strana 3
z pr a v o d a j s t v í z d ivi z í
1
Střešní terasa Quadria nabídne výhled na Prahu
V pondělí 10. března pozval investor novináře na pro
hlídku hotové hrubé stavby Quadria – multifunkčního
komplexu, který staví sdružení našich divizí 3 a 1 na
jedné z posledních volných parcel v samotném stře
du Prahy. Více než 50členný průvod hostů ve žlutých
vestách a červených ochranných přilbách s logem Met
rostavu prošel prvně kolem výstupů z přestavované
stanice metra Národní třída a poté vyšplhal do 8. nad
zemního podlaží nového objektu (foto č. 3). Po cestě si
prohlédl precizní práci betonářů z divize 6 a ze střechy
měl jako na dlani celou Pražskou kotlinu.
„Zatím je hotová hrubá stavba celého čtyřlístku kancelářských budov,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Radovan
Aulík z divize 3 a pokračuje: „U obytného domu, který
vyrůstá ze stejné podzemní podnože, chybí kolegům z divize 6 ještě dobetonovat jeden a půl patra.“
Zatímco ve stanici metra finišuje jiný dodavatel, aby
ji Dopravní podnik hlavního města Prahy už v červenci
otevřel pro veřejnost, v podzemí Quadria pracují zedníci
a montéři rozvodů technických zařízení budov. Chodci
zase mohou ze Spálené ulice vidět hotový kus modulové
fasády, která tvoří vnější obálku nového komplexu. Jejím
převládajícím prvkem budou velkoformátové tabule skla –
ta největší měřila téměř 3 x 5 m. Mezi okny vyniknou úzké
svislé pruhy z černé zimbabwské žuly. Poměrně široké
2
římsy, které objekt rozčlení vodorovně, jsou tenkostěnné
prefabrikáty ze sklovláknového betonu značky Rieder,
který umožňuje vytvarovat jakýkoliv profil, co stavbaři
potřebují. Celý plášť (foto č. 1) je modulový, vyrobený
v továrně a pro osazení nepotřebuje lešení, stačí pouze
jeřáb. Takové řešení je v historickém centru Prahy s malými možnostmi záborů téměř nezbytné.
Vnitřní objekt – stonek čtyřlístku – ozdobí unikátní prostorová 3D fasáda připomínající rozlámané sklo.
„Bude sestavená z lichoběžníkových a trojúhelníkových
skel zasazených do hliníkových profilů, které budou
připevněné k nosné ocelové konstrukci,“ říká Ing. Aulík
a pokračuje: „Na výšku podlaží bude sklo prolomené sice
jen o 25 cm, i tak to ale je spíš modelářská práce než
stavařina a bez lešení bychom ji provést nemohli. Kolem
této části budovy na něj naštěstí máme místa dost.“
Při symbolickém dokončení hrubé stavby Quadria
připomněl zástupce investora, ředitel developmentu CPI
Group Ing. Igor Klajmon (foto č. 2 uprostřed), že stavbu
zatím charakterizuje 100 000 m³ výkopů, cca 25 000 m³
betonu, 4 000 tun výztuže a víc než 100 000 m² bednění.
Už letos na podzim by se však měla stát úspěšnou referencí nejen architektonického ateliéru doc. Ing. arch. Jakuba Cíglera, ale také Metrostavu.
–red–, foto Josef Husák a Milada Fiserová
3
Metrostav a Subterra pracují na další stavbě
Slavnostní poklep na symbolickou kolejnici zahájil
10. března celkovou rekonstrukci železniční stanice
Český Těšín. Za Metrostav se kladívka ujal Ing. Josef
Neuwirth (foto druhý zprava), ředitel divize 4, která
zakázku provede ve sdružení s divizí 3 Subterra. Ve
společném realizačním týmu bude vedoucím projektu
za naši společnost Ing. Zdeněk Děd.
„V současné době poptáváme ve výběrových řízeních
dodavatele pro jednotlivé stavební objekty či provozní
soubory, a proto nemůžeme předem říct, kde bude kdo
pracovat vlastními silami. Před uzavřením výběrového
řízení se totiž může každý jeho člen rozhodnout, že dílo
Metrostav_05_2014.indd 3
provede sám, a to za nejnižší vysoutěženou cenu,“ vysvětluje Ing. Děd práci sdružení, které vede Subterra.
Stavba má skončit v červenci roku 2016 a bude probíhat za provozu nádraží. Dotkne se především hlavních kolejí ve stanici, a to jak jejich svršku, tak i spodku. Opravený
podchod na kompletně zrekonstruovaná nástupiště, jež
budou nově v normové výšce 550 milimetrů nad temenem
kolejnice, doplní tři výtahy pro bezbariérový přístup cestujících k vlakům. Rekonstrukce se bude týkat i mostních
objektů, propustků a ocelových konstrukcí návěstních
lávek a krakorců. Součástí projektu je i výstavba 1,651 km
protihlukových stěn a novostavba trakční měnírny.
Ve stanici stavbaři instalují kamerový systém pro
usnadnění řízení železniční dopravy, který bude sledovat
nástupištní hrany i podchod. Nahradí také stávající informační zařízení. Rekonstrukcí projde i trakční vedení,
dělníci provedou přeložky a úpravy kabelových vedení
a osvětlení. K bezproblémovému provozu v zimním období
přispěje elektrický ohřev výhybek. Moderní zabezpečovací zařízení získá nejen nádraží, ale také navazující traťové
úseky do Louk nad Olší a do Albrechtic u Českého Těšína.
Hlavním cílem projektu, který spolufinancuje EU, je totiž
zvýšení rychlosti přepravy, bezpečnosti a komfortu cestujících a současně zefektivnění železniční dopravy.
Opravený jez prodlouží splavnost Otavy
Přibližně od poloviny letošního roku budou moci vo
dáci po řece Otavě doplout až do centra historického
Písku. Umožní jim to rekonstruovaný Václavský jez
na zhruba 27. říčním kilometru, který od poloviny loň
ského roku opravuje tým Jaroslava Jedličky z divize 6.
Doplňuje jej i rybím přechodem a dvěma propustmi.
Během jednoho roku stavbaři nejen opraví jez, ale
upraví i oba břehy řeky a odtěží nánosy v nadjezí i podjezí. Součástí prováděné zakázky je i vybudování nových
objektů – na pravém břehu řeky vznikne rybí přechod
v podobě rampy s kamennými prahy. Na levém břehu bude zřízena sportovní propust, která uvolní cestu vodákům
do centra města, nová pevná část jezu a vorová propust.
„V první fázi výstavby jsme vybudovali hrázky, které
slouží k pohybu mechanizace v korytě řeky a také k částečnému zajímkování prostoru pro nové konstrukce,“ říká
Ing. Jedlička. Následně jeho tým potřebné území zatěsnil
štětovnicovými stěnami – ve spolupráci s firmou Pragis
– a vyboural staré jezové prvky, aby si uvolnil místo na budování nových. V tomto období na staveništi převládaly
hlavně stroje pro zemní práce.
Dnes už mají stavbaři u Písku dokončeny všechny
železobetonové a betonové konstrukce (foto). „Viditelné
plochy pilířů a opevnění právě obkládáme lomovým
kamenem, který beton zakryje a vzhled nového díla
přizpůsobí okolním starším objektům, které se nacházejí nedaleko stavby,“ popisuje stavbyvedoucí Ing. Milan
Hromádka a vzpomíná, jak při betonáži základových konstrukcí stavbaře potrápily velké průsaky vody do stavební
jámy, které způsobila vyšší úroveň skalního podloží, než
předpokládala projektová dokumentace.
Součástí opraveného jezu bude i nový rybí přechod
s železobetonovou konstrukcí ve tvaru písmene U, která
vytvoří koryto obdélníkového příčného profilu. Na jednotlivé klidové zóny – komůrky – je rozdělí clony tvořené
na výšku osazenými štíhlými kameny, mezi kterými
budou vynechané mezery, aby ryby mohly přirozeně
migrovat přes dosud nesplavný jez. Konstrukce rybího
přechodu bude vzhledem připomínat přírodní koryta,
a nenásilně se tak začlení do krajiny.
Průjezd přes jez pro běžné rafty a kánoe dovolí nová
sportovní propust. Vedlejší vorová bude vybavena hydraulicky poháněným klapkovým uzávěrem, který umožní
snadnou manipulaci s úrovní hladiny v nadjezí. V případě povodňových průtoků bude možné propust snadno
vyhradit, a tak přispět ke snížení hladiny. „Klapku bude
správce toku ovládat z novostavby na levém břehu Otavy.
Také ta je součástí naší zakázky, která po dokončení sníží
povodňové nebezpečí pro obyvatele v oblasti pod jezem,
umožní přirozenou migraci ryb a usnadní přístup vodáků
do centra historického města, čímž přispěje i ke zvýšení
turistického ruchu. Pomůže tedy jak lidem, tak i přírodě,“
uzavírá Ing. Hromádka.
Martina Vampulová, foto David Hellebrant
Až vodáci přes Václavský jez proplují do Písku, budou
si moci ve městě prohlédnout i nejstarší dochovaný
most v republice. Říká se mu Kamenný, Jelení nebo
jednoduše Starý. Byl vybudován zřejmě ve 3. čtvrtině
13. století během vlády Přemysla Otakara II. První
písemné záznamy o něm pocházejí z roku 1348. Je
109,75 m dlouhý a 6,25 m široký. Stojí na 6 pilířích, má
sedm oblouků a byl stavěn na suchu. Řeka Otava byla
pod něj do nového koryta převedena uměle.
Jihomoravské Věstonice propojí kanalizace
Horní a Dolní Věstonice na úpatí Pálavských vrchů
(mapa) nespojuje pouze druhá část jejich názvu, mají
toho společného mnohem víc. O obou vesnicích se
objevuje písemná zmínka v roce 1312, mají společnou
základní školu a brzy budou mít i společnou čistírnu
odpadních vod. Obě vsi, které jsou od sebe vzdálené
asi dva kilometry, také propojí společná splašková ka
nalizace. A právě tu včetně ČOV vybuduje ve sdružení
divize 1 Metrostavu společně s firmou VHS Břeclav.
Zatímco Dolní Věstonice jsou prakticky po celém
světě slavné díky nálezu sošky Věstonické venuše, který
učinil profesor Karel Absolon při archeologických výzkumech v roce 1925, jejich horní soused má zase více obyvatel. Během roku v obou Věstonicích dohromady žije jen
kolem 750 obyvatel, přes léto se ale jejich počet zhruba
zdvojnásobí, muzeum v Dolních Věstonicích pak ročně
navštíví dalších až 20 tisíc turistů.
Pro všechny obyvatele Věstonic teď tým Ing. Davida
Pohlodka z divize 1 staví splaškovou kanalizaci v celkové
délce asi 7500 m. Metrostav z ní vybuduje necelou polovinu, která bude sloužit 350 domácnostem. Důležitou částí
jeho stavby bude i čistírna odpadních vod navržená pro
2012 ekvivalentních obyvatel. Technicky bude řešena jako
samostatná technologická linka v sestavě mechanického
a biologického čistění, kterou rozšíří chemické srážení
fosforu. Čistírnu doplní kalová koncovka se strojním odvodněním kalu na dekantační odstředivce a mikrosítovém
česle na odtoku.
„V současné době pokládáme kanalizační stoky,
na objektu ČOV probíhají zemní práce,“ popisuje Ing. Pohlodek a dodává, že pokládku kanalizačního výtlaku
přípojky vody pro ČOV provádějí kolegové ze střediska
plynovodů z divize 1. Vše probíhá hladce a ani do budoucna se Ing. Pohlodek zásadních problémů neobává,
protože stavba není technicky složitá. Stavbaři si budou
muset poradit jen s běžnými komplikacemi, mezi které
bude vzhledem k blízkosti novomlýnských nádrží pravděpodobně patřit výskyt podzemní vody.
Dolní Věstonice se staly symbolem nejvýznamnějšího
tábořiště člověka na Zemi v době ledové a místem vzniku
nejstarších uměleckých tradic lidstva. Vždyť právě zde
byla kromě Věstonické venuše objevena nejstarší tkaná
textilie či keramika z pálené hlíny a popela. Zajímalo mě
proto, zda bude součástí prací archeologický průzkum.
„Nebude. Práce jsme sice nahlásili Archeologickému
ústavu, ale zadání o průzkumu nehovoří,“ říká Ing. Pohlodek. Stavbaři by pokládku kanalizace i ČOV měli dokončit během letošního srpna. Pak bude čistírna spuštěna
do ročního zkušebního provozu.
Martina Vampulová
D1
Hustopeče
POUZDŘANY
POPICE
IVAŇ
STRACHOTÍN
PASOHLÁVKY
ŠAKVICE
vodní nádrž
Nové Mlýny
Horní
Věstonice
BROD
NAD DYJÍ
Dolní
Věstonice
ZAJEČÍ
PAVLOV
DOLNÍ
DUNAJOVICE
MILOVICE
PERNÁ
18.3.14 16:23