strana 4

Pozvánka na Den zdraví

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Ve čtvrtek 5. dubna se od 10 do 16 hodin v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav uskuteční první Den zdraví.

Oční centrum Lensi při něm zaměstnancům Skupiny

Metrostav nabídne bezplatné přístrojové lékařské vyšetření zraku a výrazné slevy při nákupu kvalitních brýlových

obrouček. Ve 13.00 a 14.30 hodin se pak pod vedením záchranářky ZS Středočeského kraje bude konat interaktivní

workshop o poskytování první pomoci dětem.

Díky odborným znalostem interních lektorů a jejich

odpovědnému přístupu při přípravě i realizaci školení

nabízí Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav (CVSM)

kvalitní semináře z oblasti profesního vzdělávání.

Průkazné doložení kvalifikace zaměstnanců je jednou

z významných podmínek pro získání i provedení zakázek.

Průběh jednotlivých školení, při nichž zaměstnanci získávají potřebná odborná osvědčení, vychází ze zákonem

stanovených podmínek. CVSM nabízí s pomocí interních

lektorů více než 30 takových profesních či odborně zaměřených kurzů, které se týkají například obsluhy stavebních

či dřevoobráběcích strojů, práce ve výškách, montáže

pojízdných lešení či školení vazačů a jeřábníků. Ve spolupráci s ÚBOZP provádí i školení bezpečnosti práce,

ochrany životního prostředí či požární ochrany.

Biatlon nevidomých

Gratulace míří k Janu Boškovi, který byl vloni při Metrostav Handy Cyklo Maratonu součástí týmu Skupina Metrostav. Podařilo se mu totiž nedávno vyhrát titul mistra

republiky v biatlonu pro nevidomé. Mistrovství ČR v biatlonu zrakově postižených sportovců se letos uskutečnilo

poprvé – na okruhu v Harrachově a s využitím zřejmě jediných dvou laserových zvukových pušek u nás. Těší nás,

že v něm uspěl sportovec, se kterým spolupracujeme.

Těší nás pomáhat

Metrostav už delší dobu spolupracuje se spolkem Cesta za snem. Opět je nejen generálním partnerem Handy

Cyklo Maratonu (MHCM), který nese už tradičně jeho

jméno, ale podílí se i na dalších akcích spolku.

Začátkem března napsala Petra Veselá z Cesty za

snem prezidentovi Skupiny Metrostav Jiřímu Bělohlavovi: „... rádi bychom vám poděkovali za vaši podporu,

díky které se nám opět podařilo uspořádat v Bedřichově

skvělý sportovní den. ČEZ handy kvadriatlon si všichni

zúčastnění pořádně užili a my už se nemůžeme dočkat

dalších společných projektů.“

V zimním čtyřboji dvojic, který se uskutečnil 3. března

v Bedřichově v Jizerských horách, se střídal biatlon, skikros a sprint na běžkách. Sportovci s logem Metrostavu

ve všech zabojovali a prosadili se – v kategorii Handicapovaný & Nehandicapovaný, která byla součástí otevřeného

mistrovství ČR v handy kvadriatlonu smíšených dvojic,

byl druhý tým Filip Křestan z divize 1 a youtuber Martin

Rota, který vloni jel MHCM. Martin Jedlička z divize 4

a Alena Jančíková dokonce v nemistrovské H & N zvítězili!

Mezi 22 dvojicemi v kategorii Muž & žena obsadili Petr

Řezáč z centrály a Svatava Štěpánová z divize 9 krásné

deváté místo. Gratulujeme! „Trochu jsme se obávali počasí, ale vyšlo skvěle. Zatímco ještě ve čtvrtek klesla teplota

v Bedřichově na minus 23, v sobotu byly jen si tři pod

nulou a krásně svítilo sluníčko. Zúčastnili jsme se zimního

kvadriatlonu s Cestou za snem už potřetí a kvalita závodů

i konkurence se rok od roku zvyšují. Jsem proto rád, že

jsme se prosadili,“ řekl Martin Jedlička.

1

Průkazy pro práci na kolejovém svršku a v jeho okolí

V návaznosti na zvýšený počet rekonstrukcí či výstavby

železničních spojení a nádraží je velmi frekventovanou

aktivitou CVSM zajištění odborné způsobilosti pro vstup

do kolejiště. Stále se zpřísňující předpisy SŽDC si vyžádaly nové přístupy k zajištění připravenosti včetně získání průkazů opravňujících k práci na kolejovém svršku

a v jeho okolí. Metrostav dnes eviduje téměř 400 držitelů takových průkazů z řad svých zaměstnanců a přes

150 průkazů vydaných zaměstnancům svých partnerů

či subdodavatelů na základě úspěšně složených testů.

Vyžadovaná proškolení zajišťují interní lektoři, kteří

mají k výkonu činnosti pověření od SŽDC. Působení vlastních odborníků přináší nejen efektivní využívání prostředků, ale zejména možnost cíleného přístupu s použitím

praktických zkušeností z vlastních zakázek, aktuálnost

sdílených informací a možnost zdůraznění našich pravidel

i opatření v oblasti bezpečnosti či kvality práce.

Pracovníci CVSM jsou připraveni uspořádat veškeré

požadovaná proškolení zaměstnanců Metrostavu i jeho

dceřiných společností. Výčet plánovaných kurzů je uveden v nabídce na intranetu http://skupina/ukr.

Tým Centra vzdělávání Skupiny Metrostav

Megalomanský sen

2

Třetí Hvězdný bazar

Česká asociace paraplegiků provozuje Hvězdný bazar

podporující vozíčkáře s poraněním míchy. Na stránkách www.hvezdnybazar.cz si všichni mohou přečíst:

„Již třetím rokem nás podporuje společnost Metrostav.

Její zaměstnanci uspořádali velkou sbírku oblečení, a to

není vše. Prodejci Hvězdného bazaru měli 7. března možnost přímo v prostorách firmy prodávat své propagační

materiály a pochutiny – čokolády, marmelády, medy, bílé

i červené víno. Jsme velice potěšeni, s jakou pílí a nadšením se pracovníci jednotlivých oddělení do sbírky zapojili.

Díky srdečnosti všech zúčastněných má Hvězdný bazar

v zásobě neuvěřitelných 650 kg oblečení. Nelze opomenout ani přímý prodej. Prodejci byli velice mile přivítáni

a rozhodně nechyběla dobrá nálada. Důkazem toho byl

i velký zájem o naše zboží (foto). Hvězdný bazar z prodeje

získal krásných 7021 Kč. Organizátorům i účastníkům

sbírky oblečení a prodejní akce mnohokrát děkujeme. Máme velkou radost a velmi se těšíme na další spolupráci.“

Profesní vzdělávání

3

Když nejsou zakázky doma, staví Metrostav v zahraničí

Pracovníci provozu tunelů divize 5 pracují na Slovensku na stavbě dálničního obchvatu Prešova. Ve sdružení

se společnostmi Eurovia CZ i SK a Doprastav má Metrostav spolu se svou dceřinou firmou Metrostav Slovakia podíl

na zakázce 33 %, čemuž odpovídá výstavba více než 2,2 km dlouhého dvoutubusového tunelu Prešov včetně portálů.

K tomu ještě připojí realizaci některých objektů, které jsou ve společném hospodaření sdružení, jako je středisko

správy silnice a údržby dálnice, technologické dodávky a další. „Ke konci ledna jsme vyfakturovali teprve něco málo

přes 5 % ceny, z čehož je vidět, že máme téměř vše před sebou. Hotové jsou zatím jen pyrotechnický a archeologický

průzkum, odlesnění, přeložky sítí, část přístupových cest a divize 4 dokončila provizorní přemostění říčky Torysy.

Kromě něj a betonárny je na prvním snímku ještě vidět spodní stavba dálničního mostu přes Torysu, železniční trať

a silnici I/68 a do tvaru širokého M zalomený východní portál tunelu Prešov,“ popisuje vedoucí projektu za Metrostav

Ing. Tomáš Daneš s tím, že stavbaři už začali budovat základy a pilíře některých mostů. Zahájení prací u východního

i západního (foto č. 2) portálu tunelu bylo v mírné, ale blátivé zimě náročné, protože přístupové komunikace k nim

ještě nebyly dokončeny. „Dnes už zde ale odtěžujeme svahy a zajišťujeme je hřebíkováním, provádíme kotevní

prahy a vrtáme lanové kotvy,“ doplňuje vedoucí projektu Ing. Jiří Břichňáč, který řídí tým tunelářů. Foto č. 3

ukazuje budoucí mimoúrovňovou křižovatku Prešov západ, kde stavba nového úseku dálnice D1 skončí. Foto stavba

Letos v polovině ledna rozhodlo turecké ministerstvo

dopravy o trase, kudy povede Kanal İstanbul – zhruba

50km umělé propojení Černého a Marmarského moře,

které by mělo ulevit přetížené Bosporské úžině.

O výstavbě umělého kanálu spojujícího Černé moře

s Marmarským Turci uvažovali v historii nejméně sedmkrát, přičemž první návrh předložil už osmanský sultán

Suleiman Velkolepý v 16. století. Poslední padl roku 2009,

kdy vláda zadala odborníkům diskrétně vypracovat studii

jeho proveditelnosti. Křivolakým, asi 30 km dlouhým Bosporským průlivem totiž v proplouvá na 50 tisíc plavidel

ročně, takže je přeplněný. Mezi loděmi je navíc mnoho

obřích tankerů s ropou, jimž se v úžině jen obtížně manévruje. Představují tak bezpečnostní riziko pro námořníky

a ekologickou hrozbu pro moře i obyvatele na pobřeží.

Trasa plánovaného kanálu je už známá

V roce 2011 oznámil tehdejší turecký premiér Erdoğan záměr vybudovat bezpečnější průplav podél Bosporu na evropské části pevniny a v dubnu 2013 byla zahájena první

fáze tohoto projektu nazvaného Kanal İstanbul, jež zahrnula výstavbu síťových mostů a dálnic. Trasa, kudy kanál

povede, ale byla neznámá. Teprve letos v lednu turecké

ministerstvo dopravy oznámilo, že nová vodní cesta zamíří z oblasti Durusu na pobřeží Černého moře k jezeru

Küçükçekmece (mapa). Kanál, který chce vláda dokončit

do roku 2023, kdy Turecko oslaví sto let od vzniku republiky, bude 45–50 km dlouhý, 25 m hluboký a více než

150 m široký, což by mělo umožnit bezpečné proplutí až

160 lodí denně včetně těch největších. Proti stavbě kanálu

se ale ohrazují vodohospodáři, památkáři, přírodovědci,

ochránci životního prostředí a ekonomové. Tak uvidíme...

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 5/2018 vyšlo 23. 3. 2018 (6/2018 vyjde 11. 4. 2018) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob

a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_05_2017.indd 4

21.03.18 13:10