Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 05/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 05/2017, Strana 2
Úspěch divize Inženýrské aprůmyslové stavby
Spolnost BeMo Tunnelling se vloni vdubnu rozšířila
odivizi Inženýrské aprůmyslové stavby svýkonnostně
silným 4lenným týmem, který sídlí v Dortmundu.
Dlouhodobým cílem nově zřízené divize je přist
rozhodnou měrou kezvýšení obratu ahospořského
výsledku koncernu BeMo.
Dnes kolegové z této divize většinou pracují nastav-
bě lehho metra vKarlsruhe. Toto základní vytížení jim
poskytuje dobrý výkonový základ minilně do konce
letošho roku. Vloni ale pro ně obchodníci získali idalší
zajímavé zakázky. Zoblasti energetiky to je třeba projekt
nazvaný Parní elektrický kotel, objekt 2 – hrubé stavební
aienýrské stavební práce. Vevodohospodářsm seg-
mentu se jim podařilo vysoužit novostavbu haly nausa-
zeniny zČOV veměstě Hürth (vizualizace). BeMo získalo
i zakázku navýstavbu logistického centra veWürselenu.
Zaměstnanci divize Inžerských aprůmyslových staveb
se účastní také budoní 16. stavebho úseku městsho
okruhu vBerně – BAB A100.
Využití synergie ve Skupině Metrostav
BeMo Tunnelling může se svými různými odbornými
odděleními adalšími částmi koncernu vystupovat vbu-
doucnosti jako subjekt s kompletní nabídkou v mnoha
tržních segmentech. Jistě tomu napomůže irozvíjející se
spolupráce sostatmi členy Skupiny Metrostav.
Spolně sdivizí 4 firmy Metrostav třeba divize Inže-
rské aprůmyslové stavby BeMo dokázala vyhrát soutěž
namodernizaci viaduktu Volmarstein namecké dálni-
ciA1, kde bude muset při zachovaném provozu postupně
demolovat staré apostavit dvě nové mostní konstrukce,
samostatné pro každý jízdní sr. Další nabídky sdivizí4
se připravují asledně se plánuje ispolupráce sostat-
ními divizemi Metrostavu. Celkem by divize Inžers
aprůmyslové stavby BeMo měla pokrýt stavbu mostů,
logistických center avodohospodářských staveb.
Peter Henkel, Robert Dostál
Od malých po největší
Metrostav má bohaté zkušenosti z výstavby elekt-
ráren. A to nejen těch malých vodch, kterých už
postavil15, ale pracoval i vtěch největších – a to jak
vČesku, tak na Slovensku. S firmou Westinghouse se
častnil i zrušené soutěže na dostavbu JE Temelín.
Elektrárna Ledvice – výstavba nového zdroje 660 MWe
amoderní administrativní budovy s infocentrem
Elektrárna Tušimice II – opštění hlavního výrobního
bloku s přilehlými objekty, výna některých technologií
Elektrárna Počerady – paroplynový zdroj 880MWe, přiva-
č surové vody, přestavba objektu služeb
Elektrárna Prunéřov II – výna tří kotlů patentova-
m způsobem práce (foto), komplexní stavební obnova
115 objektů pro montáž moderch technologií, výměna
páteřového struskového dopravníku
Plzeňská teplárenská – stavba energetického bloku
MVE Štětí – komplexní výstavba na kč včetně dodávky
technologií a zajištění financování
Ing.Václava Soukupa,
ředitele útvaru zahraničního podniká
Co je pracovní náplní vašeho útvaru?
Sledování, rozvíjení, koordinace ahodnocení zahraničních
aktivit Skupiny Metrostav. Naším prvním úkolem bylo
zmapovat stav podnikání vcizině azpracovat organizačně
řídicí normu, která by zsob jeho řízení definovala, což
se podařilo roku 2013, kdy byla schválena SN C-2.
Daí vývoj vzahraničí byl docela hektický. Rostl tam ob-
jem zakázek, byla provedena první akvizice, koupě BeMo
Tunnelling, oteely se nové perspektivní lokality – třeba
v Polsku, zakládaly se zahraniční dceřiné společnosti,
podnikání v kterých zech bylo naopak ukončeno.
Částně se měnila inaše role, prote pronikat dono-
vých zemí chceme jen velmi omezeně, naopak se chceme
zaměřit narozvoj, koordinaci ahodnocení činností vper-
spektivch lokalitách, kde můžeme vytvářet příležitosti
pro naše vnitropodnikové nosné technologie. Objem
práce vzahraničí by se podle nás neměl příliš ztšovat,
ale je důležité soustředit se nato, aby všechny zakázky,
které mimo naše území získáme, byly provedeny doe.
Kde se firm Skupiny Metrostav nejvíc daří?
Ing.Alešovi Richterovi se spolu sdivizí 5 podařilo Metro-
stav doe prosadit vNorsku, kde nedávno zahájil už třetí
projekt. Brzy by měl podepsat také daísmlouvu naIs-
landu – navýstavbu 5,6 km dlouhého tunelu Dýrafjarðar-
göng, který také bude již třetí tajší zakázkou. Dceřiná
spolnost Subterry – SBT Sverige AB – zase uzavřela
vloni vprosinci smlouvu navybudování části silničních
tunelů Skärholmen, což je taková stockholmská Blanka,
vhodnotě více než pěti miliard korun. Severské země jsou
tedy jednou znašich velmi perspektivních lokalit. Daí je
Polsko. Realizujeme zde nyní tři zakázky vsouběhu. Ta
největší znich – 21km úsek dálnice S7 uGdsku – je
inejvětší zahraniční zakázkou vhistorii Metrostavu.
Jakou úlohu plní vPolsku váš útvar?
Podnikání vPolsku je spojené sdivizí 4 Metrostavu ana-
še role tam je odzačátku jen koordinační ahodnoti. To
znamená, že dbáme nato, aby uzáznamu zakázky dosys-
mu obchodních informací, ať už jej zavá kdokoli ze
Skupiny, vždy figurovala divize 4, která je vPolsku garan-
tem podnikání. Současný ředitel divize 4 Ing.Radim Čáp,
který před třemi lety taměí činnost Metrostavu rozjížděl,
jí vtiskl správnou vizi astrategii. Podnikání vzahraničí je
totiž především olidech, jejich kvalitách aschopnostech
budovat nové vztahy.
Hodně práce teď má Skupina Metrostav vmecku…
Zas v něm působí Ing.Robert Dostál aodroku 2013
firma BeMo Tunnelling, jež akvizice se ukázala jako dob-
rý krok. SBeMo už totiž dnes spolupracují nejen Zakdání
staveb, ale i Subterra aMetrostav. Kromě prací vKarls-
ruhe, Berlíně aZierenberg tunelu, kde pro ni realizujeme
subdovky, začneme letos vesdružení sní i tři nové pro-
jekty – divize 1 Subterry tunely Herrschaftsbuck nal-
nici A 98 a Spitzenberg na A44 a divize 4 Metrostavu
most Volmarstein naA1. BeMo adivize 5 Metrostavu ta
připravují nabídku načást Brennerského bázového tunelu.
Vposlední době se vám tedy dařilo. IvTurecku…
Naše dceřiná firma Metrostav Ankara Inșaat se už zúčast-
nila asi 40 prekvalifikací navelké infrastrukturní zakázky
apodala čti nabídky. Nedávno jsme vTurecku iprvně
usli – vIstanbulu vybudujeme ražený ahloubený přístu-
pový tunel astavební jámu pro výstavbu depa pro metro.
Které daí lokality jsou pro Skupinu zajímavé?
Třeba Bělorusko, kde spolupracujeme s Ing. Josefem
Dufkem adivizí 3 Metrostavu. Dá se očekávat, že se tam
budou měnit společenské podmínky, at u toho jako
první by mohlo být velmi zama.
Zahraniční podnikání se tak vyvíjí správným směrem?
Určitě. Jako handicap cítím jen nedostatek lidí schopch
aochotných projekty vcizině realizovat. Mělo by jich totiž
t asi tak otřetinu víc, než pro kolik máme mimo Česko
práci, protože zaměstnanci nemohou být vzahraničí neo-
mezeně aje nutné je střídat. Příprava nových lidí, zejména
absolventů tréninkem nastávajících zahraničních zakáz-
kách, je tak tou nejlepší investicí dobudoucna.
strana 2
PME SE
1
zkumné projekty řešené v Metrostavu
Žádná velká stavební firma se neobejde bez výzkumné
činnosti. VMetrostavu se provádí zejména aplikovaný
výzkum, jehož výsledky jsou zpravidla využívány přímo
navlastních stavbách.
Zejména v minulosti probíhal výzkum v Metrostavu
bez vazby naexterně podporovaný vědecký projekt ob-
vykle vsouvislosti sprováděním náročch staveb. Jako
íklad lze uvést vývoj samozhutnitelného betonu, který
Metrostav jako první poil nastavbě železnního mostu
uZchova (foto č. 1) nebo technologii vysouvání tune
metra pod Vltavou natrase C. Další formou je výzkum
činnost prováná výhradně uvnitř firmy v rámci men-
ších jednoročních projektů, jejíž výdaje bývají obvykle
uplatněny jako náklady navýzkum, které nepodléhají dani
zíjmu. Tuto činnost tak nepřímo podporuje stát. Posled-
ní formou je účast Metrostavu ve výzkumných projek-
tech podporovaných buď Technologickou agenturou ČR
(TAČR), nebo některým zministerstev. Vrámci takových
programů Metrostav spolupracuje sdaími výzkumnými
organizacemi, například technickými univerzitami.
V letech 2005–2009 se firma polela spolu s VUT
Brno naprojektu zabývajícím se odzkoušením nekovové
kompozitní výztuže se skleněmi nebo uhkovými vlák-
ny pro betonové konstrukce (foto č. 2). Při krátkodobém,
dlouhodobém iopakovaném zažení prvků se ověřilo, že
nejúčinnější je použití uhlíkové předpjaté výztuže.
Vobdobí 2005–2011 Metrostav spolupracoval vevý-
zkumm centru CIDEAS (Centrum integrovaného navr-
hování progresivních konstrukcí řízené Stavební fakultou
ČVUT). Vrámci programu, který podporovalo Minister-
stvo školství, mdeže atělovýchovy, byl třeba proveden
rozhlý výzkum požární odolnosti tunelových ostění, je-
hož výsledky byly využity při výstavbě tunelu Libouchec.
Vletech 2011–2015 se Metrostav stal hlavním řeši-
telem projektu, jenž byl koncipován nařešení prob
spojených svýstavbou jaderné elektrárny Temelín. Pod-
porovalo jej Ministerstvo průmyslu aobchodu aspole-
šitelem byla Stavební fakulta ČVUT. Prote tato zakázka
nebyla realizona, bylo zaření projektu upraveno
ajeho výsledky Metrostav využil nastavbách Trojského
mostu, ELI Beamlines alávky vČekovicích.
Vsoučasné době je Metrostav jedním ze zakládach
členů výzkumho centra CESTI (Centrum pro efektiv
a udržitelnou infrastrukturu, které řídí Stavební fakulta
ČVUT a podporuje TAČR). Odborci v něm pracují na
řešení některých technologií z oblasti tunelů a mostů.
Činnost centra je plánována dokonce roku 2019.
Vnavazujících článcích budou přiblížena některá kon-
krétní řešená výzkumná témata.
Prof.Ing.Jan L. Vítek, CSc., FEng.
2
Firma BeMo Tunnelling je 100% dceřinou společnos
Metrostavu. Sídlí vInnsbrucku, kde má centralizovanou
ekonomickou správu. Vlastní tři dceřiné společnosti
– BeMo Deutschland, kde jsou sloučeny zdrojepro
výstavbu důlních děl vNěmecku, BeMo USA aBeMo
Canada. Dále má poloviční podíl vefirch Morgan
BeMo aMetrostav BeMo ANS. Přímo pracují podBeMo
Tunnelling tři pobočky – vNěmecku, Švédsku
avNorsku. Hlavní je ta první, nazvaná Niederlassung
West, vníž působí divize Tunelové stavby, Inženýrs
aprůmyslové stavby, Údržba isanace staveb,Speclní
zakládání aGeodetický igeotechnický monitoring.
Firma je registrovaná i ve Velké Británii avNorsku.
Metrostav_05_2017.indd 2 20.03.17 11:27
Metrostav Metrostav 05/2017, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 05/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 05/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 05/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 05/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 05/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 05/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 05/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 05/2017, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (405 ms)

Rendering Strana 3 (102497): (0/1) (398 ms)

Rendering Strana 2 (102492): (0/1) (444 ms)

Rendering Strana 1 (102486): (0/1) (442 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2930/vth118676-1.jpg (3x)

 i2930/vth118682-1.jpg (3x)

 i2930/bg102492.svg

 i2930/vth118687-1.jpg (3x)

 i2930/vth118696-1.jpg