strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Pro hospicovou péči v Karlovarském kraji
Podle agentury STEM/MARK by si 80 % lidí přálo umírat doma a až do posledních chvil být se svými nejbližšími. Ne vždy to však je možné, proto vznikají zařízení
hospicové péče. Jedno z nich dokončil tým Milana Vaňkáta z divize 9 v areálu Zařízení následné rehabilitační
a hospicové péče REHOS Nejdek. Jde vůbec o první
zařízení tohoto druhu v Karlovarském kraji.
Začátek stavby se od listopadu 2016 nesl ve vysokém
tempu. „Blížila se zima a museli jsme provést co nejvíce
zemních prací a základových konstrukcí. Kvůli nepřízni
počasí se upravil smluvní harmonogram, abychom hrubou stavbu stihli v řádném termínu, což se nám velkou pílí
podařilo, přestože jsme do vínku dostali provádění stavby
přes dvě zimní období,“ říká vedoucí projektu.
Nová budova je čtyřpodlažní a má členitý půdorys
s různě velkými podlažími (malé foto). Oddělení paliativní
péče s 23 lůžky v 1- až 2lůžkových pokojích vzniklo ve
2. NP, které má největší užitnou plochu a je nadzemním
koridorem propojeno se sousedním objektem. „I když
stavba probíhala za plného provozu staré budovy, montáž
koridoru se nám povedlo provést tak, aniž by to personál
nebo pacienti nějak výrazně pocítili. Finální probourání
jsme naplánovali až na samotný konec díla a ve starém
objektu jsme vytvořili provizorní příčku, abychom v něm
stavbou nerušili klid,“ popsal Milan Vaňkát.
V 1. NP nového hospicu se nachází vrátnice, občerst
vení, tělocvična a další zázemí. Ve třetím podlaží vznikly
kancelářské prostory a lékařský pokoj. Čtvrté nadzemní
podlaží, které tvoří jen ustupující nástavba, slouží jako
strojovna. Moderní vzhled vtiskla budově provětrávaná
systémová fasáda s obkladem z velkoformátových desek.
Architekti zvolili kombinaci čtyř barev s převažující modrou. U propojovací lávky vyrostla zajímavá schodišťová
věž s proskleným lehkým obvodovým pláštěm doplněným
z vnějších stran pevnými žaluziemi (velké foto). Část ploché střechy, která je přístupná z 3. NP, slouží jako terasa.
Díky dobré spolupráci se hospic otevře už v květnu
„Musím pochválit spolupráci s investorem, kterým je
Karlovarský kraj. Během stavby jsme museli řešit řadu
technických problémů a spolupráce v týmu – investor,
TDI, projektant a zhotovitel – byla velmi dobrá,“ řekl Milan
Vaňkát a připomněl, že v průběhu stavby se mimo jiné
měnil třeba systém vytápění. Dnes je objekt dokončen
a v polovině dubna proběhne jeho kolaudace. V květnu by
pak mělo následovat slavnostní otevření a poté už nebude
nic bránit tomu, aby hospic začal sloužit pacientům.
Martina Vampulová, foto archiv MTS
Modernizace systému zásobování palivem
Tým Ing. Josefa Holady z divize 6 bude následujících
400 dnů pracovat v Ruzyni. Během této doby totiž musí
ve sdružení s firmou HOCHTIEF CZ vybudovat nové
depo autocisteren pro Letiště Václava Havla a propojit
je se současným centrálním skladem leteckých pohonných hmot (LPH) v Kněževsi.
„Zakázku bude řídit společný realizační tým, který si
bude muset dát veliký pozor na koordinaci všech stavebních aktivit s letištním provozem. I když je naše staveniště
umístěno mimo oplocený areál, část produktovodu povede v zóně SRA (Security Restricted Area), kde pohyb
pracovníků a strojů vyžaduje speciální povolení. Další činnosti zase bude možné provádět pouze při naplánované
odstávce jedné přistávací dráhy,“ upozorňuje Ing. Holada.
V rámci modernizace systému zásobování palivem
stavbaři za Terminálem 1 v blízkosti nákladové zóny letiště
vybudují provozně-administrativní budovu (vizualizace),
servisní zázemí autocisteren (AC) a výdeje LPH do AC
včetně odstavného parkoviště pro 23 cisternových vozů.
Přesunutí depa uvolní letišti prostor pro rozvoj
V nepodsklepené budově se třemi nadzemními podlažími vzniknou moderní pracoviště pro třísměnný provoz
zaměstnanců Letiště Praha a pro providery, kteří zajišťují plnění letadel. Pro servisní zázemí autocisteren, kde
budou dílny se sklady, poslouží halový objekt doplněný
o přestřešení servisních stání. Na halu přímo naváže společná zastřešená plocha pro technické zkoušky autocisteren zvaná Test Rig. Bude fungovat jako záchytná jímka
nepropustná pro ropné látky a doplní ji sběrné kanálky,
které případné úniky svedou do podzemní havarijní jímky
s obsahem 100 m³. Zkoušky se budou provádět přepouštěním paliva z jednoho vozu do druhého přes potrubí s připojovacími a měřicími místy a uzavíracími armaturami.
Pro plnění AC, tedy jejich dorážení, jsou navrženy čtyři
plnicí stopy. Na třech z nich budou výdejní zařízení, čtvrtá
zůstane jako rezerva. Protože každá autocisterna má dvě
plnicí hrdla, bude pod přestřešením umístěno šest samostatných výdejních skupin.
Produktový rozvod LPH vytvoří dvě souběžná celosvařovaná potrubí se jmenovitou světlostí DN400. Jejich
vyspádovaná trasa bude rozdělena na samostatně uzavíratelné a vypustitelné úseky s odvzdušněním a armaturními i indikačními šachtami. Obě potrubí, z nichž jedno
bude záložní, ochrání neprůlezný železobetonový kanál
opatřený izolací odolnou proti ropným látkám.
Nový systém zásobování palivem zvýší bezpečnost
i kapacitu výdeje leteckých pohonných hmot. Přesunutí
depa zároveň umožní využít jeho původní plochu pro další
rozvojové projekty ruzyňského letiště.
–red–, vizualizace archiv stavby
Metrostav_05_2017.indd 3
Dům, kde bude vzduch čistý jako v Alpách
Každému, kdo zná pražskou ulici Vrchlického, po níž
ve směru od Plzeňské projede kolem 20 000 aut denně,
musí být jasné, že se v jejím okolí hůř dýchá. Přesto
v jedné z posledních proluk v této ulici brzy začne růst
architektonicky zajímavý bytový dům s názvem Rezidence Prachnerova, v němž budoucí obyvatelé najdou
nejen moderní a pohodlné bydlení, ale i čistý vzduch.
Recept na zdravé bydlení je i není jednoduchý –
v objektu bude instalován unikátní systém rekuperace
vzduchu s filtry druhé generace, který zajistí mimořádně
čisté ovzduší. Množství technologií ale může stavbařům
zkomplikovat práci. „Rozhodně bude náročnější umístit
větší množství potrubí do standardně malého prostoru,“
upozornil vedoucí projektu Bc. Ivan Matějovič z divize 1.
Jeho tým už převzal staveniště, na němž vybuduje celý
objekt mimo zajištění stavební jámy a pilotového založení.
Divizi 1 pomohou na stavbě i kolegové z divize 6, kteří
vybudují železobetonové monolitické konstrukce – kombinovaný sloupový nosný systém s lokálně podporovanými
stropními deskami s viditelnými hlavicemi a nosnými obvodovými stěnami. V horních patrech skelet nahradí příčný stěnový systém. „Obvodový plášť vytvoří předsazená
betonová rastrová fasáda z pohledového železobetonu,
u níž bude náročné dosáhnout požadovaného kvalitního
vzhledu,“ doplnil vedoucí projektu. Stavbaři si také budou
muset poradit se složitým zásobováním, protože nemají
k dispozici téměř žádné zařízení staveniště.
1
Osobitá architektura a pečlivě laděná dispozice bytů
Rezidenci Prachnerova, nazvanou po nedaleké ulici pojmenované po klasicistním sochaři Václavu Prachnerovi,
navrhli pro developera IP Polná autoři z ateliéru A.LT
ARCHITEKTI. Po dokončení v listopadu 2019 bude mít
dvě podzemní podlaží a osm nadzemních s půdorysem
do tvaru písmene U (vizualizace č. 1). Dvě jádra s výtahy
a schodišti rozdělí vnitřní atrium na menší dvory (vizualizace č. 2), kolem nichž vznikne 118 bytů a ateliérů. Každý
z nich bude mít lodžii, kterou bude možné využít pro
minizahrádku. Spodní podlaží doplní komerční prostory.
V nejvyšším patře budou byty a mezonety s rozlehlými
terasami a výhledem do parku Košíře. Obyvatelé totiž
budou bydlet v centru metropole s přírodou na dosah.
Martina Vampulová, vizualizace investor
Systém rekuperace vzduchu v Rezidenci Prachnerova
využije pětistupňovou filtraci. Z přívodního vzduchu
odstraní nejen plynné znečišťující látky (oxid dusičitý
i siřičitý, ozon, těkavé organické látky a plynné
polycyklické aromatické uhlovodíky), ale i velmi jemné
pevné částice o rozměrech mezi 0,1 µm a 1 µm, které
jsou ze všech látek v ovzduší nejvíce karcinogenní.
Podle investora bude přefiltrovaný vzduch v bytech
srovnatelný svou čistotou se vzduchem u vrcholů Alp.
2
km a 56 m měří tubusy dálničních tunelů Panenská, Libouchec,
Radejčín a Prackovice na D8. Servis a údržbu tunelů včetně
dispečinku začne nově provádět sdružení firem Metrostav a Spel.
Metrostav dokončil Green Park v Benešově
Obyvatelé a návštěvníci Benešova mohou od začátku
měsíce využívat nabídku nového obchodního centra
uprostřed města. Metrostav se zde se stísněným prostorem staveniště potýkal od ledna 2016. Dílo po několika změnách předal letos v únoru. Výstavbu řídila
divize 1, železobetonové konstrukce dodala divize 6.
Architektonicky zajímavý objekt vyrostl na pozemcích, kde dřív bývaly nevzhledné sklady a areál prodejny
stavebnin. Plán na jejich důstojnější využití provázely
od počátku poměrně velké průtahy. Investor, společnost
Green Park Benešov, představil záměr na vybudování
obchodního centra před více než deseti lety, projektová dokumentace je z roku 2012. Po zahájení stavby se
postupně odsouval i termín dokončení, zde však už jen
v řádu měsíců. Vedoucí projektu Pavel Zezulák za divizi 1
uvádí, že toto zpoždění mělo více důvodů: „Problémy s financováním a velké množství změn v průběhu realizace.“
Jinak stavba probíhala poměrně hladce, neobjevily se
obtížně řešitelné technické nebo dodavatelské problémy.
Atrium Green Parku se zazelená už na jaře
Nové centrum má netradiční vzhled a investor očekává, že
poněkud nestandardní bude i díky svému využití. Už teď
je jeho součástí celoprosklené atrium se třicetimetrovým
bazénkem s fontánou a prostorem pro venkovní stolky
okolních kaváren, restaurací a vináren (foto č. 1). Komplex
dále nabízí více než 150 parkovacích míst tak, aby byla pro
obyvatele využitelná i v nočních hodinách. Podle představ
investora má být na střeše budov umístěno i dětské hřiště, které by v zimě mohlo sloužit jako kluziště.
Green Park se jinak skládá ze dvou částí. Hlavní budova navazující na ulici Karla Nového má čtyři nadzemní
a páté ustupující podlaží (foto č. 2). Dvorní část je dvoupodlažní s již zmíněným atriem, které postupně oživí
popínavá zeleň na instalovaných nerezových sítích.
Celý komplex má plochu kolem dvaceti tisíc metrů
čtverečních. V přízemí je obchodní pasáž, jež spojuje dvě
ulice – Tyršovu a Karla Nového. Poměrně velkou část
přízemí přitom zabírá atrium s vodní plochou, kavárnami
a restauracemi. V prvním patře se nachází dětská herna
ve stylu amazonské džungle s projekcí divoké řeky, dřevěnými chatrčemi a prolézačkami (foto č. 3). Lákadlem zde
mají být živá zvířátka, konkrétně leguáni a malé opičky.
Další prostory ve třetím a pátém podlaží jsou určeny
k pronájmu a počítá se, že se budou využívat k dalším
volnočasovým aktivitám, například kroužkům pro děti,
vzdělávacím kurzům pro dospělé nebo cvičení pro ženy.
Blanka Růžičková, foto Petr Adámek
1
2
3
21.03.18 13:10