strana 4
Pozvánka na Den zdraví
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Ve čtvrtek 5. dubna se od 10 do 16 hodin v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav uskuteční první Den zdraví.
Oční centrum Lensi při něm zaměstnancům Skupiny
Metrostav nabídne bezplatné přístrojové lékařské vyšetření zraku a výrazné slevy při nákupu kvalitních brýlových
obrouček. Ve 13.00 a 14.30 hodin se pak pod vedením záchranářky ZS Středočeského kraje bude konat interaktivní
workshop o poskytování první pomoci dětem.
Díky odborným znalostem interních lektorů a jejich
odpovědnému přístupu při přípravě i realizaci školení
nabízí Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav (CVSM)
kvalitní semináře z oblasti profesního vzdělávání.
Průkazné doložení kvalifikace zaměstnanců je jednou
z významných podmínek pro získání i provedení zakázek.
Průběh jednotlivých školení, při nichž zaměstnanci získávají potřebná odborná osvědčení, vychází ze zákonem
stanovených podmínek. CVSM nabízí s pomocí interních
lektorů více než 30 takových profesních či odborně zaměřených kurzů, které se týkají například obsluhy stavebních
či dřevoobráběcích strojů, práce ve výškách, montáže
pojízdných lešení či školení vazačů a jeřábníků. Ve spolupráci s ÚBOZP provádí i školení bezpečnosti práce,
ochrany životního prostředí či požární ochrany.
Biatlon nevidomých
Gratulace míří k Janu Boškovi, který byl vloni při Metrostav Handy Cyklo Maratonu součástí týmu Skupina Metrostav. Podařilo se mu totiž nedávno vyhrát titul mistra
republiky v biatlonu pro nevidomé. Mistrovství ČR v biatlonu zrakově postižených sportovců se letos uskutečnilo
poprvé – na okruhu v Harrachově a s využitím zřejmě jediných dvou laserových zvukových pušek u nás. Těší nás,
že v něm uspěl sportovec, se kterým spolupracujeme.
Těší nás pomáhat
Metrostav už delší dobu spolupracuje se spolkem Cesta za snem. Opět je nejen generálním partnerem Handy
Cyklo Maratonu (MHCM), který nese už tradičně jeho
jméno, ale podílí se i na dalších akcích spolku.
Začátkem března napsala Petra Veselá z Cesty za
snem prezidentovi Skupiny Metrostav Jiřímu Bělohlavovi: „... rádi bychom vám poděkovali za vaši podporu,
díky které se nám opět podařilo uspořádat v Bedřichově
skvělý sportovní den. ČEZ handy kvadriatlon si všichni
zúčastnění pořádně užili a my už se nemůžeme dočkat
dalších společných projektů.“
V zimním čtyřboji dvojic, který se uskutečnil 3. března
v Bedřichově v Jizerských horách, se střídal biatlon, skikros a sprint na běžkách. Sportovci s logem Metrostavu
ve všech zabojovali a prosadili se – v kategorii Handicapovaný & Nehandicapovaný, která byla součástí otevřeného
mistrovství ČR v handy kvadriatlonu smíšených dvojic,
byl druhý tým Filip Křestan z divize 1 a youtuber Martin
Rota, který vloni jel MHCM. Martin Jedlička z divize 4
a Alena Jančíková dokonce v nemistrovské H & N zvítězili!
Mezi 22 dvojicemi v kategorii Muž & žena obsadili Petr
Řezáč z centrály a Svatava Štěpánová z divize 9 krásné
deváté místo. Gratulujeme! „Trochu jsme se obávali počasí, ale vyšlo skvěle. Zatímco ještě ve čtvrtek klesla teplota
v Bedřichově na minus 23, v sobotu byly jen si tři pod
nulou a krásně svítilo sluníčko. Zúčastnili jsme se zimního
kvadriatlonu s Cestou za snem už potřetí a kvalita závodů
i konkurence se rok od roku zvyšují. Jsem proto rád, že
jsme se prosadili,“ řekl Martin Jedlička.
1
Průkazy pro práci na kolejovém svršku a v jeho okolí
V návaznosti na zvýšený počet rekonstrukcí či výstavby
železničních spojení a nádraží je velmi frekventovanou
aktivitou CVSM zajištění odborné způsobilosti pro vstup
do kolejiště. Stále se zpřísňující předpisy SŽDC si vyžádaly nové přístupy k zajištění připravenosti včetně získání průkazů opravňujících k práci na kolejovém svršku
a v jeho okolí. Metrostav dnes eviduje téměř 400 držitelů takových průkazů z řad svých zaměstnanců a přes
150 průkazů vydaných zaměstnancům svých partnerů
či subdodavatelů na základě úspěšně složených testů.
Vyžadovaná proškolení zajišťují interní lektoři, kteří
mají k výkonu činnosti pověření od SŽDC. Působení vlastních odborníků přináší nejen efektivní využívání prostředků, ale zejména možnost cíleného přístupu s použitím
praktických zkušeností z vlastních zakázek, aktuálnost
sdílených informací a možnost zdůraznění našich pravidel
i opatření v oblasti bezpečnosti či kvality práce.
Pracovníci CVSM jsou připraveni uspořádat veškeré
požadovaná proškolení zaměstnanců Metrostavu i jeho
dceřiných společností. Výčet plánovaných kurzů je uveden v nabídce na intranetu http://skupina/ukr.
Tým Centra vzdělávání Skupiny Metrostav
Megalomanský sen
2
Třetí Hvězdný bazar
Česká asociace paraplegiků provozuje Hvězdný bazar
podporující vozíčkáře s poraněním míchy. Na stránkách www.hvezdnybazar.cz si všichni mohou přečíst:
„Již třetím rokem nás podporuje společnost Metrostav.
Její zaměstnanci uspořádali velkou sbírku oblečení, a to
není vše. Prodejci Hvězdného bazaru měli 7. března možnost přímo v prostorách firmy prodávat své propagační
materiály a pochutiny – čokolády, marmelády, medy, bílé
i červené víno. Jsme velice potěšeni, s jakou pílí a nadšením se pracovníci jednotlivých oddělení do sbírky zapojili.
Díky srdečnosti všech zúčastněných má Hvězdný bazar
v zásobě neuvěřitelných 650 kg oblečení. Nelze opomenout ani přímý prodej. Prodejci byli velice mile přivítáni
a rozhodně nechyběla dobrá nálada. Důkazem toho byl
i velký zájem o naše zboží (foto). Hvězdný bazar z prodeje
získal krásných 7021 Kč. Organizátorům i účastníkům
sbírky oblečení a prodejní akce mnohokrát děkujeme. Máme velkou radost a velmi se těšíme na další spolupráci.“
Profesní vzdělávání
3
Když nejsou zakázky doma, staví Metrostav v zahraničí
Pracovníci provozu tunelů divize 5 pracují na Slovensku na stavbě dálničního obchvatu Prešova. Ve sdružení
se společnostmi Eurovia CZ i SK a Doprastav má Metrostav spolu se svou dceřinou firmou Metrostav Slovakia podíl
na zakázce 33 %, čemuž odpovídá výstavba více než 2,2 km dlouhého dvoutubusového tunelu Prešov včetně portálů.
K tomu ještě připojí realizaci některých objektů, které jsou ve společném hospodaření sdružení, jako je středisko
správy silnice a údržby dálnice, technologické dodávky a další. „Ke konci ledna jsme vyfakturovali teprve něco málo
přes 5 % ceny, z čehož je vidět, že máme téměř vše před sebou. Hotové jsou zatím jen pyrotechnický a archeologický
průzkum, odlesnění, přeložky sítí, část přístupových cest a divize 4 dokončila provizorní přemostění říčky Torysy.
Kromě něj a betonárny je na prvním snímku ještě vidět spodní stavba dálničního mostu přes Torysu, železniční trať
a silnici I/68 a do tvaru širokého M zalomený východní portál tunelu Prešov,“ popisuje vedoucí projektu za Metrostav
Ing. Tomáš Daneš s tím, že stavbaři už začali budovat základy a pilíře některých mostů. Zahájení prací u východního
i západního (foto č. 2) portálu tunelu bylo v mírné, ale blátivé zimě náročné, protože přístupové komunikace k nim
ještě nebyly dokončeny. „Dnes už zde ale odtěžujeme svahy a zajišťujeme je hřebíkováním, provádíme kotevní
prahy a vrtáme lanové kotvy,“ doplňuje vedoucí projektu Ing. Jiří Břichňáč, který řídí tým tunelářů. Foto č. 3
ukazuje budoucí mimoúrovňovou křižovatku Prešov západ, kde stavba nového úseku dálnice D1 skončí. Foto stavba
Letos v polovině ledna rozhodlo turecké ministerstvo
dopravy o trase, kudy povede Kanal İstanbul – zhruba
50km umělé propojení Černého a Marmarského moře,
které by mělo ulevit přetížené Bosporské úžině.
O výstavbě umělého kanálu spojujícího Černé moře
s Marmarským Turci uvažovali v historii nejméně sedmkrát, přičemž první návrh předložil už osmanský sultán
Suleiman Velkolepý v 16. století. Poslední padl roku 2009,
kdy vláda zadala odborníkům diskrétně vypracovat studii
jeho proveditelnosti. Křivolakým, asi 30 km dlouhým Bosporským průlivem totiž v proplouvá na 50 tisíc plavidel
ročně, takže je přeplněný. Mezi loděmi je navíc mnoho
obřích tankerů s ropou, jimž se v úžině jen obtížně manévruje. Představují tak bezpečnostní riziko pro námořníky
a ekologickou hrozbu pro moře i obyvatele na pobřeží.
Trasa plánovaného kanálu je už známá
V roce 2011 oznámil tehdejší turecký premiér Erdoğan záměr vybudovat bezpečnější průplav podél Bosporu na evropské části pevniny a v dubnu 2013 byla zahájena první
fáze tohoto projektu nazvaného Kanal İstanbul, jež zahrnula výstavbu síťových mostů a dálnic. Trasa, kudy kanál
povede, ale byla neznámá. Teprve letos v lednu turecké
ministerstvo dopravy oznámilo, že nová vodní cesta zamíří z oblasti Durusu na pobřeží Černého moře k jezeru
Küçükçekmece (mapa). Kanál, který chce vláda dokončit
do roku 2023, kdy Turecko oslaví sto let od vzniku republiky, bude 45–50 km dlouhý, 25 m hluboký a více než
150 m široký, což by mělo umožnit bezpečné proplutí až
160 lodí denně včetně těch největších. Proti stavbě kanálu
se ale ohrazují vodohospodáři, památkáři, přírodovědci,
ochránci životního prostředí a ekonomové. Tak uvidíme...
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 5/2018 vyšlo 23. 3. 2018 (6/2018 vyjde 11. 4. 2018) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob
a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_05_2017.indd 4
21.03.18 13:10