strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
U Brna staví divize 1 haly s plochou 12 tisíc m2
Lisovna, svařovna a sklad. Hned tři budovy rozšíří výrobní areál společnosti s.n.o.p. CZ v průmyslové zóně
v Pohořelicích jižně od Brna. Nové objekty zaberou
plochu 12 tisíc m2 a budou napojeny na výrobní část
závodu, kde se vyrábějí automobilové součástky.
Stavbaři pod vedením Ing. Ondřeje Kučery z divize 1
v současné době montují v Pohořelicích ocelové konstrukce (foto č. 1), opláštění a pracují i na zastřešení
objektů. „Každá stavba je podle mého názoru něčím výjimečná, tady to bylo vybudování členitého betonového
kanálu o rozměrech 4,5 x 3,5 metru, který poslouží pro
osazení výrobních technologií investora, tedy speciálních
lisů,“ říká Ing. Kučera. Po dokončení technologického kanálu stavbaři všechny objekty uzavřou a pustí se do drátkobetonových podlah a vnitřních rozvodů.
Nové objekty vyrůstají na celkové ploše 12 tisíc m2. Lisovna bude měřit 115 x 50 m, svařovna 85 x 35 m a sklad
100 x 300 m. Práce na nich začaly loni v říjnu, dnes už
některé části nových objektů stojí (foto č. 2). Investor
ale přichází s nejrůznějšími změnami, což stavbařům
komplikuje postup prací. Musí však při nich dodržet dva
důležité termíny. Prvním mezníkem je 22. květen, kdy
má být dokončena hala malé lisovny. „Tento termín je
opravdu napjatý, a to především kvůli zmiňovaným změnám ze strany investora a v neposlední řadě i v důsledku
chladnější zimy, než jsme byli v uplynulých letech zvyklí,“
vysvětluje vedoucí projektu. Druhým termínem je pak
úplné dokončení stavby. Je naplánováno na konec srpna,
ale Ing. Kučera předpokládá, že by jeho tým mohl celou
zakázku dokončit s předstihem, aby mohl výrobce co
nejdřív vybavit objekty potřebnými technologiemi.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
První písemné záznamy o městě, kterému se dnes říká
Pohořelice, uvádějí za název obce Borlitz a pocházejí
z roku 1222. Teprve v 16. století se v písemných
záznamech vyskytuje i český název – Pohořelice.
Existují dvě domněnky o jeho původu. Jedna přisuzuje
název osobnímu jménu Pohořel, od kterého byly
odvezeny i Pohořelice. Ta druhá potom předpokládá, že
název začali užívat lidé pohořelí, a město tedy vzniklo
na místě někdejší osady zničené požárem.
Na Císařské louce už nestojí jen řada topolů
Od doby, kdy klid na Císařské louce velebila písnička Karla Hašlera, se oblíbené výletní místo Pražanů
dost změnilo. Své o tom ví i tým Ing. Ivana Kubíčka
z divize 3, jenž zde musí velmi rychle zrekonstruovat
a o patro zvýšit loděnici ASC Dukla, která slouží jako
tréninkové zázemí oddílu kanoistiky a veslování.
Stavby u řeky vždycky nejvíc komplikuje voda. U loděnice Dukly stačí jen 20letá, aby zaplavila suterény až
do výšky jednoho metru. Při 1000leté v roce 2002 ale
hladina Vltavy sahala v přízemním skladu lodí až pod
strop. „Během prací nám každé zvýšení průtoku řeky přinese problém. I proto musíme staveništní buňky umístit
na ponton. Až loděnici dokončíme, už to budou mít vodáci
jednodušší – vynesou skify, veslice a kanoe do bezpečí,
otevřou vrata a sklad lodí zaplaví,“ říká vedoucí projektu.
Čeští reprezentanti si zaslouží reprezentativní zázemí
Na Císařskou louku nastoupila divize 3 teprve 6. února
a celou zakázku pro Ministerstvo obrany České republiky
by měla dokončit ještě letos, do 27. listopadu. Za pouhých
deset měsíců musí odstrojit starou loděnici z roku 1997,
tryskovou injektáží zvýšit únosnost jejích základů, sanovat či zesílit původní nosné konstrukce a nad celým
půdorysem vystavět nové patro o ploše téměř 500 m² pro
tělocvičnu, posilovnu a místnost trenažérů. Objekt je také
nutné přestavět, zateplit a doplnit širokým pozorovacím
balkonem zavěšeným na ocelových táhlech. „Cílem díla
je nejen rozšířit zimní tréninkové možnosti sportovců
a zvýšit jejich komfort, ale také změnit výraz stavby tak,
aby důstojně reprezentovala špičkový vodácký oddíl,
jehož členové jsou jádrem reprezentace ČR i medailisté
z olympiád a mistrovství světa,“ uvádí v technické zprávě
autoři projektu z Atelieru M1 architekti.
Podle nich navrženou loděnici nepůjde přehlédnout –
její nový plechový obvodový plášť by měl do dálky zářit
žlutobílou a stříbrnošedou barvou a upoutá pozornost
i kruhovými okny a světlíky (vizualizace). Pro sportovce
ale bude jistě podstatnější úprava a rozšíření interiérů
i jejich nové a moderní technické zařízení, zejména větrání.
Jiří Kopáč z divize 6 Metrostavu, který v ASC Dukla na Císařské louce trénuje už 12 let a se čtyřkou lehkých vah
bez kormidelníka se úspěšně probojoval na olympijské
hry do Londýna i Rio de Janeira, totiž současný stav loděnice popsal slovy: „Nevyhovující zázemí, jeden záchod
pro 30 vodáků a v šatně sportovní smrádek.“
„Provozovateli na stavbě velmi záleží a všichni jeho
zástupci jsou velmi vstřícní. Také proto věřím, že zakázku
dokončíme i přes napjatý termín včas a v požadované
kvalitě,“ uzavírá Ing. Kubíček, jehož týmu zvedá v těžkých
situacích náladu pozorování místní ondatří rodinky. Jen
na ty topoly nedojde. Místo nich zahradníci u loděnice
vysadí devět jiných alejových stromů. Zřejmě proto, že
„Hašlerovy“ štíhlé vlašské topoly (Populus nigra cv. Italica) nepatří mezi původní druhy české květeny.
1
2
Nové stroje na stříkání betonu do malých profilů
Divize 11 nedávno zakoupila dva stroje na stříkání betonu, které jsou díky svým přepravním rozměrům vhodné
zejména pro výstavbu menších děl. Manipulátor MEYCO ORUGA s pevným rámem a otočným stříkacím teleskopickým ramenem na pásovém podvozku slouží v kombinaci s externím čerpadlem betonu MEYCO SUPREMA
k nanášení betonové směsi na stěny podzemních i povrchových staveb. Oba stroje vyrobila švýcarská firma Atlas
Copco MEYCO a dnes pracují na propojkách mezi troubami tunelu Ejpovice (foto Miroslav Chaloupka).
Divize 6 opravuje ojedinělou přehradu
Stavba husinecké přehrady začala v roce 1934 a žula
se na ni dovážela lanovkou z malého lomu na Kobylí
hoře u Žernovic. Hráz byla dokončena 23. června 1939
a náklady na její výstavbu dosáhly 16 milionů korun.
Dnes je husinecká přehrada (gravitační zděná
stavba) údajně poslední svého druhu nejen u nás, ale
i v Evropě. Její hráz je vysoká 34 metrů a v koruně má
délku 197 metrů. Vodní plocha nádrže činí 61 hektarů
a její maximální hloubka dosahuje 25,5 metru.
Maximální objem přehrady může být 6,55 milionu m³.
Metrostav_05_2017.indd 3
1500
MEYCO SUPREMA – externí čerpadlo
2
3
4
5
6
7
7940
1
9
4000
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1900
3220
2550
8
1870
1500
Martina Vampulová, foto archiv stavby
MEYCO ORUGA – manipulátor
°
Divize 6 vodohospodářské stavby ovládá
Rekonstrukce husinecké přehrady se vedle strojovny
bude týkat také dvou výpustí (DN 1400), na nichž je třeba vyměnit segmentové uzávěry a doplnit je o klapkový
uzávěr. Kromě toho stavbaři zamění původní uzávěry na
výpusti DN 600 mm, které nahradí jeden klapkový a jeden
kuželový. Opravovat se bude i líc hráze (foto), kterou je
potřeba očistit, doplnit spárování a provést injektáž. Tyto
práce provedou horolezci. Líc hráze tvoří řádkové zdivo,
jinak je hráz zděná, vyklenutá proti vodě. Tížní strana je
postavena z lomového kamene.
„Při rekonstrukci husinecké nádrže uplatníme naše
dosavadní zkušenosti s vodohospodářskými díly. S kolegou Otto Hrodkem už totiž máme několik podobných
staveb za sebou. V přípravě nás doplní kolegyně Petra
Kačírková a popravdě musím říct, že jsme se všichni tři na
tuto zakázku těšili. Stavby na vodě totiž divize 6 v Jihočeském kraji prováděla běžně a rádi jsme na nich pracovali.
V poslední době jsme se však obávali, že po dokončení
plánovaných úprav na Vltavě jejich počet poklesne. Jsem
rád, že jsme se mýlili,“ uzavírá Ing. Hromádka.
70
Po rekonstrukci koruny hráze husinecké přehrady, která se na řece Blanici vypíná nad městem Husinec nedaleko Prachatic, čeká tamější vodní dílo další důležitá
oprava. Tým Ing. Milana Hromádky z divize 6 u něj
vymění a doplní uzávěry spodních výpustí, opraví líc
hráze a zrekonstruuje technologie strojovny. Držíme
stavbařům palce, aby jim práci nezkomplikovaly žádné
velké povodně.
„Doufám, že se velká voda řece Blanici během rekonstrukce vyhne. V případě povodňového stavu bychom
totiž měli na nutná bezpečnostní opatření čas nejvýš šest
hodin,“ konstatuje vedoucí projektu.
Rekonstrukce vodního díla ale bude náročná sama
o sobě i bez povodní. Začala demontážemi stávajících
technologií strojovny, které vystřídají bourací práce. Velké
množství odstraňovaného materiálu a hmotnost strojních
technologií, jež bude potřeba dopravit na místo osazení,
přidělávají stavbařům vrásky na čele, protože tu mají jen
velmi málo manipulačního prostoru.
„Budeme si muset poradit i s výběrem specifického
kamene pro obklad nových konstrukcí tak, abychom se
co nejvíce přiblížili původnímu,“ dodává Ing. Hromádka.
Technická specifikace
Výkon naftového motoru
Příkon elektrické energie
Maximální stříkací výška
Hladina hluku (LWA)
Hmotnost
Přepravní rozměry: délka podvozku
Přepravní rozměry: délka s ramenem
Přepravní rozměry: šířka
Přepravní rozměry: výška
16,7 kW
7,5 kW
11,16 m
90 dB
2100 kg
2290 mm
5570 mm
1200 mm
2230 mm
Čerpací jednotka
Dávkovací systém
Rám
Nádrž na hydraulický olej
Displej
Řídicí skříň
Nádrž na přídavný prostředek
Hydraulika jednotky čerpadla
Jednotka na redukci tlaku vzduchu
Technická specifikace
Výkon elektromotoru
11 kW
Spotřeba stlačeného vzduchu
cca 10 m3/min
Pro stroj s hydr. pístnicemi Ø 100 mm při naplnění 75 %:
Čerpací výkon
max. 15 m3/h
Vztlakový průměr
300 m
Vztlaková výška
50 m
Max. čerpací tlak (beton)
74 bar
Hladina hluku (LWA)
77 dB
Hmotnost
2200 kg
20.03.17 11:27