Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 05/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 05/2013, Strana 2
Divize 8 oživí historický vinohradský dům
Secesní dům č. 33 narušné Vinohradské ulici vPraze,
který se nachází asi 100 metrů odstanice metra Jiřího
z Poděbrad, se loni v listopadu zahalil do ochranné
tě. Zala totiž jeho kompletní rekonstrukce, během
ž z domu zůstane zachována pouze větší část his-
torické fasády, supraporty vstupních dví v příze
avybrané vnitřní výplně otvorů, které projdou repasí.
Původně čtyřposchoďovému domuibudou ještě
daí tři patra avrozsahu 1. podzemho a1. nadzemního
podlaží vznikne vedvoře přístavba. Dům doplní i výtah.
m Ing.Martina Kaštyla zdivize 8 rekonstrukci za-
hájil nezbytnými demolicemi. Stavbaři vybourali původní
krov, komíny asvislé konstrukce včetně části jižní fasády,
která má být zachona až doúrovně stropu nad 4. NP.
Natuto vybouranou část naže nástavba (foto). Vezbyt-
ku objektu dělci vrámci dispozic bourali všechny nenos-
né ičást nosných konstrukcí. To vše probíhalo zaspolu-
práce se statikem, který původní postup bourach prací
změnil nazákladě skutečně zjišho stavu objektu. Aby
dodrželi harmonogram stavby, museli nakonec stavbi
použít naodvoz vybouraho materiálu pásové doprav-
ky, které mívají uplatnění spíš natunelových stavbách.
Dnes už jsou téměř všechny bourací práce dokončeny,
ato včetně probourání pjezdu zulice přes původní ob-
jekt dojeho dvorní části. Ze dvora už také zmizely zdě
plot, betonové zídky apůvodní krátké schodiště.
Vrámci nástavby je hotový betonový strop nad 6. NP
aprobíhají práce nasvisch konstrukcích v7. NP. Násle-
dovat bude montáž ocelové konstrukce krovu asešho
pláště. „U ístavby ve dvorm traktu jsou dokončeny
zemní práce anazátku března jsme zahájili práce nazá-
kladové desce,“ upřesnil Ing.Kaštyl.
Podokončení kompletní rekonstrukce nadne už le-
tos vříjnu sedmipodlažní dům celkem 11 bytů sbalkonem
nebo terasou, dispozičně řešených od2+kk až po4+kk
asrozlohou od70 do140 m
2
. Vpřízemí navíc vzniknou
dvě kancelářské prostory ovelikosti 50 a143 m
2
. Výška
domu i všechny architektonické prvky fasády do Vino-
hradské ulice jsou přitom navrženy tak, aby doe zapadly
doarchitektury okolních domů historického centra Prahy.
Jeho zadní část naopak vynikne moderní astylovou archi-
tekturou, která nastřeše přístavby nadne pohodlí klid
terasy vjinak rušném středu velkoměsta. Vpodzemním
podlaží bude garáž, vž dostatečné množství parkova-
ch stání zajistí patrové autozakladače.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Pro radost bruslařů
V Jihlavě vyrostla řada výborch hokejistů. Pro pří-
pravu jejich následovků, mladých krasobruslařek či
pro sportovní vyžití veřejnosti tu u Horáckého zimního
stadionu (foto č. 1) vzniklo nedávno daí nové vejné
sportoviště pro lední sporty (foto č. 2 a 3). Ve sdružení
s firmou Podzimek a synové je za 15 měců vybudoval
tým divize 6 pod vedem oblastho ředitele pro Kraj
Vysina Ing. Luboše Daleckého.
V pátek 1. března ledové sportoviště slavnostně ote-
el primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal. Symbolický klíč
mu mezi jinými předal také ředitel divize 6 Metrostavu
Ing.Jan Cuc (foto č. 4 vlevo).
V Jihlavě měli milovníci bruslení zatím k dispozici jen
Horácký zimní stadion z šedesátých let minulého století.
Dnes vedle něj najdou další krytou ledovou plochu oroz-
rech 58 x 26 m (foto č. 5). Nechybí u ní hráčské a trest-
né lavice, boxy pro rozhodčí ani místnost pro parko
rolby. Doplňuje ji i galerie pro 96 stoch diků.
Úpravou prel také sousední objekt, kde se po re-
konstrukci nachází technické zázemí pro provoz budovy
aveřejného sportoviště, infocentrum, šatny pro veřejné
bruslení a fitness centrum se sociálním zázemím.
Nové veřejné sportoviště vyrostlo na ploše nevyuží-
vaného venkovního kluziště, které už dlouho sloužilo pro
parkování aut. Dnes je pro osobní vozy pod novou ledovou
plochou vyhrazen podzemní parking s téměř 70 místy.
A prote secha nové haly bude porostlá intenzivní
vegeta, dílo divize 6 nejen vylepší sportovní mnosti
obyvatel Jihlavy, ale na jaře se i zazele.
Ing. Martina Sirotka,
výrobního nástka divize 1
Stejně jako mnoho daích kolegů nastoupil Ing. Siro-
tek do Metrostavu ihned po skončení studia pozemních
staveb na Fakultě stavební ČVUT v Praze. Původ
chtěl ve firmě získat jen praktické zkušenosti ze stav-
by, než zaří do projektové kanceláře. Práce ho však
zaujala a divizi 1 zůstal věrný. Po čtrctileté praxi se
vloni v lednu stal jejím výrobním náměstkem.
Jaký byl pro divizi 1 loňský rok?
Rok 2012 sice hodnom z pohledu jiné pozice než dřív, ale
stejně dobře jako minulá léta. A to především díky tomu,
že naše divize má dlouhodobě dobře nastavený vnitř
řád, podle mého názoru v ní panuje pozitivní operativ
klima afunguje správně. Abychom vloni splnili všechny
plánované úkoly a některé parametry i přeplnili, jsme nic
zásadně neměnili, jen pokrovali v poctivé práci a sna-
žili se podchytit a eliminovat nově odhalené nedostatky.
Rentabilitu držíte na požadované úrovni. A co kvalitu?
Jedna z novinek, které jsme vloni zavedli, se týká prá
snahy zlepšit kvalitu prováděných prací, protože stavět
dobře je velmi důli. Zřídili jsme proto pro některé zá-
sadní oblasti stavební výroby pozice odborných garantů,
ktí nejen pomohou zabezpečit kontrolu prací a postupů
na stavbách, a to i u subdodavate, ale zapojí se aktiv
i do fáze kontroly projektové dokumentace, vyhledávání
správných technických řešení a výběru vhodných dodava-
telů. V našich řadách jsme vyhledali odborníky, kteří do-
posud působili třeba v obchodním, či technicm úseku,
kde připravovali cenové nabídky, optimalizovali technická
řešení, pnovali časové postupy výstavby nebo řešili
konkrétní úkoly na svých úsecích. Tato práce jim zůstala.
Od ledna se však navíc a napříč divizí zapojili do jednotli-
vých fází výstavby, kde z pohledu svých zkeností tipují
a hledají rizika a s projektovým týmem i ření k jejich
minimalizaci. Máme již garanty pro technická zařízení
budov, statiku, stavební fyziku a hydroizolace.
Která ze staveb je podle vás pro divizi 1 nejležitější?
Na rozl od jich divizí máme velké zázemí v regionech
– úsšně působíme v Plzském kraji a po celé Mora,
a s výjimkou Slovenska proto nemáme v soasné do
velkou ambici působit v zahraničí. Ve většině našich ob-
lastí přitom máme ustálené obraty na hranici mností
daho regionu. Důležitá je pro nás ale každá zakázka.
Když bych měl jmenovat jen jednu, tak stavbu multi-
funkčního centra Šantovka v Olomouci, kterou považuji
za velmi složitou. Je objemově velká, má od počátku
napjaté terny a stame ji pro náročho soukroho
investora. Získat ji byla velká výzva a předpokládám, že
š realizační tým, složený z techniků všech našich ob-
lastí, ji úspěšně zvládne.
Co pnujete pro následucí období?
Divize 1 si už od zátku, co v ní působím, zajišťovala vý-
robní obrat i díky mnství menších projektů a její náplň
není vázána na stavby typu tunely Blanka nebo metroV.A.
esto nás velmi ovlivňuje okolní prostředí anové zakázky
hledáme stále obtížněji. Za velmi důležité považuji zajistit
výrobní program pro naše vlastní kapacity. Chli bychom
si totiž schopné pracovníky udržet zvlášť tam, kde máme
stabilizovaný a schopný kádr. Do divize 1 přitom spadají
střediska podzemí, izolací, venkovní kanalizace a vodo-
vodů či plynovodů. V lednu tohoto roku jsme do jednoho
provozu sloučili zámečnické středisko a elektroservis.
Nac nově vzniklo sedisko HSV, kam jsme zařadili
nastupující zedníky,valé smluvní žáky. Potřebujeme,
aby se svou práci pádně naili, a proto zatím děla
především servis na našich stavbách.
Jak se změnil váš život, když jste se stal náměstkem?
Práce vedouho projektu mě bavila. Byla uchopitelná,
ehledná a jasně vymezená. Porně brzo jsem věděl,
zda jsem se rozhodl dobře, nebo ne. Dnes mi trochu chy,
že všechny stavby nezm do detailů, i když jsem se od
nich zcela neodtrhl. Jako náměstek považuji za důleži
edczet probm, pokud je to mné. Umět je vy-
tipovat předem ařešit je co nejpe a nejrychleji. Právě
vtom by měli pomoci i nově ustanovení odborní garanti.
strana 2
PME SE
Technické zkenosti zražeb pomocí TBM I
Dokončením ražeb tunelů metra V.A pomocí TBM (Tun-
nel Boring Machine) Metrostav rozšířil své výrob
nosné technologie omechanizované ražby azařadil se
mezi stové firmy, které ovládají nejen Novou rakous-
kou tunelovací metodu (NRTM), tak tuto nejmodernější
technologii. Přestože Metrostav pracoval s tunelova-
cím zeminovým štítem EPBM (Earth Pressure Balance
Machine) poprvé, jeho pracovníci nejen splnili, ale na-
c ipřekročili plánované výkony aoba tunely dokoili
vpředstihu před terny řídiho harmonogramu.
O použití technologie EPBM pro pražské metro V.A
se odzačátku zasazoval konzultant Metrostavu profesor
Dr.Zdenek Eisenstein. Oednostech mechanizovaného
tunelování dokázal přesvěit nejen jeho pracovníky, ale
i odborky z firmy METROPROJEKT Praha, kteří tuto
technologii uplatnili už při přípravě projektu. EPBM má
vesrovnání sNRTM vyšší výkony, poskytuje bezpečjší
pracovní prostředí apři minimalizaci deformace nadloží
má i lepší předpoklady pro ochranu povrchové zástavby.
Zeminový štít EPBM už vesm názvu předzname-
, že se jedná ostroj, který vyrovnává okolní zemní tlak.
Načelbě jej zajišťuje opěrný tlak rubaniny nahromané
vkomoře zařeznou hlavou (obrázek), který sloí přede-
ím pro zajištění stability čelby proti kolapsu nesoudržné
nebo zvodnělé horniny nebo proti nadvýlom. Kosání
opěrného tlaku načelbě, které zsobovalo časté střídá
geologických vrstev, kompenzovalo jeho udržování navy-
soké hodnotě dva bary. Orný tlak se tím vyrovval
vodní geostatické napjatosti v hornině, a omezil tak
veškeré deformace před čelbou, které představovaly asi
30 % zcelkové deformace výrubu.
Pro omezení zbývach 70 % byl potřebný opěrný tlak
nastěnách výrubu podél štítu azaním. Zaštítem spoval
funkci opěrného tlaku tlak výpové injektáže, která byla
vhána doprostoru zasegmentovým ostěním. Zajiš
opěrného tlaku podél štu však nepatřilo k běžnému
vybavení EPBM. Přesto Metrostav v době definování
technických specifikací stroje takové zízení navýrobci
požadoval. Ten proto doporučil umístit najednom ze zá-
sů EPBM bentonitové míchací centrum, které doprostoru
mezi štít avýrub injektovalo bentonit smíchaný svodou.
chací centrum však bylo zásobováno bentonitem bale-
m vpytch, což omezovalo jeho kapacitu, takže nesta-
čilo připravit dostatečné množství 24 hodin aktivovaného
bentonitu. Proto bentonitová injekž byla využita jako
ochranná obálka proti horninovému tlaku pouze při plá-
novaných dlouhodobých odstavkách štítů.
Ing.K. Rössler, Ph.D., pokrování příště
1
2
3
4
5
Dnešní pražské Vinohrady vzniklyroku 1788 jako
Viničné Hory. Vroce 1849 se staly ob, o 18let později
skaly jménoKrálovské Vinohrady – Vinohrady podle
vinic, které se rozkládaly najejich jihozápadch
svazích a jno Královské mělo zčnit zásluhu
KarlaIV. ovznik zdeího vinohradnictví. Doroku
1875 zahrnovaly Královské Vinohrady iúzemí Žkova,
vletech 1879 až 1922 byly městem. Těsně před
jejich připojem dotzv. Velké Prahy vroce 1922 byly
poPraze, Brně aOstravě čtvrtým nejtším městem
Česka apátým největším městem Československa.
Přední št
Tlak podzemní vody Tlak horniny Tlak rubaniny v komoře Tlak výplňové injektáže
Zadní štít
Šnek dopravující
rubaninu na pás
Segmentové ostění
Metrostav Metrostav 05/2013, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 05/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 05/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 05/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 05/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 05/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 05/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 05/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 05/2013, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (768 ms)

Rendering Strana 3 (103810): (0/1) (761 ms)

Rendering Strana 2 (103809): (0/1) (807 ms)

Rendering Strana 1 (103808): (0/1) (806 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3057/vth120430-1.jpg (3x)

 i3057/vth120431-1.jpg (3x)

 i3057/bg103809.svg

 i3057/vth120432-1.jpg (3x)

 i3057/vth120433-1.jpg