v polské metropoli.
Obsah nové polské zakázky
Dodavatelské sdružení Metrostav oddział w Polsce jako
lídr a firmy Vistal Gdynia a Vistal Infrastructure musí
v Gdaňsku vystavět nový zvedací most včetně řídicího
centra a vybudovat či zrekonstruovat okolní návazné komunikace včetně sítí. Součástí zakázky je také opevnění
břehů Mrtvé Visly, vytvoření postojových míst pro lodě
čekající na otevření mostu a odbojnic pro navedení plavidel do průplavního pole. Na závěr, až všechno bude schopné provozu, stavbaři zlikvidují starý pontonový most.
Zvedací most v gdaňském Sobieševě
Délka (m)
173
Počet polí
5
Rozpětí polí (m)
2× 25 + 6,75 + 59,5 + 6,75 + 2× 25
Šířka nosné konstrukce (m)
14,92
Šířka plavební dráhy (m)
50
Výška nad střední hladinou (m)
5
Termín zahájení zakázky
2. září 2016
Termín ukončení zakázky
29. prosinec 2017
Jeden investor, dvě stavby a třetí divize
Metrostav rekonstruuje školu na Jižním Městě
Tým divize 3 vedený Ing. Milanem Kolajou předal před
pár dny jednomu investorovi hned dvě hotové zakázky – oftalmologické centrum na Vinohradech a bytové
domy v Suchdole. „Jednalo se o první projekty, které
jsem dokončil jako vedoucí projektu. Za to, že se tak
stalo ve stanoveném čase a kvalitě, bych chtěl realizačnímu týmu poděkovat,“ říká Ing. Kolaja.
Přímo naproti hlavnímu vstupu do vinohradské nemocnice stavbaři přestavěli a dostavěli koncový řadový
dům na moderní oční kliniku. „Během druhé poloviny stavby jsme se museli vypořádat s projektovými
změnami, které zkomplikovaly dokončení a zprovoznění
technologií zejména v takzvaných čistých prostorech
zdravotnického zařízení. Bylo jich v objektu hned několik
a v různých třídách čistoty, s čímž jsme se všichni setkali
poprvé,“ vzpomíná vedoucí projektu. Rozdělení prostor na
třídy čistoty (blok) určuje vyhláška č. 84/2008 Sb.
Oftalmologické centrum s jedním podzemním a třemi
nadzemními podlažími (foto) předala divize 3 investorovi
Areál školních budov ze 70. let minulého století umístěný v Schulhoffově ulici na pražském Jižním Městě by
měl opět sloužit žákům základní školy a možná i nejmenším dětem jako školka.
Budovy původní školy prošly od svého vzniku jen
nutnou údržbou a byly v poslední době využívány pro
jiný typ vzdělávání, konkrétně pro střední odbornou školu
a učiliště managementu a služeb. Po 40 letech od vzniku
potřebují kromě nutných oprav i modernizaci a úpravy pro
zlepšení tepelnětechnických a energetických vlastností.
Vedle obvodového pláště je třeba přestavět také interiéry
a provést výměnu rozvodů uvnitř objektu. Investor –
městská část Praha 11 – přitom počítá s tím, že zde bude
výuka dětí znovu probíhat už v příštím školním roce.
Divize 1 nastoupila na staveniště v Schulhoffově ulici letos v únoru a po dokončení by měla stavbu předat
do poloviny srpna. „Na rekonstrukci tak máme jen šest
měsíců a komplex je přitom rozsáhlý. Proto očekávám, že
bude poměrně obtížné sladit práce tak, abychom je všechny stihli včas,“ říká vedoucí projektu Bc. Ivan Matějovič.
Opravovaný objekt se rozkládá na ploše téměř 5,5 tisíce metrů čtverečních, obestavěný prostor přesahuje
objem 34 tisíc kubíků. Stavební úpravy se týkají celé třípodlažní stavby složené ze čtyř sekcí, jež uzavírají vnitřní
atrium. Prováděná modernizace zahrnuje zateplení budovy a výměnu všech oken a dveří. Rekonstrukcí projdou
také vnitřní prostory, mezi nimi například i tělocvična
(foto), a veškeré rozvody. V prostoru atria bude nutné
vyměnit kameninové potrubí kanalizace, výměna čeká
také některé vsakovací šachty a přípojky. Nové plastové
potrubí nahradí rozvody splaškové i dešťové kanalizace,
začátkem ledna. Ordinace praktických lékařů, které jsou
umístěny v přízemí nově vybudovaného objektu, začaly
pacientům sloužit už v únoru. Zahájení provozu oční banky je plánováno na první polovinu letošního roku.
Bytové domy v prudkém svahu
Dva bytové dvojdomy umístěné do proluky starší suchdolské zástavby musela divize 3 vybudovat ve velmi svažitém terénu se sklonem 1 : 1. S nejsložitější částí zakázky
se tak musel tým Ing. Kolaji vypořádat hned na začátku,
když bylo nutné bezpečně zajistit svah i prostory pro
výstavbu pomocí trvalých a dočasných záporových stěn.
„Kromě složitých základových podmínek jsme se
v Suchdole potýkali i s komplikovanou dopravní dostupností staveniště v husté obytné zástavbě,“ doplnil Ing. Kolaja. Bytový komplex začali stavbaři předávat investorovi
už před koncem února, takže noví obyvatelé se budou
moci nastěhovat brzy na jaře.
–red–, foto Eva Kořínková
Klasifikace prostředí pro jednotlivé třídy čistoty
podle počtu částic pevného aerosolu v ovzduší
max. přípustný počet částic/m³ vzduchu
za klidu
částice
třída
Metrostav_04_2017.indd 3
≤ 0,5 µm
za provozu
≥ 0,5 µm
≤ 0,5 µm
≥ 0,5 µm
A
3 520
20
3 520
20
B
3 520
29
352 000
2 900
C
352 000
D
3 520 000
2 900 3 520 000
29 000
nedefin.
29 000
nedefin.
kompletní výměnou projde vodovodní potrubí a opravovat
se budou také přípojky plynu.
Návrat k původnímu účelu
Objekt v Schulhoffově ulici byl postaven jako základní
škola a pro tento účel sloužil až do roku 2002. Později byl
sídlem soukromé Střední odborné školy a SOU obchodu
a služeb. Výuka v maturitních, učebních a nástavbových
oborech zaměřených na podnikání ve službách a cestovním ruchu tam probíhala až do loňského roku.
Podle informací z investičního odboru Prahy 11 se
střední škola ani učiliště již do objektu nevrátí. Modernizované prostory budou od příštího školního roku opět
využívat žáci a učitelé základní školy a v případě potřeb lze
uvažovat také o vzniku jedné nebo dvou tříd školy mateřské. Kapacita by však měla zůstat stejná jako v předchozím období. To znamená, že se zde počítá s umístěním až
810 dětí a se šedesáti zaměstnanci školy.
Blanka Růžičková, foto archiv Metrostavu
03.03.17 14:05