strana 2
Ocelový kolotoč
Ptáme se
Na první pohled vypadá výrobní hala divize 7 v Horních
Počernicích stále stejně – ocelové konstrukce kam oko
dohlédne. Druhý pohled však odhalí jejich koloběh –
jeden most v dílně vzniká, druhý ji opouští a na jeho
místě začínají svářeči pracovat na dalším...
Až do července tak v hale budou vznikat příčníky
a nosníky dálničního mostu o devíti polích přes Dobřejovický potok. Most bude součástí stavby 512 na obchvatu
Prahy a postaví jej naše divize 4. Každá z jeho dvou
ocelových konstrukcí, oddělených pro každý jízdní směr
zvlášť, bude po smontování dlouhá 253 m. Celkem budou
vážit 1200 tun. „Nosníky tvoří 25 m dlouhá dvojice svařovaných profilů I, spojená výztuhami (foto č. 1),“ popisuje
Ing. Zdeněk Štourač. „Příčníky jsou kratší, zato složitější.
V hale je svaříme (foto č. 2), odvezeme na stavbu a tam je
už příští týden začnou sestavovat naši montéři.“
Ing. Tomáše Kohouta,
vedoucího projektu z divize 5
Profil člena Skupiny Metrostav: METROS
1
2
Další dva mosty už oceláři divize 7 téměř dokončili.
„Pro společnost BÖGL a KRÝSL jsme vyrobili dva téměř
shodné 36 m dlouhé příhradové mosty, které nahradí staré konstrukce při optimalizaci železniční trati Stříbro–Planá u Mariánských Lázní,“ pokračuje Ing. Štourač. „Každý
váží asi 90 t a bude složený ze tří dílů. Právě je vyvážíme
ven z dílny na provizorní podpory, kde dokončíme jejich
protikorozní ochranu a svaříme je dohromady. Na přelomu
března a dubna je tahače odvezou na stavbu.“
V hale zatím vznikají další ocelové konstrukce – části
mostu pro překlenutí Lochkovského údolí na obchvatu
Prahy, připravují se mosty a lávky pro stavbu v Plzni a pro
železniční most u Zdic. Ocelové konstrukce se prostě
v hale divize 7 v Horních Počernicích stále točí.
3
4
5
Metrostav_05_09.indd 2
Společnost s ručením omezeným METROS se zabývá
velkoobchodem a maloobchodem vybraných stavebních i hutních materiálů. Metrostav je jejím stoprocentním vlastníkem, a proto je METROS členem stavební Skupiny Metrostav i DDM Group.
Společnost METROS byla do obchodního rejstříku
zapsána téměř přesně před 16 lety. Její motto „Stavebniny
nejen pro Metrostav!“ ukazuje, že je zaměřená také na dodávky materiálů mimo mateřskou firmu a dokonce i mimo
stavební skupinu DDM Group. Pro některé komodity,
třeba pro pracovní oděvy (foto), je však pro Metrostav
výhradním dodavatelem.
Při téměř 50 zaměstnancích v roce 2007 překročil
roční obrat firmy METROS 750 milionů korun. Podle slov
prezidenta skupiny Metrostav Jiřího Bělohlava na Technicko-ekonomické konferenci 2009 je postavení firmy
METROS dlouhodobě stabilizované. Jednatelem a zároveň ředitelem společnosti je Ing. Petr Nicek.
METROS provozuje sklad ve Stavebním dvoře v Horních Počernicích, kde má i pneuservis pro osobní a nákladní vozy. K nabízeným službám zde patří jak prodej
veškerých pneumatik, litých kol, protektorování a opravy
pneumatik, tak i kompletní servisní služby.
V říjnu roku 2007 METROS otevřel v Praze 9 v Zenklově ulici klientské centrum, jehož pracovníci poradí,
zkonzultují a zpracují návrhy vnitřního vybavení nových
a rekonstruovaných bytů včetně jejich vizualizace a ce-
nové nabídky. A to jak pro klienty společnosti Metrostav
Development, tak pro kohokoliv jiného. Pro zaměstnance
DDM Group dokonce se slevou na kompletní dodávky.
Už druhý rok pracuje obdobným způsobem jako v ČR
i METROS SK na Slovensku v Bratislavě, kde zejména
Klientské centrum spolupracuje hlavně s Metrostavem SK
a výrobními divizemi z Čech.
METROS je zaměřený především na přímé dodávky
a vzhledem k velkým obratům materiálů nakupovaných
přímo u výrobců může svým zákazníkům nabídnout významné slevy. Mezi jeho rozhodující sortiment patří zdicí
materiál, veškeré druhy pojiv, tepelné izolace, hydroizolace, betonové prefabrikáty, kameninové trouby a tvarovky,
výrobky stavební chemie, polotovary z plastů a mnohé
další. Další z významných komodit jsou hutní materiály –
válcované profily, plechy, betonářská výztuž a sítě KARI.
Ve spolupráci s Metrostavem provedl METROS nedávno inovaci nabídky pracovních oděvů a osobních
ochranných pomůcek, které dnes vyhovují nejmodernějším požadavkům na dlouhodobou životnost, pohodlnost,
snadnou údržbu i bezpečnost práce z pohledu ochrany
zdraví i viditelnosti při zhoršených podmínkách se zachováním cenového koše pro jednotlivé profese.
Společnost METROS má zavedený systém jakosti
podle QMS ISO 9001:2000, je certifikována dle EMS ISO
14001:2005 a OHSAS 18001. Více informací o ní najdete
na webových stránkách www.metros.cz.
Informace nad zlato – platí také v marketingu
Základem úspěšného získávání zakázek je dobrá obchodní politika společnosti. Její nedílnou součástí je
i aktivní marketing. V našem případě si pod tímto
termínem můžeme představit vyhledávání, shromažďování a vyhodnocování informací o plánovaných či
připravovaných stavebních projektech. Řízení aktivit,
které předcházejí získání stavební zakázky, má na starosti útvar marketingu, který na centrále Metrostavu
vede Ing. Rostislav Štajer.
„Naše činnost je zaměřena především na řízení a koordinaci marketingových aktivit divizí při vyhledávaní
potenciálních zakázek a jednání s investory. Ve Skupině
Metrostav nám pro tuto činnost slouží sofistikovaný
elektronický systém, který nám umožňuje včas a z různých úhlů analyzovat připravované stavební projekty,“
říká Ing. Štajer. „Informace jsou samozřejmě zabezpečeny proti zneužití a jednotliví marketingoví pracovníci
mají přidělena odstupňovaná přístupová práva. Systém
je platformou pro evidenci a současně poskytuje přesná
data pro statistická vyhodnocení a nezbytné analýzy naší
obchodní činnosti,“ doplňuje Ing. Štajer.
Z celkového počtu a finančního objemu obchodních
případů, přijatých a sledovaných v systému, je patrná stabilně dobrá úroveň marketingové práce našich divizí. To,
co potřebujeme, jsou přesné a ověřené informace, a tak
na zlepšování používaného systému stále pracujeme.
V roce 2007 jsme do systému integrovali velmi podrobné
digitální mapové podklady, což se obratem odrazilo ve
zpřesnění zadávaných informací a potažmo ve zvýšené
marketingové aktivitě našich kolegů na divizích.
„Při srovnání budoucích obchodních případů (graf
č. 1) vidíme, že těsně převládá segment občanských
staveb nad dopravními. Vzhledem k vývoji ekonomické
situace na stavebním trhu očekáváme, že se tento poměr
otočí,“ doplňuje Ing. Štajer a pokračuje: „Velký objem průmyslových staveb tvoří zejména projekty v oboru energe-
tiky. Naopak podíl bytové výstavby se v naší společnosti
již několik let po sobě nezvyšuje.“
„Pro obchodní činnost divizí je důležitý i poměr zakázek přijatých do systému v daném roce k těm, které byly
v tom samém roce soutěžené,“ popisuje dál Ing. Štajer
(graf č. 2). „Výsledek ukazuje, že víc než polovina soutěží,
které vloni proběhly, se týkala zakázek, jež byly vloni také
zaevidované v našem systému. Aktivní marketing je tedy
více než důležitý. Sebedokonalejší systémové řešení se
však bez aktivních uživatelů stává prázdnou investicí. To,
že systém funguje a umožňuje sdílet a využívat informace,
je zásluhou všech uživatelů, zejména z divizí Metrostavu,
kteří s ním aktivně pracují!“
Podíl jednotlivých segmentů v procentech
(podle finančních objemů)
Občanské stavby
Bytová výstavba
Průmyslová výstavba
Dálkové vedení
Vodohosp. stavby
Dopravní stavby
Ostatní
Podzemní ražené
Metro
(graf č. 1)
33 %
8%
13 %
2%
1%
32 %
1%
6%
2%
Poměr soutěžených evidenčních listů (EL) a z toho EL
registrovaných v roce 2008 v procentech
Soutěžené EL přijaté do roku 2008
Soutěžené EL přijaté v roce 2008
(graf č. 2)
45,7 %
54,3 %
Hned po studiu Ing. Kohout nastoupil jako asistent
na stavbu mostu mezi Strahovským tunelem a Mrázovkou. Od té doby nabyl zkušenosti, získal autorizaci
v oboru dopravních staveb a před čtyřmi lety se už jako
vedoucí projektu přesunul k druhému portálu Strahovského tunelu, aby postavil MÚK Malovanka.
Čtyři roky na stavbě velké křižovatky jsou dlouhá doba.
Jak byste ji charakterizoval?
Ze začátku jsme vůbec nemohli stavět podle plánu. Museli
jsme vymýšlet, co postavit – aby na to bylo stavební povolení – a jak to postavit, aby hotové objekty nepřekážely
dalšímu postupu a zakázku jsme dokončili v požadovaném termínu. Čas ukázal, že jsme se rozhodovali správně.
Dnes už delší dobu stavíme naplno, či spíš se blížíme
k závěru. Na jaře příštího roku by křižovatka měla být
hotová. O jejím plném zprovoznění však rozhodne až postup stavby hloubených tunelů SAT 2B, které Malovanku
propojí s tunelovým komplexem Blanka.
Původně jste na stavební fakultě vystudoval ekonomii
a řízení. Baví vás dopravní stavby?
Baví. Pracuji rád na stavbách velkých rozměrů a objemů.
Jen bych si je někdy přál stavět na zelené louce. Uprostřed
města se musím věnovat hlavně jednáním se správci
inženýrských sítí a s institucemi. Navíc nám přes stavbu
denně projede na 40 tisíc aut včetně veřejné dopravy a nepočítám nadšence, kteří si nás fotografují. Raději bych víc
času věnoval konstrukcím, sestavování časových harmonogramů a vymýšlení správných technických řešení.
Co bylo po této stránce nejsložitější na Malovance?
Asi umístění stavby. A to jak kvůli okolní zástavbě, tak
pro složité zakládání. Tunely totiž hloubíme pod hladinou
spodní vody v navážkách a v korytě historického potoka.
Vzhledem ke špatným geologickým poměrům jsme jejich
základovou spáru museli prohloubit a sanovat až 80 cm
vysokou vrstvou štěrku při stálém odčerpávání vody. Čtyřikrát se tu utopil buldozer a to se hned tak nestává.
Stavební jámu menšího tunelu dnes těžíte blízko obytných domů v Patočkově ulici. Jak jsou zajištěné?
Jejich stabilitu zaručuje únosné pažení stavební jámy,
protože základy domů leží v druhé kotevní úrovni. V objektech jsme v předstihu provedli pasportizaci a osadili je
nivelačním sledováním. Staré trhliny v nosných konstrukcích jsme přemostili automatickými deformetry, které
stav objektů nepřetržitě monitorují a přes server umožňují
jejich on-line pozorování. Vedle domů je také umístěný
inklinometr, který sleduje pohyb horninového masivu,
a na kotvách ve stavební jámě jsou dynamometry měřící
jejich prostorový pohyb. Všechny naše práce zde probíhají bez problémů, přesto se těším na červen, až budeme mít
jámu zasypanou. Pak teprve budu klidně spát.
Už za rok stavbu dokončíte. Co bude dělat potom?
Rádi bychom se podíleli na budování hloubených tunelů
při návazné stavbě SAT 2B. Zahrne sice jen asi 400 metrů
dlouhý úsek, zato bude díky oboustranné zástavbě kolem
Patočkovy ulice velmi náročná a bude obsahovat dokonce
o čtvrtinu víc stavebních objektů, než má naše dnešní zakázka. Myslím si, že bychom při této stavbě dobře obstáli
i díky našim dnešním zkušenostem ze stavby mimoúrovňové křižovatky Malovanka. Mám tu totiž sehraný tým,
ve kterém je kromě několika absolventů i řada starších
praktiků. Sám jsem si je do týmu vybral, protože si vážím
jejich znalostí, zkušeností a nadhledu. Přál bych si, aby
bez ohledu na možné omezení stavební výroby v následujícím období s námi vydrželi pracovat tak dlouho, jak
jim to jejich schopnosti dovolí.
Co dovolí náročná stavba vám? Máte čas na rodinu?
Na rodinu si ho najdu vždycky. Manželka má stejně jako já
ráda střelbu, takže na střelnici chodíme spolu. Jen na motorce už jezdím rozumněji, odpovědnost za děti mě přivedla k větší opatrnosti. Stejně si v poslední době nejraději
zajdu se psem do lesa, kde je krásné ticho a klid.
3/12/09 4:21:57 PM