Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 05/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 05/2015, Strana 2
Proměna kancelářských prostor trvala rok
Bývalá budova vývojového střediska ČKD Polovodiče,
která stojí u pražské ulice Budějovická, získala no
útroby. Vytvořili je pracovci divize 3, kteří během
roku přestavěliadministrativní objekt ze 70.a80. let
minulého století na moderní kancelářský prostor.
Stavbaři zahájili práce pod vedem Ing.Jiřího Dka,
kterého loni vlistopadu vysídal Ing.Petr Štofka. Svou
první zakázku vevedoucí pozici úsšně dotáhl dokonce.
Vdobě jeho nástupu byly dokoeny bourací práce, omít-
ky aněkteré pátní rozvody TZB ielektroinstalace. Pod
jeho vedením stavbaři provedli technologické instalace,
ato včetně podhledů azdvojech podlah, což nebylo úpl-
ně jednoduché. Konstrukční výšky jednotlivých podlaží
byly totiž předem jasně definované ainvestor trval nado-
držení maximálně možné stlé výšky nejen kanceří.
Proto vevětšině budovy zůstal pro vedení vzduchotechni-
ky, rozvodů tepla achladu ielektroinstalací prostor s výš-
kou pouhých 20 cm.Vtakových limitních podmínkách by
byla jakákoli koordinační chyba neřešitelná,“ zdůrazňuje
vedoucí projektu stím, že díky skvělé spolupráci ceho
týmu se ituto komplikaci podilo zvládnout.
valý objekt vývojového sediska ČKD Polovodičů
sice tvoří jednu vizuální hmotu, místopisně však jde odvě
budovy se dvěma čísly popisnými. Zkonstrukčního hle-
diska pak objekt tvoří tři dilatační celky akaždý má vlast
komunikní a hygienické jádro. Přestavbou zde prošlo
šestnáct hygienických uzlů atechnici museli přestavova-
nou část objektu propojit se sousedními budovami.
Jelikož rekonstrukce probíhala za provozu, museli
stavbaři pracovat tak, aby nerili úředky, ktí se pohy-
bovali vpřízemí, vespolečných prostorách inaschodiš-
ch. Ačkoli se zpočátku zdálo, že půjde o žný pro-
jekt, investor přiczel v phu stavby s dalšími a
významnými dodatmi padavky. Tým divize3 tak
musel pružně reagovat nasituaci, kdy byl projekt zvelké
části měněn či dopován. Ing.Štofka připomněl idaí
specifika zakázky. Tím hlavním byla už samotná poloha
rekonstruovaho objektu vdokončené okolní zástavbě,
takže stavbaři neli kdispozici téměř žádný prostor pro
zízení staveniště. „To si vyžádalo detailní logistické plá-
nování jednotlivých dodávek,“ dodává vedoucí projektu.
Veškeré stavební práce, které nijak nezasáhly dovněj-
šího vzhledu domu ani dozákladního dispozho uspo-
řádání, jsou dnes hotové. V Praze 4 je tak díky kvalitní
apřesné práci divize 3 nově kdispozici 15 tisíc m² moder-
ch kancelářských prostor (foto), které vytví pohodlné
pracovní zázemí pro své nové uživatele.
Martina Vampulo, foto Josef Husák
Část trati je hotová
Mezi Rokycany aPlzní, kde pracuje Metrostav jako lídr
vesdružení sfirmou Subterra namodernizaci železni-
ce, neroste jen ejpovický tunel. Přestavovaný 14 km
dlouhý úsek III. železnho koridoru zahrnuje imnoho
dalších objektů, znichž řada je už vprovozu.
V úseku RokycanyEjpovice jezdí vlaky po zrekon-
struované trati už od loňského prosince. Pasažéři vy-
ívají pohodlnější nástuptě namodernizované zastávce
Klabava (foto č. 1), kde jim cestu nově usnadňuje ipod-
chod (foto č. 2). Aby kolegové ze Subterry mohli položit
železniční svršek pro rychlejší jízdu, museli vtomto úseku
pracovci zprovozu mostů aŽBK divize 5 vedení Mila-
nem Špičkou přestavět či upravit přes dvacet propustků
či mostů (foto č. 3 a4). Nová železniční stanice Ejpovice
(foto č.5) je stejně jako ostatní modernizovaná nádraží
bezbariérově přístupná výtahem (foto č. 6). Pohodlnější
cestování vtomto úseku trati přislo ktomu, že se už
ichni těší, jak stejně příjemně dojedou až doPlzně.
Ing.Michala Weinera,
samostatného přípraváře zdivize 8
hem studia na stavební fakultě si Michal Weiner
oMetrostavu myslel, že je to velká, neosobní firma,
vekteré by nikdy nechtěl pracovat. Nedlouho popro-
moci vroce 2009 svůj názor díky vlastním zkušenos-
tem přehodnotil adnes říká, že hned nazátku praxe
l vlastně nazastnavatele velké šstí. Divize 8 si
jistě také nestěžuje – Ing.Weiner se nazákladě jeho
vrhu stal Přípravářem Metrostavu 2012 aManaže-
rem juniorem Metrostavu 2013. Nastavbě paroplyno-
vé elektrárny vPočeradech sice začínal jako vedoucí
ípravy, vloni ji ale dokončil už jako vedoucí projektu.
Chtěl jste být projektantem. Jak vás Ing.Radek Zeman
esvědčil, abyste nastoupil doMetrostavu?
Provedl mě poelektrárně vLedvicích, aprotože věl, co
mě baví, mluvil hlavně otom, že potřebuje někoho, kdo
zpracuje dokumentaci skutečného provedení této, tehdy
největší, stavby divize 8 vÚsteckém kraji. Takže mi vlast-
ně nabídl projektantskou práci, nac nazajímavé zakázce
ahlavně kousek odho domova. Ato se mi líbilo.
Jak se vaše pracovní očekávání naplnila?
Zínal jsem ukoordinace profe, se kterou úzce souvi-
sela nutnost odhalovat chyby vevýkresové dokumentaci.
Později jsem přešel k poptávkám, smlouvám a všemu
ostatnímu, co mají přípraři nastarost, azjistil jsem, že
právě taková práce mi vyhovuje. Je různorodá, hledám při
ní ření, jak stavbu provést spvně, aby všechno fungo-
valo anemuselo se nic převat. Nejsem moc výřný
člověk, oto více mě proto překvapilo, že mě začala bavit
ijednání sdodavateli. VPočeradech jsme už měli odpo-
dnost izazpracování projektu, takže jsem odvýkresů
daleko neutekl. Nakaždé stavbě je navíc nutné něco pře-
kreslit či dolat. Přípravář není čistě manažerská pozice,
jako je tomu převážně uvedoucího projektu, atak mohu
t vetším kontaktu se stavbou, chodím poní, hledám,
co ajak zjednodit, sleduji detaily. Je to tvůrčí činnost
arozhodně nelituji, že ji dělám. Jen bych byl rád, kdyby
bylo v Metrostavu možné měnit zsob řízení projektu
podle jeho velikosti. Prodíme totiž stále větší mnství
malých zakázek s menšími dodavateli a naše obchodní
podmínky jsou pro ně příliš tvrdé.
Co si myslíte okvalitě projektů, podle kterých stavíte?
Řada znich není dobrá anedá se proto naně spolehnout.
Domvám se, že je ovlivňují hlavně krátké terny, bě-
hem nichž musí být vytvené nebo rychle přizsobe
zejména změnám financování. Projektanti také často
vají nezkení, začínají kreslit hned poškole, jak jsem
ostatně kdysi chtěl i já, a prote je na všechno stále
ně času, starší kolegové je nemají mnost vychovat.
Naípraváře jsou tak kladeny stále vší nároky. Není
možné jen sedět vkanceláři, vzít výkaz výměr apoptávat
dodavatele či vyplňovat tabulky! Musí umět správně pře-
číst výkresy, mít prostorovou představivost, vědět, jak
procesy fungují, jak se správně staví, aproto také musejí
chodit postavbě, dívat se, ptát se anet se ani lidi řídit.
Pracujete vÚstí naestavbě banu naKše…
Spolu se třemi kolegy ztýmu Ing.Zemana tam řídím práce
namístě. Podvou dlouch zakázkách ze segmentu ener-
getiky to je teprve třetí stavba, kde působím. Je nárnější
nakoordinaci prací atím idodavatelů, protože se jed
orekonstrukci, kde práce neběží vlogické návaznosti jako
unovostaveb. Tato různorodost mě ale nastavině ba,
nebráním se proto ani daím typům pozemních staveb.
Utěch pro průmysl se tolik nedbá naestetično, ale je třeba
hledět nakoordinaci abezpnost při užívání. Ubytovek
aobchodních center, které bych si také rád zil, je zase
třeba hledět nadetaily afinální zpracování.
Jste nazátku profesní karry. Jaké máte plány?
Pocházím ze severch Čech, kde naše rodina žije posta-
letí. Můj kraj lidé odjinud někdy vmají jen jako průmys-
lový region, šedivou oblast dolů adlo sociálně nepřiz-
sobivých spoluoanů. Ato bych chl změnit, pracovat
na stavbách, které by životu na severu Čech pomohly
azkrášlily jej, aby odtud lidé neutíkali.
strana 2
PME SE
1
BeMo ovládá technologii Raise boring
Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) se ve sdruže
polí nastavbě definitivho úložtě němecho ja-
derného odpadu. Do provozu by mělo být uvedeno
v příšm desetiletí a bude v něm možné uchovat až
303 000 m³ vyhořeho paliva s nízkou nebo střed
úrovní radioaktivity, což pokryje až 90 % státní potře-
by. Pro tento skladový účel stavbaři přestavují býva-
lý železnorudný důl Konrad, který se udolnosasho
sta Salzgitter rozkdá všesti patrech pod plochou
orozloze zhruba 1,7 x 3,0 km. BeMo zde pro vybudování
trch šachet použilo technologii Raise boring.
Práci naprojektu definitivho úliště Konrad zajili
kolegové zfirmy BeMo vroce 2011. Polejí se při něm
nejen napřestavbě bývaho důlního díla naskladové ko-
mory aštoly, ale také nabudování větrních šachet. Ktomu
využili metodu iRaise boring, pomocí níž provedli první
pilotní vrt sprůměrem 200 mm alkou téř 20 m. Vy-
vrtali jej shora dolů azezdola nahoru večtyřech stupních
průměru (600, 800, 1200 a1400 mm) postupně rozšířili.
Museli přitom převrtat ioblast síve nainstalovanými
kotvami apilotní vrt vhorní části rozšířit, protože se vy-
osil mimo sed trasy. Vžné železnorudné geologii se
itom pilotní vrt prodlužoval ozhruba 2 m denně.
Po dokončení vrtání a demontáži poslední vrt
hlavice razi pomocí vrtné tyče vrt vystrojili ocelovým
potrubím DN1200 šroubovaným zkusů vlkách odpůl
dojednoho metru. Aby došlo kpevnému uchycení oce-
lové roury dookolní horniny, zaplnili spodní mezikruž
prostor do výšky asi 5 m betonem. Zvajích 14,7 m
zasypali štěrkem, který současně působí jako drež.
Vespodní části vrtu instalovali navíc přírubu.
Rubaninu zvrtu stavbaři zavelice složitých podmínek
ručně nakládali dospeciálního kontejneru, který museli
vlce 85 m protáhnout šachtou se sklonem 20 % po-
mocí jábové kočky (foto č. 1).
Práce na této větrní šachtě BeMo ukoilo vloni
v listopadu. Dnes pokračuje v budoní dalších, které
mají pr od800 do1400 mm. Gratulujeme kolegům
kezvládnutí technologie aejeme jim mnoho úspěchů
i realizaci tohoto složitého projektu. Zdař Bůh!
Robert Dostál, foto archiv BeMo
2
2
1
3
4
5
6
Raise boring je plně mechanizovaná technologie pro
provádění velkoprůrových vrtů sprůměry 0,8 až
2,4m. Vrtná souprava je při ní umístěna napovrchu
nebo horním horizontu apilotní vrt je veden odshora
dolů. Podosažení nšího patra podzemního díla raziči
nasadí navrtací zařízení rozšiřovací vrtný nástroj
apilotní vrt rozšují nakruhovou šachtu (foto č. 2)
směrem ke stroji. Raise boring se používá vhornictví
aje vhodná pro i pro ražby větrních šachet, kolektorů,
průzkumných štol či kanálů pro vodní elektrárny.
Metrostav_05_2014.indd 2 17.03.15 13:21
Metrostav Metrostav 05/2015, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 05/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 05/2015, Strana 2
Metrostav Metrostav 05/2015, Strana 3
Metrostav Metrostav 05/2015, Strana 4
Metrostav Metrostav 05/2015, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 05/2015, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 05/2015, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 05/2015, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (584 ms)

Rendering Strana 3 (102683): (0/1) (575 ms)

Rendering Strana 2 (102680): (0/1) (624 ms)

Rendering Strana 1 (102678): (0/1) (623 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2976/vth119014-1.jpg (3x)

 i2976/vth119016-1.jpg (3x)

 i2976/bg102680.svg

 i2976/vth119019-1.jpg (3x)

 i2976/vth119021-1.jpg