strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

U Brna staví divize 1 haly s plochou 12 tisíc m2

Lisovna, svařovna a sklad. Hned tři budovy rozšíří výrobní areál společnosti s.n.o.p. CZ v průmyslové zóně

v Pohořelicích jižně od Brna. Nové objekty zaberou

plochu 12 tisíc m2 a budou napojeny na výrobní část

závodu, kde se vyrábějí automobilové součástky.

Stavbaři pod vedením Ing. Ondřeje Kučery z divize 1

v současné době montují v Pohořelicích ocelové konstrukce (foto č. 1), opláštění a pracují i na zastřešení

objektů. „Každá stavba je podle mého názoru něčím výjimečná, tady to bylo vybudování členitého betonového

kanálu o rozměrech 4,5 x 3,5 metru, který poslouží pro

osazení výrobních technologií investora, tedy speciálních

lisů,“ říká Ing. Kučera. Po dokončení technologického kanálu stavbaři všechny objekty uzavřou a pustí se do drátkobetonových podlah a vnitřních rozvodů.

Nové objekty vyrůstají na celkové ploše 12 tisíc m2. Lisovna bude měřit 115 x 50 m, svařovna 85 x 35 m a sklad

100 x 300 m. Práce na nich začaly loni v říjnu, dnes už

některé části nových objektů stojí (foto č. 2). Investor

ale přichází s nejrůznějšími změnami, což stavbařům

komplikuje postup prací. Musí však při nich dodržet dva

důležité termíny. Prvním mezníkem je 22. květen, kdy

má být dokončena hala malé lisovny. „Tento termín je

opravdu napjatý, a to především kvůli zmiňovaným změnám ze strany investora a v neposlední řadě i v důsledku

chladnější zimy, než jsme byli v uplynulých letech zvyklí,“

vysvětluje vedoucí projektu. Druhým termínem je pak

úplné dokončení stavby. Je naplánováno na konec srpna,

ale Ing. Kučera předpokládá, že by jeho tým mohl celou

zakázku dokončit s předstihem, aby mohl výrobce co

nejdřív vybavit objekty potřebnými technologiemi.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

První písemné záznamy o městě, kterému se dnes říká

Pohořelice, uvádějí za název obce Borlitz a pocházejí

z roku 1222. Teprve v 16. století se v písemných

záznamech vyskytuje i český název – Pohořelice.

Existují dvě domněnky o jeho původu. Jedna přisuzuje

název osobnímu jménu Pohořel, od kterého byly

odvezeny i Pohořelice. Ta druhá potom předpokládá, že

název začali užívat lidé pohořelí, a město tedy vzniklo

na místě někdejší osady zničené požárem.

Na Císařské louce už nestojí jen řada topolů

Od doby, kdy klid na Císařské louce velebila písnička Karla Hašlera, se oblíbené výletní místo Pražanů

dost změnilo. Své o tom ví i tým Ing. Ivana Kubíčka

z divize 3, jenž zde musí velmi rychle zrekonstruovat

a o patro zvýšit loděnici ASC Dukla, která slouží jako

tréninkové zázemí oddílu kanoistiky a veslování.

Stavby u řeky vždycky nejvíc komplikuje voda. U loděnice Dukly stačí jen 20letá, aby zaplavila suterény až

do výšky jednoho metru. Při 1000leté v roce 2002 ale

hladina Vltavy sahala v přízemním skladu lodí až pod

strop. „Během prací nám každé zvýšení průtoku řeky přinese problém. I proto musíme staveništní buňky umístit

na ponton. Až loděnici dokončíme, už to budou mít vodáci

jednodušší – vynesou skify, veslice a kanoe do bezpečí,

otevřou vrata a sklad lodí zaplaví,“ říká vedoucí projektu.

Čeští reprezentanti si zaslouží reprezentativní zázemí

Na Císařskou louku nastoupila divize 3 teprve 6. února

a celou zakázku pro Ministerstvo obrany České republiky

by měla dokončit ještě letos, do 27. listopadu. Za pouhých

deset měsíců musí odstrojit starou loděnici z roku 1997,

tryskovou injektáží zvýšit únosnost jejích základů, sanovat či zesílit původní nosné konstrukce a nad celým

půdorysem vystavět nové patro o ploše téměř 500 m² pro

tělocvičnu, posilovnu a místnost trenažérů. Objekt je také

nutné přestavět, zateplit a doplnit širokým pozorovacím

balkonem zavěšeným na ocelových táhlech. „Cílem díla

je nejen rozšířit zimní tréninkové možnosti sportovců

a zvýšit jejich komfort, ale také změnit výraz stavby tak,

aby důstojně reprezentovala špičkový vodácký oddíl,

jehož členové jsou jádrem reprezentace ČR i medailisté

z olympiád a mistrovství světa,“ uvádí v technické zprávě

autoři projektu z Atelieru M1 architekti.

Podle nich navrženou loděnici nepůjde přehlédnout –

její nový plechový obvodový plášť by měl do dálky zářit

žlutobílou a stříbrnošedou barvou a upoutá pozornost

i kruhovými okny a světlíky (vizualizace). Pro sportovce

ale bude jistě podstatnější úprava a rozšíření interiérů

i jejich nové a moderní technické zařízení, zejména větrání.

Jiří Kopáč z divize 6 Metrostavu, který v ASC Dukla na Císařské louce trénuje už 12 let a se čtyřkou lehkých vah

bez kormidelníka se úspěšně probojoval na olympijské

hry do Londýna i Rio de Janeira, totiž současný stav loděnice popsal slovy: „Nevyhovující zázemí, jeden záchod

pro 30 vodáků a v šatně sportovní smrádek.“

„Provozovateli na stavbě velmi záleží a všichni jeho

zástupci jsou velmi vstřícní. Také proto věřím, že zakázku

dokončíme i přes napjatý termín včas a v požadované

kvalitě,“ uzavírá Ing. Kubíček, jehož týmu zvedá v těžkých

situacích náladu pozorování místní ondatří rodinky. Jen

na ty topoly nedojde. Místo nich zahradníci u loděnice

vysadí devět jiných alejových stromů. Zřejmě proto, že

„Hašlerovy“ štíhlé vlašské topoly (Populus nigra cv. Italica) nepatří mezi původní druhy české květeny.

1

2

Nové stroje na stříkání betonu do malých profilů

Divize 11 nedávno zakoupila dva stroje na stříkání betonu, které jsou díky svým přepravním rozměrům vhodné

zejména pro výstavbu menších děl. Manipulátor MEYCO ORUGA s pevným rámem a otočným stříkacím teleskopickým ramenem na pásovém podvozku slouží v kombinaci s externím čerpadlem betonu MEYCO SUPREMA

k nanášení betonové směsi na stěny podzemních i povrchových staveb. Oba stroje vyrobila švýcarská firma Atlas

Copco MEYCO a dnes pracují na propojkách mezi troubami tunelu Ejpovice (foto Miroslav Chaloupka).

Divize 6 opravuje ojedinělou přehradu

Stavba husinecké přehrady začala v roce 1934 a žula

se na ni dovážela lanovkou z malého lomu na Kobylí

hoře u Žernovic. Hráz byla dokončena 23. června 1939

a náklady na její výstavbu dosáhly 16 milionů korun.

Dnes je husinecká přehrada (gravitační zděná

stavba) údajně poslední svého druhu nejen u nás, ale

i v Evropě. Její hráz je vysoká 34 metrů a v koruně má

délku 197 metrů. Vodní plocha nádrže činí 61 hektarů

a její maximální hloubka dosahuje 25,5 metru.

Maximální objem přehrady může být 6,55 milionu m³.

Metrostav_05_2017.indd 3

1500

MEYCO SUPREMA – externí čerpadlo

2

3

4

5

6

7

7940

1

9

4000

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1900

3220

2550

8

1870

1500

Martina Vampulová, foto archiv stavby

MEYCO ORUGA – manipulátor

°

Divize 6 vodohospodářské stavby ovládá

Rekonstrukce husinecké přehrady se vedle strojovny

bude týkat také dvou výpustí (DN 1400), na nichž je třeba vyměnit segmentové uzávěry a doplnit je o klapkový

uzávěr. Kromě toho stavbaři zamění původní uzávěry na

výpusti DN 600 mm, které nahradí jeden klapkový a jeden

kuželový. Opravovat se bude i líc hráze (foto), kterou je

potřeba očistit, doplnit spárování a provést injektáž. Tyto

práce provedou horolezci. Líc hráze tvoří řádkové zdivo,

jinak je hráz zděná, vyklenutá proti vodě. Tížní strana je

postavena z lomového kamene.

„Při rekonstrukci husinecké nádrže uplatníme naše

dosavadní zkušenosti s vodohospodářskými díly. S kolegou Otto Hrodkem už totiž máme několik podobných

staveb za sebou. V přípravě nás doplní kolegyně Petra

Kačírková a popravdě musím říct, že jsme se všichni tři na

tuto zakázku těšili. Stavby na vodě totiž divize 6 v Jihočeském kraji prováděla běžně a rádi jsme na nich pracovali.

V poslední době jsme se však obávali, že po dokončení

plánovaných úprav na Vltavě jejich počet poklesne. Jsem

rád, že jsme se mýlili,“ uzavírá Ing. Hromádka.

70

Po rekonstrukci koruny hráze husinecké přehrady, která se na řece Blanici vypíná nad městem Husinec nedaleko Prachatic, čeká tamější vodní dílo další důležitá

oprava. Tým Ing. Milana Hromádky z divize 6 u něj

vymění a doplní uzávěry spodních výpustí, opraví líc

hráze a zrekonstruuje technologie strojovny. Držíme

stavbařům palce, aby jim práci nezkomplikovaly žádné

velké povodně.

„Doufám, že se velká voda řece Blanici během rekonstrukce vyhne. V případě povodňového stavu bychom

totiž měli na nutná bezpečnostní opatření čas nejvýš šest

hodin,“ konstatuje vedoucí projektu.

Rekonstrukce vodního díla ale bude náročná sama

o sobě i bez povodní. Začala demontážemi stávajících

technologií strojovny, které vystřídají bourací práce. Velké

množství odstraňovaného materiálu a hmotnost strojních

technologií, jež bude potřeba dopravit na místo osazení,

přidělávají stavbařům vrásky na čele, protože tu mají jen

velmi málo manipulačního prostoru.

„Budeme si muset poradit i s výběrem specifického

kamene pro obklad nových konstrukcí tak, abychom se

co nejvíce přiblížili původnímu,“ dodává Ing. Hromádka.

Technická specifikace

Výkon naftového motoru

Příkon elektrické energie

Maximální stříkací výška

Hladina hluku (LWA)

Hmotnost

Přepravní rozměry: délka podvozku

Přepravní rozměry: délka s ramenem

Přepravní rozměry: šířka

Přepravní rozměry: výška

16,7 kW

7,5 kW

11,16 m

90 dB

2100 kg

2290 mm

5570 mm

1200 mm

2230 mm

Čerpací jednotka

Dávkovací systém

Rám

Nádrž na hydraulický olej

Displej

Řídicí skříň

Nádrž na přídavný prostředek

Hydraulika jednotky čerpadla

Jednotka na redukci tlaku vzduchu

Technická specifikace

Výkon elektromotoru

11 kW

Spotřeba stlačeného vzduchu

cca 10 m3/min

Pro stroj s hydr. pístnicemi Ø 100 mm při naplnění 75 %:

Čerpací výkon

max. 15 m3/h

Vztlakový průměr

300 m

Vztlaková výška

50 m

Max. čerpací tlak (beton)

74 bar

Hladina hluku (LWA)

77 dB

Hmotnost

2200 kg

20.03.17 11:27