strana 4

Pohled do budoucnosti

Víte, co bylo dřív – doprava, nebo město? Jak se v Praze cestovalo před sto lety? Odhadnete, kdy vznikl nápad

postavit metro, a víte, že v Praze jezdil i chodník? Přemýšlíte, kudy, kam a čím se bude jezdit v budoucnosti?

Odpověď nejen na tyto otázky najdete na výstavě Vize

o dopravě v Praze. Do 14. června ji můžete navštívit

ve čtvrtém patře pražské Staroměstské radnice.

„Chtěli jsme vyprávět příběh. Příběh o dopravě v Praze od jejích prvopočátků až po vize, kterými by se mohla

pražská doprava ubírat v budoucnosti,“ říká kurátor výstavy Ing. Zdeněk Říha, Ph.D., z Fakulty dopravní ČVUT

v Praze, která výstavu spolu s Útvarem rozvoje hlavního

města Prahy připravila.

Náš příběh tak začíná v historicky dávné době, kdy

se za časů Přemyslovců po Vltavě plavili kupci. Kdy hrad

a tržiště spojila cesta a kolem ní postupně vyrůstala

lidská sídla. Město tedy formoval obchod a doprava.

Genetický kód Prahy tak zřejmě pochází už z období mezi

10. a 14. stoletím, kdy byla založena její komunikační síť.

Kopcovitý terén a meandry Vltavy jí pak daly do vínku za

všech časů obtížné provozní podmínky.

Protože do budoucnosti hledíme přes minulost, vize

o dopravě v Praze začínají na výstavě 19. stoletím: historickými mapami i modelem prvního Křižíkova otevřeného

motorového vozu z Letné z roku 1891, který koňku převedl

k tramvajím. O sedm let mladší dopis železáře Ladislava

Rotta upozorňuje tehdejší pražské radní i současné návštěvníky, že by souběžně s demolicí Josefova: „... šlo

nákladem téměř nepatrným zříditi v Praze dráhy podzemní...“ A ten chodník, či spíše kryté pohyblivé schodiště

s dřevěnými stupni, jezdil v trase zrušené pozemní lanovky na Letnou od roku 1926 celých devět let. Je považován

za první český eskalátor.

V modernější historii i současnosti se jako korálky

na nitku navlékají stavby úzce propojené s Metrostavem

– třeba výstavba podpovrchové tramvaje v Opletalově

ulici, zahájená dne 7. ledna 1966. Dál i trasy metra, rozvoj

letiště Ruzyně, železniční Nové spojení, „živá nádraží“,

tunelový komplex Blanka...

Dnes má Praha nejlépe fungující veřejnou dopravu ve

střední Evropě. Přesto je nezbytně nutné najít systém, jak

bude spolupracovat s individuální dopravou. Prudce narůstající počet automobilů v úzkých uličkách přeplněných

turisty totiž komplikuje život všem. A tady se přes minulost díváme do budoucnosti, na projekty, které dopravu

v Praze čekají nebo mohou čekat.

„Veřejná doprava v Praze by měla být připravená za

rok přepravit víc než 1,5 miliardy lidí,“ připomněl při vernisáži výstavy primátor Pavel Bém. „Už dnes má Praha

55 km provozních tratí metra, desetkrát více kilometrů

linek tramvají a přes 2100 km autobusových tras. Je v ní

ale navíc registrováno i 612 tisíc osobních aut. Každý rok

v ní vyroste nová významná dopravní stavba, která má

výrazný urbanizující efekt – jako Nové spojení. Vznikají

nové stanice metra, které vytvářejí společenský prostor

– jako Střížkov. Doprava se tak znovu stává fenoménem,

který se podílí na rozvoji celého města.“

Moderní doprava musí přepravit velké objemy cestujících a musí splňovat i velmi přísné požadavky na ochranu

životního prostředí. Musí využívat máloemisní a co nejméně hlučné dopravní prostředky. Aby zklidnila centrum

města, zanořuje se pod zem a v Praze netrpělivě čeká na

dokončení Pražského i Městského okruhu.

Pražská doprava se tak vlastně v Metrostavu týká téměř každého. Ať už v hlavním městě bydlí, pracuje, nebo

v něm jeho divize stavěla, staví či se chystá stavět. Proto

bude jistě výstava Vize pro dopravu v Praze zajímavá

a poučná pro všechny (foto).

Jak tedy budou vypadat pražská letiště, železnice,

tramvaje či silniční komunikace? Odpověď najdete na

Staroměstské radnici, kam s bližšími podrobnostmi zvou

internetové stránky www.vizeprodopravuvpraze.cz a Metrostav, který uspořádání výstavy podpořil.

i n f o r m a c e / ak t u a l i t y / z a j í m a v o s t i

Naš e f o t o r e po r t á ž

sloupek odborů

Výroční konference ZO

Ve středu 25. března se v kongresovém sále hotelu

Olšanka uskuteční výroční konference naší základní

organizace. Uzavře rok 2008 zprávou o činnosti

a projednáním dalších materiálů, týkajících se zejména hospodaření. Projedná důležité dokumenty

pro činnost v letošním roce, mimo jiné i podklady

a případný souhlas k založení koordinačního odborového orgánu Skupiny Metrostav. Na konferenci přijali

pozvání generální ředitel Metrostavu, zástupci odborového svazu i sesterských organizací ze společnosti

Subterra a ze Seniorklubu Metrostavu.

Připravujeme

1

2

3

4

5

Výbor ZO zpracoval pro členskou základnu plán akcí

na letošní rok. Při jeho přípravě vycházel z dosavadních zkušeností a z ohlasů na již uskutečněné akce.

Plán akcí předloží ke schválení konferenci ZO.

Pro informaci uvádíme přehled akcí:

• v průběhu zimní sezony je možné zúčastnit se rodinných rekreací v penzionu Sokol v Pasekách n/J

• v průběhu jarních prázdnin se ve spolupráci s firmou Márty a sesterskou ZO Subterra konají lyžařské pobyty pro děti ve věku 7–15 let

• členky ZO dostaly k MDŽ dárkové poukázky Flexipass v hodnotě 1500 korun na čerpání služeb

u smluvních partnerů firmy Sodexo

• na přelomu května a června se pro děti uskuteční

jednodenní zájezd ke Dni dětí

• v červnu bude společenský večer na lodi Čechia

• poslední víkend v červnu uspořádá výbor ZO sportovní hry v rekreačním středisku Trnávka

• v průběhu letních prázdnin se budou na Trnávce pro

děti konat letní tábory a ve spolupráci s VPT Lipno

také oblíbený vodácký tábor na Lipně

• v letních měsících bude pro rodinné rekrace k dispozici RS Trnávka i penzion Sokol

• na přelom srpna a září jsou připraveny zahraniční

pobytové zájezdy pro dospělé účastníky (letecky

Kypr a Španělsko, autobusem Chorvatsko)

• v první polovině listopadu bude pro členy ZO uspořádáno divadelní představení

• členové ZO mohou v průběhu roku i nadále čerpat

za zvýhodněné ceny služby v plaveckém bazénu Podolí a v regeneračním centru Bioregena a Buď Fit

Mimo uvedené programy mohou DV pořádat samostatně nebo ve sdružení s jinými DV své dílčí programy podle zájmu členské základny. O všech akcích

bude výbor ZO předem a včas informovat.

Historická paměť

6

7

Stavba tunelového komplexu Blanka se rozrůstá do délky i do hloubky

Výstavbu hloubených tunelů Blanka na trojském břehu limituje budoucí Trojsk ý most a z druhé strany ražba

tunelů na Letnou. „O variantě Trojského mostu investor dosud nerozhodl,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Pavel

Šindelář z divize 2, která stavbu komplexu řídí. „Proto jsme u vjezdu do hloubených tunelů prozatím skončili

dilatačním celkem číslo 10 (foto č. 1). Zkosený rám dílu 11 dokončíme dodatečně, aby tvořil s mostem jeden celek.“

Obě souběžné trouby hloubených tunelů mají u vjezdu z trojské strany obdélníkový průřez. Jeho monolitickou

železobetonovou konstrukci provádějí betonáři z naší divize 6. V současnosti pracují na zastropení dvou koncových

dilatačních celků (foto č. 2). Práci v tomto místě komplikuje hlavní kanalizační sběrač dešťové vody z přilehlých

Bohnic. Divize 4 pro něj dodala mostní provizorium, aby mohl být převeden do dočasné trasy (foto č. 3). Do

definitivní bude uložen až po dokončení, izolaci a zasypání pod ním procházejících tunelů. Blíž k trojskému portálu

ražených tunelů se trasa dostává do větší hloubky, a proto se průřez hloubených tunelů mění z obdélníkového na

klenbový. V tomto místě probíhá stavba jen v jižní polovině stavební jámy, kde izolatéři pokládají hydroizolace na

podkladní betony technického kanálu (foto č. 4). Severní část jámy před portály bude ještě víc než rok sloužit jako

vjezdová rampa do ražených tunelů. Do jejich jižního tubusu právě zajela forma na definitivní ostění (foto č. 5).

Zatímco v Troji se stavba natahuje do délky, na Prašném mostě se přes zimu prohloubila. Tým Ing. Pavla Kacíře

z divize 1 zde totiž dokončil 62 m hluboké spadiště kanalizace o průměru 6 m (foto č. 6). Stávající stoková síť ze

Střešovic bude díky němu převedena do kmenové stoky K (foto č. 7), která prochází v hloubce pod Svatovítskou ulicí.

Na různých místech Prahy tak můžete sledovat, jak stavba tunelového komplexu Blanka zdárně pokračuje.

Nedávné zvýšení hladin řek mi propojilo vzpomínky na

povodně z let 1997 a 2002 s obavami o pražské stavby

Metrostavu. Vyhledala jsem si proto bližší informace

o tom, jak stav vody ve Vltavě vlastně vypadá.

O jejím průtoku v Pražské kotlině nejlépe vypovídá

vodoměrný profil v Malé Chuchli. V případě, že je sucho,

jím proteče méně než 28 m³ vody za sekundu. Průměrný

průtok je asi 5x vyšší. Povodňovou aktivitu zde limituje

450 m³/s, odkdy nastává její 1. stupeň (SPA), tzv. bdělost.

Od 1000 m³/s platí 2. SPA – pohotovost. Ohrožení, tedy

3. SPA, je vyhlašován když průtok překročí 1500 m³/s.

Pokud překoná 3440 m³/s, je vyhlášeno extrémní ohrožení. Aktuální vodní stavy i hydrogeologické předpovědi je

možné najít na webových stránkách http://hydro.chmi.cz,

www.pvl.cz a www.voda.gov.cz.

V srpnu roku 2002 protékalo Prahou neuvěřitelných

5000 m³/s – něco takového nikdo nepamatoval. Předchozí

podobná katastrofa totiž Prahu potkala před více než

sto lety – v roce 1890, kdy velká voda kvůli naplaveným

kládám pobořila pilíře Karlova mostu. Vory však už dnes

po Vltavě neplují a v roce 1954 Prahu ochránila hotová

a dosud nenapuštěná Slapská přehrada...

To po povodni v roce 1845, kdy v Praze odhadem teklo

přes 4500 m³ vody za sekundu, se lidé poučili. Železnici,

kterou vystavěli krátce po ní, navrhli s rezervou. Stačila

k zachování většiny drážního provozu i v roce 2002.

Dnešní stavby nedaleko Vltavy, a to včetně MVE i tunelů Blanka v Troji, s velkou vodou počítají. Mají své povodňové plány a spolupracují s Povodím Vltavy. Zvýšení

průtoku na 600 m³/s, které Prahu postihlo letošní první

březnový týden, je proto neohrozilo. Povodně nás totiž

dnes překvapit nemohou – dobře si je pamatujeme...

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 5/2009 vyšlo 16. 3. 2009 (6/2009 vyjde 27. 3. 2009) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Ivan Kajer,

Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o.,

Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax.: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno

s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736

Metrostav_05_09.indd 4

3/12/09 4:22:04 PM