Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 05/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 05/2016, Strana 2
Také PK Doprastav má zasebou úspěšný rok
Pod názvy Stožok, Bulhary, Čamovce, Tunežice, Viš-
ňové, Ružomberok, Ruskov (foto č. 1) aBystrička se
skrývají kromě jiného ikamenolomy, které vsoučas-
nosti na Slovensku provozuje akciová spolnost PK
Doprastav. Vznikla před deseti lety sloučením lučenec-
ké firmy Priemysel kama alomů Doprastavu, síd
vŽilině aodroku 2013 je členem Skupiny Metrostav.
Votevírání lomů, přípravě adobýní nerostů avje-
jich zpracování podle požadavků zákazníků má většina ze
70 zaměstnanců firmy bohaté zkušenosti. Zkamenolomů,
kde pracuje téměř 40 dělníků, putují nastavby vápence,
dolomity, granodiority, andezity ičediče zpracované na
kamenivo pro výrobu betonů, malt, bitumenových s
anestmelených ihydraulicky stmelených materiálů.
„Lský rok 2015 můžeme hodnotit jako úspěšný.
Celkem jsme prodali 1,38 milionu tun materlů apodilo
se nám splnit pnované ukazatele jak vevýkonech, tak
vhospodářském výsledku,“ říká předseda představenstva
PK Doprastavu a jeho ředitel Ing.Milan Čerešňák. Kdob-
rému hospodaření firmy přispěly hlavně provozovny,
které jako hlavní dodavatel vozily kamenivo navýznamná
slovenská dopravní díla, jako byly stavby dálnice D1 me-
zi Hubovou aIvachnovou či rychlostní komunikace R2
v úsecích PstrušaKriň a ZvolenPstra, nebo na
tamější velké vodohospodářské stavby, jako třeba bylo
odkanalizování oblasti IlavaDubnica.
Úspěchy pomohly společnosti i k novým investicím
– kamenolom Bulhary třeba vloni doplnila linka nazpra-
coní kameniva nadrobné frakce pro betonárky aoba-
lovny (foto č.2), která by měla přispět k zvýšení odbytu
i efektivnosti této výrobny. Mezi významné zákazníky PK
Doprastavu ostatně paí idalší dciná společnost Me-
trostavu – firma Doprastav Asfalt s šesti svými obalov-
nami. Vloni se naobchodě svých kolegů zkamenolomů
polela ze čtrcti procent.
„Ikdyž lský rok byl výjimečný tím, že byl předvo-
lební aMinisterstvo dopravy se snažilo derpat dotace
zfondů EU, idoroku 2016 jsme vstoupili soptimismem.
Pokud se podí zahájit všechny velké stavby, jak je pláno-
no, mohli bychom získat zakázky nadodávku kameniva
eba naopravu železnice natrati Púchov – Považská Tep-
lá nebo nastavbu kanalizace vNemšové. Pokrovat by
la idostavba dálnice D1 asilnice R2. Věřím, že vsoutě-
žích nanové stavby uspěje iMetrostav azařadí se tak ion
mezi naše významné zákazníky,“ uzavírá Ing.Čerešňák.
Zdroj PK Doprastav
Nové versus staré
ce než roční práce týmu Ing.Jana Krajdla zdivize3
je nahale hlavního nádraží vPraze velmi doe patrná.
Oceláři a sklenáři dokoili rekonstrukci jedné čelní
stěny dvojlodní haly směrem kNovému spojení, nadru
straně je zčela hotová víc než čtvrtina (foto č. 1). Novotou
svítí ivýchodní fada ailehlá střecha (foto č. 2).
Projekt původně uvažoval světším využim horole-
zeckých pra, při stavbě se ale ukázalo výhodněí pou-
žívat plošná lešení. Ztoho, které dnes stojí na uzaeném
3.stupti,lníci sšejí trapézové plechy (foto č. 3)
aotryskávají prvky zasení isvětků (foto č. 4). Rozdíl
mezi rekonstruovanými apůvodními konstrukcemi roz-
poznají icestují, kterým také musí být zcela jasné, kdo
zakázku provádí (foto č.5). Konec stavby, kterou namís-
tě řídí stavbyvedoucí Ing.Lubomír Kukla, je naplánon
naúnor2018. Už dnes je ale možné potvrdit, že divize 3
vrací hale její původní eleganci (foto č. 6).
red, foto Petr Amek
Ing.Jana Krajdla,
vedoucího projektu zdivize 3
Jan Krajdl pracoval v Metrostavu už během studia
na stavební fakultě ČVUT a ve výstavbě Rezidence
Nový Anl pokroval i popromoci vroce 2006. Při-
tal totiž možnosti působit na rozsáhlých asložitých
zakázkách ze všech segmentů stavebnictví, které mu
největší česká stavební firma nabízela.
Kde jste pracoval jako vedoucí projektu?
Zínal jsem na druhé etapě výstavby multifunho
centra SAPA v pražské Libi, kde byl i hotel, potom
sledoval pavilon D v kolínské nemocnici, přestavba
valého protiatomového krytu na záložní pracoviš
Národního digitálního archivu v Hluboké nad Vltavou,
modernizace bývalé sportovní haly TJ Sparta ČKD Praha
naLetné anovostavba multifunkčního centra společnosti
Nisa Air v Mladé Boleslavi. Dnes vedu rekonstrukci za-
stření kolejiště vželezniční stanici Praha hlavní nádraží.
Vedl jste různorodé projekty, který byl nejzajímavější?
Nedá se vytipovat jen jeden znich, všechny byly něčím
zajímavé. Kdybych si ale měl vybrat ten, který mi dal nej-
c, tak to byla hala naLet. Uprosed souvislé zástavby,
kde nebylo možné vytvořit téměř žádné zařízení staveni-
ště akam se skoro nedalo dojet, jsme proli činnosti
obrovského rozsahu – třeba jsme podchytávali obvodové
stěny či zahlubovali objekt ocelé podlaží. Vrámci výmě-
ny sešní vazby jsme vespolupráci snaším provozem
ocelových konstrukcí osazovali 43 m dlouhý příhradový
mostový nosk stáhly systému Macalloy, která byla pou-
žita ipro výplet Trojského mostu. Byla to profesně krásná
stavba, kde jsem se setkal se vším možm, co pozem
stavitelství obší. Nadruhou stranu se ale běžně nese-
tkáte ani sestavbou protiatomového krytu...
Letenská hala sloí hlavně basketbalu. Fandíte mu?
Spíš hokejové Slavii. Tím, že jsem se ale namodernizaci
to haly polel – dnes se jí říká Klovka –, vzaly mě bas-
ketbalistky USK doširšího kádru“ aoslavil jsem snimi
ijejich loňské vítězství vEuroleague Final Four.
Teď opět opravujete halu, ale nádražní...
Naše současná stavba je ale oněčem zcela jiném. Potrvá
dva al roku azvdli bychom ji izakratší dobu, kdyby
neprohala na nejvyženějším nádraží v republice. Ze
smlouvy totiž můžeme pracovat pouze v jeho vyloe-
né části, která je charakterizována jako maxilně dvě
stuptní hrany advě koleje. Aes to „nejede vlak“.
Sčím jste se při stavbě setkali ajak dílo postoupilo?
Co se týče rozsahu ičasu, jsme zhruba vetině zakázky.
Máme hotovou východní fasádu dvoulodního zastřešení
stupť ačelní snu východní lodi směrem kNovému
spojení. V jedné lodi jsme dokončili jeden čtvrtoblouk
adruhý jsme zali rekonstruovat zátkem března. Pro-
jekt uvažoval sopravou asi 200 tun ocelových konstruk.
Už poprvním horolezeckém průzkumu jsme konstatovali,
že tento rozsah je pravděpodobně značně poddimenzova-
ný. Když jsme prvky začali otryskávat, náš odhad se po-
tvrdil – opravu totiž vyžaduje asi dvojsobek konstrukcí.
Hala nad kolejištěm pražského hlavho nádraží patří
mezi nemovité kulturní památky. Jak se vám lí?
žeme ze zkeností potvrdit, že zastřešení bylo navr-
ženo nejen elegantně, ale isprávně aúnosně. Je vit, že
naši předci při jeho návrhu a výrobě přemýšleli. Jejich
potomci se však okonstrukce ne zcela dobře starali. Je
totiž patr, že věinu dnešních oprav vyvolala koroze
způsobená dlouhodobým zatékáním. Halu nikdo neudr-
žoval a nečistil odholuho trusu. Vední části nádraží,
kde stávaly lokomotivy, se našpatném stavu sechy asi
podepsala iparní trakce. My se snažíme maximum prvků
pokonzultaci se statikem apodle přání památkářů repa-
sovat. Týká se to iozdobného litinového zábradlí. Jeho
ocelové spojky sice zkorodovaly a rozpadlo se na ly,
iono je ale svědectvím dovednosti českých oceřů.
Stavěl jste byty, hotel, nemocnici, archiv, sportovtě,
centrum naletišti, jak se vám líbí nanádraží?
Moc, stále se něco noho učím, baví mě to ajsem rád,
že totéž mohu říct očlenech našeho týmu.
strana 2
PME SE
Součástí trati Crossrail vLondýně je SO C510
Nová, 118 km dlouhá železniční trať Crossrail veVelké
Británii, jejíž výstavba bude stát zhruba 16 miliard li-
ber, představuje jeden znejvětších současných projek-
tů v oblasti evropské infrastruktury. Jejím základm
prvkem je 21 km dlouhý dvoutubusový traťový tunel
pod srdcem Londýna. Jedna jeho část nese oznení
SO C510 a pracují na ní i zaměstnanci firmy BeMo
Tunneling (BeMo), která je členem Skupiny Metrostav.
Zavýstavbu SO C510 odpodá sdrení BBMV slo-
žené z firem Balfour Beatty, BeMo, Morgan Sindall
aVinci. Toto podzemní dílo zahrnuje idvě nové stanice
ražené pomocí NRTM. Aprávě zajejich výstavbu včetně
eskalátorových tunelů jsou spoluodpovědní kolegové
ze společnosti BeMo. Jedna stanice – Liverpool Street
(vizualizace) – vznikne vbankovní čtvrti City of London
adruhá – Whitechapel Station – vlondýnském East Endu.
Staveniště obrovských rozrů vcentru města vždy
edstavuje pro dodavatele obrovskou výzvu, ato nejen
logisticky kvůli omezené době záboru plochy na zřízení
staventě ačetným opaením chráním obyvatele před
hlukem a prašností. Důlitá je zde i ochrana starších
podzemních děl a historických patek. Opatrnost při
stavbě SO C510 je nutná také proto, že se jedná otunel
snejtším ražem průměrem 17,5 metru, jaký kdy byl
vůbec vlondýnském jílovcovém podloží proveden.
Pro dovrchní ražbu eskalátorového tunelu se sklonem
30° – ztunelu dostanice – vyvinula firma BeMo vlast
ražební stroj nazvaný Uphill Excavator (foto). Jedná se
ozízení, jež je zavěšené nakolejnici avybavené rame-
nem, naněž se dá namontovat hydraulické kladivo, lopata
nebo pracovní plošina. Nadruhém rameni je zabudono
zízení na nanášení stříkaného betonu, takže stroj je
schopen prot razicí pce jako celek velice bezpečně
aefektivně alze sním eskatorový tunel razit nezávisle
na proní stavebních prací ve stanich. Vzhledem
k tomu, že původní návrh předpokládal úpadní ražbu
eskalátorových tunelů z železnch stanic směrem dolů
dotraťových tunelů, dokázala tak firma BeMo podstatně
zkrátit dobu jejich výstavby.
Uphill Excavator vzbudil veVelké Británii takový ohlas,
že byl vyznamen hned třemi inovními cenami za vel-
ký přínos pro pmyslovou praxi, úsporu času a bezpečný
provoz. Sklý úspěch, blahopřejeme! Zdař bůh!
Alfred Stärk, Robert Dostál, archiv BeMo
1
2
3
4
5
6
1
2
Metrostav_05_2016.indd 2 23.03.16 12:12
Metrostav Metrostav 05/2016, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 05/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 05/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 05/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 05/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 05/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 05/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 05/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 05/2016, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (601 ms)

Rendering Strana 3 (102595): (0/1) (592 ms)

Rendering Strana 2 (102592): (0/1) (634 ms)

Rendering Strana 1 (102590): (0/1) (634 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2955/vth118926-1.jpg (3x)

 i2955/vth118928-1.jpg (2x)

 i2955/bg102592.svg

 i2955/vth118931-1.jpg (2x)

 i2955/vth118934-1.jpg