Stavba tunelového komplexu

Blanka se rozrůstá

16. března 2009 / 5 / XXI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Tomáše Kohouta,

vedoucího projektu z divize 5 str. 2

M etrost a v

a .s.

č le n

d d m

g roup

Profil člena Skupiny Metrostav:

METROS str. 2

V Motole zatím probíhají podzemní

práce str. 3

Hluboké srdce křižovatky

Spojení „voda a Šestka“ je starší než

Metrostav str. 3

Krátce / Aktuálně

Fotograf Josef Husák vystavuje

Josef Husák, jehož fotografie znáte z našich novin i jiných

tiskovin Metrostavu, představuje svou tvorbu v pražské

Galerii Diamant ve Spálené ulici. Do 3. dubna si ji můžete

prohlédnout od úterý do neděle mezi 12. a 18. hodinou.

Naše stavby poutají pozornost

Mladá fronta Dnes uvedla 5. března článek o stavbě obří

kotelny v Elektrárně Ledvice. Nový zdroj – energetický blok

o výkonu 660 MW – buduje pro společnost ČEZ divize 8

Metrostavu. Bude vysoký 145 m, a jak připomněl redaktor

Artur Janoušek, bude nejvyšší budovou v ČR. Svou výškou

překoná i známou Cheopsovu pyramidu, nejvyšší v Egyptě.

Divize 8 vyhrává i v kopané

Sedmý tradiční zimní turnaj v halové kopané, WEBER –

TERRANOVA CUP, vyhrál letos tým divize 8 Metrostavu.

Oproti loňsku si o hodně polepšil a ve finálovém zápase

porazil družstvo společnosti Eltsen na pokutové kopy. Vloni

vítězná divize 7 skončila mezi 12 týmy na třetím místě.

Při závěrečném hodnocení byl Jan Frydrych z divize 8

vyhlášen nejlepším střelcem turnaje, v kategorii nejlepší

hráč zvítězil Tomáš Proskočil z divize 7. Gratulujeme!

Daruj krev s Metrostavem

20. 3. 2009

Na letošní jaro připravuje naše společnost ve spolupráci

s transfuzním oddělením ÚVN již posedmé akci Daruj krev

s Metrostavem. V kalendáři si proto rezervujte datum

20. března v čase od 8 do 11 hodin. V konferenčním

centru ve druhém podlaží budovy centrály v Koželužské

ulici v Praze 8 bude v té době vytvořeno zázemí pro

lékařské vyšetření i odběry. Každý dárce obdrží zdarma

občerstvení. Dobrovolní dárci se mohou přihlásit

na konkrétní hodinu odběru prostřednictvím firemního

intranetu, kde naleznou přihlášku a další potřebné

informace. Do akce se mohou zapojit zaměstnanci všech

společností Skupiny Metrostav! Dosud jsme darovali už

140 litrů krve. Děkujeme všem, kteří se k akci Daruj krev

s Metrostavem připojí a toto číslo zvýší.

Historie i budoucnost

pražské dopravy

V úterý 3. března večer se v Sále architektů na Staroměstské radnici v Praze setkali odborníci na dopravu

při vernisáži výstavy Vize pro dopravu v Praze, jejíž

uspořádání podpořila i naše společnost.

Za přítomnosti pražského primátora MUDr. Pavla Béma a rektora ČVUT v Praze prof. Ing. Václava Havlíčka, CSc., je přivítal děkan dopravní fakulty prof. Ing. Petr

Moos, CSc. (foto uprostřed). Výstava nabízí přehled historie a současnosti pražské dopravy a hlavně výhled do její

budoucnosti. Je přístupná zdarma a otevřená v pondělí

od 11 do 18 hodin a od úterý do neděle mezi 9. a 18. hodinou. Skončí 14. června a víc informací o ní získáte na adrese www.vizeprodopravuvpraze.cz a na straně 4.

Metrostav_05_09.indd 1

Už za rok zahloubená mimoúrovňová křižovatka na Malovance propojí Strahovský tunel s Břevnovem. Spojení

se Střešovicemi a Letnou přijdou na řadu později, až

po úplném dokončení tunelového komplexu Blanka.

Z něj zatím do srdce stavební jámy osaměle ústí jen

výjezdová větev tubusu ve směru k Strahovskému tunelu. Složitý uzel na vysoce dopravně zatíženém území

buduje divize 5 nepřetržitě už čtvrtý rok.

„Stavba běží podle dohod s investorem a blíží se

do své poslední třetí etapy,“ prozradil vedoucí projektu

Ing. Tomáš Kohout. „Dokončujeme srdce hlavní křižovatky, kde celkem vytěžíme asi 100 tisíc kubíků zeminy.

Stavíme most na Patočkově ulici přes budoucí výjezd

ze Strahovského tunelu. V oddělené jámě se chystáme

na betonáž nosných monolitických železobetonových

konstrukcí malého hloubeného tunelu.“

1

Během pouhých dvou dnů dokázal vloni v listopadu

tým Ing. Kohouta převést dopravu z původní uliční trasy

na provizorní komunikace současné druhé etapy stavby.

Auta včetně veřejné dopravy teď v obou směrech jezdí

po severním okraji stavební jámy, kudy ji také objíždějí pro

vjezd do Strahovského tunelu. Výjezdová rampa z tunelu

Blanka do Břevnova (vizualizace č. 2 zcela vlevo) má hotové všechny podzemní nosné konstrukce, je ale zasypaná

a vede po ní provizorní komunikace.

„Vloni v první etapě stavby jsme dokončili také lávku

pro pěší přes Patočkovu ulici (foto č. 1),“ popisuje Ing. Kohout. „Výtah pro bezbariérový přístup však bohužel ještě

není v provozu, protože investor pro něj hledá vhodného

správce. Údržba osamoceně stojícího a volně přístupného

elektrického zařízení totiž nebude snadná.“

U dvoupolového hlavního mostu křižovatky jsou hotové střední pilíře (titulní foto) a jedna opěra, druhou

železáři armují. Pevná skruž pro stavbu vodorovné nosné

konstrukce bude hotová v dubnu. Od května se do ní začne

betonovat. „Divize 7 pro nás teď dokončuje hrubé terénní

úpravy křižovatky. Ve spolupráci s Doprastavem už brzo

začneme budovat nosné konstrukce malého tunelového

tubusu,“ pokračuje Ing. Kohout. „Slováci pro nás dělají

bednění a armaturu, vyplnění betonem od TBG Metrostav

si pak už zajišťujeme sami.“

V průběhu letních prázdnin bude doprava převedena

do tras třetí, závěrečné fáze stavby. Komunikace mezi

Břevnovem, Střešovicemi a Smíchovem při ní většinou

povedou už po definitivních trasách. Na dokončení pak

zbude jen portálová dilatace u výjezdu z malého tunelu.

„Také zbytek opěrných stěn, pár komunikací a – jak my

2

říkáme – ‚krásno‘,“ uzavírá Ing. Kohout. „Vedení dopravy

v našem úseku však ještě bude ovlivněné rozpracovaností

a průjezdností následujícího úseku hloubených tunelů,

tedy stavbou SAT 2B, která propojí Malovanku přímo se

stavbou MYPRA komplexu Blanka.“

Severní strana staveniště MÚK Malovanka je však

už dnes osázená vzrostlými stromy. Na novém rybníčku

před ústím potoka Brusnice do podzemí se cákají kachny.

Další kus hotového díla tak okolním obyvatelům ukazuje,

že projekt neřeší jen dopravní situaci, ale i pásy zeleně

kolem Patočkovy ulice a Strahovského tunelu. Představu

o konečné podobě této části Prahy získají návštěvníci už

dnes v informačním centru Městského okruhu na Letné

nebo na internetových stránkách www.tunelblanka.cz,

odkud pochází i zveřejněná vizualizace.

Potkali se u Kolína

Na poli u Kolína se 3. března sešli představitelé státu

se zástupci kraje, města i s odborníky ze stavebních

firem. Osm z nich, v čele s předsedou vlády, poklepem

na základní kámen symbolicky zahájilo stavbu kolínského silničního obchvatu (foto). Až se na stejném místě potkají v prosinci 2010, měli by ještě slavnostněji

zahájit provoz na novém, téměř 8 km dlouhém úseku

silnice I/38, který sníží dopravní zatížení Kolína.

Premiér Mirek Topolánek připomněl, že až 85 % prostředků na stavbu může být hrazeno z EU. Ministr dopravy

Petr Bendl přítomné ujistil, že finance jsou zajištěny a nic

nebrání tomu, aby stavba proběhla řádně a v termínu.

„Drážní nadjezd trati Kolín–Ledečko přes nově budovaný obchvat stavíme už od podzimu,“ říká vedoucí

projektu Ing. Radim Čáp z divize 4. „Náš provoz mostních

technologií dnes u tohoto ocelobetonového spřaženého

mostu dokončuje spodní stavbu. Ocelová konstrukce,

kterou vyráběla divize 7, je už po dílenské přejímce. Její

montáž předpokládáme zhruba za měsíc. Na všech našich

staveništích už také skončil archeologický průzkum.“

V rámci sdružení postaví divize 4 čtyři největší mosty

na budovaném úseku. Kromě rozestavěného budou tři

další mosty silniční, železobetonové, budované na pevné

skruži. Nejdelší, dlouhý asi 400 m, postaví divize 4 vlastními silami. Stavbu prvního, třípolového mostu přes Pekelskou rokli, zahájí tým Ing. Čápa už začátkem března.

„Pro letošní rok máme knihu zakázek slušně naplněnou,“ doplňuje ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth.

„Jenom bychom potřebovali, abychom všechny zakázky

mohli začínat v termínu, podle harmonogramu.“

3/12/09 4:21:53 PM