strana 4
Nástup ke spolupráci
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
S největší opatrností
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
V průběhu února podepsali zástupci Metrostavu s rodiči všech 19 připravených smluv o hmotném zabezpečení nových smluvních žáků (foto) a dodatky ke smlouvám pro studenty druhých ročníků, které upravují
způsob vyplácení finančních příspěvků.
Pro šest divizí Metrostavu se nově začne připravovat
devatenáct smluvních žáků ve čtyřech středních školách
– v Praze, Ústí nad Labem, Kolíně a Kladně. Nejvíc jich
po vyučení zamíří do divize 5, pro kterou se připravuje
hned devět budoucích řemeslníků – tři strojní mechanici,
dva elektrikáři, dva strojníci a dva tesaři, z nichž jeden bude ovládat i truhlařinu. Tři tesaři zamíří do divize 6, divize
1 potřebuje dva elektrikáře, trojka dva strojní mechaniky
a čtyřka dva strojníky. U divize 11 by v budoucnosti měl
najít zaměstnání jeden mladý automechanik.
Při přestavbě plzeňského železničního uzlu, kterou za
Metrostav řídí tým Ing. Jana Zemánka z divize 5, musí
stavbaři pracovat s velkou opatrností. Budou se totiž
pohybovat na území, které je z pyrotechnického hlediska vysoce rizikové kvůli bombardování Plzně koncem
druhé světové války.
Tragická noc pár dní před koncem války
Část západočeské metropole, kde leží hlavní plzeňská železniční stanice, postihl nejvíc noční nálet více než dvou
set britských bombardérů Lancaster v noci ze 16. na
17. dubna roku 1945. Během něj bylo do cílového prostoru
tehdejšího seřaďovacího nádraží – tzv. Ranžíru – za méně než 20 minut svrženo celkem 891 tun trhavých bomb
a až pět tun zápalných bomb, které rozmetaly nástupiště
se všemi pomocnými provozy, pohnuly kopulí odbavovací
haly, zničily 60 km kolejí, na 2000 vagonů a 85 lokomotiv.
Zkázu znásobil výbuch právě projíždějícího vlaku s municí. V důsledku bombardování tehdy prokazatelně zahynulo
více než 600 osob. Některé prameny dokonce uvádějí, že
obětí bylo přes jeden tisíc. Němcům se až do konce války
nepodařilo uvést nádraží do provozu.
1
„Kromě výše uvedených evidujeme ještě sedm dalších
zájemců o spolupráci, kterým se ale příliš nevydařilo
pololetní vysvědčení. Když zabojují a nezdar napraví, rádi
bychom s nimi uzavřeli smlouvy do konce školního roku,“ říká koordinátorka celého projektu Zuzana Junková
z útvaru personálního marketingu.
Metrostav smluvním žákům garantuje zajištění přípravy na povolání. Zaručuje se, že jim při studiu poskytne
finanční podporu a že s nimi po úspěšném vyučení uzavře
pracovní poměr na dobu neurčitou. Žák se zavazuje k řádnému plnění studijních povinností a k tomu, že v pracovním poměru s Metrostavem setrvá nejméně tři roky.
Ohled i na jednotlivce
Informační tabule s textem: „Chodník uzavřen, přejděte na druhou stranu“ může způsobit komplikace nejen
těm, kdo spěchají. U stavby komplexu VIVUS Osadní,
kterou řídí tým Ing. Vladislava Jevočina z divize 1, Metrostav dokázal, že bere ohled na všechny, kterým jeho
práce znepříjemňuje život byť jen na chvíli.
Rezidence Osadní na rohu Dělnické a Osadní ulice
v Praze 7 roste v místech, kudy musí denně chodit nevidomá Květa Šubrtová se svým vodicím psem. Zábor
chodníku kvůli stavbě jim měl v naučené trase bránit
rok a půl. „Pro člověka, který vidí, se to může zdát jako
malichernost, ale pro mě jako nevidomou je i malá změna
cesty velký problém,“ vysvětluje paní Šubrtová. Nevěděla
si se situací rady, a tak volala všude možně, zda by jí úřady nemohly pomoci. Nemohly. Když se o tom dozvěděli
zástupci Metrostavu, uhradili jí přecvičení vodicího psa,
aby ji mohl dočasně vést jinudy.
„Vedoucí výcviku vodicích psů Ing. Hana Jasenovcová z Nadačního fondu Mathilda, která se dvojice ujala
(foto), k tomu uvedla, že zábrany na chodníku představují
obvyklý problém nevidomých. Většinou se však o jeho řešení nikdo nestará. Jsme prý první, kdo se takhle aktivně
o osud postižených osob zajímá. Paní cvičitelka mi rovněž
řekla, že podle její zkušenosti jsou stavby Metrostavu
vždy dobře zabezpečené a samy o sobě nepředstavují
pro nikoho z kolemjdoucích žádné riziko,“ uvedl k situaci
mluvčí Metrostavu Ing. Vojtěch Kostiha.
– r ed –, fo to A. Malachov sk ý, Blesk
2
3
4
5
Bezpečnost bude na stavbě prioritou
Podle odborné literatury zhruba 10 až 15 procent bomb
svržených za druhé světové války selhalo. Vzhledem
k umístění plzeňského nádraží v centru města a k velké
pravděpodobnosti nálezů nevybuchlé munice bude Metrostav při stavbě postupovat s maximální obezřetností,
podle expertně stanoveného postupu vypracovaného na
základě výsledků pyrotechnického průzkumu a ve spolupráci s akreditovanou firmou Destrux.
Konkrétně bude nutné po odkrytí vrchní vrstvy zeminy
provést plošné magnetometrické měření, které se bude
opakovat vždy po odtěžení každého dalšího půlmetru.
Kromě toho se v místech hlubšího zakládání nebo beranění štětovnicových stěn musí vytvořit síť průzkumných
vrtů, v nichž se bude provádět měření speciální metodou
vyvinutou v Německu přímo k průzkumu vybombardovaných průmyslových podniků a nádraží. Umožňuje totiž
detekovat nevybuchlé letecké pumy nejen ve značných
hloubkách, ale zejména pod vrstvami navážek, inženýrských sítí a zbytků povrchových staveb s vysokým podílem oceli, která při běžně prováděné magnetometrii na
povrchu může zahltit detektor falešnými signály.
Pokud stavba v Plzni odhalí nevybuchlé letecké pumy,
provedou pyrotechnici veškerá opatření k odvrácení nebezpečí tak, jak jsou striktně definovaná zákonem.
Jizerská firemní 2017
6
7
8
9
Ražba severního tubusu tunelu Ejpovice se blíží k polovině
Nejsložitější částí modernizace železniční trati Plzeň–Rokycany, kterou divize 5 provádí ve sdružení s firmou
Subterra, je tunel Ejpovice. Po dokončení ražeb jeho jižního tubusu má tunelovací stroj Viktorie (foto č. 1) dnes za
sebou i více než dva kilometry severní trouby (foto č. 2) a dostává se tak do poloviny její celkové délky. „Koncem
ledna a začátkem února nám sice práci komplikovala spodní voda, protože její přítoky dosahovaly 25 až 30 litrů
za sekundu, ale v posledních dnech už zase postupujeme rychlostí víc než 20 metrů za den,“ říká vedoucí projektu
ražeb Ing. Štefan Ivor z divize 5, jejíž pracovníci (foto č. 3, 4, 5) stavbu řídí i provádějí. Do tunelu od vjezdového
portálu u Kyšic denně proudí desítky segmentů betonového ostění (foto č. 6) a na pásovém dopravníku (foto č. 7
vpravo) jej opouštějí tuny vyrubané horniny. Mezi 30 metrů vzdálenými tubusy je nutné vybudovat osm propojek.
„V současné době jsme zahájili ražbu propojky označené číslem 1 (foto č. 8). Zároveň pracujeme na vyřezání
segmentů u vstupu do propojky číslo 2,“ říká stavbyvedoucí Ing. Petr Hybský. V jižním tubusu od vjezdového portálu
provádí divize 5 betonáž invertů (foto č. 9) – betonů na počvě tunelu. Na jejich vrchní úroveň pak betonuje desku
o mocnosti 40 cm, která bude sloužit jako podklad pro kolejovou dráhu. Délka hotových invertů přesáhla začátkem
března délku 2100 m, betonová deska už měří 1200 m. Kromě betonáží a ražby propojek ještě odborníci v tunelu
provádějí sanace segmentového ostění tak, aby splňovalo technické a kvalitativní podmínky zadavatele stavby.
Ražbu severní tunelové trouby o délce 4150 metrů by Viktorka mohla dokončit ještě letos. „Využíváme zkušenosti
z ražby prvního tubusu, ten druhý bychom proto mohli dokončit rychleji, než je naplánováno,“ vysvětlil Ing. Ivor.
Opět po roce vyrazil tým Metrostavu (foto) do bílé
stopy na Jizerskou firemní – štafetový závod 4 x 3 km
v běhu na lyžích libovolnou technikou, který už tradičně doprovází Jizerskou padesátku. V silné konkurenci 50 dalších štafet kolegové obsadili velmi dobré
22. místo. Děkujeme jim za skvělou reprezentaci!
V dresu Metrostavu se 17. února v 15 hodin postavili
na start na stadionu v Bedřichově Jiří Mosler z divize 5,
Zdeněk Machuta z centrály, Martin Jedlička z divize 4
a Filip Křesťan z divize 9, který sportovní zážitek okomentoval: „Kvůli celodenní oblevě byla trať velmi měkká
a náročná. Ale i když se každý z nás na trati vydal ze všech
sil, závod jsme si společně hezky užili.“
Na předních místech se v Jizerské firemní jako obvykle umísily štafety s profesionálními běžkaři, proto bylo
22. místo čistě zaměstnaneckého týmu Metrostavu výborným výsledkem. Gratulaci si zaslouží také kolegové ze
Subterry, jejíž štafeta ve složení Miroslav Zobaník, Martin
Plíva, Jan Pála a Miroslav Rypáček doběhla patnáctá.
–red–, foto archiv týmu
–red –, foto Miroslav Chaloupka
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 4/2017 vyšlo 7. 3. 2017 (5/2017 vyjde 22. 3. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob
a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_04_2017.indd 4
03.03.17 14:05