Stavba tunelového komplexu
Blanka se rozrůstá
16. března 2009 / 5 / XXI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Tomáše Kohouta,
vedoucího projektu z divize 5 str. 2
M etrost a v
a .s.
č le n
d d m
g roup
Profil člena Skupiny Metrostav:
METROS str. 2
V Motole zatím probíhají podzemní
práce str. 3
Hluboké srdce křižovatky
Spojení „voda a Šestka“ je starší než
Metrostav str. 3
Krátce / Aktuálně
Fotograf Josef Husák vystavuje
Josef Husák, jehož fotografie znáte z našich novin i jiných
tiskovin Metrostavu, představuje svou tvorbu v pražské
Galerii Diamant ve Spálené ulici. Do 3. dubna si ji můžete
prohlédnout od úterý do neděle mezi 12. a 18. hodinou.
Naše stavby poutají pozornost
Mladá fronta Dnes uvedla 5. března článek o stavbě obří
kotelny v Elektrárně Ledvice. Nový zdroj – energetický blok
o výkonu 660 MW – buduje pro společnost ČEZ divize 8
Metrostavu. Bude vysoký 145 m, a jak připomněl redaktor
Artur Janoušek, bude nejvyšší budovou v ČR. Svou výškou
překoná i známou Cheopsovu pyramidu, nejvyšší v Egyptě.
Divize 8 vyhrává i v kopané
Sedmý tradiční zimní turnaj v halové kopané, WEBER –
TERRANOVA CUP, vyhrál letos tým divize 8 Metrostavu.
Oproti loňsku si o hodně polepšil a ve finálovém zápase
porazil družstvo společnosti Eltsen na pokutové kopy. Vloni
vítězná divize 7 skončila mezi 12 týmy na třetím místě.
Při závěrečném hodnocení byl Jan Frydrych z divize 8
vyhlášen nejlepším střelcem turnaje, v kategorii nejlepší
hráč zvítězil Tomáš Proskočil z divize 7. Gratulujeme!
Daruj krev s Metrostavem
20. 3. 2009
Na letošní jaro připravuje naše společnost ve spolupráci
s transfuzním oddělením ÚVN již posedmé akci Daruj krev
s Metrostavem. V kalendáři si proto rezervujte datum
20. března v čase od 8 do 11 hodin. V konferenčním
centru ve druhém podlaží budovy centrály v Koželužské
ulici v Praze 8 bude v té době vytvořeno zázemí pro
lékařské vyšetření i odběry. Každý dárce obdrží zdarma
občerstvení. Dobrovolní dárci se mohou přihlásit
na konkrétní hodinu odběru prostřednictvím firemního
intranetu, kde naleznou přihlášku a další potřebné
informace. Do akce se mohou zapojit zaměstnanci všech
společností Skupiny Metrostav! Dosud jsme darovali už
140 litrů krve. Děkujeme všem, kteří se k akci Daruj krev
s Metrostavem připojí a toto číslo zvýší.
Historie i budoucnost
pražské dopravy
V úterý 3. března večer se v Sále architektů na Staroměstské radnici v Praze setkali odborníci na dopravu
při vernisáži výstavy Vize pro dopravu v Praze, jejíž
uspořádání podpořila i naše společnost.
Za přítomnosti pražského primátora MUDr. Pavla Béma a rektora ČVUT v Praze prof. Ing. Václava Havlíčka, CSc., je přivítal děkan dopravní fakulty prof. Ing. Petr
Moos, CSc. (foto uprostřed). Výstava nabízí přehled historie a současnosti pražské dopravy a hlavně výhled do její
budoucnosti. Je přístupná zdarma a otevřená v pondělí
od 11 do 18 hodin a od úterý do neděle mezi 9. a 18. hodinou. Skončí 14. června a víc informací o ní získáte na adrese www.vizeprodopravuvpraze.cz a na straně 4.
Metrostav_05_09.indd 1
Už za rok zahloubená mimoúrovňová křižovatka na Malovance propojí Strahovský tunel s Břevnovem. Spojení
se Střešovicemi a Letnou přijdou na řadu později, až
po úplném dokončení tunelového komplexu Blanka.
Z něj zatím do srdce stavební jámy osaměle ústí jen
výjezdová větev tubusu ve směru k Strahovskému tunelu. Složitý uzel na vysoce dopravně zatíženém území
buduje divize 5 nepřetržitě už čtvrtý rok.
„Stavba běží podle dohod s investorem a blíží se
do své poslední třetí etapy,“ prozradil vedoucí projektu
Ing. Tomáš Kohout. „Dokončujeme srdce hlavní křižovatky, kde celkem vytěžíme asi 100 tisíc kubíků zeminy.
Stavíme most na Patočkově ulici přes budoucí výjezd
ze Strahovského tunelu. V oddělené jámě se chystáme
na betonáž nosných monolitických železobetonových
konstrukcí malého hloubeného tunelu.“
1
Během pouhých dvou dnů dokázal vloni v listopadu
tým Ing. Kohouta převést dopravu z původní uliční trasy
na provizorní komunikace současné druhé etapy stavby.
Auta včetně veřejné dopravy teď v obou směrech jezdí
po severním okraji stavební jámy, kudy ji také objíždějí pro
vjezd do Strahovského tunelu. Výjezdová rampa z tunelu
Blanka do Břevnova (vizualizace č. 2 zcela vlevo) má hotové všechny podzemní nosné konstrukce, je ale zasypaná
a vede po ní provizorní komunikace.
„Vloni v první etapě stavby jsme dokončili také lávku
pro pěší přes Patočkovu ulici (foto č. 1),“ popisuje Ing. Kohout. „Výtah pro bezbariérový přístup však bohužel ještě
není v provozu, protože investor pro něj hledá vhodného
správce. Údržba osamoceně stojícího a volně přístupného
elektrického zařízení totiž nebude snadná.“
U dvoupolového hlavního mostu křižovatky jsou hotové střední pilíře (titulní foto) a jedna opěra, druhou
železáři armují. Pevná skruž pro stavbu vodorovné nosné
konstrukce bude hotová v dubnu. Od května se do ní začne
betonovat. „Divize 7 pro nás teď dokončuje hrubé terénní
úpravy křižovatky. Ve spolupráci s Doprastavem už brzo
začneme budovat nosné konstrukce malého tunelového
tubusu,“ pokračuje Ing. Kohout. „Slováci pro nás dělají
bednění a armaturu, vyplnění betonem od TBG Metrostav
si pak už zajišťujeme sami.“
V průběhu letních prázdnin bude doprava převedena
do tras třetí, závěrečné fáze stavby. Komunikace mezi
Břevnovem, Střešovicemi a Smíchovem při ní většinou
povedou už po definitivních trasách. Na dokončení pak
zbude jen portálová dilatace u výjezdu z malého tunelu.
„Také zbytek opěrných stěn, pár komunikací a – jak my
2
říkáme – ‚krásno‘,“ uzavírá Ing. Kohout. „Vedení dopravy
v našem úseku však ještě bude ovlivněné rozpracovaností
a průjezdností následujícího úseku hloubených tunelů,
tedy stavbou SAT 2B, která propojí Malovanku přímo se
stavbou MYPRA komplexu Blanka.“
Severní strana staveniště MÚK Malovanka je však
už dnes osázená vzrostlými stromy. Na novém rybníčku
před ústím potoka Brusnice do podzemí se cákají kachny.
Další kus hotového díla tak okolním obyvatelům ukazuje,
že projekt neřeší jen dopravní situaci, ale i pásy zeleně
kolem Patočkovy ulice a Strahovského tunelu. Představu
o konečné podobě této části Prahy získají návštěvníci už
dnes v informačním centru Městského okruhu na Letné
nebo na internetových stránkách www.tunelblanka.cz,
odkud pochází i zveřejněná vizualizace.
Potkali se u Kolína
Na poli u Kolína se 3. března sešli představitelé státu
se zástupci kraje, města i s odborníky ze stavebních
firem. Osm z nich, v čele s předsedou vlády, poklepem
na základní kámen symbolicky zahájilo stavbu kolínského silničního obchvatu (foto). Až se na stejném místě potkají v prosinci 2010, měli by ještě slavnostněji
zahájit provoz na novém, téměř 8 km dlouhém úseku
silnice I/38, který sníží dopravní zatížení Kolína.
Premiér Mirek Topolánek připomněl, že až 85 % prostředků na stavbu může být hrazeno z EU. Ministr dopravy
Petr Bendl přítomné ujistil, že finance jsou zajištěny a nic
nebrání tomu, aby stavba proběhla řádně a v termínu.
„Drážní nadjezd trati Kolín–Ledečko přes nově budovaný obchvat stavíme už od podzimu,“ říká vedoucí
projektu Ing. Radim Čáp z divize 4. „Náš provoz mostních
technologií dnes u tohoto ocelobetonového spřaženého
mostu dokončuje spodní stavbu. Ocelová konstrukce,
kterou vyráběla divize 7, je už po dílenské přejímce. Její
montáž předpokládáme zhruba za měsíc. Na všech našich
staveništích už také skončil archeologický průzkum.“
V rámci sdružení postaví divize 4 čtyři největší mosty
na budovaném úseku. Kromě rozestavěného budou tři
další mosty silniční, železobetonové, budované na pevné
skruži. Nejdelší, dlouhý asi 400 m, postaví divize 4 vlastními silami. Stavbu prvního, třípolového mostu přes Pekelskou rokli, zahájí tým Ing. Čápa už začátkem března.
„Pro letošní rok máme knihu zakázek slušně naplněnou,“ doplňuje ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth.
„Jenom bychom potřebovali, abychom všechny zakázky
mohli začínat v termínu, podle harmonogramu.“
3/12/09 4:21:53 PM