Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 3
Jihomoravské Věstonice propojí kanalizace
Horní a Dolní Věstonice na úpatí Pálavských vrchů
(mapa) nespojuje pouze druhá část jejich názvu, ma
toho společného mnohem víc. O obou vesnicích se
objevuje písemná zmínka vroce 1312, mají spolnou
základní školu a brzy budou mít i spolnou čistírnu
odpadních vod. Obě vsi, které jsou odsebe vzdále
asi dva kilometry, také propojí společná splková ka-
nalizace. Aprávě tu včetně ČOV vybuduje vesdružení
divize1 Metrostavu spolně sfirmou VHS Břeclav.
Zatímco Dolní Věstonice jsou prakticky po cem
světě slavné díky nálezu sky Věstonické venuše, který
inil profesor Karel Absolon při archeologických výzku-
mech vroce 1925, jejich horní soused má zase více oby-
vatel. Během roku vobou Věstonich dohromady žije jen
kolem 750 obyvatel, přes léto se ale jejich počet zhruba
zdvojsobí, muzeum v Dolch Věstonich pak ročně
natíví dalších až 20 tic turistů.
Pro všechny obyvatele Věstonic teď tým Ing.Davida
Pohlodka zdivize 1 staví splaškovou kanalizaci vcelko
lce asi 7500 m. Metrostav zní vybuduje necelou polovi-
nu, která bude sloit 350 docnostem. Důležitou čás
jeho stavby bude ičisrna odpadních vod navržená pro
2012 ekvivalentních obyvatel. Technicky bude řena jako
samostatná technologická linka vsestavě mechanického
a biologického čistění, kterou rozšíří chemické srážení
fosforu. Čistírnu doplní kalová koncovka se strojním od-
vodněm kalu nadekantační odstředivce amikrosítovém
česle naodtoku.
V současné době pokme kanalizní stoky,
naobjektu ČOV prohají zemní práce,“ popisuje Ing.Po-
hlodek a dodává, že pokdku kanalizačního výtlaku
ípojky vody pro ČOV provádějí kolegové ze střediska
plynovodů z divize 1. Vše probíhá hladce a ani do bu-
doucna se Ing. Pohlodek zásadch probmů neobává,
prote stavba není technicky složitá. Stavbaři si budou
muset poradit jen s běžnými komplikacemi, mezi které
bude vzhledem kblízkosti novomlýnských nádrží pravdě-
podobně pait výskyt podzemní vody.
Dolní Věstonice se staly symbolem nejvýznamnějšího
tábiště člověka naZemi vdobě ledové amístem vzniku
nejstarších uměleckých tradic lidstva. Vždyť právě zde
byla kromě Věstonické vene objevena nejstarší tkaná
textilie či keramika zpálené hlíny apopela. Zamalo mě
proto, zda bude soástí prací archeologický průzkum.
„Nebude. Práce jsme sice nahlásili Archeologickému
ústavu, ale zaní o průzkumu nehoví,“ říká Ing. Po-
hlodek. Stavbaři by pokládku kanalizace iČOV měli do-
končit během letošního srpna. Pak bude čisrna sptěna
doročního zkušebního provozu.
Martina Vampulová
Sešní terasa Quadria nabídne výhled na Prahu
V pondělí 10. března pozval investor novináře na pro-
hlídku hotové hrubé stavby Quadria – multifunního
komplexu, který staví sdrení nich divizí 3 a 1 na
jedné z posledních volných parcel v samotném stře-
du Prahy. Více než 50členný průvod hostů ve žlutých
vestách ačervech ochranných přilch s logem Met-
rostavu prošel prvně kolem výstupů z přestavova
stanice metra Národní třída apoté vyšplhal do 8. nad-
zemního podlaží noho objektu (foto č. 3). Po cestě si
prohlédl precizní práci betonářů zdivize 6 a ze střechy
l jako na dlani celou Pražskou kotlinu.
Zatím je hotová hrubá stavba ceho čtstku kance-
řských budov,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Radovan
Aulík z divize 3 a pokračuje: „U obytného domu, který
vystá ze stejné podzemní podne, chybí kolem zdi-
vize6 jtě dobetonovat jeden a půl patra.“
Zamco ve stanici metra finuje jiný dodavatel, aby
ji Dopravní podnik hlavho města Prahy už v červenci
otevřel pro veřejnost, vpodzemí Quadria pracují zedci
a montéři rozvodů technických zařízení budov. Chodci
zase mohou ze Spálené ulice vidět hotový kus modulové
fasády, která tvoří vnější olku nového komplexu. Jejím
evládajím prvkem budou velkofortové tabule skla –
ta největší měřila téř 3 x 5 m. Mezi okny vyniknou úzké
svislé pruhy z černé zimbabwské žuly. Poměrně široké
římsy, které objekt rozčlení vodorovně, jsou tenkostěnné
prefabrikáty ze sklovláknového betonu značky Rieder,
který umožňuje vytvarovat jakýkoliv profil, co stavbaři
poebují. Celý plášť (foto č. 1) je modulový, vyrobe
vtovárně apro osazení nepotřebuje lešení, stačí pouze
jeřáb. Takové ření je v historickém centru Prahy s ma-
mi mnostmi záborů téměř nezbytné.
Vniní objekt – stonek čtstku – ozdobí unikát-
ní prostorová 3D fasáda připomínající rozlámané sklo.
„Bude sestavená z lichoběžníkových a trojúhelníkových
skel zasazených do hliníkových profilů, které budou
ipevněné k nosné ocelové konstrukci,“ říká Ing. Auk
apokračuje: „Na výšku podlaží bude sklo prolomené sice
jen o 25 cm, i tak to ale je sš modelářská práce než
stavařina a bez lení bychom ji provést nemohli. Kolem
to části budovy na něj ntěstí máme místa dost.“
Při symbolickém dokončení hrubé stavby Quadria
připomněl zástupce investora, ředitel developmentu CPI
Group Ing. Igor Klajmon (foto č. 2 uprostřed), že stavbu
zatím charakterizuje 100 000 m³ výkopů, cca 25 000 m³
betonu, 4 000 tun výztuže a víc než 100 000 m² bední.
Už letos na podzim by se však měla stát úsšnou refe-
rencí nejen architektonicho ateliéru doc. Ing. arch.Ja-
kuba Cíglera, ale takéMetrostavu.
red–, foto Josef Husák a Milada Fiserová
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
POUZDŘANYPOUZDŘANY
IVAŇ
IVAŇ
PASOHLÁVKY
PASOHLÁVKY
BROD
NAD DYJÍ
BROD
NAD DYJÍ
DOLNÍ
DUNAJOVICE
DOLNÍ
DUNAJOVICE
MILOVICE
MILOVICE
PERNÁ
PERNÁ
PAVLOV
PAVLOV
ŠAKVICE
ŠAKVICE
ZAJEČÍ
ZAJEČÍ
STRACHOTÍN
STRACHOTÍN
POPICE
POPICE
HustopečeHustopeče
Horní
Věstonice
Horní
Věstonice
Dolní
Věstonice
Dolní
Věstonice
vodní nádrž
Nové Mlýny
D1
1
2 3
Opravený jez prodlouží splavnost Otavy
Přibližně od poloviny letošního roku budou moci vo-
ci pořece Otavě doplout až docentra historického
sku. Umožní jim to rekonstruovaný Václavský jez
nazhruba 27. říčním kilometru, který odpoloviny loň-
ského roku opravuje tým Jaroslava Jedličky zdivize 6.
Doplňuje jej i rybím přechodem a dvěma propustmi.
Během jednoho roku stavbaři nejen opraví jez, ale
upraví ioba břehy řeky aodtěží nánosy vnadjezí ipod-
jezí. Součástí prováděné zakázky je ivybudování nových
objektů – na pravém břehu řeky vznikne rybí přechod
vpodobě rampy skamenmi prahy. Nalevém břehu bu-
de zřízena sportovní propust, která uvolní cestu vokům
docentra města, nová pevná část jezu avorová propust.
Vprvní fázi výstavby jsme vybudovali hrázky, kte
sloí kpohybu mechanizace vkorytě řeky ataké kčás-
tečnému zajímkoní prostoru pro nové konstrukce,“ ří
Ing.Jedlka. Následně jeho tým potřebné území zatěsnil
štětovnicovými stěnami – vespolupráci sfirmou Pragis
– avyboural staré jezové prvky, aby si uvolnil místo nabu-
dování nových. V tomto období na staveništi převdaly
hlavně stroje pro zemní práce.
Dnes už mají stavbaři u Písku dokončeny všechny
železobetonové abetonové konstrukce (foto).Viditelné
plochy piřů a opevnění právě obkládáme lomovým
kamenem, který beton zakryje a vzhled nového díla
izpůsobí okolním starším objekm, které se nachá-
zejí nedaleko stavby,“ popisuje stavbyvedoucí Ing.Milan
Hromádka avzpomíná, jak při betonáži základových kon-
strukcí stavbaře potrápily velké psaky vody dostavební
my, které zsobila vší úroveň skalho podloží, než
předpokládala projektová dokumentace.
Součástí opraveho jezu bude inový rybí přechod
sželezobetonovou konstrukcí vetvaru písmene U, která
vytvoří koryto oblníkového příčho profilu. Na jed-
notlivé klidové zóny – komůrky – je rozdělí clony tvořené
na výšku osazemi štíhlými kameny, mezi kterými
budou vynechané mezery, aby ryby mohly přirozeně
migrovat přes dosud nesplavný jez. Konstrukce rybího
přechodu bude vzhledem připomínat přírodní koryta,
anenásilně se tak začlení do krajiny.
Průjezd přes jez pro běžné rafty akánoe dovolí no
sportovní propust. Vedlejší vorová bude vybavena hyd-
raulicky poháněným klapkovým uzávěrem, který umožní
snadnou manipulaci súrovní hladiny vnadjezí. Vípa-
dě povodňových průtoků bude možné propust snadno
vyhradit, atak přispět kesnížení hladiny. „Klapku bude
správce toku ovládat znovostavby nalevém břehu Otavy.
Také ta je součástí naší zakázky, která podokončení sží
povodňové nebezpečí pro obyvatele v oblasti pod jezem,
umožní přirozenou migraci ryb ausnadní přístup vodá
docentra historického města, čímž přispěje i ke zvýše
turisticho ruchu. Pomůže tedy jak lidem, tak ipřírodě,“
uzará Ing.Hromádka.
Martina Vampulová, foto David Hellebrant
Metrostav a Subterra pracují na další stav
Slavnostní poklep na symbolickou kolejnici zahájil
10. března celkovou rekonstrukci železniční stanice
Český Těšín. Za Metrostav se klavka ujal Ing. Josef
Neuwirth (foto druhý zprava), ředitel divize 4, která
zakázku provede ve sdružení s divizí 3 Subterra. Ve
společm realizačním týmu bude vedoucím projektu
za naši společnost Ing. Zdeněk Děd.
„V současné době poptáváme ve výběrových řízeních
dodavatele pro jednotlivé stavební objekty či provoz
soubory, a proto nemůžeme předem říct, kde bude kdo
pracovat vlastními silami. Před uzavřením výběrového
řízení se totiž může každý jeho člen rozhodnout, že dílo
provede sám, a to za nejnižší vysoutěženou cenu,“ vysvět-
luje Ing. Děd práci sdrení, které vede Subterra.
Stavba má skončit v červenci roku 2016 a bude pro-
hat za provozu nádraží. Dotkne se předeím hlavních ko-
lejí ve stanici, a to jak jejich svršku, tak i spodku. Opravený
podchod na kompletně zrekonstruovaná nástupiště, jež
budou nově v normové výšce 550 milimetrů nad temenem
kolejnice, doplní tři výtahy pro bezbariérový přístup ces-
tujících k vlakům. Rekonstrukce se bude týkat i mostch
objek, propustků a ocelových konstrukcí nástch
vek a krakor. Soástí projektu je i výstavba 1,651km
protihlukových stěn a novostavba trakční měnírny.
Ve stanici stavbi instalují kamerový systém pro
usnadnění řízení železniční dopravy, který bude sledovat
stupištní hrany i podchod. Nahradí také stávací in-
formní zaříze. Rekonstrukcí projde i traní vedení,
dělníci provedou přeložky a úpravy kabelových vedení
aostlení. K bezprobmovému provozu v zimním období
přispěje elektrický ohřev výhybek. Moderní zabezpečova-
cí zařízení získá nejen nádraží, ale také navazující traťové
úseky do Louk nad Olší a do Albrechtic u Českého Těšína.
Hlavním cílem projektu, který spolufinancuje EU, je totiž
zvýšení rychlosti přepravy, bezpnosti akomfortu cestu-
ch a současně zefektivní železniční dopravy.
Až vodáci přes Václavský jez proplují do Písku, budou
si moci ve městě prohlédnout i nejstarší dochovaný
most vrepublice. Říká se mu Kamenný, Jelení nebo
jednoduše Starý. Byl vybudon zřejmě ve 3. čtvrtině
13. století během vdy Přemysla Otakara II. Prv
semné záznamy o něm pocházejí z roku 1348. Je
109,75 m dlouhý a 6,25m široký. Stojí na 6 pilířích, má
sedm oblouků a byl stavěn na suchu. Řeka Otava byla
pod něj do nového koryta převedena uměle.
Metrostav_05_2014.indd 3 18.3.14 16:23
Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (324 ms)

Rendering Strana 4 (102892): (0/1) (318 ms)

Rendering Strana 3 (102890): (0/1) (364 ms)

Rendering Strana 2 (102888): (0/1) (363 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3003/vth119245-1.jpg (2x)

 i3003/vth119247-1.jpg (2x)

 i3003/bg102890.svg

 i3003/vth119249-1.jpg (2x)

 i3003/vth119243-1.jpg