strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

Zelený dvůr uprostřed pražských Holešovic

Konec dobrý, všechno dobré. „Přestože šlo o složitou

a velmi komplikovanou stavbu, kterou provázely náročné úkoly, podařilo se nám bytový komplex VIVUS

Osadní dokončit v odpovídajícím čase a ve velmi dobré

kvalitě,“ pochválil práci stavbařů a svého týmu vedoucí projektu Ing. Vladislav Jevočin z divize 1.

Rezidenční areál složený ze čtyř domů s více než

120 byty, ateliéry i komerčními jednotkami vyrostl na ploše bývalé výrobny barev, kterou připomíná rekonstruovaná administrativní budova. Její kubistické průčelí navrhl

v roce 1922 architekt Rudolf Stockar, od roku 2012 je

národní kulturní památkou a vloni ji v zadní části mezi

domy A a C překlenula ocelová nadstavba (foto č. 1).

Dvoupodlažní podzemní garáž ukryje na sto aut, uzavřený zahradní vnitroblok (foto č. 2) umožní obyvatelům

klidný odpočinek. Developer nabízel klientům už ve standardu nezvykle širokou paletu materiálů na povrchy, třeba

šest druhů velkoformátových obkladů a dlažeb či tři různé

2

Metrostav_05_2018.indd 3

Dvě jaderné elektrárny v České republice a dvě na Slovensku. A všechny nesou – více či méně – rukopis

Metrostavu, konkrétně divize 8. Cílem většiny prací je

zvýšit bezpečnost elektráren vůči vnějším vlivům, jako

jsou zemětřesení, extrémní klimatické jevy nebo v posledních letech obávané teroristické útoky.

„V Temelíně (foto č. 1 zachycuje objekt dílen) jsme

první zakázku zahájili koncem roku 2013 a od té doby se

nám zde daří zajišťovat další navazující práce. Postupně

jsme se pak přes Dukovany v roce 2014 rozšířili na Slovensko do Mochovců a Jaslovských Bohunic, kde pracujeme od začátku roku 2017,“ připomíná Ing. Jiří Husárik,

PhD., vedoucí provozu jaderných elektráren divize 8.

V Temelíně a ve slovenských Mochovcích (foto č. 2)

realizuje jeho tým celkem čtyři zakázky: v Temelíně dokončuje zvýšení odolnosti podzemních kanálů vůči pádu

letadla, v Mochovcích pak na provozované části elektrárny Mochovce 1 a 2 zase pokračuje seizmické zodolnění čerpací stanice a nádrží superhavarijního napájení.

„Na části elektrárny Mochovce 3 a 4, která zatím nebyla

zprovozněna, se podílíme na dostavbě elektrárny. Realizujeme tam například epoxidové podlahy, nátěry, malby,

sanujeme trhliny v betonových konstrukcích, provádíme

drobné zednické práce či aplikujeme protipožární nástřiky,“ vyjmenovává vedoucí provozu jaderných elektráren.

Přísný režim a dvojjazyčné zápisy

Probíhající zakázky přitom tým Ing. Husárika realizuje

včetně projektové dokumentace. Všechny práce probíhají v areálu elektráren a stavbaři musí dodržovat určitá

bezpečnostní opatření i omezení. Zásadní specifikum

dostavby třetího a čtvrtého bloku mochovské elektrárny

spočívá také v multikulturním prostředí. Na straně investora zde pracují Slováci, Italové, Maďaři, Bulhaři, Rumuni

nebo další odborníci z Brazílie či Španělska. Členové týmu

proto denně komunikují v angličtině a zápisy do deníků

píšou dokonce dvojjazyčně. Ale není to jen komunikace

v cizím jazyce, s níž se musí jeho týmy vypořádat. Zvládají

i náročné a odborné práce prováděné v kontrolovaném

pásmu nebo v některých vybraných zařízeních.

Ačkoli zmiňované zakázky by měly v následujících

dvou až pěti měsících skončit, stavbaři známé prostředí

jaderných elektráren zatím opouštět nebudou. „Ve všech

uvedených lokalitách se nám daří zajišťovat kontinuální

práci a provádět řadu zakázek najednou. Běžně dvě až

tři souběžně, ale loni jsme zároveň realizovali i deset

zakázek. S ohledem na vzdálenost jednotlivých elektráren včetně jednání v sídle Metrostavu v Praze to je velmi

náročné. Bez skvělých lidí ve všech týmech by to vůbec

nebylo možné,“ uzavírá Ing. Husárik.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

dekory vnitřních dveří a velkou volnost při jejich kombinování. Díky variabilitě byl každý byt jiný a jedinečný

a muselo se k němu přistupovat jako ke klientské změně,

což na techniky divize 1 kladlo vysoké nároky.

Nutné zajišťovací práce

„Dílo nám nejvíc komplikovalo závažné podcenění

stavebně­technického průzkumu památkově chráněného

objektu a jeho nosných prvků ze strany projektantů.

Ke zřícení budovy nedošlo jen díky včasné reakci našich

techniků. Stavbu jsme ale museli z velké části zastavit

a nutné zajišťovací práce a změny v postupu výstavby

způsobily téměř dvouměsíční zpoždění. Velký problém

představovaly četné vážné vady projektové dokumentace

například u konstrukce ocelového přemostění mezi objekty A a C. Nalezení jeho nového kompletního technického

řešení a přeprojektování velmi negativně ovlivnilo celý postup výstavby hlavně kvůli návaznostem na sousední budovy a složitou logistiku. Důsledná dokumentace prostojů

z důvodů, jež jsme prokazatelně nezavinili, a nárokování

času u změnových a dodatečných prací, které překročily

o čtvrtinu plánovaný objem, nám ale umožnily projednat

a obhájit posun konečného termínu. Dílo jsme už úspěšně

zkolaudovali a měli bychom ho s výjimkou objektu K předat investorovi posledního března,“ říká Ing. Jevočin.

Na projektu se kromě techniků z divize 1 podíleli její

geodeti a středisko HSV, divize 6 spolupracovala na výstavbě železobetonových konstrukcí. Ke zdařilé kolaudaci

přispěla i společnost SQZ.

Lenka Svobodová, foto Jakub Červenka

Obyvatele Řep brzy ochrání protihlukové stěny

Slánskou ulicí v pražských Řepích denně projede na

20 000 vozidel. Patří tedy k dopravně nejvytíženějším

místům v Praze 6. Když loni v létě odstranili žlutý

zchátralý tubus, který desítky let chránil zdejší obyvatele proti hluku z aut, ale od roku 2015 byl v havarijním

stavu, bylo jasné, že se protihluková stěna musí do

Řep zase vrátit. V moderní a plně funkční podobě. A to

se také v následujících měsících stane.

Podél Slánské ulice vyrostou vlastně tři protihlukové

stěny umístěné na krajích a uprostřed obou jízdních pruhů

(vizualizace). Celková délka dosáhne 971 m a výška se

bude pohybovat od 3,5 m až do 4,5 m. Kromě toho stavbaři z divize 5 budou ve sdružení provádět i další stavební

úpravy Slánské ulice a přilehlých chodníků, vznikne nové

schodiště u nedalekého mostu a bude třeba také opravit

i podchod a opěrné zdi u křižovatky s ulicí Bazovského.

„Stavbu jsme zahájili omezením dopravy v ulici Slánská v koordinaci s vedlejší stavbou, kde se opravuje přilehlý most,“ řekl vedoucí projektu Ing. Pavel Kuděj. Právě

Divize 8 zvyšuje bezpečnost jaderných elektráren

dopravní omezení, která se stavbou souvisejí, se nejvíce

dotknou obyvatel okolních domů a řidičů. Pak už mohly

začít práce bouráním svodidel a obrub.

„Musíme také odstranit asfalt z chodníku a zbourat základy předchozí konstrukce protihlukové stěny,“ popisuje

další postup Ing. Kuděj s tím, že příprava zakázky začala

vlastně už loni v listopadu. Tehdy byla zahájena příprava,

která zahrnovala projektové práce na realizační dokumentaci, a bylo třeba zajistit souhlas s vizuální podobou protihlukových stěn. Následně mohla začít výroba ocelových

prvků, které tvoří profily HEB válcované za tepla.

Obnovy se dočkají přilehlé chodníky a vozovka, na niž

stavbaři použijí tzv. tichý asfalt, aby se hlučnost dopravy

dále minimalizovala. Celkově půjde o 9174 m2 nové vozovky a 3589 m2 chodníku. První etapa by měla být hotová

do léta, celý projekt včetně výsadby zeleně nebo úpravy

parkoviště a přechodů pro chodce pak stavbaři dokončí

do října letošního roku.

1

Odvaha učit se novým věcem se vyplatila

Tým Ing. Jana Zachardy z divize 3 dokončil v severočeských Trmicích stavbu nejvýkonnější a nejekologičtější plynové kotelny svého druhu v České republice

(foto č. 1). „Vyjmenovat všechny zajímavé technologie

a postupy, které jsme použili, by bylo na celodenní

přednášku. Mohu ale konstatovat, že zajistit takovouto

stavbu z pohledu generálního dodavatele, který odpovídá za projektové práce, montáž a finální spuštění díla

včetně sladění podružných systémů, považuji za srovnatelné s diplomovou prací,“ uvedl Ing. Zacharda.

Čtyři žárotrubné parní kotle s přehřívákem páry a integrovaným spalinovým výměníkem na ohřev napájecí vody

museli stavbaři včetně všech přidružených technologií

a rozvodů (foto č. 2) doslova vtěsnat do velmi omezeného prostoru starého skladu z poloviny 60. let 20. století.

A vzhledem k tomu, že se nacházel nad bývalými důlními

štolami, bylo nejprve nutné zvýšit únosnost jeho spodní

stavby. Pod základ kotlů proto byly zhotoveny mikropiloty

a pod základ komínu velkoprůměrové piloty, na jejichž realizaci se podílela firma Pragis. „Se spoluprací s ní i s divizí 6, která na stavbě také pracovala, jsme byli nadmíru

spokojeni,“ chválí podzhotovitele vedoucí projektu.

Nejen ztišení rušné ulice

Náročný přesun stotunových kotlů

„Na začátku stavby jsem se domníval, že nejobtížnější

úkol nás bude čekat při instalaci čtyř stotunových kotlů

(foto č. 3), kde nás značně limitoval prostor původního

objektu s pouhými dvěma montážními otvory. Jednalo se

však nakonec o jednu z nejméně komplikovaných záležitostí, a to díky detailnímu postupu, jejž jsme v předstihu

připravili se společností, která přesun prováděla. Při

stěhování jsme tak měli ještě na každé straně otvoru

250 mm rezervu. Nejnáročnější se tak ukázalo sehnat

dostatečný počet kvalitních montážníků, kterých začíná

být všeobecně velký nedostatek. Přičteme-li velmi krátký

čas pro zpracování projektové dokumentace, bylo velice

složité jakoukoliv část díla zasmluvnit i zhotovit. Za těchto

podmínek proto musím smeknout před svým týmem, který v průběhu zakázky předvedl velkou míru improvizace

a operativního řízení,“ řekl Ing. Zacharda.

Stavební práce se dotknou nejen protihlukové stěny,

ale také nejbližšího okolí Slánské ulice. Co dalšího je

předmětem zakázky?

stavební úpravy ulice Slánská a přilehlých chodníků

vybudování nového schodiště u mostu

úpravy podchodu a opěrných zdí u křižovatky

Slánská a Bazovského

úprava úsekového měření rychlosti

vybudování světelného signalizačního zařízení

Výkon 134 MW a nízké emisní limity

Veškeré stavební a montážní práce v teplárně Trmice jsou

již v celém rozsahu dokončeny a nyní probíhají pouze

poslední jednání s investorem o finálním vzhledu fasády.

Vzhledem k okolním historickým zděným a železobetonovým konstrukcím by totiž rád zachoval její původní architektonický ráz. Kolegové dále jednají o uznání a uhrazení

vícenákladů, které vyplývají ze změn v realizační projek-

Martina Vampulová, vizualizace mmcité+

2

tové dokumentaci oproti zadávací, jež byla určena pouze

pro stavební povolení a tendr.

V tuto chvíli probíhá předkomplexní vyzkoušení, následovat jej bude komplexní vyzkoušení a komplexní

zkouška, při nichž bude ověřena funkčnost systému jako

celku z pohledu správného a bezpečného fungování paroplynové kotelny, a závěrem před samotným předáním investorovi budou provedena garanční měření výkonových,

emisních a hygienických parametrů. Nové kotle s celkovým tepelným výkonem 134 MW dosáhnou extrémně

nízkých emisních limitů. Díky nim a divizi 3 bude životní

prostředí v regionu opět o něco lepší.

Lenka Svobodová, foto archiv stavby

1

2

3

29.03.19 9:53