Když nejsou zakázky doma,
staví Metrostav v zahraničí
23. března 2018 / 5 / XXX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Romana Vildnera,
oblastního ředitele divize 8 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Proluku u stanice metra Vysočanská
vyplní polyfunkční dům str. 2
Modernizace systému zásobování
palivem na letišti v Ruzyni str. 3
Mjønes, Slørdal, Åstfjordbrua
Metrostav dokončil obchodní centrum
Green Park v Benešově str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Divize 5 zahájí velkou železniční stavbu
Zástupci Metrostavu podepsali 13. března smlouvu na
optimalizaci traťového úseku Praha Hostivař – Praha
hl. n., II. etapa. Metrostav je lídrem sdružení, v němž
jsou ještě zastoupeny firmy Swietelsky Rail CZ a SMP CZ.
Výstavbu bude řídit tým Ing. Ladislava Šabacha z divize 5.
Do roku 2021 mezi pražským hlavním nádražím a nádražím
Hostivař vznikne první tuzemská čtyřkolejná trať a nová
železniční stanice na Zahradním Městě i zastávka v Edenu.
Premiér v muzeu
V pondělí 12. března
se uskutečnil kontrolní
den Ministerstva kultury
za účasti předsedy vlády ČR
Andreje Babiše. Spolu
s delegací, v níž byl i ministr
kultury Ilja Šmíd, si premiér
za velkého zájmu médií prvně prohlédl historickou
budovu Národního muzea. V doprovodu ředitele muzea
Michala Lukeše a ředitele výstavby Jana Kučery z divize 9
(foto) navštívil kopuli i panteon a stručně se seznámil
s průběhem rekonstrukce. Prohlídku zakončil průchodem
spojovací chodby do sousední nové budovy, odkud
pokračoval do Státní opery, Nové scény Národního divadla,
Invalidovny a Veletržního paláce.
Pozvánka na výstavu fotografií
Ve foyer Fakulty architektury ČVUT v Praze je až do
6. dubna 2018 přístupná výstava Moderní schodiště
prezentující fotografie Ireny Armutidisové, Filipa Šlapala
a Ester Havlové, která pro Metrostav dokumentuje průběh
rekonstrukce historické budovy Národního muzea v Praze.
Daruj krev s Metrostavem
Čtyřiadvacáté pokračování
firemní akce se uskuteční
v pátek 13. dubna 2018.
Děkujeme všem, kdo se připojí!
Pavilon pro ČZU
Rektor České zemědělské
univerzity prof. Ing. Petr
Sklenička, CSc., děkan
Fakulty lesnické a dřevařské
prof. Ing. Marek Turčáni,
PhD., a obchodní náměstek
divize 1 Metrostavu Ing. Jiří
Anděl poklepali 8. března na základní kámen nového
High-tech pavilonu. V suchdolském univerzitním areálu
jej vybuduje tým Ing. Václava Petráška z divize 1. Více se
budeme zakázce věnovat v příštím čísle firemních novin.
V Praze se zabydluje nová čtvrť
Tým Ing. Jana Krajdla z divize 3 dokončil ve Vysočanech
první čtyři domy nové obytné čtvrti s názvem AFI City.
Všech 257 bytů z rezidenčního projektu Tulipa City je už
dávno prodaných. Obyvatelé se do nových domovů začnou
stěhovat v průběhu jara. Nová čtvrť vyrůstá na území,
kde nedaleko stanice metra Kolbenova býval průmyslový
areál ČKD Slévárny a Moury. Metrostav už v někdejším
brownfieldu staví další domy s celkem 216 byty.
Sledujte Facebook Metrostavu
Více než 5200 lidí pravidelně sleduje volně přístupný
Facebookový profil Metrostavu, který přináší aktuální
informace z firemních staveb i zajímavosti ze života
společnosti. Největší pozornost pravidelně vzbuzují
příspěvky o výstavbě tunelu Ejpovice.
Metrostav_05_2017.indd 1
Čtvrtá zakázka Metrostavu v Norsku je zároveň druhá, na které spolupracují zaměstnanci obou provozů
divize 5. Spolu s místním partnerem firmou Bertelsen
& Garpestad, kterou už znají z předchozích dvou projektů, od začátku letošního února budují nový 5,6 km
dlouhý úsek silnice Fv. 714 s tunely Slørdal (2650 m)
a Mjønes (770 m) a se 735 m dlouhým osmipolovým
mostem přes mořský záliv Åstfjorden.
Stavba začala zemními a trhacími pracemi na severním portálu tunelu Mjønes, kde finišují přípravy pro
začátek ražby. Pracuje se však i na jeho jižním portálu
a severním portálu tunelu Slørdal. Zároveň z lodí ve fjordu
začaly výkopy pro stavbu pilířů označených číslicemi 3 a 4
(fota) a na břehu se vrtají piloty pro pilíř 8.
Největší výzvou projektu je složitá konstrukce mostu,
kde je velké množství detailů, které je potřeba dořešit
s investorem a projektantem. Při založení mostu stavbaři
využijí hned několik různých technologií včetně potápěných železobetonových studní o průměru 18 metrů a váze
2000 tun. Po dokončení pilířů je ještě čeká technicky velmi
náročné zvedání a osazování 100 metrů dlouhých ocelových mostních polí, která musí být vyrobena s velkou
přesností a důrazem na kvalitu.
Zakázka má dva vedoucí projektu. Za stavbu tunelů
odpovídá Ing. Jiří Šach, který se na tento projekt přesunul z výstavby obchvatu města Kongsberg. Budování
mostu a železobetonových konstrukcí tunelových portálů
řídí Ing. Robert Brož, Ph.D. Vzhledem k tomu, že práce
na jednotlivých úsecích na sebe navazují, oba týmy úzce
spolupracují. Počet kolegů z Česka a Slovenska, kteří se
na stavbě podílejí, průběžně roste. Nejvíc jich bude asi
sedmdesát pět a většina z nich se k Åstfjordenu přesune
z obchvatu Kongsbergu.
Partner ve sdružení už připravil zařízení staveniště
a ubytování a jako tradičně odpovídá za zemní práce,
trhací práce na povrchu, izolace a dokončovací práce
v tunelech, odvodnění, kabelovody, vozovky a dopravní
značení. Celá zakázka, která kromě dvou tunelů a mostu
obsahuje i výstavbu 1,5 km silnice, zkrátí řidičům cestu
o 6 km a měla by skončit na konci října roku 2020. Zlepší
dostupnost oblasti, zvýší bezpečnost provozu a bude mít
pozitivní vliv na hospodářství a osídlení v celých pobřežních okrscích Snillfjord, Hitra a Frøya.
Lávka podle Pleskota
Ani mrazivé počasí s teplotami pod minus 10 ºC neodradilo 27. února v Písku investora a zástupce divize 6
od slavnostního poklepu základního kamene lávky přes
Otavu. Balvan, do nějž kladívka udeřila, stavbaři ze
dna řeky naštěstí vytáhli v předstihu.
PODÉLNÝ ŘEZ
–red–, foto archiv stavby
Ing. Šach porovnává: „Na západním pobřeží Norska,
kde počasí ovlivňuje Golfský proud, není zima tak
tuhá jako u Kongsbergu, protože se tu projevuje
přísun teplejšího a velmi vlhkého vzduchu od oceánu.
Na druhé straně zvláště na staveništi mostu skoro
pořád fouká silný vítr, který pocitovou teplotu výrazně
snižuje. Liší se také vzhled krajiny. U Kongsbergu
byly spíš kulaté kopce, tady je krajina divočejší
s příkřejšími svahy a vyššími horami. Ovšem
zdejší příroda se v žádném případě nemůže svou
dramatičností měřit s fjordy v okolí tunelu Joberg.“
„Stavbu jsme zahájili už na počátku února budováním
přístupových hrázek do koryta řeky, z nichž pracovníci
firmy Pragis už brzy provedou dočasné štětovnicové jímky pro stavbu obou železobetonových pilířů. Dnes se ale
stále ještě víc pracuje v projektových kancelářích než na
staveništi,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Milan Hromádka z jihočeského zastoupení divize 6. Zřejmě nejsložitější
částí celé zakázky budou práce v řece. Kolegové ale místní
geotechnické podmínky dobře znají – před čtyřmi lety
totiž přestavovali Václavský jez, který přemostění křižuje.
Místní rodák Ing. arch. Josef Pleskot lávku navrhl
lomenou ze dvou nestejně dlouhých ramen, 82 a 47 metrů, které spojí plošina na železobetonovém pilíři uprostřed řeky. První část lávky z pravého břehu bude visutá
na dvou lanech, druhá bude zavěšená na třech dvojicích
závěsů (viz podélný řez). „Celosvařovaná, trojboká, příhradová konstrukce obou dílů bude sama o sobě velmi
složitá, proto jsem rád, že ji vyrobí a dodají kolegové
oceláři z divize 3, na které se můžeme spolehnout,“ říká
vedoucí projektu. Ostatní práce provede na stavbě vlastními silami divize 6. Nová lávka v Písku u Václavského jezu
začne pěším i cyklistům sloužit už letos v polovině září.
21.03.18 13:10