strana 4
BIM projekty III
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Aktivní přístup
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Seriál o informačním modelu stavebního projektu BIM
(Building Information Modelling anebo Building Information Management) pokračuje třetím dílem.
Co je tedy BIM
BIM není jen pouhým využitím nového SW pro projektování. Označuje komplexní informační prostředí, které
koncentruje v interaktivním modelu stavby informace
potřebné pro rozhodování jednotlivých účastníků projektu
v reálném čase. Systém umožňuje postupný vývoj modelu
stavby jeho propracováváním do stále větších podrobností, prohlubováním informací z projektování, přípravy
a realizace stavby. Mění se tak v čase podle výsledků
jednotlivých kroků. Jeho výstupy jsou souborem dokumentů včetně změn tak, jak se udály. Komplexní systém
propojených relevantních informací o stavbě umožňuje
racionální přípravu i řízení realizace, která je znázorněna
i modelováním postupu výstavby v čase. Pro ověření
plánovaných parametrů umožňuje modelování provozu
ještě nehotové stavby. Model zachycuje kolize konstrukcí
a technologií v projektu a umožňuje je odstranit předem,
což zjednodušuje především složité a náročné projekty
s velkým objemem zabudovaných technologií a montáží.
Souhrn informací a dokladů o stavbě (doklady o výrobcích, zárukách, manuály obsluhy atd.) je mimořádně
přínosný nejen pro realizaci a přejímky stavby, ale především pro její správu a provoz. Umožňuje výstupní dokumenty stavby propojit s plány kontrol a výměn i s řízením
stavby systémem MaR.
Krátká historie BIM
BIM a jeho vývoj umožnily známé systémy CAD (Computer-aided Design – počítačem podporované projektování),
které se začaly vyvíjet už s prvními osobními počítači
v 70. letech minulého století (vize se objevily již v r. 1962).
Rychlý vývoj zobrazení i práce s informacemi umožnily
k nejnázornějšímu trojrozměrnému zobrazení připojovat systémem relačních databází potřebné informace,
nejprve technické a později i náklady a postup výstavby
v čase. Vývoj probíhal především v USA a od 80. let také
ve Velké Británii a v Maďarsku. V 90. letech se objevily
možnosti simulací dovolující automatizované modelování
a optimalizaci částí ve vztahu k celému modelu (např.
geometrie schodišť, vlastnosti materiálů a systémů). Významným vývojovým impulzem byly neodstranitelné problémy s rychlým zastaráváním informací na klasických
2D výkresech a neschopnost udržet jejich informační
hodnotu v souladu s vývojem projektu, tedy problém,
který je na projektech stále živý.
První objevili možnosti BIM investoři a developerské
firmy oceňující pro následný provoz provázanost postupu
stavby s modelem a možnost on-line využívání informací
shromážděných během přípravy a realizace. BIM umožňuje
dosud nejúčinněji všechny shromážděné informace propojit v reálném čase pro rychlé a účinné rozhodování v každé
části životního cyklu stavby. To je velmi významné především pro nejsložitější a provozně nejnákladnější stavby.
Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav (CVSM) v letošním roce připravuje aktivity v oblasti rozvoje osobnostních dovedností s novou partnerskou vzdělávací
firmou, společností Outward Bound – Česká cesta.
Navzdory části názvu sahá historie této společnosti
prostřednictvím sdružení Prázdninová škola Lipnice až
do roku 1975, k samým kořenům zážitkové pedagogiky.
Má zajímavé, originální podněty pro zkvalitnění vzdělávání
v oblasti osobnostního rozvoje zaměstnanců. Prokázaná
odbornost jejích lektorů by měla být zárukou kvality předávaných informací a přínosného průběhu akcí.
V CVSM proběhnou aktivity určené jak pro začínající
manažery zařazené do systému přípravy personálních
rezerv, tak i pro široký okruh zaměstnanců, kteří mají
potřebu rozvíjet znalosti a dovednosti efektivního řízení
své činnosti i svěřených týmů. Do přípravy seminářů
se postupně zapojují vedoucí zaměstnanci z různých firemních pracovišť a personální manažeři. Aktivní vstup
zaměstnanců do přípravy celého systému i jednotlivých
seminářů je velmi důležitým prvkem pro kvalitu, efektivnost předávaných informací i vlastní přínos vzdělávacích
akcí. Děkuji všem, kdo se na přípravě nových akcí ochotně
a se zájmem podílejí. Další informace naleznete na stránkách http://skupina.metrostav.cz/ukr/.
1
Snazší identifikace
2
3
4
5
6
7
Jaroslav Synek, vedoucí ÚTM ÚVTŘ
Pokračování příště
Bedřichov poprvé
Bedřichov v Jizerských horách přivítal v sobotu
12. března závod v kvadriatlonu smíšených dvojic,
kterého se vzhledem k partnerství na projektu Handy
cyklo maraton 2016 zúčastnil i Metrostav.
Akci přijeli dobrovolně podpořit čtyři absolventi z divizí 3 a 11 a Markéta Purnochová z útvaru personálního
marketingu centrály (foto). Od půl osmé ráno pomáhali
s přípravou závodů a během nich byli na jednotlivých
stanovištích, největší skupina na střelnici. Metrostav dal
dohromady i čtyři páry soutěžících, z nichž jeden tvořila
Alena Jančíková ze společnosti Czepa a Martin Jedlička
z divize 4, jehož postřehy cituje článek Bedřichov podruhé.
Krakatit, Amos a Lucifer sice nemají podle jména moc
společného, přesto se setkají a budou spolupracovat.
Centrum ELI Beamlines v Dolních Břežanech, které ve
sdružení vybudoval společný tým divizí 3 a 9 Metrostavu
vedený Ing. Tomášem Vašutem, naplno ožije až za dva
roky s instalací laserů, které v něm budou sloužit výzkumu. Pro jejich snadnou identifikaci hledal časopis Vesmír
spolu s Fyzikálním ústavem AV logické a snadno zapamatovatelné názvy. Do soutěže se sešlo více než 800 návrhů.
Byla mezi nimi osobní jména, ale i názvy zvířat. Výjimkou
nebyla ani pojmenování podle historických postav nebo
jména ovlivněná mytologií či sci-fi.
Porota složená z pěti odborníků při výběru jmen
přihlížela k několika aspektům. Každý laser bude mít charakteristické vlastnosti, které měli lidé při výběru jmen
zohlednit. Zároveň museli pamatovat také na to, že názvy
budou používat i cizinci, proto měly jít snadno vyslovit.
Pro nejvýkonnější laser na světě, který už dnes sestavují v USA, vybrala porota název Krakatit – podle románu
Karla Čapka. Jeho název nese odkaz na mohutnou sílu
a upozorňuje i na důležitost toho, že poznatky, které přináší věda, musejí lidé umět správně využívat. Jen pro představu – Krakatit bude mít výkon 10 petawattů, a ačkoliv
„vystřelí“ jen jednou za minutu, jeho energie by za deset
sekund dokázala přivést k varu celou lipenskou přehradní
nádrž a za dalších šedesát by ji zcela vypařila.
Druhý laser, nazvaný Amos, přispěje k vývoji kvalitních protonových zdrojů pro léčbu zhoubných nádorů. Podobnou konstrukci bude mít i třetí Lucifer. Latinský původ
tohoto jména ale nemá s čerty nic společného, označuje
světlonoše a hodí se ke svému nositeli, jehož prostřednictvím se budou v centru vyvíjet urychlovače částic pro
lékařské aplikace a zkoumat vnitřní stavba živých buněk.
Bedřichov podruhé
8
9
Od dokončovaného Bjørnebakkane (foto č. 1) k rozpracovanému Jobergu
V Norsku stále vládne zima. Pro obyvatele Veitastrondu ale poslední, při které jezdí domů po úzké silnici ohrožované
lavinami. Za ústím do nitra hory (foto č. 2) se už totiž skrývá tunel Bjørnebakkane, který bude za půl roku v provozu
a část jejich cesty ochrání. Dnes v podzemí pod vedením Ing. Pavla Bürgela už hodně zeštíhlený tým divize 5 řídí
pokládku izolací (foto č. 3) a montáž technických místností, které provádějí subdodavatelé. V tunelu jim je lépe než
na mrazivém vzduchu, jak svědčí i teplo stoupající nad protilehlý portál (foto č. 4). O 100 km jižněji se u spodního
portálu tunelu Joberg, kde Metrostav pracuje ve sdružení s místním partnerem Bertelsen & Garpestad, sníh pomalu
ztrácí (foto č. 5). „Momentálně máme mírnou zimu, ale i my jsme tu zažili mrazy kolem minus dvaceti. Během
36 hodin tu taky jednou napadlo až metr sněhu,“ říká vedoucí projektu Ing. Ivan Piršč z divize 5 (foto č. 6) a potvrzuje
postřeh Ing. Bürgela, že tak velké vločky jako v Norsku ještě neviděl. Tunel Joberg prodlužují raziči od západního
portálu metodou Drill&Blast (foto č. 7). Protiražba zatím probíhá NRTM. Až fylity, jež se zatím objevují jen vpravo,
čelbu uzavřou, nastoupí i tady Drill&Blast. Svým pracovníkům v zahraničí (foto č. 8) se Metrostav snaží zajistit
nejlepší podmínky. Jak bydlí, najdete na Facebooku. My prozradíme, že ti z tunelu Joberg se ve svém volnu mohou
věnovat józe, posilovně nebo kurzu angličtiny. A samozřejmě je doprovází dobrá kuchařka (foto č. 9).
„V bedřichovském kvadriatlonu prý nešlo o umístění, ale to
se říká vždycky, pak se odstartuje a každý jede naplno,“ říká Martin Jedlička. „Vítězila však skvělá atmosféra. Za ten
rok, co se potkávám s Heřmanem Volfem z Cesty za snem,
vždy obdivuji, co s kamarády dokáže. Ale hlavně jsem
zjistil, že se při jejich projektech opravdu smazávají rozdíly mezi všemi možnými lidmi. A to je hlavní cíl takových
akcí – nebát se ukázat, že to jde,“ uzavírá Martin Jedlička,
který ve dvojici s Alenou Jančíkovou (foto) nakonec v závodě obsadil krásné čtvrté místo v kategorii. Gratulujeme!
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 5/2016 vyšlo 29. 3. 2016 (6/2016 vyjde 13. 4. 2016) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,
Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_05_2016.indd 4
23.03.16 12:12