strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Pro hospicovou péči v Karlovarském kraji

Podle agentury STEM/MARK by si 80 % lidí přálo umírat doma a až do posledních chvil být se svými nejbližšími. Ne vždy to však je možné, proto vznikají zařízení

hospicové péče. Jedno z nich dokončil tým Milana Vaňkáta z divize 9 v areálu Zařízení následné rehabilitační

a hospicové péče REHOS Nejdek. Jde vůbec o první

zařízení tohoto druhu v Karlovarském kraji.

Začátek stavby se od listopadu 2016 nesl ve vysokém

tempu. „Blížila se zima a museli jsme provést co nejvíce

zemních prací a základových konstrukcí. Kvůli nepřízni

počasí se upravil smluvní harmonogram, abychom hrubou stavbu stihli v řádném termínu, což se nám velkou pílí

podařilo, přestože jsme do vínku dostali provádění stavby

přes dvě zimní období,“ říká vedoucí projektu.

Nová budova je čtyřpodlažní a má členitý půdorys

s různě velkými podlažími (malé foto). Oddělení paliativní

péče s 23 lůžky v 1- až 2lůžkových pokojích vzniklo ve

2. NP, které má největší užitnou plochu a je nadzemním

koridorem propojeno se sousedním objektem. „I když

stavba probíhala za plného provozu staré budovy, montáž

koridoru se nám povedlo provést tak, aniž by to personál

nebo pacienti nějak výrazně pocítili. Finální probourání

jsme naplánovali až na samotný konec díla a ve starém

objektu jsme vytvořili provizorní příčku, abychom v něm

stavbou nerušili klid,“ popsal Milan Vaňkát.

V 1. NP nového hospicu se nachází vrátnice, občerst­

vení, tělocvična a další zázemí. Ve třetím podlaží vznikly

kancelářské prostory a lékařský pokoj. Čtvrté nadzemní

podlaží, které tvoří jen ustupující nástavba, slouží jako

strojovna. Moderní vzhled vtiskla budově provětrávaná

systémová fasáda s obkladem z velkoformátových desek.

Architekti zvolili kombinaci čtyř barev s převažující modrou. U propojovací lávky vyrostla zajímavá schodišťová

věž s proskleným lehkým obvodovým pláštěm doplněným

z vnějších stran pevnými žaluziemi (velké foto). Část ploché střechy, která je přístupná z 3. NP, slouží jako terasa.

Díky dobré spolupráci se hospic otevře už v květnu

„Musím pochválit spolupráci s investorem, kterým je

Karlovarský kraj. Během stavby jsme museli řešit řadu

technických problémů a spolupráce v týmu – investor,

TDI, projektant a zhotovitel – byla velmi dobrá,“ řekl Milan

Vaňkát a připomněl, že v průběhu stavby se mimo jiné

měnil třeba systém vytápění. Dnes je objekt dokončen

a v polovině dubna proběhne jeho kolaudace. V květnu by

pak mělo následovat slavnostní otevření a poté už nebude

nic bránit tomu, aby hospic začal sloužit pacientům.

Martina Vampulová, foto archiv MTS

Modernizace systému zásobování palivem

Tým Ing. Josefa Holady z divize 6 bude následujících

400 dnů pracovat v Ruzyni. Během této doby totiž musí

ve sdružení s firmou HOCHTIEF CZ vybudovat nové

depo autocisteren pro Letiště Václava Havla a propojit

je se současným centrálním skladem leteckých pohonných hmot (LPH) v Kněževsi.

„Zakázku bude řídit společný realizační tým, který si

bude muset dát veliký pozor na koordinaci všech stavebních aktivit s letištním provozem. I když je naše staveniště

umístěno mimo oplocený areál, část produktovodu povede v zóně SRA (Security Restricted Area), kde pohyb

pracovníků a strojů vyžaduje speciální povolení. Další činnosti zase bude možné provádět pouze při naplánované

odstávce jedné přistávací dráhy,“ upozorňuje Ing. Holada.

V rámci modernizace systému zásobování palivem

stavbaři za Terminálem 1 v blízkosti nákladové zóny letiště

vybudují provozně-administrativní budovu (vizualizace),

servisní zázemí autocisteren (AC) a výdeje LPH do AC

včetně odstavného parkoviště pro 23 cisternových vozů.

Přesunutí depa uvolní letišti prostor pro rozvoj

V nepodsklepené budově se třemi nadzemními podlažími vzniknou moderní pracoviště pro třísměnný provoz

zaměstnanců Letiště Praha a pro providery, kteří zajišťují plnění letadel. Pro servisní zázemí autocisteren, kde

budou dílny se sklady, poslouží halový objekt doplněný

o přestřešení servisních stání. Na halu přímo naváže společná zastřešená plocha pro technické zkoušky autocisteren zvaná Test Rig. Bude fungovat jako záchytná jímka

nepropustná pro ropné látky a doplní ji sběrné kanálky,

které případné úniky svedou do podzemní havarijní jímky

s obsahem 100 m³. Zkoušky se budou provádět přepouštěním paliva z jednoho vozu do druhého přes potrubí s připojovacími a měřicími místy a uzavíracími armaturami.

Pro plnění AC, tedy jejich dorážení, jsou navrženy čtyři

plnicí stopy. Na třech z nich budou výdejní zařízení, čtvrtá

zůstane jako rezerva. Protože každá autocisterna má dvě

plnicí hrdla, bude pod přestřešením umístěno šest samostatných výdejních skupin.

Produktový rozvod LPH vytvoří dvě souběžná celosvařovaná potrubí se jmenovitou světlostí DN400. Jejich

vyspádovaná trasa bude rozdělena na samostatně uzavíratelné a vypustitelné úseky s odvzdušněním a armaturními i indikačními šachtami. Obě potrubí, z nichž jedno

bude záložní, ochrání neprůlezný železobetonový kanál

opatřený izolací odolnou proti ropným látkám.

Nový systém zásobování palivem zvýší bezpečnost

i kapacitu výdeje leteckých pohonných hmot. Přesunutí

depa zároveň umožní využít jeho původní plochu pro další

rozvojové projekty ruzyňského letiště.

–red–, vizualizace archiv stavby

Metrostav_05_2017.indd 3

Dům, kde bude vzduch čistý jako v Alpách

Každému, kdo zná pražskou ulici Vrchlického, po níž

ve směru od Plzeňské projede kolem 20 000 aut denně,

musí být jasné, že se v jejím okolí hůř dýchá. Přesto

v jedné z posledních proluk v této ulici brzy začne růst

architektonicky zajímavý bytový dům s názvem Rezidence Prachnerova, v němž budoucí obyvatelé najdou

nejen moderní a pohodlné bydlení, ale i čistý vzduch.

Recept na zdravé bydlení je i není jednoduchý –

v objektu bude instalován unikátní systém rekuperace

vzduchu s filtry druhé generace, který zajistí mimořádně

čisté ovzduší. Množství technologií ale může stavbařům

zkomplikovat práci. „Rozhodně bude náročnější umístit

větší množství potrubí do standardně malého prostoru,“

upozornil vedoucí projektu Bc. Ivan Matějovič z divize 1.

Jeho tým už převzal staveniště, na němž vybuduje celý

objekt mimo zajištění stavební jámy a pilotového založení.

Divizi 1 pomohou na stavbě i kolegové z divize 6, kteří

vybudují železobetonové monolitické konstrukce – kombinovaný sloupový nosný systém s lokálně podporovanými

stropními deskami s viditelnými hlavicemi a nosnými obvodovými stěnami. V horních patrech skelet nahradí příčný stěnový systém. „Obvodový plášť vytvoří předsazená

betonová rastrová fasáda z pohledového železobetonu,

u níž bude náročné dosáhnout požadovaného kvalitního

vzhledu,“ doplnil vedoucí projektu. Stavbaři si také budou

muset poradit se složitým zásobováním, protože nemají

k dispozici téměř žádné zařízení staveniště.

1

Osobitá architektura a pečlivě laděná dispozice bytů

Rezidenci Prachnerova, nazvanou po nedaleké ulici pojmenované po klasicistním sochaři Václavu Prachnerovi,

navrhli pro developera IP Polná autoři z ateliéru A.LT

ARCHITEKTI. Po dokončení v listopadu 2019 bude mít

dvě podzemní podlaží a osm nadzemních s půdorysem

do tvaru písmene U (vizualizace č. 1). Dvě jádra s výtahy

a schodišti rozdělí vnitřní atrium na menší dvory (vizualizace č. 2), kolem nichž vznikne 118 bytů a ateliérů. Každý

z nich bude mít lodžii, kterou bude možné využít pro

minizahrádku. Spodní podlaží doplní komerční prostory.

V nejvyšším patře budou byty a mezonety s rozlehlými

terasami a výhledem do parku Košíře. Obyvatelé totiž

budou bydlet v centru metropole s přírodou na dosah.

Martina Vampulová, vizualizace investor

Systém rekuperace vzduchu v Rezidenci Prachnerova

využije pětistupňovou filtraci. Z přívodního vzduchu

odstraní nejen plynné znečišťující látky (oxid dusičitý

i siřičitý, ozon, těkavé organické látky a plynné

polycyklické aromatické uhlovodíky), ale i velmi jemné

pevné částice o rozměrech mezi 0,1 µm a 1 µm, které

jsou ze všech látek v ovzduší nejvíce karcinogenní.

Podle investora bude přefiltrovaný vzduch v bytech

srovnatelný svou čistotou se vzduchem u vrcholů Alp.

2

km a 56 m měří tubusy dálničních tunelů Panenská, Libouchec,

Radejčín a Prackovice na D8. Servis a údržbu tunelů včetně

dispečinku začne nově provádět sdružení firem Metrostav a Spel.

Metrostav dokončil Green Park v Benešově

Obyvatelé a návštěvníci Benešova mohou od začátku

měsíce využívat nabídku nového obchodního centra

uprostřed města. Metrostav se zde se stísněným prostorem staveniště potýkal od ledna 2016. Dílo po několika změnách předal letos v únoru. Výstavbu řídila

divize 1, železobetonové konstrukce dodala divize 6.

Architektonicky zajímavý objekt vyrostl na pozemcích, kde dřív bývaly nevzhledné sklady a areál prodejny

stavebnin. Plán na jejich důstojnější využití provázely

od počátku poměrně velké průtahy. Investor, společnost

Green Park Benešov, představil záměr na vybudování

obchodního centra před více než deseti lety, projektová dokumentace je z roku 2012. Po zahájení stavby se

postupně odsouval i termín dokončení, zde však už jen

v řádu měsíců. Vedoucí projektu Pavel Zezulák za divizi 1

uvádí, že toto zpoždění mělo více důvodů: „Problémy s financováním a velké množství změn v průběhu realizace.“

Jinak stavba probíhala poměrně hladce, neobjevily se

obtížně řešitelné technické nebo dodavatelské problémy.

Atrium Green Parku se zazelená už na jaře

Nové centrum má netradiční vzhled a investor očekává, že

poněkud nestandardní bude i díky svému využití. Už teď

je jeho součástí celoprosklené atrium se třicetimetrovým

bazénkem s fontánou a prostorem pro venkovní stolky

okolních kaváren, restaurací a vináren (foto č. 1). Komplex

dále nabízí více než 150 parkovacích míst tak, aby byla pro

obyvatele využitelná i v nočních hodinách. Podle představ

investora má být na střeše budov umístěno i dětské hřiště, které by v zimě mohlo sloužit jako kluziště.

Green Park se jinak skládá ze dvou částí. Hlavní budova navazující na ulici Karla Nového má čtyři nadzemní

a páté ustupující podlaží (foto č. 2). Dvorní část je dvoupodlažní s již zmíněným atriem, které postupně oživí

popínavá zeleň na instalovaných nerezových sítích.

Celý komplex má plochu kolem dvaceti tisíc metrů

čtverečních. V přízemí je obchodní pasáž, jež spojuje dvě

ulice – Tyršovu a Karla Nového. Poměrně velkou část

přízemí přitom zabírá atrium s vodní plochou, kavárnami

a restauracemi. V prvním patře se nachází dětská herna

ve stylu amazonské džungle s projekcí divoké řeky, dřevěnými chatrčemi a prolézačkami (foto č. 3). Lákadlem zde

mají být živá zvířátka, konkrétně leguáni a malé opičky.

Další prostory ve třetím a pátém podlaží jsou určeny

k pronájmu a počítá se, že se budou využívat k dalším

volnočasovým aktivitám, například kroužkům pro děti,

vzdělávacím kurzům pro dospělé nebo cvičení pro ženy.

Blanka Růžičková, foto Petr Adámek

1

2

3

21.03.18 13:10