Když nejsou zakázky doma,

staví Metrostav v zahraničí

23. března 2018 / 5 / XXX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Romana Vildnera,

oblastního ředitele divize 8 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Proluku u stanice metra Vysočanská

vyplní polyfunkční dům str. 2

Modernizace systému zásobování

palivem na letišti v Ruzyni str. 3

Mjønes, Slørdal, Åstfjordbrua

Metrostav dokončil obchodní centrum

Green Park v Benešově str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Divize 5 zahájí velkou železniční stavbu

Zástupci Metrostavu podepsali 13. března smlouvu na

optimalizaci traťového úseku Praha Hostivař – Praha

hl. n., II. etapa. Metrostav je lídrem sdružení, v němž

jsou ještě zastoupeny firmy Swietelsky Rail CZ a SMP CZ.

Výstavbu bude řídit tým Ing. Ladislava Šabacha z divize 5.

Do roku 2021 mezi pražským hlavním nádražím a nádražím

Hostivař vznikne první tuzemská čtyřkolejná trať a nová

železniční stanice na Zahradním Městě i zastávka v Edenu.

Premiér v muzeu

V pondělí 12. března

se uskutečnil kontrolní

den Ministerstva kultury

za účasti předsedy vlády ČR

Andreje Babiše. Spolu

s delegací, v níž byl i ministr

kultury Ilja Šmíd, si premiér

za velkého zájmu médií prvně prohlédl historickou

budovu Národního muzea. V doprovodu ředitele muzea

Michala Lukeše a ředitele výstavby Jana Kučery z divize 9

(foto) navštívil kopuli i panteon a stručně se seznámil

s průběhem rekonstrukce. Prohlídku zakončil průchodem

spojovací chodby do sousední nové budovy, odkud

pokračoval do Státní opery, Nové scény Národního divadla,

Invalidovny a Veletržního paláce.

Pozvánka na výstavu fotografií

Ve foyer Fakulty architektury ČVUT v Praze je až do

6. dubna 2018 přístupná výstava Moderní schodiště

prezentující fotografie Ireny Armutidisové, Filipa Šlapala

a Ester Havlové, která pro Metrostav dokumentuje průběh

rekonstrukce historické budovy Národního muzea v Praze.

Daruj krev s Metrostavem

Čtyřiadvacáté pokračování

firemní akce se uskuteční

v pátek 13. dubna 2018.

Děkujeme všem, kdo se připojí!

Pavilon pro ČZU

Rektor České zemědělské

univerzity prof. Ing. Petr

Sklenička, CSc., děkan

Fakulty lesnické a dřevařské

prof. Ing. Marek Turčáni,

PhD., a obchodní náměstek

divize 1 Metrostavu Ing. Jiří

Anděl poklepali 8. března na základní kámen nového

High-tech pavilonu. V suchdolském univerzitním areálu

jej vybuduje tým Ing. Václava Petráška z divize 1. Více se

budeme zakázce věnovat v příštím čísle firemních novin.

V Praze se zabydluje nová čtvrť

Tým Ing. Jana Krajdla z divize 3 dokončil ve Vysočanech

první čtyři domy nové obytné čtvrti s názvem AFI City.

Všech 257 bytů z rezidenčního projektu Tulipa City je už

dávno prodaných. Obyvatelé se do nových domovů začnou

stěhovat v průběhu jara. Nová čtvrť vyrůstá na území,

kde nedaleko stanice metra Kolbenova býval průmyslový

areál ČKD Slévárny a Moury. Metrostav už v někdejším

brownfieldu staví další domy s celkem 216 byty.

Sledujte Facebook Metrostavu

Více než 5200 lidí pravidelně sleduje volně přístupný

Facebookový profil Metrostavu, který přináší aktuální

informace z firemních staveb i zajímavosti ze života

společnosti. Největší pozornost pravidelně vzbuzují

příspěvky o výstavbě tunelu Ejpovice.

Metrostav_05_2017.indd 1

Čtvrtá zakázka Metrostavu v Norsku je zároveň druhá, na které spolupracují zaměstnanci obou provozů

divize 5. Spolu s místním partnerem firmou Bertelsen

& Garpestad, kterou už znají z předchozích dvou projektů, od začátku letošního února budují nový 5,6 km

dlouhý úsek silnice Fv. 714 s tunely Slørdal (2650 m)

a Mjønes (770 m) a se 735 m dlouhým osmipolovým

mostem přes mořský záliv Åstfjorden.

Stavba začala zemními a trhacími pracemi na severním portálu tunelu Mjønes, kde finišují přípravy pro

začátek ražby. Pracuje se však i na jeho jižním portálu

a severním portálu tunelu Slørdal. Zároveň z lodí ve fjordu

začaly výkopy pro stavbu pilířů označených číslicemi 3 a 4

(fota) a na břehu se vrtají piloty pro pilíř 8.

Největší výzvou projektu je složitá konstrukce mostu,

kde je velké množství detailů, které je potřeba dořešit

s investorem a projektantem. Při založení mostu stavbaři

využijí hned několik různých technologií včetně potápěných železobetonových studní o průměru 18 metrů a váze

2000 tun. Po dokončení pilířů je ještě čeká technicky velmi

náročné zvedání a osazování 100 metrů dlouhých ocelových mostních polí, která musí být vyrobena s velkou

přesností a důrazem na kvalitu.

Zakázka má dva vedoucí projektu. Za stavbu tunelů

odpovídá Ing. Jiří Šach, který se na tento projekt přesunul z výstavby obchvatu města Kongsberg. Budování

mostu a železobetonových konstrukcí tunelových portálů

řídí Ing. Robert Brož, Ph.D. Vzhledem k tomu, že práce

na jednotlivých úsecích na sebe navazují, oba týmy úzce

spolupracují. Počet kolegů z Česka a Slovenska, kteří se

na stavbě podílejí, průběžně roste. Nejvíc jich bude asi

sedmdesát pět a většina z nich se k Åstfjordenu přesune

z obchvatu Kongsbergu.

Partner ve sdružení už připravil zařízení staveniště

a ubytování a jako tradičně odpovídá za zemní práce,

trhací práce na povrchu, izolace a dokončovací práce

v tunelech, odvodnění, kabelovody, vozovky a dopravní

značení. Celá zakázka, která kromě dvou tunelů a mostu

obsahuje i výstavbu 1,5 km silnice, zkrátí řidičům cestu

o 6 km a měla by skončit na konci října roku 2020. Zlepší

dostupnost oblasti, zvýší bezpečnost provozu a bude mít

pozitivní vliv na hospodářství a osídlení v celých pobřežních okrscích Snillfjord, Hitra a Frøya.

Lávka podle Pleskota

Ani mrazivé počasí s teplotami pod minus 10 ºC neodradilo 27. února v Písku investora a zástupce divize 6

od slavnostního poklepu základního kamene lávky přes

Otavu. Balvan, do nějž kladívka udeřila, stavbaři ze

dna řeky naštěstí vytáhli v předstihu.

PODÉLNÝ ŘEZ

–red–, foto archiv stavby

Ing. Šach porovnává: „Na západním pobřeží Norska,

kde počasí ovlivňuje Golfský proud, není zima tak

tuhá jako u Kongsbergu, protože se tu projevuje

přísun teplejšího a velmi vlhkého vzduchu od oceánu.

Na druhé straně zvláště na staveništi mostu skoro

pořád fouká silný vítr, který pocitovou teplotu výrazně

snižuje. Liší se také vzhled krajiny. U Kongsbergu

byly spíš kulaté kopce, tady je krajina divočejší

s příkřejšími svahy a vyššími horami. Ovšem

zdejší příroda se v žádném případě nemůže svou

dramatičností měřit s fjordy v okolí tunelu Joberg.“

„Stavbu jsme zahájili už na počátku února budováním

přístupových hrázek do koryta řeky, z nichž pracovníci

firmy Pragis už brzy provedou dočasné štětovnicové jímky pro stavbu obou železobetonových pilířů. Dnes se ale

stále ještě víc pracuje v projektových kancelářích než na

staveništi,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Milan Hromádka z jihočeského zastoupení divize 6. Zřejmě nejsložitější

částí celé zakázky budou práce v řece. Kolegové ale místní

geotechnické podmínky dobře znají – před čtyřmi lety

totiž přestavovali Václavský jez, který přemostění křižuje.

Místní rodák Ing. arch. Josef Pleskot lávku navrhl

lomenou ze dvou nestejně dlouhých ramen, 82 a 47 metrů, které spojí plošina na železobetonovém pilíři uprostřed řeky. První část lávky z pravého břehu bude visutá

na dvou lanech, druhá bude zavěšená na třech dvojicích

závěsů (viz podélný řez). „Celosvařovaná, trojboká, příhradová konstrukce obou dílů bude sama o sobě velmi

složitá, proto jsem rád, že ji vyrobí a dodají kolegové

oceláři z divize 3, na které se můžeme spolehnout,“ říká

vedoucí projektu. Ostatní práce provede na stavbě vlastními silami divize 6. Nová lávka v Písku u Václavského jezu

začne pěším i cyklistům sloužit už letos v polovině září.

21.03.18 13:10