Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 4
Ubudoucího vjezdového portálu dotunelu Ejpovice začínají zemní práce
Modernizace železniční trati RokycanyPlzeň, kterou řídí spolný tým techniků z Metrostavu a Subterry v čele
sIng.Přemyslem Krejsou z naší divize 5, se dotýká více než 20km úseku. Stavba začala vloni na podzim a dnes už
je v plm proudu na více místech, zejména mezi Rokycany a Ejpovicemi, kde prohá až do 26. června neetržitá
výluka koleje č. 1 a vlaky tu obousměrně jezdí po koleji č. 2. Je zde snesen železniční svršek a zaměstnanci provozu
mostů divize 5 řízení vedoum projektu Milanem Špkou tu mohou v místě vyloučené koleje naplno pracovat
na výstavbě mostů a propustků. Třeba v Ejpovich staví přemostění pod kolejí č. 1 v bezprostřední bzkosti
provozovaho kamenho mostu (foto č. 1). Ten nový je navržený jako vizlní replika starého, jen bude ze
železobetonu a kamenný bude mít pouze obklad. Zajištění provozované koleje a bourání částí starých mostů se tý
ce míst (foto č. 2 a 3). Celkem totiž Metrostav musí na trati postavit či přestavět na 40 mostů – jeden z nich vytví
eba podchod ve stanici Klabava (foto č. 4) – nebo propustků (foto č. 5). Snad nejkomplikovanějším místem stavby
však bude v nejbližší době prostor vjezdoho portálu do tunelu Ejpovice. Tam, kde stále pracují archeologové (foto
č. 6), už totiž stroje (foto č. 7 a 8) musí chystat terén pro nástup pracovníků ze Zakládání staveb. Ti tu ohraničí 300 m
dlouhou jámu pilotovými snami, které zajistí vyhloubení až 18 m hlubokého zářezu pro ukončení 1600m ejpovic
eložky. Na dně jámy pak vznikne betonová plocha pro rozjezd stroje TBM, s nímž zastnanci provozu tunelů
divize 5 (foto č. 9) vedení Ing. Štefanem Ivorem znou na podzim razit první tunelový tubus. Podrobnosti najdete na
www.rokycanyplzen.cz nebo od dubna v informačním centru před průmyslovým parkem IPPE v Dýšině.
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Naděje žije vždycky
Badmintonista Petr Koukal pokřtil 3. března spolu
sfotbalistou Petrem Čechem aautomobilovým závod-
kem Stanislavem Matějovským knihu příběhů nazva-
nou Vítězové nad smrtí.
„Bojovat se má až dokonce, naje žije vždycky,“ řekl
fotbalista Éric Abidal, když po, co prolal rakovinu
jater, vyhrál sBarcelonou Ligu mistrů. Aprávě jeho slova
si auti knižní novinky – Karel Felt ajeho dcera Veronika
Kramlová – vybrali jako motto publikace, jež obsahuje
67příběhů českých isvětových sportovců, kteří se doká-
zali vrátit nascénu navzdory vážné nemoci či zranění.
Titul nabízí příhy stových hzd, jakými jsou
Michael Schumacher, Lionel Messi, Niki Lauda či Sere-
na Williamsová, ale přibližuje i osudy českých kmotrů
knihy – Petra Koukala, jenž překonal rakovinu a dostal
se naolympijské hry, Petra Čecha, který ipozlomeni
lebeční kosti patří k nejlepším fotbalovým brankářům
na světě, a Stanislava Majovsho. Ten vyhrál mist-
rovství Evropy tahů, přeste si předtím při závodech
naokruzích zlomil pát.
Kniha není o senzacích, i když každý její příh je
svým zsobem aedevším lidským rozměrem senzač-
ní. Jejím cílem bylo inspirovat ty, ktí se zhoubnými cho-
robami nebo následky těžkých zranění bojovali či boju.
íběhy sportovců by jim při tom mohly aměly dodat sílu
nazt vsobě vůli kvratu doživota.
0.0
0,0 0,1 0,2 0,3 0,4 0,5 0,6 0,7 0,8
2.0
4.0
6.0
8.0
1.0
100 let poctivé služby
V soasnosti vede v Praze přes Vltavu osmnáct mos-
tů – dvact je silničních, čtyři železniční a dva slouží
pouze chodcům. Jeden z nich – Mánesův – slaví letos
100 let od svého zprovoznění.
Na místě Mánesova mostu býval přes řeku dlouho
jenom přívoz. Teprve v první polovině 19. století tu chtěl
mistr tesař Michal Ránek postavit dřevěný most, jehož
model uchovává ve svých sbírkách České vysoké učení
technické v Praze. Vletech 1866–1868 zde navrhl archi-
tekt Karel ryř Veselý a Ing. Frantek Schön lávku, která
nesla podle korunního prince jméno Rudolfova nebo se
jí říkalo Železná – dodnes její jméno připomíná nedaleká
ulice U Železné lávky. Lávka měla jediný litinový pylon
o výšce 17 metrů a postavili ji zaměstnanci mostárny
Ruston a spol., nazývané Rustonka.
Silniční a tramvajový Mánesův most tvoří spojnici
mezi náměstím Jana Palacha na starostské straně
a Klárovem s Kosárkovým nábřežím na malostranské.
Je desátý po proudu Vltavy v Praze a v pozadí jej zdo
panorama Hradčan. Tato okolnost znně zžila úlohu
projektanm. Stavba totiž nebyla tak nahavá jako
umostu Čechova z roku 1905, který spojoval asanované
území Josefova s Letnou, nebo u mostu Hlávkova z roku
1908, který hrál důlitou roli ve spojení Holešovic. Proti
projektům počítajícím s ocelovou konstrukcí se posléze
prosadil návrh mostu s klenbovým zdivem z betonu.
Zkamenných kdrů pak bylo provedeno pouze průčelí
či římsy kleneb. Betonáž 16 metrů široho přemostění
o čtyřech klench (krajní klenby jsou dlouhé 38 metrů,
obě střední pak 41 metrů) zala v roce 1912 a skončila
v březnu 1914. Celková délka mostu je 186,4 metru, vze-
tí čtyř kleneb je čtyřmetrové. Jeho pilíře zdobí reliéfy
sochů Františka Bílka, Josefa Mařatky a Jana Štursy. Na
starostské straně Mánesova mostu jsou dvě fontánky
s chrliči, které vytvořil Emanuel Halman. Na téže straně
řeky stojí v předpolí socha malíře Josefa Mánesa od
Bohumila Kafky z roku 1951. Výběrčí budky kubizujích
tvarů byly z mostu odstraněny v roce 1942.
I nově postavený most měl původně nést jméno (v té
době už zesnuho) prince Rudolfa, ale po sarajevském
atentátu byl pojmenován most Arcivévody Františka Fer-
dinanda d´Este. Po vzniku Československa byl v roce
1920 přejmenon na Mánev. Zároveň po jeho dokon-
čení byla demontována řetězová lávka pro pěší, i když
základy jejího jediného kamenného pilíře jsou stále ukry
pod hladinou uprostřed řiště Vltavy.
Počet pražských mostů přes Vltavu narostl na 19
vzáří roku 2010, kdy byl zprovozněn most Lochkovský.
Nevno však zase poklesl, protože pracovníci Metrostavu
odstranili provizorní tramvajový most zroku 1977, přezdí-
vaný Rámusák. Snad jej už brzy nahradí oteení Trojského
mostu, osmnáct cest přes Vltavu je totiž pro Prahu málo.
–red–, podle Encyklopedie mostů, kterou
sestavil doc. Dušan Josef z brnského
Vysokého učení technického
Rozšíření nabídky
Pracovci společnosti SQZ, která je součástí Skupiny
Metrostav, úspěšně rozšířili oblasti, v nichž nabízejí
akreditované zkoušky, otesty integrity pilot.
„Osvěení oakreditaci jsme získali hned pro dva typy
testování – pro zkoky PET aCHUM,“ říká Ing.Jiří Pro-
kop, ředitel ajednatel společnosti, jež vsoučasnosti idíky
novým akreditacím patří mezi firmy snejvětším záběrem
laboratorní činnosti vestavebnictví.
Nedestruktivní ověření integrity pilot doplňuje počá-
teční zkoušky betonové směsi při betonáži piloty apřispí-
vá kověření kvality provedení tohoto druhu základů už při
výstav, kdy je jtě možné nedostatky napravit. Zkouš-
ka poklepovou metodou PET je nazvaná podle přístroje
Pile Echo Tester, který se k ní se speclním kladivem
používá. Jedná se ometodu založenou našíření zvuku,
esji tlakových vln. Lze jí zjistit třeba přesnou délku
piloty, přítomnost cizího materiálu, zlomení kolmice kose
či znu příčho průřezu piloty. CHUM – Cross Hole
Ultrasonic Monitor – je ultrazvukové zkoušení. Vpředem
ipravech trubkách se při něm v pilotě synchron
pohybuje pár sond (vysílač apřijím), které zazname-
vají anomálie, trhliny či poruchy piloty (obr.). Vedle stan-
dardho výstupu je toto zařízení schopno generovat ta
3D náhledy piloty akromě kontroly pilot nabízí iobdob
ověření podélných betonových konstrukcí.
Jako výchozí základnu zmích zkoek jsme
použili normativy Americké společnosti pro zkoení
amateriály (ASTM), podle kterých jsme zpracovali náš
interní předpis,“ vysvětluje vedoucí Ústřední laboratoře
Praha Martin Gulej a dodává: „Zkoušky integrity pilot
standardně požaduje mnoho investorů, třeba Ředitelství
silnic adálnic ČR, které je má uvedeno vezvštních tech-
nických kvalitativních podmínkách pro stavby. Jsme rádi,
že je už dnes můžeme spolehlivě poskytovat pro firmy
Skupiny Metrostav vlastními silami.“
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
18000Praha 8-Libeň, tel.: 266019241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 5/2014 vyšlo 20. 3. 2014 (6/2014 vyjde 4. 4. 2014) / Složení redakční rady Ing.F. Polák (předseda), Ing.J.Pavlíček (místopředseda), Ing.J.Kavan,
P.Meyer, Ing.J. Neklanová, Ing.L. Profota, Ing.L. Svobodová, Ing.J. Šob,Ing.L. Weinfurtová aIng.M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing,s.r.o., Nad Kazankou 37,
Praha7-Troja, tel.: 244023201, fax: 244023333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta,s.p., odštěpný závod Praha, č.j.nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p.OZSeČ Ústí nad Labem
dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejné.
Neztrácejí zájem
Senior klub Metrostavu našel díky pochopení divize 2
své zázemí odzačátku roku 2014 vInformačním centru
pražského Městsho okruhu naLetné.
Vponlí 3. března se však naši bývalí kolegové vle-
tenském infocentru sli izjiných důvodů, než aby si jen
vyřídili provozní záležitosti jako obvykle – vespolupráci
svedoucí sediska Alenou Cucovou pro ně mluvčí Met-
rostavu Ing.František Polák připravil předšku ostavbě
tunelového komplexu Blanka (foto). Zájem seniorů byl
tší, než kdokoli čekal – na akci dorazilo více než 40čle-
nů klubu, které vystoupení Ing.Poláka nadmíru zaujalo.
Naši bývalí zaměstnanci totiž mají stále zájem o
vefir, proto uvítali příležitost dozdět se nezkreslené
informace onaší současné nejtší podzemní stavbě.
red–, foto Alena Cucová
2
1
4
6
8
3
5
7
9
1
2 3
4
5
6
Měření integrity pilot pomocí metody CHUM
1 Konstrukční beton
2 Měřicí sonda „vysílač“
3 Měřící sonda „přijímač“
4 Vodící kladky – měří hloubku sond
5 Vyhodnocovací jednotka
6 Nečistota, porucha, kaverna
Červená křivka – rychlost souběžného pohybu sond
Zelená křivka – šíření vln
Vyclení křivky z osy značí poruchu
Metrostav_05_2014.indd 4 18.3.14 16:23

 

Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 05/2014, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (380 ms)

Rendering Strana 4 (102892): (0/1) (413 ms)

Rendering Strana 3 (102890): (0/1) (413 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3003/vth119247-1.jpg

 i3003/vth119249-1.jpg

 i3003/bg102892.svg

 i3003/vth119243-1.jpg

 i3003/vth119245-1.jpg