strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Práce na novém úseku dálnice D35 brzy začnou

V loňském roce byly mimo modernizaci D1 v České

republice dostavěny pouhé čtyři kilometry nových dálnic, zahájena však byla stavba 54 kilometrů. Druhý

nejdelší rozestavěný úsek v délce 14,7 kilometru bude

součástí dálnice D35 (vizualizace) a povede mezi obcemi Časy a nedalekým Ostrovem.

V prosinci proběhlo slavnostní zahájení stavby, práce

se ale naplno rozjedou až letos v březnu. Nový úsek čtyř‑

pruhové dálnice postaví Metrostav ve sdružení, přitom

největší podíl prací připadne právě naší společnosti.

Bytový dům v náročném terénu byl dokončen

Bytová výstavba v metropoli vázne, zájemců o nové

bydlení je tak stále dost. Proto se není co divit, že bytové projekty jsou hned rozprodané. Výjimkou nebyla

ani rezidence Hadovitá – bytový dům ve stejnojmenné

pražské ulici, který je v nadzemní části rozdělen do tří

objektů se samostatnými vstupy.

Objekt v pražské Michli se třemi podzemními a pěti

nadzemních podlažími (foto) vyrostl na dvousměrně sva‑

žitém pozemku s vysokou mírou zastavěnosti. „S těmito

dvěma limitujícími faktory jsme museli počítat od samého

začátku již při tvorbě harmonogramu stavby a plánování

skladovacích ploch. Bez prvotního provedení opěrných

stěn bychom nepostavili ani buňkoviště,“ vzpomíná ve‑

doucí projektu Ing. Jaroslav Němeček z divize 3. Z důvodu

svažitého terénu byl objekt založen kombinovaně – část

základových desek je na pilotách, část je bez nich. Su‑

terénní patra s mnoha výškově ustupujícími úrovněmi

vytvářela velké množství navazujících technologických

kroků, které ani nebylo reálné předem naplánovat.

S ohledem na počátek minulého století

Z hlediska konstrukce a použitých materiálů jde o běžnou

bytovou stavbu, kde suterénní prostory tvoří monolitické

konstrukce s bílou vanou a nadzemní patra jsou ze zdě‑

ných stěn a monolitických stropních desek. Fasády tvoří

kontaktní zateplovací systém v kombinaci dvou barev.

Obtížné bylo hledání optimálního řešení požadavku ar‑

chitekta na balkony. Jejich zábradlí mělo být ve shodném

vizuálním provedení jako navazující fasády. Stavbaři zjis‑

tili, že co bylo snadno proveditelné při činžovní výstavbě

na počátku minulého století, kdy se realizovala zděná

zábradlí, není aplikovatelné ve směsi současných sta‑

tických, tepelně technických a dalších požadavků dnes.

„Nepříjemným překvapením pro nás také bylo, když

stavební úřad pro budování zařízení staveniště, patek je‑

řábů i oplocení objektu požadoval územní řízení. Poměrně

dlouho se projektovalo a legalizace změn ve formě změny

stavby před dokončením trvala na úřadě téměř tři čtvrtě

roku. Tyto zkušeností jen potvrzují, že současná složitá le‑

gislativa a různé úřední výklady stavebního práva ovlivňují

nejen přípravu a povolování staveb, ale i jejich realizaci.

Stavbu to může nečekaně dostat do časové tísně,“ uvádí

Ing. Němeček. Jeho tým měl totiž na starosti nejen vlastní

stavbu, ale i realizační projekt a zajištění kolaudace. Vše

se nakonec podařilo a bytový dům je již zkolaudován.

Martina Vampulová, foto Jakub Červenka

64 bytů a 12 ateliérů

V novém bytovém domě vzniklo 64 bytů a 12 ateliérů

o dispozici 1+kk až 4+kk s rozlohou od 40 do 100 m2.

Ke každému bytu pak náleží balkon, lodžie, terasa nebo

předzahrádka a například stometrový 4+kk, který se

nachází v pátém ustupujícím podlaží, se může pyšnit

terasou o velikosti 90 m2. Všechny tři části budovy

jsou spojeny dvěma podzemními patry s garážemi

a technickými místnostmi. Díky svažité morfologii

terénu jsou i v suterénních patrech byty, včetně

jednoho bytu ve třetím podzemním podlaží.

11 mostních objektů

Začátek stavby naváže na souběžně budovanou část dál‑

nice v Časech a bude pokračovat kolem vyhlášené ptačí

oblasti Komárov k mimoúrovňovému křížení Dašice, kde

dálnice překříží silnici druhé třídy 322. Trasa dále povede

podél jižní strany Dolní a Horní Rovně a obloukem se pak

stočí jihovýchodně do prostoru mezi Turovem a Uher‑

skem a následně k obci Ostrov.

Tým Ing. Petra Hejdrycha z divize 4, který bude tuto

ostře sledovanou dopravní stavbu realizovat, vybuduje

celkem 11 mostních objektů a asi polovinu hlavní trasy

dálnice. Kromě toho i některé další související stavby,

jako jsou přístupové komunikace, přeložky silnic, přelož‑

ky a úpravy vodotečí, dešťové kanalizace, sedimentační

a retenční nádrže nebo zelené pásy.

Vysoké náspy a složitá logistika materiálu

Na celé trase bude celkem 22 mostů a dvě mimoúrovňová

křížení. První postaví divize 4 u Dašic a zajistí napojení

D35 na stávající silniční síť. Na konci stavby by pak další

člen sdružení měl postavit mimoúrovňovou křižovatku

u Ostrova, která je navržena jako trubkovitá se čtyřmi vět‑

vemi. Za ní bude dálnice provizorně připojena ke stávající

silnici I/17 tak, aby tranzit neprojížděl obcí.

„Zajímavé bude řešení jedné náročné mostní kon‑

strukce, při níž použijeme přesuvnou skruž divize 4,“ řekl

vedoucí projektu Ing. Hejdrych. Kromě toho budou stav‑

baři potřebovat i velké množství násypového materiálu.

Na některých úsecích bude totiž výška násypů dosahovat

osmi až 12 metrů. „Celkem bude zapotřebí asi 1 milion m3

násypového materiálu,“ upřesnil vedoucí projektu s tím,

že nejnáročnější bude vyřešení logistiky dopravy potřeb‑

ného množství materiálu na stavbu.

Dokončení stavby je naplánováno na srpen roku 2023,

ale nový úsek dálnice by měl být uveden do provozu už

o rok dříve, tedy za 44 měsíců od data zahájení prací.

Martina Vampulová, vizualizace ŘSD ČR

Dálnice D35 je plánována v trase Jičín – Hradec

Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou. Spolu s R35

propojuje čtyři krajská města a kříží dalších pět tahů

dálniční sítě. S délkou asi 207 km půjde o jednu

z nejdelších českých dálnic, která je součástí globální

sítě TEN-T evropských dopravních koridorů. Z celé

D35 je v provozu několik vzájemně nepropojených

částí. Jedná o úseky Sedlice – Opatovice, Mohelnice –

Olomouc, Neředín – obchvat Olomouce – Lipník.

nových bytů včetně ateliérů a nebytových prostor vzniká

v poklidné části Žižkova v Praze v rámci projektu s názvem

Byty Na Vackově. Postaví je Metrostav Development.

Nadčasová budova mateřské školy v Pacově

Na okraji Pacova, města severozápadně od Pelhřimova, se objevil zajímavý soubor budov. Novostavba Mateřské

školy Za branou (foto) by mohla bodovat v některé architektonické soutěži. Nadčasový a plně funkční areál, který

vybudovala divize 6 Metrostavu ve sdružení s firmou Hora, slouží dětem od listopadu minulého roku.

PIM má od konce února hotovou hrubou stavbu

Pavilon intenzivní medicíny (PIM) v jablonecké nemocnici staví divize 8 od loňského května. Projektový tým

vedený Ing. Ondřejem Matouškem, zástupcem oblastního ředitele pro Liberecký kraj, i pracovníci divizního

střediska železobetonových konstrukcí zvládli zimní

kalamitu a hrubou stavbu pětipodlažní budovy (foto)

dokončili podle současně platného harmonogramu.

„Už od začátku projektu jsem jako místní rodák věděl,

že betonáže nosného skeletu PIM naplánované do zimní‑

ho období nebudou jednoduché. A skutečně se protáhly

– velmi nízké teploty, silný nárazový vítr, a dokonce sně‑

hová kalamita, která kvůli nesjízdnosti cest znemožnila

dodávku betonu, protáhly vybudování konstrukcí mezi

stropem třetího a čtvrtého nadzemního podlaží skoro

na dvojnásobek – na 54 dnů oproti 28 dnům, což byl prů‑

měr předchozích. A to nemluvím o tom, kolik tun sněhu

jsme museli ze staveniště odklidit, když ho od počátku

zimy jen do 8. února v Jablonci nad Nisou napadly téměř

dva metry,“ vzpomíná Ing. Matoušek.

Aniž by jakkoli ohrozili provoz nemocnice, stavbaři

hned na začátku díla přeložili kabel, plynovod, vedení kys‑

líku i medicinálních plynů a provedli provizorní přeložku

vodovodu. Během zemních prací potom zajistili jižní a se‑

verní stranu stavební jámy hřebíkovou stěnou – pětipod‑

lažní PIM má totiž částečně zapuštěný suterén – a před

betonážemi nosných částí objektu vybudovali ležatou

kanalizaci a hydroizolační souvrství proti vodě a radonu.

Nezvykle řešené terasy

Růst hrubé stavby, kterou urychlilo přeprojektování obou

schodišť z monolitických na prefabrikovaná, s odstupem

následovali zedníci, již po redukci stojek bednění už za‑

čínají pracovat v posledním patře. V přízemí jsou hotové

hrubé rozvody vzduchotechniky i silnoproud.

V lednu a v únoru stavbaři ještě přeložili dešťovou

a splaškovou kanalizaci. V současnosti montéři v prvním

a druhém nadzemním podlaží osazují hliníková okna

a dveře na terasy, které jsou poměrně nezvykle řešené

jako konzoly, a proto mezi nejčastější otázky zaměstnanců

nemocnice patří dotaz, jakou budou mít únosnost.

„Koordinace s provozem nemocnice je bezproblémo‑

vá. Vycházíme si vstříc, přípoje nebo odstávky vody či

elektřiny jsou předem plánované tak, aby nebyli ohroženi

pacienti. Stejně budeme postupovat i v případě napojení

obou ocelových krčků, které za provozu budovy B musíme

spojit se stavbou PIM,“ doplňuje vedoucí projektu. S prací

stavbařů může být spokojený – probíhá podle dodatku

harmonogramu, který sněhovou kalamitu zařadil mezi

zásah vyšší moci a termín dokončení nepatrně posunul.

Lenka Svobodová, foto archiv stavby

Metrostav_04_2019.indd 3

Pětitisícové město v Kraji Vysočina může být na nový

objekt právem pyšné. V místě, kde dřív stávala nevyho‑

vující dřevostavba původní školky, vyrostlo kolem nové

hlavní budovy pět jednopodlažních pavilonů. Ty kromě

zajímavého architektonického řešení zahrnují řadu ne‑

tradičních prvků. Vedle dřevěných obkladů jde například

o trampolínu přes celou místnost nebo vnější rolety za‑

puštěné do fasády a ovládané zevnitř.

„Dílo je stavebně a řemeslně velmi povedené, archi‑

tekti navrhli řadu detailů, které bezpochyby zvyšují jeho

atraktivitu. Interiér je barevně sladěný podle jednotlivých

tříd a mimo jiné nabízí poměrně vzdušné učebny. Výsled‑

ný dojem umocňuje také dřevěná provětrávaná fasáda ze

sibiřské borovice. Stejný materiál byl použit pro celý vnitř‑

ní prostor chodby a venkovní terasy,“ říká za Metrostav

vedoucí projektu Ing. Luboš Jonáš.

Právě detaily podle něj vyžadovaly precizní práci

a náročnou koordinaci. Návrh architektonického studia

Vyšehrad počítal s řadou složitých postupů a většinou

šlo o práci na míru. „Veškeré dodávané prvky se musely

vzorkovat. Některé detaily vyžadovaly, aby se subdo‑

davatelské firmy vracely vícekrát, nebo aby se hledalo

nestandardní řešení,“ vzpomíná inženýr Jonáš.

Šance na architektonická ocenění

Stavbu školky se podařilo dokončit v termínu, tedy bě‑

hem půldruhého roku. Stavební práce na zakázce, kterou

Metrostav získal ve sdružení s firmou Hora, probíhaly

od dubna 2017. Hotové dílo předal městu vloni v září.

Mateřská škola Za branou má v nynější nové podobě

větší než původní kapacitu. Pro děti z Pacova a okolí dnes

nabízí 120 míst. Ve venkovním prostoru areálu se kromě

altánu a obvyklých herních prvků, jako skluzavky, hou‑

pačky, trampolíny a pískoviště, nachází také brouzdaliště,

mlhoviště, stezka „bosých nohou“ a šestimetrové týpí.

A nově se zde vybudovalo i dopravní hřiště.

Novostavba školky by mohla být úspěšná v některé

architektonické soutěži. „Jsem nadšená. Architektům

a všem ostatním se povedla nádherná a nadčasová stav‑

ba, která je prostorná a prosvětlená,“ uvedla při slavnost‑

ním otevření školky její ředitelka Dana Maděrová.

Detaily z exteriérů i interiérů si mohou zájemci pro‑

hlédnout na stránkách pražského ateliéru Vyšehrad

www.vysehrad-atelier.cz nebo na snímcích ze slavnost‑

ního otevření školky ve fotogalerii města Pacov:

www.mestopacov.cz.

Blanka Růžičková, foto Luboš Pavlíček

11.03.19 12:55