29. března 2016 / 5 / XXVIII

Nové versus staré str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Ptáme se: Ing. Jana Krajdla,

vedoucího projektu z divize 3 str. 2

Stavba pro Lovochemii v Lovosicích

skončila str. 3

Lisované skleněné tvárnice str. 3

Efekt stavby zaručí až kvalitní

trávník str. 3

Skrz Skandinávské pohoří

K léčbě někdy pomáhá i těžký beton

a olovo str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Národní průkopník EMAS

Jako projev uznání důvěryhodnosti a transparentnosti

v oblasti péče o životní prostředí obdržel Metrostav

od úřadu Evropského komisaře pro životní prostředí

ocenění Národní průkopník. Uznává, že Metrostav je jedna

z prvních a nejdéle registrovaných firem v EMAS

(Eco-Management and Audit Scheme – Systém

ekologického řízení a auditu) v České republice. Naše

společnost je v EMAS registrovaná nepřetržitě už deset let.

Ze zimy do léta

S končící se zimou je vhodné

pamatovat na nutnost přezutí

aut na letní gumy. Své služby

vám nabízí pneuservis

Metrostavu Stavebniny

v Horních Počernicích.

Otevřeno má od pondělí do

pátku mezi 7. a 18. hodinou. Objednání na přesný termín je

možné prostřednictvím internetu na www.mpneuservis.cz

nebo telefonicky u pana Stanislava Kloučka.

Nové tváře ve vedení SKM

Na valné hromadě 29. února projednali a schválili členové

Senior klubu Metrostav (SKM) úpravu stanov a zvolili

nový výbor ve složení: Mgr. Jan Brodský – předseda, Jan

Háček – místopředseda, Ing. Antonín Mareš – ekonom,

Ivana Padevětová a Dušan Koval – členové. Poděkování

za práci pro klub patří dosavadním dlouholetým členům

představenstva SKM – Ing. Jiřímu Typltovi, Ing. Jiřímu

Novákovi, Haně Kubálkové a Otovi Rosochovi – a vedení

společnosti Metrostav za významnou podporu činnosti

klubu, a to nejenom materiální, ale i morální.

Pochvala potěší

Na profilu www.facebook.

com/Metrostav se pod

informací o modernizaci

dálnice D1, kterou provádí

tým Ing. Zdeňka Ludvíka

z divize 4, objevila pochvala

od Mirka Marka, ze které

vyjímáme: „Zdá se, že na tomto úseku se ukázkově maká

a rychleji, než se pracovalo na jiných, které ovšem nedělal

Metrostav... Mě jako motoristu, uživatele dálnic, daňového

poplatníka a občana štve spíše nepořádek v legislativě,

v přípravě projektů a až v poslední řadě někdy nekvalitní

práce dodavatelů. Tu ovšem připisuji na vrub opět

státnímu aparátu, který vybírá nekompetentní firmy, řídí

se špatnou legislativou, nechá se různě vydírat, nebo je

naopak lajdácký atd. Tam je zakopaný pes. Ovšem sledovat

stavební koncert některých firem dnes je až fascinující.“

Na Facebooku Metrostavu najdete aktualizované novinky

ze staveb i ze života společnosti včetně zajímavých videí.

Za měsíc od pořízení fotoreportáže do firemních novin č. 3/2016 se na stavbě Rezidence Sacre Coeur II,

kterou řídí divize 9, mnoho změnilo. Najít pět rozdílů

mezi dnes zveřejněnou fotografií a fotem číslo 6 z uvedené fotoreportáže tedy bude snadné. Týmu Ing. Filipa

Křesťana držíme palce, aby projekt zdárně dokončil

a v novinách jsme brzy mohli představit hotové dílo.

Metrostav_05_2016.indd 1

Norsko je zemí fjordů i hor a právě tamější Skandinávské pohoří nabízí stavbařům pracovní příležitosti

– z jeho svahů totiž často padají laviny sněhu nebo kamení, před kterými se silnice musí chránit v tunelech.

Divizi 5 se v severských zemích daří a v Norsku dnes

pracuje hned na dvou podzemních dílech najednou.

Více než 1,5 km dlouhý tunel Bjørnebakkane začal tým

vedený Ing. Pavlem Bürgelem razit v srpnu 2014 a již

letos na podzim by měl sloužit veřejnosti. Vloni v říjnu

začal tým Ing. Ivana Piršče stavbu dvoukilometrového

tunelu Joberg, která má skončit v červnu příštího roku.

1

„Počasí nám přeje. Kromě dvou týdnů s mrazem

–18 °C se teplota pohybuje jen kolem pěti pod nulou. Sněhu je ale stále dost (titulní foto), ve Veitastrondu až dva

metry. Vloni jsme měli přes zimu plánovanou přestávku,

takže jsme teprve letos pochopili, proč tu téměř každý má

traktor. Zažili jsme totiž, že během dvou hodin napadlo

40 cm sněhu,“ říká Ing. Bürgel, kterému dnes pomáhají

na stavbě pouze čtyři kolegové – ekonom Ing. Jan Skuhra,

geodet Tomáš Kárník, elektrikář Michal Daníček a překladatelka Mgr. Iva Vedralová. V tunelu Bjørnebakkane (foto

č. 1) totiž pracují jen subdodavatelé. Partner Metrostavu

ve sdružení – místní firma Havnen Anlegg – zahajuje práce

na kabelovodech a finišuje s podélnými drenážemi. Půlkilometrový úsek silnice na zasypaném břehu jezera už má

hotový a práce na protilavinových valech jsou kvůli nebezpečí lavin opět zastaveny. „Mysleli jsme si, že se pracovní

atmosféra po dokončení ražeb trochu uvolní. Napjaté termíny, nepřesná projektová dokumentace a administrativa

nás ale stále plně zaměstnávají,“ říká Ing. Bürgel.

O sto kilometrů jižněji v tunelu Joberg mají stále

napilno raziči. Letos v únoru se jim dařilo – ražbu ze západního portálu prodloužili o 239 metrů. V osmém týdnu

dokonce dosáhli rekordního výkonu 64 metrů. Na konci

března by tak mohli překonat metu 800 m a protiražba,

zahájená 17. února, by se měla dostat do vzdálenosti přes

30 m od protějšího portálu.

„Zatímco pro ražbu od západu používáme na severu

Evropy obvyklou metodu Drill&Blast, protiražbu musíme

v asi devadesátimetrovém úseku provést pomocí NRTM.

Pracujeme totiž v písčitých zeminách s malou soudržností

2

a s nadložím jen 2–4 metry. Do díla také prosakuje velké

množství podzemní vody, jejíž hladinu snižujeme pěti

vertikálními čerpacími studněmi. Naše ražby budí velký

zájem zvláště u odborné veřejnosti. Novou rakouskou

tunelovací metodu totiž v Norsku ještě nikdo nepoužil,“

říká Ing. Piršč a vyzdvihuje dobrou práci razičských týmů

i všech ostatních kolegů.

U protiražby je čelba horizontálně dělená na kalotu

a jádro bez uzavírání profilu. Kalotu chtějí raziči vyrazit najednou a pak doberou jádro. Postup – zatím metr za směnu – závisí na výsledcích geotechnického monitoringu.

Tam, kde je zemina s morénou, se výrub musí ihned zabezpečit stříkaným betonem vyztuženým sítěmi a je nutné

aktivovat čelbové kotvy. Na pravé straně, kde do profilu

vystupují skalní fylity (foto č. 2), musí raziči používat trhací práce. Vše pod ochranou klasických výztužných prvků

NRTM včetně injektovaných mikropilotových deštníků,

čelbových kotev a drenážních vývrtů do předpolí čelby.

P o k r a č o v ání v e f o t o r epo r t á ž i n a s t r. 4

Náročná příprava

Celý jeden rok stráví pracovníci Metrostavu v litvínovském Záluží. Konkrétně tým Ing. Marka Magerova z divize 8, který vloni v srpnu zahájil přípravu staveniště

na výstavbu nové výrobny polyetylenu PE3 pro skupinu

Unipetrol. Vzhledem k tomu, že celý projekt bude historicky největší investicí do tuzemské petrochemie, je

i úvodní část jeho realizace dlouhá a velmi náročná.

Projekt divize 8, nazvaný příprava staveniště, obsahuje vyhloubení dvou dočasných stavebních jam, které

budou později využity pro výstavbu nové výrobny polyetylenu. První jáma s plochou téměř 9000 m² bude

v některých místech hluboká až 2,5 m, kubatura druhé

bude zhruba pětinová. Zakázka zahrnuje i stavební a inženýrské objekty a provozní soubory, které zajistí celistvost

areálové infrastruktury a funkčnost stávajících výroben,

vyčistí dotčené území a připraví doprovodná technologická zařízení pro novou výrobu. K tomu patří třeba demolice

překážejících objektů, přeložky linky sušení propylenu

a inženýrských sítí a výstavba nových objektů – kompresorové stanice vodíku, potrubního mostu flérového

potrubí, areálové kanalizace i vodovodu a vybudování

zařízení staveniště včetně silnoproudých rozvodů.

„Za půl roku jsme v Záluží vystavěli základy kompresorové stanice, vybudovali most flérového potrubí, provedli výkop první jámy. Dnes kompletujeme vodíkové

hospodářství a připravujeme se na propojení vodíkových

kompresorů a flérového potrubí, což budou zřejmě nejobtížnější části zakázky, která má skončit v srpnu,“ uzavírá

Ing. Magerov. Jeho tým už Chempark Záluží docela dobře

zná. Podílel se v něm totiž i na odstraňování následků

loňské havárie, když ve spolupráci s divizi 6 stabilizoval

základy požárem poničených pecí číslo 7, 8, 9 a 10.

Unipetrol je vedoucí skupinou v oblasti zpracování

ropy a petrochemie v ČR. Investice, na níž se

Metrostav podílí, umožní firmě nahradit 40 let starou

polyetylenovou jednotku modernější výrobnou s více

než dvojnásobnou kapacitou a zpracovávat ropnou

surovinu na větší množství chemických produktů,

jejichž výroba je složitější než u benzinu a nafty.

23.03.16 12:12