Rekonstrukce Národního
muzea zdárně pokračuje
8. března 2018 / 4 / XXX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Josefa Malknechta,
vedoucího projektu z divize 5 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Plzeňský Hamburk – přístav pro
obchod i bydlení str. 2
Další plzeňská stavba divize 1 ve
znamení sportu str. 3
Voda na začátku i na konci
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Rekonstrukce s výhledem na Karlovy
Vary zdárně probíhá str. 3
Vodohospodářská díla
Do pravidelné soutěže Vodohospodářská stavba roku
přihlásil Metrostav za rok 2017 jen jeden projekt – čistírnu odpadních vod v Poděbradech. Další dva, na kterých se divize 6 podílela, přidali navíc projektant či
investor. Výsledky soutěže budou vyhlášeny v březnu
při příležitosti Světového dne vody.
Půlka je pryč
Poslední únorový víkend
zbourali stavbaři vedení
týmem Ing. Jiřího Capila
z divize 4 na stavbě dálnice
D48 v úseku Rybí – MÚK
Rychaltice polovinu mostu
přes silnici I/58. Zhruba
za rok a půl zde postaví novou, větší. Pokud půjde vše
podle plánu, převedou na ni dopravu a totéž udělají
na začátku srpna 2019 s pravou polovinou. Pak už se řidiči
budou moci těšit na dokončení prací a pohodovou jízdu.
Zprávy z Janáčkova divadla v Brně
Jak 1. března uvedl Brněnský deník, potrvá oprava
Janáčkova divadla téměř o rok déle, než měla, protože
jeho konstrukce byly více poškozené, než se očekávalo.
Herci, hudebníci i diváci se však do něj vrátí ještě před
ukončením oprav a Festival Janáček Brno 2018 zde začne
17. listopadu přesně podle plánu. Stavbu řídí divize 1.
1
Intenzifikace a rozšíření ČOV Poděbrady
Dodavatel:
divize 6 Metrostav, VHZ–DIS
Realizace stavby:
2010–2017
Vedoucí projektu:
Ing. Petr Brož
Zvýšení kapacity:
z 25 000 na 38 200 EO
Lávka v Písku
Poklepem na základní kámen
začala 27. února stavba lávky
přes Otavu mezi píseckými
lokalitami Hradiště a Svatý
Václav. Stejně jako nedaleký
jez, který byl rekonstruovaný
v roce 2014, ji vybudují
kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Jihočeský
kraj vedení Ing. Milanem Hromádkou. Autorem návrhu je
místní rodák Ing. arch. Josef Pleskot.
„ČOV se nachází blízko obytné zástavby, proto byla navržena se zastropenými aktivačními nádržemi a uzavřeným
kalovým hospodářstvím. Nestandardní konstrukční řešení s nadzemními zakrytými nádržemi bylo ze stavebního
hlediska výhodné, protože jsme kousek od Labe nemuseli
provádět složité zakládání,“ uvedl Ing. Brož.
Rekonstrukce jezu Černošice, říční km 8,143 (foto č. 1)
Dodavatel:
divize 6 Metrostav, Zakládání staveb
Realizace stavby:
2014–2017
Vedoucí projektu:
Ing. Petr Brož
Obsah díla:
pevný jez, rybí přechod, lodní propust,
štěrková propust, nová dělicí zeď
Nové informace na internetu
Akciová společnost Doprastav Asfalt, která je členem
Skupiny Metrostav, spustila 28. února do provozu nové
webové stránky na adrese www.doprastavasfalt.sk.
Najdete na nich informace o všech osmi jejích výrobnách
i službách, které na Slovensku nabízí.
Po severním i jižní
Pod dohledem Ing. Jana Zemánka a jeho techniků z divize 5 začaly 19. února stavební stroje likvidovat jižní
železniční most přes Mikulášskou ulici v Plzni.
V rámci přestavby osobního vlakového nádraží už
vloni v dubnu stavbaři snesli původní a větší severní most
a nahradili ho novým, který byl úspěšně uveden do provozu na konci roku 2017. Na řadu teď přišel most jižní. Jeho
tři samostatné podélné části, z nich každá vážila zhruba
35 tun, snesl jeřáb (foto) z opěr na zem za velkého zájmu
médií. „Dva krajní díly mostu poputují do šrotu, prostřední odvezeme na deponii SŽDC a možná se ještě použije
na nějaké jiné trati,“ poznamenal vedoucí projektu.
Po demontáži vodorovných mostních konstrukcí dojde k demolici jedné z opěr a dělníci zahájí přípravné práce
pro stavbu nového jižního mostu, který bude železobetonový s ocelovými nosníky. Hotový by měl být letos
v červenci. Zprovoznění Mikulášské ulice pro veřejnost je
plánováno na 31. srpna 2018. Celý projekt by měl skončit
v první polovině příštího roku.
Stavbu bytového komplexu Karlín Park zkomplikovala
týmu Ing. Martina Jiroty hned dvakrát voda. Na začátku se projevila velmi silným přítokem do stavební
jámy, který několikanásobně přesahoval předpoklad
projektu. Na závěr jako důsledek havárie vodovodního
řadu o průměru 800 mm, při níž přívaly vody zatopily
přízemí i suterény právě dokončených domů a poškodily nejen sadové úpravy. S obojím si divize 9 poradila.
„V souvislosti s letošní lednovou havárií, nebo možná
lépe řečeno s lokání záplavou, kterou vyvolala, byly kompletně zasaženy komunikace i chodníky, sokly fasády,
sadové úpravy, garáže v obou podzemních podlažích,
část technologií, technické prostory, výtahy a asi polovina
ploch v přízemí. Bytů se voda naštěstí nedotkla, protože
ty se nacházejí až od prvního patra výš,“ říká Ing. Jirota.
Poradit si s neočekávanou událostí nebylo jednoduché. Stavba tří bytových domů (fota) se čtyřmi, devíti
a deseti patry nad společnými suterény a přízemní podnoží skončila v polovině ledna kolaudací všech 136 bytů,
společných prostor i venkovních a sadových úprav. Investor si měl Karlín Park převzít 31. ledna. Den předtím
ale havárie dílo poničila natolik, že jeho předání bez vad
a nedodělků nebylo možné. „Věříme, že většina sanačních
prací a oprav skončí do dubna, a pak zakázku bez dalších
komplikací předáme. Klienti se tak budou moci stěhovat
už na přelomu dubna a května,“ doplnil vedoucí projektu.
Základem úspěchu je dobrá spolupráce
Tak jako u jiných bytových projektů se i v Karlíně divize 9
nejvíc potýkala s nedostatkem volných stavebních kapacit. Vyřešila jej stejně schopně jako na začátku prací velký
přítok podzemní vody do stavební jámy a později i relativně složitý fasádní plášť. Zatímco byty stavbaři dokončili
podle přání jejich budoucích obyvatel – všechny totiž
Metrostav_04_2018.indd 1
byly dlouho před dokončením prodané – nebytové prostory upravili podle požadavků klientů jen některé. Část
dohotovili pouze jako Shell & Core, tedy v základní úpravě
bez finálních úprav interiéru, které si klient dokončí sám.
„Co bych chtěl dodat na závěr? Určitě poděkovat svým
lidem, odborníkům z centrály i divize a v neposlední řadě
také objednatelům, realitní a investiční firmě Daramis
a společnosti Raiffeisen Direct Investments, za profesionální a férový přístup,“ uzavřel Ing. Jirota.
„V průběhu rekonstrukce jezu několikrát zahrozila vysoká
voda, ale k fatálním škodám na stavbě naštěstí nedošlo.
Vždy stačilo jen opravit nebo doplnit poškozené provizorní zemní hráze a komunikace. Velmi nám naopak při
stavbě pomohlo suché léto v roce 2015,“ řekl Ing. Brož.
Výstavba plavební komory, jez Hněvkovice (foto č. 2)
Dodavatel:
divize 6 Metrostav, Zakládání staveb
Realizace stavby:
2014–2017
Vedoucí projektu:
Jan Prokeš
Obsah díla:
prodloužení Vltavské vodní cesty o 13 km
–red–, foto Petr Adámek
„Nejsložitější bylo vybudovat stavební jámu pro výstavbu
plavební komory. Kromě toho, že byla uprostřed řeky,
která nám několikrát ukázala, co dokáže, zde byla velmi
různorodá geologie. Pro rozrušení horniny jsme museli
použít nevýbušnou směs Cevamit, se kterou jsem se do té
doby nesetkal. Hrozily tu sesuvy kamenných bloků a jednou dokonce celkový kolaps stavební jámy. Její utěsnění
proti vodě a zajištění stěn bylo velmi obtížné, geolog byl
na stavbě snad každý týden,“ vzpomněl Jan Prokeš.
Světový den vody se už 15 let pravidelně koná 22. března. Mottem toho letošního je „Nature for water“.
Karlín byl založen roku 1817 jako oficiální pražské
předměstí na tzv. Špitálském poli. Na území, které
od roku 1235, kdy jej Anežka Přemyslovna obdržela od
své matky Konstancie, sloužilo špitálu sv. Františka.
Jméno dostal na počest Karolíny Augusty Bavorské,
čtvrté manželky císaře Františka I. V letech 1903–1921
byl městem a k 1. lednu 1922 se stal součástí Velké
Prahy. Leží v údolní nivě Vltavy, kterou první mohutná
povodeň zasáhla již roku 1432. Karlín poničila také
roku 2002, což nastartovalo jeho současnou obnovu.
2
05.03.18 15:26