strana 3
zPrAvODAjStví z DIvIzí
vojenský archiv se bude stěhovat do ruzyně
už v příštím roce se vojenský ústřední archiv (vÚa)
přestěhuje z pražského Karlína do budovy bývalého
vojenského gymnázia v praze-ruzyni, která vznikla
ve 30. letech minulého století pro důstojnickou akademii. aby její prostory vyhověly specifickým nárokům
pro uchovávání archiválií, musel je tým Jiřího Macháčka z divize 3 přestavět doslova od základů.
Hlavním cílem projektu, který stavbaři zahájili v dubnu před dvěma roky, bylo zesílení původní konstrukce
budovy tak, aby přenesla až čtyřnásobné užitné zatížení,
než na jaké byla navržena. V praxi to znamenalo posílit zejména stropní konstrukce (foto č. 2) a základy, kde práce
hned na začátku zkomplikovala vyšší hladina spodní vody
a menší hloubka založení, než předpokládala projektová
dokumentace. Původní projekt tak musel být upraven.
Dnes tu však mají pracovníci z divize 3 kromě zesílení nosných konstrukcí hotové i vnitřní omítky a úpravu
podkrovních prostor na kanceláře. Kvůli udržení stálých
1
Zaměstnanci divize 6 tu zase upravili a doplnili střešní
krov, namontovali střešní okna a v podkroví na ocelové
konstrukci provedli podlahu z OSB desek. Rekonstrukce
VÚA je rozložena do delšího časového úseku, než bývá
pro podobné projekty obvyklé. Dobu výstavby však ovlivňuje pomalejší uvolňování finančních prostředků, které
má zadavatel na stavbu k dispozici.
Stěhování Vojenského ústředního archivu z údolí Karlína na kopec do Ruzyně si vynutily povodně z roku 2002,
kdy jeho současné sídlo v Invalidovně zaplavila voda z Vltavy až do výšky několika metrů. Vzhledem k současným
požadavkům na umístění archiválií by si rekonstrukce
tohoto objektu z první poloviny 18. století vyžádala
podle odhadů až jednu miliardu korun. Přemístění VÚA
do nezátopové oblasti bylo proto nejvhodnější řešení.
Pro veřejnost budou jeho moderně vybavené prostory
zpřístupněny v lednu roku 2015.
–jar–, foto Josef Husák
Pokračuje modernizace strakonické nemocnice
nemocnice ve strakonicích pochází z doby vlády císaře Františka Josefa. Byla otevřena 1. září 1892 a její
dlouholetá historie se podepsala na stavu budov, které
už nebyly schopné vyhovět požadavkům současné medicíny. Bylo proto nutné zefektivnit rozmístění jejích
jednotlivých oddělení a zmodernizovat jejich vybavení. akce, financovaná s pomocí rop Jihozápad, byla
rozdělena do tří etap, na dvou z nich začal nedávno
pracovat tým Ing. petra Šimáka z divize 6.
První etapa projektu, na níž se pracovníci Metrostavu nepodíleli, byla dokončena v roce 2010 a v jejím
průběhu vyrostl v areálu nový třípodlažní pavilon. Cílem
druhé a třetí etapy, kterou už má na starosti Metrostav,
je modernizace a rozšíření kapacity operačních sálů
a rekonstrukce lůžkové části nemocnice (vizualizace).
Ke třem současným operačním sálům tak přibude čtvrtý
a všechny budou napojeny na novou sterilní chodbu pro
přísun sterilního materiálu. Zároveň budou do jednoho
tzv. multioborového oddělení sloučena i všechna oddělení
2
jednotek intenzivní péče. Nové prostory dostane i ARO
a vstupní hala nemocnice.
Rozsáhlou rekonstrukcí projde celá řada dalších oddělení, například CT, RTG, patologie, některé ambulance,
centrální sterilizace, lůžkové oddělení chirurgie, gynekologie, porodní oddělení a další. Ve třetí etapě prací se
rekonstrukce dotkne lůžkových částí různých oddělení.
Obě tyto etapy stavby se dotýkají dvou propojených
budov, a proto probíhají zároveň. Začaly v říjnu 2012 a původní termín dokončení byl plánován na letošní červenec.
„Nemocnici se bohužel nepodařilo, aby nám umožnila
přístup do všech prostor už 4. října, kdy měly práce začít,
proto nyní jednáme o prodloužení původní lhůty,“ vysvětluje komplikace vedoucí projektu Ing. Šimák.
„Naše stavba je téměř ze tří čtvrtin rekonstrukcí.
Po několika dřívějších úpravách je vedení instalací v objektech nepřehledné a rozklíčování jejich tras hodně
složité. Situaci totiž komplikuje i to, že některé lékařské
provozy musí mít zachován nepřetržitý přívod médií.
Rekonstrukce třeba probíhá za provozu RTG a CT a v prostorách, na něž navazují v první etapě opravená a zprovozněná oddělení. To vše nám do značné míry omezuje
a komplikuje plynulost prací,“ doplňuje Ing. Šimák.
Dnes stavbaři ve Strakonicích končí s demolicemi
a začali s úpravami interiérů. Zároveň pracují na modernizaci technického zařízení budov a u nových objektů provádějí spodní stavby. I když se původní termín dokončení
díla kvůli popsaným problémům zřejmě nepodaří dodržet,
místní obyvatelé budou mít určitě ještě letos k dispozici
další velkou část zmodernizované okresní nemocnice.
–jar–, vizualizace Ing. arch. Zbyněk skala
Divize 3 končí třetí etapu stavby v Kladně
Kladenský areál společnosti lego production se ve
třech etapách výstavby rozrostl o sedm hal, dvě větší
administrativní budovy a několik drobnějších správních objektů. starý a nový provoz propojily pozemní
komunikace a nadzemní tunel. tým divize 3, vedený
nejdřív Ing. petrem Macháčkem a později Ing. stanislavem červeným, vše stavěl od července roku 2011.
Koncem února svou práci v Kladně dokončil.
„V poslední etapě díla jsme vybudovali zakladačový
sklad II, manipulační halu (foto č. 1) a 115 m dlouhý
nadzemní tunel pro dva vedle sebe umístěné paletové
dopravníky a obslužnou komunikaci. Ocelovou konstrukci tunelu pro nás vyrobili naši oceláři,“ upřesňuje Ing.
Červený. Zakladačový sklad s obestaveným prostorem
5260 m³ bude obsluhovat automatický vysokorychlostní
zakladač, jehož dodávku i montáž zajišťoval investor.
Manipulační hala s nosným prefabrikovaným skeletem
má půdorysné rozměry zhruba 27 x 49 m a bude sloužit
k přijímání vylisovaných kostiček lega a k manipulaci s nimi do zakladačového skladu a z něj zpět do výroby. Byla
přistavěna ke starší manipulační budově, kde nepřetržitě
1
probíhal provoz. Oba prostory proto musely být od sebe
montážně odděleny asi 50 m dlouhou a 10 m vysokou
dřevěnou příčkou, kterou vyrobili tesaři z divize 6.
Propojení nové manipulační haly (foto č. 2) s nepřerušovaně provozovanou manipulační budovou do jednoho
objektu bylo kvůli koordinaci s výrobou lega velmi náročné. Třeba přesun ventilové stanice sprinklerů, které musely zůstat neustále v provozu, stavbaři zvládli včetně kolaudace během dvoutýdenní odstávky výroby. Po stavební
stránce si totiž prostor nové stanice připravili v předstihu,
a po opětovném zahájení výroby tak byly všechny části
sprinklerového hasicího zařízení plně funkční.
„Při stavbě jsme jinak používali standardní postupy
i materiály, novinkou tu pro mě byla jen litá samonivelační
podlaha z magnezitové stěrky DURALIT, kterou jsme museli velmi přesně provést v části manipulační haly. Tento
materiál jsme ale již znali z první etapy výstavby, takže
jsme byli na jeho použití připraveni,“ říká Ing. Červený
a uzavírá: „Jsem rád, že jsme práci pro LEGO Production
skončili včas. I když jsme stavěli objekty pro hračkářskou
firmu, hračka to rozhodně nebyla.“
2
1
světelných podmínek, ale i pro zajištění bezpečnosti uložených archiválií zazdili 60 procent původních oken (foto
č. 1), zbývající vyměnili. Dokončili rozvody zdravotně
technických instalací, vzduchotechniky, topení a chlazení.
Téměř hotové jsou i strojovny chlazení a vzduchotechniky, rozvody měření a regulace i elektroinstalací. „Nejvíc
pracujeme na povrchových úpravách a v plynové kotelně,“
přibližuje vedoucí projektu Jiří Macháček. „Do předání
stavby koncem října nám v místnostech archivů ještě
zbývá dodělat epoxidové podlahy a namontovat mobilní
i stabilní regálové systémy, jejichž celková délka přesáhne 26 km. Dál musíme osadit výtah, dokončit fasádu
a pak samozřejmě provést i závěrečné práce jako malby,
pokládku koberců či terénní a sadové úpravy.“
Na stavbě v Ruzyni se pracovníci Metrostavu podíleli i vlastními silami – kromě divize 3, jež projekt řídí, tu
pracovala i divize 4, která měla na starosti zemní práce.
2
součástí vÚa je specializovaný vojenský historický
archiv, který pečuje o militaria z rozmezí let 1723
–1989. od roku 2005 jeho pracovníci z uložených
personálních spisů vytvářejí počítačové databáze,
které průběžně aktualizují. na internetové adrese
www.vuapraha.cz naleznete v první z nich údaje
o legionářích a o příslušnících čs. vojenských jednotek
padlých ve 2. světové válce. druhá databáze zahrnuje
příslušníky čs. vojenských jednotek v zahraničí
v letech 2. světové války včetně seznamu raněných
či nezvěstných vojáků a obsahuje ověřené údaje
o téměř 89 000 osobách. příští rok v lednu bude
on-line zpřístupněna i databáze padlých v 1. světové
válce, ve které jsou shromážděny informace o téměř
24 500 občanech pozdějšího československa.
Měrové středisko pro škodu Auto je hotové
na konci února uvedli zástupci společnosti Škoda auto
v Mladé Boleslavi do provozu nové měrové středisko,
ve kterém budou zaměstnanci firmy pečlivě kontrolovat rozměry a kvalitu jednotlivých dílů osobních vozů,
které se vyrábějí v ostatních provozech automobilky.
1
Jednopodlažní hala měrového střediska s půdorysem
50 x 60 m a s čistou výškou 11 m vyrostla v centrální části
automobilky (foto č. 1). Ze všech stran na ni navazují další
provozy, jako například zásobovací blok z čisté a špinavé
zóny, přes který se do haly budou navážet prvky určené
k měření, nebo zkušebna koroze a destrukce s přípravnou
vzorků. Svislé nosné prvky nové haly jsou z PREFA sloupů
založených na pilotách, střecha má ocelovou konstrukci
a opláštění je provedeno ze sendvičových panelů s izolačním jádrem z polyizokyanurátové pěny. Hala je vybavena
portálovým jeřábem a po celé její ploše je rozmístěno
celkem sedm měřicích pracovišť vybavených nezbytnými
technologiemi (foto č. 2).
„Za nejnáročnější považuji především přípravu území
pro vlastní stavbu. Museli jsme totiž provést demolici objektu, ve kterém byla umístěna funkční rozvodna nízkého
napětí, a přeložit či zrušit všechny inženýrské sítě, které
se v dotčeném území nacházely,“ vzpomíná Petr Kopička
a dodává, že veškeré termíny přepojování nebo rušení
jednotlivých rozvodů bylo nutné domlouvat s ostatními
provozy v automobilce, aby nedošlo k omezení výroby.
A to právě nebylo vždy zcela jednoduché. Stavbaři také
museli v hale na přesně určených místech provést speciální vibroizolaci, aby v důsledku otřesů nedocházelo
ke zkreslení výsledků měření některých strojů.
2
Kromě výstavby nové haly provedli stavbaři z divize 1
v areálu rekonstrukci objektu bývalého dopravníkového
mostu, který automobilka využije pro administrativu. Půdorysně měřil 120 x 11 m a byl postavený z PREFA sloupů
zastropených TT panely o rozpětí 18 m. „Tuto konstrukci
bylo nutné sanovat tak, aby splnila požadavky na větší zatížení. Museli jsme proto zesílit základové patky a pomocí
uhlíkových lamel vyztužit TT panely,“ vysvětluje vedoucí
projektu. Objekt bývalého dopravníkového mostu má
dnes dvě podlaží – přízemí je součástí nové haly a v patře jsou umístěny kanceláře, zasedací prostory, místnost
virtuální reality a dvě zkušebny.
Stavba v areálu mladoboleslavské automobilky zabrala týmu Petra Kopičky z divize 1 třináct měsíců. V současné době je už nové měrové středisko v provozu a stavbaře
v něm vystřídali odborníci z mladoboleslavské automobilky, kteří v něm budou svou prací přispívat k tomu, aby
vozy české tradiční značky Škoda byly co nejlepší.
Martina vampulová,
foto archiv společnosti Škoda auto