strana 4

informace / aktuality / zajímavosti

Naděje žije vždycky

100 let poctivé služby

n a š e FOTO R E P O R TÁ Ž

Badmintonista Petr Koukal pokřtil 3. března spolu

s fotbalistou Petrem Čechem a automobilovým závod­

níkem Stanislavem Matějovským knihu příběhů nazva­

nou Vítězové nad smrtí.

„Bojovat se má až do konce, naděje žije vždycky,“ řekl

fotbalista Éric Abidal, když poté, co prodělal rakovinu

jater, vyhrál s Barcelonou Ligu mistrů. A právě jeho slova

si autoři knižní novinky – Karel Felt a jeho dcera Veronika

Kramlová – vybrali jako motto publikace, jež obsahuje

67 příběhů českých i světových sportovců, kteří se dokázali vrátit na scénu navzdory vážné nemoci či zranění.

Titul nabízí příběhy světových hvězd, jakými jsou

Michael Schumacher, Lionel Messi, Niki Lauda či Serena Williamsová, ale přibližuje i osudy českých kmotrů

knihy – Petra Koukala, jenž překonal rakovinu a dostal

se na olympijské hry, Petra Čecha, který i po zlomenině

lebeční kosti patří k nejlepším fotbalovým brankářům

na světě, a Stanislava Matějovského. Ten vyhrál mistrovství Evropy tahačů, přestože si předtím při závodech

na okruzích zlomil páteř.

Kniha není o senzacích, i když každý její příběh je

svým způsobem a především lidským rozměrem senzační. Jejím cílem bylo inspirovat ty, kteří se zhoubnými chorobami nebo následky těžkých zranění bojovali či bojují.

Příběhy sportovců by jim při tom mohly a měly dodat sílu

nalézt v sobě vůli k návratu do života.

1

Rozšíření nabídky

Pracovníci společnosti SQZ, která je součástí Skupiny

Metrostav, úspěšně rozšířili oblasti, v nichž nabízejí

akreditované zkoušky, o testy integrity pilot.

„Osvědčení o akreditaci jsme získali hned pro dva typy

testování – pro zkoušky PET a CHUM,“ říká Ing. Jiří Prokop, ředitel a jednatel společnosti, jež v současnosti i díky

novým akreditacím patří mezi firmy s největším záběrem

laboratorní činnosti ve stavebnictví.

Nedestruktivní ověření integrity pilot doplňuje počáteční zkoušky betonové směsi při betonáži piloty a přispívá k ověření kvality provedení tohoto druhu základů už při

výstavbě, kdy je ještě možné nedostatky napravit. Zkouška poklepovou metodou PET je nazvaná podle přístroje

Pile Echo Tester, který se k ní se speciálním kladivem

používá. Jedná se o metodu založenou na šíření zvuku,

přesněji tlakových vln. Lze jí zjistit třeba přesnou délku

piloty, přítomnost cizího materiálu, zlomení kolmice k ose

či změnu příčného průřezu piloty. CHUM – Cross Hole

Ultrasonic Monitor – je ultrazvukové zkoušení. V předem

připravených trubkách se při něm v pilotě synchronně

pohybuje pár sond (vysílač a přijímač), které zaznamenávají anomálie, trhliny či poruchy piloty (obr.). Vedle standardního výstupu je toto zařízení schopno generovat také

3D náhledy piloty a kromě kontroly pilot nabízí i obdobné

ověření podélných betonových konstrukcí.

„Jako výchozí základnu zmíněných zkoušek jsme

použili normativy Americké společnosti pro zkoušení

a materiály (ASTM), podle kterých jsme zpracovali náš

interní předpis,“ vysvětluje vedoucí Ústřední laboratoře

Praha Martin Gulej a dodává: „Zkoušky integrity pilot

standardně požaduje mnoho investorů, třeba Ředitelství

silnic a dálnic ČR, které je má uvedeno ve zvláštních technických kvalitativních podmínkách pro stavby. Jsme rádi,

že je už dnes můžeme spolehlivě poskytovat pro firmy

Skupiny Metrostav vlastními silami.“

Měření integrity pilot pomocí metody CHUM

1

2

3

4

5

6

5

4

1.0

8.0

3

6.0

4.0

1

2.0

0.0

0,0

0,1

4

5

–red–, podle Encyklopedie mostů, kterou

sestavil doc. Dušan Josef z brněnského

6

7

0,2

0,3

0,4

0,5

0,6

0,7

0,8

Vysokého učení technického

Neztrácejí zájem

9

U budoucího vjezdového portálu do tunelu Ejpovice začínají zemní práce

Červená křivka – rychlost souběžného pohybu sond

Zelená křivka – šíření vln

Vychýlení křivky z osy značí poruchu

6

3

8

Konstrukční beton

Měřicí sonda „vysílač“

Měřící sonda „přijímač“

Vodící kladky – měří hloubku sond

Vyhodnocovací jednotka

Nečistota, porucha, kaverna

2

2

V současnosti vede v Praze přes Vltavu osmnáct mos­

tů – dvanáct je silničních, čtyři železniční a dva slouží

pouze chodcům. Jeden z nich – Mánesův – slaví letos

100 let od svého zprovoznění.

Na místě Mánesova mostu býval přes řeku dlouho

jenom přívoz. Teprve v první polovině 19. století tu chtěl

mistr tesař Michal Ránek postavit dřevěný most, jehož

model uchovává ve svých sbírkách České vysoké učení

technické v Praze. V letech 1866–1868 zde navrhl architekt Karel rytíř Veselý a Ing. František Schön lávku, která

nesla podle korunního prince jméno Rudolfova nebo se

jí říkalo Železná – dodnes její jméno připomíná nedaleká

ulice U Železné lávky. Lávka měla jediný litinový pylon

o výšce 17 metrů a postavili ji zaměstnanci mostárny

Ruston a spol., nazývané Rustonka.

Silniční a tramvajový Mánesův most tvoří spojnici

mezi náměstím Jana Palacha na staroměstské straně

a Klárovem s Kosárkovým nábřežím na malostranské.

Je desátý po proudu Vltavy v Praze a v pozadí jej zdobí

panorama Hradčan. Tato okolnost značně ztížila úlohu

projektantům. Stavba totiž nebyla tak naléhavá jako

u mostu Čechova z roku 1905, který spojoval asanované

území Josefova s Letnou, nebo u mostu Hlávkova z roku

1908, který hrál důležitou roli ve spojení Holešovic. Proti

projektům počítajícím s ocelovou konstrukcí se posléze

prosadil návrh mostu s klenbovým zdivem z betonu.

Z kamenných kvádrů pak bylo provedeno pouze průčelí

či římsy kleneb. Betonáž 16 metrů širokého přemostění

o čtyřech klenbách (krajní klenby jsou dlouhé 38 metrů,

obě střední pak 41 metrů) začala v roce 1912 a skončila

v březnu 1914. Celková délka mostu je 186,4 metru, vzepětí čtyř kleneb je čtyřmetrové. Jeho pilíře zdobí reliéfy

sochařů Františka Bílka, Josefa Mařatky a Jana Štursy. Na

staroměstské straně Mánesova mostu jsou dvě fontánky

s chrliči, které vytvořil Emanuel Halman. Na téže straně

řeky stojí v předpolí socha malíře Josefa Mánesa od

Bohumila Kafky z roku 1951. Výběrčí budky kubizujících

tvarů byly z mostu odstraněny v roce 1942.

I nově postavený most měl původně nést jméno (v té

době už zesnulého) prince Rudolfa, ale po sarajevském

atentátu byl pojmenován most Arcivévody Františka Ferdinanda d´Este. Po vzniku Československa byl v roce

1920 přejmenován na Mánesův. Zároveň po jeho dokončení byla demontována řetězová lávka pro pěší, i když

základy jejího jediného kamenného pilíře jsou stále ukryté

pod hladinou uprostřed řečiště Vltavy.

Počet pražských mostů přes Vltavu narostl na 19

v září roku 2010, kdy byl zprovozněn most Lochkovský.

Nedávno však zase poklesl, protože pracovníci Metrostavu

odstranili provizorní tramvajový most z roku 1977, přezdívaný Rámusák. Snad jej už brzy nahradí otevření Trojského

mostu, osmnáct cest přes Vltavu je totiž pro Prahu málo.

Modernizace železniční trati Rokycany–Plzeň, kterou řídí společný tým techniků z Metrostavu a Subterry v čele

s Ing. Přemyslem Krejsou z naší divize 5, se dotýká více než 20km úseku. Stavba začala vloni na podzim a dnes už

je v plném proudu na více místech, zejména mezi Rokycany a Ejpovicemi, kde probíhá až do 26. června nepřetržitá

výluka koleje č. 1 a vlaky tu obousměrně jezdí po koleji č. 2. Je zde snesen železniční svršek a zaměstnanci provozu

mostů divize 5 řízení vedoucím projektu Milanem Špičkou tu mohou v místě vyloučené koleje naplno pracovat

na výstavbě mostů a propustků. Třeba v Ejpovicích staví přemostění pod kolejí č. 1 v bezprostřední blízkosti

provozovaného kamenného mostu (foto č. 1). Ten nový je navržený jako vizuální replika starého, jen bude ze

železobetonu a kamenný bude mít pouze obklad. Zajištění provozované koleje a bourání částí starých mostů se týká

více míst (foto č. 2 a 3). Celkem totiž Metrostav musí na trati postavit či přestavět na 40 mostů – jeden z nich vytvoří

třeba podchod ve stanici Klabava (foto č. 4) – nebo propustků (foto č. 5). Snad nejkomplikovanějším místem stavby

však bude v nejbližší době prostor vjezdového portálu do tunelu Ejpovice. Tam, kde stále pracují archeologové (foto

č. 6), už totiž stroje (foto č. 7 a 8) musí chystat terén pro nástup pracovníků ze Zakládání staveb. Ti tu ohraničí 300 m

dlouhou jámu pilotovými stěnami, které zajistí vyhloubení až 18 m hlubokého zářezu pro ukončení 1600m ejpovické

přeložky. Na dně jámy pak vznikne betonová plocha pro rozjezd stroje TBM, s nímž zaměstnanci provozu tunelů

divize 5 (foto č. 9) vedení Ing. Štefanem Ivorem začnou na podzim razit první tunelový tubus. Podrobnosti najdete na

www.rokycanyplzen.cz nebo od dubna v informačním centru před průmyslovým parkem IPPE v Dýšině.

Senior klub Metrostavu našel díky pochopení divize 2

své zázemí od začátku roku 2014 v Informačním centru

pražského Městského okruhu na Letné.

V pondělí 3. března se však naši bývalí kolegové v letenském infocentru sešli i z jiných důvodů, než aby si jen

vyřídili provozní záležitosti jako obvykle – ve spolupráci

s vedoucí střediska Alenou Cucovou pro ně mluvčí Metrostavu Ing. František Polák připravil přednášku o stavbě

tunelového komplexu Blanka (foto). Zájem seniorů byl

větší, než kdokoli čekal – na akci dorazilo více než 40 členů klubu, které vystoupení Ing. Poláka nadmíru zaujalo.

Naši bývalí zaměstnanci totiž mají stále zájem o dění

ve firmě, proto uvítali příležitost dozvědět se nezkreslené

informace o naší současné největší podzemní stavbě.

–red–, foto Alena Cucová

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,

180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 5/2014 vyšlo 20. 3. 2014 (6/2014 vyjde 4. 4. 2014) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda), Ing. J. Kavan,

P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem

dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.

Metrostav_05_2014.indd 4

18.3.14 16:23