strana 4

Nástup ke spolupráci

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

S největší opatrností

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

V průběhu února podepsali zástupci Metrostavu s rodiči všech 19 připravených smluv o hmotném zabezpečení nových smluvních žáků (foto) a dodatky ke smlouvám pro studenty druhých ročníků, které upravují

způsob vyplácení finančních příspěvků.

Pro šest divizí Metrostavu se nově začne připravovat

devatenáct smluvních žáků ve čtyřech středních školách

– v Praze, Ústí nad Labem, Kolíně a Kladně. Nejvíc jich

po vyučení zamíří do divize 5, pro kterou se připravuje

hned devět budoucích řemeslníků – tři strojní mechanici,

dva elektrikáři, dva strojníci a dva tesaři, z nichž jeden bude ovládat i truhlařinu. Tři tesaři zamíří do divize 6, divize

1 potřebuje dva elektrikáře, trojka dva strojní mechaniky

a čtyřka dva strojníky. U divize 11 by v budoucnosti měl

najít zaměstnání jeden mladý automechanik.

Při přestavbě plzeňského železničního uzlu, kterou za

Metrostav řídí tým Ing. Jana Zemánka z divize 5, musí

stavbaři pracovat s velkou opatrností. Budou se totiž

pohybovat na území, které je z pyrotechnického hlediska vysoce rizikové kvůli bombardování Plzně koncem

druhé světové války.

Tragická noc pár dní před koncem války

Část západočeské metropole, kde leží hlavní plzeňská železniční stanice, postihl nejvíc noční nálet více než dvou

set britských bombardérů Lancaster v noci ze 16. na

17. dubna roku 1945. Během něj bylo do cílového prostoru

tehdejšího seřaďovacího nádraží – tzv. Ranžíru – za méně než 20 minut svrženo celkem 891 tun trhavých bomb

a až pět tun zápalných bomb, které rozmetaly nástupiště

se všemi pomocnými provozy, pohnuly kopulí odbavovací

haly, zničily 60 km kolejí, na 2000 vagonů a 85 lokomotiv.

Zkázu znásobil výbuch právě projíždějícího vlaku s municí. V důsledku bombardování tehdy prokazatelně zahynulo

více než 600 osob. Některé prameny dokonce uvádějí, že

obětí bylo přes jeden tisíc. Němcům se až do konce války

nepodařilo uvést nádraží do provozu.

1

„Kromě výše uvedených evidujeme ještě sedm dalších

zájemců o spolupráci, kterým se ale příliš nevydařilo

pololetní vysvědčení. Když zabojují a nezdar napraví, rádi

bychom s nimi uzavřeli smlouvy do konce školního roku,“ říká koordinátorka celého projektu Zuzana Junková

z útvaru personálního marketingu.

Metrostav smluvním žákům garantuje zajištění přípravy na povolání. Zaručuje se, že jim při studiu poskytne

finanční podporu a že s nimi po úspěšném vyučení uzavře

pracovní poměr na dobu neurčitou. Žák se zavazuje k řádnému plnění studijních povinností a k tomu, že v pracovním poměru s Metrostavem setrvá nejméně tři roky.

Ohled i na jednotlivce

Informační tabule s textem: „Chodník uzavřen, přejděte na druhou stranu“ může způsobit komplikace nejen

těm, kdo spěchají. U stavby komplexu VIVUS Osadní,

kterou řídí tým Ing. Vladislava Jevočina z divize 1, Metrostav dokázal, že bere ohled na všechny, kterým jeho

práce znepříjemňuje život byť jen na chvíli.

Rezidence Osadní na rohu Dělnické a Osadní ulice

v Praze 7 roste v místech, kudy musí denně chodit nevidomá Květa Šubrtová se svým vodicím psem. Zábor

chodníku kvůli stavbě jim měl v naučené trase bránit

rok a půl. „Pro člověka, který vidí, se to může zdát jako

malichernost, ale pro mě jako nevidomou je i malá změna

cesty velký problém,“ vysvětluje paní Šubrtová. Nevěděla

si se situací rady, a tak volala všude možně, zda by jí úřady nemohly pomoci. Nemohly. Když se o tom dozvěděli

zástupci Metrostavu, uhradili jí přecvičení vodicího psa,

aby ji mohl dočasně vést jinudy.

„Vedoucí výcviku vodicích psů Ing. Hana Jasenovcová z Nadačního fondu Mathilda, která se dvojice ujala

(foto), k tomu uvedla, že zábrany na chodníku představují

obvyklý problém nevidomých. Většinou se však o jeho řešení nikdo nestará. Jsme prý první, kdo se takhle aktivně

o osud postižených osob zajímá. Paní cvičitelka mi rovněž

řekla, že podle její zkušenosti jsou stavby Metrostavu

vždy dobře zabezpečené a samy o sobě nepředstavují

pro nikoho z kolemjdoucích žádné riziko,“ uvedl k situaci

mluvčí Metrostavu Ing. Vojtěch Kostiha.

– r ed –, fo to A. Malachov sk ý, Blesk

2

3

4

5

Bezpečnost bude na stavbě prioritou

Podle odborné literatury zhruba 10 až 15 procent bomb

svržených za druhé světové války selhalo. Vzhledem

k umístění plzeňského nádraží v centru města a k velké

pravděpodobnosti nálezů nevybuchlé munice bude Metrostav při stavbě postupovat s maximální obezřetností,

podle expertně stanoveného postupu vypracovaného na

základě výsledků pyrotechnického průzkumu a ve spolupráci s akreditovanou firmou Destrux.

Konkrétně bude nutné po odkrytí vrchní vrstvy zeminy

provést plošné magnetometrické měření, které se bude

opakovat vždy po odtěžení každého dalšího půlmetru.

Kromě toho se v místech hlubšího zakládání nebo beranění štětovnicových stěn musí vytvořit síť průzkumných

vrtů, v nichž se bude provádět měření speciální metodou

vyvinutou v Německu přímo k průzkumu vybombardovaných průmyslových podniků a nádraží. Umožňuje totiž

detekovat nevybuchlé letecké pumy nejen ve značných

hloubkách, ale zejména pod vrstvami navážek, inženýrských sítí a zbytků povrchových staveb s vysokým podílem oceli, která při běžně prováděné magnetometrii na

povrchu může zahltit detektor falešnými signály.

Pokud stavba v Plzni odhalí nevybuchlé letecké pumy,

provedou pyrotechnici veškerá opatření k odvrácení nebezpečí tak, jak jsou striktně definovaná zákonem.

Jizerská firemní 2017

6

7

8

9

Ražba severního tubusu tunelu Ejpovice se blíží k polovině

Nejsložitější částí modernizace železniční trati Plzeň–Rokycany, kterou divize 5 provádí ve sdružení s firmou

Subterra, je tunel Ejpovice. Po dokončení ražeb jeho jižního tubusu má tunelovací stroj Viktorie (foto č. 1) dnes za

sebou i více než dva kilometry severní trouby (foto č. 2) a dostává se tak do poloviny její celkové délky. „Koncem

ledna a začátkem února nám sice práci komplikovala spodní voda, protože její přítoky dosahovaly 25 až 30 litrů

za sekundu, ale v posledních dnech už zase postupujeme rychlostí víc než 20 metrů za den,“ říká vedoucí projektu

ražeb Ing. Štefan Ivor z divize 5, jejíž pracovníci (foto č. 3, 4, 5) stavbu řídí i provádějí. Do tunelu od vjezdového

portálu u Kyšic denně proudí desítky segmentů betonového ostění (foto č. 6) a na pásovém dopravníku (foto č. 7

vpravo) jej opouštějí tuny vyrubané horniny. Mezi 30 metrů vzdálenými tubusy je nutné vybudovat osm propojek.

„V současné době jsme zahájili ražbu propojky označené číslem 1 (foto č. 8). Zároveň pracujeme na vyřezání

segmentů u vstupu do propojky číslo 2,“ říká stavbyvedoucí Ing. Petr Hybský. V jižním tubusu od vjezdového portálu

provádí divize 5 betonáž invertů (foto č. 9) – betonů na počvě tunelu. Na jejich vrchní úroveň pak betonuje desku

o mocnosti 40 cm, která bude sloužit jako podklad pro kolejovou dráhu. Délka hotových invertů přesáhla začátkem

března délku 2100 m, betonová deska už měří 1200 m. Kromě betonáží a ražby propojek ještě odborníci v tunelu

provádějí sanace segmentového ostění tak, aby splňovalo technické a kvalitativní podmínky zadavatele stavby.

Ražbu severní tunelové trouby o délce 4150 metrů by Viktorka mohla dokončit ještě letos. „Využíváme zkušenosti

z ražby prvního tubusu, ten druhý bychom proto mohli dokončit rychleji, než je naplánováno,“ vysvětlil Ing. Ivor.

Opět po roce vyrazil tým Metrostavu (foto) do bílé

stopy na Jizerskou firemní – štafetový závod 4 x 3 km

v běhu na lyžích libovolnou technikou, který už tradičně doprovází Jizerskou padesátku. V silné konkurenci 50 dalších štafet kolegové obsadili velmi dobré

22. místo. Děkujeme jim za skvělou reprezentaci!

V dresu Metrostavu se 17. února v 15 hodin postavili

na start na stadionu v Bedřichově Jiří Mosler z divize 5,

Zdeněk Machuta z centrály, Martin Jedlička z divize 4

a Filip Křesťan z divize 9, který sportovní zážitek okomentoval: „Kvůli celodenní oblevě byla trať velmi měkká

a náročná. Ale i když se každý z nás na trati vydal ze všech

sil, závod jsme si společně hezky užili.“

Na předních místech se v Jizerské firemní jako obvykle umísily štafety s profesionálními běžkaři, proto bylo

22. místo čistě zaměstnaneckého týmu Metrostavu výborným výsledkem. Gratulaci si zaslouží také kolegové ze

Subterry, jejíž štafeta ve složení Miroslav Zobaník, Martin

Plíva, Jan Pála a Miroslav Rypáček doběhla patnáctá.

–red–, foto archiv týmu

–red –, foto Miroslav Chaloupka

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 4/2017 vyšlo 7. 3. 2017 (5/2017 vyjde 22. 3. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob

a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_04_2017.indd 4

03.03.17 14:05