První dojmy po příjezdu do
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str.
4
Prahy
ovlivňuje naše
práce
19. března 2015 / 5 / XXVII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Michala Weinera,
přípraváře z divize 8 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Stavba komunikace S8 ve Varšavě
pokračuje podle plánu str. 3
Práci Metrostavu oceňují i uznávaní
odborníci str. 3
Mosty mezi nebem a zemí
Divize 3 se prosazuje v Prešovském
a Košickém kraji str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Etický kodex prošel aktualizací
Etický kodex Metrostavu a firem jeho Skupiny prošel
nedávno aktualizací. Jeho upravené znění najdete na
intranetu Skupiny Metrostav.
Důležité setkání
Obchodní ředitel Metrostavu
Ing. Milan Veselský
se 5. března zúčastnil
v pražském hotelu Jalta
neformální debaty ředitelů
stavebních, projektových
a developerských
společností s novináři. Týkala se nedávných výsledků
českého stavebnictví a dalšího očekávaného vývoje
v oblasti investic, přípravy a realizace výstavby v ČR.
Očekávání pro nejbližší období
V Kvartální analýze českého stavebnictví Q1/2015, kterou
připravila společnost CEEC Research, se v souvislosti
s vývojem ve stavebnictví objevily mezi jinými i názory
generálního ředitele Metrostavu Ing. Pavla Piláta. V roce
2015 očekává pokračující stagnaci oboru, obzvláště
v oblasti velkého stavebnictví. Společnost Metrostav
proto letos neplánuje růst počtu zaměstnanců ani žádné
mimořádné investice do mechanizace pro potřeby
tuzemského trhu. Aby si udržela úroveň tržeb, musí
nezbytně působit úspěšně i mimo území České republiky.
Nadměrný náklad
Provoz dopravy
a mechanizace divize 4
zařizoval přivezení převážné
většiny ocelových konstrukcí
na stavbu Sacre Coeur II
na pražském Smíchově.
Největší náklad projel
metropolí v noci z pátku 6. na sobotu 7. března, kdy dvě
jízdní soupravy s hmotností kolem 60 tun sjely z dálnice
D11, objely Prahu po Štěrboholské a Jižní spojce a přes
Barrandovský most prokličkovaly v konvoji s doprovodnými
vozidly až na staveniště. Vozidla byla 4,2 m vysoká a 20 m,
respektive 21 m dlouhá. Šířka jednoho dosahovala 7,1 m.
Od letošního 1. dubna budou moci pražské letiště Václava Havla pravidelně využívat i největší osobní dopravní letadla na světě, třeba na lince ze Soulu airbus
A380 společnosti Korean Air, upravený pro komfortní
přepravu více než 400 osob. Cestu z terminálu do letadla jim v Ruzyni umožní nové nástupní mosty (titulní foto), jejichž výstavbu řídil tým Ing. Petra Orta z divize 8.
„Naše práce zahrnovala převážně technologie,“ konstatuje Ing. Ort a dodává: „Nikdy jsme nic podobného
nedělali, ale Metrostav už na letišti působil, takže jsme si
hal vztyčit a osadit nový sloup veřejného osvětlení a přemístil pět klimatizací na střechu prstu B. „Zvláštností byl
i velký počet nařízených subdodavatelů, zejména z oblasti
technologií, a požadavek investora na zachování stejného
vzhledu nově upravovaných prostor (foto č. 2) s ostatními částmi terminálu. Nesměli jsme proto zapomenout
třeba objednat včas dlažbu z Itálie. Nikdo jiný na světě
totiž tento specifický druh nevyrábí,“ doplňuje vedoucí
projektu a uzavírá: „Podle všech ohlasů se nám projekt
podařilo dokončit úspěšně a ke spokojenosti investora.
Stavba pod okny pražské centrály
Na pozemku mezi pražským sídlem Metrostavu PPII
a Vojenovou ulicí v Libni začal tým Ing. Jaroslava Kazatele
z divize 6 stavět bytový dům Palmovka. Investorem
projektu je společnost Central Group. Podrobnosti
o stavbě, která prozatím cinká skleničkami ve firemní
jídelně, přineseme v některém z dalších čísel novin.
Na vlastní oči
Každou lichou středu od
15. do 17. hodiny je před
Industriálním parkem
Plzeň Ejpovice otevřeno
informační středisko
dokumentující modernizaci
trati Rokycany–Plzeň.
Podle slov Miloše Bejčka, který v něm doprovází
návštěvníky z celé republiky, místní obyvatele nejvíc
zajímá vzhled protihlukových stěn a to, zda ražba tunelu
Ejpovice neovlivní hladinu vody v jejich studních. Ostatní
– obzvláště školáci – věnují největší pozornost modelu
zeminového štítu, s jehož originálem divize 5 tunel razí.
Triumf Divadla Na zábradlí
Divadlo Na zábradlí, jehož partnerem je i Metrostav,
získalo všech osm Cen divadelní kritiky za rok 2014 včetně
titulu Divadlo roku. Většina ocenění byla spojena se
hrou Miloše Orsona Štědroně Velvet Havel, která se
stala Inscenací roku, a její protagonisté – Marie Spurná
a Miloslav König – byli oceněni za herecký výkon.
Metrostav_05_2014.indd 1
1
dokázali představit, kde a jak budeme pracovat – za přísných bezpečnostních podmínek, podle harmonogramu
rozpočítaného po minutách, na velmi omezené ploše
a s větrem v zádech. Po vlastních zkušenostech k tomu
ještě musím dodat hluk leteckých motorů, pro který jsme
často neslyšeli jeden druhého.“
Stavbaři se kvůli provedení zakázky pohybovali v nejpřísněji střežené zóně označované jako SRA (Security
Restricted Area) – na letištní ploše (foto č. 1) nebo v tranzitní části terminálu za detekčními rámy. Museli proto
nejdřív projít řadou mimořádných školení a vypracovat si
speciální postup kvůli zjednodušení dopravy stavebního
materiálu na pracoviště. Za každou dodávku podle něj
ručil pověřený pracovník, který před jejím průchodem
vrátnicí musel doložit provedení bezpečnostní kontroly.
Více než 50 dnů trvalo týmu Ing. Orta získat povolení
od Úřadu civilního letectví pro práci mobilního jeřábu
s výložníkem vyšším než 25 metrů, který na ploše pomá-
2
Věřím proto, že nám poslouží jako dobrá reference při
nabídkách na další zakázky, které se v Ruzyni chystají.“
V březnu proběhnou na stojánce 14 komplexní zkoušky a oživení technologií, od dubna bude v plném provozu.
Hlavní činnosti spojené s přestavbou
stojánky číslo 14, prst B, terminál 1:
Profesionální práce
Ke sportovcům, kteří se na hřištích seznámili s prací
Metrostavu, přibyli nedávno i fotbalisté Sparty. Tým
Ing. Martina Kocha z divize 1 totiž jim i fanouškům
vylepšil zázemí hlavní tribuny na letenském stadionu.
Rozvržení prací stavbařům nalinkoval fotbalový kalendář. Vloni, během letní pauzy mezi ligovými ročníky,
přizpůsobili tribunu novým požadavkům UEFA, když
mimo jiné upravili kabiny rozhodčích či místnost pro
dopingovou kontrolu. Rozsáhlou rekonstrukcí v té době
prošly i přízemní prostory pro VIP, tzv. lounge, které dnes
hostům nabízejí lepší výhled nedělenými velkoplošnými
okny a rychlejší služby prostřednictvím nového baru.
Delší zimní přestávka, kdy se tým Sparty dočasně
přestěhoval a kanceláře opustila i většina zaměstnanců
klubu, posloužila k přestavbě hráčských šaten a k rekonstrukci restaurace a vestibulu. V pondělí 23. února prošly
kolaudací VIP lóže, aby posloužily při zahájení jarního
ligového kola. Derby Sparta–Slavia pak 11. dubna proběhne na Letné v plné parádě – s pohodlnějším rozhledem
z nově vybudovaných VIP skyboxů (foto) i z moderních
sedadel třetího nadzemního podlaží přestavované tribuny.
Dodržení harmonogramu stavbařům komplikovala náročná koordinace řemeslných prací prováděných v krátkých termínech spolu s interiéry, které si Sparta zajišťovala sama. Ing. Koch k závěru díla podotkl: „Zakázku jsem
samozřejmě pojal profesionálně. Jako kovaný slávista ale
věřím, že i přes vylepšené zázemí Sparťany porazíme.“
posun osy návěstidel, úprava pojezdové křižovatky
demontáž dvou starých pohyblivých nástupních
mostů, jejich přemístění a zprovoznění na prstu A
výstavba nového pevného nástupního mostu
úprava původního pevného nástupního mostu
montáž tří nových pohyblivých nástupních mostů
výstavba dvou únikových schodišť a výtahu
přestavba čekáren včetně nových sociálních zařízení
demontáž starého a montáž nového stožáru osvětlení
klimatizace, 400Hz el. zdroj pro zásobování letadel
17.03.15 13:21