strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Zelený dvůr uprostřed pražských Holešovic
Konec dobrý, všechno dobré. „Přestože šlo o složitou
a velmi komplikovanou stavbu, kterou provázely náročné úkoly, podařilo se nám bytový komplex VIVUS
Osadní dokončit v odpovídajícím čase a ve velmi dobré
kvalitě,“ pochválil práci stavbařů a svého týmu vedoucí projektu Ing. Vladislav Jevočin z divize 1.
Rezidenční areál složený ze čtyř domů s více než
120 byty, ateliéry i komerčními jednotkami vyrostl na ploše bývalé výrobny barev, kterou připomíná rekonstruovaná administrativní budova. Její kubistické průčelí navrhl
v roce 1922 architekt Rudolf Stockar, od roku 2012 je
národní kulturní památkou a vloni ji v zadní části mezi
domy A a C překlenula ocelová nadstavba (foto č. 1).
Dvoupodlažní podzemní garáž ukryje na sto aut, uzavřený zahradní vnitroblok (foto č. 2) umožní obyvatelům
klidný odpočinek. Developer nabízel klientům už ve standardu nezvykle širokou paletu materiálů na povrchy, třeba
šest druhů velkoformátových obkladů a dlažeb či tři různé
2
Metrostav_05_2018.indd 3
Dvě jaderné elektrárny v České republice a dvě na Slovensku. A všechny nesou – více či méně – rukopis
Metrostavu, konkrétně divize 8. Cílem většiny prací je
zvýšit bezpečnost elektráren vůči vnějším vlivům, jako
jsou zemětřesení, extrémní klimatické jevy nebo v posledních letech obávané teroristické útoky.
„V Temelíně (foto č. 1 zachycuje objekt dílen) jsme
první zakázku zahájili koncem roku 2013 a od té doby se
nám zde daří zajišťovat další navazující práce. Postupně
jsme se pak přes Dukovany v roce 2014 rozšířili na Slovensko do Mochovců a Jaslovských Bohunic, kde pracujeme od začátku roku 2017,“ připomíná Ing. Jiří Husárik,
PhD., vedoucí provozu jaderných elektráren divize 8.
V Temelíně a ve slovenských Mochovcích (foto č. 2)
realizuje jeho tým celkem čtyři zakázky: v Temelíně dokončuje zvýšení odolnosti podzemních kanálů vůči pádu
letadla, v Mochovcích pak na provozované části elektrárny Mochovce 1 a 2 zase pokračuje seizmické zodolnění čerpací stanice a nádrží superhavarijního napájení.
„Na části elektrárny Mochovce 3 a 4, která zatím nebyla
zprovozněna, se podílíme na dostavbě elektrárny. Realizujeme tam například epoxidové podlahy, nátěry, malby,
sanujeme trhliny v betonových konstrukcích, provádíme
drobné zednické práce či aplikujeme protipožární nástřiky,“ vyjmenovává vedoucí provozu jaderných elektráren.
Přísný režim a dvojjazyčné zápisy
Probíhající zakázky přitom tým Ing. Husárika realizuje
včetně projektové dokumentace. Všechny práce probíhají v areálu elektráren a stavbaři musí dodržovat určitá
bezpečnostní opatření i omezení. Zásadní specifikum
dostavby třetího a čtvrtého bloku mochovské elektrárny
spočívá také v multikulturním prostředí. Na straně investora zde pracují Slováci, Italové, Maďaři, Bulhaři, Rumuni
nebo další odborníci z Brazílie či Španělska. Členové týmu
proto denně komunikují v angličtině a zápisy do deníků
píšou dokonce dvojjazyčně. Ale není to jen komunikace
v cizím jazyce, s níž se musí jeho týmy vypořádat. Zvládají
i náročné a odborné práce prováděné v kontrolovaném
pásmu nebo v některých vybraných zařízeních.
Ačkoli zmiňované zakázky by měly v následujících
dvou až pěti měsících skončit, stavbaři známé prostředí
jaderných elektráren zatím opouštět nebudou. „Ve všech
uvedených lokalitách se nám daří zajišťovat kontinuální
práci a provádět řadu zakázek najednou. Běžně dvě až
tři souběžně, ale loni jsme zároveň realizovali i deset
zakázek. S ohledem na vzdálenost jednotlivých elektráren včetně jednání v sídle Metrostavu v Praze to je velmi
náročné. Bez skvělých lidí ve všech týmech by to vůbec
nebylo možné,“ uzavírá Ing. Husárik.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
dekory vnitřních dveří a velkou volnost při jejich kombinování. Díky variabilitě byl každý byt jiný a jedinečný
a muselo se k němu přistupovat jako ke klientské změně,
což na techniky divize 1 kladlo vysoké nároky.
Nutné zajišťovací práce
„Dílo nám nejvíc komplikovalo závažné podcenění
stavebnětechnického průzkumu památkově chráněného
objektu a jeho nosných prvků ze strany projektantů.
Ke zřícení budovy nedošlo jen díky včasné reakci našich
techniků. Stavbu jsme ale museli z velké části zastavit
a nutné zajišťovací práce a změny v postupu výstavby
způsobily téměř dvouměsíční zpoždění. Velký problém
představovaly četné vážné vady projektové dokumentace
například u konstrukce ocelového přemostění mezi objekty A a C. Nalezení jeho nového kompletního technického
řešení a přeprojektování velmi negativně ovlivnilo celý postup výstavby hlavně kvůli návaznostem na sousední budovy a složitou logistiku. Důsledná dokumentace prostojů
z důvodů, jež jsme prokazatelně nezavinili, a nárokování
času u změnových a dodatečných prací, které překročily
o čtvrtinu plánovaný objem, nám ale umožnily projednat
a obhájit posun konečného termínu. Dílo jsme už úspěšně
zkolaudovali a měli bychom ho s výjimkou objektu K předat investorovi posledního března,“ říká Ing. Jevočin.
Na projektu se kromě techniků z divize 1 podíleli její
geodeti a středisko HSV, divize 6 spolupracovala na výstavbě železobetonových konstrukcí. Ke zdařilé kolaudaci
přispěla i společnost SQZ.
Lenka Svobodová, foto Jakub Červenka
Obyvatele Řep brzy ochrání protihlukové stěny
Slánskou ulicí v pražských Řepích denně projede na
20 000 vozidel. Patří tedy k dopravně nejvytíženějším
místům v Praze 6. Když loni v létě odstranili žlutý
zchátralý tubus, který desítky let chránil zdejší obyvatele proti hluku z aut, ale od roku 2015 byl v havarijním
stavu, bylo jasné, že se protihluková stěna musí do
Řep zase vrátit. V moderní a plně funkční podobě. A to
se také v následujících měsících stane.
Podél Slánské ulice vyrostou vlastně tři protihlukové
stěny umístěné na krajích a uprostřed obou jízdních pruhů
(vizualizace). Celková délka dosáhne 971 m a výška se
bude pohybovat od 3,5 m až do 4,5 m. Kromě toho stavbaři z divize 5 budou ve sdružení provádět i další stavební
úpravy Slánské ulice a přilehlých chodníků, vznikne nové
schodiště u nedalekého mostu a bude třeba také opravit
i podchod a opěrné zdi u křižovatky s ulicí Bazovského.
„Stavbu jsme zahájili omezením dopravy v ulici Slánská v koordinaci s vedlejší stavbou, kde se opravuje přilehlý most,“ řekl vedoucí projektu Ing. Pavel Kuděj. Právě
Divize 8 zvyšuje bezpečnost jaderných elektráren
dopravní omezení, která se stavbou souvisejí, se nejvíce
dotknou obyvatel okolních domů a řidičů. Pak už mohly
začít práce bouráním svodidel a obrub.
„Musíme také odstranit asfalt z chodníku a zbourat základy předchozí konstrukce protihlukové stěny,“ popisuje
další postup Ing. Kuděj s tím, že příprava zakázky začala
vlastně už loni v listopadu. Tehdy byla zahájena příprava,
která zahrnovala projektové práce na realizační dokumentaci, a bylo třeba zajistit souhlas s vizuální podobou protihlukových stěn. Následně mohla začít výroba ocelových
prvků, které tvoří profily HEB válcované za tepla.
Obnovy se dočkají přilehlé chodníky a vozovka, na niž
stavbaři použijí tzv. tichý asfalt, aby se hlučnost dopravy
dále minimalizovala. Celkově půjde o 9174 m2 nové vozovky a 3589 m2 chodníku. První etapa by měla být hotová
do léta, celý projekt včetně výsadby zeleně nebo úpravy
parkoviště a přechodů pro chodce pak stavbaři dokončí
do října letošního roku.
1
Odvaha učit se novým věcem se vyplatila
Tým Ing. Jana Zachardy z divize 3 dokončil v severočeských Trmicích stavbu nejvýkonnější a nejekologičtější plynové kotelny svého druhu v České republice
(foto č. 1). „Vyjmenovat všechny zajímavé technologie
a postupy, které jsme použili, by bylo na celodenní
přednášku. Mohu ale konstatovat, že zajistit takovouto
stavbu z pohledu generálního dodavatele, který odpovídá za projektové práce, montáž a finální spuštění díla
včetně sladění podružných systémů, považuji za srovnatelné s diplomovou prací,“ uvedl Ing. Zacharda.
Čtyři žárotrubné parní kotle s přehřívákem páry a integrovaným spalinovým výměníkem na ohřev napájecí vody
museli stavbaři včetně všech přidružených technologií
a rozvodů (foto č. 2) doslova vtěsnat do velmi omezeného prostoru starého skladu z poloviny 60. let 20. století.
A vzhledem k tomu, že se nacházel nad bývalými důlními
štolami, bylo nejprve nutné zvýšit únosnost jeho spodní
stavby. Pod základ kotlů proto byly zhotoveny mikropiloty
a pod základ komínu velkoprůměrové piloty, na jejichž realizaci se podílela firma Pragis. „Se spoluprací s ní i s divizí 6, která na stavbě také pracovala, jsme byli nadmíru
spokojeni,“ chválí podzhotovitele vedoucí projektu.
Nejen ztišení rušné ulice
Náročný přesun stotunových kotlů
„Na začátku stavby jsem se domníval, že nejobtížnější
úkol nás bude čekat při instalaci čtyř stotunových kotlů
(foto č. 3), kde nás značně limitoval prostor původního
objektu s pouhými dvěma montážními otvory. Jednalo se
však nakonec o jednu z nejméně komplikovaných záležitostí, a to díky detailnímu postupu, jejž jsme v předstihu
připravili se společností, která přesun prováděla. Při
stěhování jsme tak měli ještě na každé straně otvoru
250 mm rezervu. Nejnáročnější se tak ukázalo sehnat
dostatečný počet kvalitních montážníků, kterých začíná
být všeobecně velký nedostatek. Přičteme-li velmi krátký
čas pro zpracování projektové dokumentace, bylo velice
složité jakoukoliv část díla zasmluvnit i zhotovit. Za těchto
podmínek proto musím smeknout před svým týmem, který v průběhu zakázky předvedl velkou míru improvizace
a operativního řízení,“ řekl Ing. Zacharda.
Stavební práce se dotknou nejen protihlukové stěny,
ale také nejbližšího okolí Slánské ulice. Co dalšího je
předmětem zakázky?
stavební úpravy ulice Slánská a přilehlých chodníků
vybudování nového schodiště u mostu
úpravy podchodu a opěrných zdí u křižovatky
Slánská a Bazovského
úprava úsekového měření rychlosti
vybudování světelného signalizačního zařízení
Výkon 134 MW a nízké emisní limity
Veškeré stavební a montážní práce v teplárně Trmice jsou
již v celém rozsahu dokončeny a nyní probíhají pouze
poslední jednání s investorem o finálním vzhledu fasády.
Vzhledem k okolním historickým zděným a železobetonovým konstrukcím by totiž rád zachoval její původní architektonický ráz. Kolegové dále jednají o uznání a uhrazení
vícenákladů, které vyplývají ze změn v realizační projek-
Martina Vampulová, vizualizace mmcité+
2
tové dokumentaci oproti zadávací, jež byla určena pouze
pro stavební povolení a tendr.
V tuto chvíli probíhá předkomplexní vyzkoušení, následovat jej bude komplexní vyzkoušení a komplexní
zkouška, při nichž bude ověřena funkčnost systému jako
celku z pohledu správného a bezpečného fungování paroplynové kotelny, a závěrem před samotným předáním investorovi budou provedena garanční měření výkonových,
emisních a hygienických parametrů. Nové kotle s celkovým tepelným výkonem 134 MW dosáhnou extrémně
nízkých emisních limitů. Díky nim a divizi 3 bude životní
prostředí v regionu opět o něco lepší.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
1
2
3
29.03.19 9:53