29. března 2016 / 5 / XXVIII
Nové versus staré str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Ptáme se: Ing. Jana Krajdla,
vedoucího projektu z divize 3 str. 2
Stavba pro Lovochemii v Lovosicích
skončila str. 3
Lisované skleněné tvárnice str. 3
Efekt stavby zaručí až kvalitní
trávník str. 3
Skrz Skandinávské pohoří
K léčbě někdy pomáhá i těžký beton
a olovo str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Národní průkopník EMAS
Jako projev uznání důvěryhodnosti a transparentnosti
v oblasti péče o životní prostředí obdržel Metrostav
od úřadu Evropského komisaře pro životní prostředí
ocenění Národní průkopník. Uznává, že Metrostav je jedna
z prvních a nejdéle registrovaných firem v EMAS
(Eco-Management and Audit Scheme – Systém
ekologického řízení a auditu) v České republice. Naše
společnost je v EMAS registrovaná nepřetržitě už deset let.
Ze zimy do léta
S končící se zimou je vhodné
pamatovat na nutnost přezutí
aut na letní gumy. Své služby
vám nabízí pneuservis
Metrostavu Stavebniny
v Horních Počernicích.
Otevřeno má od pondělí do
pátku mezi 7. a 18. hodinou. Objednání na přesný termín je
možné prostřednictvím internetu na www.mpneuservis.cz
nebo telefonicky u pana Stanislava Kloučka.
Nové tváře ve vedení SKM
Na valné hromadě 29. února projednali a schválili členové
Senior klubu Metrostav (SKM) úpravu stanov a zvolili
nový výbor ve složení: Mgr. Jan Brodský – předseda, Jan
Háček – místopředseda, Ing. Antonín Mareš – ekonom,
Ivana Padevětová a Dušan Koval – členové. Poděkování
za práci pro klub patří dosavadním dlouholetým členům
představenstva SKM – Ing. Jiřímu Typltovi, Ing. Jiřímu
Novákovi, Haně Kubálkové a Otovi Rosochovi – a vedení
společnosti Metrostav za významnou podporu činnosti
klubu, a to nejenom materiální, ale i morální.
Pochvala potěší
Na profilu www.facebook.
com/Metrostav se pod
informací o modernizaci
dálnice D1, kterou provádí
tým Ing. Zdeňka Ludvíka
z divize 4, objevila pochvala
od Mirka Marka, ze které
vyjímáme: „Zdá se, že na tomto úseku se ukázkově maká
a rychleji, než se pracovalo na jiných, které ovšem nedělal
Metrostav... Mě jako motoristu, uživatele dálnic, daňového
poplatníka a občana štve spíše nepořádek v legislativě,
v přípravě projektů a až v poslední řadě někdy nekvalitní
práce dodavatelů. Tu ovšem připisuji na vrub opět
státnímu aparátu, který vybírá nekompetentní firmy, řídí
se špatnou legislativou, nechá se různě vydírat, nebo je
naopak lajdácký atd. Tam je zakopaný pes. Ovšem sledovat
stavební koncert některých firem dnes je až fascinující.“
Na Facebooku Metrostavu najdete aktualizované novinky
ze staveb i ze života společnosti včetně zajímavých videí.
Za měsíc od pořízení fotoreportáže do firemních novin č. 3/2016 se na stavbě Rezidence Sacre Coeur II,
kterou řídí divize 9, mnoho změnilo. Najít pět rozdílů
mezi dnes zveřejněnou fotografií a fotem číslo 6 z uvedené fotoreportáže tedy bude snadné. Týmu Ing. Filipa
Křesťana držíme palce, aby projekt zdárně dokončil
a v novinách jsme brzy mohli představit hotové dílo.
Metrostav_05_2016.indd 1
Norsko je zemí fjordů i hor a právě tamější Skandinávské pohoří nabízí stavbařům pracovní příležitosti
– z jeho svahů totiž často padají laviny sněhu nebo kamení, před kterými se silnice musí chránit v tunelech.
Divizi 5 se v severských zemích daří a v Norsku dnes
pracuje hned na dvou podzemních dílech najednou.
Více než 1,5 km dlouhý tunel Bjørnebakkane začal tým
vedený Ing. Pavlem Bürgelem razit v srpnu 2014 a již
letos na podzim by měl sloužit veřejnosti. Vloni v říjnu
začal tým Ing. Ivana Piršče stavbu dvoukilometrového
tunelu Joberg, která má skončit v červnu příštího roku.
1
„Počasí nám přeje. Kromě dvou týdnů s mrazem
–18 °C se teplota pohybuje jen kolem pěti pod nulou. Sněhu je ale stále dost (titulní foto), ve Veitastrondu až dva
metry. Vloni jsme měli přes zimu plánovanou přestávku,
takže jsme teprve letos pochopili, proč tu téměř každý má
traktor. Zažili jsme totiž, že během dvou hodin napadlo
40 cm sněhu,“ říká Ing. Bürgel, kterému dnes pomáhají
na stavbě pouze čtyři kolegové – ekonom Ing. Jan Skuhra,
geodet Tomáš Kárník, elektrikář Michal Daníček a překladatelka Mgr. Iva Vedralová. V tunelu Bjørnebakkane (foto
č. 1) totiž pracují jen subdodavatelé. Partner Metrostavu
ve sdružení – místní firma Havnen Anlegg – zahajuje práce
na kabelovodech a finišuje s podélnými drenážemi. Půlkilometrový úsek silnice na zasypaném břehu jezera už má
hotový a práce na protilavinových valech jsou kvůli nebezpečí lavin opět zastaveny. „Mysleli jsme si, že se pracovní
atmosféra po dokončení ražeb trochu uvolní. Napjaté termíny, nepřesná projektová dokumentace a administrativa
nás ale stále plně zaměstnávají,“ říká Ing. Bürgel.
O sto kilometrů jižněji v tunelu Joberg mají stále
napilno raziči. Letos v únoru se jim dařilo – ražbu ze západního portálu prodloužili o 239 metrů. V osmém týdnu
dokonce dosáhli rekordního výkonu 64 metrů. Na konci
března by tak mohli překonat metu 800 m a protiražba,
zahájená 17. února, by se měla dostat do vzdálenosti přes
30 m od protějšího portálu.
„Zatímco pro ražbu od západu používáme na severu
Evropy obvyklou metodu Drill&Blast, protiražbu musíme
v asi devadesátimetrovém úseku provést pomocí NRTM.
Pracujeme totiž v písčitých zeminách s malou soudržností
2
a s nadložím jen 2–4 metry. Do díla také prosakuje velké
množství podzemní vody, jejíž hladinu snižujeme pěti
vertikálními čerpacími studněmi. Naše ražby budí velký
zájem zvláště u odborné veřejnosti. Novou rakouskou
tunelovací metodu totiž v Norsku ještě nikdo nepoužil,“
říká Ing. Piršč a vyzdvihuje dobrou práci razičských týmů
i všech ostatních kolegů.
U protiražby je čelba horizontálně dělená na kalotu
a jádro bez uzavírání profilu. Kalotu chtějí raziči vyrazit najednou a pak doberou jádro. Postup – zatím metr za směnu – závisí na výsledcích geotechnického monitoringu.
Tam, kde je zemina s morénou, se výrub musí ihned zabezpečit stříkaným betonem vyztuženým sítěmi a je nutné
aktivovat čelbové kotvy. Na pravé straně, kde do profilu
vystupují skalní fylity (foto č. 2), musí raziči používat trhací práce. Vše pod ochranou klasických výztužných prvků
NRTM včetně injektovaných mikropilotových deštníků,
čelbových kotev a drenážních vývrtů do předpolí čelby.
P o k r a č o v ání v e f o t o r epo r t á ž i n a s t r. 4
Náročná příprava
Celý jeden rok stráví pracovníci Metrostavu v litvínovském Záluží. Konkrétně tým Ing. Marka Magerova z divize 8, který vloni v srpnu zahájil přípravu staveniště
na výstavbu nové výrobny polyetylenu PE3 pro skupinu
Unipetrol. Vzhledem k tomu, že celý projekt bude historicky největší investicí do tuzemské petrochemie, je
i úvodní část jeho realizace dlouhá a velmi náročná.
Projekt divize 8, nazvaný příprava staveniště, obsahuje vyhloubení dvou dočasných stavebních jam, které
budou později využity pro výstavbu nové výrobny polyetylenu. První jáma s plochou téměř 9000 m² bude
v některých místech hluboká až 2,5 m, kubatura druhé
bude zhruba pětinová. Zakázka zahrnuje i stavební a inženýrské objekty a provozní soubory, které zajistí celistvost
areálové infrastruktury a funkčnost stávajících výroben,
vyčistí dotčené území a připraví doprovodná technologická zařízení pro novou výrobu. K tomu patří třeba demolice
překážejících objektů, přeložky linky sušení propylenu
a inženýrských sítí a výstavba nových objektů – kompresorové stanice vodíku, potrubního mostu flérového
potrubí, areálové kanalizace i vodovodu a vybudování
zařízení staveniště včetně silnoproudých rozvodů.
„Za půl roku jsme v Záluží vystavěli základy kompresorové stanice, vybudovali most flérového potrubí, provedli výkop první jámy. Dnes kompletujeme vodíkové
hospodářství a připravujeme se na propojení vodíkových
kompresorů a flérového potrubí, což budou zřejmě nejobtížnější části zakázky, která má skončit v srpnu,“ uzavírá
Ing. Magerov. Jeho tým už Chempark Záluží docela dobře
zná. Podílel se v něm totiž i na odstraňování následků
loňské havárie, když ve spolupráci s divizi 6 stabilizoval
základy požárem poničených pecí číslo 7, 8, 9 a 10.
Unipetrol je vedoucí skupinou v oblasti zpracování
ropy a petrochemie v ČR. Investice, na níž se
Metrostav podílí, umožní firmě nahradit 40 let starou
polyetylenovou jednotku modernější výrobnou s více
než dvojnásobnou kapacitou a zpracovávat ropnou
surovinu na větší množství chemických produktů,
jejichž výroba je složitější než u benzinu a nafty.
23.03.16 12:12