Jeden den na stavbách
divize 9 v Praze a v Peci
22. března 2017 / 5 / XXIX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Václava Soukupa,
vedoucího ÚZAP Skupiny MTS str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
Výzkumné projekty řešené ve
společnosti Metrostav str. 2
A .S.
Stavba pro energetiku
V
Na pražské Císařské louce už dávno
nestojí jen řada topolů str. 3
Nové stroje na stříkání betonu do
malých profilů str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Na dálnici D1 se opět pracuje
Po zimní přestávce zahájili 13. března stavbaři z divize 4
vedení týmem Ing. Zdeňka Ludvíka práce na modernizaci
dálnice D1 v úseku Psáře–Soutice. Řidiči se proto při
cestě do Brna musí opět obrnit trpělivostí. Stavbu by měl
Metrostav v tomto úseku dokončit ještě letos.
Výuka v praxi
Smluvní žáci Metrostavu,
kteří studují obor tesař
na SPŠS a SOŠ stavební
a technické v Ústí nad
Labem či na SOŠ a SOU
stavební v Kolíně, se
9. března zúčastnili školení
o systémovém bednění ve společnosti PERI. Za dohledu
mistra odborného výcviku si mimo jiné vyzkoušeli také
skládání a rozebírání bednění, což se jim při praxi na
stavbách bude určitě hodit.
Daruj krev
s Metrostavem
Dvaadvacáté pokračování
firemní akce se uskuteční
v pátek 7. dubna 2017.
Dobrovolní dárci krve se mohou
hlásit na konkrétní hodinu odběru
prostřednictvím firemního intranetu.
Děkujeme všem,
kdo se k akci připojí!
Ze zimy přejíždíme do léta
S končící zimou je opět vhodné pamatovat na nutnost
přezutí firemních i soukromých aut na letní gumy. Své
služby k tomu nabízí i pneuservis Metrostavu Stavebniny
v Horních Počernicích. Otevřeno má od pondělí do pátku
mezi 7. a 18. hodinou. Objednání na přesný termín je
možné prostřednictvím internetu na www.mpneuservis.cz
nebo telefonicky u Stanislava Kloučka.
V rámci komplexní obnovy Elektrárny Prunéřov II přestavěla divize 3 vedená týmem Ing. Zdeňka Hoška téměř všechny objekty v rozlehlém areálu. Kromě oprav a modernizací
budov provedla také potřebné stavební úpravy pro montáž nového technologického vybavení. Ve strojovně (foto) se týkaly zejména oceli a železobetonů. Foto Petr Adámek
Divize 1 odstraňuje bariéry v plzeňské radnici
Všechno je o lidech
Malou, ale náročnou stavbu zahájilo nedávno plzeňské
oblastní zastoupení divize 1 – vestavbu výtahu do památkově chráněné radnice západočeské metropole (foto č. 1). O tom, že tento úkol nebude jednoduchý, svědčí už to, že do první soutěže na provedení díla se nikdo
nepřihlásil. Nevyšel ani pokus přímo oslovit vybrané
firmy. Úspěšný byl až třetí tendr, když radnice změnila zadávací podmínky – zdvojnásobila dobu výstavby
a nelimitovala cenu. Ze čtyř firem, které se o zakázku
ucházely, vyhrál s nejnižší nabídkou Metrostav.
Za pouhé 4,5 měsíce vystavěla divize 6 v Bánovcích
nad Bebravou obchodní galerii Primum (foto). „Odevzdali jsme ji v požadovaném termínu a kvalitě díky
obětavému nasazení týmu – přípraváře Ing. Mariana
Moučky a stavbyvedoucího Ing. Marka Jekieleka, ale
i dělníků Ľubomíra Stopky a Ladislava Tileše,“ děkuje
kolegům vedoucí projektu Ing. Lubomír Mik.
„Byla to naše první stavba na Slovensku – v neznámém prostředí, s krátkým termínem a předem nezajištěnými kapacitami v již rozběhlé stavební sezóně. Komplikaci představovala i blízkost bytových domů, jejichž
obyvatele rušil hluk ze stavby. Některé práce, třeba leštění
drátkobetonových podlah, jsme totiž z technologických
důvodů museli provádět i v nočních hodinách. S lidmi
jsme ale aktivně komunikovali, o všem je informovali,
a tak s námi měli trpělivost,“ vzpomíná Ing. Mik.
Původně měly být v OG Primum tři prodejny – konfekce, obuv a hračky. V rámci změny stavby před dokončením jsou v ní nakonec nájemní prostory čtyři a se zcela
jinou nabídkou – OKAY, PEPCO, Textilmarket a kavárna
Delikana. „Už se těšíme, jak si v Delikaně dáme voňavou kávu. A věřím, že to nebude naše poslední společné
posezení. Investor byl totiž s naší prací spokojený a my
bychom rádi ve spolupráci pokračovali,“ říká Ing. Mik.
jen z ochozu městské katedrály. Součástí druhé etapy
díla bude i přestavba sociálních zařízení v přízemí a také
úpravy podzemí, kde se už dostali ke slovu archeologové.
Celá stavba se v pěti podlažích dotkne prostor o souhrnné
plošné rozloze zhruba 440 m². Hodně práce při ní čeká
i na restaurátory a nezbytné jsou konzultace se statikem,
třeba při rozebírání gotické valené klenby v suterénu.
„Stavba probíhá za plného provozu radnice. I když
jsme ji obklopili provizorními stěnami, musíme brát
ohled na konání zastupitelstva i rad a na pořádání svateb.
Metrostav spojí sídliště Máj a Vltava
V Českých Budějovicích Metrostav zvítězil ve veřejné
soutěži na výstavbu asi 700 metrů dlouhé silnice, která
přímo spojí sídliště Máj a Vltava. Místní obyvatelé na
to netrpělivě čekají už více než dvě desetiletí. Pokud
se nebude nikdo odvolávat, bylo by možné podepsat
smlouvu na přelomu března a dubna. „Hned poté by začaly
práce, které potrvají přibližně jeden rok,“ řekl náměstek
budějovického primátora František Konečný.
1
Každoroční jednání odborářů
V úterý 14. března se uskutečnila konference základní
organizace OS Stavba Metrostav. Kromě delegátů
a dalších hostů se jí zúčastnil i generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát a personální ředitel Mgr. Tomáš
Zámečník, MBA. Foto Eva Kořínková. Více příště.
Metrostav_05_2017.indd 1
Tým Ing. Miroslava Kšíra se do práce pustil vloni
v polovině prosince. Protože výtah protne nepřetržitě provozovaný úřad v místech, kde se nacházejí toalety, musí
stavbaři prvně vybudovat nové – samozřejmě bezbariérové – a teprve pak mohou přistoupit k demolici původních
a k vlastní stavbě zdviže, která zajistí přístup do radnice
také osobám s omezenou pohyblivostí.
V první etapě prací (foto č. 2) – do 30. dubna – projdou úpravami části 2. a 3. nadzemní podlaží. Poté, co
zde vybudované toalety budou uvedeny do předčasného
užívání, nastane od 1. května do 12. října čas na zhotovení
výtahové šachty a osazení výtahu. Jeho prosklená horní
stanice sice přesáhne sedlovou střechu budovy, ale nenaruší pohled z náměstí, protože novostavba bude vidět
2
Ve čtvrtek, v sobotu a při mimořádných návštěvách proto
musíme omezit hlučné a prašné práce,“ říká Ing. Kšír.
Velkou část činností provádějí zaměstnanci Metrostavu vlastními silami. Vzhledem k tomu, že jediný přístup
na staveniště vede průjezdem se světlostí 1800 krát
2300 mm, projde skoro veškerý materiál – vybouraný
i vestavovaný – jejich rukama. Minitechniku je tu totiž
možné nasadit jen na některé vodorovné přesuny.
Kromě výtahu umožní bezbariérový přístup do většiny
prostor radnice i nově nainstalovaná zdvihací plošina, jež
překoná výškový rozdíl podlah u vstupu do obřadní síně.
Obyvatelé Plzně se už dokončení díla nemohou dočkat. Od prvních slibů na něj totiž čekali víc než 20 let.
–red–, foto archiv stavby
–red–, foto archiv stavby
20.03.17 11:27