strana 2

Ocelový kolotoč

Ptáme se

Na první pohled vypadá výrobní hala divize 7 v Horních

Počernicích stále stejně – ocelové konstrukce kam oko

dohlédne. Druhý pohled však odhalí jejich koloběh –

jeden most v dílně vzniká, druhý ji opouští a na jeho

místě začínají svářeči pracovat na dalším...

Až do července tak v hale budou vznikat příčníky

a nosníky dálničního mostu o devíti polích přes Dobřejovický potok. Most bude součástí stavby 512 na obchvatu

Prahy a postaví jej naše divize 4. Každá z jeho dvou

ocelových konstrukcí, oddělených pro každý jízdní směr

zvlášť, bude po smontování dlouhá 253 m. Celkem budou

vážit 1200 tun. „Nosníky tvoří 25 m dlouhá dvojice svařovaných profilů I, spojená výztuhami (foto č. 1),“ popisuje

Ing. Zdeněk Štourač. „Příčníky jsou kratší, zato složitější.

V hale je svaříme (foto č. 2), odvezeme na stavbu a tam je

už příští týden začnou sestavovat naši montéři.“

Ing. Tomáše Kohouta,

vedoucího projektu z divize 5

Profil člena Skupiny Metrostav: METROS

1

2

Další dva mosty už oceláři divize 7 téměř dokončili.

„Pro společnost BÖGL a KRÝSL jsme vyrobili dva téměř

shodné 36 m dlouhé příhradové mosty, které nahradí staré konstrukce při optimalizaci železniční trati Stříbro–Planá u Mariánských Lázní,“ pokračuje Ing. Štourač. „Každý

váží asi 90 t a bude složený ze tří dílů. Právě je vyvážíme

ven z dílny na provizorní podpory, kde dokončíme jejich

protikorozní ochranu a svaříme je dohromady. Na přelomu

března a dubna je tahače odvezou na stavbu.“

V hale zatím vznikají další ocelové konstrukce – části

mostu pro překlenutí Lochkovského údolí na obchvatu

Prahy, připravují se mosty a lávky pro stavbu v Plzni a pro

železniční most u Zdic. Ocelové konstrukce se prostě

v hale divize 7 v Horních Počernicích stále točí.

3

4

5

Metrostav_05_09.indd 2

Společnost s ručením omezeným METROS se zabývá

velkoobchodem a maloobchodem vybraných stavebních i hutních materiálů. Metrostav je jejím stoprocentním vlastníkem, a proto je METROS členem stavební Skupiny Metrostav i DDM Group.

Společnost METROS byla do obchodního rejstříku

zapsána téměř přesně před 16 lety. Její motto „Stavebniny

nejen pro Metrostav!“ ukazuje, že je zaměřená také na dodávky materiálů mimo mateřskou firmu a dokonce i mimo

stavební skupinu DDM Group. Pro některé komodity,

třeba pro pracovní oděvy (foto), je však pro Metrostav

výhradním dodavatelem.

Při téměř 50 zaměstnancích v roce 2007 překročil

roční obrat firmy METROS 750 milionů korun. Podle slov

prezidenta skupiny Metrostav Jiřího Bělohlava na Technicko-ekonomické konferenci 2009 je postavení firmy

METROS dlouhodobě stabilizované. Jednatelem a zároveň ředitelem společnosti je Ing. Petr Nicek.

METROS provozuje sklad ve Stavebním dvoře v Horních Počernicích, kde má i pneuservis pro osobní a nákladní vozy. K nabízeným službám zde patří jak prodej

veškerých pneumatik, litých kol, protektorování a opravy

pneumatik, tak i kompletní servisní služby.

V říjnu roku 2007 METROS otevřel v Praze 9 v Zenklově ulici klientské centrum, jehož pracovníci poradí,

zkonzultují a zpracují návrhy vnitřního vybavení nových

a rekonstruovaných bytů včetně jejich vizualizace a ce-

nové nabídky. A to jak pro klienty společnosti Metrostav

Development, tak pro kohokoliv jiného. Pro zaměstnance

DDM Group dokonce se slevou na kompletní dodávky.

Už druhý rok pracuje obdobným způsobem jako v ČR

i METROS SK na Slovensku v Bratislavě, kde zejména

Klientské centrum spolupracuje hlavně s Metrostavem SK

a výrobními divizemi z Čech.

METROS je zaměřený především na přímé dodávky

a vzhledem k velkým obratům materiálů nakupovaných

přímo u výrobců může svým zákazníkům nabídnout významné slevy. Mezi jeho rozhodující sortiment patří zdicí

materiál, veškeré druhy pojiv, tepelné izolace, hydroizolace, betonové prefabrikáty, kameninové trouby a tvarovky,

výrobky stavební chemie, polotovary z plastů a mnohé

další. Další z významných komodit jsou hutní materiály –

válcované profily, plechy, betonářská výztuž a sítě KARI.

Ve spolupráci s Metrostavem provedl METROS nedávno inovaci nabídky pracovních oděvů a osobních

ochranných pomůcek, které dnes vyhovují nejmodernějším požadavkům na dlouhodobou životnost, pohodlnost,

snadnou údržbu i bezpečnost práce z pohledu ochrany

zdraví i viditelnosti při zhoršených podmínkách se zachováním cenového koše pro jednotlivé profese.

Společnost METROS má zavedený systém jakosti

podle QMS ISO 9001:2000, je certifikována dle EMS ISO

14001:2005 a OHSAS 18001. Více informací o ní najdete

na webových stránkách www.metros.cz.

Informace nad zlato – platí také v marketingu

Základem úspěšného získávání zakázek je dobrá obchodní politika společnosti. Její nedílnou součástí je

i aktivní marketing. V našem případě si pod tímto

termínem můžeme představit vyhledávání, shromažďování a vyhodnocování informací o plánovaných či

připravovaných stavebních projektech. Řízení aktivit,

které předcházejí získání stavební zakázky, má na starosti útvar marketingu, který na centrále Metrostavu

vede Ing. Rostislav Štajer.

„Naše činnost je zaměřena především na řízení a koordinaci marketingových aktivit divizí při vyhledávaní

potenciálních zakázek a jednání s investory. Ve Skupině

Metrostav nám pro tuto činnost slouží sofistikovaný

elektronický systém, který nám umožňuje včas a z různých úhlů analyzovat připravované stavební projekty,“

říká Ing. Štajer. „Informace jsou samozřejmě zabezpečeny proti zneužití a jednotliví marketingoví pracovníci

mají přidělena odstupňovaná přístupová práva. Systém

je platformou pro evidenci a současně poskytuje přesná

data pro statistická vyhodnocení a nezbytné analýzy naší

obchodní činnosti,“ doplňuje Ing. Štajer.

Z celkového počtu a finančního objemu obchodních

případů, přijatých a sledovaných v systému, je patrná stabilně dobrá úroveň marketingové práce našich divizí. To,

co potřebujeme, jsou přesné a ověřené informace, a tak

na zlepšování používaného systému stále pracujeme.

V roce 2007 jsme do systému integrovali velmi podrobné

digitální mapové podklady, což se obratem odrazilo ve

zpřesnění zadávaných informací a potažmo ve zvýšené

marketingové aktivitě našich kolegů na divizích.

„Při srovnání budoucích obchodních případů (graf

č. 1) vidíme, že těsně převládá segment občanských

staveb nad dopravními. Vzhledem k vývoji ekonomické

situace na stavebním trhu očekáváme, že se tento poměr

otočí,“ doplňuje Ing. Štajer a pokračuje: „Velký objem průmyslových staveb tvoří zejména projekty v oboru energe-

tiky. Naopak podíl bytové výstavby se v naší společnosti

již několik let po sobě nezvyšuje.“

„Pro obchodní činnost divizí je důležitý i poměr zakázek přijatých do systému v daném roce k těm, které byly

v tom samém roce soutěžené,“ popisuje dál Ing. Štajer

(graf č. 2). „Výsledek ukazuje, že víc než polovina soutěží,

které vloni proběhly, se týkala zakázek, jež byly vloni také

zaevidované v našem systému. Aktivní marketing je tedy

více než důležitý. Sebedokonalejší systémové řešení se

však bez aktivních uživatelů stává prázdnou investicí. To,

že systém funguje a umožňuje sdílet a využívat informace,

je zásluhou všech uživatelů, zejména z divizí Metrostavu,

kteří s ním aktivně pracují!“

Podíl jednotlivých segmentů v procentech

(podle finančních objemů)

Občanské stavby

Bytová výstavba

Průmyslová výstavba

Dálkové vedení

Vodohosp. stavby

Dopravní stavby

Ostatní

Podzemní ražené

Metro

(graf č. 1)

33 %

8%

13 %

2%

1%

32 %

1%

6%

2%

Poměr soutěžených evidenčních listů (EL) a z toho EL

registrovaných v roce 2008 v procentech

 Soutěžené EL přijaté do roku 2008

 Soutěžené EL přijaté v roce 2008

(graf č. 2)

45,7 %

54,3 %

Hned po studiu Ing. Kohout nastoupil jako asistent

na stavbu mostu mezi Strahovským tunelem a Mrázovkou. Od té doby nabyl zkušenosti, získal autorizaci

v oboru dopravních staveb a před čtyřmi lety se už jako

vedoucí projektu přesunul k druhému portálu Strahovského tunelu, aby postavil MÚK Malovanka.

Čtyři roky na stavbě velké křižovatky jsou dlouhá doba.

Jak byste ji charakterizoval?

Ze začátku jsme vůbec nemohli stavět podle plánu. Museli

jsme vymýšlet, co postavit – aby na to bylo stavební povolení – a jak to postavit, aby hotové objekty nepřekážely

dalšímu postupu a zakázku jsme dokončili v požadovaném termínu. Čas ukázal, že jsme se rozhodovali správně.

Dnes už delší dobu stavíme naplno, či spíš se blížíme

k závěru. Na jaře příštího roku by křižovatka měla být

hotová. O jejím plném zprovoznění však rozhodne až postup stavby hloubených tunelů SAT 2B, které Malovanku

propojí s tunelovým komplexem Blanka.

Původně jste na stavební fakultě vystudoval ekonomii

a řízení. Baví vás dopravní stavby?

Baví. Pracuji rád na stavbách velkých rozměrů a objemů.

Jen bych si je někdy přál stavět na zelené louce. Uprostřed

města se musím věnovat hlavně jednáním se správci

inženýrských sítí a s institucemi. Navíc nám přes stavbu

denně projede na 40 tisíc aut včetně veřejné dopravy a nepočítám nadšence, kteří si nás fotografují. Raději bych víc

času věnoval konstrukcím, sestavování časových harmonogramů a vymýšlení správných technických řešení.

Co bylo po této stránce nejsložitější na Malovance?

Asi umístění stavby. A to jak kvůli okolní zástavbě, tak

pro složité zakládání. Tunely totiž hloubíme pod hladinou

spodní vody v navážkách a v korytě historického potoka.

Vzhledem ke špatným geologickým poměrům jsme jejich

základovou spáru museli prohloubit a sanovat až 80 cm

vysokou vrstvou štěrku při stálém odčerpávání vody. Čtyřikrát se tu utopil buldozer a to se hned tak nestává.

Stavební jámu menšího tunelu dnes těžíte blízko obytných domů v Patočkově ulici. Jak jsou zajištěné?

Jejich stabilitu zaručuje únosné pažení stavební jámy,

protože základy domů leží v druhé kotevní úrovni. V objektech jsme v předstihu provedli pasportizaci a osadili je

nivelačním sledováním. Staré trhliny v nosných konstrukcích jsme přemostili automatickými deformetry, které

stav objektů nepřetržitě monitorují a přes server umožňují

jejich on-line pozorování. Vedle domů je také umístěný

inklinometr, který sleduje pohyb horninového masivu,

a na kotvách ve stavební jámě jsou dynamometry měřící

jejich prostorový pohyb. Všechny naše práce zde probíhají bez problémů, přesto se těším na červen, až budeme mít

jámu zasypanou. Pak teprve budu klidně spát.

Už za rok stavbu dokončíte. Co bude dělat potom?

Rádi bychom se podíleli na budování hloubených tunelů

při návazné stavbě SAT 2B. Zahrne sice jen asi 400 metrů

dlouhý úsek, zato bude díky oboustranné zástavbě kolem

Patočkovy ulice velmi náročná a bude obsahovat dokonce

o čtvrtinu víc stavebních objektů, než má naše dnešní zakázka. Myslím si, že bychom při této stavbě dobře obstáli

i díky našim dnešním zkušenostem ze stavby mimoúrovňové křižovatky Malovanka. Mám tu totiž sehraný tým,

ve kterém je kromě několika absolventů i řada starších

praktiků. Sám jsem si je do týmu vybral, protože si vážím

jejich znalostí, zkušeností a nadhledu. Přál bych si, aby

bez ohledu na možné omezení stavební výroby v následujícím období s námi vydrželi pracovat tak dlouho, jak

jim to jejich schopnosti dovolí.

Co dovolí náročná stavba vám? Máte čas na rodinu?

Na rodinu si ho najdu vždycky. Manželka má stejně jako já

ráda střelbu, takže na střelnici chodíme spolu. Jen na motorce už jezdím rozumněji, odpovědnost za děti mě přivedla k větší opatrnosti. Stejně si v poslední době nejraději

zajdu se psem do lesa, kde je krásné ticho a klid.

3/12/09 4:21:57 PM