Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 04/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 04/2019, Strana 2
Devadesát let osobnosti Ing.Karla Matznera
Kmu z nás ubíhá život stejným tempem. Ovšem
kolik let nám bude doáno prožít, to už je jiná otázka.
Z tohoto pohledu můžeme blahopřát osobnosti Me-
trostavu Ing. Karlovi Matznerovi (na snímku vlevo),
který se 16. března 2019 dožije 90 let vdobré fyzic
ipsychické kondici. Je to velký dar, který si mná sám
sobě nadělil celoživotním aktivním sportoním.
Rodák z Českých Budějovic kobdivuhodné profesní
dráze vyrazil vroce 1953 poabsolvování hydrotechnic-
kého oboru naFakultě inženýrského stavitelství Českého
vysokého učení technického vPraze. Nastoupil kpodni-
ku Vodní stavby apodílel se nastavbách přehrad Lipno
(jako hlavní stavbyvedoucí podzemní hydroelektrárny)
anavodních dílech Nechranice, Želivka IaVrchlice jako
hlavní inženýr stavební správy 2 Vodních staveb. Jmeno-
vané stavby dovedl doprovozu adokonečné kolaudace.
sledovalo 25 let pce vpodniku Metrostav vefunk-
ci vedoucího odboru realizace metra, pozji pak zasval
funkci technického asistenta generálního ředitele pod-
niku. Mimo jiné provál přípravu staveb v Aíru, kde
střídavě pracoval celkem devět měsíců. Krealizaci staveb
nedošlo pro zínající nejistou situaci varabském světě.
Mimořádné sportovní výkony
Ing.Karel Matzner je také dlouholetým členem České tu-
nelářské asociace ITA-AITES avletech 1996 až 2004 byl
jejím genelním sekretářem a šéfredaktorem časopisu
TUNEL. Mnoho pro asociaci vykonal ažeme konsta-
tovat, že byl oprávněně jmenován jejím čestným členem.
Má zasebou iširokou publikní činnost sproblematikou
podzemních staveb. Navíc odroku 1990 podobu 14 let
vykonával funkci prezidenta Senior klubu Metrostavu.
Zcela mimořádným rysem Ing. Karla Matznera byla
a je nejen jeho láska ke sportu, ale předeím aktiv-
ní sportovní život. Téměř 20 let byl místopředsedou
apředsedou TJ Vodní stavby. Coby atlet – veterán se stal
v příslušných věkových kategoriích několikrát mistrem
světa, Evropy, ale také mistrem Jní Ameriky iTchaj-wa-
nu vrůzných běžeckých disciplínách. Vykonával funkci
předsedy Sdružení veteránů Českého atletického svazu,
dodnes je jeho čestným předsedou. Poněkolik funkčch
období byl ičlenem představenstva Evropské aStové
atletické veteránské asociace, kde získal Honorary Bronz
Pin zazásluhy orozvoj vetenského sportu vesvětě.
Je obdivuhodné, kolik závodů Ing. Karel Matzner
absolvoval. Jen namátkou: 41krát Velkou kunratickou,
32krát Běchovice, 37 půlmaratonů a15 maratonů. Naly-
žích se pak 28kt účastnil Jizerské padetky a22kt
zdolal 70 km závod Krkonošská sedmdesátka.
Karle, zavšechny Tvé přátele akolegy zMetrostavu Ti
ejeme dodalších let dobré zdraví aneutuchající vitalitu.
Ing.Ivan Hrdina, foto archiv Metrostavu
Obrazem naVítko
Divize 1 a3 vloňském roce zahájily rekonstrukci apře-
stavbu Armádního muzea Žižkov. Proběhly především
bourací práce anyní je poslední šance zhlédnout pro-
story objektu tak, jak nejsou běžně kvidění.
Komplex historických budov prochází obnovou, naje-
jímž konci by mělo dojít krozšíření výstavní plochy mu-
zea. Proběhly už například demonže dřevěných prv
etně podlah ajejich odvoz krepasování, dále vybourá
hrubých podlah prakticky v celém objektu, odstrojení
avybourání podstropních konstrukcí adělníci provádějí
výkop jámy pro nově vzniklé podlaží vatriu (foto č. 1).
Vprostoru pro dočasné expozice (foto č. 2) probíhají
sanace nosných pvlaků uhlíkovými lamelami. Vmíst-
nosti určené pro expozice první stové války (foto č. 3)
vzhledem kchylnosti exponátů bude zevnitř část oken
zaslepena abudou tvit pouze vizuální dojem ze strany
fasády. V hlavm schodišťovém prostoru (foto č. 4)
proběhlo zakrytí aochrana proti pkození mramoro
podlahy a obkladu. Vbudoucnu návštěvníci vnavazu-
cím velkém sále najdou expozici: Odúsvitu českých dějin
doroku 1748. „Knejzajímavějším paí bývalý prostor ar-
chivu Vojenského historického ústavu Praha (VHÚ) (foto
č. 5), který bude sloužit jako expozice druhé světové války.
Titá schodiště mají být zachována vpůvodním prove-
dení. Stavebně zde proběhlo vybourání podlahy a odvozy
sutě. Pracovně jsme odzaměstnanců VHÚ převzali název
pro tento prostor ‚ban‘,“ popisuje Ing.Martin Koch, je
vede tým divizí 1 a3. Po vydání revize projektu budou
stavbaři pokrovat vsanacích narených konstrukcí.
-red-, foto archiv Metrostavu
Ing.Martina Plcha,
ředitele divize 3
Po zkenostech se stavbami vJordánsku a ve Spo-
jených arabských emirátech nastoupil Ing.Plch v ro-
ce 1994 do Metrostavu. V pozici vedoucího projektu
řídil sedm velkých staveb, poté se stal obchodním
stkem aodledna 2009 je ředitelem divize 3, kte-
rá se specializuje napozemní stavitelství a zejména
nagenerální dodávky velkých komerčních staveb pro
soukromé izahraniční investory.
Jak se ví divizi dí vposledních letech?
Trh proczel lepšími ihoími časy. My jsme to vdivizi
kopírovali. Ředitelem divize jsem se stal v období relativ
krize. Roky 2009 a2010 byly velmi slabé, vpodstatě se
estalo stavět. Jestliže v letech krize jsme měli obraty
zké, nyní jsou někde kolem tří miliard korun. Ipersonál-
ně jsme posílili, byť pracovní síly se dnes získávají obžně.
Co růstu napomohlo?
Postupem času jsme si našli kčové zákazníky, se který-
mi je dobrá spolupráce. Je důležité sinvestory nastavit
takový vztah, aby byli spokojení aabychom dosáhli při-
jatelných výsledků. Divizi 3 se tedy daří dobře. Ale set-
m se isnázory, že boom ot ochládá aže se přestává
stavět. Mně ovšem připa, že něktí lidé mají tendenci
si to vsugerovat auž předem strit.
Nastala udivize nějaká změna vjejí orientaci?
Jedna relativně podstatná změna nastala v době, když
končila divize 7. Tehdy se k m přesunul Provoz oce-
lových konstrukcí. Připravují odlné druhy projektů než
my „čistí pozeci“ azvelké části se orientují nazakázky
venergetice avprůmyslu. Oto je to teď pesejší.
Jaké projekty bychom mohli připomenout?
žel významný projekt pro naše developery Palmovka
Open Park. Přestože jsme tam měli trable se subdoda-
vateli, tak výsledek není vůbec špatný – stavba zzila
vsoutěži Nejlepší zrealit – Best of Realty. Bavila nás také
rekonstrukce zasešení hlavního nádraží vPraze aito by-
lo oceněno. Přes velké trable při stavbě můžeme být pyšní
narekonstrukci Elektrárny Prunéřov. Úspěchů by se zata
ta našla řada anerad bych nějaké projekty opomenul.
Zazmínku jistě stojí Laserové centrum Dolní Břežany, by-
tový výškový dům Eliška, výstavba urgentního příjmu FN
Pasteura vKošicích, naše běloruské projekty Ščitomiri
aKozlovič, nákupní centra Galerie Harfa aIGY, haly Lego
Kladno aAB Quadrio naPraze 1.
Která stavba vám přirostla ksrdci?
Projekt Nile House vPobřežní ulici vPraze. Byla to po-
slední zazka, kterou jsem zínal jako vedoucí projektu,
než jsem se stal obchodním nástkem nadivizi 3. Tehdy
stavbu dokončoval Ing.Karel Volf, který je nyní obchod-
ním ředitelem Metrostavu, amyslím, že Nile House je spo-
lu se sousedním objektem Amazon Court nadstandardní.
Uvnitř jsou relativně mohutná akonstrukčně slitá atria.
Co vás čeká během letošního roku?
Rok 2018 zhlediska zisku dopadl dobře av jeho druhé
polovině jsme nabrali spoustu nových zakázek, takže
výrobní program máme zajný. Podilo se spojit ob-
chodní síly sdivizí 1 avespolupráci pracujeme natřech
zakázkách vPraze: narekonstrukcích Ardního muzea
Žižkov, Ktinového domu naVáclavském nástí apa-
tkového objektu Bubenská 1. Je patr, že pokud spo-
jíme síly skolegy zjiných divi, tak to má přínos.
Ajak se daří vzahraničí?
Bohužel stagnuje naše běloruské zastoupení, kde máme
vtuto chli pouze jednu aktivní zazku. Ta se bude blížit
dofinále anemáme žádnou další. Ale relativně úsšné
zastoupení funguje naSlovensku. Je to pět let zpátky, co
jsme ho zalili, apostupně se rozrůstá. Chtěli bychom
tam nabrat dělnický personál a vytvořit takové menší
zázemí pro pozemní stavitelst. Milé je, že opráci mají
lidé naSlovensku zájem, avěřím, že se bude dále dit.
d bych také vyil této příležitosti apoděkoval všem
zaměstnancům divize 3 zadosažené výsledky především
vposledních třech letech – jen tak dál!
Zarozhovor děkuje David Kal
strana 2
PME SE
Skupina Metrostav avlastní zdroje kameniva
Voboru Výstavba aopravy pozemních komunikací je
konkurenční výhodou každého zhotovitele, když má
ístup kvlastním zdrojům drceho kameniva, betonu
a asfaltových ssí. Nemusí totiž tyto základní sta-
vební hmoty nakupovat odkonkurech spolností.
Je dobře, že se Skupina Metrostav rozhodla dovlastní
„asfalteřiny“ a„lomařiny“ vstoupit.
Metrostav do nedávné doby takovými zdroji dispo-
noval jen částečně (například betonárny TBG Metrostav
v Praze) nebo vůbec. Aby se Metrostav této nevýhody
postupně zbavil, od roku 2012 systematicky pizuje
poly vespolečnostech provozujících obalovny akame-
nolomy naúzemí České aSlovenské republiky. Pokud se
zaměříme na oblast kamenolomů, pak budeme hovořit
o spolnostech BES a PK Metrostav, jejichž prostřed-
nictvím Skupina disponuje celkem osmi v současnosti
využívanými zdroji kameniva.
Ložiska Mladovice a Štileček
Společnost BES má nyní dobrý technický itechnologický
potenciál voboru výstavby aoprav pozemních komunika-
cí. Vlastní betonárku Votice, moderní výrobny asfaltových
směsí Chotýšany aLíchovy. Obě tyto obalovny jsou zá-
sobovány drceným kamenivem zvlastních kamenolomů
Mladovice (foto) aŠtilek. Jde odobývací prostory, které
jsou položeny naložiskách kvalitního stavebního kamene.
Těženou horninou je rula arohovec.
Oba lomy jsou etážové, těžba probíhá pomocí vrtacích
atrhach prací. Rubanina je nakna bagry adopravo-
na dampry naúpravnu. Zásoby vydrží po desítky let,
ivípadě, že se těžba významně navýší.
Kamenolomy naSlovensku
Společnost PK Metrostav aktivně provozuje na úze
Slovenska 6 kamenolomů. Největší produkci vuplynulém
roce zaznamenal lom Tunežice (Trenčínský kraj), kde se
ží vápenec – grestenit vyívaný vloňském roce zejmé-
na jako kamenivo pro železniční stavby. Lomy Bulhary,
Stožok (Banskobystrický kraj) a Ruskov (Košický kraj)
jsou zdrojem kameniva pro silniční stavby. Vlomu Ru-
žomberok (Žilinský kraj) se těží dolomit, který je vhodným
kamenivem pro betonárny aobalovny.
Nazávěr zmiňme ještě lom Bystrička (Žilinský kraj),
ve kterém se vyrábí pouze tříděný a netříděný lomový
kámen, horninou je zde granodiorit.
Vsoučasnosti jsou postupně modernizována strojní
vybavení technologických linek vjednotlivých kamenolo-
mech stejně jako těžební anakdací technika.
Ing.Stanislav Kotrčka, foto archiv BES
1
2
3
4
5
Lomy Metrostavu včíslech
Skupina Metrostav vČeské republice anaSloven-
sku aktivně provozuje osm lomů avsouhrnu disponuje
zhruba 180 hektary dobývacích prostorů.
Tyto lomy mají dohromady znnou kapacitu –
80milionů tun zásob stavebního kamene.
Objem kamene povoleného kžbě je pak 25 mi-
lionů tun, což pro Skupinu představuje spolehlivou
zásobu surovin navíce než 15 let.
Produkce stavebho kamene zacelý uplynulý rok
2018 činila vsouhrnu 1,4milionu tun.
Metrostav_04_2019.indd 2 11.03.19 12:55
Metrostav Metrostav 04/2019, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 04/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 04/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 04/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 04/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 04/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 04/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 04/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 04/2019, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (968 ms)

Rendering Strana 3 (102283): (0/1) (947 ms)

Rendering Strana 2 (102281): (0/1) (1005 ms)

Rendering Strana 1 (102279): (0/1) (1009 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2883/vth118442-1.jpg (3x)

 i2883/vth118444-1.jpg (3x)

 i2883/bg102281.svg

 i2883/vth118446-1.jpg (3x)

 i2883/vth118448-1.jpg