strana 4

BIM projekty III

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Aktivní přístup

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Seriál o informačním modelu stavebního projektu BIM

(Building Information Modelling anebo Building Information Management) pokračuje třetím dílem.

Co je tedy BIM

BIM není jen pouhým využitím nového SW pro projektování. Označuje komplexní informační prostředí, které

koncentruje v interaktivním modelu stavby informace

potřebné pro rozhodování jednotlivých účastníků projektu

v reálném čase. Systém umožňuje postupný vývoj modelu

stavby jeho propracováváním do stále větších podrobností, prohlubováním informací z projektování, přípravy

a realizace stavby. Mění se tak v čase podle výsledků

jednotlivých kroků. Jeho výstupy jsou souborem dokumentů včetně změn tak, jak se udály. Komplexní systém

propojených relevantních informací o stavbě umožňuje

racionální přípravu i řízení realizace, která je znázorněna

i modelováním postupu výstavby v čase. Pro ověření

plánovaných parametrů umožňuje modelování provozu

ještě nehotové stavby. Model zachycuje kolize konstrukcí

a technologií v projektu a umožňuje je odstranit předem,

což zjednodušuje především složité a náročné projekty

s velkým objemem zabudovaných technologií a montáží.

Souhrn informací a dokladů o stavbě (doklady o výrobcích, zárukách, manuály obsluhy atd.) je mimořádně

přínosný nejen pro realizaci a přejímky stavby, ale především pro její správu a provoz. Umožňuje výstupní dokumenty stavby propojit s plány kontrol a výměn i s řízením

stavby systémem MaR.

Krátká historie BIM

BIM a jeho vývoj umožnily známé systémy CAD (Computer-aided Design – počítačem podporované projektování),

které se začaly vyvíjet už s prvními osobními počítači

v 70. letech minulého století (vize se objevily již v r. 1962).

Rychlý vývoj zobrazení i práce s informacemi umožnily

k nejnázornějšímu trojrozměrnému zobrazení připojovat systémem relačních databází potřebné informace,

nejprve technické a později i náklady a postup výstavby

v čase. Vývoj probíhal především v USA a od 80. let také

ve Velké Británii a v Maďarsku. V 90. letech se objevily

možnosti simulací dovolující automatizované modelování

a optimalizaci částí ve vztahu k celému modelu (např.

geometrie schodišť, vlastnosti materiálů a systémů). Významným vývojovým impulzem byly neodstranitelné problémy s rychlým zastaráváním informací na klasických

2D výkresech a neschopnost udržet jejich informační

hodnotu v souladu s vývojem projektu, tedy problém,

který je na projektech stále živý.

První objevili možnosti BIM investoři a developerské

firmy oceňující pro následný provoz provázanost postupu

stavby s modelem a možnost on-line využívání informací

shromážděných během přípravy a realizace. BIM umožňuje

dosud nejúčinněji všechny shromážděné informace propojit v reálném čase pro rychlé a účinné rozhodování v každé

části životního cyklu stavby. To je velmi významné především pro nejsložitější a provozně nejnákladnější stavby.

Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav (CVSM) v letošním roce připravuje aktivity v oblasti rozvoje osobnostních dovedností s novou partnerskou vzdělávací

firmou, společností Outward Bound – Česká cesta.

Navzdory části názvu sahá historie této společnosti

prostřednictvím sdružení Prázdninová škola Lipnice až

do roku 1975, k samým kořenům zážitkové pedagogiky.

Má zajímavé, originální podněty pro zkvalitnění vzdělávání

v oblasti osobnostního rozvoje zaměstnanců. Prokázaná

odbornost jejích lektorů by měla být zárukou kvality předávaných informací a přínosného průběhu akcí.

V CVSM proběhnou aktivity určené jak pro začínající

manažery zařazené do systému přípravy personálních

rezerv, tak i pro široký okruh zaměstnanců, kteří mají

potřebu rozvíjet znalosti a dovednosti efektivního řízení

své činnosti i svěřených týmů. Do přípravy seminářů

se postupně zapojují vedoucí zaměstnanci z různých firemních pracovišť a personální manažeři. Aktivní vstup

zaměstnanců do přípravy celého systému i jednotlivých

seminářů je velmi důležitým prvkem pro kvalitu, efektivnost předávaných informací i vlastní přínos vzdělávacích

akcí. Děkuji všem, kdo se na přípravě nových akcí ochotně

a se zájmem podílejí. Další informace naleznete na stránkách http://skupina.metrostav.cz/ukr/.

1

Snazší identifikace

2

3

4

5

6

7

Jaroslav Synek, vedoucí ÚTM ÚVTŘ

Pokračování příště

Bedřichov poprvé

Bedřichov v Jizerských horách přivítal v sobotu

12. března závod v kvadriatlonu smíšených dvojic,

kterého se vzhledem k partnerství na projektu Handy

cyklo maraton 2016 zúčastnil i Metrostav.

Akci přijeli dobrovolně podpořit čtyři absolventi z divizí 3 a 11 a Markéta Purnochová z útvaru personálního

marketingu centrály (foto). Od půl osmé ráno pomáhali

s přípravou závodů a během nich byli na jednotlivých

stanovištích, největší skupina na střelnici. Metrostav dal

dohromady i čtyři páry soutěžících, z nichž jeden tvořila

Alena Jančíková ze společnosti Czepa a Martin Jedlička

z divize 4, jehož postřehy cituje článek Bedřichov podruhé.

Krakatit, Amos a Lucifer sice nemají podle jména moc

společného, přesto se setkají a budou spolupracovat.

Centrum ELI Beamlines v Dolních Břežanech, které ve

sdružení vybudoval společný tým divizí 3 a 9 Metrostavu

vedený Ing. Tomášem Vašutem, naplno ožije až za dva

roky s instalací laserů, které v něm budou sloužit výzkumu. Pro jejich snadnou identifikaci hledal časopis Vesmír

spolu s Fyzikálním ústavem AV logické a snadno zapamatovatelné názvy. Do soutěže se sešlo více než 800 návrhů.

Byla mezi nimi osobní jména, ale i názvy zvířat. Výjimkou

nebyla ani pojmenování podle historických postav nebo

jména ovlivněná mytologií či sci-fi.

Porota složená z pěti odborníků při výběru jmen

přihlížela k několika aspektům. Každý laser bude mít charakteristické vlastnosti, které měli lidé při výběru jmen

zohlednit. Zároveň museli pamatovat také na to, že názvy

budou používat i cizinci, proto měly jít snadno vyslovit.

Pro nejvýkonnější laser na světě, který už dnes sestavují v USA, vybrala porota název Krakatit – podle románu

Karla Čapka. Jeho název nese odkaz na mohutnou sílu

a upozorňuje i na důležitost toho, že poznatky, které přináší věda, musejí lidé umět správně využívat. Jen pro představu – Krakatit bude mít výkon 10 petawattů, a ačkoliv

„vystřelí“ jen jednou za minutu, jeho energie by za deset

sekund dokázala přivést k varu celou lipenskou přehradní

nádrž a za dalších šedesát by ji zcela vypařila.

Druhý laser, nazvaný Amos, přispěje k vývoji kvalitních protonových zdrojů pro léčbu zhoubných nádorů. Podobnou konstrukci bude mít i třetí Lucifer. Latinský původ

tohoto jména ale nemá s čerty nic společného, označuje

světlonoše a hodí se ke svému nositeli, jehož prostřednictvím se budou v centru vyvíjet urychlovače částic pro

lékařské aplikace a zkoumat vnitřní stavba živých buněk.

Bedřichov podruhé

8

9

Od dokončovaného Bjørnebakkane (foto č. 1) k rozpracovanému Jobergu

V Norsku stále vládne zima. Pro obyvatele Veitastrondu ale poslední, při které jezdí domů po úzké silnici ohrožované

lavinami. Za ústím do nitra hory (foto č. 2) se už totiž skrývá tunel Bjørnebakkane, který bude za půl roku v provozu

a část jejich cesty ochrání. Dnes v podzemí pod vedením Ing. Pavla Bürgela už hodně zeštíhlený tým divize 5 řídí

pokládku izolací (foto č. 3) a montáž technických místností, které provádějí subdodavatelé. V tunelu jim je lépe než

na mrazivém vzduchu, jak svědčí i teplo stoupající nad protilehlý portál (foto č. 4). O 100 km jižněji se u spodního

portálu tunelu Joberg, kde Metrostav pracuje ve sdružení s místním partnerem Bertelsen & Garpestad, sníh pomalu

ztrácí (foto č. 5). „Momentálně máme mírnou zimu, ale i my jsme tu zažili mrazy kolem minus dvaceti. Během

36 hodin tu taky jednou napadlo až metr sněhu,“ říká vedoucí projektu Ing. Ivan Piršč z divize 5 (foto č. 6) a potvrzuje

postřeh Ing. Bürgela, že tak velké vločky jako v Norsku ještě neviděl. Tunel Joberg prodlužují raziči od západního

portálu metodou Drill&Blast (foto č. 7). Protiražba zatím probíhá NRTM. Až fylity, jež se zatím objevují jen vpravo,

čelbu uzavřou, nastoupí i tady Drill&Blast. Svým pracovníkům v zahraničí (foto č. 8) se Metrostav snaží zajistit

nejlepší podmínky. Jak bydlí, najdete na Facebooku. My prozradíme, že ti z tunelu Joberg se ve svém volnu mohou

věnovat józe, posilovně nebo kurzu angličtiny. A samozřejmě je doprovází dobrá kuchařka (foto č. 9).

„V bedřichovském kvadriatlonu prý nešlo o umístění, ale to

se říká vždycky, pak se odstartuje a každý jede naplno,“ říká Martin Jedlička. „Vítězila však skvělá atmosféra. Za ten

rok, co se potkávám s Heřmanem Volfem z Cesty za snem,

vždy obdivuji, co s kamarády dokáže. Ale hlavně jsem

zjistil, že se při jejich projektech opravdu smazávají rozdíly mezi všemi možnými lidmi. A to je hlavní cíl takových

akcí – nebát se ukázat, že to jde,“ uzavírá Martin Jedlička,

který ve dvojici s Alenou Jančíkovou (foto) nakonec v závodě obsadil krásné čtvrté místo v kategorii. Gratulujeme!

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 5/2016 vyšlo 29. 3. 2016 (6/2016 vyjde 13. 4. 2016) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,

Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_05_2016.indd 4

23.03.16 12:12