strana 3

TECHNOLOGIE A STROJE METROSTAVU

Dálnice, letiště, silnice, stezky a parkoviště II

Ze strojů střediska betonových vozovek divize 4

představujeme jako druhé finišery na menší plochy

cementobetonového krytu (CBK), monolitické příkopové žlaby, konstrukce Curb-King (polní cesty, cyklostezky, golfové chodníky, základové konstrukce, bezpečnostní svodidla, odvodňovací profily, obrubníky,

vodicí a dělicí pásy, městské chodníky, betonové plochy hal, logistických center, parkovací plochy apod.).

Finišer Gomaco Commander C III

minimální šířka pokládky CBK

2,0 m

maximální šířka pokládky CBK

6,0 m

maximální tloušťka vrstvy

483 mm

pro betonáže mezi podvozky – CB kryt, plochy, polní

cesty, cyklostezky, opravy CB desek dálnic apod.

pro betonáže s pokládkou mimo stroj (foto) – různé

formy: příkop, svodidlo, desková forma, Curb-King...

maximální výkon – plocha

3000 m2/den

maximální výkon – příkopové žlaby

500 bm/den

Finišer Power Curber 5700 B – k dispozici dva kusy

pro betonáže s pokládkou mimo stroj (příkop, svodidlo, desková forma, Curb-King apod.)

osazen zemní frézou

šířka 1000 mm

maximální výkon – příkopové žlaby

500 bm/den

Divize 3 se prosazuje na východě Slovenska

„Uspět na Slovensku v Prešovském a Košickém kraji

není jednoduché, přesto jsme zde už dokončili pár

zajímavých zakázek a na dalších začínáme pracovat.

Místní investoři i konkurence už nás proto znají a vědí,

že s námi v soutěžích musejí počítat,“ říká tamější oblastní ředitel Ing. Jan Hehejík z divize 3.

Bezesporu nejdůležitějším projektem, který divize 3

dosud na východním Slovensku dokončila, bylo vybudování objektu urgentního příjmu Univerzitní nemocnice

L. Pasteura v Košicích, který vloni získal prestižní titul Zahraniční stavba roku 2014. „Pro stejného investora jsme

koncem letošního ledna zrekonstruovali i jednotku intenzivní péče gynekologického oddělení, která se nachází

ve staré budově nedaleko naší novostavby,“ vzpomíná

Ing. Hehejík. „Při práci nám určitě pomohlo, že jsme už

v areálu působili a znali místní poměry – hodilo se nám

to třeba při koordinaci harmonogramu bouracích prací

s operačním plánem chirurgů. Úpravy a modernizace,

které jsme v nemocnici prováděli, totiž probíhaly za nepřerušeného provozu okolních oddělení. V lůžkové části

se týkaly hlavně dostaveb sociálních zařízení (foto č. 1).“

Mezi úspěšně dokončené zakázky divize 3 v Prešovském kraji patří sběrný dvůr v obci Gaboltov, který je už

několik měsíců předaný k užívání.

Revitalizace centra tamějšího okresního města Bardejov je ale zatím jen rozpracovaná a hotová pouze z pětiny.

Ing. Hehejík k tomu vysvětluje: „Zima na východě Slo-

venska byla totiž letos o dost tužší než v České republice.

Začala před Vánocemi a ještě minulý týden zde teplota

v noci klesala až k minus 13 °C a my jsme kvůli zmrzlému

terénu nemohli pokračovat v zádlažbách (foto č. 2). Naštěstí tu ale byla perfektní spolupráce s archeology, kteří

měli staveniště historicky zmapované a nijak nás v díle

nezdrželi. Obrysy zbytků městských hradeb, které při

svém průzkumu objevili, výsledně prorýsujeme do plochy

dlažby odlišně velkými kamennými kvádry.“

Kolegové z divize 3 dnes na východě Slovenska připravují i zahájení dvou dalších staveb. Obě budou rekonstrukcemi památkově chráněných objektů. V Košicích

začnou stavbaři už v březnu upravovat vnitřní prostory

jedné z budov Univerzity Pavla Jozefa Šafárika – označuje

ji písmeno H – a v Humenném se chystají na sanace suterénních stěn a opravu fasády i střechy tamějšího zámku,

v němž dnes sídlí Vihorlatské muzeum.

„Jsem rád, že se nám v obou krajích začíná dařit.

Na Slovensku je obvyklé, že investoři vypisují soutěže

na regionální zakázky dlouho dopředu, protože chtějí být

připraveni a okamžitě začít stavět, jakmile se jim podaří

získat potřebné finanční prostředky – tedy úvěr od slovenského státu nebo peníze z evropských dotačních

programů. Čtyři roky práce, kterou už tady odvádíme, se

proto teprve teď začínají promítat do skutečného zahájení

projektů,“ uzavírá oblastní ředitel divize 3.

–red–, foto archiv oblasti

Cylindrický finišer – Gomaco C 450

minimální šířka pokládky

3,66 m

maximální šířka pokládky

31,7 m

pro betonáže okružních křižovatek, CB desek, mostovek, napojovacích pruhů, rozpletů

Tyto stroje už divize 4 použila na stavbách:

Dálnice D3 Tábor–Veselí – 22 800 bm, žlaby, Curb-King

Polní cesta Suchá Loz – 9739 m2

Plocha areálu firmy Jerex – 11 000 m2

R48 Tošanovice–Žukov – 817 m2, výměna CB desek

Rekonstrukce dálnic D1 a D2 – 15 000 bm, žlaby, konstrukce Curb-King

1

2

ocenění, čestných uznání nebo prestižních titulů, jako je třeba

Stavba roku, získaly vloni stavby, které budoval Metrostav nebo

se na jejich výstavbě významně podílel ve sdružení.

Stavba S8 ve Varšavě pokračuje podle plánu

Práci Metrostavu oceňují i uznávaní odborníci

Od poloviny letošního února se důležitost rychlého

dokončení zakázky Metrostavu ve Varšavě zvýšila.

Jeden z tamějších nejvytíženějších mostů přes Vislu

– Łazienkowski – totiž tehdy poškodil požár natolik, že

se přes něj auta nedostanou nejméně rok a půl. Ještě

většího významu proto nabyla modernizace silničního

průtahu S8 Varšavou, kterou řídí tým Ing. Radima Čápa z divize 4. Obsahuje totiž i zkapacitnění nedaleko

stojícího mostu generála Stefana Grota-Roweckiego.

Nové stavby či rekonstrukce hodnotí nejen lidé, kteří je

užívají či kolem nich chodí, ale porovnávají je i různé

soutěže. I když v nich porota dává přednost rozmanitým kritériím, vždy mezi ně patří i provedení stavby.

Proto každé ocenění díla Metrostavu představuje i potvrzení odborníků, že společnost odvádí kvalitní práci.

V roce 214 přihlásil Metrostav do dvanácti českých

soutěží 21 projektů, které provedl sám nebo se na nich

významně podílel. Dalších 16 staveb zařadili do klání třeba

investor či projektant. Získaly celkem 25 různých ocenění:

1

„Doprava ve Varšavě kolabuje, protože tu jsou vyřazeny z provozu hned čtyři mosty. Pracujeme pod velkým

tlakem, v polovině března jsme ale přesně podle plánu

osadili poslední díly nové nosné konstrukce jižního mostu

Grota a dokončili tím asi tři čtvrtiny projektu. Zakázka stále pokračuje podle harmonogramu, a také proto ji po celou dobu provázejí pochvaly i od jindy rýpavých glosátorů

zpravodajských serverů,“ říká ředitel výstavby Ing. Čáp.

2

Metrostav_05_2014.indd 3

Stavba se od července 2013 dotýká téměř 5km úseku

třídy Armia Krajowa, kterou při částečném provozu rozšiřuje na rychlostní komunikaci. Rekonstrukcí a zkapacitněním prošel nejprve její pravý jízdní pás, který byl celý

uveden do provozu 7. listopadu 2014, a teď práce probíhají

na levém. Vzhledem k tomu, že varšavské dílo divize 4

zahrnuje přestavbu téměř 50 mostů obsažených hlavně

v pěti velkých mimoúrovňových křižovatkách, vedení

dopravy se v opravovaném úseku poměrně často mění

v závislosti na tom, která nájezdová rampa byla dokončena nebo musí být odstavena kvůli začátku opravy. Práce

ale postupují tak rychle, že změny řidičům moc nevadí.

Novinkami podél modernizované trasy (foto č. 1) budou protihlukové stěny a 600 m dlouhý prosklený tunel.

Na stavbě jeho levého tubusu dnes oceláři vztyčují nosné

oblouky (foto č. 2), montáž skleněných výplní přijde

na řadu v červenci. „Zima nám docela přála, a tak věřím,

že S8 zprovozníme podle plánu už v říjnu. Rádi bychom co

nejdřív v Polsku získali další zakázky, aby náš sehraný tým

mohl pokračovat v práci. Zatím však ve všech soutěžích,

do kterých se hlásíme, vyhrávají evidentně dumpingové

nabídky. Očekáváme, že spousta zdejších stavebních

firem tyto projekty nepřežije, a ke slovu bychom se mohli

dostat i my s rozumnými rozpočty,“ uzavírá Ing. Čáp.

–red–, foto archiv stavby

Výběr z komentářů k článku o změnách dopravy,

k nimž v souvislosti s modernizací S8 došlo 27. února

a které byly zveřejněny na webových stránkách

tvnwarszawa.tvn24.pl: „Smlouvu na rekonstrukci

mostu Łazienkowski by měla dostat firma, která

opravuje most Grota. Všichni polští dodavatelé by si

měli vzít z Čechů příklad, jak lze rychle a efektivně

pracovat a dokonale organizovat dílo, aby zbytečně

neobtěžovalo obyvatele. Bravo, Metrostave.“ Reakce:

„Kolik vám Češi platí za takovou vlezlou reklamu?

Pokaždé když se píše o této investici, hned čtu, jaký

je Metrostav skvělý.“ Odpověď: „Neplatí mi nic, ale

vidím, že postupují rychle a efektivně.“ Další účastník

debatu uzavřel: „Nemusí nikomu platit, aby je chválil.

Stačí, že ve srovnání s jinými odvádějí dobrou práci.“

Vodohospodářská stavba roku 2013

Intenzifikace úpravny vody v Česká Skalici

Úpravy Rožnovské Bečvy

Malá vodní elektrárna Litoměřice

Protipovodňová opatření na Červeném potoce, Hořovice

Top Invest 2013

Rekonstrukce, dostavba Machoňovy pasáže, Pardubice

Soutěž o stavbu s ekologickým přínosem

Dokončení vltavské vodní cesty v úseku Hluboká n/V

Krkonošské centrum environmentálního vzdělávání

Rekonstrukce, dostavba Machoňovy pasáže, Pardubice

Česká dopravní stavba roku 2013

Rekonstrukce mostu v km 2,089 trati Děčín–Jedlová

Stavba roku 2014

Výstavba obchodního centra Šantovka, Olomouc

Výstavba urgentního příjmu fakultní nemocnice, Košice

Krkonošské centrum environmentálního vzdělávání

Lávka přes Labe v Čelákovicích

Dálnice D3, stavba 0307, Tábor–Soběslav

1

Stavba roku Plzeňského kraje 2013

Novostavba budovy Zdravotní záchranné služby PK

Stavba roku Jihomoravského kraje 2013

Dostavba a rekonstrukce areálu VUT FAST v Brně

Pavilony M a X v Mendelově univerzitě v Brně

Stavba roku 2013 Zlínského kraje

Krajské kulturní a vzdělávací centrum ve Zlíně

Stavba Karlovarského kraje 2014

Rekonstrukce stravovacího provozu hotelu Thermal

Stavba roku Královéhradeckého kraje 2014

Krkonošské centrum environmentálního vzdělávání

Stavba roku Kraje Vysočina 2013

Veřejné sportoviště pro lední sporty v Jihlavě

Best of Realty – Nejlepší z realit

Multifunkční komplex Quadrio, Praha

Apartmány Medvědín, Špindlerův Mlýn

Galerie Teplice

Administrativní centrum Ovocný trh 12 v Praze

V přihláškách do letošních odborných soutěží, které

se teprve rozbíhají, se zatím objevila jména čtrnácti staveb

Metrostavu, mezi nimi třeba rekonstrukce perkmistrovského domu na Hornické muzeum v Rudolfově či zkapacitnění václavského jezu v Písku a novostavby Univerzitního centra energeticky efektivních budov v Buštěhradu

(foto č. 1), sportovního přístavu v Hluboké nad Vltavou,

InnoCrystalu Zlatníky (foto č. 2), velkokapacitního kravína v Uhelné Příbrami a sídla Metrostavu, administrativní

budovy Palmovka Park II v pražské Libni. Všechny mají

šanci uspět, protože Metrostav svůj obor ovládá.

2

17.03.15 13:21