strana 3

Schematický podélný řez mostem

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Schematický podélný řez mostem

173 000

Nosník

mostního křídla

Veřejné

osvětlení

Nosník

mostního křídla

Otočné

mostní ložisko

Otočné

mostní ložisko

50 077

±0,00

-5,20

Montážní podpěry

Piloty

Komplikovaná hydraulika a speciální mechanika pro zvedací most v polském Gdaňsku

štětových jímek. Tam nám totiž způsobily spoustu problémů průsaky, a to jsme byli jenom v hloubce tří metrů. Tady

se ale dostaneme se základovou spárou až 6,5 metru pod

hladinu vody, a riziko vzniku průsaků se tím adekvátně

zvýší. Snad nám v nich zabrání použití štětovnic s těsněnými zámky,“ říká Ing. Chovanec. Stavbu zkomplikuje i to,

že práce budou probíhat ze soulodí na vodě, což si vyžádá

poměrně složitou koordinaci jednotlivých činností.

První zvedací most pro automobilovou dopravu v historii Metrostavu začala budovat divize 4 přes Mrtvou

Vislu v gdaňské čtvrti Sobieševo. Na místě nahradí

kapacitně nevyhovující pontonový most, který zůstane

po celou dobu výstavby v provozu.

„Po optimalizaci projektového řešení, kterou jsme

začali provádět ihned po podpisu smlouvy, jsme vlastní

stavbu zahájili letos koncem ledna zaražením prvních štětovnic pro opevnění břehů řeky,“ říká Ing. Ladislav Chovanec z polského zastoupení Metrostavu. A protože se termín

dokončení projektu kryje se závěrem letošního roku, bude

největším oříškem díla krátká lhůta složité výstavby.

Při zakládání mostu pomohou zkušenosti

Všechny pilíře mostu stavbaři hlubinně založí na piloty

systému Tubex s ocelovými rourami o průměru 457 mm.

Čtyři z nich – P10, P30, P40 a P60 (schéma) – pak vzniknou ve štětových jímkách. „Po zkušenostech ze stavby

mostu na trase silnice S7 přes Vislu v Kiezmarku se

obávám, že bude velmi obtížné udržet těsnost dočasných

Komplikovaný způsob otevírání mostu

Křídla středního pole nosné konstrukce mostu budou uložena na dvojici otočných ložisek a vyklápěna za pomoci

hydraulických pístů. Jejich otvírání (velká vizualizace) pomůže trojice ocelobetonových závaží s hmotností 140 tun.

„Překvapila mě pro most netypická složitost všech

systémů. A to jak hydraulických nebo elektrických, tak

řídicích. Jsem zvědavý, jak hladce budou spolupracovat.

Další zajímavostí mostu bude systém tzv. ryglování, což

je speciální hydraulicko-mechanická soustava bránící posunu čel zavřených ocelových křídel (malá vizualizace) při

přejezdech vozidel. V našem případě by to dokonce měl

být prototyp,“ popisuje Ing. Chovanec.

Ulice, která dnes vede přes starý pontonový most, se

jmenuje Turystyczna. A jak název napovídá, zvlášť v létě

na ní bývá velmi rušno. Možná i proto se práce kolegů

v Gdaňsku setkává ještě s větším zájmem okolních obyvatel, než tomu bylo při modernizaci průjezdu S8 ve Varšavě. Mají ale dost zkušeností na to, aby se jim i tento projekt

podařilo dokončit stejně úspěšně jako v polské metropoli.

Obsah nové polské zakázky

Dodavatelské sdružení Metrostav oddział w Polsce jako

lídr a firmy Vistal Gdynia a Vistal Infrastructure musí

v Gdaňsku vystavět nový zvedací most včetně řídicího

centra a vybudovat či zrekonstruovat okolní návazné komunikace včetně sítí. Součástí zakázky je také opevnění

břehů Mrtvé Visly, vytvoření postojových míst pro lodě

čekající na otevření mostu a odbojnic pro navedení plavidel do průplavního pole. Na závěr, až všechno bude schopné provozu, stavbaři zlikvidují starý pontonový most.

Zvedací most v gdaňském Sobieševě

Délka (m)

173

Počet polí

5

Rozpětí polí (m)

2× 25 + 6,75 + 59,5 + 6,75 + 2× 25

Šířka nosné konstrukce (m)

14,92

Šířka plavební dráhy (m)

50

Výška nad střední hladinou (m)

5

Termín zahájení zakázky

2. září 2016

Termín ukončení zakázky

29. prosinec 2017

Jeden investor, dvě stavby a třetí divize

Metrostav rekonstruuje školu na Jižním Městě

Tým divize 3 vedený Ing. Milanem Kolajou předal před

pár dny jednomu investorovi hned dvě hotové zakázky – oftalmologické centrum na Vinohradech a bytové

domy v Suchdole. „Jednalo se o první projekty, které

jsem dokončil jako vedoucí projektu. Za to, že se tak

stalo ve stanoveném čase a kvalitě, bych chtěl realizačnímu týmu poděkovat,“ říká Ing. Kolaja.

Přímo naproti hlavnímu vstupu do vinohradské nemocnice stavbaři přestavěli a dostavěli koncový řadový

dům na moderní oční kliniku. „Během druhé poloviny stavby jsme se museli vypořádat s projektovými

změnami, které zkomplikovaly dokončení a zprovoznění

technologií zejména v takzvaných čistých prostorech

zdravotnického zařízení. Bylo jich v objektu hned několik

a v různých třídách čistoty, s čímž jsme se všichni setkali

poprvé,“ vzpomíná vedoucí projektu. Rozdělení prostor na

třídy čistoty (blok) určuje vyhláška č. 84/2008 Sb.

Oftalmologické centrum s jedním podzemním a třemi

nadzemními podlažími (foto) předala divize 3 investorovi

Areál školních budov ze 70. let minulého století umístěný v Schulhoffově ulici na pražském Jižním Městě by

měl opět sloužit žákům základní školy a možná i nejmenším dětem jako školka.

Budovy původní školy prošly od svého vzniku jen

nutnou údržbou a byly v poslední době využívány pro

jiný typ vzdělávání, konkrétně pro střední odbornou školu

a učiliště managementu a služeb. Po 40 letech od vzniku

potřebují kromě nutných oprav i modernizaci a úpravy pro

zlepšení tepelnětechnických a energetických vlastností.

Vedle obvodového pláště je třeba přestavět také interiéry

a provést výměnu rozvodů uvnitř objektu. Investor –

městská část Praha 11 – přitom počítá s tím, že zde bude

výuka dětí znovu probíhat už v příštím školním roce.

Divize 1 nastoupila na staveniště v Schulhoffově ulici letos v únoru a po dokončení by měla stavbu předat

do poloviny srpna. „Na rekonstrukci tak máme jen šest

měsíců a komplex je přitom rozsáhlý. Proto očekávám, že

bude poměrně obtížné sladit práce tak, abychom je všechny stihli včas,“ říká vedoucí projektu Bc. Ivan Matějovič.

Opravovaný objekt se rozkládá na ploše téměř 5,5 tisíce metrů čtverečních, obestavěný prostor přesahuje

objem 34 tisíc kubíků. Stavební úpravy se týkají celé třípodlažní stavby složené ze čtyř sekcí, jež uzavírají vnitřní

atrium. Prováděná modernizace zahrnuje zateplení budovy a výměnu všech oken a dveří. Rekonstrukcí projdou

také vnitřní prostory, mezi nimi například i tělocvična

(foto), a veškeré rozvody. V prostoru atria bude nutné

vyměnit kameninové potrubí kanalizace, výměna čeká

také některé vsakovací šachty a přípojky. Nové plastové

potrubí nahradí rozvody splaškové i dešťové kanalizace,

začátkem ledna. Ordinace praktických lékařů, které jsou

umístěny v přízemí nově vybudovaného objektu, začaly

pacientům sloužit už v únoru. Zahájení provozu oční banky je plánováno na první polovinu letošního roku.

Bytové domy v prudkém svahu

Dva bytové dvojdomy umístěné do proluky starší suchdolské zástavby musela divize 3 vybudovat ve velmi svažitém terénu se sklonem 1 : 1. S nejsložitější částí zakázky

se tak musel tým Ing. Kolaji vypořádat hned na začátku,

když bylo nutné bezpečně zajistit svah i prostory pro

výstavbu pomocí trvalých a dočasných záporových stěn.

„Kromě složitých základových podmínek jsme se

v Suchdole potýkali i s komplikovanou dopravní dostupností staveniště v husté obytné zástavbě,“ doplnil Ing. Kolaja. Bytový komplex začali stavbaři předávat investorovi

už před koncem února, takže noví obyvatelé se budou

moci nastěhovat brzy na jaře.

–red–, foto Eva Kořínková

Klasifikace prostředí pro jednotlivé třídy čistoty

podle počtu částic pevného aerosolu v ovzduší

max. přípustný počet částic/m³ vzduchu

za klidu

částice

třída

Metrostav_04_2017.indd 3

≤ 0,5 µm

za provozu

≥ 0,5 µm

≤ 0,5 µm

≥ 0,5 µm

A

3 520

20

3 520

20

B

3 520

29

352 000

2 900

C

352 000

D

3 520 000

2 900 3 520 000

29 000

nedefin.

29 000

nedefin.

kompletní výměnou projde vodovodní potrubí a opravovat

se budou také přípojky plynu.

Návrat k původnímu účelu

Objekt v Schulhoffově ulici byl postaven jako základní

škola a pro tento účel sloužil až do roku 2002. Později byl

sídlem soukromé Střední odborné školy a SOU obchodu

a služeb. Výuka v maturitních, učebních a nástavbových

oborech zaměřených na podnikání ve službách a cestovním ruchu tam probíhala až do loňského roku.

Podle informací z investičního odboru Prahy 11 se

střední škola ani učiliště již do objektu nevrátí. Modernizované prostory budou od příštího školního roku opět

využívat žáci a učitelé základní školy a v případě potřeb lze

uvažovat také o vzniku jedné nebo dvou tříd školy mateřské. Kapacita by však měla zůstat stejná jako v předchozím období. To znamená, že se zde počítá s umístěním až

810 dětí a se šedesáti zaměstnanci školy.

Blanka Růžičková, foto archiv Metrostavu

03.03.17 14:05