Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 05/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 05/2019, Strana 3
Zelený dvůr uprosed pražských Holešovic
Konec dobrý, všechno dobré. „Přestože šlo oslitou
a velmi komplikovanou stavbu, kterou provázely ná-
rné úkoly, podařilo se nám bytový komplex VIVUS
Osadní dokončit vodpovídajícím čase avevelmi dob
kvalitě,“ pochválil práci stavbů asvého týmu vedou-
cí projektu Ing.Vladislav Jevočin zdivize 1.
Rezidenční arl slený ze čtyř domů s ce než
120byty, ateliéry ikomeními jednotkami vyrostl naplo-
še bývalé výrobny barev, kterou připomíná rekonstruova-
ná administrativní budova. Její kubistické průčelí navrhl
v roce 1922 architekt Rudolf Stockar, od roku 2012 je
rodní kulturní památkou a vloni ji vzadní části mezi
domy AaC překlenula ocelová nadstavba (foto č. 1).
Dvoupodlažní podzemní garáž ukryje nasto aut, uza-
ený zahradní vnitroblok (foto č. 2) umní obyvatelům
klidný odpočinek. Developer nabízel klientům už vestan-
dardu nezvykle širokou paletu materiálů napovrchy, třeba
šest druhů velkoformátových obkladů adlažeb či tři růz
dekory vnitřních dví a velkou volnost při jejich kom-
binování. Díky variabilitě byl každý byt jiný ajedineč
amuselo se kněmu přistupovat jako keklientské změně,
což natechniky divize 1 kladlo vysoké nároky.
Nutné zajišťovací práce
„Dílo nám nejvíc komplikovalo závažné podce
stavebně technického průzkumu památkově chráněného
objektu a jeho nosných prvků ze strany projektantů.
Kezřícení budovy nedlo jen díky včasné reakci nich
techniků. Stavbu jsme ale museli z velké části zastavit
a nutné zajťovací pce a změny v postupu výstavby
způsobily téměř dvouční zpní. Velký problém
edstavovaly četné vážné vady projektové dokumentace
naíklad ukonstrukce ocelového přemosní mezi objek-
ty AaC. Nalezení jeho nového kompletního technického
řešení aeprojektování velmi negativně ovlivnilo celý po-
stup výstavby hlavně kvůli návaznostem nasousední bu-
dovy asložitou logistiku. Důsledná dokumentace prostojů
zdůvodů, jež jsme prokazatelně nezavinili, anárokování
času uzměnových adodatch prací, které překrily
očtvrtinu plánovaný objem, nám ale umožnily projednat
aobhájit posun konečného ternu. Dílo jsme už úspěšně
zkolaudovali aměli bychom ho svýjimkou objektu Ke-
dat investorovi posledního března,“ říká Ing.Jevočin.
Naprojektu se kromě techniků zdivize 1 podíleli je
geodeti asedisko HSV, divize 6 spolupracovala navý-
stavbě železobetonových konstrukcí. Kezdařilé kolaudaci
isla ispolnost SQZ.
Lenka Svobodová, foto Jakub Červenka
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Obyvatele Řep brzy ochrání protihlukové stěny
Slánskou ulicí v pražských Řepích denně projede na
20 000 vozidel. Paí tedy kdopravně nejvyženějším
stům v Praze 6. Když loni v tě odstranili žlutý
zchátralý tubus, který desítky let chránil zdejší obyva-
tele proti hluku zaut, ale od roku 2015 byl vhavarijním
stavu, bylo jasné, že se protihluková sna musí do
Řep zase vrátit. Vmoderní a plně funkční podobě. A to
se také vnásledujících měsících stane.
Podél Slánské ulice vyrostou vlastně tři protihlukové
stěny umísné na krajích a uprostřed obou jízdních pruhů
(vizualizace). Celková délka dosáhne 971 m a výška se
bude pohybovat od 3,5 m až do 4,5 m. Kromě toho stav-
baři zdivize 5 budou ve sdružení provádět i další stavební
úpravy Slánské ulice a přilehlých chodníků, vznikne nové
schodiště u nedalekého mostu a bude třeba také opravit
ipodchod a opěrné zdi u křižovatky sulicí Bazovského.
„Stavbu jsme zahájili omezením dopravy v ulici Slán-
ská v koordinaci s vedleí stavbou, kde se opravuje při-
lehlý most,“ řekl vedoucí projektu Ing. Pavel Kuj. Právě
dopravní omezení, která se stavbou souvise, se nejce
dotknou obyvatel okolních domů a řidičů. Pak už mohly
zít pce bouráním svodidel a obrub.
„Musíme také odstranit asfalt zchodníku a zbourat zá-
klady předchozí konstrukce protihlukové stěny,“ popisuje
daí postup Ing. Kuj stím, že příprava zakázky zala
vlastně už loni vlistopadu. Tehdy byla zajena příprava,
která zahrnovala projektové práce na realizační dokumen-
taci, a bylo třeba zajistit souhlas svizuální podobou pro-
tihlukových stěn. Následně mohla začít výroba ocelových
prvků, které tvoří profily HEB válcované za tepla.
Obnovy se dočkají přilehlé chodníky a vozovka, na niž
stavbi použijí tzv. tichý asfalt, aby se hlučnost dopravy
le minimalizovala. Celkově půjde o 9174 m
2
nové vozov-
ky a 3589 m
2
chodníku. První etapa by měla být hotová
do léta, celý projekt včetně výsadby zeleně nebo úpravy
parkovtě a přechodů pro chodce pak stavbi dokoí
do října letošního roku.
Martina Vampulová, vizualizace mmcité+
Divize 8 zvyšuje bezpečnost jaderných elektráren
Dvě jaderné elektrárny vČeské republice advě naSlo-
vensku. A všechny nesou – více či méně – rukopis
Metrostavu, konkrétně divize 8. Cílem většiny prací je
zvýšit bezpnost elektráren vůči vnějším vlivům, jako
jsou zemětřesení, extrémní klimatické jevy nebo v po-
sledních letech ované teroristické útoky.
V Temelíně (foto č. 1 zachycuje objekt dílen) jsme
první zakázku zahájili koncem roku 2013 aodté doby se
m zde daří zajišťovat další navazující práce. Postupně
jsme se pak přes Dukovany vroce 2014 rozšířili naSlo-
vensko doMochovců aJaslovských Bohunic, kde pracu-
jeme odzátku roku 2017,“ připomíná Ing.Jiří Husárik,
PhD., vedoucí provozu jaderných elektráren divize 8.
VTemelíně aveslovenských Mochovcích (foto č. 2)
realizuje jeho tým celkem čtyři zakázky: vTemelíně do-
končuje zvýšení odolnosti podzemních kalů vůči pádu
letadla, v Mochovch pak na provozované části elek-
trárny Mochovce 1 a2 zase pokruje seizmické zodol-
ní čerpací stanice anádrží superhavarijho napájení.
„Načásti elektrárny Mochovce 3 a4, která zatím nebyla
zprovozna, se podílíme nadostavbě elektrárny. Reali-
zujeme tam například epoxidové podlahy, náry, malby,
sanujeme trhliny vbetonových konstrukcích, provádíme
drobné zednické práce či aplikujeme protipární nástři-
ky,“ vyjmenovává vedoucí provozu jaderných elektráren.
Přísný režim advojjazné zápisy
Probíhající zakázky přitom tým Ing. Husárika realizuje
etně projektové dokumentace. Všechny práce probí-
hají vareálu elektren astavbi musí dodržovat určitá
bezpečnostní opatření i omezení. Zásadní specifikum
dostavby třetího ačtvrho bloku mochovské elektrny
spívá také vmultikulturm prosedí. Nastraně inves-
tora zde pracují Slováci, Italové, Maďaři, Bulhaři, Rumuni
nebo další odborci zBrazílie či Špalska. Členové týmu
proto denně komunikují vangličtině azápisy dodeníků
šou dokonce dvojjazyčně. Ale není to jen komunikace
vcizím jazyce, sníž se musí jeho týmy vypádat. Zvládají
inárné a odborné práce proné v kontrolovaném
pásmu nebo vněkterých vybraných zařízeních.
koli zmované zakázky by měly v sledujích
dvou až pěti měsích skončit, stavbi známé prose
jaderných elektren zatím opoušt nebudou. „Vevšech
uvedených lokalitách se nám daří zajišťovat kontinuální
práci a provádět řadu zakázek najednou. Běžně dvě až
i souběžně, ale loni jsme zároveň realizovali i deset
zakázek. Sohledem navzdálenost jednotlivých elektrá-
ren včetně jednání vsídle Metrostavu vPraze to je velmi
ročné. Bez sklých lidí vevšech týmech by to vůbec
nebylo možné,“ uzavírá Ing.Husárik.
Martina Vampulo, foto archiv stavby
1 2
Odvaha učit se novým věcem se vyplatila
Tým Ing.Jana Zachardy zdivize 3 dokoil vsevero-
českých Trmicích stavbu nejvýkonnější anejekologič-
í plynové kotelny svého druhu v České republice
(foto č. 1). „Vyjmenovat všechny zajímavé technologie
a postupy, které jsme použili, by bylo na celoden
ednášku. Mohu ale konstatovat, že zajistit takovouto
stavbu zpohledu generálho dodavatele, který odpo-
dá zaprojektové práce, montáž afinální spušní díla
etně sladění podružných systémů, považuji zasrov-
natelné sdiplomovou prací,“ uvedl Ing.Zacharda.
Čtyři žárotrubné parní kotle spřeíkem páry ainte-
grovaným spalinovým výměníkem naohřev napájecí vody
museli stavbi včetně všech přidružených technolog
arozvodů (foto č. 2) doslova vtěsnat dovelmi omezené-
ho prostoru starého skladu zpoloviny 60. let 20. stole.
Avzhledem ktomu, že se nacházel nad bývalými důlními
štolami, bylo nejprve nutné zvýšit únosnost jeho spod
stavby. Pod základ kotlů proto byly zhotoveny mikropiloty
apod základ komínu velkoprůměrové piloty, najejichž re-
alizaci se podílela firma Pragis. „Se spoluprací sní isdi-
vizí 6, která nastavbě také pracovala, jsme byli nadmíru
spokojeni,“ chválí podzhotovitele vedoucí projektu.
ročný přesun stotunových kot
„Na začátku stavby jsem se domníval, že nejobtížjší
úkol nás bude čekat při instalaci čtyř stotunových kotlů
(foto č. 3),kde nás značně limitoval prostor původního
objektu spouhými dvěma montážními otvory. Jednalo se
ak nakonec ojednu znejméně komplikovaných záleži-
tostí, ato díky detailnímu postupu, jejž jsme vpředstihu
ipravili se společností, která přesun prováděla. Při
stěhování jsme tak měli ještě na každé straně otvoru
250 mm rezervu. Nejnáročí se tak ukázalo sehnat
dostatečný počet kvalitních montážníků, kterých začíná
t všeobecně velký nedostatek. Přičteme-li velmi ktký
čas pro zpracování projektové dokumentace, bylo velice
slité jakoukoliv část díla zasmluvnit izhotovit. Zatěchto
podmínek proto musím smeknout před svým týmem, kte-
rý vphu zakázky předvedl velkou míru improvizace
aoperativho řízení,“ řekl Ing.Zacharda.
Výkon 134 MW a nízké emisní limity
Veškeré stavební amontážní práce vteplárně Trmice jsou
již v celém rozsahu dokoeny a nyní probíhají pouze
poslední jednání sinvestorem ofinálním vzhledu fasády.
Vzhledem kokolním historickým zm aželezobetono-
vým konstrukcím by totiž rád zachoval její původní archi-
tektonický ráz. Kolegové dále jednají ouznání auhraze
cekladů, které vypvají ze změn v realizační projek-
tové dokumentaci oproti zadávací, jež byla uena pouze
pro stavební povolení atendr.
Vtuto chvíli probíhá předkomplexní vyzkoušení, ná-
sledovat jej bude komplexní vyzkoušení a komplexní
zkoka, při nichž bude ověřena funkčnost sysmu jako
celku zpohledu správného abezpečného fungování paro-
plynové kotelny, azávěrem před samotným předáním in-
vestorovi budou provedena garanční měření výkonových,
emisních ahygienických parametrů. Nové kotle scelko-
vým tepelm výkonem 134 MW dosáhnou extrém
nízkých emisních limitů. Díky nim adivizi 3 bude život
prosedí vregionu opět oněco leí.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
1
2
3
Nejen ztišení rušné ulice
Stavební práce se dotknou nejen protihlukové stěny,
ale také nejbližšího okolí Slánské ulice. Co dalšího je
předmětem zakázky?
stavební úpravy ulice Slánská a přilehlých chodníků
vybudování noho schodiště u mostu
úpravy podchodu a orch zdí u křižovatky
Slánská a Bazovského
úprava úsekoho měření rychlosti
vybudování světelného signalizačního zařízení
Metrostav_05_2018.indd 3 29.03.19 9:53
Metrostav Metrostav 05/2019, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 05/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 05/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 05/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 05/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 05/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 05/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 05/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 05/2019, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (742 ms)

Rendering Strana 4 (102290): (0/1) (745 ms)

Rendering Strana 3 (102288): (0/1) (787 ms)

Rendering Strana 2 (102286): (0/1) (786 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2884/vth118449-1.jpg (3x)

 i2884/vth118451-1.jpg (3x)

 i2884/bg102288.svg

 i2884/vth118453-1.jpg (3x)

 i2884/vth118447-1.jpg