Unikátní operace při stavbě

mostu v Lysé nad Labem

13. března 2019 / 4 / XXXI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Martina Plcha,

ředitele divize 3 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Skupina Metrostav má vlastní zdroje

kameniva v ČR i na Slovensku str. 2

Brzy odstartují práce na novém

úseku dálnice D35 Časy–Ostrov str. 3

Miliardová stavba na Dunaji

Divize 6 a nadčasová stavba

mateřské školy v Pacově str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Milník u Krušovic

Tým divize 4, který od loňska

pracuje na obchvatu

Řevničova (foto), splnil

první věcný a finanční milník

výstavby. Sdružení firem pro

budování obchvatu, který je

součástí prodloužení dálnice

D6 směrem na Karlovy Vary, řídí Ing. Pavel Aksamit.

Dílo celkem zahrnuje 65 stavebních objektů včetně

mimoúrovňové křižovatky, čtyři dálniční mosty a dva

mosty přes dálnici. Stavbaři dělají vše pro to, aby tento

nový úsek mohl být dokončen do května 2021.

K 50. výročí vzniku naší firmy

připravujeme speciální publikaci

Kronika Metrostavu.

Pokud vlastníte historické fotografie

z našich staveb, akcí nebo oslav

a chcete se podělit o vzpomínky

nebo se zapojit do příprav,

pište na email: kronika@metrostav.cz

Změny ve vedení společnosti PRAGIS

Novým ředitelem PRAGIS, společnosti Skupiny Metrostav,

bude od 1. dubna Ing. Pavel Černý, MBA, který doposud

zastával post ředitele divize Stavební specializace.

Současný ředitel firmy Ing. Zdeněk Donát, PhD., zůstává

nadále předsedou představenstva.

Prestižní ocenění

Zástupci Metrostavu

– vedoucí projektu

Ing. Ladislav Chovanec

a jeho polský kolega Maciej

Stacewicz – převzali z rukou

hodnotící komise koncem

února ve Varšavě ocenění

Diamenty Infrastruktury i Budownictwa 2018 v kategorii

Realizacja roku – Infrastruktura drogowa za stavbu

zvedacího mostu v Sobieševu (foto). Blahopřejeme! Most,

jehož ocelová zdvihací křídla váží dohromady přes 600 tun,

byl dokončen loni na podzim a zajistil lepší spojení mezi

pevninou a Sobieševským ostrovem u města Gdaňsk.

Tým Ing. Radka Lišky, Ph.D., z divize 8 zahájil koncem

února nový rozsáhlý projekt na Slovensku. Za 1065 dní

od účinnosti smlouvy – tedy za bez měsíce tři roky –

musí inovovat a modernizovat plavební komory na vodním díle Gabčíkovo (VDG) tak, aby se při jeho průjezdu

zvýšila bezpečnost i intenzita lodní dopravy.

„Předposledního února jsme převzali prostor pro

zařízení staveniště i pravou plavební komoru (hlavní foto)

a mohli jsme oficiálně zahájit přípravné práce,“ konstatuje

vedoucí projektu. „Máme před sebou tři důležité milníky.

Do 140 dnů od 26. února musíme odevzdat a odsouhlasit

realizační dokumentaci. Pak máme 510 dní na dokončení

a předání pravé plavební komory a vzápětí startuje dalších

jen 415 dní na dokončení a předání levé,“ doplňuje.

Každá z komor má půdorysné rozměry 34 x 275 m

a s minimální hloubkou vody 4,5 m umožňuje lodím

překonat výškový rozdíl 16–23,3 m, čímž patří k největ‑

ším zdymadlům v Evropě (foto č. 1). Projekt zahrnuje

postupnou kompletní modernizaci technologických částí

obou plavebních komor – výměnu horních a dolních vrat,

plnicích a prázdnicích systémů, dynamické ochrany hor‑

ních a dolních zhlaví PK, hydraulických systémů ovládání

a řídicího systému. Betonové části díla projdou sanací.

Obří dílo a vysoké nároky

Vlastní práce mohou stavbaři vedení týmem Metrostavu

zahájit u Gabčíkova až po obdržení stavebního povolení,

proto teď mají nejvíc napilno projektanti, kteří souběžně

připravují i realizační dokumentaci. Investor zadal projekt

podle žluté knihy FIDIC (vyprojektuj – postav), a to klade

Podpis smlouvy s organizací Cesta za snem

Prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav začátkem

roku 2019 podepsal s předsedou neziskové organiza‑

ce Cesta za snem Heřmanem Wolfem smlouvu o spo‑

lupráci na další období! Součinnost tedy pokračuje

a můžete se těšit na další zajímavé aktivity po celý rok.

Pokud budete mít zájem se do aktivit zapojit ať už jako

závodník, či dobrovolník, napište na e‑mail:

helena.cechurova@metrostav.cz.

Celkový přehled akcí naleznete na webových strán‑

kách Cesty za snem: www.cestazasnem.cz

Metrostav_04_2019.indd 1

1

značné nároky na kvalitu jejich práce i na odpovědnost

zhotovitele. Kolegové proto spolupracují i se Slovenskou

technickou univerzitou v Bratislavě, kde zpracovávají

hydrodynamické modely díla, z nichž vyplynou vstupní

parametry pro hlavní ocelové konstrukce, tj. horní a dolní

zhlaví. Vzhledem k časové náročnosti probíhají současně

jednání s možnými subdodavateli, mezi něž by mohli

patřit třeba oceláři divize 3 nebo firma Zakládání staveb.

„Dílo je samo o sobě unikátní jak celoevropským

významem, tak velikostí a právě z jeho rozměrů vyply‑

nou největší obtíže. Třeba jen jedno křídlo spodních vrat

s tloušťkou dva metry měří 22 x 18 m a váží asi 500 tun

(foto č. 2). Pro zajímavost – u Panamského průplavu je

asi o sto tun lehčí. Kvůli těmto parametrům a omezeným

možnostem přístupů a využití jeřábů bude potřeba pečlivě

promyslet výrobu ocelových prvků, jejich rozdělení, do‑

pravu i montáž. Velice náročné budou i práce pod plavební

komorou v kanálech pro její napouštění a vypouštění. Mají

totiž profil jen 4 x 4 m a je do nich přístup přes dva metry

silný strop šachtou s průměrem pouhých 800 mm. Úroveň

dna kanálů je navíc asi 34 m pod hladinou v přívodním ka‑

nálu. Nad hlavou voda, stísněné prostory, obtížný přístup

i doprava materiálu…,“ vypočítává Ing. Liška. „Každý po‑

byt v Gabčíkově mě stále víc fascinuje a doufám, že mi tyto

pocity – v pozitivním slova smyslu – vydrží až do zdárného

konce zakázky. Velice si vážím příležitosti, kterou jsem

dostal, a přeji celému týmu mnoho úspěchů jak v přípra‑

vě během následujících měsíců, tak i při realizaci, kterou

bychom měli uzavřít začátkem roku 2022,“ dodává.

Lenka Svobodová, foto archiv stavby

2

Vodní dílo Gabčíkovo (VDG)

Vzniklá přehradní nádrž má rozlohu 46 km²

a zasahuje i do Bratislavského kraje. Leží v nadmořské

výšce 131 m pod Bratislavou u hranic s Maďarskem.

Přehradní hráz s vodní elektrárnou se nachází přibližně

jeden kilometr jižně od obce Gabčíkovo.

VDG rostlo již od roku 1977 jako společný

československo-maďarský projekt, který měl zlepšit

splavnost Dunaje a bránit záplavám. Dvě velké

povodně v letech 1954 a 1965 totiž poničily velkou část

domů a způsobily značné ztráty.

V roce 1989 byla stavba z téměř 90 % hotová,

ale Maďarsko spolupráci přerušilo. V letech 1990

a 1991 vznikla krize, zda hydroelektrárnu dobudovat,

či nikoliv. Zatímco maďarská strana poukazovala

na mnohá ekologická rizika spojená se skutečností,

že nádrž se nachází hned na začátku maďarské části

toku Dunaje, českoslovenští odborníci odmítali

další dlouhé vědecké studie, které by potvrdily, či

vyvrátily maďarské obavy. Ačkoliv se konala různá

oboustranná jednání, nedošla k žádnému východisku.

Nicméně v červenci 1991 se nakonec Československo

rozhodlo ve stavbě pokračovat. VDG bylo dokončeno

jen v omezené podobě a tak, aby nezasahovalo mimo

Slovenskou republiku.

Kvůli tomu, že nebyla vystavěna vyrovnávací nádrž

u Nagymaros, je dnes osm hydroagregátů VDG schopno

generovat jen nejvýš polovinu ze 720 možných MW

výkonu. Právní spory s Maďarskem dosud neskončily.

foto Profimedia.cz

11.03.19 12:55