strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Práce na novém úseku dálnice D35 brzy začnou
V loňském roce byly mimo modernizaci D1 v České
republice dostavěny pouhé čtyři kilometry nových dálnic, zahájena však byla stavba 54 kilometrů. Druhý
nejdelší rozestavěný úsek v délce 14,7 kilometru bude
součástí dálnice D35 (vizualizace) a povede mezi obcemi Časy a nedalekým Ostrovem.
V prosinci proběhlo slavnostní zahájení stavby, práce
se ale naplno rozjedou až letos v březnu. Nový úsek čtyř‑
pruhové dálnice postaví Metrostav ve sdružení, přitom
největší podíl prací připadne právě naší společnosti.
Bytový dům v náročném terénu byl dokončen
Bytová výstavba v metropoli vázne, zájemců o nové
bydlení je tak stále dost. Proto se není co divit, že bytové projekty jsou hned rozprodané. Výjimkou nebyla
ani rezidence Hadovitá – bytový dům ve stejnojmenné
pražské ulici, který je v nadzemní části rozdělen do tří
objektů se samostatnými vstupy.
Objekt v pražské Michli se třemi podzemními a pěti
nadzemních podlažími (foto) vyrostl na dvousměrně sva‑
žitém pozemku s vysokou mírou zastavěnosti. „S těmito
dvěma limitujícími faktory jsme museli počítat od samého
začátku již při tvorbě harmonogramu stavby a plánování
skladovacích ploch. Bez prvotního provedení opěrných
stěn bychom nepostavili ani buňkoviště,“ vzpomíná ve‑
doucí projektu Ing. Jaroslav Němeček z divize 3. Z důvodu
svažitého terénu byl objekt založen kombinovaně – část
základových desek je na pilotách, část je bez nich. Su‑
terénní patra s mnoha výškově ustupujícími úrovněmi
vytvářela velké množství navazujících technologických
kroků, které ani nebylo reálné předem naplánovat.
S ohledem na počátek minulého století
Z hlediska konstrukce a použitých materiálů jde o běžnou
bytovou stavbu, kde suterénní prostory tvoří monolitické
konstrukce s bílou vanou a nadzemní patra jsou ze zdě‑
ných stěn a monolitických stropních desek. Fasády tvoří
kontaktní zateplovací systém v kombinaci dvou barev.
Obtížné bylo hledání optimálního řešení požadavku ar‑
chitekta na balkony. Jejich zábradlí mělo být ve shodném
vizuálním provedení jako navazující fasády. Stavbaři zjis‑
tili, že co bylo snadno proveditelné při činžovní výstavbě
na počátku minulého století, kdy se realizovala zděná
zábradlí, není aplikovatelné ve směsi současných sta‑
tických, tepelně technických a dalších požadavků dnes.
„Nepříjemným překvapením pro nás také bylo, když
stavební úřad pro budování zařízení staveniště, patek je‑
řábů i oplocení objektu požadoval územní řízení. Poměrně
dlouho se projektovalo a legalizace změn ve formě změny
stavby před dokončením trvala na úřadě téměř tři čtvrtě
roku. Tyto zkušeností jen potvrzují, že současná složitá le‑
gislativa a různé úřední výklady stavebního práva ovlivňují
nejen přípravu a povolování staveb, ale i jejich realizaci.
Stavbu to může nečekaně dostat do časové tísně,“ uvádí
Ing. Němeček. Jeho tým měl totiž na starosti nejen vlastní
stavbu, ale i realizační projekt a zajištění kolaudace. Vše
se nakonec podařilo a bytový dům je již zkolaudován.
Martina Vampulová, foto Jakub Červenka
64 bytů a 12 ateliérů
V novém bytovém domě vzniklo 64 bytů a 12 ateliérů
o dispozici 1+kk až 4+kk s rozlohou od 40 do 100 m2.
Ke každému bytu pak náleží balkon, lodžie, terasa nebo
předzahrádka a například stometrový 4+kk, který se
nachází v pátém ustupujícím podlaží, se může pyšnit
terasou o velikosti 90 m2. Všechny tři části budovy
jsou spojeny dvěma podzemními patry s garážemi
a technickými místnostmi. Díky svažité morfologii
terénu jsou i v suterénních patrech byty, včetně
jednoho bytu ve třetím podzemním podlaží.
11 mostních objektů
Začátek stavby naváže na souběžně budovanou část dál‑
nice v Časech a bude pokračovat kolem vyhlášené ptačí
oblasti Komárov k mimoúrovňovému křížení Dašice, kde
dálnice překříží silnici druhé třídy 322. Trasa dále povede
podél jižní strany Dolní a Horní Rovně a obloukem se pak
stočí jihovýchodně do prostoru mezi Turovem a Uher‑
skem a následně k obci Ostrov.
Tým Ing. Petra Hejdrycha z divize 4, který bude tuto
ostře sledovanou dopravní stavbu realizovat, vybuduje
celkem 11 mostních objektů a asi polovinu hlavní trasy
dálnice. Kromě toho i některé další související stavby,
jako jsou přístupové komunikace, přeložky silnic, přelož‑
ky a úpravy vodotečí, dešťové kanalizace, sedimentační
a retenční nádrže nebo zelené pásy.
Vysoké náspy a složitá logistika materiálu
Na celé trase bude celkem 22 mostů a dvě mimoúrovňová
křížení. První postaví divize 4 u Dašic a zajistí napojení
D35 na stávající silniční síť. Na konci stavby by pak další
člen sdružení měl postavit mimoúrovňovou křižovatku
u Ostrova, která je navržena jako trubkovitá se čtyřmi vět‑
vemi. Za ní bude dálnice provizorně připojena ke stávající
silnici I/17 tak, aby tranzit neprojížděl obcí.
„Zajímavé bude řešení jedné náročné mostní kon‑
strukce, při níž použijeme přesuvnou skruž divize 4,“ řekl
vedoucí projektu Ing. Hejdrych. Kromě toho budou stav‑
baři potřebovat i velké množství násypového materiálu.
Na některých úsecích bude totiž výška násypů dosahovat
osmi až 12 metrů. „Celkem bude zapotřebí asi 1 milion m3
násypového materiálu,“ upřesnil vedoucí projektu s tím,
že nejnáročnější bude vyřešení logistiky dopravy potřeb‑
ného množství materiálu na stavbu.
Dokončení stavby je naplánováno na srpen roku 2023,
ale nový úsek dálnice by měl být uveden do provozu už
o rok dříve, tedy za 44 měsíců od data zahájení prací.
Martina Vampulová, vizualizace ŘSD ČR
Dálnice D35 je plánována v trase Jičín – Hradec
Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou. Spolu s R35
propojuje čtyři krajská města a kříží dalších pět tahů
dálniční sítě. S délkou asi 207 km půjde o jednu
z nejdelších českých dálnic, která je součástí globální
sítě TEN-T evropských dopravních koridorů. Z celé
D35 je v provozu několik vzájemně nepropojených
částí. Jedná o úseky Sedlice – Opatovice, Mohelnice –
Olomouc, Neředín – obchvat Olomouce – Lipník.
nových bytů včetně ateliérů a nebytových prostor vzniká
v poklidné části Žižkova v Praze v rámci projektu s názvem
Byty Na Vackově. Postaví je Metrostav Development.
Nadčasová budova mateřské školy v Pacově
Na okraji Pacova, města severozápadně od Pelhřimova, se objevil zajímavý soubor budov. Novostavba Mateřské
školy Za branou (foto) by mohla bodovat v některé architektonické soutěži. Nadčasový a plně funkční areál, který
vybudovala divize 6 Metrostavu ve sdružení s firmou Hora, slouží dětem od listopadu minulého roku.
PIM má od konce února hotovou hrubou stavbu
Pavilon intenzivní medicíny (PIM) v jablonecké nemocnici staví divize 8 od loňského května. Projektový tým
vedený Ing. Ondřejem Matouškem, zástupcem oblastního ředitele pro Liberecký kraj, i pracovníci divizního
střediska železobetonových konstrukcí zvládli zimní
kalamitu a hrubou stavbu pětipodlažní budovy (foto)
dokončili podle současně platného harmonogramu.
„Už od začátku projektu jsem jako místní rodák věděl,
že betonáže nosného skeletu PIM naplánované do zimní‑
ho období nebudou jednoduché. A skutečně se protáhly
– velmi nízké teploty, silný nárazový vítr, a dokonce sně‑
hová kalamita, která kvůli nesjízdnosti cest znemožnila
dodávku betonu, protáhly vybudování konstrukcí mezi
stropem třetího a čtvrtého nadzemního podlaží skoro
na dvojnásobek – na 54 dnů oproti 28 dnům, což byl prů‑
měr předchozích. A to nemluvím o tom, kolik tun sněhu
jsme museli ze staveniště odklidit, když ho od počátku
zimy jen do 8. února v Jablonci nad Nisou napadly téměř
dva metry,“ vzpomíná Ing. Matoušek.
Aniž by jakkoli ohrozili provoz nemocnice, stavbaři
hned na začátku díla přeložili kabel, plynovod, vedení kys‑
líku i medicinálních plynů a provedli provizorní přeložku
vodovodu. Během zemních prací potom zajistili jižní a se‑
verní stranu stavební jámy hřebíkovou stěnou – pětipod‑
lažní PIM má totiž částečně zapuštěný suterén – a před
betonážemi nosných částí objektu vybudovali ležatou
kanalizaci a hydroizolační souvrství proti vodě a radonu.
Nezvykle řešené terasy
Růst hrubé stavby, kterou urychlilo přeprojektování obou
schodišť z monolitických na prefabrikovaná, s odstupem
následovali zedníci, již po redukci stojek bednění už za‑
čínají pracovat v posledním patře. V přízemí jsou hotové
hrubé rozvody vzduchotechniky i silnoproud.
V lednu a v únoru stavbaři ještě přeložili dešťovou
a splaškovou kanalizaci. V současnosti montéři v prvním
a druhém nadzemním podlaží osazují hliníková okna
a dveře na terasy, které jsou poměrně nezvykle řešené
jako konzoly, a proto mezi nejčastější otázky zaměstnanců
nemocnice patří dotaz, jakou budou mít únosnost.
„Koordinace s provozem nemocnice je bezproblémo‑
vá. Vycházíme si vstříc, přípoje nebo odstávky vody či
elektřiny jsou předem plánované tak, aby nebyli ohroženi
pacienti. Stejně budeme postupovat i v případě napojení
obou ocelových krčků, které za provozu budovy B musíme
spojit se stavbou PIM,“ doplňuje vedoucí projektu. S prací
stavbařů může být spokojený – probíhá podle dodatku
harmonogramu, který sněhovou kalamitu zařadil mezi
zásah vyšší moci a termín dokončení nepatrně posunul.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
Metrostav_04_2019.indd 3
Pětitisícové město v Kraji Vysočina může být na nový
objekt právem pyšné. V místě, kde dřív stávala nevyho‑
vující dřevostavba původní školky, vyrostlo kolem nové
hlavní budovy pět jednopodlažních pavilonů. Ty kromě
zajímavého architektonického řešení zahrnují řadu ne‑
tradičních prvků. Vedle dřevěných obkladů jde například
o trampolínu přes celou místnost nebo vnější rolety za‑
puštěné do fasády a ovládané zevnitř.
„Dílo je stavebně a řemeslně velmi povedené, archi‑
tekti navrhli řadu detailů, které bezpochyby zvyšují jeho
atraktivitu. Interiér je barevně sladěný podle jednotlivých
tříd a mimo jiné nabízí poměrně vzdušné učebny. Výsled‑
ný dojem umocňuje také dřevěná provětrávaná fasáda ze
sibiřské borovice. Stejný materiál byl použit pro celý vnitř‑
ní prostor chodby a venkovní terasy,“ říká za Metrostav
vedoucí projektu Ing. Luboš Jonáš.
Právě detaily podle něj vyžadovaly precizní práci
a náročnou koordinaci. Návrh architektonického studia
Vyšehrad počítal s řadou složitých postupů a většinou
šlo o práci na míru. „Veškeré dodávané prvky se musely
vzorkovat. Některé detaily vyžadovaly, aby se subdo‑
davatelské firmy vracely vícekrát, nebo aby se hledalo
nestandardní řešení,“ vzpomíná inženýr Jonáš.
Šance na architektonická ocenění
Stavbu školky se podařilo dokončit v termínu, tedy bě‑
hem půldruhého roku. Stavební práce na zakázce, kterou
Metrostav získal ve sdružení s firmou Hora, probíhaly
od dubna 2017. Hotové dílo předal městu vloni v září.
Mateřská škola Za branou má v nynější nové podobě
větší než původní kapacitu. Pro děti z Pacova a okolí dnes
nabízí 120 míst. Ve venkovním prostoru areálu se kromě
altánu a obvyklých herních prvků, jako skluzavky, hou‑
pačky, trampolíny a pískoviště, nachází také brouzdaliště,
mlhoviště, stezka „bosých nohou“ a šestimetrové týpí.
A nově se zde vybudovalo i dopravní hřiště.
Novostavba školky by mohla být úspěšná v některé
architektonické soutěži. „Jsem nadšená. Architektům
a všem ostatním se povedla nádherná a nadčasová stav‑
ba, která je prostorná a prosvětlená,“ uvedla při slavnost‑
ním otevření školky její ředitelka Dana Maděrová.
Detaily z exteriérů i interiérů si mohou zájemci pro‑
hlédnout na stránkách pražského ateliéru Vyšehrad
www.vysehrad-atelier.cz nebo na snímcích ze slavnost‑
ního otevření školky ve fotogalerii města Pacov:
www.mestopacov.cz.
Blanka Růžičková, foto Luboš Pavlíček
11.03.19 12:55