Rekonstrukce Národního

muzea zdárně pokračuje

8. března 2018 / 4 / XXX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Josefa Malknechta,

vedoucího projektu z divize 5 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Plzeňský Hamburk – přístav pro

obchod i bydlení str. 2

Další plzeňská stavba divize 1 ve

znamení sportu str. 3

Voda na začátku i na konci

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Rekonstrukce s výhledem na Karlovy

Vary zdárně probíhá str. 3

Vodohospodářská díla

Do pravidelné soutěže Vodohospodářská stavba roku

přihlásil Metrostav za rok 2017 jen jeden projekt – čistírnu odpadních vod v Poděbradech. Další dva, na kterých se divize 6 podílela, přidali navíc projektant či

investor. Výsledky soutěže budou vyhlášeny v březnu

při příležitosti Světového dne vody.

Půlka je pryč

Poslední únorový víkend

zbourali stavbaři vedení

týmem Ing. Jiřího Capila

z divize 4 na stavbě dálnice

D48 v úseku Rybí – MÚK

Rychaltice polovinu mostu

přes silnici I/58. Zhruba

za rok a půl zde postaví novou, větší. Pokud půjde vše

podle plánu, převedou na ni dopravu a totéž udělají

na začátku srpna 2019 s pravou polovinou. Pak už se řidiči

budou moci těšit na dokončení prací a pohodovou jízdu.

Zprávy z Janáčkova divadla v Brně

Jak 1. března uvedl Brněnský deník, potrvá oprava

Janáčkova divadla téměř o rok déle, než měla, protože

jeho konstrukce byly více poškozené, než se očekávalo.

Herci, hudebníci i diváci se však do něj vrátí ještě před

ukončením oprav a Festival Janáček Brno 2018 zde začne

17. listopadu přesně podle plánu. Stavbu řídí divize 1.

1

Intenzifikace a rozšíření ČOV Poděbrady

Dodavatel:

divize 6 Metrostav, VHZ–DIS

Realizace stavby:

2010–2017

Vedoucí projektu:

Ing. Petr Brož

Zvýšení kapacity:

z 25 000 na 38 200 EO

Lávka v Písku

Poklepem na základní kámen

začala 27. února stavba lávky

přes Otavu mezi píseckými

lokalitami Hradiště a Svatý

Václav. Stejně jako nedaleký

jez, který byl rekonstruovaný

v roce 2014, ji vybudují

kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Jihočeský

kraj vedení Ing. Milanem Hromádkou. Autorem návrhu je

místní rodák Ing. arch. Josef Pleskot.

„ČOV se nachází blízko obytné zástavby, proto byla navržena se zastropenými aktivačními nádržemi a uzavřeným

kalovým hospodářstvím. Nestandardní konstrukční řešení s nadzemními zakrytými nádržemi bylo ze stavebního

hlediska výhodné, protože jsme kousek od Labe nemuseli

provádět složité zakládání,“ uvedl Ing. Brož.

Rekonstrukce jezu Černošice, říční km 8,143 (foto č. 1)

Dodavatel:

divize 6 Metrostav, Zakládání staveb

Realizace stavby:

2014–2017

Vedoucí projektu:

Ing. Petr Brož

Obsah díla:

pevný jez, rybí přechod, lodní propust,

štěrková propust, nová dělicí zeď

Nové informace na internetu

Akciová společnost Doprastav Asfalt, která je členem

Skupiny Metrostav, spustila 28. února do provozu nové

webové stránky na adrese www.doprastavasfalt.sk.

Najdete na nich informace o všech osmi jejích výrobnách

i službách, které na Slovensku nabízí.

Po severním i jižní

Pod dohledem Ing. Jana Zemánka a jeho techniků z divize 5 začaly 19. února stavební stroje likvidovat jižní

železniční most přes Mikulášskou ulici v Plzni.

V rámci přestavby osobního vlakového nádraží už

vloni v dubnu stavbaři snesli původní a větší severní most

a nahradili ho novým, který byl úspěšně uveden do provozu na konci roku 2017. Na řadu teď přišel most jižní. Jeho

tři samostatné podélné části, z nich každá vážila zhruba

35 tun, snesl jeřáb (foto) z opěr na zem za velkého zájmu

médií. „Dva krajní díly mostu poputují do šrotu, prostřední odvezeme na deponii SŽDC a možná se ještě použije

na nějaké jiné trati,“ poznamenal vedoucí projektu.

Po demontáži vodorovných mostních konstrukcí dojde k demolici jedné z opěr a dělníci zahájí přípravné práce

pro stavbu nového jižního mostu, který bude železobetonový s ocelovými nosníky. Hotový by měl být letos

v červenci. Zprovoznění Mikulášské ulice pro veřejnost je

plánováno na 31. srpna 2018. Celý projekt by měl skončit

v první polovině příštího roku.

Stavbu bytového komplexu Karlín Park zkomplikovala

týmu Ing. Martina Jiroty hned dvakrát voda. Na začátku se projevila velmi silným přítokem do stavební

jámy, který několikanásobně přesahoval předpoklad

projektu. Na závěr jako důsledek havárie vodovodního

řadu o průměru 800 mm, při níž přívaly vody zatopily

přízemí i suterény právě dokončených domů a poškodily nejen sadové úpravy. S obojím si divize 9 poradila.

„V souvislosti s letošní lednovou havárií, nebo možná

lépe řečeno s lokání záplavou, kterou vyvolala, byly kompletně zasaženy komunikace i chodníky, sokly fasády,

sadové úpravy, garáže v obou podzemních podlažích,

část technologií, technické prostory, výtahy a asi polovina

ploch v přízemí. Bytů se voda naštěstí nedotkla, protože

ty se nacházejí až od prvního patra výš,“ říká Ing. Jirota.

Poradit si s neočekávanou událostí nebylo jednoduché. Stavba tří bytových domů (fota) se čtyřmi, devíti

a deseti patry nad společnými suterény a přízemní podnoží skončila v polovině ledna kolaudací všech 136 bytů,

společných prostor i venkovních a sadových úprav. Investor si měl Karlín Park převzít 31. ledna. Den předtím

ale havárie dílo poničila natolik, že jeho předání bez vad

a nedodělků nebylo možné. „Věříme, že většina sanačních

prací a oprav skončí do dubna, a pak zakázku bez dalších

komplikací předáme. Klienti se tak budou moci stěhovat

už na přelomu dubna a května,“ doplnil vedoucí projektu.

Základem úspěchu je dobrá spolupráce

Tak jako u jiných bytových projektů se i v Karlíně divize 9

nejvíc potýkala s nedostatkem volných stavebních kapacit. Vyřešila jej stejně schopně jako na začátku prací velký

přítok podzemní vody do stavební jámy a později i relativně složitý fasádní plášť. Zatímco byty stavbaři dokončili

podle přání jejich budoucích obyvatel – všechny totiž

Metrostav_04_2018.indd 1

byly dlouho před dokončením prodané – nebytové prostory upravili podle požadavků klientů jen některé. Část

dohotovili pouze jako Shell & Core, tedy v základní úpravě

bez finálních úprav interiéru, které si klient dokončí sám.

„Co bych chtěl dodat na závěr? Určitě poděkovat svým

lidem, odborníkům z centrály i divize a v neposlední řadě

také objednatelům, realitní a investiční firmě Daramis

a společnosti Raiffeisen Direct Investments, za profesionální a férový přístup,“ uzavřel Ing. Jirota.

„V průběhu rekonstrukce jezu několikrát zahrozila vysoká

voda, ale k fatálním škodám na stavbě naštěstí nedošlo.

Vždy stačilo jen opravit nebo doplnit poškozené provizorní zemní hráze a komunikace. Velmi nám naopak při

stavbě pomohlo suché léto v roce 2015,“ řekl Ing. Brož.

Výstavba plavební komory, jez Hněvkovice (foto č. 2)

Dodavatel:

divize 6 Metrostav, Zakládání staveb

Realizace stavby:

2014–2017

Vedoucí projektu:

Jan Prokeš

Obsah díla:

prodloužení Vltavské vodní cesty o 13 km

–red–, foto Petr Adámek

„Nejsložitější bylo vybudovat stavební jámu pro výstavbu

plavební komory. Kromě toho, že byla uprostřed řeky,

která nám několikrát ukázala, co dokáže, zde byla velmi

různorodá geologie. Pro rozrušení horniny jsme museli

použít nevýbušnou směs Cevamit, se kterou jsem se do té

doby nesetkal. Hrozily tu sesuvy kamenných bloků a jednou dokonce celkový kolaps stavební jámy. Její utěsnění

proti vodě a zajištění stěn bylo velmi obtížné, geolog byl

na stavbě snad každý týden,“ vzpomněl Jan Prokeš.

Světový den vody se už 15 let pravidelně koná 22. března. Mottem toho letošního je „Nature for water“.

Karlín byl založen roku 1817 jako oficiální pražské

předměstí na tzv. Špitálském poli. Na území, které

od roku 1235, kdy jej Anežka Přemyslovna obdržela od

své matky Konstancie, sloužilo špitálu sv. Františka.

Jméno dostal na počest Karolíny Augusty Bavorské,

čtvrté manželky císaře Františka I. V letech 1903–1921

byl městem a k 1. lednu 1922 se stal součástí Velké

Prahy. Leží v údolní nivě Vltavy, kterou první mohutná

povodeň zasáhla již roku 1432. Karlín poničila také

roku 2002, což nastartovalo jeho současnou obnovu.

2

05.03.18 15:26