strana 2
Pro radost bruslařů
v Jihlavě vyrostla řada výborných hokejistů. pro přípravu jejich následovníků, mladých krasobruslařek či
pro sportovní vyžití veřejnosti tu u Horáckého zimního
stadionu (foto č. 1) vzniklo nedávno další nové veřejné
sportoviště pro lední sporty (foto č. 2 a 3). ve sdružení
s firmou podzimek a synové je za 15 měsíců vybudoval
tým divize 6 pod vedením oblastního ředitele pro Kraj
vysočina Ing. luboše daleckého.
V pátek 1. března ledové sportoviště slavnostně otevřel primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal. Symbolický klíč
mu mezi jinými předal také ředitel divize 6 Metrostavu
Ing. Jan Cuc (foto č. 4 vlevo).
V Jihlavě měli milovníci bruslení zatím k dispozici jen
Horácký zimní stadion z šedesátých let minulého století.
Dnes vedle něj najdou další krytou ledovou plochu o rozměrech 58 x 26 m (foto č. 5). Nechybí u ní hráčské a trestné lavice, boxy pro rozhodčí ani místnost pro parkování
rolby. Doplňuje ji i galerie pro 96 stojících diváků.
přední štít
Zadní štít
Ing. Martina Sirotka,
výrobního náměstka divize 1
Šnek dopravující
rubaninu na pás
segmentové ostění
tlak podzemní vody tlak horniny
tlak rubaniny v komoře
tlak výplňové injektáže
technické zkušenosti z ražeb pomocí tBM I
1
2
dokončením ražeb tunelů metra v.a pomocí tBM (tunnel Boring Machine) Metrostav rozšířil své výrobní
nosné technologie o mechanizované ražby a zařadil se
mezi světové firmy, které ovládají nejen novou rakouskou tunelovací metodu (nrtM), tak tuto nejmodernější
technologii. přestože Metrostav pracoval s tunelovacím zeminovým štítem epBM (earth pressure Balance
Machine) poprvé, jeho pracovníci nejen splnili, ale navíc i překročili plánované výkony a oba tunely dokončili
v předstihu před termíny řídicího harmonogramu.
O použití technologie EPBM pro pražské metro V.A
se od začátku zasazoval konzultant Metrostavu profesor
Dr. Zdenek Eisenstein. O přednostech mechanizovaného
tunelování dokázal přesvědčit nejen jeho pracovníky, ale
i odborníky z firmy METROPROJEKT Praha, kteří tuto
technologii uplatnili už při přípravě projektu. EPBM má
ve srovnání s NRTM vyšší výkony, poskytuje bezpečnější
pracovní prostředí a při minimalizaci deformace nadloží
má i lepší předpoklady pro ochranu povrchové zástavby.
Zeminový štít EPBM už ve svém názvu předznamenává, že se jedná o stroj, který vyrovnává okolní zemní tlak.
Na čelbě jej zajišťuje opěrný tlak rubaniny nahromaděné
v komoře za řeznou hlavou (obrázek), který slouží především pro zajištění stability čelby proti kolapsu nesoudržné
nebo zvodnělé horniny nebo proti nadvýlomům. Kolísání
opěrného tlaku na čelbě, které způsobovalo časté střídání
geologických vrstev, kompenzovalo jeho udržování na vysoké hodnotě dva bary. Opěrný tlak se tím vyrovnával
původní geostatické napjatosti v hornině, a omezil tak
veškeré deformace před čelbou, které představovaly asi
30 % z celkové deformace výrubu.
Pro omezení zbývajících 70 % byl potřebný opěrný tlak
na stěnách výrubu podél štítu a za ním. Za štítem splňoval
funkci opěrného tlaku tlak výplňové injektáže, která byla
vháněna do prostoru za segmentovým ostěním. Zajištění
opěrného tlaku podél štítu však nepatřilo k běžnému
vybavení EPBM. Přesto Metrostav v době definování
technických specifikací stroje takové zařízení na výrobci
požadoval. Ten proto doporučil umístit na jednom ze závěsů EPBM bentonitové míchací centrum, které do prostoru
mezi štít a výrub injektovalo bentonit smíchaný s vodou.
Míchací centrum však bylo zásobováno bentonitem baleným v pytlích, což omezovalo jeho kapacitu, takže nestačilo připravit dostatečné množství 24 hodin aktivovaného
bentonitu. Proto bentonitová injektáž byla využita jako
ochranná obálka proti horninovému tlaku pouze při plánovaných dlouhodobých odstavkách štítů.
In g. K . rö s sler, p h.d., po k r a č o v ání p ř í š t ě
Divize 8 oživí historický vinohradský dům
3
Úpravou prošel také sousední objekt, kde se po rekonstrukci nachází technické zázemí pro provoz budovy
a veřejného sportoviště, infocentrum, šatny pro veřejné
bruslení a fitness centrum se sociálním zázemím.
Nové veřejné sportoviště vyrostlo na ploše nevyužívaného venkovního kluziště, které už dlouho sloužilo pro
parkování aut. Dnes je pro osobní vozy pod novou ledovou
plochou vyhrazen podzemní parking s téměř 70 místy.
A protože střecha nové haly bude porostlá intenzivní
vegetací, dílo divize 6 nejen vylepší sportovní možnosti
obyvatel Jihlavy, ale na jaře se i zazelená.
4
5
PtáMe Se
secesní dům č. 33 na rušné vinohradské ulici v praze,
který se nachází asi 100 metrů od stanice metra Jiřího
z poděbrad, se loni v listopadu zahalil do ochranné
sítě. Začala totiž jeho kompletní rekonstrukce, během
níž z domu zůstane zachována pouze větší část historické fasády, supraporty vstupních dveří v přízemí
a vybrané vnitřní výplně otvorů, které projdou repasí.
Původně čtyřposchoďovému domu přibudou ještě
další tři patra a v rozsahu 1. podzemního a 1. nadzemního
podlaží vznikne ve dvoře přístavba. Dům doplní i výtah.
Tým Ing. Martina Kaštyla z divize 8 rekonstrukci zahájil nezbytnými demolicemi. Stavbaři vybourali původní
krov, komíny a svislé konstrukce včetně části jižní fasády,
která má být zachována až do úrovně stropu nad 4. NP.
Na tuto vybouranou část naváže nástavba (foto). Ve zbytku objektu dělníci v rámci dispozic bourali všechny nenosné i část nosných konstrukcí. To vše probíhalo za spolupráce se statikem, který původní postup bouracích prací
změnil na základě skutečně zjištěného stavu objektu. Aby
dodrželi harmonogram stavby, museli nakonec stavbaři
použít na odvoz vybouraného materiálu pásové dopravníky, které mívají uplatnění spíš na tunelových stavbách.
Dnes už jsou téměř všechny bourací práce dokončeny,
a to včetně probourání průjezdu z ulice přes původní objekt do jeho dvorní části. Ze dvora už také zmizely zděný
plot, betonové zídky a původní krátké schodiště.
V rámci nástavby je hotový betonový strop nad 6. NP
a probíhají práce na svislých konstrukcích v 7. NP. Následovat bude montáž ocelové konstrukce krovu a střešního
pláště. „U přístavby ve dvorním traktu jsou dokončeny
zemní práce a na začátku března jsme zahájili práce na základové desce,“ upřesnil Ing. Kaštyl.
Po dokončení kompletní rekonstrukce nabídne už letos v říjnu sedmipodlažní dům celkem 11 bytů s balkonem
nebo terasou, dispozičně řešených od 2+kk až po 4+kk
a s rozlohou od 70 do 140 m2. V přízemí navíc vzniknou
dvě kancelářské prostory o velikosti 50 a 143 m2. Výška
domu i všechny architektonické prvky fasády do Vinohradské ulice jsou přitom navrženy tak, aby dobře zapadly
do architektury okolních domů historického centra Prahy.
Jeho zadní část naopak vynikne moderní a stylovou architekturou, která na střeše přístavby nabídne pohodlí klidné
terasy v jinak rušném středu velkoměsta. V podzemním
podlaží bude garáž, v níž dostatečné množství parkovacích stání zajistí patrové autozakladače.
Martina vampulová, foto Josef Husák
dnešní pražské vinohrady vznikly roku 1788 jako
viničné Hory. v roce 1849 se staly obcí, o 18 let později
získaly jméno Královské vinohrady – vinohrady podle
vinic, které se rozkládaly na jejich jihozápadních
svazích a jméno Královské mělo zvěčnit zásluhu
Karla Iv. o vznik zdejšího vinohradnictví. do roku
1875 zahrnovaly Královské vinohrady i území Žižkova,
v letech 1879 až 1922 byly městem. těsně před
jejich připojením do tzv. velké prahy v roce 1922 byly
po praze, Brně a ostravě čtvrtým největším městem
česka a pátým největším městem československa.
stejně jako mnoho dalších kolegů nastoupil Ing. sirotek do Metrostavu ihned po skončení studia pozemních
staveb na Fakultě stavební čvut v praze. původně
chtěl ve firmě získat jen praktické zkušenosti ze stavby, než zamíří do projektové kanceláře. práce ho však
zaujala a divizi 1 zůstal věrný. po čtrnáctileté praxi se
vloni v lednu stal jejím výrobním náměstkem.
Jaký byl pro divizi 1 loňský rok?
Rok 2012 sice hodnotím z pohledu jiné pozice než dřív, ale
stejně dobře jako minulá léta. A to především díky tomu,
že naše divize má dlouhodobě dobře nastavený vnitřní
řád, podle mého názoru v ní panuje pozitivní operativní
klima a funguje správně. Abychom vloni splnili všechny
plánované úkoly a některé parametry i přeplnili, jsme nic
zásadně neměnili, jen pokračovali v poctivé práci a snažili se podchytit a eliminovat nově odhalené nedostatky.
rentabilitu držíte na požadované úrovni. a co kvalitu?
Jedna z novinek, které jsme vloni zavedli, se týká právě
snahy zlepšit kvalitu prováděných prací, protože stavět
dobře je velmi důležité. Zřídili jsme proto pro některé zásadní oblasti stavební výroby pozice odborných garantů,
kteří nejen pomohou zabezpečit kontrolu prací a postupů
na stavbách, a to i u subdodavatelů, ale zapojí se aktivně
i do fáze kontroly projektové dokumentace, vyhledávání
správných technických řešení a výběru vhodných dodavatelů. V našich řadách jsme vyhledali odborníky, kteří doposud působili třeba v obchodním, či technickém úseku,
kde připravovali cenové nabídky, optimalizovali technická
řešení, plánovali časové postupy výstavby nebo řešili
konkrétní úkoly na svých úsecích. Tato práce jim zůstala.
Od ledna se však navíc a napříč divizí zapojili do jednotlivých fází výstavby, kde z pohledu svých zkušeností tipují
a hledají rizika a s projektovým týmem i řešení k jejich
minimalizaci. Máme již garanty pro technická zařízení
budov, statiku, stavební fyziku a hydroizolace.
Která ze staveb je podle vás pro divizi 1 nejdůležitější?
Na rozdíl od jiných divizí máme velké zázemí v regionech
– úspěšně působíme v Plzeňském kraji a po celé Moravě,
a s výjimkou Slovenska proto nemáme v současné době
velkou ambici působit v zahraničí. Ve většině našich oblastí přitom máme ustálené obraty na hranici možností
daného regionu. Důležitá je pro nás ale každá zakázka.
Když bych měl jmenovat jen jednu, tak stavbu multifunkčního centra Šantovka v Olomouci, kterou považuji
za velmi složitou. Je objemově velká, má od počátku
napjaté termíny a stavíme ji pro náročného soukromého
investora. Získat ji byla velká výzva a předpokládám, že
náš realizační tým, složený z techniků všech našich oblastí, ji úspěšně zvládne.
Co plánujete pro následující období?
Divize 1 si už od začátku, co v ní působím, zajišťovala výrobní obrat i díky množství menších projektů a její náplň
není vázána na stavby typu tunely Blanka nebo metro V.A.
Přesto nás velmi ovlivňuje okolní prostředí a nové zakázky
hledáme stále obtížněji. Za velmi důležité považuji zajistit
výrobní program pro naše vlastní kapacity. Chtěli bychom
si totiž schopné pracovníky udržet zvlášť tam, kde máme
stabilizovaný a schopný kádr. Do divize 1 přitom spadají
střediska podzemí, izolací, venkovní kanalizace a vodovodů či plynovodů. V lednu tohoto roku jsme do jednoho
provozu sloučili zámečnické středisko a elektroservis.
Navíc nově vzniklo středisko HSV, kam jsme zařadili
nastupující zedníky, bývalé smluvní žáky. Potřebujeme,
aby se svou práci pořádně naučili, a proto zatím dělají
především servis na našich stavbách.
Jak se změnil váš život, když jste se stal náměstkem?
Práce vedoucího projektu mě bavila. Byla uchopitelná,
přehledná a jasně vymezená. Poměrně brzo jsem věděl,
zda jsem se rozhodl dobře, nebo ne. Dnes mi trochu chybí,
že všechny stavby neznám do detailů, i když jsem se od
nich zcela neodtrhl. Jako náměstek považuji za důležité
předcházet problémům, pokud je to možné. Umět je vytipovat předem a řešit je co nejlépe a nejrychleji. Právě
v tom by měli pomoci i nově ustanovení odborní garanti.