strana 3
TECHNOLOGIE A STROJE METROSTAVU
Dálnice, letiště, silnice, stezky a parkoviště II
Ze strojů střediska betonových vozovek divize 4
představujeme jako druhé finišery na menší plochy
cementobetonového krytu (CBK), monolitické příkopové žlaby, konstrukce Curb-King (polní cesty, cyklostezky, golfové chodníky, základové konstrukce, bezpečnostní svodidla, odvodňovací profily, obrubníky,
vodicí a dělicí pásy, městské chodníky, betonové plochy hal, logistických center, parkovací plochy apod.).
Finišer Gomaco Commander C III
minimální šířka pokládky CBK
2,0 m
maximální šířka pokládky CBK
6,0 m
maximální tloušťka vrstvy
483 mm
pro betonáže mezi podvozky – CB kryt, plochy, polní
cesty, cyklostezky, opravy CB desek dálnic apod.
pro betonáže s pokládkou mimo stroj (foto) – různé
formy: příkop, svodidlo, desková forma, Curb-King...
maximální výkon – plocha
3000 m2/den
maximální výkon – příkopové žlaby
500 bm/den
Finišer Power Curber 5700 B – k dispozici dva kusy
pro betonáže s pokládkou mimo stroj (příkop, svodidlo, desková forma, Curb-King apod.)
osazen zemní frézou
šířka 1000 mm
maximální výkon – příkopové žlaby
500 bm/den
Divize 3 se prosazuje na východě Slovenska
„Uspět na Slovensku v Prešovském a Košickém kraji
není jednoduché, přesto jsme zde už dokončili pár
zajímavých zakázek a na dalších začínáme pracovat.
Místní investoři i konkurence už nás proto znají a vědí,
že s námi v soutěžích musejí počítat,“ říká tamější oblastní ředitel Ing. Jan Hehejík z divize 3.
Bezesporu nejdůležitějším projektem, který divize 3
dosud na východním Slovensku dokončila, bylo vybudování objektu urgentního příjmu Univerzitní nemocnice
L. Pasteura v Košicích, který vloni získal prestižní titul Zahraniční stavba roku 2014. „Pro stejného investora jsme
koncem letošního ledna zrekonstruovali i jednotku intenzivní péče gynekologického oddělení, která se nachází
ve staré budově nedaleko naší novostavby,“ vzpomíná
Ing. Hehejík. „Při práci nám určitě pomohlo, že jsme už
v areálu působili a znali místní poměry – hodilo se nám
to třeba při koordinaci harmonogramu bouracích prací
s operačním plánem chirurgů. Úpravy a modernizace,
které jsme v nemocnici prováděli, totiž probíhaly za nepřerušeného provozu okolních oddělení. V lůžkové části
se týkaly hlavně dostaveb sociálních zařízení (foto č. 1).“
Mezi úspěšně dokončené zakázky divize 3 v Prešovském kraji patří sběrný dvůr v obci Gaboltov, který je už
několik měsíců předaný k užívání.
Revitalizace centra tamějšího okresního města Bardejov je ale zatím jen rozpracovaná a hotová pouze z pětiny.
Ing. Hehejík k tomu vysvětluje: „Zima na východě Slo-
venska byla totiž letos o dost tužší než v České republice.
Začala před Vánocemi a ještě minulý týden zde teplota
v noci klesala až k minus 13 °C a my jsme kvůli zmrzlému
terénu nemohli pokračovat v zádlažbách (foto č. 2). Naštěstí tu ale byla perfektní spolupráce s archeology, kteří
měli staveniště historicky zmapované a nijak nás v díle
nezdrželi. Obrysy zbytků městských hradeb, které při
svém průzkumu objevili, výsledně prorýsujeme do plochy
dlažby odlišně velkými kamennými kvádry.“
Kolegové z divize 3 dnes na východě Slovenska připravují i zahájení dvou dalších staveb. Obě budou rekonstrukcemi památkově chráněných objektů. V Košicích
začnou stavbaři už v březnu upravovat vnitřní prostory
jedné z budov Univerzity Pavla Jozefa Šafárika – označuje
ji písmeno H – a v Humenném se chystají na sanace suterénních stěn a opravu fasády i střechy tamějšího zámku,
v němž dnes sídlí Vihorlatské muzeum.
„Jsem rád, že se nám v obou krajích začíná dařit.
Na Slovensku je obvyklé, že investoři vypisují soutěže
na regionální zakázky dlouho dopředu, protože chtějí být
připraveni a okamžitě začít stavět, jakmile se jim podaří
získat potřebné finanční prostředky – tedy úvěr od slovenského státu nebo peníze z evropských dotačních
programů. Čtyři roky práce, kterou už tady odvádíme, se
proto teprve teď začínají promítat do skutečného zahájení
projektů,“ uzavírá oblastní ředitel divize 3.
–red–, foto archiv oblasti
Cylindrický finišer – Gomaco C 450
minimální šířka pokládky
3,66 m
maximální šířka pokládky
31,7 m
pro betonáže okružních křižovatek, CB desek, mostovek, napojovacích pruhů, rozpletů
Tyto stroje už divize 4 použila na stavbách:
Dálnice D3 Tábor–Veselí – 22 800 bm, žlaby, Curb-King
Polní cesta Suchá Loz – 9739 m2
Plocha areálu firmy Jerex – 11 000 m2
R48 Tošanovice–Žukov – 817 m2, výměna CB desek
Rekonstrukce dálnic D1 a D2 – 15 000 bm, žlaby, konstrukce Curb-King
1
2
ocenění, čestných uznání nebo prestižních titulů, jako je třeba
Stavba roku, získaly vloni stavby, které budoval Metrostav nebo
se na jejich výstavbě významně podílel ve sdružení.
Stavba S8 ve Varšavě pokračuje podle plánu
Práci Metrostavu oceňují i uznávaní odborníci
Od poloviny letošního února se důležitost rychlého
dokončení zakázky Metrostavu ve Varšavě zvýšila.
Jeden z tamějších nejvytíženějších mostů přes Vislu
– Łazienkowski – totiž tehdy poškodil požár natolik, že
se přes něj auta nedostanou nejméně rok a půl. Ještě
většího významu proto nabyla modernizace silničního
průtahu S8 Varšavou, kterou řídí tým Ing. Radima Čápa z divize 4. Obsahuje totiž i zkapacitnění nedaleko
stojícího mostu generála Stefana Grota-Roweckiego.
Nové stavby či rekonstrukce hodnotí nejen lidé, kteří je
užívají či kolem nich chodí, ale porovnávají je i různé
soutěže. I když v nich porota dává přednost rozmanitým kritériím, vždy mezi ně patří i provedení stavby.
Proto každé ocenění díla Metrostavu představuje i potvrzení odborníků, že společnost odvádí kvalitní práci.
V roce 214 přihlásil Metrostav do dvanácti českých
soutěží 21 projektů, které provedl sám nebo se na nich
významně podílel. Dalších 16 staveb zařadili do klání třeba
investor či projektant. Získaly celkem 25 různých ocenění:
1
„Doprava ve Varšavě kolabuje, protože tu jsou vyřazeny z provozu hned čtyři mosty. Pracujeme pod velkým
tlakem, v polovině března jsme ale přesně podle plánu
osadili poslední díly nové nosné konstrukce jižního mostu
Grota a dokončili tím asi tři čtvrtiny projektu. Zakázka stále pokračuje podle harmonogramu, a také proto ji po celou dobu provázejí pochvaly i od jindy rýpavých glosátorů
zpravodajských serverů,“ říká ředitel výstavby Ing. Čáp.
2
Metrostav_05_2014.indd 3
Stavba se od července 2013 dotýká téměř 5km úseku
třídy Armia Krajowa, kterou při částečném provozu rozšiřuje na rychlostní komunikaci. Rekonstrukcí a zkapacitněním prošel nejprve její pravý jízdní pás, který byl celý
uveden do provozu 7. listopadu 2014, a teď práce probíhají
na levém. Vzhledem k tomu, že varšavské dílo divize 4
zahrnuje přestavbu téměř 50 mostů obsažených hlavně
v pěti velkých mimoúrovňových křižovatkách, vedení
dopravy se v opravovaném úseku poměrně často mění
v závislosti na tom, která nájezdová rampa byla dokončena nebo musí být odstavena kvůli začátku opravy. Práce
ale postupují tak rychle, že změny řidičům moc nevadí.
Novinkami podél modernizované trasy (foto č. 1) budou protihlukové stěny a 600 m dlouhý prosklený tunel.
Na stavbě jeho levého tubusu dnes oceláři vztyčují nosné
oblouky (foto č. 2), montáž skleněných výplní přijde
na řadu v červenci. „Zima nám docela přála, a tak věřím,
že S8 zprovozníme podle plánu už v říjnu. Rádi bychom co
nejdřív v Polsku získali další zakázky, aby náš sehraný tým
mohl pokračovat v práci. Zatím však ve všech soutěžích,
do kterých se hlásíme, vyhrávají evidentně dumpingové
nabídky. Očekáváme, že spousta zdejších stavebních
firem tyto projekty nepřežije, a ke slovu bychom se mohli
dostat i my s rozumnými rozpočty,“ uzavírá Ing. Čáp.
–red–, foto archiv stavby
Výběr z komentářů k článku o změnách dopravy,
k nimž v souvislosti s modernizací S8 došlo 27. února
a které byly zveřejněny na webových stránkách
tvnwarszawa.tvn24.pl: „Smlouvu na rekonstrukci
mostu Łazienkowski by měla dostat firma, která
opravuje most Grota. Všichni polští dodavatelé by si
měli vzít z Čechů příklad, jak lze rychle a efektivně
pracovat a dokonale organizovat dílo, aby zbytečně
neobtěžovalo obyvatele. Bravo, Metrostave.“ Reakce:
„Kolik vám Češi platí za takovou vlezlou reklamu?
Pokaždé když se píše o této investici, hned čtu, jaký
je Metrostav skvělý.“ Odpověď: „Neplatí mi nic, ale
vidím, že postupují rychle a efektivně.“ Další účastník
debatu uzavřel: „Nemusí nikomu platit, aby je chválil.
Stačí, že ve srovnání s jinými odvádějí dobrou práci.“
Vodohospodářská stavba roku 2013
Intenzifikace úpravny vody v Česká Skalici
Úpravy Rožnovské Bečvy
Malá vodní elektrárna Litoměřice
Protipovodňová opatření na Červeném potoce, Hořovice
Top Invest 2013
Rekonstrukce, dostavba Machoňovy pasáže, Pardubice
Soutěž o stavbu s ekologickým přínosem
Dokončení vltavské vodní cesty v úseku Hluboká n/V
Krkonošské centrum environmentálního vzdělávání
Rekonstrukce, dostavba Machoňovy pasáže, Pardubice
Česká dopravní stavba roku 2013
Rekonstrukce mostu v km 2,089 trati Děčín–Jedlová
Stavba roku 2014
Výstavba obchodního centra Šantovka, Olomouc
Výstavba urgentního příjmu fakultní nemocnice, Košice
Krkonošské centrum environmentálního vzdělávání
Lávka přes Labe v Čelákovicích
Dálnice D3, stavba 0307, Tábor–Soběslav
1
Stavba roku Plzeňského kraje 2013
Novostavba budovy Zdravotní záchranné služby PK
Stavba roku Jihomoravského kraje 2013
Dostavba a rekonstrukce areálu VUT FAST v Brně
Pavilony M a X v Mendelově univerzitě v Brně
Stavba roku 2013 Zlínského kraje
Krajské kulturní a vzdělávací centrum ve Zlíně
Stavba Karlovarského kraje 2014
Rekonstrukce stravovacího provozu hotelu Thermal
Stavba roku Královéhradeckého kraje 2014
Krkonošské centrum environmentálního vzdělávání
Stavba roku Kraje Vysočina 2013
Veřejné sportoviště pro lední sporty v Jihlavě
Best of Realty – Nejlepší z realit
Multifunkční komplex Quadrio, Praha
Apartmány Medvědín, Špindlerův Mlýn
Galerie Teplice
Administrativní centrum Ovocný trh 12 v Praze
V přihláškách do letošních odborných soutěží, které
se teprve rozbíhají, se zatím objevila jména čtrnácti staveb
Metrostavu, mezi nimi třeba rekonstrukce perkmistrovského domu na Hornické muzeum v Rudolfově či zkapacitnění václavského jezu v Písku a novostavby Univerzitního centra energeticky efektivních budov v Buštěhradu
(foto č. 1), sportovního přístavu v Hluboké nad Vltavou,
InnoCrystalu Zlatníky (foto č. 2), velkokapacitního kravína v Uhelné Příbrami a sídla Metrostavu, administrativní
budovy Palmovka Park II v pražské Libni. Všechny mají
šanci uspět, protože Metrostav svůj obor ovládá.
2
17.03.15 13:21